Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 178
Offentligt
2294405_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 1. december 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførelsesrets-
akt om fornyet godkendelse af anvendelsen af trichlorethylen (TCE), som opløsningsmiddel til produktion af
caprolactam i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH), komité-
sag.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i REACH-komitéen med frist i midten af december 2020.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Jesper Wulff Pedersen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 178: Grundnotat om trichlorethylen (Spolana), komitésag
2294405_0002.png
Den 30. november 2020
MFVM 186
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om fornyet godkendelse
af anvendelsen af trichlorethylen (TCE), som opløsningsmiddel til produktion af
caprolactam i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om fornyet godkendelse af anvendelsen
af stoffet trichlorethylen (TCE) som opløsningsmiddel til industriel produktion af stoffet caprolac-
tam, som anvendes som byggeklods i fremstilling af nylon. Forslaget er fremsat i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver den
tjekkiske virksomhed Spolana s.r.o. tilladelse til fortsat at anvende stoffet efter optag på godkendel-
seslisten, bilag XIV i REACH, i en periode på 12 år fra udløbsdatoen af virksomhedens eksisterende
godkendelse den 21. april 2020. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i REACH-komitéen
med frist i miden af december 2020. Forslaget forventes ikke at have økonomiske eller administra-
tive konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke
at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af
særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der
findes egnede alternativer. I den konkrete sag er de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger til-
strækkelige til at sikre arbejdstagere et beskyttelsesniveau, der svarer til det danske og til at sikre
den generelle befolkning via miljøet. Der findes alternative opløsningsmidler til den specifikke an-
vendelse, men der findes ikke egnede alternativer, som vil reducere de samlede risici. I Kommissio-
nens forslag er indsat en betragtning om vurdering af egnede alternativer. Regeringen er principielt
uenig i betragtningen på baggrund af en nyligt afsagt dom i en godkendelsessag om to blychromat-
pigmenter (T-837/16), men vurderer, at Kommissionens implementering af retssagens elementer
kan anses som tilstrækkelig i det konkrete forslag, da der ikke findes alternativer til den konkrete
funktionelle anvendelse, som vil reducere risikoen for mennesker og miljø. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslaget, idet man lægger stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af
dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad. Regeringen vil endvidere ar-
bejde for, at godkendelsesperioden forkortes.
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 178: Grundnotat om trichlorethylen (Spolana), komitésag
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om fornyet godkendelse af anvendelsen
af trichlorethylen (TCE) som opløsningsmiddel til industriel produktion af stoffet caprolactam, som
anvendes som byggeklods i fremstilling af nylon.
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver Komitéen en positiv ud-
talelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udta-
lelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to
måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udta-
lelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i REACH-komitéen med frist i midten af december
2020.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på kandidat-
listen, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer. Udfasnings-
processen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer, der
kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal de
virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om og få
godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøkonomiske
fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs.
den dato, hvor anvendelse skal op-
høre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er påbegyndt efter sol-
nedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Spolana s.r.o. fra Tjekkiet om fortsat anven-
delse af op til ca. 100 tons trichlorethylen (TCE) om året:
1.
Anvendelse som ekstraktionsopløsningsmiddel til produktion af caprolactam, som anvendes som
byggeklods i fremstilling af nylon.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 178: Grundnotat om trichlorethylen (Spolana), komitésag
Spolana s.r.o. modtog den 8. februar 2017 meddelelse om godkendelse af ovennævnte anvendelse af
TCE frem til 21. april 2020. Spolana s.r.o. indsendte endvidere den 16. august 2018 en
revurderingsrapport i henhold til den meddelte godkendelse og ansøgning om fornyet godkendelse af
TCE.
Revurderingsrapporten og den fornyede vurdering af godkendelsen af trichlorethylen har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 11. juni 2019 har
afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. Udvalget bemærkede, at diffuse luftemissioner er reduceret som følge af
forbedrede risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold. Udvalget konkluderede
desuden, at der ikke lader til at være alternativer, der vil reducere de samlede risici.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller teknolo-
gier, som er økonomisk gennemførlige for ansøgeren. Udvalget konkluderede endvidere, at to po-
tentielt teknisk egnede alternativer, benzen og toluen, ikke vil føre til en samlet reduktion af risici.
