Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 26. november 2020
.//.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed Miljøstyrelsens redegørelse og bilag vedrørende sag om
drikkevandsdirektivet. Vedlagt er desuden en notits med en vurdering fra Miljøministeriets
departement.
Jeg oversendte den 3. november 2020 en oversigt over stadigt gældende dispensationer, som
Miljøstyrelsen kendte til på daværende tidspunkt, og som var vurderet at være i strid med
drikkevandsdirektivet. Miljøstyrelsen har efterfølgende i forbindelse med nærværende redegørelse
spurgt kommunerne om, hvorvidt de har givet yderligere dispensationer. Miljøstyrelsen har på den
baggrund oplyst om yderligere syv gældende dispensationer, mens to af de tidligere oplyste
dispensationer ikke længere er gældende. Der er således i alt 17 gældende dispensationer som kan
stride i mod reglerne i drikkevandsdirektivet. Alle 17 dispensationer fremgår af bilag 15 til
redegørelsen. Miljøstyrelsen har samtidig oplyst, at det er usikkert om nedbrydningsprodukterne
dimethylsulfamid (DMS) og 2,6-Dichlorbenzamid (BAM) er omfattet af drikkevandsdirektivet. Når
dette er afklaret, vil udvalget blive orienteret herom.
Der er i alt givet yderligere 22 dispensationer fra perioden 2013 til i dag, end de 65 jeg oplyste Miljø-
og Fødevareudvalget om d. 3. november 2020. De 22 dispensationer reflekterer alle en udtalelse fra
sundhedsmyndigheden om, at de ikke udgør en sundhedsrisiko. Alle dispensationer meddelt fra 2013
til i dag fremgår af bilag 14 til redegørelsen. De yderligere 22 dispensationer er givet i perioden fra
2015 til i dag, her af er 16 dispensationer givet til pesticider og nedbrydningsprodukter, disse fremgår
således ikke af tidligere besvarelser med oversigter fra Miljøstyrelsen.
Jeg finder det dybt uacceptabelt, at Miljøstyrelsens forvaltning, jf. også ministeriets vurdering, på dette
vigtige område har været kritisabel. Derfor vil jeg også:
1. Bede min departementschef påtale over for Miljøstyrelsens direktør, at jeg finder det dybt
uacceptabelt, at forvaltningen ikke lever op til, hvad der med rette må kunne forventes.
2. Indkalde Miljøstyrelsens direktør til et møde, hvor der redegøres for en plan for forvaltningen, der
sikrer, at der ikke fortsat kommer sager med kritik af forvaltningen.
3. Iværksætte en ekstern gennemgang af hele drikkevandsområdet, hvor Kammeradvokaten vil stå for
at undersøge forvaltningen af området.
Miljøministeriet er i gang med at tilrette reglerne for dispensationer til vandforsyninger, så de hurtigst
muligt kommer i overensstemmelse med reglerne i drikkevandsdirektivet.
./.
./.
.//.
Lea Wermelin
/
Jakob Møller Nielsen
Miljøministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K