Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 141
Offentligt
2287813_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 366
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020-108
Den 29. januar 2020
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 366 (MOF alm. del) stillet
2. januar 2020 efter ønske fra Lise Bech (DF).
Spørgsmål nr. 366
” Det fremgår af Landbrugspakken fra den 22. december 2015 bl.a., at: ”...Når de supplerende
målinger opstrøms i vandløbssystemet er fuldt udbygget vil det kunne bruges til
endnu mere målrettede
kvælstofindsatser...” Udfordringsretten er en del af det paradigmeskifte,
der er essensen i Landbrugspakken. Udfordringsretten indebærer bl.a., at i det
omfang, at målingerne omfatter drænvand fra et veldefineret areal, så er det hensigten, at
målingerne kan træde i stedet for modelberegninger.
Vil ministeren i forlængelse af samrådet om kvælstofindsatsen i 2020, jf. L 62
samrådsspørgsmål A,
redegøre for følgende:
a) Idet vandrammedirektivet og EU-retten bygger på, at regulering skal ske efter bedst videnskabelige
viden, vil ministeren bekræfte, at målinger fra et veldefineret drænet areal i
en videnskabelig forstand, er bedre end modelberegnede tal?
b) Vil ministeren oplyse, hvilke elementer de nuværende modeller (her tænkes på vandføring,
koncentration, m.v.) bygger på?
c) Vil ministeren bekræfte, at i det omfang, at målinger kan erstatte dele af modellerne
(f.eks. koncentration af nitratudledningen fra dræn), vil disse målinger udgøre en bedre
opfyldelse af kravet om, at der skal reguleres efter bedst videnskabelige viden?
d) Vil ministeren bekræfte, at i det omfang, at man kan erstatte eksempelvis koncentrationer
af nitratudledningen fra et veldefineret drænet areal, bør dette lægges til grund i forbindelse
med reguleringen, idet en målt koncentration er en bedre videnskabelig viden
end en modelberegning?
e) Vil ministeren redegøre for, hvad det vil kræve af ressourcer og tid at gøre det muligt,
at man rent praktisk og teknisk kan ”skære” dele af et ID15-opland
ud, så et målt opland
eller areal ikke længere modelberegnes, men derimod reguleres efter de pågældende
målinger?”
Svar
Ifølge den tidligere regerings Fødevare- og landbrugspakke
1
er udfordringsretten beskrevet således:
”Herudover
gives en udfordringsret for erhvervet i delvandoplande, hvor der ønskes flere målinger til
at underbygge de samlede kvælstofbelastningstal for delvandoplandet, der indgår i det fremadrettede
vandplansarbejde.”
1
https://mfvm.dk/fileadmin/user_upload/FVM.dk/Dokumenter/Landbrug/Indsatser/Foedevare-
_og_landbrugspakke/Aftale_om_foedevare-_og_landbrugspakken.pdf
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 141: Opfølgende notat fra miljøministeren på samrådet 5/11 om målinger af vandmiljøet
2287813_0002.png
Det fremgår endvidere: ”Målingerne
kan foranstaltes udført og finansieret af f.eks. organisationer eller
lodsejere med interesse heri under forudsætning af at prøvetagning, analyse og datahåndtering følger
de tekniske anvisninger og prøver analyseres på akkrediterede laboratorier. For at sikre at målingerne
er udført ensartet og fagligt korrekt, er der i regi af det nationale overvågningsprogram udviklet
anvisninger for, hvordan målinger og prøvetagning skal gennemføres. Anvisningerne er offentliggjort
på Aarhus Universitets hjemmeside, og skal følges når prøvetagningen gennemføres. Målingerne skal
kunne indgå og kvalificere den samlede nationale overvågning, og derfor sendes målingerne direkte fra
laboratoriet til de relevante databaser, så de kan indgå i vurderingerne af kvælstofbelastningen.”
Det fremgår desuden af aftalen at:
”Der
vil således ikke være en udfordringsret på bedriftsniveau.”
Miljøstyrelsen har i januar 2017 udgivet en vejledning for, hvordan udfordringsretten under Fødevare-
og Landbrugspakken kan benyttes
2
.
Målinger, som følge af udfordringsretten og efter forskrifterne herfor, kan altså supplere eller udbygge
den nationale overvågning af tilførslerne af kvælstof til kystvande.
Miljø- og Fødevareministeriet er derfor ikke enig i, at målinger af koncentrationer af nitrat fra dræn
kan erstatte NOVANA-målingerne af tilførslen af kvælstof til kystvande eller det retentionskort
3
, der
anvendes i forbindelse med den målrettede kvælstofregulering af landbruget. Den mængde kvælstof,
der tilføres kystvande, afhænger både af kvælstofkoncentration og den vandmængde, der afstrømmer.
Med hensyn til elementer i de nuværende modeller for opgørelse af kvælstofbelastning, henvises til
seneste NOVANA rapport Vandløb
4
, kapitel 1, herunder beskrivelsen af antal målestationer,
målefrekvenser og om beregningerne for de umålte oplande. Med hensyn til beregningerne bag
retentionskortet henvises til rapporter fra GEUS og Aarhus Universitet om den nationale
kvælstofmodel
4
.
Mogens Jensen
/
Peter Østergård Have
2
https://mst.dk/media/118424/vejledning-om-benyttelse-af-udfordringsretten.pdf
3
https://www.geus.dk/vandressourcer/vandets-kredsloeb/national-kvaelstofmodel/
4
Aarhus Universitet, Vandløb 2018, Videnskabelig rapport fra DCE nr. 353, 2019
https://dce2.au.dk/pub/SR353.pdf
2