Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del Bilag 101
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse
(Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø- og
ressourceeffektive dambrug)
§1
I lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 808 af 9. juni 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 35, stk. 4,
ændres »kvælstofpuljer« til: »en kvælstofpulje«, »af kvælstofpuljer« ændres
til: »fra kvælstofpuljen«, og »og visse havbrug« udgår.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Stk. 2.
En tilladelse til brug af kvælstof meddelt efter bekendtgørelse om indfasning af
kvælstof til akvakulturerhvervet bevarer sin gyldighed i 3 år efter meddelelse af tilladelsen.
Stk. 3.
En tilladelse til brug af kvælstof meddelt efter bekendtgørelse om indfasning af
kvælstof til akvakulturerhvervet, bevarer sin gyldighed i 1 år fra den dato, hvor en
miljøgodkendelse meddelt i 1. instans i overensstemmelse med en tilladelse til brug af
kvælstof omfattet af stk. 2, hjemvises til fornyet behandling af Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om færdigbehandling af verserende sager om
godkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33 af miljø- og ressourceeffektive dambrug, der
ikke er færdigbehandlede den 1. juli 2021, herunder at færdigbehandlingen kan ske efter de
regler, som fastsættes i medfør af miljøbeskyttelseslovens § 34, stk. 4, som affattet ved § 1,
nr. 1.
1
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1. Godkendelse af dambrug og havbrug
2.1.2. N-indfasning til akvakultur
2.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1. Udtagning af havbrugspuljen
2.2.2.
Samling af puljer til miljø- og ressourceeffektive dambrug
2.2.3.
Oversigt over tilgængelig kvælstof i de enkelte kystvande
2.2.4.
Nedjustering af kvælstofpuljestørrelsen
2.2.5.
Den tidsmæssige indfasning og overgangsregler
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Fiskeopdræt i højteknologiske landbaserede anlæg (også kaldet miljø- og ressourceeffektive
dambrug) er i en rivende udvikling og Danmark er verdensførende inden for udviklingen og
optimeringen af disse anlæg. Modsat de miljø- og ressourceeffektive dambrug, findes der
ikke teknologier, som kan bortrense havbrugs forurening, idet produktionen foregår i åbne
netbure på havet. Der kan således produceres væsentlig flere fisk for en mindre
miljøpåvirkning i de miljø- og ressourceeffektive dambrug end i havbrug.
Med Fødevare- og landbrugspakken af 22. december 2015
og ”Dansk akvakultur i vækst”
af
30. juni 2016 blev aftaleparterne (Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) enige om at skabe mulighed for, at visse akvakulturvirksomheder
kunne tildeles en supplerende mængde kvælstof på i alt 423 tons i årene 2018-2021, og
dermed øge deres kvælstofudledning og produktion af fisk. Det overordnede formål var at
understøtte en omstilling af sektoren mod større og mere ressourceeffektive samt
miljøvenlige anlæg, hvor der udledes væsentligt mindre kvælstof pr. tons produceret fisk.
På baggrund af Fødevare- og landbrugspakken er der indregnet 423 tons kvælstof til
akvakulturerhvervet i vandområdeplanerne 2015-2021 (2. planperiode). Herved forstås, at
2
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
der er taget højde for denne merudledning fra akvakultur i vandplanlægningen, således at
det ikke medfører forringelse af vandmiljøet eller hindrer målopfyldelse. Der er bl.a. i
nødvendigt omfang fastsat ikke-forringelsesindsatser for at udligne kvælstofudledningen
under ordningen.
Miljøministeren er i lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november 2019 om miljøbeskyttelse
(miljøbeskyttelsesloven) bemyndiget til at indføre en kvælstofpuljeordning til brug for
godkendelsesmyndighedens behandling og afgørelse af sager om miljøgodkendelse af miljø-
og ressourceeffektive dambrug og visse havbrug. Denne kvælstofpuljeordning for
akvakulturerhvervet kaldes populært N-indfasningsordningen.
Som led i ordningen kan 423 tons kvælstof tildeles akvakulturerhvervet. Heraf kan 380 tons,
fordelt på to puljer, tildeles miljø- og ressourceeffektive dambrug, som er kendetegnet ved
at benytte moderne renseteknologier til at minimere påvirkningen af det omgivende
vandmiljø. De resterende 43 tons kan tildeles eksisterende havbrug, hvor der ikke er
mulighed for at rense udledningen. Ordningen trådte i kraft 1. januar 2019.
Der er i dag meddelt tilladelse til udledning af 147,346 tons kvælstof, hvoraf 127,1 tons
vedrører miljø- og ressourceeffektive dambrug og 20,246 tons vedrører eksisterende
havbrug. Ordningen blev suspenderet den 31. marts 2020 som følge af, at der den 25.
november 2019 imellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet var indgået
”Aftale
om kvælstofindsatsen i 2020”,
hvori det bl.a. fremgår,
at
aftaleparterne er enige om at ændre N-indfasningsordningen til akvakultur således, at den
resterende havbrugspulje fjernes fra ordningen.
Regeringen ønsker ikke at understøtte vækst i havbrugssektoren, da udledningen foregår
direkte i havet og uden mulighed for at etablere renseforanstaltninger. Regeringen ønsker,
at Danmark skal være et grønt foregangsland, og at Danmark skal satse på en bæredygtig
udvikling af akvakultursektoren. Fremtiden ligger i de mest miljøvenlige salt- og
ferskvandsdambrug på land, hvor udledningerne kan renses, og ikke i understøttelse af
yderligere vækst i havbrugssektoren.
Med dette lovforslag foreslås det, at den eksisterende hjemmel i § 35, stk. 4, i
miljøbeskyttelsesloven ændres, således at havbrug ikke længere er omfattet af N-
indfasningsordningen, og at tildeling af kvælstof i ordningens sidste år i 2021 kun skal være
muligt for miljø- og ressourceeffektive dambrug.
Det foreslås endvidere, at den resterende mængde kvælstof fra den eksisterende ordning til
miljø- og ressourceeffektive dambrug nedjusteres fra 252,9 tons til 80 tons. Dette beror på
en vurdering af, hvor meget af det resterende kvælstof fra ordningen, som realistisk
forventes udmøntet. Derudover foreslås et par yderligere tilpasninger af N-
indfasningsordningen, herunder en oversigt over hvor og hvor meget kvælstof der
maksimalt kan gives tilladelse til i de enkelte kystvande og en samling af puljerne til miljø-
og ressourceeffektive dambrug. Samlet set vil de foreslåede ændringer bidrage til en mindre
3
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
forventet kvælstofudledning fra akvakulturerhvervet end forudsat i vandområdeplanerne
2015-2021 på i alt 195,65 tons kvælstof til gavn for vandmiljøet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.1.1. Godkendelse af dambrug og havbrug
Der gælder både generelle regler vedrørende miljøgodkendelse af dambrug og havbrug samt
en række mere specificerede krav til etablering og drift af dambrug og havbrug. De generelle
regler findes hovedsageligt i miljøbeskyttelsesloven samt bekendtgørelse nr. 1534 af 9.
december 2019 om godkendelse af listevirksomhed (godkendelsesbekendtgørelsen), som er
udstedt med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven. Regulering vedrørende særlig beskyttelse af
vandmiljøet, bestemte arter og naturtyper m.v. har samtidig betydning for afgørelser om
miljøgodkendelse af dambrug og havbrug.
Dambrug og havbrug er omfattet af godkendelsesordningen efter miljøbeskyttelseslovens
kapitel 5. Både dambrug og havbrug er optaget som en bilag 2-virksomhed på den liste over
særlig forurenende og godkendelsespligtige virksomheder, som miljøministeren har
udfærdiget. Listen fremgår af bilag 2 i godkendelsesbekendtgørelsen. Dambrug er fremgår
af listepunkt I 201 (saltvandsdambrug, bortset fra FREA-anlæg), I 202 (ferskvandsdambrug
og andre fiskeproduktionsanlæg, bortset fra FREA-anlæg) og I 204 (FREA-anlæg).
Kommunalbestyrelsen meddeler miljøgodkendelser til dambrug, jf. § 5 i
godkendelsesbekendtgørelsen. Havbrug er omfattet af listepunkt I 203 og I 205, hvorefter
der er delt godkendelseskompetence imellem kommunalbestyrelsen og Miljøstyrelsen
afhængig af, hvor tæt placeringen er på kysten.
Det følger af miljøbeskyttelsesloven, at et dambrug eller havbrug ikke må anlægges eller
påbegyndes, før der er meddelt miljøgodkendelse heraf. Ligeledes må et dambrug eller et
havbrug ikke udvides eller ændres bygningsmæssigt eller driftsmæssigt på en måde, som
indebærer forøget forurening, før udvidelsen eller ændringen er godkendt.
Miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 2, giver miljøministeren hjemmel til at fastsætte regler om
ansøgning og godkendelse, herunder i hvilke tilfælde og på hvilke vilkår en godkendelse kan
meddeles. Der må efter godkendelsesbekendtgørelsen ikke meddeles godkendelse,
medmindre virksomheden har truffet de nødvendige foranstaltninger til at forebygge og
begrænse forureningen ved anvendelse af de bedste tilgængelige teknikker (BAT, Best
Available Techniques), og virksomheden i øvrigt kan drives på stedet uden at påføre
omgivelserne forurening, som er uforenelig med hensynet til omgivelsernes sårbarhed og
kvalitet. Efter godkendelsesbekendtgørelsen skal der i godkendelsen stilles de vilkår om
indretning og drift, der er nødvendige for at sikre, at virksomheden ikke påfører
omgivelserne væsentlig forurening. For dambrug og havbrug betyder det bl.a., at der stilles
vilkår i miljøgodkendelsen for de maksimale årlige mængder af udledte næringsstoffer m.v.
4
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
Godkendelse af dambrug og havbrug kan ikke meddeles, hvis godkendelsen er i strid med
anden lovgivning, som har til formål at beskytte vandmiljøet og en række bestemte arter og
naturtyper.
Hovedparten af de danske kystvande er endnu ikke i god økologisk tilstand på grund af for
store tilførsler af kvælstof (der vil blive foretaget en ny tilstandsbedømmelse af kystvandene
som en del af vandområdeplanerne 2021-2027). Der er derfor i vandplanlægningen fastsat
et indsatsbehov med henblik på reduktion af udledningen af kvælstof til disse kystvande i
indeværende vandplanperiode (2015-2021). Herudover er en betydelig del af
kvælstofindsatsen udskudt til den næste (tredje) planperiode (2021-2027).
Dambrug og havbrug vil direkte eller indirekte kunne påvirke tilstanden i kystvandene i
negativ retning som følge af, at de udleder kvælstof. Myndighederne må efter § 8 i
bekendtgørelse nr. 449 af 11. april 2019 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
(indsatsbekendtgørelsen), der er udstedt i medfør af lov om vandplanlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 126 af 26. januar 2017, ikke træffe afgørelser, herunder meddele
miljøgodkendelse til dambrug eller havbrug, der kan medføre forringelse af
overfladevandområder, herunder kystvande, eller som vil kunne hindre opfyldelse af
miljømålet for kystvande. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet) stiller som hovedregel krav om, at tilstanden af
overfladevandområder, herunder kystvande, skal være god senest i 2015. Det vil sige, at
såvel den økologiske som den kemiske tilstand i det mindste skal være god. Fristen for
målopfyldelse kan efter vandrammedirektivet forlænges til 2027. Indsatsbekendtgørelsen
gennemfører dele af vandrammedirektivet i dansk ret. Der er i Miljø- og
Fødevareministeriets vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for
vandområdedistrikter (juli 2017) nærmere redegjort for, hvornår der foreligger en
forringelse m.v., og hvilke vurderinger godkendelsesmyndigheden skal foretage i de enkelte
sager.
I havstrategien, som ministeren er forpligtet til at udarbejde i henhold til lov om havstrategi,
jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 26. januar 2017 med efterfølgende ændringer, er der fastsat
et miljømål om, at dansk andel af tilførsler af kvælstof og fosfor følger de maksimalt
acceptable tilførsler fastsat i HELCOM. HELCOM skal her forstås som samarbejdet inden
for rammerne af Helsingforskonventionen om beskyttelse af havmiljøet i Østersøområdet.
Myndigheder må i henhold til § 18 i lov om havstrategi ikke træffe afgørelser i strid med
havstrategiens miljømål.
For at bevare eller genoprette en række arter og naturtyper, som er sjældne, truede eller
karakteristiske, er der udpeget særlige områder (Natura 2000-områder), hvor disse arter og
naturtyper er beskyttede, jf. bekendtgørelse nr. 1595 af 6. december 2018 om udpegning og
administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.
Inden for de udpegede Natura 2000-områder, gælder særlige retningslinjer for at behandle
planer og projekter, herunder ansøgninger om tilladelse mv., der kan påvirke Natura 2000-
5
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
områder. Dette betyder bl.a., at der, inden der kan meddeles miljøgodkendelse til dambrug
eller havbrug, skal foretages en vurdering af, om dambruget eller havbruget kan påvirke et
Natura 2000-område væsentligt. Hvis dette vurderes at være tilfældet, skal der foretages en
nærmere konsekvensvurdering af dambrugets eller havbrugets virkning på Natura 2000-
området. Viser vurderingen, at dambruget eller havbruget vil skade et Natura 2000-
områdes integritet, kan der ikke meddeles miljøgodkendelse, medmindre betingelserne for
at fravige beskyttelsen er opfyldt, herunder at planen eller projektet gennemføres ud fra
bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser.
2.1.2. N-indfasning til akvakultur
Miljøministeren
kan
fastsætte
regler
om
kvælstofpuljer
til
brug
for
godkendelsesmyndighedens behandling og afgørelse af sager om miljøgodkendelse efter §
33 af miljø- og ressourceeffektive dambrug og visse havbrug, herunder om
godkendelsesmyndighedens pligt til at ansøge ministeren om tildeling af kvælstofpuljer,
ansøgningsrunder, ansøgningens indhold og oplysninger samt tildelingskriterier, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 4. Bemyndigelsesbestemmelsen er indført med lov nr. 467
af 14. maj 2018 om ændring af lov om miljøbeskyttelses (Indfasning af kvælstof til
akvakulturerhvervet).
Det fremgår af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som
fremsat, side 9-12 og 17, at bestemmelsen skaber mulighed for at fastsætte regler om tre
kvælstofpuljer på henholdsvis 200 tons, 180 tons og 43 tons, hvoraf 380 tons skal gå til
miljø- og ressourceeffektive dambrug og 43 tons til visse havbrug. Det fremgår endvidere af
bemærkningerne, at puljen med 200 tons kvælstof så vidt muligt skal understøtte, at
eksisterende ferskvandsdambrug får mulighed for at bibeholde deres nuværende
kvælstofudledningstilladelse i forbindelse med overgangen til en ny miljøgodkendelse.
Endvidere fremgår det, at puljen med 180 tons er afsat til nye dambrugsanlæg eller
udvidelser af eksisterende dambrugsanlæg, hvor der maksimalt kan ansøges om og gives
tilladelse til 45 tons kvælstof pr. anlæg. Puljen på 180 tons omfatter både ferskvands- og
saltvandsdambrug. Endelig fremgår det, at 43 tons kvælstof er afsat til havbrug og skal give
mulighed for, at eksisterende havbrug kan bibeholde deres fulde udledningstilladelse i
forbindelse med overgangen til en ny miljøgodkendelse.
Det følger af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som
fremsat, side 16 og 17, at bestemmelsen alene giver bemyndigelse til, at dambrug, der er
miljø- og ressourceeffektive, kan få adgang til dambrugspuljerne. Dette er i bemærkningerne
nærmere defineret som dambrug, der som minimum renser procesvandet, hvori fiskene
opdrættes, med 50 % på kvælstof, 65 % på fosfor og 75 % på organisk materiale, inden
procesvandet udledes til vandmiljøet, og at dambruget også som minimum har en
recirkulering af procesvandet på 70 %. Derudover skal dambruget have en emissionsbaseret
miljøgodkendelse, eller i forbindelse med tildeling af kvælstof fra puljerne opnå en
emissionsbaseret miljøgodkendelse. Dette skyldes bl.a., at vurdering af miljø- og
ressourceeffektivitet forudsætter konkrete målinger af udledningerne. Ved emissionsbaseret
6
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
2276257_0007.png
UDKAST
miljøgodkendelse forstås miljøgodkendelse af saltvandsdambrug, ferskvandsdambrug eller
FREA-anlæg, jf. listepunkt I 201, I 202 eller I 204 i godkendelsesbekendtgørelsen, hvor der
fastsættes tilsvarende egenkontrolvilkår om emissionsbaseret regulering, som fremgår af §
13 i bekendtgørelse nr. 1327 af 26. november 2018 om miljøgodkendelse og samtidig
sagsbehandling af ferskvandsdambrug (dambrugsbekendtgørelsen). Det fremgår af
bemærkninger til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A L 169, som fremsat, side 9, at
eksisterende dambrug, som ikke kan karakteriseres som miljø- og ressourceeffektive
dambrug på tidspunktet for ikrafttrædelse af miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 4, kan alene
få kvælstof fra dambrugspuljerne, hvis de omlægger deres produktion. Det følger endvidere
af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side
17, at der ikke stilles tilsvarende krav til havbrugs miljø- og ressourceeffektivitet, hvilket
skyldes, at det ikke er muligt at rense udledningen fra havbrug, da fiskene opdrættes i åbne
netbure.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A,
L 169 som fremsat, side 10, 16 og 17, at bestemmelsen giver bemyndigelse til, at det alene er
visse havbrug, som kan få adgang til havbrugspuljen. Det fremgår samtidig, at der ved visse
havbrug forstås eksisterende havbrug, som ønsker enten at bibeholde eller øge deres
nuværende
kvælstofudledningstilladelse.
Eksisterende
havbrug,
hvis
kvælstofudledningstilladelse er begrænsende for at udnytte hele deres fodertilladelse, kan få
adgang til puljen med henblik på at øge deres nuværende kvælstofudledningstilladelse op til
rammen af deres nuværende fodertilladelse. Eksisterende havbrug, hvis fodertilladelse er
begrænsende for at udnytte deres fulde kvælstofudledningstilladelse, kan få adgang til
puljen med henblik på at bibeholde deres nuværende kvælstofudledningstilladelse.
