Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 190
Offentligt
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Affald og Vand
Center for Forsyning
Dato
1. december 2020
J nr.
2019 - 96287
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om
affaldsregulativer, -gebyrer og
–aktører
m.v. samt bekendtgørelse om Affaldsregistret
og om godkendelse som indsamlingsvirksomhed.
Udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og
–aktører
m.v.
(affaldsaktørbekendtgørelsen) samt bekendtgørelse om Affaldsregistret og om godkendelse
som indsamlingsvirksomhed (affaldsaktørbekendtgørelsen) blev sendt i ekstern høring den
12. oktober 2020 med frist for afgivelse af høringssvar den 9. november 2020.
Der er modtaget i alt 32 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 27 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Aalborg kommune
Assens kommune
ARI
BL Danmarks Almene Boliger
Danish Maritime
Dansk Affaldsforening (DAF)
Dansk Erhverv (DE)
Dansk Industri (DI)
Danske Anlægsgartnere
DTL
Danske Vognmænd
Frederikshavn kommune
Genanvend Biomasse
Horesta
Horsens kommune
Ikast-Brande kommune
ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Kommunernes Landsforening (KL)
Københavns kommune
Landbrug & Fødevarer
Næstved kommune
Roskilde kommune
Rådet for Grøn Omstilling
Solrød kommune
Svendborg kommune
Vesthimmerlands kommune
WWF og Danmarks Naturfredningsforening
Ærø kommune
/ jbw f
Følgende 5 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
Side 1/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
2299157_0002.png
-
-
-
-
-
Advokatsamfundet
Ankestyrelsen
CO-industri
Dansk Arbejdsgiverforening
FSR - danske revisorer
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringsvar, der vedrører indførelse
af de nye gebyrer for konkrete anvisninger og anmeldelse af jordflytni nger, blive gennemgået
efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkningerne er markeret med
kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises der til de fremsendte
høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Dette høringsnotat omhandler alene de bestemmelser i affaldsaktørbekendtgørelsen, der
vedrører gebyrer for konkrete anvisninger og anmeldelse af jordflytninger, der udstedes af
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet. Derfor er det alene de høringssvar, der vedrører
disse bestemmelser, der vil blive behandlet i dette høringsnotat.
De resterende ændringer til affaldsaktørbekendtgørelsen samt
affaldsregisterbekendtgørelsen, der har været i høring sammen med gebyrerne, vil blive
udstedt i en ny hovedbekendtgørelse, når den nye affaldsbekendtgørelsen bliver udstedt af
Miljøministeriet. Samtidig med udstedelsen af hovedbekendtgørelsen vil der blive
offentliggjort høringsnotat, hvor de høringssvar, der relaterer sig de øvrige ændringer, der
har været genstand for denne høring, vil blive behandlet.
Gebyrer for konkrete anvisninger og anmeldelse af jordflytninger
1.1.1. Finansiering af kommunens opgaver med regulativudarbejdelse, planlægning
og generel information m.v.
Vesthimmerlands Kommune bemærker, at hvis der fremadrettet kun pålægges gebyr på
virksomheder, som beder om anvisning af affald eller anmelder jordflytninger, så vil mange
erhverv, som også er omfattet af og følger et erhvervsaffaldsregulativ, men som aldr ig beder
om anvisninger og anmelder jordflytninger, ikke betale til udarbejdelsen af
erhvervsaffaldsregulativ og til information omkring og spørgsmål til regulativet.
Svendborg Kommune bemærker, at det i høringsmaterialet ikke er godtgjort, hvorvidt
kommunerne fortsat skal modtage midler via finansloven til finansiering af
regulativfastsættelse, information og planlægning.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet skal gøre opmærksom på, at det i forb indelse med ændringen af
miljøb eskyttelsesloven i 2018 (lov nr. 1713 af 27. decemb er 2018), der ophævede
erhvervsadministrationsgebyret, b lev b esluttet, at de opgaver, der b lev dækket af dette
geb yr, fremadrettet skulle finanslovsfinansieres. Det b lev dog i b emærkningerne til loven
vurderet, at det vil være i strid med forureneren b etaler-princippet at finanslovsfinansiere
kommunens opgaver vedrørende konkrete anvisninger og anmeldelser af flytning af jord, o g
at disse opgaver skal geb yrfinansieres. Det er dog alene kommunens udgifter til de to
pågældende opgaver, der skal finansieres over geb yrerne. De øvrige opgaver, som tidligere
b lev finansieret af erhvervsadministrationsgebyret, skal ikke medregnes i de to geb yrer, og
disse opgaver finansieres over finansloven. Dette gælder b l.a. kommunens udgifter til
Side 2/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
2299157_0003.png
regulativudarbejdelse, overordnet administration af anvisningsordninger, planlægning og
generel information.
1.1.2. Fastsættelse af standardiseret, nationalt fastsat gebyr
Aalborg Kommune spørger, om der vil blive et loft over, hvad en jordflytningsanvisning må
koste.
