Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 193
Offentligt
2299384_0001.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Att. Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Rasmus Prehn
Vedr. Bomtrawlfiskeriet efter torsk
Kære Rasmus Prehn,
Jeg skriver til dig for at følge op Levende Havs anmeldelse af 10 belgiske bomtrawlere, opfølgende
breve og det du sagde til
TV2 Nordjylland
den 4.12.20, hvor du bliver spurgt om hvad du vil gøre for
at få stoppet bomtrawlfiskeriet med kædemåtter.
Du sagde at du vil have stoppet det fiskeri, men det er svært for det er lovligt at bruge kæde-måtter i
EU, så det vil lange tage tid og vi måtte væbne os med tålmodighed.
-
Men fiskeriet kunne være stoppet for måneder siden, hvis fiskeriforvaltningen også havde viljen
til dét.
1
Det er måske lovligt at bruge kæde-måtter, (hvis man er MSC certificeret er det ikke) men fiskeriet
med bomtrawl, her i området, den nordlige del af Nordsøen og Skagerrak, efter torsk, er ulovligt.
Det fiskeri, som de hollandske og belgiske fiskeri bedriver i den nordlige del af Nordsøen og
Skagerrak, er ulovligt, fordi de lander og udsmider en masse torsk, og fordi de går målrettet efter
torsk og det må de ikke.
I Levende Hav har vi samlet data fra 10 belgiske bomtrawlere som fisker ud for Thyborøn. De er
også meldt til fiskerikontrollen, for flere uger siden, men der sker intet, det fortsætter. Lørdag den
5.12.20 lå der to i havnen i Thyborøn, der var ikke ingen kontrol. Vi har været på havnen tidlig
morgen mange gange når de losser, vi har ikke set en eneste kontrol og deres kontor på havnen er
lukket.
Fiskerikontrollen siger de tjekker mindstemål, men det behøver de ikke for det gør de helt
automatiske på auktionen, under sortering og indvejning. Kontrollen bør derimod se på hvad de
lander af torsk og hvilken størrelse fisken har. De lander hver gang 20-30% torsk, og det må de ikke,
de må højest lande 5 % og mere end 50% af lasterne er fisk til mindstemålet og derfor er det også
uomtvisteligt at de fisker med for små masker. 3´rødtunger, i de mængder de lander, kan ikke
tilbageholdes i en pose med 120 mm, det er et faktum som alle du spøger vil kunne bekræfte. Lander
man i tonsvis af 3´rødtunger har man med sikkerhed fisket med en pose, med masker under de 120
mm.
Alle alarmklokker burde derfor ringe i fiskerikontrollen og alle kræfter burde sættes ind i en
mandsopdækning af disse trawlere, for at få det stoppet, men intet sker.
Nu forstår vi at hollænderne, som fisker i Skagerrak, også er gået i gang med kæde-måtter og det
målrettede fiskeri efter torsk. Og selvfølgelig gør de det, for de kan se at det kan betale sig og de
bliver ikke straffet. De bomtrawlere der fisker målrettet efter torsk med kæde-måtter fanger 2-3
gange så meget fisk som de der ikke gør det. Og det gør de vel at mærke med et udsmid af små torsk
og andet fisk der er lige så stort som dét de lander.
Juelsgårdvej 27, Ferring Strand. DK-7620 Lemvig. Telefon +4553347107.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Henvendelse af 5/12-20 fra Levende Hav om bomtrawl og spørgsmål til fiskeriforvaltningen
2299384_0002.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Kære minister, det er et ulovligt fiskeri og det er dit ansvar at få det stoppet. Vi ved at dine ansatte i
fiskerikontrollen siger det er meget vanskeligt at få taget dem på fersk gerning, for det har de gjort
lige så længe vi kan huske.
Men der findes et utal af muligheder for at få jaget de bomtrawlere ned syd på hvor de hører hjemme,
den sydlige del af Nordsøen og den Engelske kanal. Der fisker de søtunger og lidt rødspætter og der
findes heller ingen torsk længere.