Det følger af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som
fremsat, side 11, 13 og 18, at kvælstofpuljerne på hhv. 200, 180 og 43 tons indfases over en
4-årig periode, hvor der frigøres 143 tons i 2018, 120 tons i 2019, 100 tons i 2020 og 60 tons
i 2021. De fire årspuljer angiver som udgangspunkt, hvor meget kvælstof der maksimalt kan
gives tilladelse til i de enkelte år. Der er mulighed for, at kvælstof, som ikke er blevet
udmøntet i et tidligere år, kan videreføres til det efterfølgende år, og indtil ordningens udløb
i 2021, hvor der er sidste ansøgningsrunde.
Efter bemærkningerne til bestemmelsen i § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169
som fremsat, side 12 og 18, vil der kunne fastsættes regler om, at godkendelsesmyndigheden,
i forbindelse med en konkret miljøgodkendelsesbehandling, skal ansøge Miljøstyrelsen
inden for en årlig ansøgningsrunde om adgang til kvælstof fra puljerne. Forinden der
indsendes en ansøgning om kvælstof skal godkendelsesmyndigheden sikre, at projektet er
gennemførligt.
Det fremgår af bemærkningerne til miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 12, 13 og 18, at bestemmelsen alene giver mulighed for
at fastætte regler om, at Miljøstyrelsen kan give tilladelse til en vis øget kvælstofudledning,
hvis der i det pågældende kystvand er mulighed for at øge udledningen af kvælstof fra
7
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
akvakultur. Dette skal sikre, at den ansøgte mængde kvælstof ikke medfører forringelse af
det konkrete kystvand eller hindrer målopfyldelse i strid med vandplanlægningen.
For at understøtte, at Miljøstyrelsen har mulighed for at give tilladelse til en øget
kvælstofudledning fra akvakulturerhvervet, er der i vandområdeplan 2015-2021 (2.
planperiode) indregnet de 423 tons kvælstof til akvakulturerhvervet. Herved forstås, at der
er taget højde for de merudledninger af kvælstof, der kan gives tilladelse til under ordningen,
idet bl.a. den målrettede regulering dimensioneres herefter på baggrund af forventninger til
udviklingen i landbrugets kvælstofudledning.
De tre kvælstofpuljer er indregnet i vandområdeplanerne efter forskellige principper. De
200 tons kvælstof er fordelt proportionalt i forhold til de eksisterende ferskvandsdambrug.
De 180 tons er jævnt fordelt i de enkelte kystvande efter oplandsareal, og de resterende 43
tons er fordelt direkte til kystvande i forhold til de eksisterende havbrug. Disse fordelinger
udgør som udgangspunkt rammen for udmøntning af kvælstofpuljerne, der skal ske i
overensstemmelse med vandplanlægningen og § 8 i indsatsbekendtgørelsen, som
implementerer vandrammedirektivets principper om ikke-forringelse, og at myndighederne
ikke må meddele tilladelser, der kan hindre opfyldelsen af miljømål.
Det følger af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som
fremsat, side 12 og 18, at den allerede foretagne indregning i vandområdeplanerne af de 423
tons kvælstof i de enkelte kystvande ikke i alle henseender er afgørende for, hvor der vil
kunne tillades en merudledning af kvælstof i forbindelse med de konkrete ansøgninger efter
ordningen. Der vil i et vist omfang være mulighed for en omfordeling af nogle af de 423 tons
kvælstof mellem kystvande og mellem årene (2018-2021), hvilket vil understøtte
fleksibiliteten for erhvervet. Det betyder, at Miljøstyrelsen har mulighed for at tillade
yderligere kvælstof, end der er indregnet i de enkelte kystvande i vandområdeplanerne 2015-
2021 under forudsætning af, at det ikke medfører forringelse eller hindrer målopfyldelse i
strid med vandplanlægningen. På landsplan vil Miljøstyrelsen dog ikke samlet set kunne
give tilladelse til mere end 423 tons kvælstof. Af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side 8, fremgår det, at muligheden
vedrørende en omfordeling af kvælstof blev vurderet nødvendigt, hvis ambitionen om at give
tilladelse til at øge kvælstofudledningen hos akvakulturerhvervet med i alt 423 tons i videst
muligt omfang skulle indfries.
Det fremgår af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som
fremsat, side 13 og 18, at bestemmelsen ikke ændrer på, at godkendelsesmyndigheden
fortsat vil skulle vurdere, om der kan meddeles miljøgodkendelse til de konkrete dambrug
og havbrug ud fra en samlet vurdering af alle andre forhold, der kan påvirke miljøet,
herunder udledning af fosfor, organisk materiale, medicin og hjælpestoffer m.v.
Det fremgår af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som
fremsat, side 13 og 18, at hvis der ansøges om mere kvælstof, end Miljøstyrelsen har
mulighed for at give tilladelse til, så skal der foretages en prioritering af ansøgerne. Denne
8
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
2276257_0009.png
UDKAST
prioritering skal sikre, at det er de mest miljø- og ressourceeffektive anlæg, som har størst
mulighed for at få tildelt kvælstof fra kvælstofpuljerne. På den baggrund prioriteres anlæg
efter 1) udledning af kvælstof pr. produceret enhed, 2) udledning af fosfor pr. produceret
enhed, 3) udledning af organisk materiale pr. produceret enhed og 4) graden af
recirkulering.
Af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side
18, fremgår det, at godkendelsesmyndigheden i sidste ende skal træffe afgørelse om
miljøgodkendelse, men er forpligtet til at lægge Miljøstyrelsens tilladelse til grund ved
udformning af vilkåret om maksimalt tilladt udledning af kvælstof i miljøgodkendelsen,
under forudsætning af, at alle øvrige betingelse for at opnå en miljøgodkendelse er opfyldt.
Hjemlen i miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 4, har været udmøntet i bekendtgørelse nr. 1327
af 26. november 2018 om indfasning af kvælstof til akvakulturerhvervet (N-
indfasningsbekendtgørelsen). Bekendtgørelsen blev ophævet den 31. marts 2020, jf.
bekendtgørelse nr. 247 af 19. marts 2020 om ophævelse af bekendtgørelse om indfasning af
kvælstof til akvakulturerhvervet.
Det følger af den nu ophævede N-indfasningsbekendtgørelses § 3, at Miljøstyrelsen, efter
ansøgning fra godkendelsesmyndigheden, kan tillade, at godkendelsesmyndigheden ved
meddelelse af miljøgodkendelse kan gøre brug af kvælstof fra kvælstofpuljerne til
akvakulturanlæg.
Der har efter N-indfasningsbekendtgørelsen været afholdt én ansøgningsrunde fra den 1.
januar 2019
31. marts 2019. Miljøstyrelsen gav i den forbindelse tilladelse til 23 tons
kvælstof fra 200 tons puljen (eksisterende ferskvandsdambrug), 104,1 tons kvælstof fra 180
tons puljen (udvidelse eller etablering af dambrug
både ferskvand og saltvand) og 20,246
tons kvælstof fra 43 tons (eksisterende havbrug). Samlet set er der 275,654 tons kvælstof
tilbage i ordningen, hvilket er fordelt på henholdsvis 157 tons fra 200 tons puljen, 75,9 tons
fra 180 tons puljen og 22,754 tons fra 43 tons puljen.
Det fremgår af § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 247 af 19. marts 2020 om ophævelse af
bekendtgørelse om indfasning af kvælstof til akvakulturerhvervet, at N-
indfasningsbekendtgørelsen fortsat er gældende for verserende sager om miljøgodkendelse,
hvor tilladelser til brug af kvælstof er meddelt senest den 30. marts 2020. Dette betyder, at
de tilladelser, der er meddelt efter N-indfasningsbekendtgørelsen, som udgangspunkt
bevarer deres gyldighed i 2 år fra meddelelsen af tilladelsen, jf. N-
indfasningsbekendtgørelsens § 12, stk. 3.
2.2. Miljø- og Fødevareministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1. Udtagning af havbrugspuljen
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at det med
”Aftale
om kvælstofindsatsen i 2020” er
besluttet at ændre N-indfasningsordningen for akvakultur, således at den resterende
9
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
havbrugspulje på 22,754 tons kvælstof fjernes fra ordningen. Samtidig vurderer ministeriet,
at det er besluttet, at den øvrige del af ordningen vedrørende puljerne til miljø- og
ressourceeffektive dambrug skal fortsætte, dog med de justeringer af ordningen som
fremgår af afsnit 2.2.2.-2.2.5.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at den gældende § 35, stk. 4, i
miljøbeskyttelsesloven ikke hjemler muligheden for fastsættelse af regler om alene tilladelse
til brug af kvælstof fra puljerne til miljø- og ressourceeffektive dambrug, og ikke
havbrugspuljen. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 169 som fremsat, side 17, at miljøministeren alene kan fastsætte regler om
tilladelse til brug af 423 tons kvælstof fordelt på tre puljer på henholdsvis 200 tons til
eksisterende dambrug, 180 tons til udvidelser af eksisterende dambrug eller etablering af
nye dambrugsanlæg og 43 tons til eksisterende havbrug.