Vesthimmerlands Kommune foreslår, at der fastlægges en gebyrstørrelse for henholdsvis
stk. 4 og 5, som er ens for alle kommuner, så der ikke kan opstå en konkurrenceforvridning
for virksomheder på tværs af kommunerne.
KL bemærker, at det kan overvejes at fastlægge et standardiseret startgebyr for hhv. stk. 4
og 5, som er ens for alle kommuner.
Danaffald ser en potentiel risiko for, at gebyrerne blandt kommunerne kan blive vilkårlige og
stærkt varierende. Efter deres opfattelse bør gebyrerne hvile på en fælles standard for
sagsbehandlingen og underkastes nøje tilsyn.
Danske Anlægsgartnere peger på, at idet mange af deres medlemmer arbejder i flere
kommuner, vil det være ønskeligt, hvis gebyrerne var de samme fra kommune til kommune,
da dette gør administrationen lettere.
DI og ARI bemærker, at der bør fastsættes nationale gebyrer og en
sagsbehandlervejledning, så der bliver ens praksis og ensartet gebyrniveau.
DAF påpeger, at virksomhederne vil kunne opleve, at den samme ydelse pålægges
forskellige størrelser gebyr. De peger i den forbindelse på, at en konkret anvisning
eksempelvis kan kræve en del ressourcer første gang en specifik affaldstype anvises, mens
gebyret kan blive lavere næste gang.
Ministeriets bemærkninger:
Det b lev i b emærkningerne til lov nr. 1713 af 27. decemb er 2018, der ophævede
erhvervsadministrationsgebyret, vurderet, at det vil være i strid med forureneren b etaler-
princippet, at finanslovsfinansiere kommunens opgaver vedrørende konkrete anvisninger og
anmeldelser af flytning af jord, og at disse opgaver skal geb yrfinansieres.
Ministeriet b emærker, at de to geb yrer skal differentieres, så det afspejler tidsforb ruget ved
den enkelte sag. Formålet er at gøre geb yret omkostningsægte i forhold til kommunens
omkostninger ved sagen. Med henb lik på at give fleksib ilitet i fastsættelse og opkrævning af
geb yrerne får kommunerne dog mulighed for at inddele geb yret i faste trin.
I forlængelse heraf skal ministeriet b emærke, at der ikke på nuværende tidspunkt er planer
om at fastsætte et nationalt, standardiseret geb yr, herunder lofter over, hvad sagerne
maksimalt må koste. Ministeriet anerkender, at geb yrstørrelserne kan ende med at være
forskellige fra kommune til kommune. Det følger dog af miljøb eskyttelseslovens § 48, at det
er kommunalbestyrelsen, der fastsætter geb yrer til dækning af kommunens omkostninger til
deres affaldsordninger, og det er et grundlæggende princip, at kommunernes ordninger skal
hvile i sig selv. Derfor vurderer ministeriet ikke, at geb yrerne kan fastsættes nationalt.
1.1.3. Klagemulighed
Side 3/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
2299157_0004.png
KL og Københavns Kommune bemærker, at det ikke fremgår, hvilke klagemuligheder, der er
for virksomhederne.
Ministeriets bemærkninger:
Det følger af affaldsaktørb ekendtgørelsens § 36, at afgørelser efter denne b ekendtgørelse
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed. Bestemmelsen finder også
anvendelse på geb yrerne for konkrete anvisninger og anmeldelser af jordflytninger.
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommuner og regioner overholder den lovgivning, der
særligt gælder for offentlige myndigheder, herunder reglerne i affaldsaktørb ekendtgørelsens
kapitel 5 vedrørende principper for kommunalbestyrelsens fastsættelse og opkrævn ing af
geb yrer.
1.1.4. Krav om årlig opkrævning af gebyrer
Aalborg Kommune, KL og DAF peger på, at det fremgår af affaldsaktørbekendtgørelsens §
15, stk. 5, at gebyrer for virksomheder skal opkræves årligt, og spørger til, hvordan det
hænger sammen med opkrævningen af gebyrer for henholdsvis konkrete anvisninger og
anmeldelse af jordflytninger.
Ministeriets bemærkninger:
Det er korrekt, at geb yr for henholdsvis konkrete anvisninger og anmeldelser af jordflytninger
ikke skal ske en gang om året, men pr. sag. Affaldsaktørb ekendtgørelsens § 15, stk. 5, er
derfor ikke retvisende for opkrævning af de nye geb yrer.
I forlængelse af høringsparternes b emærkning, har ministeriet fundet anledning til at se
yderligere på affaldsaktørb ekendtgørelsens § 15, stk. 5. Det fremgår af § 15, stk. 5, at
kommunalbestyrelsen skal opkræve gebyret efter stk. 4, for året hos de virksomheder, som
er b eliggende i kommunen den 1. januar i geb yråret. Kommunalbestyrelsen skal i sin
fastsættelse af geb yret lægge oplysninger om virksomhedernes b ranchekode og antal
ansatte, som fremgår af CVR-registret den 1. januar i geb yråret, til grund.
