Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 96
Offentligt
2417668_0001.png
OVERBLIK
JUNI 2021
BØRN OG UNGES RET TIL AT ÆNDRE JURIDISK KØN
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at aldersgrænsen for ændring af
juridisk køn ophæves helt. Det kræver en ændring af CPR-loven.
I udspillet
Frihed til forskellighed
styrkede rettigheder og muligheder for LGBTI-
personer
fra august
foreslår regeri ge bla dt a det at gi e bør og u ge
under 18 år ret til at ændre juridisk køn. Ændringen skal gøre det lettere for børn
og unge at leve i overensstemmelse med deres kønsidentitet. Regeringen lægger
op til, at der ikke skal være en nedre aldersgrænse for at ændre juridisk køn.
1
For
børn og unge under 15 år bør der dog ifølge regeringens udspil være krav om
samtykke fra forældremyndighedsindehaverne. Institut for Menneskerettigheder
støtter forslaget.
Regeringens udspil skal ses i lyset af, at transkønnede og nonbinære børn og unge
under 18 år i dag ikke kan leve i overensstemmelse med deres kønsudtryk og
kønsidentitet, når det angår deres juridiske status. Transkønnede børn og unge har
siden 2016 haft mulighed for at blive henvist til udredning i forhold til
kønsidentitetsforhold og hormonbehandling i sundhedsvæsenet, og de har også
ret til at ændre fornavn til et kønsneutralt eller ikke kønskorrekt navn. En mulighed
for at ændre juridisk køn vil betyde, at transkønnede børn og unge kan få ændret
deres personnummer, så det afspejler deres kønsidentitet og kønsudtryk.
En lovændring vil kunne få stor betydning for deres trivsel og livskvalitet.
2
Transkønnede børn og unge vil blandt andet kunne undgå ubehag, angst og
nervøsitet i deres hverdag, f.eks. i skolen, på biblioteket eller hos tandlægen, når
de skal oplyse deres personnummer, som ikke stemmer overens med, hvordan de
selv oplever og udtrykker deres køn. Det vil også kunne få flere transkønnede børn
og unge til at deltage i idræts- og foreningsliv, hvor de ofte ikke føler sig velkomne
i dag, fordi deltagelsen er kønsopdelt på baggrund af personnummer.
RINGERE TRIVSEL BLANDT TRANSKØNNEDE OG NONBINÆRE BØRN OG UNGE
Transkønnede personer og andre kønsminoriteter er en særlig sårbar gruppe
borgere, som generelt har dårligere levevilkår og i højere grad er udsat for
mistrivsel i det danske samfund end den øvrige befolkning. Tal fra den såkaldte
SEXUS-undersøgelse fra 2019 viser blandt andet, at 66 procent af transkvinder og
78 procent af transmænd har haft selvmordstanker. Andelen i den samlede
befolkning er 24 procent.
3
Undersøgelsen viser også, at 37 procent af transkvinder
og 64 procent af transmænd har udført selvskade sammenlignet med 8 procent i
den samlede befolkning.
4
1
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Henvendelse af 17/6-2021 fra Institut for Menneskerettigheder om deres notat om ret til at ændre juridisk køn for børn og unge under 18 år
2417668_0002.png
Ligeledes viste en undersøgelse fra 2020 af Als Research om udfordringer og
stigma i forhold til at have en LGBTI-identitet, at 48 procent af transkønnede
undgår at færdes bestemte steder på grund af deres kønsidentitet. Blandt andet
frygter de at blive udsat for chikane eller vold.
5
I en europæisk undersøgelse om
LGBTI+-personer i Danmark fremgår det, at én ud af fem af de adspurgte
transkønnede eller interkønnede har oplevet at blive angrebet psykisk eller
seksuelt i løbet af de seneste fem år. Det er dobbelt så mange som blandt
homoseksuelle og biseksuelle.
6
Antallet af henvendelser fra børn og unge under 18 år om kønsidentitetsforhold til
Sexologisk Klinik ved Rigshospitalet er steget de seneste år fra fire henvendelser i
2014 til 191 i 2020.
7
Forskning om transkønnede børn og unges kønsidentitetsforhold er forholdsvis ny
og dermed begrænset, men erfaringer fra børn og familier og forskning peger på,
at en del transkønnede personer gør sig tanker om deres kønsidentitet i en tidlig
alder. I Als Researchs undersøgelse fra 2020 gav 71 procent af de voksne
transkønnede udtryk for, at de havde gjort sig tanker om deres kønsidentitet,
inden de fyldte 15 år, og 27 procent allerede inden de fyldte otte år.
