Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 177
Offentligt
2294395_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 1. december 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag om polycykliske aroma-
tiske hydrocarboner (PAH’er) i granulat og flis som fyld i kunstgræsbaner eller i løs form på legepladser og til
sportsanvendelser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registre-
ring, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH), komitésag.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i REACH-komitéen med frist i midten af december 2020.
Forslaget forventes at have en begrænset, men positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Jesper Wulff Pedersen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 177: Grundnotat om PAH i kunstgræs, komitésag
2294395_0002.png
Den 30. november 2020
MFVM 185
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om polycykliske aromatiske hydrocarboner
(PAH’er) i granulat og flis som fyld i kunstgræsbaner eller i løs form på lege-
pladser og til sportsanvendelser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af
samt begrænsninger for kemikalier (REACH) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om skærpelse af grænseværdien for indholdet af polycykliske
aromatiske
hydrocarboner (PAH’er) i granulat og flis som fyld i kunstgræsbaner eller i løs form på
legepladser og til sportsanvendelser. Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i REACH-komi-
téen med frist i miden af december 2020. Forslaget forventes at have en begrænset, men positiv på-
virkning af beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfunds-
økonomiske, erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser. Regeringen er enig i,
at risici ved anvendelse af
PAH’er ikke er tilstrækkeligt kontrolleret, og at der derfor er behov for at
begrænse anvendelsen. Regeringen anderkender, at der er tale om en samfundsøkonomisk afvejning
mellem på den ene side en veletableret genanvendelsesindustri og muligheden for at dyrke motion,
hvilket styrker sundheden, og på den anden side en mere restriktiv grænseværdi for PAH’er, der be-
skytter sundheden. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man arbejder for, at
der indføres tilsvarende grænseværdier for indhold
af PAH’er i nye dæk, da det også vil begrænse
mængden af PAH’er i vejstøv og give bedre konkurrencevilkår for europæiske dækproducenter. Re-
geringen vil desuden arbejde for, at granulat og flis med et indhold af PAH’er over 20 mg/kg til for-
brugeranvendelser begrænses. Regeringen vil ud fra en forsigtighedstilgang arbejde for en lavere
grænseværdi for løst granulat og flis, der anvendes på legepladser.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt et forslag til kommissionsforordning om skærpelse af grænseværdien for
indholdet af polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH’er) i granulat og flis til fyldstof i kunstgræs-
baner eller i løs form på legepladser og i sportsanvendelser i henhold til Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger
for kemikalier (REACH).
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 177: Grundnotat om PAH i kunstgræs, komitésag
Begrænsningsforslaget er udarbejdet på baggrund af et forslag udarbejdet af Nederlandene i henhold
til artikel 69, stk. 4, hvorefter der træffes endelig afgørelse om begrænsning af stoffet i henhold til arti-
kel 133, stk. 4 i REACH-forordningen og efter forskriftsprocedure med kontrol i artikel 5a i Rådets af-
gørelse 1999/468/EF, jf. artikel 12 i forordningen nr. 182/2011.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret fler-
tal inden for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedta-
ger forslaget eller ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til le-
galitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på 4
måneder har gjort indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes sat til skriftlig afstemning i REACH-komitéen med frist i miden af december 2020.
Formål og indhold
Polycykliske aromatiske hydrocarboner (PAH’er)
er en gruppe af stoffer, der består af aromatiske kul-
stofringe sat sammen på forskellig vis. Mange PAH’er findes som urenhed i kul og oliestoffer, men de
kan også dannes ved opvarmning af organisk materiale.
PAH’er er kræftfremkaldende, og der findes ingen
nedre koncentrationsgrænse, hvor stoffet ikke udgør
en risiko. For sådanne stoffer fastsættes normalt en grænseværdi, der korresponderer med et accepta-
belt risikoniveau, hvor risikoen er så lav, at kun en ud af en million bliver syge af at bruge eller være i
kontakt med stoffet på en realistisk, men også værst tænkelig måde, gennem et helt liv.
PAH’er optræder altid som en blanding af forskellige PAH’er. Otte PAH’er med EU-harmoniserede
klassificeringer som kræftfremkaldende er allerede reguleret under punkt 50 i Bilag XVII i REACH,
hvor de regulerede anvendelser og deres grænseværdier er beskrevet. De otte PAH’er anvendes som
indikator for den samlede gruppe af PAH’er.
Bilag XVII punkt 28 i REACH forbyder stoffer, der har en harmoniseret klassificering som kræftfrem-
kaldende i stoffer og kemiske blandinger. Grænseværdien er her lig med grænsen for, hvornår stoffer
og kemiske blandinger skal klassificeres og mærkes. Granulater og flis anses af Kommissionen for at
være en kemisk blanding, og ser man samlet
på de otte PAH’er, gælder der i dag en grænseværdi på
387 mg/kg for summen af de otte PAH’er.