Ministeriet vurderer, at denne b estemmelse var nødvendig i forb indelse med opkrævning af
det nu ophævede erhvervsadministrationsgebyr, men idet der ikke længere eksisterer et
administrationsgebyr, som skal opkræves årligt hos alle virksomheder, anses b estemmelsen
ikke længere for at være nødvendig eller hensigtsmæssig. Ministeriet vil derfor ophæve § 15,
stk. 5.
1.1.5. Tidspunkt for gebyrets opkrævning
Aalborg Kommune og KL bemærker, at det ikke er beskrevet, hvornår gebyr for anvisning af
erhvervsaffald skal opkræves, og Aalborg Kommune spørger i den forbindelse, om det
betyder, at kommunen beslutter, hvornår og hvordan gebyrer bliver opkrævet.
DAF spørger, om der er nogle retningslinjer for, hvornår gebyrerne skal opkræves.
Ministeriets bemærkninger:
Bestemmelserne fastsætter ikke, hvornår geb yrerne skal opkræves, og kommunerne
overlades således et råderum til at fastsætte, hvornår og hvordan geb yret opkræves.
Geb yrerne skal dog differentieres, så det afspejler tidsforb ruget i den enkelte sag, dog
således at geb yrstørrelsen kan inddeles i faste geb yrtrin fastsat af kommunalbestyrelsen.
Kommunerne skal derfor sikre, at den ordning, som fastsættes i den enkelte kommune, lev er
op til denne b etingelse. Det kan eventuelt være ved at opkræve geb yret, når tidsforb ruget i
sagen er endeligt fastlagt.
1.1.6. Regulativudarbejdelse
Side 4/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
2299157_0005.png
Roskilde Kommune peger på, at de gamle regler i affaldsaktørbekendtgørelsen stadig er
gældende, indtil de kan fastsætte gebyrer i et nyt regulativ, og beder Energistyrelsen
specificere dette, således at det står klart, hvornår kommunen senest skal have udarbejdet
et nyt regulativ med fastsættelse af gebyr og hermed en gennemførelse af § 18, stk. 4 og 5.
Ministeriets bemærkninger:
De nye geb yrer for konkrete anvisninger og anmeldelse af jordflytninger skal fastsættes i
kommunens geb yrblad og ikke i de kommunale affaldsregulativer. Det følger således af
affaldsaktørb ekendtgørelsens § 15, stk. 1, at kommunalbestyrelsen i et geb yrblad skal
fastsætte geb yrer for affaldsplanlægning, etab lering, drift og administration af
affaldsordninger. Kommunen skal således ikke udarbejde et nyt regulativ for at fastsætte de
nye geb yrer.
Det fremgår af § 39, stk. 2, i udkastet til affaldsaktørb ekendtgørelsen, at et affaldsregulativ,
der er udarb ejdet efter § 3 i b ekendtgørelse nr. 1753 af 27. decemb er 2018 om
affaldsregulativer, - geb yrer og
aktører m.v., b evarer sin gyldighed, indtil der er udarb ejdet
et nyt regulativ efter denne b ekendtgørelse. Det skal dog ikke forstås således, at
fastsættelse og opkrævning af geb yrerne for konkrete anvisninger og anmeldelser af
jordflytninger forudsætter, at kommunen ændrer sit regulativ. Denne overgangsbestemmelse
er fastsat med det formål at sikre, at kommunernes gældende regulativer ikke b liver ugyldige
pr. 1. januar 2021 ved ikrafttræden af den nye affaldsaktørb ekendtgørelse.
1.1.7. Placering af reglerne om gebyrer i affaldsaktørbekendtgørelsens § 18
Aalborg Kommune, KL og DAF bemærker, at det ikke er logisk, at reglerne om gebyr for
konkrete anvisninger og anmeldelse af jordflytninger er placeret i § 18, da denne
bestemmelse omhandler indsamlingsordninger.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet b emærker, at affaldsaktørb ekendtgørelsens § 18 har til formål at fastsætte
reglerne for, hvilke geb yrer, og efter hvilke b etingelser, kommunerne skal fastsætte og
opkræve hos virksomheder, udover genbrugspladsgebyret, som er reguleret i særskilte
b estemmelser i §§ 19-21. Formålet med § 18 kan ikke alene anses for at være fastsættelse
af regler for geb yr for indsamlingsordninger.
1.1.8. Udarbejdelse af vejledning om nye gebyrer
KL, Vesthimmerlands Kommune, Københavns Kommune, DI og ARI ønsker, at der
udarbejdes en vejledning til kommunerne vedrørende de nye gebyrer.
1.1.9. Timingen af indførelsen af gebyrerne
KL, Horsens kommune og Solrød kommune, bemærker, at kommunerne har meget kort tid
til at få implementeret gebyrerne.
