Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 150
Offentligt
2288733_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 24. november 2020
Sagsnummer: 2020-646
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens delegerede retsakt om ændring
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 med henblik på at optage citronsyre som
aktivstof i bilag I hertil (delegeret retsakt).
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden
for en frist på 2 måneder. Den delegerede retsakt er fremsendt den 3. november 2020, og der er frist for
medlemsstaternes eventuelle indsigelser den 4. december 2020.
Forslaget forventes at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt til positivt.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt.
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
/
Jesper Wulff Pedersen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 150: Grundnotat om optag af citronsyre på bilag 1 biocidforordningen, delegeret retsakt
2288733_0002.png
Den 22. november 2020
MFVM 180
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens delegerede retsakt om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 med henblik på at optage citronsyre som
aktivstof i bilag I hertil
(delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremlagt en delegeret retsakt om ændring af bilag I til forordning 528/2012 om
biocidholdige produkter. Forslaget indebærer, at citronsyre optages på bilag I over aktivstoffer, der ikke
giver anledning til betænkelighed. Dermed må stoffet indgå som aktivstof i biocidholdige produkter, som
kan godkendes efter forenklet procedure. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Forslaget forventes at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark
neutralt til positivt. Det vurderes, at aktivstoffet opfylder betingelserne for at kunne optages på bilag I.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt.
Baggrund
Kommissionen har fremsendt en delegeret retsakt om ændring af bilag I til forordning 528/2012 om
biocidholdige produkter. Med den delegerede retsakt optages aktivstoffet citronsyre på bilag I under
biocidforordningen.
Den delegerede retsakt er fremsat med hjemmel i artikel 83 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter. Den
delegerede retsakt er udstedt i henhold til TEUF artikel 290 og kan kun træde i kraft, hvis Europa-
Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan
forlænges med 2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet
træffer beslutning om indsigelse med absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret
flertal.
Den delegerede retsakt er fremsendt den 3. november 2020, og der er frist for medlemsstaternes eventuelle
indsigelser den 4. december 2020.
Formål og indhold
Med vedtagelsen af den delegerede retsakt optages aktivstoffet citronsyre på bilag I under
biocidforordningen. Bilag I er listen over aktivstoffer, der ikke giver anledning til betænkelighed. For at et
stof kan optages på bilag I, skal det være dokumenteret, at stoffet ikke giver anledning til betænkeligheder
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 150: Grundnotat om optag af citronsyre på bilag 1 biocidforordningen, delegeret retsakt
2288733_0003.png
efter artikel 28, stk. 2. Dette omfatter, at stoffet ikke må opfylde substitutionskriterierne
1
, at stoffet ikke må
have en række definerede problematiske egenskaber i forhold til sundhed og miljø, samt at stoffet ikke må
have neuro- eller immunotoksiske egenskaber. Når et aktivstof er optaget på bilag I, er der mulighed for, at
biocidprodukter med disse aktivstoffer kan godkendes via forenklet procedure. Denne procedure giver
mindre problematiske biocidholdige produkter en nemmere og billigere vej til godkendelse for ad den vej at
fremme biocidprodukter med en gunstigere profil for så vidt angår miljøet samt menneskers og dyrs
sundhed. Hvis biocidproduktet bliver godkendt i en medlemsstat, kan produktet efterfølgende bringes i
omsætning i alle andre medlemsstater uden at skulle gennem en gensidig anerkendelsesprocedure.
Medlemsstaternes myndigheder skal dog varsles 30 dage inden.
Citronsyre (CAS nr. 77-92-9) er tidligere vurderet som et eksisterende aktivstof og blev pr. 1. marts 2018
optaget på EU-listen over godkendte aktivstoffer i produkttype 2 (produkter til desinfektionsmidler og
algedræbende midler, som ikke er beregnet til direkte anvendelse på mennesker eller dyr). I udvalget for
biocidholdige produkters udtalelse, som lå forud for optagelsen i produkttype 2, blev det konkluderet, at
stoffet ikke giver anledning til betænkelighed og derfor kan optages på bilag I. Samtlige medlemsstaters
biocidmyndigheder og ECHA (Det Europæiske Kemikalieagentur) er repræsenteret i dette udvalg.
Efterfølgende blev medlemsstaternes kompetente myndigheder på et møde enige om, at stoffet kan optages
på bilag 1 for på lang sigt at erstatte den tidligere godkendelse i produkttype 2. Optaget på bilag 1 vil fremme
mindre problematiske biocidholdige produkter og samtidig reducere den administrative byrde. Det er
baggrunden for nærværende delegerede retsakt.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt og kan gøre indsigelse mod den indtil den 4. januar
2021, hvorefter denne frist kan forlænges med yderligere to måneder. Regeringen er ikke bekendt med, at
Europa-Parlamentet har udtalt sig om sagen på nuværende tidspunkt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at ændringen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Biocidforordningen er vedtaget i EU, og forordningen er direkte gældende i Danmark. Derfor vil en delegeret
forordning under biocidforordningen også være direkte gældende i EU.
Konsekvenser
Med vedtagelsen af den delegerede retsakt vil citronsyre blive optaget på bilag I over godkendte aktivstoffer,
som kan anvendes i biocidholdige produkter, som kan godkendes efter forenklet procedure. Denne liste er
direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget
skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget forventes at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt til positivt. Forslaget ændrer ikke på,
hvilke midler med det pågældende aktivstof, der er godkendt i Danmark, men forslaget giver mulighed for, at
der fremover kan godkendes biocidprodukter i alle produkttyper med dette mindre problematiske stof.
1
Aktivstoffer, der er kandidater til substitution, vil ved fornyelse og produktvurdering få foretaget en sammenlignende
vurdering med andre kemiske og fysiske alternativer og godkendes i kortere perioder end andre biocidaktivstoffer og
produkter.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 150: Grundnotat om optag af citronsyre på bilag 1 biocidforordningen, delegeret retsakt
Miljøstyrelsen støttede udvalget for biocidholdige produkters udtalelse og er derfor enig i, at stoffet
citronsyre opfylder betingelserne for at kunne optages på bilag I.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den delegerede retsakt forventes at opnå støtte fra et kvalificeret flertal af medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det vurderes, at stoffet citronsyre opfylder betingelserne for at kunne optages på bilag I. Regeringen kan
støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3