Beskæftigelsesudvalget 2020-21, Ligestillingsudvalget 2020-21
BEU Alm.del Bilag 261, LIU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2376078_0001.png
Eva Kjer Hansen
Formand for Europaudvalget
Svar på anmodning om behandling af forslag om
løngennemsigtighed
Udtalelse fra Beskæftigelsesudvalget og Ligestillingsudvalget om Kom-
missionens forslag om løngennemsigtighed i EU (KOM(2021) 93)
Europaudvalget anmodede i brev af 12. marts 2021 Beskæftigelsesudvalget
og Ligestillingsudvalget om at behandle Europa-Kommissionens forslag til di-
rektiv om løngennemsigtighed i EU (KOM(2021) 93), herunder om forslaget
skulle indebære nærhedsproblemer, og om forslaget skulle give anledning til
politiske bemærkninger.
Beskæftigelsesudvalget og Ligestillingsudvalget har behandlet forslaget på
tre fælles møder og har på den baggrund følgende bemærkninger:
Kommissionen har den 4. marts 2021 fremlagt forslag til direktiv om at styrke
anvendelsen af ligelønsprincippet ved hjælp af løngennemsigtighed og hånd-
hævelsesmekanismer. Med forslaget ønsker Kommissionen at styrke hånd-
hævelsen af ligelønsprincippet og at sikre, at princippet overholdes i hele EU.
Kommissionen foreslår derfor at indføre fælles standarder om løngennemsig-
tighed med henblik på, at arbejdstagere kan gøre deres ret til ligeløn gæl-
dende. Kommissionen vil også fremme en ensartet anvendelse af nøglebe-
greber vedrørende ligeløn og styrke håndhævelsesmekanismer.
Folketingets Beskæftigelsesudvalg og Folketingets Ligestillingsudvalg har be-
handlet forslaget og undersøgt, om det overholder nærhedsprincippet i TEU
artikel 5, stk. 3. Ifølge nærhedsprincippet kan EU kun lovgive, i det omfang
målene for den påtænkte handling ikke i tilstrækkeligt omfang kan opfyldes af
medlemsstaterne og bedre nås gennem EU-lovgivning. Yderligere skal Kom-
missionens forslag ifølge Protokol 2 til traktaten indeholde en detaljeret ana-
lyse, som gør det muligt at vurdere overholdelsen af nærhedsprincippet. Be-
grundelsen bør underbygges af kvalitative og om muligt kvantitative indikato-
rer.
19. april 2021
Beskæftigelses-
udvalget og
Ligestillingsudvalget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 73: Udtalelse fra BEU og LIU til EUU om løngennemsigtighed
2376078_0002.png
Et mindretal i Beskæftigelsesudvalget og et flertal i Ligestillingsudvalget (S og
V)
er enige i princippet om, at mænd og kvinder skal have lige muligheder, og
at løn ikke skal afhænge af køn. Partierne deler intentionen i Kommissionens
forslag om at fremme ligeløn gennem løngennemsigtighed. Partierne bemær-
ker, at den danske ligelønslov siden 1976 har forbudt uligeløn for samme ar-
bejde eller arbejde af samme værdi, men der er fortsat ikke ligeløn på det
danske arbejdsmarked. Partierne byder derfor initiativer velkommen, der
fremmer ligeløn. Initiativer til fremme af ligeløn må dog ikke skade den dan-
ske model eller forhindre arbejdsmarkedets parter i at indgå aftaler om løn-
og arbejdsforhold.
Partierne
støtter EU’s ligelønsprincip samt en effektiv håndhævelse heraf
og
er optaget af at bekæmpe lønforskelle baseret på køn, bl.a. ved at sikre syn-
lighed og information om mænds og kvinders aflønning samt ved at styrke li-
gelønsarbejdet på alle niveauer. Samtidig ser partierne med bekymring
på forslagets konsekvenser for den markedsbaserede løndannelse og på de-
taljeringsgraden i det nye EU-forslag, idet det vil udfordre den danske ar-
bejdsmarkedsmodel og medføre unødige byrder for erhvervslivet.
Danmark har en stærk og langvarig tradition for, at løn- og arbejdsvilkår regu-
leres af arbejdsmarkedets parter gennem kollektive overenskomster og uden
indblanding fra regering og Folketinget. Det sikrer fleksibilitet og tilpasnings-
dygtighed i forhold til udviklingen på arbejdsmarkedet, en passende lønudvik-
ling og en afbalancering af begge parters interesser. Det er nødvendigt, at
der skabes sikkerhed for, at forslaget respekterer dette.
Partierne vil værne om og bevare den danske model, herunder arbejdsmar-
kedets parters rolle og autonomi i forhold til fortsat at kunne fastlægge løn-
og arbejdsvilkår tilpasset udviklingen på det danske arbejdsmarked. Partierne
har derfor en række alvorlige bekymringer i forhold til, om det omfattende og
detaljerede forslag, herunder de meget detaljerede håndhævelses- og til-
synsbestemmelser, er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Partierne vil arbejde for, at nye tiltag kan implementeres gennem kollektive
aftaler, og finder det afgørende, at der i videre omfang må sikres respekt for
forskellige nationale modeller og for arbejdsmarkedets parter i forslagets en-
kelte bestemmelser.
Side 2 | 3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 73: Udtalelse fra BEU og LIU til EUU om løngennemsigtighed
2376078_0003.png
Direktivet vil have lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser, såvel
statsfinansielt som erhvervsøkonomisk som følge af de administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Partierne vil derfor have fokus på at tilpasse kra-
vene, så de i højere grad passer ind i et dansk setup med henblik på at mind-
ske de administrative byrder for både offentlige myndigheder, arbejdsgivere
og erhvervsliv. Her tænkes bl.a. på øgede krav til dataindsamling og lønover-
vågning.
Et mindretal i Beskæftigelsesudvalget og Ligestillingsudvalget (SF og EL)
støtter formålet med at fremme ligeløn gennem gennemsigtighed og hånd-
hævelse, der sikrer arbejdstagere mod lønmæssig diskrimination på bag-
grund af køn.
Partierne bemærker, at den danske ligelønslov siden 1976 har forbudt ar-
bejdsgivere at udbetale uligeløn for samme arbejde eller arbejde af samme
værdi, men at der i praksis er gjort meget lidt - især for at bekæmpe den del
af uligelønnen, der handler om arbejde af samme værdi. Partierne ser derfor
positivt på værktøjer, der kan rette op på den strukturelle ulighed og forudind-
tagethed, der hersker i organisationer, og som fastholder en undervurdering
af arbejde, der primært udføres af kvinder.
Partierne understreger, at initiativer til fremme ligeløn ikke må skade den
danske model eller forhindre arbejdsmarkedets parter i at indgå aftaler om
løn- og arbejdsforhold.
Et mindretal i Beskæftigelsesudvalget og Ligestillingsudvalget (DF)
kan ikke
støtte forslaget, da det bør være arbejdsmarkedets parter, der sikrer ligeløn,
og ikke et direktiv fra EU.
Det er efter partiets mening et område, der skal løses med aftaler på arbejds-
markedet i de enkelte lande, og derfor er det efter partiets opfattelse i strid
med nærhedsprincippet.
Hvis EU vil gennemføre forslaget, bør det ikke gælde for lande med tradition
for, at arbejdsmarkedets parter aftaler lønnen gennem forhandlinger.
Med venlig hilsen
Bjarne Laustsen
Formand for Beskæftigelsesudval-
get
Heidi Bank
Formand for Ligestillingsudvalget
Side 3 | 3