Ministeriets bemærkninger:
Vedrørende timingen af indførelsen af geb yrerne anerkendes det, at ikrafttræden pr. 1.
januar 2021 ikke giver kommunerne lang tid til at indrette sig efter de nye geb yrer. Hensynet
til snarest muligt at b ringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten
og med
b emærkningerne til det lovforslag (L 119), der afskaffede det tidligere administrationsgebyr
for erhvervsaffald, og som b lev vedtaget af et b redt flertal i Folketinget
har imidlertid vejet
tungt i b eslutningen om at indføre geb yrerne pr. 1. januar 2021.
Ministeriet skal således b eklage, at indførelsen af geb yrerne pr. 1. januar 2021 ikke er
optimal i forhold til kommunernes planlægningsproces dette år. Samtidig b emærkes det, at
Side 5/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
2299157_0006.png
der har været holdt orienteringsmøder med en række interessenter, herunder Kommunernes
Landsforening, Dansk Affaldsforening og relevante erhvervsorganisationer i september
måned for at varsle om de nye geb yrer, således at parterne har haft mulighed for at b egynde
at tænke geb yrerne ind i deres kontek st og har været orienteret om den kommende høring.
Det b emærkes også, at indførelsen af de nye geb yrer for konkrete anvisninger af
erhvervsaffald hhv. virksomheders anmeldelse og dokumentation af jordflytninger er
erhvervsrettet og dermed omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer, der indeb ærer, at alle
love og b ekendtgørelser som hovedregel skal træde i kraft enten 1. januar eller 1. juli,
såfremt de har direkte konsekvenser for erhvervslivet. Det letter virksomhedernes arb ejde
med at holde sig orienteret om ny erhvervsrettet regulering.
Ministeriet vil løb ende vurdere b ehovet for en vejledning vedrørende fastsættelse af
geb yrerne.
1.1.10. Hvilke udgifter må indregnes i gebyrerne
KL, Københavns kommune, Vesthimmerlands kommune, Solrød kommune, Horsens
kommune, DI, Ikast-Brande kommune, Næstved kommune, DAF og Frederikshavn
kommune bemærker, at det er uklart, hvilke udgifter der må indregnes i gebyrerne.
Ministeriets bemærkninger:
Kommunernes fastsættelse og opkrævning af geb yrer for konkrete anvisninger af
genanvendeligt erhvervsaffald samt anmeldelse og dokumentation af jordflytninger skal følge
de almindelige principper for fastsættelse og opkrævning af affaldsgeb yrer.
Helt generelt gælder det, at et offentligt geb yr adskiller sig fra en skat/afgift. Hvor
skatter/afgifter er en ydelse til det offentlige, som ikke udgør b etaling for en særlig
modydelse, er et geb yr b etaling for en modtaget ydelse. Det er således alene omkostninger,
der relaterer sig til den modtagne ydelse, der kan medregnes i geb yret.
Det er desuden et grundlæggende princip, at kommunens affaldsordninger skal ”hvile i sig
selv”, og geb yrerne må således ikke overstige de samlede omkostninger, som myndighe
den
har i forb indelse med levering af ydelsen. Der gælder desuden et princip om
gennemsigtighed. Dette princip er b l.a. udmøntet ved, at kommunen skal kunne
dokumentere, at geb yrindtægterne ikke overstiger de samlede omkostninger. Det er ikke
tilstrækkeligt, at disse opgørelser alene fortages skønsmæssigt, men det kan accepteres, at
der ikke i det enkelte år er b alance mellem indtægter og udgifter, idet dette kan være
vanskeligt at opnå. Det accepteres, at der er en b alance mellem indtægter og udgifter over
en 4-årig periode med udgangspunkt i det seneste, afsluttede regnskabsår.
Kommunens geb yrfastsættelse skal i øvrigt leve op til lighedsgrundsætningen, forureneren
b etaler-princippet og princippet om, at der ikke må krydssubsidieres mellem ordninger.
Kommunernes gebyrer for konkrete anvisninger af erhvervsaffald samt anmeldelse og
dokumentation af jordflytninger, b ør således indeholde pågældende kommunes
omkostninger til sagsb ehandling af de konkrete henvendelse, samt administration af
geb yrordningen, b aseret på kommunens interne timepris inkl. overheadomkostninger, samt
afskrivninger på kapitalinvesteringer, såsom specielle IT-systemer, der kan henføres til den
pågældende ordning.
1.1.11. Risikoen for, at virksomhederne undlader at henvende sig
Roskilde, Ikast-Brande, Vesthimmerlands kommune, Københavns kommune bemærker, at
Side 6/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
2299157_0007.png
indførelsen af de nye gebyrer kan have den effekt, at nogle virksomheder vil undlade at
henvende sig til kommunen, selvom de har brug for en konkret anvisning eller skal anmelde
flytning af jord, og der peges på, at indførelsen af gebyrerne dermed indebærer risiko for en
negativ miljøeffekt.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet anerkender, at indførelsen af et geb yr pr. sag indeb ærer en vis risiko for, at nogle
virksomheder vil afholde sig fra at henvende sig til kommunerne. Det b emærkes i den
sammenhæng, at en række alternative modeller for geb yrerne har været undersøgt, men at
det har været vurderingen, at disse alternative modeller ikke ville være i overensstemmelse
med det EU-retlige forureneren b etaler-princip.
