Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 16
Offentligt
2259750_0001.png
Dato: 25. september 2020
Til: Folketinget Fiskeriordførere og Folketingets EU-udvalg
Kontakt: Cathrine Pedersen Schirmer, Tlf. 31 19 32 26,
[email protected]
Danmarks Naturfredningsforenings anbefaling vedr. fiskekvoter for Østersøen 2021
Danmarks Naturfredningsforening hilser velkommen,
at Kommissionens forslag
1
respekterer den
videnskabelige rådgivning for de fleste bestande i Østersøen, og at Kommissionen har valgt
forsigtighedsprincippet for svage bestande (vestlig torsk), bestande som er i nedgang (centrale sild) og for
bestande, som spiller en vigtig rolle i økosystemet som byttedyr (brisling) for den truede østlige torsk.
Danmarks Naturfredningsforening beklager til gengæld, at Kommissionen ikke har taget de nødvendige skridt
til at beskytte den vestlig sild og foreslår at fortsætte overfiskeri på denne bestand.
Danmark har en ambition om at gå foran i den grønne omstilling. Den grønne omstilling skal også forgå på
havet, hvis vi vil stoppe biodiversitetskrisen og sikre en bæredygtige fremtid for vores fiskebestande og
fiskere. Østersøen og en række fiskebestande er presset af mange faktorer, som iltsvind, forurening,
klimarelaterende ændringer, og også af fiskeriet. Fiskeri er en faktor, vi kan regulere og fastsætte på et
bæredygtigt niveau og dermed sikre, at vi ikke presser fiskebestandene yderligere ved at overfiske. Danmark
er, ifølge den fælles EU fiskeripolitik, forpligtet til genoprette fiskebestandene og sikre, at bestandene
udnyttes på bæredygtigt niveau senest i 2020. Fiskekvoter, der respekterer ICES anbefalinger om bæredygtig
udnyttelse, er midlet til at stoppe overfiskeri og sikre bæredygtige fangstkvoter.
Danmarks Naturfredningsforening vil derfor stærkt opfordre folketinget til at give fiskeriminister Mogens
Jensen mandat til at stå fast på danskernes ønske om en grøn og bæredygtig fremtid, når han skal drøfte
fiskekvoter for Østersøen på
EU’s rådsmøde 9. og
oktober
. Et mandat, som sikrer Danmarks
opbakning til, at fangstkvoterne bliver lagt på eller under de niveauer, som ICES anbefaler, og dermed sikrer,
at der ikke overfiskes. Et fiskeri baseret på et maksimalt bæredygtigt udbytte forventes at føre til et stabilt
fiskeritryk, højere kvoter, bedre indtægter for fiskerne, og dermed både et levedygtigt fiskeri og et sundere
havmiljø.
Konkret anbefaler Danmarks Naturfredningsforening:
Vestlig sild (område 22-24)
Bestanden er faldet dramatisk de seneste år. Gydebiomassen er faldet fra omkring 300.000 tons i 1991 til i
dag omkring 57.000 tons. Den ligger nu langt under det niveau, som forskerne anbefaler som bæredygtigt og
er fortsat under det grænsereferencepunkt for gydebiomassen, under hvilket der kan være reduceret
reproduktionsevne (Blim), som fastsat af ICES. Bestanden har været overfisket (over FMSY) i flere år og
rekruttering har været lavt siden 2000 men historisk lavt de sidste 5 år. I uoverensstemmelse med ICES
rådgivning foreslår Kommissionen en kvote på 1.575 ton. Det er en halvering i forhold til 2020, men langt fra
ICES råd om helt at lukke fiskeriet på den vestlige sild. Det er det 3. år i træk, at ICES rådgiver om en lukning
af bestanden pga. den dårlig tilstand, men som ikke blev flugt de sidste år. DN mener, at det er uforsvarligt
at fiske målrettet på en bestand som ifølge ICES er under de sikre biologiske grænser.
