Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 126
Offentligt
2282490_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål O
Ministeren bedes kommentere og redegøre for de
seneste oplysninger i pressen, bl.a. indslaget
”Smittede mink ligger og flyder” i TV-Midtvest,
den
1. november, om at når myndighederne afliver
smittede mink, så lægges de døde smittede mink på
pladser under åben himmel og falder af overfyldte
containere med døde smittede mink med stor risiko
for smittespredning til følge. Ministeren bedes
samtidig redegøre for, hvad ministeren vil gøre ved
disse stærkt kritisable forhold, som forestås af
myndighederne. Endelig bedes ministeren give en
opdateret status på minkområdet, herunder oplyse
om der er nye tiltag for at sikre, at minkbranchen
overlever i Danmark.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling
Bonnesen (V), Thomas Danielsen (V), Lise Bech
(DF), René Christensen (DF), Per Larsen (KF), Peter
Seier Christensen (NB) og Henrik Dahl (LA).
Svar
Tak for det. Corona-smittespredningen i mink er jo
en alvorlig og ikke mindst for de berørte minkavlere
tragisk sag. Jeg vil gerne, inden jeg kommer
nærmere ind på selve samrådsspørgsmålet
understrege den sammenhæng som
problemstillingen indgår i.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 11/11-20 om mink
2282490_0002.png
TALEPAPIR
Konsekvenserne af Covid-19 spredning i hele
samfundet er dybt alvorlige. Vi står som samfund i
Danmark og globalt i en meget alvorlig
sundhedskrise, der har betydet omfattende
konsekvenser for os allesammen.
De seneste tal er 750 døde og knap 57.000 smittede
som følge af Covid-19 bare i Danmark. Krisen
trækker store ressourcer i vores sundhedssystem, og
har betydet store ændringer i vores hverdag og
rammerne for vores liv og mulighed for at omgås og
arbejde i hele samfundet.
Mange brancher, og rigtig mange mennesker,
herunder også nogle af de udsatte grupper i vores
samfund er blevet hårdt ramt. Det er en krise, som
vi skal i gennem, og skal i gennem sammen, som
samfund. Vi skal derfor gøre alt, hvad vi kan, for at
standse smittespredningen.
Det er i dét lys, vi skal se dagens samråd.
Jeg vil ikke bruge tid på en længere gennemgang af
sundhedsmyndighedernes vurdering af risikoen ved
corona-smitte hos mink. Men når Statens Serum
Institut konkluderer, at
”En
fortsat minkavl under
en igangværende COVID-19 epidemi indebærer en
betydelig risiko for folkesundheden, herunder for
mulighederne for at forebygge COVID-19 med
vacciner.” –
så er det en vurdering, vi som regering
er nødt til at handle på, og handle hurtigt på.
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 11/11-20 om mink
2282490_0003.png
TALEPAPIR
Det er som bekendt besluttet at aflive alle mink,
inklusiv avlsdyr, i Danmark. Det er en meget
omfattende og logistisk udfordrende opgave, som
skal løses på kortest mulig tid. Der foreligger derfor
en ny situation i forhold til situationen på det
tidspunkt, hvor samrådsspørgsmålet blev stillet.
Allerede da spørgsmålet blev stillet
–var
vi i en
situation, hvor hastigheden af aflivningerne havde
første prioritet. Kravet til indsatsens omfang er nu
øget meget betragteligt. Som alle ved, har
spredningen af Covid-19 både i minkbesætninger og
i samfundet været voldsomt stigende gennem den
sidste måneds tid. Vi
skal
have begrænset risikoen
for yderligere smittespredning til mennesker, og vi
skal
have elimineret den risiko, der er for udvikling
af nye mutationer, som kan betyde, at kommende
vacciner bliver virkningsløse. Det er et spørgsmål
om folkesundheden.
Fødevarestyrelsen og minkavlere afliver i øjeblikket
mere end 100.000 mink om dagen. Aflivningerne
har været i gang siden 1. oktober, og der er nu aflivet
mere end 2,8 mio. dyr.
Hastigheden af aflivningerne er løbende blevet øget,
og det har imidlertid haft den konsekvens, at det
enkelte steder har været svært for myndighederne
og DAKA, der håndterer afhentningen og
forarbejdningen af de døde mink, at følge med.