Det foreslås derfor, at § 35, stk. 4, ændres, således at bestemmelsen ikke længere omfatter
visse havbrug.
2.2.2. Samling af puljer til miljø- og ressourceeffektive dambrug
Det fremgår af bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som
fremsat, side 12 og 17, at der etableres to puljer til miljø- og ressourceeffektive dambrug. Én
pulje til eksisterende ferskvandsdambrug og én pulje til ny produktion og udvidelse af
eksisterende dambrugsanlæg, som både omfatter produktion i ferskvand og saltvand.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at det er uhensigtsmæssigt, at der bevares to
separate puljer til miljø- og ressourceeffektive dambrug. Dette henset til administrationen
af ordningen og ordningens overordnede formål om at sikre en udvikling, hvor der i
dambrugerhvervet udledes væsentligt mindre kvælstof pr. tons produceret fisk.
Erfaringer fra ordningens 1. ansøgningsrunde i 2019 har bl.a. vist, at der har været en
væsentlig større interesse for puljen på 180 tons end puljen på 200 tons, og at miljø- og
ressourceeffektiviteten har været højere hos anlæg, som der er ansøgt om kvælstof på vegne
af i 180 tons puljen. Samlet set blev der ansøgt om 247,367 tons kvælstof fra 180 tons puljen,
hvorimod der kun blev ansøgt om 23 tons fra 200 tons puljen (eksisterende
ferskvandsdambrug). Ét af formålene med 200 tons puljen var bl.a. at understøtte, at alle
eksisterende ferskvandsdambrug blev miljøgodkendt, hvilket har været et udestående i en
årrække. Resultaterne fra 1. ansøgningsrunde har dog vist, at der ikke har været den
forventede interesse i ordningen fra disse dambrug. Derudover har erhvervet også ønsket,
at puljerne til miljø- og ressourceeffektive dambrug samles til én samlet pulje. Dette er i
øvrigt i overensstemmelse med bemærkningerne til § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-
18, A, L 169 som fremsat, side 12, hvoraf det fremgår, at de to puljer til miljø- og
ressourceeffektive dambrug kan slås sammen.
Det er derfor hensigten, at de to puljer til miljø- og ressourceeffektive dambrug samles til én
samlet pulje. Puljen foreslås dog nedjusteret, jf. afsnit 2.2.4.
10
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
Der vil således kunne meddeles tilladelse til brug af kvælstof fra den samlede pulje til ny
produktion eller en udvidelse af en eksisterende produktion. Det vil være uden betydning
om produktionen foregår i ferskvand eller saltvand. Det vil dog fortsat være et krav, at
dambruget kan karakteriseres som miljø- og ressourceeffektivt, jf. afsnit 2.1.2.
2.2.3. Oversigt over tilgængelig kvælstof i de enkelte kystvande
Erfaringerne fra 1. ansøgningsrunde i 2019 har vist, at der i flere tilfælde blev ansøgt om
kvælstof under ordningen i områder, hvor der kun var indregnet en mindre mængde
kvælstof i vandområdeplanerne 2015-2021. Derudover har der i forbindelse med
administrationen af ordningen vist sig at være udfordringer med at meddele tilladelser til
kvælstof, som ligger ud over, hvad der var indregnet i vandområdeplanerne 2015-2021 i de
enkelte kystvande. Dette var der ellers mulighed for på baggrund af en konkret vurdering,
som skulle sikre, at en tilladelse til kvælstof, der lå ud over, hvad der var indregnet i
vandområdeplaner 2015-2021 ikke medførte forringelse eller hindrede målopfyldelse, jf.
2.1.2. Resultatet har været, at flere har fået afslag på deres ansøgning.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer derfor, at der er behov for klarhed over præcist, hvor
og hvor meget kvælstof der er indregnet i vandområdeplanerne 2015-2021 på
kystvandniveau. I forlængelse heraf vurderer ministeriet også, at der er behov for klarhed
over, hvor meget kvælstof der maksimalt kan gives tilladelse til i de enkelte kystvande. Dette
skal hjælpe med at give godkendelsesmyndighederne, som skal ansøge om kvælstof på vegne
af konkrete projekter, et klart overblik over, i hvilke områder der kan ansøges om kvælstof
og i hvilket omfang.
Af lovforslaget bilag 2 fremgår en oversigt over, hvor og hvor meget kvælstof der er indregnet
i de enkelte kystvande. De angivne værdier er fraregnet den mængde kvælstof, som der
allerede er givet tilladelse til i 2019 og den resterende havbrugspulje. Det forventes, at
lovforslagets bilag 2 vil blive vedlagt som bilag til den udmøntende bekendtgørelse.
Det er hensigten, at der ikke kan tillades mere kvælstof i de enkelte kystvande end de i bilag
2 angivne mængder. Derudover vil der samlet set ikke kunne tillades mere kvælstof end der
er tilgængelig fra puljen til miljø- og ressourceeffektive dambrug, jf. hertil afsnit 2.2.4. Dette
vil sikre, at der ikke kan gives tilladelse til en kvælstofudledning, som potentielt kan medføre
forringelse af vandmiljøet eller hindre målopfyldelse efter indsatsbekendtgørelsens § 8, da
der er taget højde for den mængde kvælstof, som fremgår af bilag 2 i vandområdeplanerne
2015-2021. Som konsekvens heraf foreslås det, at loftet over, hvor meget kvælstof der
maksimalt kan ansøges om pr. miljø- og ressourceeffektive dambrug sænkes til 35 tons, da
der, jf. bilag 2, ikke er kystvande, hvor kvælstofudledningen under ordningen kan øges med
mere end maksimalt 35 tons.
Kvælstof angivet i bilag 2 kan kun benyttes af godkendelsesmyndigheden til brug for dennes
behandling af en miljøgodkendelse til miljø- og ressourceeffektive dambrug, hvis
Miljøstyrelsen har givet tilladelse hertil i overensstemmelse med denne lovs udmøntende
regler.
11
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
2.2.4. Nedjustering af kvælstofpuljestørrelsen
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at den fulde resterende mængde kvælstof fra
puljerne til miljø- og ressourceeffektive dambrug på 252,9 tons ikke forventes ansøgt, tilladt
og efterfølgende udmøntet i øget produktion. Dette skyldes bl.a., at en stor mængde af
kvælstoffet er geografisk spredt ud i mindre mængder og i områder, hvor der ikke er nogen
eksisterende dambrugsproduktion, jf. afsnit 2.1.2. om indregningen af kvælstof i
vandområdeplanerne 2015-2021. Ministeriet vurderer, at det er usandsynligt, at disse
mindre mængder kvælstof kan udnyttes til rentabel produktionsudvidelse/-etablering.
Miljø- og Fødevareministeriet har derfor med input fra kerneinteressenter inden for drift af
akvakultur klarlagt, hvor og hvor meget kvælstof der reelt forventes at blive ansøgt om, når
der samtidig tages højde for, hvor meget kvælstof der maksimalt kan tillades i de enkelte
kystvande i overensstemmelse med, hvad der er taget højde for i vandområdeplanerne 2015-
2021, jf. bilag 2.
Det foreslås ud fra de kystvande, som kerneinteressenterne udpegede og sammenholdt med,
hvor meget kvælstof der maksimalt kan gives tilladelse til i de enkelte kystvande, jf. afsnit
2.2.3. og bilag 2, at den endelige kvælstofpulje til miljø- og ressourceeffektive dambrug
fastsættes til 80 tons. For ikke at begrænse mulighederne for, at der vil kunne komme
ansøgninger om kvælstof i områder, som ikke blev udpeget af kerneinteressenterne, foreslås
der fortsat være mulighed for at ansøge om kvælstof i alle de kystvande, der er angivet i bilag
2. Der kan dog ikke under ordningen meddeles tilladelse til mere kvælstof, end der er
tilgængeligt i det enkelte kystvand, jf. afsnit 2.2.3. og bilag 2. Derudover vil der samlet set
heller ikke kunne meddeles tilladelse til mere end 80 tons kvælstof.
I tilfælde af, at der samlet set ansøges om mere kvælstof end de 80 tons, eller at der i de
enkelte kystvande ansøges om mere kvælstof end der er mulighed for at tillade, jf. afsnit
2.2.3. og bilag 2, er det hensigten, at der skal foretages en prioritering af ansøgningerne. Det
foreslås, at prioriteringen følger kravene for miljø- og ressourceeffektivitet i
overensstemmelsen med den hidtidige ordning. For nærmere om prioritering henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkninger hertil.