DN anbefaler
Følg ICES rådgivning om nul kvote og luk fiskeriet
1
KOM (2020) 436 Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2021 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande
og grupper af fiskebestande i Østersøen
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Henvendelse af 6/10-20 fra Our Fish om Danmarks mandat ved forhandling af fiskekvoter ved AGRIFISH
2259750_0002.png
Dato: 25. september 2020
Til: Folketinget Fiskeriordførere og Folketingets EU-udvalg
Kontakt: Cathrine Pedersen Schirmer, Tlf. 31 19 32 26,
[email protected]
Indfør begrænsninger i areal eller tid i sildefiskeriet i Nordsøen og Kattegat (område 20-21), da fangst
af vestlig sild er umuligt at undgå her.
Sild i den centrale del af Østersøen (område 25-27, 28.2, 29 & 32).
DN hilser velkommen, at Kommissionen foreslår en kvote på 97.551 ton, som anlægger en forsigtig tilgang til
kvote fastsættelsen, fordi bestanden ifølge ICES er faldet til under sunde niveauer (Btrigger). Kommissionen
foreslår derfor i overensstemmelse med artikel 5, stk. 1, at fiskerimulighederne fastsættes til et niveau under
det øvre FMSY-interval. ICES anslår, at med dette fiskeridødelighedsniveau bør biomassen allerede i 2021
kunne være over det sunde niveau.
DN anbefaler:
Følg Kommissionens forslag om en reduceret kvote ift. 2020 på 97.551 ton.
Indfør øget kontrol i de andre Østersølande for at reducere de kendte problemer med
fejlrapportering i det blandede sild/brisling fiskeri.
Østlig torsk (område 25-32).
Bestanden af torsk i den østlige del af Østersøen er gået væsentligt tilbage og har været under den sikre
biologiske grænse i nogen tid. Torskebestandens gydebiomassen er reduceret fra godt 450.000 tons omkring
1980 til i dag knap 69.000 tons. I slutningen af juli 2019
2
lukkede EU-Kommissionen som hasteforanstaltning
torskefiskeriet i dele af Østersøen på grund af en katastrofal situation for den østlige torskebestand. I år
rådgiver ICES endnu en gang om en 0 kvote, men Kommissionen foreslår en bifangstkvote på 595 ton for
områder 25 til 32. Tæller man Kommissionens forslag om bifangsten med fra områder 24 i fiskeriet efter den
vestlige torsk, så er den totale bifangst på den østlige torsk på knap 1000 ton, hvilket er en reduktion ift.
2020. Da det på baggrund af beregninger fra ICES vil dække behovet for bifangster af torsk i de øvrige fiskerier
i den østlige Østersø, mener DN, at det giver mening at reducere bifangstkvoten for at reducere
fiskeridødeligheden på denne kritisk lave bestand. Forbud mod rekreativt fiskeri i område 25 og 26 er også
opretholdet i Kommissionens forslag. DN hilser velkommen, at bifangstkvoten er reduceret, samt at
Kommissionen foreslår at opretholde lukkeperiode 1. maj - 31. aug. i gydeområderne 25 og 26 og forbud mod
rekreativt fiskeri i bestemte torskeområder.
Selv om den naturlige dødlighed er højere end fiskeridødeligheden mener DN, at fiskeridødeligheden skal
reduceres så vidt muligt for at give bestanden en chance for overleve. DN mener desuden også, at der skal
udarbejdes en genopbygningsplan for den østlige torsk, der tager højde for alle presfaktorer, bl.a.
eutrofiering, forurening, klimaændringer og tab af føde og levesteder
DN anbefaler
Følg ICES anbefaling om nul kvote og dermed lukning af det målrettede torskefiskeri. Hvis en
bifangst kvote bliver besluttet, må den ikke overstige Kommissionens forslag (595 ton).
Følg Kommissionens forslag om lukkeperiode i gydeperioden (1. maj - 31. august.) i området 25-26
og et forbud mod rekreativt fiskeri i område 25 og 26 for at give torsken en chance for at overleve.
Indfør flere foranstaltninger i trawlfiskeriet efter fladfisk for at minimere/undgå bifangst af torsk,
fx ved at indføre mere selektive redskaber.