8
KØNSIDENTITET, KØNSUDTRYK OG JURIDISK KØN
Kønsidentitet er den enkeltes indre og individuelle oplevelse af sit køn, hvilket ikke
nødvendigvis stemmer overens med det køn, personen fik tildelt ved fødslen på
baggrund af udseendet af de ydre kønsorganer.
Kønsudtryk beskriver den enkeltes måde at udtrykke sit køn på, for eksempel valg
af navn, tøj, adfærd eller udseende.
Transkønnet er en fællesbetegnelse for personer med en kønsidentitet eller
kønsudtryk, som i større eller mindre grad ikke er i overensstemmelse med det
køn, de fik tildelt ved fødslen.
Transkvinde er en person med en kvindelig kønsidentitet, som ved fødslen blev
tildelt et mandligt køn, og en transmand er en person med mandlig kønsidentitet,
som ved fødslen blev tildelt et kvindeligt køn.
Juridisk køn er det køn, som er angivet i CPR-registeret og fremgår af blandt andet
kørekort, sygesikringsbevis, eksamensbeviser og fødselsattest. Det juridiske køn
kan enten være mand (det sidste ciffer i personnummeret er ulige) eller kvinde
(det sidste ciffer er lige). En ændring af juridisk køn indebærer alene en ændring af
det sidste ciffer i personnummeret.
2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Henvendelse af 17/6-2021 fra Institut for Menneskerettigheder om deres notat om ret til at ændre juridisk køn for børn og unge under 18 år
2417668_0003.png
DE DANSKE REGLER OM ÆNDRING AF JURIDISK KØN
I 2014 vedtog Folketinget en ændring af CPR-loven, som gjorde det muligt at
ændre det juridiske køn for personer, som har en anden kønsidentitet end det
køn, de fik tildelt ved fødslen.
9
En ændring af juridisk køn indebærer, at det sidste
ciffer i personnummeret ændres, så det afspejler den pågældendes kønsidentitet
og kønsudtryk.
Muligheden for at få ændret personnummer er betinget af, at den pågældende
person afgiver en erklæring om, at ønsket om nyt personnummer er begrundet i
en oplevelse af at tilhøre et andet køn, og at vedkommende skriftligt bekræfter sin
ansøgning efter en refleksionsperiode på seks måneder. Der er desuden den
betingelse, at ansøgeren er fyldt 18 år på ansøgningstidspunktet (CPR-lovens § 3,
stk. 6). CPR-loven udelukker således på nuværende tidspunkt børn og unge under
18 år fra muligheden for at ændre juridisk køn, og loven giver ikke mulighed for at
dispensere fra aldersgrænsen.
Fra 1. september 2014, da loven trådte i kraft, til 31. august 2019 har 948
personer fået nyt personnummer efter at have søgt om at ændre juridisk køn.
10
ERFARINGER MED ADGANG TIL ÆNDRING AF JURIDISK KØN I NORGE
I Norge har børn og unge mellem seks og 18 år kunnet søge om ændring af deres
juridiske køn siden 2016. Forældremyndighedsindehaveren skal give samtykke for
børn og unge mellem seks og 16 år. Fra 3. kvartal 2016 til 1. kvartal 2019 modtog
de norske myndigheder 1.560 ansøgninger om ændring af juridisk køn, hvoraf
1.186 ansøgninger blev imødekommet. 2 procent af ansøgerne var syv-ni år, og 32
procent var 10-19 år.
11
Til sammen udgjorde børn og unge under 18 år altså cirka
hver tredje ansøgning om at ændre juridisk køn i Norge.
RETTEN TIL AT ÆNDRE JURIDISK KØN FOR BØRN OG UNGE
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har behandlet flere sager om retten
til kønsidentitet. Det gælder blandt andet sager om borgeres ret til anerkendelse
af deres selvoplevede køn.
Menneskerettighedsdomstolen har slået fast, at retten til privatliv i Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 omfatter individers
personlige og sociale identitet
det vil blandt andet sige deres kønsidentitet, navn
og seksuelle orientering. Det indebærer, at Danmark har pligt til at beskytte og
sikre borgernes kønsidentitet. Hvor langt denne pligt strækker sig, beror dog på en
afvejning af de forskellige interesser i sagen. Derfor kan det ikke siges, at enhver
begrænsning af borgernes ret til ændring af juridisk køn er i strid med
Menneskerettighedskonventionen. Det vil i stedet bero på en konkret afvejning i
hver enkelt sag.