2.2.5. Den tidsmæssige indfasning og overgangsregler
Det følger af bemærkningerne til den gældende bestemmelse i miljøbeskyttelseslovens § 35,
stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side 11, 13 og 18, at ordningen
alene skal løbe fra 2018-2021. Det fremgår yderligere af bemærkningerne, at det alene er
tilladelsen til godkendelsesmyndigheden til at gøre brug af kvælstofpuljen, som skal være
givet i løbet af 2018-2021. Det skyldes bl.a., at ombygning til større og mere miljø- og
ressourceeffektive dambrug eller etablering af disse anlæg tidsmæssigt typisk kan strække
sig over flere år.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at ordningen, som kan etableres med hjemmel i §
35, stk. 4, ikke skal forlænges udover 2021, idet ordningen afsluttes sammen med
12
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
vandområdeplanerne 2015-2021. På den baggrund forventes det også, at afgørelser om
tilladelse til brug af kvælstof fra puljen skal træffes i løbet af 2021. Dette omfatter dog ikke
godkendelsesmyndighedernes afgørelser om miljøgodkendelse.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at der er behov for at revidere den periode, hvorefter
det med rimelighed kan forventes, at der skal være meddelt en miljøgodkendelse på
baggrund af tilladelsen til kvælstof fra puljen. Det skyldes bl.a., at ministeriet vurderer, at
det i visse tilfælde kan tage længere tid end 2 år at meddele en miljøgodkendelse. Derudover
vurderer ministeriet, at det er nødvendigt at sikre, at tilladelserne ikke bortfalder i tilfælde
af, at miljøgodkendelsen påklages og hjemvises af Miljø- og Fødevareklagenævnet til fornyet
behandling.
Det er hensigten, at der kun skal være én ansøgningsrunde i 2021 i overensstemmelse med
bemærkningerne til den gældende bestemmelse, hvoraf det fremgår, at ordningen alene skal
løbe fra 2018-2021, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 169 som fremsat, side 11, 13 og 18.
Det foreslås yderligere, at ansøgninger om kvælstof som udgangspunkt skal være
færdigbehandlet
senest
den
31.
december
2021,
da
ordningen
følger
vandområdeplanperiode 2015-2021.
Derudover foreslås det, at de tilladelser, som allerede er meddelt i 2019 i forbindelse med 1.
ansøgningsrunde efter den nu ophævede N-indfasningsbekendtgørelsen, bevarer deres
gyldighed i 3 år fra den dato, hvor tilladelsen blev meddelt. Det foreslås herudover, at
tilladelser til brug af kvælstof yderligere kan benyttes i 1 år fra den dato, hvor Miljø- og
Fødevareklagenævnet har hjemvist en miljøgodkendelse, som er meddelt i 1. instans inden
3 år fra meddelelsen af tilladelsen. Dette vil sikre, at tilladelsen til brug af kvælstof fra puljen
ikke bortfalder på grund af Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om hjemvisning af
miljøgodkendelse til fornyet behandling. Der forventes fastsat tilsvarende regler for
tilladelser, som forventes meddelt i 2021, i overensstemmelse med denne lovs udmøntende
regler. For nærmere om overgangsreglerne henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det er forudsat med N-indfasningsordningen, at kvælstofudledningen i nødvendigt omfang
skal kompenseres igennem bl.a. den målrettede regulering. Med Aftale om
kvælstofindsatsen i 2020 er det besluttet at ændre N-indfasningsordningen til akvakultur
således, at den resterende havbrugspulje på 22,754 tons fjernes fra ordningen. Som
konsekvens heraf er den målrettede kvælstofregulering i 2020 blevet tilpasset, så den del af
ikke-forringelsesindsatsen, som svarer til den resterende mængde kvælstof i havbrugspuljen
under N-indfasningsordningen, omfordeles til forbedringsindsats. Omfordelingen af
indsatsen medfører en omfordeling af de økonomiske midler til kompensation af de
landmænd, som frivilligt indgår i den målrettede regulering. Disse midler vil således i stedet
bidrage til finansieringen af en indsats, som vil forbedre vandmiljøet. I forhold til de 172,9
13
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
tons kvælstof, som den samlede pulje til miljø- og ressourceeffektive dambrug nedjusteres
med, er der kun to områder, hvor der udestod en opvejende indsats i den målrettede
regulering i 2020, svarende til samlet set 12 ha. Indsatsen i disse to områder blev ikke
gennemført i 2020 og vil ikke blive videreført. Det bemærkes, at der ikke er givet tilladelse
til en øget kvælstofudledning under N-indfasningsordningen i disse områder, og at
indsatsen vurderes at være under bagatelgrænsen. Statens udgifter i forhold til
kompensation bliver derfor ikke påvirket af lovforslaget.
Udmøntning af lovforslaget forventes at medføre en samlet reduktion i administrative
udgifter hos Miljøstyrelsen og kommunerne. I forhold til Miljøstyrelsen, som administrerer
ordningen og meddeler tilladelse til kvælstof, skal der behandles færre kvælstofansøgninger,
da havbrug ikke længere er en del af ordningen. Derudover skal der af tilsvarende grund
bruges mindre tid på vejledningsindsatsen over for kommunerne om ordningen. I forhold
til kommunerne, som indsender ansøgninger om kvælstof til brug for
godkendelsesbehandlingen af de konkrete virksomheder, skal der ikke længere indsendes
ansøgninger om kvælstof til eksisterende havbrug og antallet af ansøgninger om kvælstof på
vegne af miljø- og ressourceeffektive dambrug forventes mindsket. Samlet set forventes de
administrative udgifter for det offentlige reduceret med ca. 0,6 mio. kr.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at lovforslaget overholder de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning. Lovforslaget understøtter bl.a. mulighederne for digital
kommunikation, da ansøgninger om kvælstof kan sendes digitalt til Miljøstyrelsen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
I forhold til miljø- og ressourceeffektive dambrug vil muligheden for at udlede kvælstof efter
lovforslaget blive nedjusteret med 172,9 tons. Det forhold, at ordningen angår en reduceret
mængde kvælstof på 80 tons til miljø- og ressourceeffektive dambrug ændrer ikke erhvervets
muligheder for investeringer og udvidelse. Det skyldes, at den mængde kvælstof, der udgår
af ordningen på 172,9 tons, ikke forventes ansøgt, tilladt og efterfølgende udmøntet i en øget
produktion, jf. bemærkningerne i afsnit 2.2.4. Det estimeres, at en udledning på 80 tons
kvælstof fra miljø- og ressourceeffektive dambrug vil medføre en fiskeproduktion svarende
til et estimeret driftsresultat på ca. 68 mio. kr.
I forhold til havbrug forventes de erhvervsøkonomiske konsekvenser af lovforslaget at være
ca. 1,8-2 mio. kr. årligt i tabt estimeret merdriftsresultat. Forudsætningen for vurderingen
er, at de resterende ca. 23 tons fra havbrugspuljen ville være blevet tildelt under ordningen
i forbindelse med den gældende bestemmelses udmøntende regler, og udmøntet i en
miljøgodkendelse med øget produktion til følge.
De økonomiske administrative konsekvenser for erhvervet i forbindelse med udmøntning af
lovforslaget vurderes at være minimale, da ansøgningen om tilladelse til brug af
kvælstofpuljerne fortsat varetages af godkendelsesmyndigheden. Lovforslaget forventes dog
at medføre en mindre reduktion i de administrative udgifter.
14
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR).
OBR vurderer, at lovforslaget medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Disse konsekvenser vurderes at være under 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres
nærmere.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante i forhold til de ændringer, der med lovforslaget foreslås til
miljøbeskyttelsesloven. Lovforslaget ændrer således ikke på, at den ordning, som kan
etableres med den foreslåede ændring af hjemlen i § 35, stk. 4, fortsat understøtter
erhvervets muligheder for at anvende nye teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
De regler, som der kan fastsættes med hjemmel i den gældende bestemmelse i
miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 4, skaber mulighed for, at visse akvakulturvirksomheder
kan tildeles 423 tons kvælstof til at øge kvælstofudledningen og dermed øge produktionen
af fisk. Hjemlen har været udmøntet i N-indfasningsbekendtgørelsen. Der er efter
bekendtgørelsen givet tilladelse til 147,346 tons kvælstof. Bekendtgørelsen blev ophævet den
31. marts 2020. Den gældende bestemmelse i § 35, stk. 4, indeholder derfor mulighed for at
fastsætte regler om en ordning, hvorved visse akvakulturanlæg kan tildeles 275,654 tons
kvælstof.
Det foreslås, at der fremadrettet kun kan fastsætte regler om én kvælstofpulje på 80 tons til
miljø- og ressourceeffektive dambrug, jf. nærmere herom i afsnit 2.2.4. Udmøntning af
lovforslaget medfører således en mindre forventet belastning fra akvakulturerhvervet på
195,654 tons kvælstof end, hvad der er forudsat i vandområdeplanerne 2015-2021 og den
gældende bestemmelse, hvilket vil være til gavn for vandmiljøet.
Som nævnt i bemærkningerne til den gældende § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-18,
A, L 169 som fremsat, side 14, så kan der være afledte konsekvenser af en øget
fiskeproduktion på baggrund af en tilladelse til at øge kvælstofudledningen, såsom en øget
udledning af fosfor, organisk materiale, medicin og hjælpestoffer. Når muligheden for at
udlede kvælstof efter de regler, som kan fastsættes med den foreslåede ændring af § 35, stk.