2
https://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-19-4150_da.htm
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Henvendelse af 6/10-20 fra Our Fish om Danmarks mandat ved forhandling af fiskekvoter ved AGRIFISH
2259750_0003.png
Dato: 25. september 2020
Til: Folketinget Fiskeriordførere og Folketingets EU-udvalg
Kontakt: Cathrine Pedersen Schirmer, Tlf. 31 19 32 26,
[email protected]
Tildeling af bifangstkvoter skal betinges af, at fartøjerne bruger de mest selektive redskaber for at
reducere bifangsten af den østlige torsk, og accepterer øget kontrol af fangsten, fx i form af
observatører om bord eller indførelse af et elektronisk overvågningssystem.
Øge monitorering og kontrol på alle EU fartøjer, med en prioritering i
torskekoncentrationsområder. Illegalt udsmid af torsk finder stadig sted på trods af indførelsen af
landingsforpligtelsen. ICES
3
estimerede en udsmidsmængde i 2018 baseret på observatørdata af ca.
16 % af den samlede fangst, men dette anses for at være en undervurdering. Derudover har der i
2020 været rapporter
4
om illegal fangst af torsk, også i gydeperioder. For at tiltagene for at bevare
torsken kan virke og for at sikre lige vilkår for fiskerne, skal disse tiltag også håndhæves. Derfor skal
kontrol til søs og monitorering øges markant. Det kan være en kombination af kontrol med
elektronisk monitorering og observatørdækning.
Udarbejd en genopbygningsplan for den østlige torsk, der tager højde for alle presfaktorer, bl.a.
eutrofiering, forurening, klimaændringer og tab af føde og levesteder.
Vestlig torsk (område 22-24)
ICES rådgiver om en FMSY interval med en FMSY på 4,635 ton, en forøgelse ift. 2020 kvote på 3,806 ton. DN
hilser velkommen, at Kommissionen foreslår en mere forsigtig tilgang af hensyn til torskebestandenes dårlige
tilstand (gydebiomassen ligger under MSY-værdien, B
trigger
, og der er fortsat en lav rekruttering af ungfisk i
bestanden). Kommissionen foreslår en kvote på 3.395 ton. En reduktion på 11 % ift. 2020. DN hilser endvidere
velkommen, at Kommissionen foreslår at opretholde alle de ledsageforanstaltninger, der blev vedtaget i
2020. Disse foranstaltninger omfatter lukning af hele området i gydeperioden (1. maj - 31. aug.) og en
begrænsning for lystfiskere på fem eksemplarer pr. dag og to i gydeperioden. For at beskytte den østlige
torskebestand er målrettet fiskeri, både kommercielt og rekreativt, efter torsk i område 24 forbudt.
Bestanden af torsk i den vestlige del af Østersøen har været meget lille i flere år. I 2018 så bestanden ud til
at stige. Siden er den imidlertid blevet nedjusteret hvert år, og den er fortsat under et sundt niveau. Det er
nødvendigt med disse foranstaltninger i den østlige del på grund af den blandede forekomst af torsk fra både
den vestlige og den østlige del af Østersøen og den usædvanligt dårlige tilstand for den østlige bestand.
DN anbefaler:
Følg Kommissions forslag og ICES rådgivning om en reduceret kvote på højst 3.395 ton.
Følg Kommissions forslag om en vinterlukning af gydeområderne i område 22 og 23 (1. feb.-31.
marts).
Følg Kommissions forslag om en lukketid i område 24 i perioden 1. maj. -31. august.
Følg Kommissions forslag om at luk for målrettet fiskeri efter den vestlige torsk i område 24, hvor
den østlige torsk også befinder sig. Tillad kun torsk bifangst for små fiskere med passive redskaber i
dette område.
Styrk overvågning og kontrol af fartøjer, der bruger aktive redskaber i alle områder, dog først og
fremmest i områder med mange torsk
Følg Kommissionens forslag om baglimit til det rekreative fiskeri.
