Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2365068_0001.png
NOTAT
EU-specialudvalg for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold
Høringssvar - direktiv om styrkelse af anvendelsen af
princippet om lige løn til mænd og kvinder for samme
arbejde eller arbejde af samme værdi ved hjælp af
løngennemsigtighed og håndhævelsesmekanismer
EU-specialudvalg for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold har bedt om
eventuelle bemærkninger til Kommissionens forslag til direktiv om styrkelse
af anvendelsen af princippet om ligeløn til mænd og kvinder for samme
arbejde eller arbejde af samme værdi ved hjælp af løngennemsigtighed og
håndhævelsesmekanismer. Nedenstående høringssvar har KL endnu ikke
behandlet politisk, og der tages derfor forbehold for høringssvaret, herunder
yderligere bemærkninger i sagen.
Generelle bemærkninger
KL er enig i EU-Kommissionens betragtninger om, at ligelønsdagsordenen
skal fremmes, således at mænd og kvinder betales ligeløn for samme
arbejde. KL vurderer, at der er ligeløn for samme arbejde på det danske
kommunale arbejdsmarked. KL anerkender dog samtidig, at der i nogle
europæiske lande fortsat kan være en udfordring. Der kan med fordel være
et løbende fokus på, hvorvidt medarbejderens køn har indflydelse på
lønniveauet. En skævvridning i lønnen på grund af køn er hverken til gavn
for medarbejderne eller for kommunerne som arbejdsgivere.
Helt overordnet er KL af den opfattelse, at Kommission lægger op til, at
fokus ikke kun er på ligeløn mellem mænd og kvinder i samme sektor, men
også på tværs af sektorer. Lønfastsættelsen i Danmark er et resultat af
kollektive overenskomstforhandlinger i de enkelte sektorer. Her kan parterne
i de forskellige sektorer historisk have prioriteret overenskomstmidler
forskelligt. Fx har parterne i de tre offentlige sektorer i Danmark valgt at
anvende overenskomstmidler på løn under barsel og anden
arbejdsgiverbetalt frihed i større omfang end på det private arbejdsmarked.
Lønfastsættelsen i kommunerne er på samme måde fastlagt gennem
overenskomstforhandlinger på de enkelte fagområder mellem KL og den
forhandlingsberettigehede organisation. Også her kan parterne på de
forskellige fagområder have valgt at prioritere midlerne forskelligt. Det er
væsentligt for KL, at det ikke kan påberåbes som ulovlig forskelsbehandling i
enkeltsager på grundlag af begrebet ”arbejde af samme værdi”, hvis
lønforskellen mellem faggrupperne bygger på overenskomster.
Parternes autonomi
KL anerkender, at EU-kommissionen i direktivteksten har forsøgt at
indtænke de sociale parters rolle i at fremme ligeløn mellem mænd og
kvinder. KL konstaterer dog samtidig, at EU-Kommissionen ikke er lykkedes
med at omfavne den danske model og parternes autonomi i tilstrækkelig
grad. I Danmark indebærer parternes autonomi, at Staten/EU ikke pålægger
parterne regler omkring løn, herunder lønfastsættelse og lønstrukturer, men
at parterne selv forhandler sig frem til løn og arbejdsvilkår. Det fremgår
Dato: 22. marts 2021
Sags ID: SAG-2020-00113
Dok. ID: 3059864
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3481
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til direktiv om at styrke anvendelsen af ligelønsprincippet ved hjælp af løngennemsigtighed og håndhævelsesmekanismer, fra beskæftigelsesministeren
2365068_0002.png
NOTAT
tydeligt af fx betragtning 31, hvor det først fremhæves, at ”de
forskellige
karakteristika ved de nationale arbejdsmarkeds- og
overenskomstforhandlingssystemer i Unionen og arbejdsmarkedsparters
autonomi og aftalefrihed samt deres rolle som repræsentanter for
arbejdstagere og arbejdsgivere bør respekteres”.
Herefter står det i samme
betragtning, at ”medlemsstaterne i overensstemmelse med deres nationale
system og praksis bør træffe passende foranstaltninger såsom
[…] samt
regeringens aktive deltagelse i social dialog på nationalt plan”.
Dette er i
KL’s optik modstridende udmeldinger, og det er afgørende for KL, at
direktivet bygger på en forståelse af, at disse forhold – og dermed den
danske model – skal respekteres. På den baggrund opfordrer KL til, at de
enkelte betragtninger og artikler rettes til, således at parternes autonomi
opretholdes.
Lønfastsættelsesmekanismer og lønstrukturer
Det fremgår af direktivets betragtning 15, at arbejdsgiverne skal have indført
lønfastsættelsesmekanismer eller lønstrukturer, der sikrer ligeløn blandt
mandlige og kvindelige arbejdstagere, der udfører samme arbejde eller
arbejde af samme værdi. KL bemærker, at det ikke er fastlagt i direktivet,
hvad der menes med lønfastsættelsesmekanismer eller lønstrukturer. KL
opfordrer til, at dette gøres klart i direktivet. Særligt i forlængelse af, at KL
konstaterer, at medlemsstaterne i direktivets artikel 4 forpligtes til at sikre, at
arbejdsgiverne har indført sådanne lønstrukturer. Dels er det uklart, hvad
medlemsstaterne forpligtes til at pålægge arbejdsgiverne, når begrebet ikke
er klart, og dels harmonerer det efter KL’s opfattelse ikke med den danske
model, jf. ovenstående afsnit om parternes autonomi, at Staten træffer
sådanne foranstaltninger.
KL ønsker at få afklaret, hvorvidt en overenskomst, der fastlægger en
bestemt gruppe ansattes løn, er en lønfastsættelsesmekanisme eller
lønstruktur i direktivets forstand. På det kommunale område fastlægges
lønniveauet i den enkelte overenskomst, hvis dækningsområde som oftest
baseres på enten uddannelse eller funktion. Der findes ikke overenskomster
på det kommunale område, hvor der i lønfastsættelsen eller lønstrukturerne
(lønskalaer) differentieres mellem mandlige og kvindelige ansatte, og på den
måde skaber ulige løn mellem kønnene.
Arbejdstilsynets rolle
KL bemærker ligeledes, at direktivet pålægger særligt Arbejdstilsynet, men
også ligebehandlingsorganet, en rolle, der ikke er tradition for i den danske
arbejdsmarkedsmodel. Derfor anbefales det, at der i den endelige
direktivtekst er tilstrækkelig fleksibilitet indlagt således, at der tages højde for
medlemsstaternes forskellige traditioner og arbejdsdeling mellem på den
ene side de sociale parter og på den anden side myndighedsfunktioner som
fx Arbejdstilsynet. På det danske arbejdsmarked er det fagforeningerne
typisk ved deres tillidsrepræsentanter, der påser overenskomsternes
overholdelse, og sager kan rejses i det fagretlige system. Der ses ikke
behov for at indføre andre og/eller konkurrerende håndhævelsesinstanser.
./.
Konkrete bemærkninger til de enkelte artikler i direktivet er vedhæftet i bilag.
Med venlig hilsen
Dato: 22. marts 2021
Sags ID: SAG-2020-00113
Dok. ID: 3059864
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3481
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 68: Orientering om grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til direktiv om at styrke anvendelsen af ligelønsprincippet ved hjælp af løngennemsigtighed og håndhævelsesmekanismer, fra beskæftigelsesministeren
2365068_0003.png
NOTAT
Louise Koldby Dalager, overenskomstchef
Dato: 22. marts 2021
Sags ID: SAG-2020-00113
Dok. ID: 3059864
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3481
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3