Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 202
Offentligt
2302865_0001.png
TALEPAPIR
Samrådsspørgsmål AG:
”Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den kommende dagsorden
for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15.-16. december 2020 samt eventu-
elle sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.”
(Det talte ord gælder)
Svar:
-
Jeg vil forelægge dagsordenen for rådsmødet den 15.-16.
december 2020. Vi forventer, at det bliver et fysisk møde i
Bruxelles på grund af fiskeriforhandlingerne. Jeg vil fore-
lægge 6 punkter, hvor punkt 1 om fiskerimuligheder er til
forhandlingsoplæg, mens de resterende er til orientering.
1.
-
Jeg begynder med
fiskerimuligheder i 2021 i Nordsøen
og Skagerrak/Kattegat.
Det er de tilbagevendende for-
handlinger om kvoter på rådsmødet i december. Forhand-
lingerne er bare endnu sværere i år end de plejer. Det skyl-
des som bekendt, at en række bestande som der skal fast-
lægges kvoter for, er delt med med Norge og Storbritan-
nien.
-
Kommissionens forslag fra oktober indeholdt derfor ikke
ret mange tal, men blot en bemærkning om, at disse skal
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 9/12-20 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16./12-20
2302865_0002.png
TALEPAPIR
tilføjes senere efter konsultationer med de relevante par-
ter. Og det er ikke mindst tilfældet for de mest centrale ar-
ter for Danmark.
-
Derfor er min tilgang også, at vi kan være nødt til at træffe
fastlægge en intern EU-fordeling
baseret på EU27’s hidti-
logiske fremgangsmåde, at vi tager udgangspunkt i, hvad
en beslutning i EU om kvoter for delte bestande. Her vil vi
dige andel af de delte bestande. Det er i mine øjne den mest
der hidtil har været EU’s andel
og så finder en løsning, der
også tager højde for den videnskabelige rådgivning.
-
Kommissionen har i denne uge fremlagt sin tilgang helt
uformelt. Det er netop en løsning baseret på EU’s hidtidige
andel af de fælles bestande. Her lægger Kommissionen op
til, at en midlertidig løsning er at fastlægge kvoterne i før-
ste kvartal af 2021 ved at tage 25 % af kvoten i 2020. Man
ruller altså de nuværende kvoter videre i første kvartal.
Planen er så, at man i løbet af første kvartal kan få konsul-
teret med Norge og Storbritannien.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 9/12-20 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16./12-20
2302865_0003.png
TALEPAPIR
-
Der er to undtagelser i Kommissionens forslag. Den ene
gælder pelagiske bestande. De er for manges vedkom-
mende sæsonfiskeri, hvor en stor del af fiskeriet finder sted
i første kvartal. Det gælder for eksempel makrel. Her læg-
ger man op til, at den midlertidige kvote fastsættes på et
højere niveau. Princippet giver god mening, da det jo er i
den periode, at fiskeriet finder sted. Og hvis der ikke fiskes
i første kvartal, vil kvoten ikke blive brugt.
-
Den anden undtagelse vedrører to bestande, hvor den bio-
logiske rådgivning er væsentlig lavere end kvoterne for
sker på. Den anden er en bestand af rejer i Nordsøen
sat en mindre andel end 25 %.
2020. Den ene er en torskebestand, som Danmark ikke fi-
kendt som rejer på Fladen. Danmark har kvote her, og det
er hovedsagelig bifangst i andre fiskerier. Her foreslås fast-
-
Generelt er det helt centralt for danske fiskere, at der bliver
adgang til fiskeri i norsk zone per 1. januar 2021. Konse-
kvenserne af Brexit vil blive markant større, hvis der samti-
dig er forsinkelser i forhold til fiskeriet i norsk zone.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 9/12-20 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16./12-20
2302865_0004.png
TALEPAPIR
-
Derfor støtter jeg også, at i hvert fald en bilateral aftale
mellem EU og Norge om Skagerrak kommer på plads hur-
tigst muligt.
Kattegat. ICES har fremlagt en rådgivning om ingen fangst
ligesom tidligere år. For at kunne fortsætte det vigtige fi-
skeri efter jomfruhummer er det dog vigtigt, at der fastsæt-
tes en bifangstkvote. Kommissionen er for nylig kommet
med sit forslag til en bifangstkvote på 123 tons.
-
Derudover vil jeg gerne fremhæve spørgsmålet om torsk i
-
I forslaget er der desuden en videreførelse af dette års sup-
plerende foranstaltninger for torsk i Kattegat. Det er som
bekendt krav om selektive redskaber eller projekt med
fuldt dokumenteret fiskeri med kameramonitorering.
-
Her er min tilgang, at det vigtigt at vi får genopbygget
torskebestanden i Kattegat. Derfor støtter regeringen en vi-
dereførelse af de foranstaltninger, som blev besluttet sidste
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 9/12-20 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16./12-20
2302865_0005.png
TALEPAPIR
år. Det er jo også centralt for, at vi kan fortsætte vores pro-
jekt med kameramonitorering som planlagt.
-
Torsk i Nordsøen og Skagerrak er en bestand, som deles
med Norge og Storbritannien. Derfor afventer vi konsultati-
oner med de to lande. Vi forventer dog også for 2021, at der
vil være supplerende foranstaltninger. Jeg forventer, at der
tages udgangspunkt i de foranstaltninger, som er vedtaget
for 2020, så vi kan fortsætte vores nationale torskeplan.
-
Kvoterne for brisling i Nordsøen og Skagerrak/Kattegat
fastsættes ikke nu, men regeringen vil i forhandlingerne ar-
bejde for fleksibilitet for brisling fra Skagerrak/Kattegat til
Nordsøen.