Udvalget bemærkede, at det ikke var muligt at bekræfte, at det vil tage mindst 12 år at implemen-
tere potentielle alternative teknologier, men at implementering af alternative teknologier vil tage
mere end 7 år og kræver fortsat udvikling, før de bliver teknisk gennemførlige. Udvalget har desu-
den konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for men-
neskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. Udvalget har anbefalet en 12-
årig frist for fornyet vurdering.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 12 år fra udløbsdatoen af den tidli-
gere godkendelse frem til den 21. april 2032 for den beskrevne anvendelse under forudsætning af an-
vendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet.
Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren fortsat gennemfører overvågning af
arbejdstagernes udsættelse for stoffet samt udslip af stoffet til miljøet. Resultaterne herfra skal anven-
des til at evaluere om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er effektive med hen-
blik på yderligere reduktion af arbejdstagernes udsættelse af stoffet.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplys-
ninger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i
strid med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til
støtte for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og
har givet Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne
godkendelsen med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den forelig-
gende analyse af alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de
dele, der berører bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne
skøn samt muligheden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved
ansøgningen. I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning
med de kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 178: Grundnotat om trichlorethylen (Spolana), komitésag
2294405_0005.png
egnethed af alternativer i den konkrete godkendelsessag. Der er endnu ikke afsagt endelig dom i sagen.
Kommissionen har vurderet, at der ikke er egnede alternativer tilgængelige for de søgte anvendelser.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller konse-
kvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes endvidere ikke at medføre samfundsøkonomiske eller er-
hvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet ikke
genfindes i færdige produkter.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Rådet for Grøn Omstilling finder, at der skal lægges stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne
af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad. Desuden finder Rådet for
Grøn Omstilling, at godkendelsesperioden på 12 år bør afkortes, for eksempel til 7 år. Endelig skal det
sikres, at de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger over for arbejdstagere og det omgivende miljø
overholdes og underkastes effektiv kontrol.
Fagbevægelsens Hovedorganisation finder, at der skal lægges stor vægt på, at betragtningen om konse-
kvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad. Desuden finder
Fagbevægelsens Hovedorganisation, at godkendelsesperioden højst bør være 3 år, da en godkendelses-
periode på 12 år ikke vil udgøre et tilstrækkeligt incitament til substitution.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anven-
delse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje
eventuelle risici for mennesker og miljø.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 178: Grundnotat om trichlorethylen (Spolana), komitésag
Regeringen finder, at der er redegjort for et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau svarende til det danske,
og at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til den specifikke anvendelse, som vil
føre til en samlet reduktion af risici. Det bemærkes, at implementeringen af potentielle alternative tek-
nologier muligvis kan ske hurtigere end den foreslåede godkendelsesperiode på 12 år. Det bemærkes
endvidere, at den beregnede maksimale koncentration i luften i arbejdsmiljøet (kortvarigt op til 3,18
µg/m
3
) er markant lavere end Arbejdstilsynets vejledende grænseværdi for arbejdsmiljøet (55 mg/m
3
).
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager herudover udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de
generelle krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og
miljøkrav.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete sag. Disse kriterier bygger på den argumentation, som Kommissionens har
anvendt i deres appel af dommen i sagen om de to blychromatpigmenter (T-837/16). Det vurderes, at
Kommissionens betragtning kan skabe en uønsket præcedens for fremtidige godkendelser, idet Kom-
missionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alternativer er egnede. Denne fortolk-
ning vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-forordningen eller at leve op til dommen.
Regeringen er således principielt uenig med Kommissionens betragtning i forslaget. I den konkrete
ansøgning vurderes der dog ikke at være egnede alternativer til den konkrete anvendelse. Regeringen
anser derfor Kommissionens implementering af retssagens elementer for tilstrækkelig i det konkrete
forslag, men lægger stor vægt på, at betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten
bliver slettet eller revideret i betydelig grad.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget men lægger stor vægt på, at betragtningen om
konsekvenserne af dommen (T-837/16) enten bliver slettet eller revideret i betydelig grad. Regeringen
vil endvidere arbejde for, at godkendelsesperioden forkortes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5