Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 131
Offentligt
2284052_0001.png
Fødevarer og Veterinær
Den 16. november 2020
Redegørelse for baggrund for og beslutning om strategi til bekæmpelse af
spredning af COVID-19 i danske minkbesætninger
1. Indledning
Miljø- og Fødevareministeriet har med bidrag fra Sundheds- og Ældreministeriet udarbejdet en
overordnet redegørelse for baggrunden for og beslutningerne om strategi til bekæmpelse af spredning
af COVID-19 i danske minkbesætninger siden konstateringen af det første konstaterede tilfælde den
15. juni 2020.
Miljø- og Fødevareministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet, samt ministeriernes styrelser har
løbende haft en tæt dialog i form af regelmæssige møder siden juni mellem Fødevarestyrelsen (FVST),
Sundhedsstyrelsen (SST), Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS) og Statens Serum Institut (SSI).
Derudover har Fødevarestyrelsen løbende indhentet veterinærfaglig rådgivning og risikovurdering af
COVID-19 smitteudviklingen i mink fra Dansk Veterinær Konsortium. Dansk Veterinær Konsortium
(DK-VET) er et samarbejde mellem Københavns Universitet og Statens Serum Institut om varetagelse
af den veterinære myndighedsaftale med Miljø- og Fødevareministeriet og Fødevarestyrelsen, jf.
https://dkvet.dk/.
Rådgivningssvar fra Dansk Veterinær Konsortium vedrørende COVID-19 smitteudviklingen i mink er
offentligt tilgængelige på:
https://dkvet.dk/raadgivning/raadgivningssvar/covid-19-i-mink/.
De
bestilte rådgivningssvar tilgår Fødevarestyrelsen med henblik på den videre risikohåndtering, der
forelægges til Miljø- og Fødevareministerens beslutning.
SSI agerer dermed som en del af DK-VET med veterinærfaglig rådgivning til Fødevarestyrelsen, og
som et fagligt institut under Sundheds- og Ældreministeriet omkring human sundhed, herunder
overvågning, forebyggelse og intervention i forhold til infektionssygdomme.
Under pkt. 2 redegøres der kronologisk for det faktiske forløb i håndteringen af udbrud af COVID-19 i
minkbesætningen, herunder som følge af den observerede mutationsrisiko af virus i mink. Oversigten
dækker ikke minutiøst alle begivenheder i hændelsesforløbet, men omfatter de væsentligste nedslags-
punkter, hvor nye hændelser, ny viden eller opdateret rådgivning har ført til beslutninger om den
fremadrettede håndtering af situationen.
Redegørelsen dækker perioden fra den 15. juni 2020, hvor den første besætning i Danmark
konstateres smittet, til den 4. november 2020, hvor regeringen offentliggør den nye strategi, der
indebærer aflivning af alle mink i Danmark af hensyn til folkesundheden.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
2284052_0002.png
Nedenfor gennemgås håndteringen af smitte blandt de danske minkbesætningerne og de tiltag
regeringen har taget for at inddæmme smitten. Håndteringen kan overordnet betragtes i fem faser:
1)
2)
3)
4)
Håndteringen af de tre først smittede minkbesætninger.
Inddæmning, forebyggelse og overvågning.
Skærpet kontrol- og overvågning.
Aflivning af smittede minkbesætninger, samt aflivning af besætninger inden for 7,8 km zoner
fra disse.
5) Beslutning om at aflive alle mink.
De fem faser gennemgås nedenfor. Faserne skal ses i sammenhæng med smitteudviklingen blandt de
danske minkbesætninger. I figuren herunder er angivet den ugentlige smitteudviklingen.
I det nedenstående er der angivet tal på det totale antal smittede ud fra redegørelsens datoangivelser.
Der skal gøres opmærksom på, at disse tal er opgjort på besætningsnummer og angiver antal smittede
besætninger og heraf aflivede. En ejendom/CHR nummer kan have flere under-besætningsnumre.
Tidligere udmeldte tal og afrapporteringer har været antal ejendomme (på CHR niveau) og ikke antal
besætninger, hvorfor tallene ikke kan direkte sammenlignes.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
2284052_0003.png
2. Redegørelse for forløbet
Fase 1
Håndteringen af
de tre først
smittede
minkbesætninger
(juni)
Første minkbesætning i Danmark testes positiv for COVID-19.
Veterinær- og sundhedsmyndigheder arbejder tæt sammen om håndteringen og
afdækning af situationen.
Sundhedsmyndighederne efterspørger, at det afdækkes, om der er tale om et stort
reservoir af smitte, og der arbejdes på at få screenet et udsnit af danske minkfarme.
Der er ikke viden om, hvorvidt der er risiko for smitte fra mink til mennesker.
Sundhedsmyndighederne vurderer, det må antages, at mink kan smitte mennesker. Der
vurderes at være størst risiko for mennesker med tæt kontakt til mink, dvs.
medarbejdere og disses familier. SSI tilkendegiver på et møde d. 17. juni, at man, indtil
mere viden er indsamlet, bør slå besætninger ned.
