Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 140
Offentligt
2287090_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål S
”Vil
ministeren redegøre for, hvorfor man melder
beslutningen ud om at aflive samtlige mink i
Danmark, før man har sikret sig den nødvendige
lovhjemmel?”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Alex
Vanopslagh (LA)
Svar
Indledning
Tak for det. Jeg vil indledningsvist gerne fremhæve
baggrunden for regeringens udmelding om mink.
Vi står som samfund i Danmark og globalt i en
meget alvorlig sundhedskrise, der har haft
omfattende konsekvenser for os allesammen.
Det er en krise, som vi skal igennem
og som vi skal
igennem som samfund. Vi skal derfor gøre alt, hvad
vi kan, for at standse smittespredningen.
Det er altafgørende for regeringen, at vi reagerer
hurtigt og træffer de nødvendige foranstaltninger for
at bevare epidemikontrol i Danmark.
Konsekvenserne af COVID-19 spredning i hele
samfundet er dybt alvorlige.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 17/11-20 om lovhjemmel i forbindelse med aflivning af mink
2287090_0002.png
TALEPAPIR
Kort baggrund
Vi har siden midten af juni, hvor de første
minkbesætninger i Nordjylland blev konstateret
smittet med COVID-19, set at virus bredte sig, så der
den 16. november 2020 kunne konstateres smitte på
279 minkfarme.
Siden juni har regeringen på anbefaling af
veterinær- og sundhedsmyndighederne iværksat
tiltag til at hindre smittespredning.
Den 1. oktober 2020 besluttede regeringen at slå alle
smittede besætninger ned samt besætninger inden
for en radius af 7,8 kilometer, da alle hidtidige tiltag
ikke havde været tilstrækkelige til at forebygge
smitte af nye minkfarme.
SSI risikovurderingen
Siden da er Statens Serum Institut den 3. november
2020 kommet med en risikovurdering af human
sundhed ved fortsat minkavl.
Her er det vurderet, at en fortsat minkavl under en
igangværende COVID-19 epidemi indebærer en
betydelig risiko for folkesundheden, herunder
mulighederne for at forebygge COVID-19 med
vacciner.
Risikovurderingen bygger på:
1)
Hvordan store virusreservoir i minkfarme
øger risikoen for, at der igen opstår nye
virusmutationer, som vacciner ikke giver
optimal beskyttelse imod,
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 17/11-20 om lovhjemmel i forbindelse med aflivning af mink
2287090_0003.png
TALEPAPIR
2)
3)
den store udbredelse af smittede minkfarme,
som det ikke lykkedes at bremse trods
forskellige tiltag med bl.a. værnemidler,
begrænset adgang til besætninger m.v., og
at der er en stærk geografisk og tidsmæssig
sammenhæng mellem antal positive
minkfarme og smitteforekomst blandt
mennesker
dvs. spredning af smitte til de
omgivende samfund.
Beslutningen og udmeldingen
Når vi som regering midt i en pandemi får en så klar
risikovurdering, er regeringens opfattelse, at man er
nødt til straks at handle på den.
Det er på den baggrund at regeringen d. 4.
november meldte ud, at alle mink på danske
minkfarme skal aflives, og at produktionen skal
indstilles til og med den 31. december 2021.
Det står klart for regeringen, at beslutningen om at
bremse corona-smittespredningen i mink har
tragiske konsekvenser for de berørte minkavlere.
Det var væsentligt for regeringen, at beslutningen
blev meldt ud til offentligheden hurtigt - og at vi ved
samme lejlighed kunne forsikre erhvervet om, at der
ville blive taget hånd om konsekvenserne, og at
hjælpen var på vej.
At beslutningen blev meldt ud hurtigt skulle også
understrege sagens hastende karakter. Smitten
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 17/11-20 om lovhjemmel i forbindelse med aflivning af mink
2287090_0004.png
TALEPAPIR
spredte sig hurtigt, og det var afgørende at sætte
ind, inden spredningen kom ud af kontrol.
Der var en åbenbar risiko for spredning af farlige
virusmutationer med potentielt katastrofale følger.
Tidsfaktoren var helt afgørende.
Jeg kan i den forbindelse tilføje, at alene siden den
4. november, hvor regeringsbeslutningen blev
offentliggjort, er yderligere 72 farme blevet ramt af
smitte med COVID-19.
Hjemmel
Jeg bliver helt berettiget bedt om at redegøre for den
manglende hjemmel.
Jeg har ved flere lejligheder erkendt, at vi har begået
en fejl. Der er ikke lovhjemmel til at kræve aflivning
af mink udenfor 7,8 km zonerne på nuværende
tidspunkt og det skal der være i vores lovgivning før,
vi kan kræve aflivning.
Der er nu fremsat et lovforslag, der skal sørge for, at
de formelle rammer kommer på plads.
Formålet med lovforslaget er at hindre udbredelse af
COVID-19 i mink af hensyn til den betydelige risiko
for folkesundheden, og at fastlægge rammerne for
udbetaling af erstatning til minkavlerne.
Redegørelse
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 17/11-20 om lovhjemmel i forbindelse med aflivning af mink
2287090_0005.png
TALEPAPIR
Som I ved fremlægger jeg i morgen en redegørelse
om forløbet.
Jeg vil derfor ikke i dag komme ind på de nærmere
detaljer om regeringens beslutning om at aflive
mink også uden for de fastsatte risikozoner.
Det vil blive lagt frem i forbindelse med
redegørelsen.
Jeg vil imidlertid gerne benytte anledningen til
endnu en gang at undskylde over for de danske
minkavlere, at vi ikke fik kommunikeret klart, at der
ikke var tilvejebragt lovhjemmel til at påbyde
aflivning af minkbesætninger uden for de
konstaterede risikozonerne.
Samtidig vil jeg også gerne sende en stor tak til
minkavlerne, Fødevarestyrelsen og de øvrige
involverede myndigheder for deres store indsats
med at få aflivet og bortskaffet de mange tusinder af
mink på en sikker og forsvarlig måde under yderst
udfordrende omstændigheder.
Afslutning
Som jeg indledte med at sige, så er det helt
afgørende, at vi reagerer hurtigt og træffer de
nødvendige foranstaltninger for at bevare
epidemikontrol i Danmark og minimere risikoen for
udbredelse af COVID-19 i samfundet. Vi skal hindre
at nye virusmutationer i mink spreder sig blandt
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 140: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 17/11-20 om lovhjemmel i forbindelse med aflivning af mink
2287090_0006.png
TALEPAPIR
mennesker og i værste fald forringer effekten af en
kommende COVID-19 vaccine.
Corona-virus er en trussel mod sundheden i hele
vores samfund. For regeringen handler det først og
sidst om at sikre folkesundheden.
Tak for ordet.
6