-
Endelig er der i lyset af landingsforpligtelsen en risiko for,
at en række af de bestande, som vi skal diskutere på råds-
mødet, kan blive såkaldte
”choke species”. Det betyder, at
andet fiskeri må stoppe på grund af risiko for bifangst. Det
er vigtigt, at der findes praktiske løsninger til håndteringen
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 9/12-20 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16./12-20
2302865_0006.png
TALEPAPIR
af disse udfordringer. Dette gælder for eksempel også i for-
hold til sildebifangstkvoterne, der er vigtige for, at industri-
fiskeriet kan finde sted.
2
.
-
Punkt 2 er fastsættelse af
fiskerimuligheder i 2021 og
2022 for fiskeri efter visse dybhavsbestande.
Denne sag
blev også forelagt i oktober til orientering, så her vil jeg
henvise til samlenotatet.
3.
.
.
-
Punkt 3 er fastsættelse af
fiskerimuligheder i 2021 for
Sortehavet og Middelhavet.
Det er et fiskeri, hvor der
ikke direkte er danske fiskeriinteresser på spil. Her vil jeg
derfor også henvise til samlenotatet.
4.
-
Punkt 4 er
rådskonklusioner om
et
fælles EU-ernæ-
ringsmærke, ernæringsprofiler og oprindelsesmærk-
ning.
Rådskonklusionerne kommer i kølvandet på Kom-
missionens jord- til-bord strategi. Det er en måde fra Rådet
at komme med sit overordnede input, inden Kommissionen
vil komme med et forslag i slutningen af 2022.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 9/12-20 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16./12-20
2302865_0007.png
TALEPAPIR
-
Regeringen mener, at et fælles EU-ernæringsmærke kan
være en fornuftig ide. Det er dog centralt, at et nyt EU-
mærke bliver baseret på et fagligt funderet grundlag. Det
betyder, at der også skal tages højde for danske kostråd om
fuldkorn.
-
Derudover er det også vigtigt, at nationale frivillige mærk-
ningsordninger som for eksempel Nøglehullet, skal kunne
fortsætte parallelt med et nyt EU-mærke.
-
I forhold til obligatorisk oprindelsesmærkning er det vig-
tigt at huske på, at der allerede findes regler om mærkning
af fødevarer i forhold til oprindelse. Yderligere krav kan ri-
sikere at føre til skjult protektionisme. Derfor er det også
mit udgangspunkt, at yderligere oprindelsesmærkning bør
være frivillig for virksomhederne.
-
Rådskonklusioner vedtages som bekendt med enstemmig-
hed, og der er meget forskellige holdninger. Så hvis det
overhovedet lykkes at nå til enighed, bliver det meget over-
ordnede konklusioner.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 9/12-20 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16./12-20
2302865_0008.png
TALEPAPIR
5
.
-
Punkt 5 er
rådskonklusioner om et EU-dyrevelfærds-
mærke.
Her er også tale om en udløber af jord-til-bord
strategien. Kommissionen nævner i strategien, at man vil
overveje mulighederne for et EU-dyrevelfærdsmærke, men
her er dog ingen tidshorisont.
-
Regeringen er positiv over for et EU-dyrevelfærdsmærke,
og rådskonklusionerne afspejler danske erfaringer i for-
hold til eksempelvis et mærke med flere niveauer. Derfor
kan vi også støtte konklusionerne fra dansk side.
6.
-
Punkt 6 er
rådskonklusioner om Kommissionens evalu-
ering af regler for pesticidrester i fødevarer og pesti-
cidforordningen.
-
Konklusionerne lægger op til en handlingsplan for at fær-
diggøre arbejdet med at udvikle en metode til at undersøge
også det, som man kalder ”cocktaileffekter”.
kombinationseffekter af flere stoffer i fødevarer. Det er
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 9/12-20 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16./12-20
2302865_0009.png
TALEPAPIR
-
For så vidt angår pesticidforordningen er det konklusionen
fra Kommissionen, at der ikke er behov for fuld revision,
men derimod en styrket implementering.
-
Regeringen er enig i disse pointer og støtter derfor råds-
konklusionerne.
---o0o---
-
Under
siden sidst
vil jeg orientere om en sag ved EU-Dom-
stolen, hvor Danmark har interveneret.
-
Sagen udspringer af en nederlandsk retssag, hvor EU-Dom-
stolen er blevet anmodet om en såkaldt præjudiciel afgø-
relse. Det drejer sig om, hvordan man beregner en reduk-
tion af landbrugernes støtte, hvis de overtræder krydsover-
ensstemmelsesreglerne.
-
Kort sagt er spørgsmålet om en nedsættelse af støtten skal
beregnes på grundlag af de betalinger, som landbrugeren
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 202: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir fra samrådet 9/12-20 om rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 15.-16./12-20
2302865_0010.png
TALEPAPIR
modtog i det kalenderår, hvor overtrædelsen fandt sted. El-
ler om man skal tage udgangspunkt i det år, hvor overtræ-
delsen blev konstateret af myndighederne.
-
Generaladvokaten er for nylig kommet med sit forslag til
afgørelse i sagen. Her bliver det lagt til grund, at støttere-
duktionen skal beregnes på grundlag af de betalinger, der
er tildelt for det år, hvor overtrædelsen fandt sted. Det er
altså overtrædelsesåret.
-
Det er samme tilgang, som vi har i Danmark. Generaladvo-
katens udtalelse er dog et forslag, som EU-Domstolen ikke
er forpligtet til at følge, når den afsiger dom. Det er endnu
ikke fastlagt, hvornår dommen afsiges.
-
Hvis I vil vide mere om sagen, kan I læse det notat, som er
oversendt til udvalget den 26. august 2019.
10