Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 109
Offentligt
Forespørgsel til skriftlig besvarelse E-004332/2020
til Kommissionen
jf. forretningsordenens artikel 138
Pernille Weiss
(PPE)
Om:
Rengøring af skibsskrog under vandlinjen til havs og den negative indvirkning på
biodiversiteten og havmiljøet
Skibsskrog skal rengøres regelmæssigt for at sikre en energieffektiv drift på havet.
Rengøring af skibsskrog under vandlinjen til havs er en populær rengøringsmetode og
foregår ofte i EU, som den danske TV-station TV2 Nord rapporterede fra Aalbæk Bugt den
21. juni. Dette sker til trods for Den Internationale Søfartsorganisations anbefaling om, at
skibsskrog kun rengøres i tørdok på grund af de potentielt negative virkninger af
forureningen med giftige stoffer fra skibet.
I EU er det forbudt at anvende giftig begroningshindrende maling på skibe i henhold til
forordning (EF) nr. 782/2003, som ændret ved Kommissionens forordning (EU) nr. 536/2008,
og i henhold til forordning (EU) nr. 528/2012.
1.
Hvorledes agter Kommissionen at sikre, at de ansvarlige for skibe, der sejler under et
tredjelands flag, ikke sejler ind i EU-farvande for at få rengjort deres skibsskrog under
vandlinjen med anvendelse af giftig begroningshindrende maling?
2.
Anser Kommissionen andre begroningshindrende malinger, der ikke er omfattet af
forordning (EF) nr. 782/2003, for at være tilstrækkelig miljømæssigt bæredygtige, for så
vidt angår biodiversiteten og havmiljøet, til at kunne anvendes til rengøring af skibsskrog
under vandlinjen til havs?
3.
Hvorledes agter Kommissionen at sikre, at skibsskrog kun rengøres i tørdok, når de
befinder sig på EU's territorium?
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 109: Kopi af spørgsmål fra danske MEP'ere og Kommissionens svar herpå
2277275_0002.png
DA
E-004332/2020
Svar afgivet på Kommissionens vegne
af Adina Vălean
(20.10.2020)
Begroning på skibsskrog under vandlinjen kan føre til øget CO
2
-emission, og indtrængen af
invasive arter. Antibegroningssystemer er derfor nødvendige. Den Internationale
Søfartsorganisations retningslinjer for bioforurening (MEPC.207 (62), kapitel 7.1)
fastslår, at på trods af brugen af effektive antibegroningssystemer og operationel
praksis, kan uønskede mængder af begroning stadig akkumuleres i løbet af
antibegroningssystemets forventede levetid. For at holde et skib så frit for begroning,
som det er praktisk muligt, kan det ifølge retningslinjerne være tilrådeligt at inspicere,
rengøre og vedligeholde skibet under vandlinjen.
Der er ingen EU-lovgivning, der direkte vedrører rengøring under vand, og som forhindrer
skibe, der sejler under et tredjelands flag, i at udføre rengøring under vand, eller kræver,
at skibsskrog i EU kun rengøres i tørdok. Medlemsstaterne skal dog sikre, at
havstrategirammedirektivet
1
overholdes, så der kan opretholdes, eller opnås, en god
miljøtilstand for europæiske farvande.
Unionen har allerede truffet foranstaltninger for at forbyde begroningshindrende maling, der
forårsager betydelige miljøskader, og som ikke er omfattet af forordning (EF)
nr. 782/2003 om forbud mod organiske tinforbindelser på skibe, både inden for EU
(inden for rammerne af biocidforordningen
2
) og internationalt (ved at foreslå et forbud
mod cybutryn i Den Internationale Søfartsorganisation).
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 af 22. maj 2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
2