1.1.12. Bygge- og anlægsaffald
KL og Aalborg Kommune bemærker, at anmeldelse af byggeaffald er helt sammenlignelig
med en anmeldelse af jordflytning og foreslår, at der indføres en tilsvarende gebyrordning for
anmeldelse af byggeaffald.
Vesthimmerlands Kommune efterspørger svar på, om gebyret omfatter anmeldelser af
bygge- og anlægsaffald i henhold til affaldsbekendtgørelsens kapitel 11. Vesthimmerlands
Kommune peger på, at der i forhold til nedrivningssager og byggeaffald i kke opkræves et
gebyr for tilsyn, som kan dække selve klassificeringsdelen. Derudover bemærkes det, at
man i nedrivningssager ikke kan adskille anvisning af affald, der er omfattet af krav om
opkrævning af gebyr, og affald, som ikke er omfattet af gebyr.
Ikast-Brande Kommune efterspørger svar på, hvorvidt gebyret omfatter anvisninger af
byggeaffald, som følger kommunens regulativer. Kommunen peger desuden på, at de
antager, at anmeldelser om byggeaffald fra private ejendomme ikke er omfattet.
ARI peger på, at en byggeaffaldsanmeldelse nogle gange er formuleret, som om der er tale
om en anvisning. Efter ARIs opfattelse er der ikke tale om en anvisning i denne situation.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet kan oplyse, at geb yret for anmeldelse af jordflytninger ikke omfatter kommunens
omkostninger i forb indelse med anmeldelse af b ygge- og anlægsaffald i henhold til
affaldsb ekendtgørelsens kapitel 11. Reglerne om anmeldelse af b ygge - og anlægsaffald er
Miljøstyrelsens ressort. Miljøstyrelsen har oplyst, at opgaven i dag er skattefinansieret.
I forlængelse af de indkomne høringssvar vil ministeriet, i samarb ejde med Miljøstyrelsen, se
nærmere på, om finansieringen af ordningen for anmeldelse af b ygge - og anlægsaffald i
henhold til affaldsb ekendtgørelsens kapitel 11 er i overensstemmelse med princippet om
forureneren b etaler.
For så vidt angår geb yrerne for konkrete anvisninger, b emærker ministeriet, at kommunens
opgaver med anmeldelser af b ygge- og anlægsaffald ikke vurderes at være en anvisning i
sig selv, og at der således vil skulle b etales gebyr i henhold til affaldsaktørb ekendtgørelsens
§ 18, stk. 4, hvis kommunen på b aggrund af en anmeldelse af b ygge- og anlægsaffald
foretager en konkret anvisning. Ministeriet b emærker herudover, at kommunen alene skal
anvise b ygge- og anlægsaffald, som kommunen har pligt og ret til at anvise. Kommunen har
eksempelvis hverken pligt eller ret til at anvise b ygge- og anlægsaffald fra erhverv, når
affaldet er erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse. Kommunen må således alene
anvise b ygge- og anlægsaffald, som er forb rændings- eller deponeringsegnet.
Side 7/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
2299157_0008.png
Geb yret for konkrete anvisninger omfatter ikke klassificering af affald, herunder b ygge - og
anlægsaffald, eller anvisninger af affald, som er omfattet af kommunen s regulativer. Geb yret
skal således alene dække de omkostninger, konkrete anvisninger giver anledning til, efter
kommunen har foretaget en eventuel forudgående klassificering.
1.1.13 Modellen for indførelsen af de nye gebyrer vil blive meget administrativ tung
Svendborg kommune bemærker, at den valgte model vil være meget administrativ tung.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet anerkende, at der vil være administrative omkostninger forb undet med
opkrævning af geb yrerne, og at det heller ikke kan udelukkes, at disse i nogle tilfælde vil
være relativt store. Det b emærkes også, at en række alternative modeller for geb yrerne har
været undersøgt, b l.a. med henb lik på at minimere de administrative omkostninger, men at
det har været vurderingen, at disse alternative modeller ikke ville være i overensstemmelse
med det EU-retlige forureneren b etaler-princip.
Endvidere b emærkes, at mens knap 250.000 virksomheder var omfattet af det tidligere
administrationsgebyr for erhvervsaffald, så vurderes det på b aggrund af tal fra COWI
1
, at det
samlede antal anmeldelser af jordflytninger og sager med konkrete anvisninger vil være ca.
40.000 pr. år (hvoraf flere sager kan vedrøre den samme virksomhed). Det forventes
således, at der fremadrettet skal opkræves geb yrer fra et b etydeligt mindre antal
virksomheder end tidligere. Der vil desuden ikke være omkostninger forb undet med
b ehandling af sager om fritagelse fra geb yret, som det var tilfældet i forb indelse med det
tidligere administrationsgebyr for erhvervsaffald.