Foreløbige undersøgelser i Nederlandene viste tegn på smitte fra dyr til mennesker.
De tre smittede farme slås ned ud fra et forsigtighedsprincip.
Tre minkbesætninger er konstateret smittet. Ved screening af 10 pct. af minkfarme i
Danmark tester ingen positiv for COVID-19.
Sundhedsmyndighederne orienterer sundheds- og ældresektoren om forsigtigheds-
princip for håndtering af patienter og personale med tilknytning til mink.
Veterinær- og sundhedsmyndighederne opstiller en række tiltag, der kan indgå i en
langsigtet strategi for at inddæmme smitten, herunder: brug af værnemidler, begrænset
adgang til farme, skærpet overvågning m.v.
SSI vurderer, at mennesker er vigtigste vektor i smittespredning, og at der med den
foreslåede håndtering vil være
minimal risiko for, at mennesker vil bidrage til
smittespredning
til det omgivende samfund.
Regeringen beslutter på den baggrund den 6. juli at ændre strategi til inddæmning af
smitten og smittede farme ikke fremadrettet slås ned, i lyset af de nye tiltag.
Smitten i danske minkfarme stiger til totalt 9 farme pr. 10. september.
Tiltagene i inddæmningsstrategien skærpes, bl.a. ved;
- Igangsættelse af yderligere indsatser i forhold til lokal vejledning, instruktion og
information.
- Fortsat ugentlig test af minkejer, medarbejdere og hustandsmedlemmer, særligt
såfremt disse er ansatte i sundheds- og ældresektoren.
- Intensivering af smitteopsporing, herunder opfordring til test af alle medarbejdere
og deres husstandskontakter og ikke kun nære kontakter og supplere med serologisk
undersøgelse af disse.
- Intensivering af bestræbelserne på at få afdækket mulige person-person
smittekæder.
- Undersøgelse af muligheder for etablering af mobilt testenhed.
Fase 2
Inddæmning,
forebyggelse og
overvågning
(juli-medio
august)
Fase 3
Skærpet
kontrol- og
overvågning
(medio august-
ultimo
september)
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
2284052_0004.png
Fase 4
Aflivning af
smittede
minkbesætninger,
samt aflivning af
besætninger
inden for 7,8 km
zoner fra disse
(ultimo
september-
oktober)
Fase 5
Beslutning om at
aflive alle mink
(november)
1. oktober er ca. 40 farme smittede, mens ca. 20 er under mistanke.
SSI risikovurdering af 18. september siger, at de danske minkbesætninger potentielt
udgør et meget stort reservoir for COVID-19, med stor risiko for yderligere mutationer.
Statens Serum Institut vurderer, at den fortsatte udvikling af virus i mink med flere og
flere mutationer og spredning til mennesker
kan udgøre en potentiel fare for
folkesundheden.
Den
24. september skriver SST, at ”mutationerne
kan udgøre en
væsentlig fare for folkesundheden.”
1. oktober beslutter regeringen på den baggrund, at alle farme med smitte og alle farme i
en omkringliggende zone på 7,8 km. skal slås ned.
Smitten spreder sig fortsat, og næsten 200 farme er smittet pr. 1. november.
SSI vurderer i en ny og skærpet risikovurdering af 3. november, som SST bakker op om,
at fortsat minkavl under en igangværende COVID-19 epidemi
indebærer en
betydelig risiko for folkesundheden,
herunder for mulighederne for at forebygge
COVID-19 med vacciner.
Regeringen beslutter, at alle mink i Danmark skal slås ned af hensyn til folkesundheden.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
FASE 1
Håndteringen af de tre først smittede minkbesætninger i Danmark
April 2020
De nederlandske veterinærmyndigheder orienterer om, at der i NL er konstateret COVID-19 hos mink
i to minkbesætninger.
15. juni 2020 (1 smittet besætning)
Første tilfælde af COVID-19-smitte i minkbesætning i Hjørring Kommune.
17. juni 2020 (1 smittet besætning)
Fødevarestyrelsen får fra SSI i regi af DK VET mundtligt oplyst, at gensekventeringen af COVID-19
virus fra minkene viser, at analyserne fra mink og mennesker ved området omkring besætningen ved
Sindal, Hjørring Kommune, er samme virusstamme. SSI kan ikke fastslå, hvorvidt det er menneskene,
der har smittet dyrene eller omvendt. Regeringen beslutter ud fra et forsigtighedsprincip den 17. juni
2020, at den smittede besætning skal aflives. Besætningen aflives den 18. juni 2020.