3
ICES Advice on fishing opportunities, catch, and effort Baltic Sea ecoregion Published 29 May 2019
Cod (Gadus
morhua) in subdivisions 24–32, eastern Baltic stock (eastern Baltic Sea)
4
https://fiskerforum.dk/torske-pirater-paa-spil-indenfor-den-tyske-soemilegraense/
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Henvendelse af 6/10-20 fra Our Fish om Danmarks mandat ved forhandling af fiskekvoter ved AGRIFISH
2259750_0004.png
Dato: 25. september 2020
Til: Folketinget Fiskeriordførere og Folketingets EU-udvalg
Kontakt: Cathrine Pedersen Schirmer, Tlf. 31 19 32 26,
[email protected]
Brisling
Rådgivningen fra ICES giver mulighed for en forøgelse men DN hilser velkommen, at Kommissionen anbefaler
forsigtighed og foreslår en uændret kvote på 210.147 ton, dels for at beskytte silden og torsken. Sild fanges
i et blandet fiskeri med brisling, og kvoten for sild i den centrale del af Østersøen skal reduceres. Brisling er
et byttedyr for den udsultede torsk, der er i rigtig dårlig tilstand.
DN anbefaler:
Følg Kommissionens forslag om en uændret kvote på 210.147 ton.
Følg ICES anbefaling fra 2019 om en forvaltningsplan for brisling fiskeriet med det formål at sikre
fødegrundlag for torsken i torskens hovedområde.
Styrk kontrollerne med silde- og brislingefangster i de øvrige østersølande. Omfattende
fejlrapportering giver misvisende billede af begge bestande.
Rødspætte
Rådgivningen fra ICES giver mulighed for en forøgelse af kvoten, men for at beskytte torskebestanden, som
har det rigtig dårligt, foreslår Kommissionen en mere forsigtig tilgang med en uændret kvote ift. 2020 på
6.894 ton. DN hilser Kommissionens forslag velkommen.
Torsk fanges som bifangst i det demersale trawlfiskeri efter fladfisk. Torsk og skrubber overlapper i hele
fordelingsområdet for den østlige torskebestand; rødspætte og den østlige torskebestand overlapper i
områder 24–25. Ifølge ICES er der således ingen områder eller måneder, hvor fladfisk fiskeriet med ikke-
selektive redskaber kan fiske i områder 24–26 uden risiko for bifangst af den østlige torsk. Men, ifølge ICES
5
har område 26 været af relativ lille betydning i det seneste år (i 2018 blev kun 6 % af alle skrubbelandinger
fra områder 24–32 fanget i område 26). Samtidig blev halvdelen af alle torskelandingerne i område 24–32
taget i område 26. Forskning peger på, at en væsentlig del af den østlige torsk findes i område 26.
En lukning
af område 26 for trawlfiskeriet ville ifølge ICES således beskytte en væsentlig del af den truede østlige
torskebestand, og have begrænset økonomisk konsekvens for EU's trawlfiskeri efter fladfisk i området.
Derudover skal selektiviteten i trawlfiskeri efter fladfisk øges i hele torskeområdet for at mindske
fiskeridødelighed af den østlige torsk som følge af bifangst.
DN anbefaler:
Følg Kommissionens forslag om en reduceret kvote ift. 2020 på 6.894 ton.
Lukning af trawlfiskeriet efter fladfisk i område 26 og øget selektivitet i trawlfiskeriet.
Øge monitorering og kontrol på alle EU fartøjer, med en prioritering i trawlfiskeriet i
torskekoncentrationsområder hvor risikoen for bifangst er højest.
Laks i den centrale del af Østersøen (område 22-31)
I overensstemmelse med rådgivningen fra ICES foreslår Kommissionen at øge kvoten med 9 % til 94.496 styk.