4, bliver mindre, så forventes det tilsvarende at betyde, at eventuelle afledte øgede
udledninger af andre relevante stoffer, såsom fosfor, organisk materiale, medicin og
hjælpestoffer, også vil blive mindre, hvilket vil være til gavn for vandmiljøet.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
15
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
2276257_0016.png
UDKAST
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. november 2020 til den 7. december 2020
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advansor, Advokatsamfundet, Akademiraadet, Altox A/S, Aquacircle, Biologiforbundet,
Branchearbejdsmiljøudvalget Jord til Bord, Brancheforeningen for genanvendelse af
organiske ressourcer til jordbrugsformål, Bæredygtigt Landbrug, Cowi, DAKOFA, DAKOFO,
DANAK, Danish Seafood Association, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Akvakultur,
Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Forening for
Rosport, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Industri, Dansk Kano og Kajak Forbund, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Sejlunion, Danske Advokater, Danske
Havne, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regioner, Danske Råstoffer (Dansk
Byggeri), Danske Vandværker, DANVA, DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug,
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, De Økonomiske Råd, DELTA, DHI, DTU,
Dyrenes Beskyttelse, Foreningen Endelave Hav- og Dambrug
Nej Tak, Eurofins, Eurolab
Danmark, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Fonden Teknologirådet, FORCE
Technology, Foreningen af Danske Biologer, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark,
Foreningen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen Muslingeerhvervet, Fortum Danmark, Friluftsrådet,
Greenpeace Danmark, GTS (Godkendt Teknologisk Service), Havbrugsgruppen Ebeltoft,
HK-Kommunal Miljøudvalg, KL, Kommunalteknisk Chefforening, Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen Praktisk Økologi, Marine Ingredients Denmark,
NIRAS, NOAH, Orbicon, Petri Holding ApS, Rambøll Danmark, Roskilde Universitet, Rådet
for Grøn Omstilling, SEGES, Syddansk Universitet, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknologisk
Institut, Visit Denmark, Wind Denmark, WWF Verdensnaturfonden, Økologisk
Landsforening, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og alle kommuner i Danmark.
9. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/Mindre
konsekvenser/Merudgifter
udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
(hvis ja, angiv
nej, anfør »Ingen«)
omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Ingen
Ingen
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser og Udmøntning
af Ingen
implementeringskonsekvenser lovforslaget forventes at
for det offentlige
medfører ca. 0,6 mio. kr. i
forbindelse med færre
kvælstofansøgninger og
16
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
2276257_0017.png
UDKAST
mindre
vejledningsindsats
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Udmøntning af lovforslaget
forventes at medfører ca.
1,8-2 mio. kr. årligt i tabt
estimeret merdriftsresultat
for eksisterende havbrug.
Det forhold, at ordningen
angår en reduceret mængde
kvælstof (80 tons) til miljø-
og
ressourceeffektive
dambrug
ændrer
ikke
erhvervets muligheder for
investeringer og udvidelse.
Administrative konsekvenser Udmøntning
af Ingen
for erhvervslivet
lovforslaget forventes at
medfører en minimal
reduktion i udgifter.
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Udmøntning
af Ingen
lovforslaget forventes at
medfører
en
mindre
udledning af kvælstof på i
alt 195,654 tons end
forudsat
i
vandområdeplanerne
2015-2021
og
den
gældende bestemmelse i §
35, stk. 4.
Herudover forventes en
mindre udledning af
fosfor, organisk materiale,
medicin og hjælpestoffer,
som
følge
af,
at
muligheden for at udlede
kvælstof bliver mindre.
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
JA
NEJ
retlige minimumsforpligtelser
X
17
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
2276257_0018.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 35, stk. 4, i lov om miljøbeskyttelse, at miljøministeren kan fastsætte regler
om kvælstofpuljer til brug for godkendelsesmyndighedens behandling og afgørelse af sager
om miljøgodkendelse af miljø- og ressourceeffektive dambrug og visse havbrug, herunder
om godkendelsesmyndighedens pligt til at ansøge ministeren om tildeling af kvælstofpuljer,
ansøgningsrunder, ansøgningens indhold og oplysninger samt tildelingskriterier.
Af bemærkningerne til den gældende bestemmelse i § 35, stk. 4, jf. Folketingstidende 2017-
18, A, L 169 som fremsat, side 9-12 og 17, fremgår det, at der kan fastsættes regler om tre
kvælstofpuljer på henholdsvis 200 tons, 180 tons og 43 tons, hvoraf 380 tons skal gå til
miljø- og ressourceeffektive dambrug og 43 tons til visse havbrug. Det fremgår endvidere af
bemærkningerne, at puljen med 200 tons kvælstof så vidt muligt skal understøtte, at
eksisterende ferskvandsdambrug får mulighed for at bibeholde deres nuværende
kvælstofudledningstilladelse i forbindelse med overgangen til en ny miljøgodkendelse.
Endvidere fremgår det, at puljen med 180 tons er afsat til nye dambrugsanlæg eller
udvidelser af eksisterende dambrugsanlæg, hvor der maksimalt kan ansøges om og gives
tilladelse til 45 tons kvælstof pr. anlæg. Puljen på 180 tons omfatter både ferskvands- og
saltvandsdambrug. Endelig fremgår det, at 43 tons kvælstof er afsat til havbrug og skal give
mulighed for, at eksisterende havbrug kan bibeholde deres fulde udledningstilladelse i
forbindelse med overgangen til en ny miljøgodkendelse. For definitionen af miljø- og
ressourceeffektive dambrug og visse havbrug henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Hjemlen i miljøbeskyttelseslovens § 35, stk. 4, har været udmøntet i bekendtgørelse nr. 1327
af 26. november 2018 (N-indfasningsbekendtgørelsen). Der har efter N-
indfasningsbekendtgørelsen været afholdt én ansøgningsrunde fra den 1. januar 2019
31.
marts 2019, hvor godkendelsesmyndighederne i forbindelse med behandlingen af
miljøgodkendelser af miljø- og ressourceeffektive dambrug og visse havbrug har kunne
ansøge om kvælstof fra puljerne. Resultatet af 1. ansøgningsrunde var, at Miljøstyrelsen, som
meddeler tilladelser til kvælstof fra puljerne, gav tilladelse til 20 tons kvælstof fra 200 tons
puljen (eksisterende ferskvandsdambrug), 104,1 tons kvælstof fra 180 tons puljen (udvidelse
eller etablering af dambrug
både ferskvand og saltvand) og 20,246 tons kvælstof fra 43
tons (eksisterende havbrug). Samlet set er der 275,654 tons tilbage i ordningen, hvilket er
fordelt på henholdsvis 177 tons fra 200 tons puljen, 75,9 tons fra 180 tons puljen og 22,754
18
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
tons fra 43 tons puljen. N-indfasningsbekendtgørelsen blev ophævet den 30. marts 2020.
For nærmere beskrivelse om gældende ret henvises til afsnit 2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 35, stk. 4, at
”og visse havbrug”
udgår. Dette betyder, at der ikke længere kan fastsættes regler om en kvælstofpulje til visse
havbrug, men alene til miljø- og ressourceeffektive dambrug.
Konsekvensen heraf bliver, at muligheden for at øge kvælstofudledningen for alle havbrug
fremadrettet alene vil blive varetaget af den relevante godkendelsesmyndighed, som bl.a.
skal vurdere, om en øget kvælstofudledning vil medføre en forringelse af kystvande eller
hindre målopfyldelse i strid med vandplanlægningen. Det vil således ikke længere være
muligt eller påkrævet, at godkendelsesmyndigheden skal ansøge om adgang til øge
kvælstofudledningen igennem den ordning, som forventes etableret med hjemmel i den
foreslåede § 35, stk. 4. Ordningen for så vidt angår de miljø- og ressourceeffektive dambrug
foreslås videreført med følgende tilpasninger som anført nedenfor.
Det følger yderligere af den foreslåede ændring af bestemmelsen i § 35, stk. 4, at
”kvælstofpuljer” ændres til ”en
kvælstofpulje,
og at ”af
kvælstofpuljer”
ændres til ”fra
kvælstofpuljen”.
Ændringen betyder, at
miljøministeren fremadrettet kun kan fastsætte
regler om én kvælstofpulje til miljø- og ressourceeffektive dambrug. Konsekvensen af, at de
eksisterende to puljer til miljø- og ressourceeffektive dambrug samles til én er, at der ikke
længere vil være mulighed for at øremærke en bestemt kvælstofpulje til f. eks. eksisterende
ferskvandsdambrug. Det vil fremadrettet alene være et krav, at dambruget er miljø- og
ressourceeffektivt, eller at dambruget bliver miljø- og ressourceeffektivt i forbindelse med,
at godkendelsesmyndigheden får tilladelse til kvælstof fra kvælstofpuljen til brug for dennes
behandling af miljøgodkendelse.
Det forventes, at miljøministeren vil benytte hjemlen i § 35, stk. 4, til at fastsætte regler om,
at Miljøstyrelsen, som administrerer ordningen og meddeler tilladelser til kvælstof,
maksimalt kan give tilladelse til den mængde kvælstof, som er indregnet i
vandområdeplanerne 2015-2021 i de enkelte kystvande. I den forbindelse henvises til
lovforslagets bilag 2, som indeholder en oversigt over, hvor og hvor meget kvælstof der er
indregnet i vandområdeplanerne 2015-2021 i de enkelte kystvande. Det vil bidrage til en
smidigere administration og mere gennemsigtighed i forhold til, hvor og hvor meget
kvælstof der kan tillades under ordningen i de enkelte kystvande. Det forventes, at
lovforslagets bilag 2 vil blive vedlagt som bilag til den udmøntende bekendtgørelse. For en
nærmere beskrivelse af, hvordan kvælstof til akvakulturerhvervet er indregnet i
vandområdeplanerne 2015-2021 henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger i
lovforslaget.