Sundhedsstyrelsen (SST) og Statens Serum Institut (SSI) skriver i et notat til FVST, at
”såfremt
der
kan ske smitte fra mink til mennesker, kan mink udgøre et smittereservoir, der kan udgøre en
smitterisiko for mennesker. Smitterisikoen vil først og fremmest være af betydning for personer, der
færdes på minkfarme, men såfremt sygdommen ikke erkendes, vil der være risiko for videre smitte.”,
og at
SSI ”vurderer,
at coronavirus fra dyr kan sprede sig til mennesker og sandsynligvis vice versa.
Den konkrete smittevej er uafklaret for SARS-CoV-2 som omfatter personer tilknyttet
minkproduktion. Det er meget sandsynligt at der er sket smitte af SARS-CoV-2 i forbindelse med
minkavl, og det er sandsynligt, at smitten går både fra menneske til mink samt fra mink til
menneske
evt. via et andet dyr (fx kat).”
På den baggrund anbefaler SST, at FVST undersøger udbredelsen af virus hos mink i Danmark, og at
der indtil der er klarhed over udbredelsen og risikoen for smitte af mennesker, iværksættes en række
foranstaltninger, med det formål at beskytte personer, der arbejder med mink, herunder opfordring til
øget opmærksomhed på sygdomstegn hos både dyr og mennesker, skærpede hygiejniske
foranstaltninger på minkfarme, test og fokus på tilknytning til mink i kontaktopsporingen i Styrelsen
for Patientsikkerhed (STPS).
Der etableres et tæt samarbejde mellem veterinær- og sundhedsmyndighederne for at følge
udviklingen, og på baggrund af oplysningerne fra sundhedsmyndighederne vurderer
Fødevarestyrelsen, at der er behov for at iværksætte et omfattende screeningsprogram for, at
understøtte håndteringen af COVID-19 hos mennesker, og at strategien med nedslagtning af inficerede
besætninger fortsættes indtil, at der er viden nok hos sundhedsmyndighederne til, at en positiv
besætning kan håndteres ved almindelige beskyttelsesforanstaltninger.
Dette sker gennem:
(1) stikprøveundersøgelse for at klarlægge udbredelsen af COVID-19 i mink på landsplan,
(2) øget opmærksomhed på sygdomstegn i minkbesætninger,
(3) systematisk test af mink på farme, hvor der konstateres SARS-CoV-2 hos mennesker,
(4) belysning af zoonotisk risiko, og
(5) rutinemæssig overvågning i alle minkfarme.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
Fødevarestyrelsen udarbejdede sammen med sundhedsmyndighederne et nyt oplæg til en
fremadrettet strategi til regeringens beslutning, når resultaterne af stikprøve-undersøgelsen forelå.
19. juni 2020
SSI offentliggør en nyhed om, at de COVID-19-inficerede mink og COVID-19-inficerede personer på
minkfarmen ved Hjørring har smittet hinanden.
22. juni 2020 (totalt 2 smittede besætninger, 1 besætning aflivet)
Den første bekendtgørelse om COVID-19 hos pelsdyr trådte i kraft: Bekendtgørelse nr. 921 af 20. juni
2020, samt en ”opdateret” listebekendtgørelse: Bekendtgørelse nr. 920 af 20. juni 2020. Infektion
med SARS-CoV-2 (COVID-19) hos mink og ildere blev omfattet af liste 1 og 3 og blev dermed
anmeldepligtig. Infektion med SARS-CoV-2 (COVID-19) hos andre dyr end mink og ildere blev
omfattet af liste 2 og 4.
23. juni 2020
Andet tilfælde af COVID-19-smitte i minkbesætning i Frederikshavn Kommune bekræftes. Ifølge DK-
VET tydede det epidemiologiske forløb på smitte fra menneske til dyr. Besætningen aflives 30. juni
2020.
24. juni 2020
Fødevarestyrelsens igangsætter landsdækkende COVID-19 screening af 10 pct. af alle danske
minkfarme repræsentativt baseret på en tilfældig stikprøveudpegning foreligger.
Sundhedsstyrelsen sender brev til regionerne, Danske Regioner, Kommunernes Landsforening og
Praktiserende Lægers Organisation om håndtering af COVID-19: patienter og personale med tæt
kontakt til mink og deres husstandsmedlemmer. Det fremgår af brevet, at:
-
-
det endnu er for tidligt at afgøre, om der er foregået smitte fra mink til mennesker,
der er holdepunkter for, at der kan ske smitte fra mink til mennesker, der har tæt kontakt med
mink, herunder særligt staldarbejdere på minkfarme, og at det må formodes, at disses
husstandsmedlemmer også må være i øget risiko for at blive smittet,
der på den baggrund, og ud fra et forsigtighedsprincip, bør laves særlige tiltag ift. denne
personkreds,
det indskærpes, at gældende retningslinjer om at patienter skal PCR-testes ved indlæggelse og
spørges til tilknytning til minkfarme, følges,
at personer der inden for 14 dage har haft tæt kontakt til mink anbefales isoleres ved indlæggelse,
at personale i sundhedsvæsnet og på ældreområdet m.v. med tilknytning til minkfarme kan gå på
arbejde som normalt, men skal tilbydes PCR-test hver 7. dag og opfordres til særlig
opmærksomhed på symptomer, der kan være tegn på COVID-19.
