Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 186
Offentligt
2297810_0001.png
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31-33
2600 Glostrup
Odense, den 3. december 2020.
Høringssvar
ny betalingsbekendtgørelse
FødevareDanmark, herunder Danske Slagtermestre, har med stor forundring erfaret, at Føde-
varestyrelsen uden forudgående orientering af, endsige drøftelser med erhvervet har lagt et
udkast til en ny betalingsbekendtgørelse ud på høringsportalen.
Udkastet indebærer et brud med hensigten i et politisk forlig, som blev indgået i november
7. De ga g vedtog et flertal i Folketi get e ”Aftale o erhvervs-
og iværksætterinitiati-
ver”, hvori et af pu kter e ha dlede o afskaffelse af ko trolgebyrer for e grosvirksomheder
ved ordinære besøg af fødevarekontrollen. Se
vedlagte ”faktaark,
hvori det bl.a. hedder:
”Ca.
5.300 virksomheder, der i dag betaler for den ordinære fødevarekontrol vil fremover blive fri-
taget herfor.”
De e klare politiske he sigt bryder det
nye udkast til bekendtgørelsen med,
idet det nu skal koste (mindst) 720 kr. i timen at få et sådant besøg. Det er muligt, at styrelsen
allerede nu ikke længere kan få pengene til at slå til, men så må dette problem efter vor opfat-
telse rejses politisk og også drøftes med erhvervet. Man bør ikke ad denne bagvej kunne gen-
indføre et gebyr, som et (daværende) flertal i Folketinget mener at have afskaffet.
Dertil kommer, at det bestemt ikke er nye udgifter, som disse virksomheder har behov for i
disse corona-tider.
FødevareDanmark må derfor protestere over for denne genindførelse af det afskaffede gebyr.
Ligeså indebærer udkastet en fundamental omlægning af afregningsstrukturen for dyrlæge-
kontrol på slagterier/slagtehuse med AM- og PM-kontrol (under 35.000 dyreenheder), idet den
nuværende stykpris-afregning agtes ændret til en timebetaling. Denne grundlæggende æn-
dring, som ikke er omtalt i høringsbrevet, og som vi således selv har måttet udlede af paragraf-
ferne, vil, som vi læser udkastet, medføre en betydelig fordyrelse for navnlig små og nystar-
tede virksomheder, hvorfor den vil virke som en yderligere bremse på iværksætteri på dette
område. Er dette en tilsigtet konsekvens? Spørgsmål som dette bør og konsekvenserne i det
FødevareDanmark | Poppelvej 83 | DK-5230 Odense M | Tlf.: +45 63730000 | E-mail: [email protected]
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 186: Høringssvar fra Fødevaredanmark om ny betalingsbekendtgørelse
2297810_0002.png
hele taget kan med fordel drøftes med erhvervet, inden nye regler sættes i værk, og derfor op-
fordrer FødevareDanmark kraftigt til, at denne omlægning tages ud af udkastet og gøres ti
genstand for konsekvensanalyser i fællesskab med repræsentanter for de berørte virksomhe-
der.
Det bemærkes i den forbindelse, at der efter FødevareDanmarks opfattelse ikke blot er tale
om en teknisk ændring af en opkrævningsmetode, men om et politisk udspil til en byrdeomfor-
deling og formentlig også til en generel fordyrelse af dyrlægekontrollen slagtehusene
bl.a.
so e følge af, at de ifølge skal betale for pr. ”påbegy dte” ti er, hvilket i sig selv vil edføre
betydelige frustrationer.
Desuden bemærkes, at det som bekendt er vores klare opfattelse, at gebyrerne i vidt omfang
er ulovlige, idet de strider mod ordlyden i præmis 40 i EU-dommen vedr. tilsynsteknikersagen
(Sag C-112/15), hvoraf fremgår, at forordning nr. 882/2004 artikel 27 skal tolkes således, at det
udelukkende omhandler lønninger og udgifter til personale, der faktisk deltager i udførelsen af
den offentlige kontrol.
Med andre ord: Der kan kun opkræves gebyrer for det, der har med den faktiske kontrol, dvs.
kontrollanterne, at gøre.
Som følge af den verserende retssag om, hvorvidt dommen har generel betydning for gebyrer
under den omhandlede kontrolforordning, bør omlægninger og navnlig udvidelser af kontrol-
gebyrer undgås, indtil retten har talt.
Med venlig hilsen
Torsten Buhl
Adm. direktør
FødevareDanmark | Poppelvej 83 | DK-5230 Odense M | Tlf.: +45 63730000 | E-mail: [email protected]