Udmøntning af den forslåede ændring medfører, at Miljøstyrelsen, som meddeler
tilladelserne til kvælstof, ikke længere på baggrund af en konkret vurdering kan give
tilladelse til mere kvælstof, end der er indregnet i vandområdeplanerne 2015-2021 i de
19
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
enkelte kystvande. Det bemærkes yderligere, at såfremt der ansøges om mere kvælstof, end
der er mulighed for at tildele i de enkelte kystvande, vil der blive prioriteret imellem
ansøgerne på baggrund af kravene for miljø- og ressourceeffektivitet i overensstemmelsen
med den hidtidige ordning. Ansøgninger vil således blive prioriteret i følgende rækkefølge:
1)
Den mindste udledning af kvælstof i kg pr. ton produceret fisk,
2)
Den mindste udledning
af fosfor i kg pr. ton produceret fisk,
3)
Den mindste udledning af organisk materiale i kg pr.
ton produceret fisk og
4)
Den højeste recirkuleringsgrad i procent.
Som konsekvens af, at der med udmøntning af den foreslåede ændring af § 35, stk. 4, ikke
kan tillades en øget kvælstofudledning, som ligger udover, hvad der er indregnet i
vandområdeplanerne 2015-2021 i de konkrete kystvande foreslås det også med ændringen
af bestemmelsen i § 35, stk. 4, at loftet for, hvor meget kvælstof der kan ansøges om og gives
tilladelse til pr. miljø- og ressourceeffektivt dambrug sænkes fra 45 tons til 35 tons.
Den kvælstofpulje til miljø- og ressourceeffektive dambrug, som miljøministeren kan
fastsætte regler om med hjemmel i den foreslåede § 35, stk. 4, vil omfatte en mindre
kvælstofpulje på i alt 80 tons. Dermed vil den samlede resterende mængde kvælstof til miljø-
og ressourceeffektive dambrug blive nedjusteret fra 252,9 tons kvælstof til 80 tons kvælstof.
Det forventes yderligere, at der vil blive fastsat regler om, at det vil være muligt for
godkendelsesmyndighederne at ansøge om kvælstof i alle de kystvande, hvor der er
indregnet kvælstof til akvakulturerhvervet i vandområdeplanerne 2015-2021, jf. bilag 2. Det
vil dog ikke være muligt samlet set at give tilladelse til mere kvælstof end maksimalt 80 tons.
I tilfælde af, at der samlet set ansøges om mere kvælstof end 80 tons kvælstof, vil der blive
prioriteret imellem ansøgerne på baggrund af kravene for miljø- og ressourceeffektivitet i
overensstemmelse med den hidtidige ordning, jf. ovenfor. Nedjusteringen af kvælstofpuljen
til miljø- og ressourceeffektive dambrug vurderes ikke at ændre erhvervets muligheder for
investeringer og udvidelse, da det vurderes, at den mængde kvælstof, der udgår af ordningen
(172,9 tons), ikke alligevel ville blive ansøgt om eller blive udnyttet til rentabel
produktionsudvidelse/-etablering. Tilladelser til kvælstof må kun benyttes af
godkendelsesmyndigheden til brug for dennes behandling af en miljøgodkendelse til miljø-
og ressourceeffektive dambrug, som lå til grund for ansøgningen om kvælstof.
Der forventes fastsat regler med hjemmel i den foreslåede § 35, stk. 4, om, at der kun vil
blive etableret én ansøgningsrunde i 2021, og at afgørelser om tilladelse til brug af kvælstof
fra kvælstofpuljen som udgangspunkt senest skal træffes i 2021. På den baggrund forventes
det, at der vil blive fastsat regler om, at ansøgninger om kvælstof som udgangspunkt skal
være færdigbehandlet senest den 31. december 2021.
Den mængde kvælstof, som udgår af ordningen (195,654 tons kvælstof), vil medføre en
mindre forventes udledning af kvælstof end forudsat i vandområdeplanerne 2015-2021 og
den gældende bestemmelse i § 35, stk. 4. Af samme grund bemærkes det yderligere, at
kvælstof, der udgår af ordningen, ikke kan benyttes af andre myndigheder eller
virksomheder m.v. til at øge kvælstofudledning, medmindre andet fastsættes ved lov.
20
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
UDKAST
Til § 2
Det foreslås i § 2,
stk. 1,
at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2021.
Kvælstofudledningstilladelser meddelt efter N-indfasningsbekendtgørelsen bevarer som
udgangspunkt deres gyldighed i 2 år fra meddelelsen af tilladelsen, jf. N-
indfasningsbekendtgørelsens § 12, stk. 3, jf. § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 247 af 19. marts
2020 om ophævelse af bekendtgørelse om indfasning af kvælstof til akvakulturerhvervet.
For en nærmere beskrivelse henvises til afsnit 2.1.2. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås i § 2,
stk. 2,
at tilladelser til brug af kvælstof meddelt efter N-
indfasningsbekendtgørelsen som udgangspunkt bevarer sin gyldighed i 3 år efter afgørelsen
er truffet. Godkendelsesmyndighedens afgørelse om miljøgodkendelse skal derfor være
truffet i 1. instans senest 3 år efter tilladelse til brug af kvælstof er meddelt. Det betyder, at
de tilladelser til brug af kvælstof, som allerede er meddelt i 2019 i forbindelse med 1.
ansøgningsrunde efter den nu ophævede N-indfasningsbekendtgørelsen, bevarer deres
gyldighed i 3 år fra den dato, hvor tilladelsen blev meddelt. Dette gælder uanset, hvad der er
angivet i den konkrete tilladelse. Hvis der f.eks. i tilladelsen er fastsat en kortere frist for
udnyttelse af tilladelsen end 3 år fra meddelelsen af tilladelsen, bliver gyldigheden af
tilladelsen automatisk forlænget. Dette gælder også tilladelser, som er bortfaldet inden
ikrafttrædelsen af dette lovforslag som følge af en kortere fastsat frist for udnyttelse af
tilladelsen end 3 år fra meddelelsen af tilladelsen. Disse tilladelser vil som konsekvens af
loven ikke bortfalde alligevel den pågældende dato. Der forventes fastsat tilsvarende regler
om en gyldighedsperiode på 3 år af tilladelser som forventes meddelt i 2021 i
overensstemmelse med denne lovs udmøntende regler.
Det foreslås i § 2,
stk. 3,
at tilladelser til brug af kvælstof meddelt efter N-
indfasningsbekendtgørelsen bevarer sin gyldighed i 1 år fra den dato, hvor en
miljøgodkendelse meddelt i 1. instans i overensstemmelse med en tilladelse til brug af
kvælstof omfattet af stk. 2, hjemvises til fornyet behandling af Miljø- og
Fødevareklagenævnet. Dette vil sikre, at tilladelser til brug af kvælstof ikke bortfalder på
grund af Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om hjemvisning af miljøgodkendelse til
fornyet behandling. Gyldigheden af tilladelsen på 1 år vil løbe fra den dag, hvor
godkendelsesmyndigheden modtager Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om
hjemvisning af miljøgodkendelse. Der forventes fastsat tilsvarende regler herom i
forbindelse med tilladelser som forventes meddelt i 2021 i overensstemmelse med denne
lovs udmøntende regler.
Lovforslagets § 2, stk. 2 og 3 erstatter § 12, stk. 3 i N-indfasningsbekendtgørelsen, jf. § 3, stk.
1, i bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om indfasning af kvælstof til
akvakulturerhvervet.
21
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
2276257_0022.png
UDKAST
Det foreslås i § 2,
stk. 4,
at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
færdigbehandlingen af verserende sager om godkendelse efter miljøbeskyttelseslovens § 33
af miljø- og ressourceeffektive dambrug, der ikke er færdigbehandlede den 1. juli 2021,
herunder at færdigbehandlingen kan ske efter de regler, som fastsættes i medfør af § 35, stk.
4, som er affattet ved § 1, nr. 1. Der vil således kunne fastsættes regler om, at
godkendelsesmyndigheden vil have mulighed for at ansøge Miljøstyrelsen om adgang til
kvælstofpuljen til brug for godkendelsesmyndighedens behandling og afgørelse af sager om
miljøgodkendelse af miljø- og ressourceeffektive dambrug, som godkendelsesmyndigheden
ikke har færdigbehandlet inden den 1. juli 2021. Dette omfatter også sager om
miljøgodkendelser af miljø- og ressourceeffektive dambrug, som Miljø- og
Fødevareklagenævnet har hjemvist til fornyet behandling inden den 1. juli 2021.