Vedrørende de konkrete spørgsmål [fra Svendb org Kommune] vedrørende sager, hvor der
sker genanvendelse i nærmiljøet b emærkes det, at det er den virksomhed, som anmelder
jordflytningen, der er forpligtet til at b etale geb yret, og at der skal b etales geb yr, såfremt der
er tale om jord, som kategoriseres som erhvervsaffald.
1.2. Gebyr for konkrete anvisninger
1.2.1. Erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse
Vesthimmerlands Kommune spørger, om gebyret gælder alle forespørgsler fra virksomheder
om, hvor de skal aflevere både genanvendeligt og ikke genanvendeligt erhvervsaffald.
DI bemærker, at det genanvendelige erhvervsaffald ikke skal anvises af kommunen, da det
ligger uden for deres anvisningsområde, og at det derfor kun kan handle om
forbrændingsegnet affald og affald til deponi.
Ministeriets bemærkninger:
Geb yret for konkrete anvisninger dækker ikke forespørgsler fra virksomheder om, hvor
virksomheden skal aflevere sit genanvendelige erhvervsaffald. Det b emærkes, at
kommunerne ikke har ansvar for erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse, herunder
genanvendeligt erhvervsaffald, og at kommunerne hverken har pligt eller ret til at anvise
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse.
1.2.2. Definition af konkret anvisning
1
’Analyse
af kommunernes omkostninger til konkrete anvisninger af erhvervsaffald og jordflytninger
’,
udarbejdet af COWI for Energistyrelsen, december 2019.
Side 8/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
2299157_0009.png
Horsens Kommune, DAF, DI og ARI bemærker, at der er usikkerhed om, hvad der menes
med en konkret anvisning.
DAF spørger, om det er en konkret anvisning, hvis en virksomhed beder om en anvisning,
og affaldet ender med at blive anvist til eksisterende ordninger. DAF spørger derudover, om
det er en konkret anvisning, når kommunen anviser affald til sortering.
Solrød Kommune bemærker, at det er uklart, hvornår kommunen foretager en konkret
anvisning for en virksomhed. Solrød kommune efterspørger svar på,, om kommunen
foretager en konkret anvisning for en virksomhed, når bygherre, der ansøger, er en
virksomhed, eller om det også omfatter en virksomhed, der ansøger for en privat borger.
KL, DAF og Aalborg Kommune efterspørger svar på, om gebyret skal opkræves, uanset om
anvisningen udnyttes.
Københavns Kommune og KL påpeger, at en kommune ikke kan foretage en konkret
anvisning uden at have klassificeret affald til behandling i den pågældende sag, og at det
ikke er korrekt, at der er tale om en ’eventuel’ klassificering.
Ministeriets bemærkninger:
Det fremgår af affaldsaktørb ekendtgørelsens § 8, stk. 6, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen
konkret skal anvise affald, der ikke er omfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning.
En indsamlingsordning defineres i affaldsb ekendtgørelsens § 3, nr. 32, som en
regulativb estemt ordning, hvor kommunen overtager ansvaret for affaldets videre håndtering
ved opsamlingsstedet, og som er organiseret som en hente- eller b ringeordning.
En anvisningsordning defineres i affaldsb ekendtgørelsens § 3, nr. 10, som en ordning, hvor
kommunalbestyrelsen i et regulativ har fastlagt på hvilken måde og eventuelt på hvilket
anlæg, affaldsproducenten skal sikre, at affaldet b liver håndteret.
Ministeriet b emærker i forlængelse heraf, at kommunen foretager en konkret anvisning, når
denne anviser på hvilken måde og eventuelt på hvilket anlæg, affaldsproducenten skal sikre,
at noget affald, der ikke er omfattet af en regulativfastsat ordning, b liver håndteret. En
anvisning til sortering er efter ministeriets opfattelse også en konkret anvisning, hvis
anvisningen ikke er omfattet af en af kommunens indsamlings- eller anvisningsordninger.
Ministeriet skal b emærke, at geb yret for konkrete anvisninger omfatter kommunens opgaver
med konkrete anvisninger af erhvervsaffald. Dvs. anvisning af affald, som er frem b ragt af en
virksomhed i overensstemmelse med definitionen af erhvervsaffald i
affaldsb ekendtgørelsens § 3, nr. 19. Der skal således ikke betales geb yr ved ansøgning om
konkret anvisning af husholdningsaffald.
Geb yret skal alene dække kommunens omkostninger i forb indelse med anvisning af affald,
som ikke er omfattet af de indsamlings- og anvisningsordninger, som er fastlagt i
kommunens regulativ for erhvervsaffald. Hvis kommunen i forb indelse med klassificering af
erhvervsaffald kommer frem til, at affaldet er omfattet af en indsamlings- eller
anvisningsordning, der er fastsat i regulativerne, er der ikke tale om en konkret anvisning, og
der skal således ikke betales geb yr. Såfremt virksomheden b eder om en anvisning, og
affaldet ender med at b live anvist til en eksisterende ordning, må affaldet anses for at være
omfattet af en anvisningsordning, og der skal således ikke betales geb yr.