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 11/11-20 om mink
2282490_0004.png
TALEPAPIR
Det førte søndag d. 1. november til, at aflivede mink
lå uafhentede hos to minkbesætninger i
Nordjylland. Og der har også været senere
eksempler.
Det ville selvfølgelig have været rart at undgå, men
førsteprioriteten har som sagt været, at aflive de
berørte minkbesætninger hurtigt af hensyn til
folkesundheden. Døde mink udgør en væsentlig
mindre smitterisiko end levende mink, idet
udånding af virus er elimineret.
Der er fra starten af uge 46 indsat følgende
personale fra Fødevarestyrelsen, herunder øvrige
styrelser under Miljø- og Fødevareministeriet,
Politiet, Beredskabsstyrelsen, Forsvaret,
Sundhedssektoren, Styrelsen for Patientsikkerhed,
og samlet 1.383 personer, og ikke mindst bistået af
minkavlerne selv.
Det er stærke og ubehagelige billeder, der har været
fremme på nogle af de sociale medier fra nogle
aflivninger. Og det er klart, at det gør et stort
indtryk, også på mig, at se nogle af billederne af
forhold, der ikke er i orden.
Fødevarestyrelsen har nogle helt klare forskrifter
for, hvordan aflivninger skal foregå i praksis for at
være dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt. Det er mit
helt klare indtryk, at de forskrifter helt overvejende
bliver fulgt.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 11/11-20 om mink
2282490_0005.png
TALEPAPIR
For en operation af denne størrelse kan der
desværre opstå fejl i materiel eller håndtering. Det
er klart, at det skal begrænses så meget som
overhovedet muligt. Dyrene skal behandles
dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt, også i forbindelse
med aflivning, og også selvom det skal gå hurtigt.
Det skal der ikke herske nogen som helst tvivl om,
og jeg ved, at Fødevarestyrelsen har stort fokus på at
forskrifterne overholdes.
Regeringen besluttede d. 3. november 2020, at alle
mink i Danmark skal aflives, og det skal ske hurtigt.
Beslutningen er truffet af hensyn til
folkesundheden.
Som følge heraf har regeringen fremsat et lovforslag,
med henblik på implementering af denne
beslutning, samt udbetaling af erstatninger og
kompensation for de mink, der aflives i 2020.
Pelsningssæsonen er også begyndt, og de
besætninger, der ikke er pålagt restriktioner på
nuværende tidspunkt, har mulighed for at pelse
deres mink, men med krav om, at også avlsdyrene
aflives.
Regeringens lovforslag indebærer, at alle landets
minkfarme skal have aflivet deres dyr. Det lægger
selvsagt et meget større pres på kapaciteten til at
håndtere de mange døde mink.
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 11/11-20 om mink
2282490_0006.png
TALEPAPIR
Den Nationale Operative Stab koordinerer denne
store logistiske opgave.
Det vil betyde, at DAKA’s
destruktionsanlæg får
endnu sværere ved at følge med det meget høje
tempo i aflivningerne. Derfor er der blevet arbejdet
på højtryk for at frigive kapacitet til bortskaffelse af
aflivede mink i Danmark. Det er nu muligt, at
afbrænde døde mink, der ikke er smittet med
COVID-19, på forbrændingsanlæg, samt at
nedgravede døde mink.
Status på minkområdet er, at der per 10. november
2020 var 237 besætninger, der er smittede med
COVID-19. Yderligere 28 besætninger er under
mistanke for at være smittede. Endeligt er der 384
besætninger inden for en radius af 7,8 km fra en
smittet besætning. I mandags var der aflivet og
bortskaffet over 9.000 tons mink.
Der er desværre stadig flere besætninger og nye
kommuner, der oplever at blive ramt af COVID-19.
Lovforslag om aflivning af alle danske mink, samt
midlertidigt forbud mod hold af mink i 2021, har til
formål at hindre udbredelsen af COVID-19 i mink af
hensyn til Folkesundheden. Med lovforslaget skal
der således skabes hjemmel til aflivning af alle mink,
samtidig med at der indføres forbud mod hold af
mink til og med den 31. december 2021.
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 11/11-20 om mink
2282490_0007.png
TALEPAPIR
Forslaget indebærer, at alle besætninger med mink,
inklusive avlsdyr, omfattes af det midlertidige
forbud mod hold af mink og skal aflives. Mens der
kun er tale om et midlertidigt forbud, er regeringen
dog samtidig opmærksom på, at aflivningen af alle
mink i Danmark, inkl. avlsdyr, vil sætte
minkproduktionen i Danmark på standby. Og at en
genopbygning af avlsbesætninger vil tage en
årrække.