Menneskerettighedsdomstolen har i flere sager fundet, at en stat har krænket
konventionens artikel 8. I en sag blev Storbritannien dømt for at have afslået at
anerkende en transkvindes køn, efter at hun havde gennemgået en
3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Henvendelse af 17/6-2021 fra Institut for Menneskerettigheder om deres notat om ret til at ændre juridisk køn for børn og unge under 18 år
2417668_0004.png
kønsmodificerende operation.
12
I en anden sag blev Frankrig dømt for at stille krav
om, at man skulle gennemgå en kønsmodificerende operation med høj risiko for
sterilisation for at få ændret sit navn og sin kønsbetegnelse på fødselsattesten.
13
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har endnu ikke taget stilling til en
sag om ændring af juridisk køn for børn og unge under 18 år. Set fra et
menneskeretligt perspektiv er der dog meget, som taler for at anerkende børn og
unges ønske om at ændre juridisk køn.
For det første vil en ret til ændring af juridisk køn give børn og unge mulighed for
at leve som dem, de er, hvilket er vigtigt for at sikre den enkeltes livskvalitet og
undgå mistrivsel, isolation og ensomhed. Muligheden for at ændre juridisk køn vil
også understøtte børn og unges ret til identitet og selvbestemmelse, som fremgår
af
FN s Bør eko e tio s artikel og .
For det andet er der tale om en reversibel ændring, idet børn, der fortryder deres
beslutning, kan få ændret deres juridiske køn igen. Det betyder, at de
beskyttelseshensyn, der gør sig gældende, når børn og unge tager uigenkaldelige
valg om deres krop, kun i ringe grad gør sig gældende i det her tilfælde. Erfaringer
fra voksne transkønnede tyder i øvrigt på, at beslutningen om at ændre juridisk
køn sjældent fortrydes.
14
For det tredje kan børn og unge allerede i dag få ændret deres navn, så det
afspejler deres selvoplevede køn,
15
hvilket i mange henseender er en mere
vidtgående ændring i barnets hverdag og privatliv. For det fjerde har børn og unge
siden 2016 haft mulighed for at blive henvist til udredning og behandling
vedrørende kønsidentitetsforhold i sundhedsvæsenet.
Et ofte anført argument for en aldersgrænse er, at beslutningen om at ændre sit
juridiske køn er stor, og at børn og unge skal have en vis modenhed og et vist
indblik i konsekvenserne, før de skal have mulighed for at træffe en sådan
beslutning.
16
Institut for Menneskerettigheder mener, at vurderingen af, hvorvidt
et barn har tilstrækkeligt grundlag for at træffe beslutningen om at ændre juridisk
køn, må ske på baggrund af en konkret vurdering af det enkelte barn eller det
enkelte unge menneske. En generel aldersgrænse uden mulighed for dispensation
risikerer at blive en vilkårlig afgrænsning, idet et barns modenhed og de konkrete
omstændigheder i øvrigt kan variere betragteligt uafhængigt af barnets alder.
Endelig vil afskaffelse af aldersgrænsen skabe parallelitet i forhold til, at børn og
unge, der ønsker sundhedsfaglig hjælp vedrørende kønsidentitetsforhold, allerede
i dag har adgang til udredning og hormonbehandling i sundhedsvæsenet, hvor der
heller ikke er fastsat en absolut nedre aldersgrænse.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at aldersgrænsen for ændring af juridisk
køn ophæves helt. Det kræver en ændring af CPR-loven.
Kontakt: Morten Emmerik Wøldike,
[email protected].
Peter Hjaltason,
[email protected].
4
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Henvendelse af 17/6-2021 fra Institut for Menneskerettigheder om deres notat om ret til at ændre juridisk køn for børn og unge under 18 år
2417668_0005.png
SLUTNOTER
1
Tilgængeligt her:
https://fvm.dk/fileadmin/user_upload/MFVM/Ligestilling/lgbt_
publikation_skaermlaesbar.pdf
(tilgået 10. juni 2021).