Ministeriet kan i øvrigt oplyse, at en virksomhed, der har fået anvist affald konkret, men ikke
udnytter anvisningen, skal b etale gebyr for anvisningen i henhold til b ekendtgørelsens § 18,
stk. 4. Ministeriet skal i den forb indelse b emærke, at såfremt kommunalbestyrelsen giver en
Side 9/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
2299157_0010.png
konkret anvisning, er virksomheder forpligtet til at følge anvisningen, jf.
affaldsaktørb ekendtgørelsens § 12, stk. 1, 2. pkt.
Ministeriet er enige i b etragtningerne om, at klassificering er en forudsætning for en konkret
anvisning, og at der ikke
som det fremgår af den foreslåede ordlyd af § 18, stk. 4, sker en
”eventuel” forudgående klassificering.
Ministeriet vil derfor tilrette ordlyden herefter.
1.2.3 Klassificering af affald
DAF, Vesthimmerlands Kommune og KL bemærker, at det er svært at adskille opgaverne
med klassificering og anvisning fra hinanden, og de efterspørger svar på, hvad den præcise
snitflade mellem klassificering og konkret anvisning er.
DI bemærker, at det bør fremgå tydeligt af bekendtgørelsen, at det kun er selve anvisningen
og ikke klassificeringen af affaldet, der kan gebyrpålægges.
Horsens Kommune bemærker, at det er uklart, om gebyret også kan/skal dække
tidsforbruget til den forudgående klassificering, og spørger, om gebyret skal dække
klassificeringsopgaver, hvor der anvendes tid til forudgående klassificering, men hvor
affaldet anvis es til en regulativfastlagt ordning.
Roskilde Kommune anser det for problematisk, at der er forskel på gebyrfastsættelsen for
jordflytninger og for konkrete anvisninger. Roskilde kommune peger i den forbindelse på, at
gebyret for konkrete anvisninger skal dække de omkostninger, en konkret anvisning giver
anledning til, efter kommunen har foretaget de indledende vurderinger, mens gebyret for
jordflytninger både skal dække omkostninger ved anmeldelse og dokumentation ved flytning
af jord.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet b emærker, at geb yret for konkrete anvisninger alene skal dække de
omkostninger, som den konkrete anvisning giver anledning til. Kommunens omkostninger til
klassificering af affald b liver derimod finanslovsfinansieret. Det er derfo r præciseret i
b estemmelsen, at geb yret skal dække de omkostninger, som den konkrete anvisning giver
anledning til, efter forudgående klassificering af affaldet.
Det følger af affaldsaktørb ekendtgørelsens § 8, stk. 6, 2. pkt., at den konkrete anvisning s kal
ske på b aggrund af en konkret vurdering af affaldets egenskaber, herunder nødvendige
prøvetagninger og analyser til b rug for klassificering og anvisning. Inden affald kan anvises
konkret, skal kommunen træffe en afgørelse om, hvordan affaldet skal klassificeres. Dvs. om
stoffet eller genstanden er affald, og hvilken type affald der er tale om, herunder om affaldet
er egnet til materialenyttiggørelse, er forb rændingsegnet eller deponeringsegnet.
Ministeriet er opmærksom på, at kommunens opgave med klassificering og konkrete
anvisninger er tæt forb undne. I forb indelse med ophævelsen af
erhvervsadministrationsgebyret b lev det dog vurderet, at kommunens opgave med b l.a.
konkrete anvisninger har en nær tilknytning til konkret affaldshåndtering, som dette b egreb
er defineret i affaldsdirektivet, og at det derfor vil være i strid med forureneren b etaler-
princippet at finanslovsfinansiere denne opgave. Opgaven med konkrete anvisninger kan
således ikke skattefinansieres i lighed med klassificeringsopgaven, men skal finansieres via
geb yrer.
Ministeriet b emærker, at det er korrekt, at der er forskel på fastsættelse af geb yr henholdsvis
for anmeldelser af jordflytninger og for konkrete anvisninger. Dette skyl des, at der er tale om
to forskellige typer af opgaver. Geb yret for anmeldelse af jordflytninger skal dække de
Side 10/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
2299157_0011.png
omkostninger, som kommunen har i forb indelse med b ehandling af anmeldelser i henhold til
jordflytningsb ekendtgørelsen (b ekendtgørelse om anmeldelse og dokumentation i
forb indelse med flytning af jord).
1.2.4. Opkrævning af gebyr uden anmodning om konkret anvisning
Dansk Erhverv bemærker, at de kan støtte forslaget med den forudsætning, at
gebyropkrævning for anvisning af affald i § 18, stk. 4, ale ne gøres gældende i det tilfælde,
hvor virksomheden har bedt kommunen om en anvisning. Dansk Erhverv henviser til, at
kommunen alene skal foretage en anvisning, hvis virksomheden er i tvivl. Dansk Erhverv
peger desuden på, at såfremt virksomheden har truffet en uretmæssig beslutning i valget af
affaldsmodtager skal kommunen handle og anvise affaldet inden for reglerne for tilsyn.