2
Vi står selvfølgelig til rådighed med svar på de spørgsmål sagen må rejse.
Med venlig hilsen
Kurt Svennevig Christensen
Formand for Levende Hav
Ferring Strand den 05.12.20
Jeg har vedhæftet, til din orientering, et kronikforslag som også er sendt i dag.
Hvorfor er fiskeri med bomtrawl lovligt?
Der foregår lige nu et intensivt fiskeri med bomtrawl på store dele af den jyske vestkyst, fra Hvide Sande i syd
til Thorupstrand i nord 12-50 sømil fra kysten. I starten af november anmeldte Landsforeningen Levende Hav
10 belgiske bomtrawlere for ulovligt fiskeri. Vi mener, at de udnytter en EU-særregel, der tillader udsmid af
rødspætter og tunge. Denne særregel misbruger de til at fange torsk og andre fisk og det gør de med det
mest naturødelæggende bomtrawl der findes i dag.
De monterer flere tons ankerkæde og nylon under bunden af trawlposen, og med denne måtte af kæder og
nylon kan de trawle oppe i sten og rev på den hårdeste bund, der findes. Og de smadrer alt på deres kurs. De
fanger mandshøje store sten, som de er nødt til at sejle til Thyborøn og Hanstholm for at få losset i land, for
de magter ikke selv at smide de sten tilbage i havet.
Det er store fartøjer med store maskiner op til 3000 Hk og et stort forbrug af brændstof. Udmålt på deres
landinger og aktive fiskeri bruger de 2 liter marine diesel for hvert kg fisk, de sælger. Det er rentabelt, fordi
de også lander forholdsvis mange af de kostbare fisk og derfor kan oppebære en pris på 20-25 kr. i
gennemsnit pr. kg, samtidig med at de betaler meget lidt for brændstoffet.
Et fartøj lander 15-25 tons fisk efter fire dages fiskeri, men de har fanget meget mere. Det kan man regne sig
til, fordi 50-60 % af deres landinger er fisk til mindstemålet og når man fisker så tæt til mindstemålet, fanger
man mange fisk under målet, det kan ikke undgås. Dertil kommer udryddelsen af bundvegetationen og deres
store fangster af bunddyr som snegle, søstjerner, orme etc.
Videnskabelige undersøgelser viser, at dette redskab, når de fisker tunger i den sydlige del af Nordsøen,
udsmider 14 kg fisk og bunddyr for hver kg tunge, de lander. Bomtrawlfiskeriet er berygtet for det store
udsmid, og alene derfor burde det ikke være tilladt, men det er tilladt, og EU har også givet dem en særregel,
der fritager dem for det gældende discardforbud. Når de fisker tunger, må de udsmide (”genudsætte”) de
rødspætter og tunger, som ikke kan sælges. Det er ikke forståeligt, for hensigterne med discardforbuddet er
netop at minimere udsmidet. Vi vurderer, at bomtrawlerne har fået denne særregel, fordi de ellers ville være
Juelsgårdvej 27, Ferring Strand. DK-7620 Lemvig. Telefon +4553347107.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Henvendelse af 5/12-20 fra Levende Hav om bomtrawl og spørgsmål til fiskeriforvaltningen
2299384_0003.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
bundet til kajen. Og med et forestående hårdt BREXIT og
ønsket
om sammenhold i EU, mod England, har EU
valgt sammenholdet og fravalgt havnaturen og det bæredygtige fiskeri.
Deres fiskeri her i området, nord for 56´breddegrad, er så
ødelæggende,
som tænkes kan. Her jagter de torsk,
rødtunger, pighvar, kuller, havtaske, blæksprutter og andre kostbare fisk. De fanger mange torsk lige til
mindstemålet, og alt det, de smider ud, dør. De slæber nemlig i op til tre timer, og derfor overlever intet af
det de får på dækket, intet.