2
En undersøgelse fra 2020 baseret på kvalitative interviews med en række
transpersoner i europæiske lande finder, at anerkendelse af juridisk køn for
interviewpersonerne har betydet både større generel accept af deres identitet i
dagligdagen, inden for familien og i det bredere samfund. EU-Kommissionen,
Generaldirektoratet for Retlige Anliggender og Forbrugere (GD JUST),
Legal gender
recognition in the EU: The journeys of trans people towards full equality,
juni 2020,
side 180, tilgængelig her:
https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/legal_gender_recognition_in_the_eu
_the_journeys_of_trans_people_towards_full_equality_sept_en.pdf
(tilgået 10.
juni 2021).
3
Morten Frisch m.fl.,
Sex i Danmark
nøgletal fra Projekt SEXUS 2017-2018,
Statens Serum Institut & Aalborg Universitet, 2019, side 752, tilgængelig her:
https://www.projektsexus.dk/seneste-nyt/2019/rapporten-sex-i-danmark
(tilgået
10. juni 2021).
4
Morten Frisch m.fl., note 3 ovenfor, side 751.
5
Bjarke Følner, Laura Marie Kalmark og Kristoffer Aagesen,
Undersøgelse af
udfordringer og stigma i forhold til at have en LGBTI-identitet i Danmark,
Als
Research, juli 2020, side 57-59, tilgængelig her:
https://www.alsresearch.dk/news/282/61/11-07-20-Ny-undersogelse-om-
udfordringer-og-stigma-ift-at-have-LGBTI-identitet-i-Danmark
(tilgået 10. juni
2021).
6
Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder (FRA),
EU LGBTI
survey II: A long way to go for LGBTI equality. Country data
Denmark,
maj 2020,
side 2, tilgængelig her:
https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/lgbti-survey-country-
data_denmark.pdf
(tilgået 10. juni 2021).
7
Rigshospitalet, Center for Kønsidentitet, Tal og statistikker,
https://www.rigshospitalet.dk/afdelinger-og-klinikker/julianemarie/center-for-
koensidentitet/om-centret/Sider/tal-og-statistikker.aspx
(tilgået 10. juni 2021).
8
Bjarke Følner m.fl., note 5 ovenfor, side 21.
9
Lov nr. 752 af 24. juni 2014 om ændring af lov om Det Centrale Personregister
(Tildeling af nyt personnummer til personer, der oplever sig som tilhørende det
andet køn).
10
Social- og indenrigsministerens svar af 25. november 2019 på Folketingets
Ligestillingsudvalgs spørgsmål nr. 13 (alm. del, 2019-20).
11
Miljø- og Fødevareministeriet, Ligestillingsafdelingen,
Gennemgang af lovgivning
på LGBTI-området
rapport fra den tværministerielle arbejdsgruppe for LGBTI,
august 2020, side 103-104, tilgængelig her:
https://mfvm.dk/fileadmin/user_upload/MFVM/Ligestilling/Gennemgang_af_lovgi
vning_paa_LGBTI-omraadet_august_2020.pdf
(tilgået 10. juni 2021).
5
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 96: Henvendelse af 17/6-2021 fra Institut for Menneskerettigheder om deres notat om ret til at ændre juridisk køn for børn og unge under 18 år
2417668_0006.png
EMD s do af . juli
i Christi e Good i
od Storbrita ie
5 / 5,
navnlig præmis 89-93.
13
EMD s do af
6. april 2017 i A.P., Garçon og Nicot mod Frankrig (79885/12
m.fl.), navnlig præmis 126-
5. For e ge e ga g af EMD s praksis i de for
dette område, se Miljø- og Fødevareministeriet, Ligestillingsafdelingen, note 11
ovenfor, side 94-100.
14
Social- og indenrigsministeren, note 10 ovenfor.
15
Se navnelovens § 4, stk. 4, 2. pkt., § 7, stk. 3, 2. pkt., og § 13, stk. 3, samt
navnebekendtgørelsens § 12. Se nærmere herom Miljø- og Fødevareministeriet,
Ligestillingsafdelingen, note 11 ovenfor, side 83 ff.
16
Se bl.a. flertallets tilkendegivelse i Det Etiske Råd, Udtalelse om ændring af
juridisk køn for mindreårige , 8. marts 2021, side 5, tilgængelig her:
https://www.etiskraad.dk/etiske-
temaer/sundhedsvaesenet/publikationer/udtalelse-om-aendring-af-juridisk-koen-
for-mindreaarige-2021
(tilgået 10. juni 2021).
12
6