Ministeriets bemærkninger:
Det b emærkes, at kommunerne som udgangspunkt er forpligtede til konkret at anvise affald,
som ikke er omfattet af en indsamlings- eller anvisningsordning. Denne forpligtelse gælder
også i tilfælde, hvor virksomheden ikke har b edt om en konkret anvisning.
Det fastsættes i affaldsaktørb ekendtgørelsens § 18, stk. 4, at kommunalbestyrelsen skal
fastsætte og opkræve et geb yr hos virksomheder, for hvilke kommunen foretager konkrete
anvisninger. Det vurderes i den forb indelse ikke at være afgørende, om virksomhed en har
b edt kommunen om en anvisning. Det afgørende vil være, om kommunen i henhold til sin
forpligtelse i affaldsaktørb ekendtgørelsens § 8, stk. 6, konkret har anvist affald for
virksomheden.
Ministeriet skal dog gøre opmærksom på, at kommunerne ikke ha r pligt eller ret til at anvise
”sorteret erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse”. Geb yret for konkrete anvisninger
kan således alene fastsættes og opkræves for så vidt angår forb rændings- og
deponeringsegnet affald.
1.3.1. Gebyr for anmeldelse af flytning af jord.
KL, Aalborg Kommune, Svendborg Kommune og Roskilde Kommune bemærker, at der er
uklarhed omkring, hvornår der er tale om husholdningsaffald, og hvornår der er tale om
erhvervsaffald. Der peges i forlængelse heraf på, at der er brug for en klar og utvetydig
definition herpå.
Vesthimmerlands Kommune er usikre på, om kravet også dækker virksomheder, der
anmelder flytning af jord for private borgere i forbindelse med et byggeprojekt.
Ikast-Brande Kommune spørger, om jordflytningerne skal være fra erhverv. Ikast-Brande
Kommune spørger derudover, om gebyret omfatter jord, som kommer fra enten
områdeklassificerede områder og/eller kortlagte arealer (V1 eller V2).
Aalborg Kommune, DAF og KL efterspørger svar på, hvilken kommune der skal opkræve
gebyret, hvis en anmelders virksomhed er beliggende i én kommune, men
opgravningsprojektet sker i en anden kommune.
Frederikshavns Kommune peger på, at ordlyden i § 18, stk. 5, kan tolkes på forskellige
måde. De tolker teksten således, at der udelukkende skal opkræves gebyr for virksomheders
anmeldelse af flytning af jord, som defineres som erhvervsaffald, men teksten kan ifølge
Frederikshavns Kommune også forstås, således at der skal opkræves gebyr for alle
anmeldelser af flytning af jord.
Side 11/12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 190: Orientering om ændring af bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
Ministeriets bemærkninger:
Geb yret for anmeldelse af jordflytninger omfatter alene anmeldelser af flytning af jord, som
er erhvervsaffald. Kommunen skal således ikke fastsætte og opkræve geb yr for anmeldelse
af flytning af jord, som er husholdningsaffald.
Det er fastsat i affaldsb ekendtgørelsen, hvordan b egreberne husholdningsaffald og
erhvervsaffald skal forstås. Husholdningsaffald defineres som affald, som er fremb ragt af
husholdninger, jf. affaldsb ekendtgørelsens § 3, nr. 28, mens erhvervsaffald defineres som
affald, som er fremb ragt af virksomheder, jf. affaldsb ekendtgørelsens § 3, nr. 19. En
virksomhed defineres i affaldsb ekendtgørelsen enhver fysisk eller privat eller offentlig juridisk
person, som er registreret i Det centrale virksomhedsregister (CVR). Hvorvidt affald i et
konkret tilfælde skal anse for at være fremb ragt af enten husholdninger eller virksomheder vil
være en konkret vurdering af de individuelle omstændigheder i den enkelte sag. For
vejledning om definitionen af henholdsvis husholdningsaffald og erhvervsaffald, skal
ministeriet henvise til Miljøstyrelsen, da definitionerne hører under Miljøstyrelsens ressort.
Ministeriet b emærker, at geb yret omfatter flytning af jord, som er omfattet af
jordflytningsb ekendtgørelsen. Jordflytningsbekendtgørelsen er Miljøstyrelsens ressort, og for
vejledning i, hvornår jordflytninger er omfattet af b ekendtgørelsen, skal ministeriets henvise
til Miljøstyrelsen.
Ministeriet kan desuden oplyse, at det er den kommune, der b ehandler sagen, der skal
opkræve geb yret.
Ministeriet vil på b aggrund af b emærkningerne tilrette b estemmelsen, så det præciseres, at
kommunalbestyrelsen skal fastsætte og opkræve et geb yr hos virksomheder, der anmelder
jordflytninger i henhold til b ekendtgørelsen om anmeldelse og dokumentation i forb indelse
med flytning af jord, som er erhvervsaffald. Ministeriet har i forlængelse heraf også fundet
anledning til at præcisere dette i affaldsaktørb ekendtgørelsens § 18, stk. 4, om geb yrer for
konkrete anvisninger.
Side 12/12