-
-
-
-
30. juni 2020 (totalt 3 smittede besætninger, 2 besætninger aflivet)
Tredje tilfælde COVID-19 smitte i minkbesætning i Hjørring Kommune. Besætningen aflives den 1. juli
2020.
4. juli 2020 (totalt 3 smittede besætninger, 3 besætninger aflivet)
Prøver fra alle 125 besætninger, der deltog i undersøgelsen, var negative for COVID-19.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
FASE 2: Inddæmning, forebyggelse og overvågning
6. juli 2020 (totalt 3 smittede besætninger, 3 besætninger aflivet)
Regeringen beslutter at ændre strategi for håndteringen af COVID-19 i mink.
Denne beslutning træffes på baggrund af et beslutningsgrundlag ”COVID-19
i mink i Danmark -
beslutningsgrundlag”,
der er udarbejdet i samarbejde mellem de fire styrelser (FVST, SST, SSI og
STPS), som under de beskrevne forudsætninger vurderer, at der ikke længere behov for, at
Fødevarestyrelsen gennemfører aflivning ud fra et forsigtighedsprincip. I rapporten beskrives
endvidere en række iværksatte initiativer i regi af FVST bør fortsætte. Samtidig anbefaler SSI og SST
FVST, at en række smitteminimerende tiltag iværksættes: brug af værnemidler, øget håndhygiejne,
begrænset adgang til minkfarme, instruktion af ansatte, hyppig test af staldarbejdere, skærpet
overvågning af minkfarme m.v. Af beslutningsgrundlaget fremgår, at SSI vurderer, at mennesker er
den vigtigste vektor i smittespredning, og at der med den foreslåede håndtering vil være minimal
risiko for, at mennesker vil bidrage til smittespredning til det omgivende samfund.
Det fremgår afslutningsvis af beslutningsgrundlaget:
”Sundhedsstyrelsen, Styrelsen for patientsikkerhed, SSI og Fødevarestyrelsen vurderer, at mink
under de ovenfor beskrevne forudsætninger
gennemførte og fremadrettede
med den nuværende
viden forventeligt ikke vil udgøre et væsentligt smittebidrag til pandemien med COVID-19. Det
forudsættes dog at udviklingen følges tæt.
De tungtvejende forudsætninger fra Sundhedsstyrelsen er klarlagt og vurderes at blive håndteret i
praksis ved implementering af overstående indsatser vedr. regulering, information, overvågning,
testindsats m.v.
På baggrund af Styrelsen for Patientsikkerheds, Sundhedsstyrelsen, SSI’s og Fødevarestyrelsens
faglige vurderinger, er der således ikke længere behov for, at Fødevarestyrelsen gennemfører
aflivning ud fra et forsigtighedsprincip.”
På baggrund af beslutningsgrundlaget, beslutter regeringen, at den hidtidig praksis om aflivning af
COVID-19 positive minkbesætninger ophører, når tiltag vedrørende værnemidler, adfærd m.v. er
implementeret i ”Bekendtgørelse
om COVID-19 hos pelsdyr” træder i kraft.
Det besluttes endvidere, fortsat at følge udviklingen tæt og at gennemføre evaluering af situationen
efter 1. og 2. overvågningsrunde.
20. juli 2020 (totalt 3 smittede besætninger, 3 besætninger aflivet)
En ”opdateret” bekendtgørelse om COVID-19
hos pelsdyr trådte i kraft: Bekendtgørelse nr. 1172 af 17.
juli 2020. Her blev bl.a. hjemmel til overvågningsprogrammet tilføjet og der blev indført regler om
udarbejdelse af en smittebeskyttelsesplan, samt en ”opdateret” listebekendtgørelse: Bekendtgørelse nr.
1171 af 17. juli 2020 (gældende d.d.). Det præciseres, at det alene er Infektion med SARS-CoV-2
(COVID-19) hos mink og ildere i en besætning, der har pligt til at lade sig registrere i Det Centrale
Husdyrbrugsregister der er omfattet af liste 1 og 3.
29. juli 2020 (totalt 3 smittede besætninger, 3 besætninger aflivet)
Fødevarestyrelsen fik den 18. juli 2020 oplysninger fra Statens Serum Institut (SSI) om, at personer,
der tidligere har været smittet med COVID-19, havde tilknytning til minkbesætninger. Det førte til, at
tre minkbesætninger ved hhv. Slagelse, Holstebro og Herning blev sat under offentligt tilsyn pga.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
mistanke om smittekontakt til en person med COVID-19. Alle besætningerne er nu blevet testet for
COVID-19. I besætningerne ved Holstebro og Herning kunne der ikke påvises hverken virus eller
antistoffer. I besætningen ved Slagelse blev der påvist antistoffer, men ingen virus. Det betyder, at
besætningen enten har været smittet eller fortsat var lavgradigt smittet med COVID-19. Med det
udtagne antal prøver, kunne det ikke med sikkerhed udelukkes, at der stadig kunne være en
viruscirkulation blandt minkene, som ikke er blevet påvist i de udtagne prøver. Besætningen fritestes
den 24. august.