Udover udsmidet er bomtrawlet også ekstremt brutalt ved livet på havbunden i det hele taget. De
gennemtrawler et afgrænset område på 2x3 sømil på kryds og tværs. Grejet smadrer alt levende på bunden
og de mange
åbne
skaller, orm og andet liv vil sammen med bifangsten af små fisk og bunddyr, som
udsmides i slæbesporet, trække flere fisk til området. Derfor kan et sådant bomtrawlfiskeri foregå over fire
dage i det samme område på de samme slæbespor. Efter fire dage er det slut, men så er der til gengæld intet
mere at komme efter, og det vil tage
år,
før havnaturen i området er genoprettet.
Når de sejler i havn for at losse fangsten forlader de et område uden liv. Overalt ligger de døde skaller og
vidner om det liv, der var engang. Undervejs har trawlene flyttet rundt på mandshøje 10 tons store sten,
som, efter bomtrawlerens besøg, nu ligger uden for de gennempløjede stengrunde, ude på den glatte bund,
hvor de er til stor gene for det traditionelle vod- og trawlfiskeri, der kun kan fiske på glat bund.
Et andet ulovligt forhold ved de belgiske bomtrawlere knytter sig til genopretningsplanen for torsk. Den er
bomtrawlerne fritaget fra, fordi deres fiskeri mest foregår i den sydlige del af Nordsøen, hvor de ikke fanger
ret mange torsk. Derfor ligger de under bagatelgrænsen på 5%.
Men her i den nordlige del af Nordsøen jager de målrettet torsken, og faktisk udgør torsk 20-30 % af deres
landinger. Halvdelen er disse er små torsk til mindstemålet. De 10 belgiske skibe har fisket i dette område
siden starten af september, og når de sejler hjem om en uge eller to, har de fisket her døgnet rundt i tre
måneder. Det er ud og ind af havnen hurtigst muligt, og så er det ellers grejer i havet døgnet rundt. Vores
data viser, at de fanger så meget fisk, at de kan lande ca. 4-5 tons fisk i døgnet. Med 25 fiskedage vil det sige,
at et fartøj lander mindst 100 tons/måned. De 10 belgiske bomtrawlere har derfor landet ca. 3000 tons fisk i
de tre måneder. Det meste er vejet og sorteret i Thyborøn og kørt direkte til Belgien. I den senere tid, hvor
fiskeriet er gået tilbage, lander flere og flere også til auktionen i Thyborøn. Og det er fra landingerne på
auktionen i Thyborøn, at vi har vores data og kan sammenligne med tilsvarende landinger fra danske
fartøjer.
I Thyborøn accepterer man belgierne, for de belgiske bomtrawlere giver omsætning på havnen. De betaler
op mod 30.000 for en losning, og med 5-7 om måneden giver det 150-200.000 pr fartøj/måned. Dertil skal
lægges købet af proviant til 7-9 besætningsmedlemmer, dieselolie og andre fornødenheder.
En konservativ udregning viser, at en belgisk bomtrawler lægger tæt på 1 mio. kroner i Thyborøn pr. måned
til dækning af udgifter til losning, dieselolie, proviant og andre fornødenheder. Derfor er de velkomne på
havnen i Thyborøn, ligesom de hollandske bomtrawlere er det i Hanstholm. Og det selvom de lokale mindre
fartøjer, der ikke har andre muligheder end at fiske tæt på deres havne, mister deres levebrød.
Derfor burde Thyborøn- og Hanstholmboerne gøre alt, hvad der er menneskeligt muligt, for at få stoppet de
bomtrawlere. Men igen, de mangler fisk i havnene både i Thyborøn og Hanstholm, for det danske fiskeri er
gået meget tilbage. Bomtrawlerne er ved at tage det sidste liv fra de sidste fiskere i dette område, ligesom de
har taget livet af det tidligere store danske fiskeri i den sydlige del af Nordsøen.