Lovforslaget gælder ikke for Færøerne og Grønland, da miljøbeskyttelsesloven ikke gælder
for disse landsdele, jf. lovens § 118.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I
lov
om
miljøbeskyttelse,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 1218 af 25. november
2019, som senest ændret ved § 1 i lov nr. 808
af 9. juni 2020, foretages følgende
ændringer:
§ 35 ---
Stk. 2. og 3. ---
Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler
om kvælstofpuljer til brug for
godkendelsesmyndighedens behandling og
afgørelse af sager om godkendelse efter §
33 af miljø- og ressourceeffektive dambrug
og visse havbrug, herunder om
godkendelsesmyndighedens pligt til at
ansøge ministeren om tildeling af
kvælstofpuljer, ansøgningsrunder,
ansøgningens indhold og oplysninger samt
tildelingskriterier.
1.
I
§ 35, stk. 4,
ændres »kvælstofpuljer« til:
»en kvælstofpulje«, »af kvælstofpuljer«
ændres til: »fra kvælstofpuljen«, og »og
visse havbrug« udgår.
22
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
2276257_0023.png
UDKAST
Bilag 2
Oversigt over resterende kvælstof til miljø- og ressourceeffektive dambrug i
vandområdeplanerne 2015-2021
Kystvand
Roskilde Fjord, ydre (1)
Roskilde Fjord, indre (2)
Isefjord (24, 165)
Åbne vandomr. Gr. VI
Øresund og Køge Bugt
og Østersøen (6, 9)
Korsør Nor (16)
Basnæs Nor (17)
Holsteinborg Nor (18)
Skælskør Fjord og Nor (25)
Musholm Bugt, indre (26)
Åbne vandomr. Gr. II
Kattegat (154, 222, 225)
Hovedvandopland
2.2 Isefjord og Roskilde Fjord
2.2 Isefjord og Roskilde Fjord
2.2 Isefjord og Roskilde Fjord
2.3 Øresund
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
1.1 Nordlige Kattegat, Skagerrak
Rest tons N
(dambrug)
3,05
1,88
3,20
2,00
0,13
0,16
0,08
0,11
2,20
6,10
7,44
Åbne vandomr. Gr. I
Skagerak og Vesterhavet
(221)
1.1 Nordlige Kattegat, Skagerrak
Nissum Bredning, Thisted Bredning, Kås
Bredning, Løgstør Bredning, Nibe Bredning og
Langerak (156)
Bjørnholms Bugt, Riisgårde Bredning, Skive
Fjord og Lovns Bredning (157)
Hjarbæk Fjord (158)
Mariager Fjord (159, 160)
Nissum Fjord (129, 130, 131)
Åbne vandomr. Gr. I
Skagerak og Vesterhavet
(133)
Randers Fjord (135, 136, 137)
Ebeltoft Vig (141)
Stavns Fjord (142)
1.2 Limfjorden
1.2 Limfjorden
1.2 Limfjorden
1.3 Mariager Fjord
1.4 Nissum Fjord
1.4 Nissum Fjord
1.5 Randers Fjord
1.6 Djursland
1.7 Aarhus Bugt
26,24
23,54
9,14
2,39
16,26
0,10
26,49
0,05
0,04
2,75
0,45
0,21
0,03
2,33
0,45
Århus Bugt, Kalø Vig, Begtrup Vig og Knebel Vig
(144, 145, 147)
1.7 Aarhus Bugt
Åbne vandomr. Gr. III
Århus Bugt syd, Samsø
og Nordlige Bælthav (219)
Ringkøbing Fjord (132)
1.7 Aarhus Bugt
1.8 Ringkøbing Fjord
Åbne vandomr. Gr. I
Skagerak og Vesterhavet
(133)
1.8 Ringkøbing Fjord
Horsens Fjord (127, 128)
1.9 Horsens Fjord
Norsminde Fjord (146)
1.9 Horsens Fjord
23
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
2276257_0024.png
UDKAST
Åbne vandomr. Gr. III
Århus Bugt syd, Samsø
og Nordlige Bælthav (219)
Åbne vandomr. Gr. V
Sejerøbugt,
Jammerland Bugt (28, 204)
Kalundborg Fjord (29)
Åbne vandomr. Gr. II
Storebælt og
Smålandsfarvandet (200)
Åbne vandomr. Gr. II
Kattegat (200, 205)
Åbne vandomr. Gr. VI
Øresund og Køge Bugt
og Østersøen (201)
Smålandsfarvandet, syd (34)
Karrebæk Fjord (35)
Dybsø Fjord (36)
Avnø Fjord (37)
Guldborgsund (38)
Åbne vandomr. Gr. V
Storebælt og
Smålandsfarvandet (41, 45)
Smålandsfarvandet, åbne del (206)
Nakskov Fjord (207)
Åbne vandomr. Gr. VII
Østersøen (44, 208)
Åbne vandomr. Gr. VI
Øresund og Køge Bugt
og Østersøen (46)
Præstø Fjord (47)
Stege Bugt (48)
Stege Nor (49)
Rødsand (209)
Åbne vandomr. Gr. VIII
Østersøen, Bornholm
(56, 57)
Lister Dyb (111), Vidå-Kruså delen
Juvre Dyb, Lister Dyb, Knudedyb og Grådyb
(107, 111, 120, 121)
1.9 Horsens Fjord
2.1 Kalundborg
2.1 Kalundborg
2.1 Kalundborg
2.3 Øresund
2.4 Køge Bugt
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
2.5 Smålandsfarvandet
2.6 Østersøen
2.6 Østersøen
2.6 Østersøen
2.6 Østersøen
2.6 Østersøen
2.6 Østersøen
3.1 Bornholm
4.1 Kruså-Vidå
1.10 Vadehavet
0,70
3,66
0,27
0,18
1,41
4,16
1,81
4,62
0,18
0,57
1,80
1,09
0,59
1,03
1,46
0,91
0,63
0,89
0,08
0,56
0,06
9,90
35,74
1,42
0,16
0,43
1,00
0,77
0,19
0,46
0,88
20,01
2,24
Åbne vandomr. Gr. I
Skagerak og Vesterhavet
(119)
1.10 Vadehavet
Genner Bugt (101)
1.11 Lillebælt/Jylland
Åbenrå Fjord (102)
1.11 Lillebælt/Jylland
Als Fjord, Als Sund, Augustenborg Fjord (103,
104, 105)
Haderslev Fjord (106)
Avnø Vig (108)
Hejlsminde Nor (109)
Flensborg Fjord og Nybøl Nor (110, 113, 114)
Vejle Fjord (122, 123)
Kolding Fjord (124, 125)
1.11 Lillebælt/Jylland
1.11 Lillebælt/Jylland
1.11 Lillebælt/Jylland
1.11 Lillebælt/Jylland
1.11 Lillebælt/Jylland
1.11 Lillebælt/Jylland
1.11 Lillebælt/Jylland
24
MOF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 101: Lovudkast: Udkast til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udtagning af kvælstofpulje til havbrug og reduktion af samlet kvælstofpulje til miljø og ressourceeffektive dambrug).
2276257_0025.png
UDKAST
Åbne vandomr. Gr. IV
Lillebælt (216, 217,
224)
Bredningen (74)
Emtekær Nor (75)
Orestrand (76)
Gamborg Fjord og Nor (78, 80)
Bågø Nor (81)
Aborg Minde Nor (82)
Helnæs Bugt (87)
Torø Vig og Torø Nor (213)
Åbne vandomr. Gr. IV
Lillebælt (216, 217,
224)
Nærå Strand (59)
Dalby bugt (61)
Lillestrand (62)
Odense Fjord (92, 93)
Åbne vandomr. Gr. III
Århus Bugt syd, Samsø
og Nordlige Bælthav (219)
Nyborg Fjord, Holckenhavn Fj (86, 83)
Kerteminde Fjord, Kertinge Nor (84, 85)
Åbne vandomr. Gr. V
Storebælt SV og NV (95,
96)
Nakkebølle Fjord (63)
Skårupøre Sund (64)
Thurø Bund (65)
Lindelse Nor (68)
Vejlen (69)
Salme Nor (70)
Tryggelev Nor (71)
Kløven (72)
Lunkebugten (89)
Langelandssund (90)
Faaborg Fjord (212)
Det sydfynske Øhav, åbne del (214)
1.11 Lillebælt/Jylland
1.12 Lillebælt/Fyn
1.12 Lillebælt/Fyn
1.12 Lillebælt/Fyn
1.12 Lillebælt/Fyn
1.12 Lillebælt/Fyn
1.12 Lillebælt/Fyn
1.12 Lillebælt/Fyn
1.12 Lillebælt/Fyn
1.12 Lillebælt/Fyn
1.13 Odense Fjord
1.13 Odense Fjord
1.13 Odense Fjord
1.13 Odense Fjord
1.13 Odense Fjord
1.14 Storebælt
1.14 Storebælt
1.14 Storebælt
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
1.15 Det Sydfynske Øhav
Sum
1,66
0,47
0,05
0,01
0,22
0,00
0,35
0,77
0,02
2,26
0,31
0,08
0,06
4,43
0,10
1,01
0,15
1,09
0,43
0,04
0,01
0,13
0,04
0,01
0,04
0,11
0,07
1,13
0,12
1,05
252,9
25