De tiltag, der er sat i værk for at bekæmpe smitte i
minkbesætninger medfører, at ejere af
besætningerne, der aflives, vil få erstatning for deres
tab. Dette er en normal fremgangsmåde ved
bekæmpelse af smitsomme husdyrsygdomme, det
gælder selvfølgelig også for besætninger uden for
zonerne.
I forhold til fremadrettet kompensation, skal der
etableres en særlig kompensationsordning for de
danske minkavlere, der tager højde for, at
aflivningen af alle danske mink sætter erhvervet i en
helt særlig situation.
Regeringen har lagt op til, at minkavlerne kan vælge
mellem to mulige modeller vedr. kompensation.
Den første model vil sikre, at minkavlere, der ønsker
det, kan komme ordentligt ud af erhvervet og opnå
fuld erstatning for tabet af deres forretning.
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 11/11-20 om mink
2282490_0008.png
TALEPAPIR
Efter den anden model skal det være muligt for de
avlere, der ønsker at blive i minkavlererhvervet, at
lægge deres produktion i dvale i en periode, til det
igen er muligt at drive minkavl i Danmark.
Der vil endvidere blive ydet erstatning til de direkte
berørte følgeerhverv, som jo også bliver hårdt ramt
af beslutningen.
Hvornår det igen bliver muligt at opdrætte mink i
Danmark er endnu uvist.
Det er selvsagt ikke en situation, som nogen kunne
have ønsket. Og der er al mulig grund til at have den
største medfølelse med minkavlerne.
Og så skal jeg
også her
meget beklage, at vi i
forbindelse med udmeldingen af beslutningen om at
aflive alle mink har begået en fejl. Der er ikke
lovhjemmel til at kræve aflivning af mink udenfor
7,8 km zonerne på nuværende tidspunkt og det skal
der være i vores lovgivning før, vi kan kræve
aflivning der. Derfor er det en fejl, at ministeriet
ikke har fået skrevet i brevet til minkavlerne, at det
skulle være en “opfodring” til avlerne udenfor 7,8
km zonen til at aflive deres mink. Det er jeg ked af
og det beklager jeg mange gange.
I forbindelse med beslutningen
om at aflive alle mink og på pressemødet onsdag,
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 11/11-20 om mink
2282490_0009.png
TALEPAPIR
var jeg ikke gjort bekendt med den manglende
lovhjemmel. Det blev jeg først i weekenden og derfor
ærgrer det mig da dobbelt op, at vi i ministeriet sidst
på ugen får udsendt det omtalte brev til avlerne. Det
er jeg er rigtig ked af.
Vi står dog også i en global sundhedskrise, og derfor
har vi valgt at træffe en resolut beslutning, som der
var opbakning til fra både et politisk flertal og når
SSI siger, at en fortsat minkavl under en
igangværende COVID-19 epidemi indebærer en
betydelig risiko for folkesundheden, herunder for
mulighederne for at forebygge COVID-19 med
vacciner, er der ingen tid at spilde.
Heller ikke med at få den nødvendige hjemmel på
plads, og derfor blev der også straks sat gang i en
lovproces. Det er her afgørende for mig, at få
behandlet lovforslaget hurtigt, så de danske
minkavlere kan få klarhed over den juridiske
hjemmel, særligt da lovforslaget ud over at give
hjemmel til at aflive raske dyr uden for zonerne,
også bemyndiger ministeren til at yde erstatning og
kompensation til minkavlerne.
Jeg har derfor i går fremsat lovforslaget og samtidig
anmode Folketingets partier om en hurtig
behandling.
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 126: Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings talepapir fra samrådet 11/11-20 om mink
2282490_0010.png
TALEPAPIR
Og i forhold til hele beslutningsforløbet omkring
aflivning af alle mink bliver der udarbejdet en
redegørelse, som ligger klar på onsdag, og som jeg
selvfølgelig ser frem til at modtage.
Afslutningsvis vil jeg igen understrege den alvorlige
sammenhæng denne ulykkelige og tragiske sag
indgår i: Corona-virus er en trussel mod sundheden
i hele vores samfund. For regeringen handler det
først og sidst om at sikre folkesundheden.
10