3
Juelsgårdvej 27, Ferring Strand. DK-7620 Lemvig. Telefon +4553347107.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Henvendelse af 5/12-20 fra Levende Hav om bomtrawl og spørgsmål til fiskeriforvaltningen
2299384_0004.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
Tilbagestår at fiskeriet er ulovligt. Det belgiske fiskeri med bomtrawl og kæde-måtter fra Thyborøn, som vi
dagligt har fulgt de seneste måneder, fra havnen i Thyborøn, på havet med vores fartøj og på det
elektroniske AIS netværk er et ulovligt fiskeri. Det er anmeldt og intet sker, intet.
Den danske regering, fiskeriforvaltningen og fiskerikontrollen stopper ikke det ulovlige fiskeri, fordi den
danske regering og EU har fokus på sammenholdet i EU mod England og et meget muligt hård BREXIT. Det er
det vigtigste og derfor må havnaturen, livet i havet og fiskeriet med de mindre fartøjer fra Hvide Sande i syd
til Hirtshals i nord sejle deres egen sø.
Faktaboks:
Bomtrawl: Et bundslæbende redskab som foregår med to bomme, en i hver side, som holdes
nede ved bunden med kæder. Trawlposen beskyttes fra at blive revet i stykke på sten og rev af en tætpakket
nylonmåtte lavet af nylonsnore, som syes meget tæt på bunden af trawlet. De store bomtrawlere fisker med
12 meter brede bomme, hvor bomme og kæder kan veje op til 7 tons pr. trawl. Fiskeriet foregår i høj fart,
dvs. godt 5 knob i timen (normalen for et bundslæbende trawl er 2-3 knob), og derfor kræver fiskeriet stor
motorkraft og dermed også et stort forbrug af brændstof (3-400 liter i timen). Bomtrawl er udviklet i det
hollandske og belgiske fiskeri til fangsten af fladfisk, først og fremmest søtunger i den sydlige del af Nordsøen
og den Engelske Kanal. Fiskeriet har et af de største udsmid i fiskeriet. En dansk undersøgelse viser, at for
ét
kg landet søtunge udsmides 14 kg fisk og bunddyr.
Faktaboks:
De ti belgiske bomtrawlere startede deres fiskeri fra Thyborøn medio september og slutter 3
måneder senere. De har haft 5-6 rejser/md. og har landet 15-25 tons fisk/rejse. De bruger 25-40.000 liter
dieselolie per rejse, og de har en besætning på 7-9 mand. I alt har de landet ca. 3.000 tons fisk til en
gennemsnitspris på 20-25 kg/kg. De betaler 20-30.000 i landingsomkostninger til auktion og havnepenge. I
alt har Thyborøn formentlig haft en indtægt på 20-25 mio. for landingsomkostninger, havnepenge, olie,
proviant og andre fornødenheder.
3000 tons fisk lyder af meget, men det er faktisk ikke mere, end hvad de største fartøjer vi har i dansk fiskeri,
lander på en rejse med et dieselolieforbrug tæt på 300 tons. Og det er vel at mærke fisk som er fanget med
flydetrawl og not, dvs. uden skade på havbunden. Skaderne på havbunden, livet i havet, havets
økosystem
og klimaet, efter de 10 bomtrawlere er så voldsomme, at det er svært at beskrive. Målt på klimaet alene har
de trawlere på havet udledt op mod 15 mio. kg CO2., og de har haft et enormt udsmid af små fisk, især torsk.
4
Juelsgårdvej 27, Ferring Strand. DK-7620 Lemvig. Telefon +4553347107.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Henvendelse af 5/12-20 fra Levende Hav om bomtrawl og spørgsmål til fiskeriforvaltningen
2299384_0005.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
5
Juelsgårdvej 27, Ferring Strand. DK-7620 Lemvig. Telefon +4553347107.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 193: Henvendelse af 5/12-20 fra Levende Hav om bomtrawl og spørgsmål til fiskeriforvaltningen
2299384_0006.png
Landsforeningen Levende Hav/The Danish Society for a Living Sea
6
Juelsgårdvej 27, Ferring Strand. DK-7620 Lemvig. Telefon +4553347107.
Mail
[email protected] www.levendehav.dk
CVR nr. 19388697. Mobile pay 77209