I Kommissionens forslag om at begrænse PAH’er i granulat og flis som fyld i kunstgræsbaner eller i løs
form på legepladser og i sportsanvendelser foreslår Kommissionen en grænseværdi på 20 mg/kg for
summen af de otte PAH’er. Granulat og flis til kunstgræsbaner mm. fremstilles hovedsageligt af genan-
vendt gummi fra bildæk og er en veletableret genanvendelsesindustri i Danmark. PAH’er er en uren-
hed i gummi fra bildæk.
I forslaget, der blev udarbejdet af Nederlandene, viste beregningerne, at hvis kunstgræsbaner mm. skal
udgøre en acceptabel risiko for professionelle målmænd, skulle grænseværdien være 6,7 mg/kg for
summen af de otte PAH’er. Beregningen er foretaget
på grundlag af professionelle målmænd, der i de-
res barndom så ofte som muligt har leget på en legeplads med løst granulat eller flis. Der er derfor in-
direkte taget højde for børns eksponering på legepladser, når målmændene benyttes som den mest ud-
satte gruppe.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 177: Grundnotat om PAH i kunstgræs, komitésag
Til sammenligning er der en generel grænseværdi for PAH’er i forbrugerprodukter på 1 mg/kg for hver
af de 8 PAH’er. Det vil sige 8 mg/kg for summen af de otte PAH’er. For legetøj og produkter til børn er
grænseværdien 0,5 mg/kg for hver af de 8 PAH’er. Det vil sige 4 mg/kg for summen af de otte PAH’er.
Grænseværdien i dette forslag er beregnet ud fra de samme forudsætninger.
Nederlandenes udredningsarbejde viste, at ca. 15% kunstgræsbanerne, der anvender gummigranulat i
EU har et indhold af de otte
PAH’er, som er under 6,7 mg/kg. For kommuner og sportsklubber i EU
ville en grænseværdi på 6,7 mg/kg for de otte PAH’er betyde en samlet omkostning på 3 mia. € over en
periode på 10 år. Udredningen viste samtidig, at 95 % af banerne har et indhold af de otte
PAH’er, som
er under 17 mg/kg. En grænseværdi på 17 mg/kg ville reducere omkostningerne til en samlet udgift i
EU på 25-55
mio. € over en periode på 10 år. Samtidig vil risikoen stige fra 1 til 2,5 ud af en million,
der bliver syge. Nederlandene foreslog en grænseværdi på 17 mg/kg, da den reelt ikke vil forandre syg-
domsforekomsten i den mest udsatte gruppe og medfører store økonomiske besparelser. Der afviges
således fra det acceptable risikoniveau ud fra en samlet risiko- og samfundsøkonomisk overvejelse.
Det Europæiske Kemikalieagenturs (ECHA’s) ekspertkomiteer har i deres vurdering argumenteret for,
at der også er den samme risiko ved en grænseværdi på 20 mg/kg som ved 17 mg/kg. Anvendes en
grænseværdi på 20 mg/kg falder de estimerede omkostningerne yderligere med en faktor 5 til 5-11
mio. euro over en periode på 10 år. Med en grænseværdi på 20 mg/kg kan 99% af alle baner i EU over-
holde grænseværdien. Forslagets reelle værdi bliver dermed at forhindre de få, enkelte tilfælde, hvor
koncentrationen af PAH’er
i granulat og flis er ualmindelig høj.
I mange europæiske lande ophobes kasserede dæk på lossepladser eller forbrændes. I Danmark har
der længe været et stort fokus på genanvendelse af dæk, hvorfor der er indført en statslig ordning, der
har til formål at understøtte indsamling og genanvendelse af dæk.
Ifølge Miljøstyrelsens og dækbranchens statistikker genereres der mellem 30.000 og 60.000 tons
dækaffald om året i Danmark, og der indsamles der mellem 35-40.000 ton udtjente dæk. Dæk har et
stort potentiale for både genbrug, genanvendelse og nyttiggørelse enten ved regummiering, genanven-
delse af dækkets delkomponenter eller ved nyttiggørelse af dækkets brandværdi. Desuden udgør dæk-
deponi en brandrisiko, idet dækbrande udvikler problematiske gasser og er meget vanskelige at få un-
der kontrol.
Omkring 88 % af de indsamlede dæk genanvendes som gummigranulat. Gummigranulatet anvendes
primært til kunstgræsbaner, samt i fast form som faldunderlag på atletikbaner og legepladser, og i
mindre grad som tilsætning til asfalt for at opnå støjdæmpende egenskaber.
I 2010 trådte en begrænsning under punkt 50 i Bilag XVII i REACH i kraft, der begrænsede indholdet
af de otte PAH’er i blødgøringsolie til gummi til bildæk. Grænseværdien blev sat til 10 mg/kg. Det for-
ventes,
at med tiden vil denne begrænsning også medføre et lavere indhold af PAH’er i udtjente dæk. I
Nederlandenes forslag er der ikke gennemført modelberegninger for betydningen af begrænsningen af
de otte PAH’er i blødgøringsolie til gummi til bildæk. Der er også andre kilder til PAH’er i gummi til
bildæk, som for eksempel det sorte farvestof i dæk, hvilket gør det vanskeligt, at forudsige indholdet af
PAH i gummi i bildæk over tid.