Fase 3
Skærpet kontrol og overvågning
14. august 2020
Fjerde tilfælde af COVID-19 smitte i minkbesætning i Hjørring Kommune.
15. august 2020 (totalt 4 smittede besætninger, 3 besætninger aflivet)
Fødevareministeren beslutter at fortsætte overvågningen med tredje testrunde i uge 37, 38 og 39.
Perioden 10 august - 10. september 2020 (totalt 9 smittede besætninger, 3 besætninger aflivet)
Der er konstateres smitte i 6 minkbesætninger, alle beliggende i Hjørring Kommune inden for en
radius af 20 km fra de oprindelige 3 smittede besætninger.
7. september 2020
Sundhedsstyrelsen skriver i notat til sundheds- og ældreministeriets departement, som SSI og STPS
har bidraget til, om Sundhedsstyrelsens bidrag til håndtering af ny corona-virus
på minkfarme at ”det
bemærkes, at de foreløbige genetiske undersøgelser fra minkbesætning nr. 4 viser, at den unikke
minkvariant fortsat udvikler mutationer i det område af virus, som koder for ”spike-proteinet”, og
som samtidig er en del af virus, som en lang række internationale vaccinekandidater er rettet imod.”
SST skriver videre om smitteveje, at ”[b]edømt
på de foreløbige oplysninger indhentet fra henholdsvis
STPS, FVST eller SSI og foreløbig genetisk undersøgelser fra de enkelte minkbesætninger og
medarbejdere er det […] ikke muligt at udelukke, at der også sker smitte fra minkbesætning til
mennesker.”
Dette notat fremsendes fra Sundheds- og Ældreministeriet til Miljø- og Fødevareministeriet den 8.
september, og indgår i de fælles vurderinger om behovet for yderligere tiltag. Disse overvejelser
munder ud i, at der den 21. september iværksættes en øget kontrol- og overvågningsindsats, jf.
herunder. Dette notat er ikke forelagt fødevareministeren.
I parallel vurderer Dansk Veterinær Konsortium og FVST i et notat af 9. september, at de tiltag, der
blev besluttet af fødevareministeren og sundheds- og ældreministeren i juli er brugbare, har effekt og
skal fortsættes. Dog viser den øgede forekomst af smittede minkbesætninger i Hjørring Kommune, at
der fortsat sker smitte i lokalområdet, og DK-VET vurderer, at risikoen for introduktion af SARS-CoV-
2 til minkbesætninger via mennesker er høj. Risiko for spredning fra minkbesætninger via mennesker
til det omgivende samfund er ligeledes til stede, men omfanget af denne smitte er vanskelig at vurdere.
Det vurderes, at denne risiko kan mindskes ved hurtigere detektion af smitte både i mink og hos
personer med tilknytning til mink, samtidig med implementering af mere omfattende forebyggende
foranstaltninger.
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
Der identificeres 4 indsatsområder for at nedsætte spredningen af COVID- 19 i minkbesætninger:
(1) styrkelse af den smittebeskyttende indsats indført ved bekendtgørelser i juli måned,
(2) hurtigere detektion af smitte i minkbesætninger således, at smitte opdages tidligere,
(3) vurdering af om de indførte retningslinjer i juli er til tilstrækkelige til at sikre, at der ikke sker
smitte ud af besætningen og
(4) øget antal tests af personer med relation til minkbesætninger.
15. september 2020
I et notat fra Fødevarestyrelsen udarbejdet i samarbejde med SST, SSI og STPS, fremgår, at:
”sammenfattende
vurderer SSI, at risikoen for introduktion af COVID-19 til minkbesætninger via
mennesker aktuelt er høj. Risiko for spredning fra minkbesætninger via mennesker til det omgivende
samfund er ligeledes til stede, men omfanget af denne smitte er vanskelig at vurdere. Det vurderes
dog, at denne risiko kan mindskes ved hurtigere erkendelse af smitte blandt såvel mink som personer
med tilknytning til minkbesætninger i kombination med implementering af mere omfattende
forebyggende foranstaltninger”.
Det fremgår videre om den identificerede minkvariant, at
”[d]en
pågældende ændring i ”spike-
proteinet” er en konservativ ændring, som kun forventes at påvirke strukturen af proteinet i mindre
grad. Der er i et nyligt internationalt studie vist, at andre
mutationer i ”spike-proteinet” kan gøre
virus mere infektiøst og bedre i stand til at undvige erhvervet immunitet. Der er endnu ikke foretaget
tilstrækkelige undersøgelser til at kunne konkludere, om ændringerne i den unikke minkvariant er så
væsentlige, at det kan forventes, at en vaccineeffekt bliver svækket. SSI anfører, at der fortsat sker
betydende genetiske ændringer i minkvarianten, som vækker bekymring for fremtidig human
immunitet.”