DN anbefaler: En forsigtigheds tilgang ved at reducere kvote ift. Kommissionens anbefaling
Reducerer kvoten til 75.831 styk eller maksimalt 94.765 styk
ICES Special Request Advice
EU request for further information on the distribution and unavoidable bycatches of
eastern Baltic cod Published
13 November 2019 Version 2: 18 May 2020
http://ices.dk/sites/pub/Publication%20Reports/Advice/2019/Special_Requests/eu.2019.24.pdf
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Henvendelse af 6/10-20 fra Our Fish om Danmarks mandat ved forhandling af fiskekvoter ved AGRIFISH
2259750_0005.png
Dato: 25. september 2020
Til: Folketinget Fiskeriordførere og Folketingets EU-udvalg
Kontakt: Cathrine Pedersen Schirmer, Tlf. 31 19 32 26,
[email protected]
Overblik over Østersøkvoter for 2020 og DNs anbefalinger for 2021
TAC
Rådets beslutning
for 2020 (ton og
% ift. TAC2019)
3.150 (-65%)
ICES rådgivning
for 2021 (ton)
Kommissionens
forslag for 2021
(ton og % ift. TAC
2020)
1.575 (-50 %)
DN anbefaler max.
(ton)
Vestlig sild
(område 22-24)
0
Vestlig torsk
(område 22-24):
3.806 (-60%)
Lukketid 1. januar til
den 31. marts
Lukning for målrettet
fiskeri i område 24
2.960-4.635
3.395 (-11%)
Lukketid 1. januar
til den 31. marts
Lukketid i område
24: 1. Maj - 31.
Aug.
Lukning for
målrettet fiskeri i
område 24
Østlig torsk
(område 25-32)
2.000 bifangst (-92
%)
Lukketid i område
25-26: 1. Maj - 31.
Aug.
0
595 (- 70 %)
kun bifangst kvote
Intet rekreativt
fiskeri i område 25
og 26
Brisling
(område 22-32)
210.147 (-22 %)
247.952
210.147 (-0 %)
Sild (Centrale
Østersø)
(område 25-27, 28.2,
29 & 32)
153.384 (-10%)
111.852
97.551 (-36 %)
0t
Indfør begrænsninger i areal
eller tid i sildefiskeriet i
Nordsøen og Kattegat
(område 20-21), da fangst
af vestlig sild er umuligt at
undgå her.
3.395
Lukketid 1. januar til den 31.
marts
Lukketid i område 24: 1. Maj
- 31. Aug.
Lukning for målrettet fiskeri i
område 24
Øget kontrol
Mere selektive redskaber i
det demersale fiskeri efter
fladfisk
0
Maks bifangst kvote på 595 t
Lukketid i område 25-26: 1.
Maj - 31. Aug.
Øget kontrol
Mere selektive redskaber i
det demersale fiskeri efter
fladfisk
210.147 t
Øge kontrol i de øvrige
Østersølande.
Forvaltningsplan for
brislingen som tager hensyn
til torskens behov for
byttedyr
97.551 t
Indfør øget kontrol i de
andre Østersølande for at
reducere de kendte
problemer med
fejlrapportering i det
blandede sild/brisling fiskeri.
6.894 t
Lukning af trawlfiskeriet
efter fladfisk i område 26
Øge selektivitet i
trawlfiskeriet.
Øge monitorering og kontrol
på alle EU fartøjer, med en
prioritering i trawlfiskeriet i
torskekoncentrationsområder
Rødspætte
6.894 (-32%)
Område 21-23:
5.176
Område 24-32: 3297
6.894 (-0 %)
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Henvendelse af 6/10-20 fra Our Fish om Danmarks mandat ved forhandling af fiskekvoter ved AGRIFISH
2259750_0006.png
Dato: 25. september 2020
Til: Folketinget Fiskeriordførere og Folketingets EU-udvalg
Kontakt: Cathrine Pedersen Schirmer, Tlf. 31 19 32 26,
[email protected]
Sild (Riga bugten)
(Område 28.1)
Sild (botniske bugt)
(område 30-31)
Laks (central Østersø)
(område 22-31)
Laks (finske bugt)
(område 32)
34.445 (+11%)
65.018 (-27%)
86.575 styk (-5 %)
35.771
65.018
96.600 styk
39.446 (+15 %)
65.018 (+0 %)
94.496 styk (+9 %)
hvor risikoen for bifangst er
højest.
39.446 t
65.018 t
75.831 styk
max 94.765 styk
9.703 styk (0 %)
9.800 styk
8.714 styk (- 10 %)
8.714 styk