Med Kommissionens forslag er der tale om en gennemarbejdet afvejning mellem på den ene side en
veletableret genanvendelsesindustri og muligheden for at dyrke motion, hvilket styrker sundheden, og
på den anden side en mere restriktiv grænseværdi for PAH’er,
der beskytter sundheden.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 177: Grundnotat om PAH i kunstgræs, komitésag
I forhold til kontrol med begrænsningen er den europæiske standardiseringskomité, CEN, ved at udar-
bejde en standard for prøvetagning og analyse af granulat og flis. Forslaget indeholder desuden krav
om, at de individuelle batch nummereres.
Forslaget har en overgangsperiode på 12 måneder.
ECHA evaluerer for tiden et andet forslag, der skal begrænse bevidst udledning af mikroplast fra en
bred vifte af produkter, herunder gummigranulat til brug i kunstgræsbaner. Forslaget forventes at
blive sat til afstemning i REACH-komitéen i 2021. Hvis forslaget vedtages, er det forventeligt, at der vil
være en overgangsperiode på minimum 5 år. Derfor vil det også i det tilfælde være relevant at fastsætte
en grænseværdi for PAH’er i gummigranulat
til kunstgræs mm, der vil være gældende i overgangsperi-
oden.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
I bekendtgørelse nr. 1347 af 21/11/2016 (dækbekendtgørelsen) er der krav om, at granulat, der er
fremstillet af genanvendte dæk, ikke må indeholde mere end 3 mg/kg af hver af de otte PAH’er.
Det
samlede indhold af de otte PAH’er i granulat, der er produceret med tilskud, vil derfor maksimalt være
24 mg/kg. Miljøstyrelsen er ikke bekendt med virksomheder i Danmark, der producerer granulat uden
tilskud.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, da forordningen er umiddel-
bart gældende i medlemslandene. Kravet om et maximalt indhold på 3 mg/kg for hver af de otte
PAH’er for at kunne få tilskud jf. dækbekendtgørelsen kan fortsat være gældende, selv om der i
REACH indføres en begrænsning med en grænseværdi på 20 mg/kg for summen af de otte PAH’er.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes endvidere ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
Kontrolmålinger af udtjente dæk, som granuleres i Danmark i dag, viser, at indholdet af de otte
PAH’er, ligger pænt under grænseværdien i dækbekendtgørelsen. Det forventes derfor, at de danske
aktører vil kunne overholde grænseværdien på 20 mg/kg.
Der forventes ingen ekstra omkostninger i forhold til testning og kontrol, da producenterne af gummi-
granulat og gummiflis allerede måler PAH’er indholdet og indrapportere det til Miljøstyrelsen for at
opnå tilskud.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 177: Grundnotat om PAH i kunstgræs, komitésag
2294395_0006.png
Forslaget skønnes at have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, idet granulat og flis
fremstillet i Danmark samlet har kunnet indeholde 24 mg/kg af de otte PAH’er. Da indholdet i granu-
lat og flis fremstillet i Danmark forventes at ligge under den foreslåede grænseværdi på 20 mg/kg, for-
ventes den sundhedsmæssige gevinst dog at være meget lav.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget
Rådet for Grøn Omstilling kan i udgangspunktet ikke støtte forslaget om at skærpe grænseværdien for
indhold af PAH i gummigranulat, der benyttes som infill i kunstgræsbaner, idet man hellere så en ud-
fasning i brugen af dette granulat. Rådet for Grøn Omstilling kan dog leve med, at granulatet benyttes i
en overgangsperiode indtil, der fastlægges generelle begrænsninger for benyttelsen af materialet. Dette
er dog betinget af, at grænseværdien i denne overgangsperiode fastsættes lavere end forslået af kom-
missionen eller alternativt at den af Kommissionen foreslåede grænseværdi revurderes inden for ek-
sempelvis en 5-års periode.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal af medlemsstater, som vil støtte forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at stoffer, som udgør en risiko for miljøet og/eller menneskers sundhed, skal be-
grænses, når der kan identificeres en uacceptabel risiko. Regeringen anderkender, at der er tale om en
afvejning mellem på den ene side en veletableret genanvendelsesindustri og muligheden for at dyrke
motion, hvilket styrker sundheden, og på den anden side en mere restriktiv grænseværdi for PAH’er,
der beskytter sundheden. Forslaget forventes reelt ikke at øge sundhedsrisikoen for den mest udsatte
gruppe.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet man arbejder for, at der indføres tilsvarende
grænseværdier for indhold af PAH’er i nye dæk, da det også vil begrænse mængden af PAH’er i vejstøv
og give bedre konkurrencevilkår for europæiske dækproducenter. Regeringen vil desuden arbejde for,
at granulat og flis med et indhold af PAH’er over 20 mg/kg til forbrugeranvendelser begrænses. Her
tænkes for eksempel på anvendelse i blomsterbede, blomsterkrukker og indkørsler. Regeringen vil ud
fra en forsigtighedstilgang arbejde for en lavere grænseværdi for løst granulat og flis, der anvendes på
legepladser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5