Samlet set konkluderes i notatet, at ”[d]e
tiltag, der blev besluttet af miljø- og fødevareministeren og
sundheds- og ældreministeren i juli 2020 er brugbare og har haft effekt i store dele af landet. Dog
viser den nuværende øgede forekomst af smittede minkbesætninger i Hjørring kommune, at de
iværksatte foranstaltninger med fordel kan udbygges og målrettes ved nedenstående anbefalinger.”
Myndighederne oplyser, at de iværksatte foranstaltninger med fordel kan udbygges og målrettes og
anbefaler en række tiltag, der skal styrke den smittebeskyttende indsats, opnå hurtigere detektion af
smitte i minkbesætninger, styrke lokal og målrettet indsats og flere tests af personer med relation til
minkbesætninger.
Afslutningsvis fremgår, at ”SSI
udarbejder en beskrivelse af relevante virusmutationer i forbindelse
med smitte i relation til minkbesætningerne og en efterfølgende risikovurdering af de fundne
mutationer i forhold til både vaccination og virulens blandt mennesker. Risikovurderingen kan give
anledning til yderligere tiltag, herunder om aflivning af smittede besætninger bør komme på tale.”
21. september 2020
Fødevarestyrelsen konstaterer stigende smittespredning (20 besætninger per 18. september, 17
besætninger i Hjørring Kommune inden for en 9 km radius, og tre besætninger i Frederikshavn).
SSI skriver i et notat til Sundheds- og Ældreministeriet af 18. september 2020 (modtaget af Miljø- og
Fødevareministeriet den 21. september), at:
[…]
Den fortsatte smitte blandt mink har ført til, at der
er opstået nye virusvarianter i minkene, der også er blevet spredt videre til mennesker tæt på
farmene og videre i Nordjylland især.
[…].
Der er derfor en teoretisk mulighed for at effekten af
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
spike-baserede COVID-19-vacciner kan være påvirket, når der sker ændringer i denne del af
arvematerialet. Endvidere er der er en teoretisk risiko for, at personer
der allerede har været
smittet
kan blive smittet igen, fordi deres antistoffer ikke beskytter imod de nye varianter.
[…]
Det
skal bemærkes, at der på verdensplan og i Danmark, også er observeret andre mutationer i
spikeproteinet på Sars-CoV-2-virus opstået hos mennesker, og at man hidtil at vurderet at de
nuværende vaccinekandidater vil kunne dække de variationer af virus, der er opstået henover
foråret. Selvom man for nuværende ikke med sikkerhed kan sige, hvad betydningen af de
observerede mutationer har for folkesundheden, giver de anledning til en generel bekymring om
udvikling af mutationer af SARS-Cov
2 i minkbestanden.”
SSI skriver videre, at
risikoen for at der opstår nye mutationer er meget stor, også idet virus vil
prøve at tilpasse sig minks luftveje. Den fortsatte udvikling af virus i mink med flere og flere
mutationer i spikeproteinet og spredning ved videresmitte til mennesker i Danmark, kan derfor
udgøre en potentiel fare for folkesundheden.”
I lyset af den stigende smitte og på baggrund af ovenstående vurderinger, iværksætter Miljø- og
Fødevareministeriet to skærpede kontrol- og overvågningstiltag pr. 21. september 2020:
-
-
Uanmeldt kontrol med fokus på korrekt brug af værnemidler og smittebeskyttelse i minkfarme.
Styrket overvågning af COVID-19 i minkfarme i de fire nordjyske kommuner: Hjørring,
Frederikshavn, Jammerbugt og Brønderslev. Det betyder, at der fremover skal indsendes prøver
fra alle døde mink to gange ugentligt til SSI mod førhen kun hver tredje uge.
Ligeledes indgår ovenstående oplysninger om, at der er opstået nye virusvarianter i minkene og, at der
derfor er en teoretisk mulighed for at effekten af spike-baserede COVID-19-vacciner kan være påvirket,
i et bilag til en forelæggelsessag til forberedende økonomiudvalg, som forelægges fødevareministeren
den 22. september 2020.
22. september 2020 (totalt 20 smittede besætninger, 3 besætninger aflivet)
Sundheds- og Ældreministeriet beder som opfølgning på myndighedernes anbefalinger af 15.
september sundhedsmyndighederne iværksætte følgende tiltag:
-
-
Den centrale håndteringsgruppe med deltagelse af FVST, SSI, STPS og SST mødes to gange om
ugen med henblik på national koordinering af håndteringen.
Etablering af lokal håndtering og koordinering i regi af den lokale beredskabsstab med deltagelse
af alle relevante myndigheder, herunder kommune, region, STPS, FVST, SSI og det lokale
beredskab.
Igangsættelse af yderligere indsatser i forhold til lokal vejledning, instruktion og information.
Fortsat ugentlig test af minkejer, medarbejdere og hustandsmedlemmer, særligt såfremt disse er
ansatte i sundheds- og ældresektoren.
Intensivering af smitteopsporing, herunder opfordring til test af alle medarbejdere og deres
husstandskontakter og ikke kun nære kontakter og supplere med serologisk undersøgelse af disse.
Intensivering af bestræbelserne på at få afdækket mulige person-person smittekæder.
Opfordring til personer med tilknytning til minkfarme til at anvende smitte-appen.
Undersøgelse af muligheder for etablering af testbil.
-
-
-
-
-
-
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
Fase 4
Aflivning af smittede og 7,8 km zone besætninger
24. september 2020 (totalt 26 smittede besætninger, 3 besætninger aflivet)
Sundhedsstyrelsen skriver i et notat med titlen
”Status
på initiativer i relation til håndtering af ny
corona-virus
på minkfarme”
sendt til Sundheds- og Ældreministeriet, og modtaget af Miljø- og
Fødevareministeriet den 27. september, at:
”[s]amlet set
har de seneste ugers overvågning og opsporing vist, at de tiltag der er implementeret
på nuværende tidspunkt ikke har været tilstrækkelige til at forebygge smitte af nye minkfarme.
Statens Serum Institut, Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen vurderer, at de
iværksatte tiltag omkring testning, information, øget brug af værnemidler m.m. heller ikke
fremadrettet vil være tilstrækkeligt til at forebygge spredning af smitte fra de smittede minkfarme til
andre farme i området med risiko for yderligere spredning til samfundet.
Der er fortsat behov for fokus på implementering af tiltagene på den humane side, men det vurderes
samtidigt, at det er nødvendigt med yderligere tiltag på den veterinære side for at opnå kontrol med
smittespredningen.”
Sundhedsmyndighederne skriver afslutningsvis, at hvis indsatserne
”ikke
resulterer i tilfredsstillende
resultater med derimod yderligere samfundsmitte kan dette have store konsekvenser for
smittespredning og dermed såvel for den enkelte borger som for hele samfundet.”
I samme periode modtager Fødevarestyrelsen flere risikovurderinger fra Dansk Veterinær
Konsortium. Vurderingen af effekten af virkemidlerne mod COVID-19 i mink skærpes, og det
konkluderes således den 29. september at brug af værnemidler ikke har forhindret introduktion af
smitte til minkfarme og tilknyttede personer i Nordjylland.
28. september 2020
Miljø- og Fødevareministeriet og Sundheds- og Ældreministeriet traf på møde mandag den 28.
september 2020 beslutning om behov for ny strategi for håndtering af COVID-19 på minkfarme, på
baggrund af notat ”Status på initiativer i relation til håndtering af ny corona-virus på minkfarme” jf.
ovenfor.
1. oktober 2020 (totalt 45 smittede besætninger, 3 besætninger aflivet)
Fødevarestyrelsen forelægger på den baggrund et beslutningsoplæg med forskellige scenarier for
håndtering af COVID-19 i mink i lyset af sundhedsmyndighedernes risikovurdering og DK-VETs
skærpede risikovurdering.
Idet der på kort tid, og på trods af de iværksatte tiltag, er sket en stor stigning i antallet af danske
minkbesætninger, er der blevet udarbejdet en opdateret risikovurdering, hvor der vurderes at være
grundlag for, at foretage en præventiv aflivning af smittede besætninger, samt besætningen i
umiddelbar nærhed heraf, idet det nu er konkluderet, at værnemidler ikke har den forudsatte effekt.
På baggrund heraf beslutter regeringen, at besætninger med smitte og besætninger i en 7,8 km-zone
skal aflives, hvilket offentliggøres på pressemøde.
8. oktober
2020
(totalt 71 smittede besætninger, 3 besætninger aflivet)
Aflivning af smittede besætninger, samt besætninger inden for zonerne påbegyndes.
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
2284052_0012.png
En ændring af bekendtgørelse om COVID-19 hos pelsdyr trådte i kraft. Bekendtgørelse nr. 1455 af 8.
oktober 2020. Bekendtgørelsen fastsætter hjemmel til at påbyde aflivning af smittede mink og mink
inden for en geografisk nærhed af 7.8 km, med hjemmel i § 30 i lov om hold af dyr. Desuden blev det
tilføjet i bekendtgørelsen, at der ikke må indsættes eller genindsættes mink i besætninger, der er
beliggende inden for de markerede områder i bilag 2 uden tilladelse fra FVST.
13. oktober 2020
Fødevareministeren skriver i Dagbladet Ringkøbing-Skjern, at corona smitten i minkbranchen udgør
så stor en risiko for folkesundheden, at det er nødvendigt at få stoppet smittespredningen og at dette,
sammen med frygten for mutationer, er årsagen til etablering af 7,8 km sikkerhedszonerne omkring
smittede besætninger.
13.-21. oktober 2020
SSI v. Anders Fomsgaard udtaler sig om risici forbundet med mutationer, herunder til en artikel på
DR.dk af 13. oktober 2020 ”
Statens Serum Institut: Mink med muteret virus kan ødelægge effekten
af vaccine”
og Informations artikel af 15. oktober 2o2o ”Muteret corona fra mink er en dårlig nyhed –
men det er ikke gået helt galt endnu”.
20. oktober 2020 (totalt 140 smittede besætninger, 14 besætninger aflivet)
Der gives mulighed for, at minkavlere selv kan aflive smittede besætninger.
26. oktober 2020
Folketinget orienteres via svar på MOF alm. del 66 om, at DK-VET over for Fødevarestyrelsen har
oplyst, at der er observeret to varianter af COVID-19, og at disse minkvarianter er bekymrende, da de
forekommer i det gen, der koder for spike-proteinet, og som derfor kan have betydning for effekten af
spike-baserede vacciner.
Ligeledes redegøres i svar på MOF alm. del 67 om, at DK-VET oplyser, at den fortsatte udvikling af
virus i mink, med flere og flere mutationer i spike-proteinet og spredning med videresmitte til
mennesker, udgør en potentiel fare for folkesundheden og for de forventede effekter af en vaccine.
Slutteligt fremsendes som svar på MOF alm. del 71 en epidemiologisk udredning fra DK-VET, og
svaret opdateres med en ny udredning den 6. november.
Fase 5
Beslutning om at aflive af alle mink
3. november
2020
(totalt 225 smittede besætninger, 66 besætninger aflivet)
SSI skriver
”Risikovurdering af human sundhed ved fortsat minkavl” af 3. november 2020
1
, at
”En
fortsat minkavl under en igangværende COVID-19 epidemi indebærer en betydelig risiko for
folkesundheden, herunder for mulighederne for at forebygge COVID-19 med vacciner.”
Vurderingen er baseret på en række faktorer, og SSI uddyber konklusionen med følgende:
”Per 2. november 2020 er der konstateret SARS-CoV-2
smitte på 191 minkfarme. Denne udvikling er
sket til trods for en intensiv indsats fra myndighedernes side mhp. at begrænse smitten. Samtidig ses
smitte med nye typer SARS-CoV-2 virus, der tilpasser sig mink (minkvarianter) i lokalbefolkningen,
og der er en stærk geografisk og tidsmæssig sammenhæng mellem antal positive minkfarme og
1
https://files.ssi.dk/Risikovurdering-human-sundhed-ved-fortsat-minkavl-03112020
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 131: Redegørelse for Miljø- og Fødevareministeriets opfølgning på sundhedsmyndighedernes risikovurderinger
smitteforekomst blandt mennesker. Mink med SARS-CoV-2 udgør et stort reservoir af virus, der er en
stor erhvervsrisiko forbundet med minkavl i smittede områder, og det er ikke lykkedes at begrænse
yderligere spredning til det omgivende samfund.
På grund af de ændringer, der optræder i spike proteinet i flere af minkvarianterne af virus, er der
risiko for at vacciner, der er rettet imod spike proteinet ikke vil give optimal beskyttelse imod de nye
virus, der opstår i mink, og immuniteten fra overstået COVID-19 infektion kan give mindre beskyttelse
mod de nye virusvarianter.
Hvis minkproduktionen fortsættes i Danmark, således at der i 2021 genetableres en stor population af
mink, vurderes det for overvejende sandsynligt, at denne population vil være modtagelige for smitte.
Derudover forventes der stadigt at være SARS-CoV-2 i omløb blandt mennesker og ingen betydende
immunitet i befolkningen før størstedelen af befolkningen er vaccineret. Dermed er der en betydelig
risiko for gentagelse af smittespredning blandt mink og mennesker, som er set i Vestdanmark i 2020.
Dette vurderes at indebære en stor risiko for folkesundheden, både ved at medføre større
sygdomsbyrde blandt mennesker, og ved at et stort virusreservoir i mink øger risikoen for, at der igen
opstår nye virusmutationer, som vacciner ikke giver optimal beskyttelse imod. Samlet set kan den
flokimmunitet, der opnås ved vaccination eller overstået infektion, risikere at blive svækket eller
udeblive. Det må samtidigt forventes at betyde en væsentlig forringelse af vores muligheder for at
bevare epidemikontrol i Danmark, hvilket kan medføre, at man må indføre yderligere restriktioner og
begrænsninger på samfundslivet mv.”
SST tilslutter sig konklusionerne i SSIs risikovurdering.
4. november 2020 (totalt 234 smittede besætninger, 71 besætninger aflivet)
På et pressemøde offentliggøres regeringens beslutning om at alle mink i Danmark skal aflives med
henvisning til den omfattende smittespredning af COVID-19 i mink og sundhedsmyndighedernes
skærpede risikovurdering.
13