Besvarelse af spørgsmål fra medlemmerne af Ligestillingsudvalget i forbindelse
med mødet d. 10/2-21:
Børn skal beskyttes bedre
Efter Mediesundhed for børn og unges opfattelse, så er alle områder, der er relateret til børnebeskyttelse,
ethvert samfunds ambition og pligt at sikre. Sikre at alle børn og unge har trygge og bæredygtige miljøer,
hvor de kan trives og udvikle sig.
Derfor bør børn trygt kunne gå i skole, og forældre bør trygt kunne sende deres børn afsted og forvente at
de ikke vil blive eksponeret for voldelige, stødende, krænkende ting på nettet. Hverken blufærdigheds- eller
seksuel krænkende, og det meste onlineporno er desværre af disse typer.
Der bør stræbes efter at udforme enten retningslinjer og/eller lovgivning, der kan sikre at børn bedst muligt
beskyttes og skånes imod materialer og indhold af ovennævnte karakter. Det bør også sikres at det samme
er gældende alle steder, hvor vi ved at børn færdes
–
fx i ungdomsskoler, biblioteker, fritidsordninger og
klubber, og øvrige steder hvor de opholder sig i fritiden som fx på sportsfaciliteter, spejderlokaler mv.
Der findes teknologiske løsninger der kan sikre dette, og disse har vi beskrevet nedenfor.
Det er vigtigt at tackle online pornografi og være opmærksom på de skader, som brug eller eksponering af
dette kan medføre
–
det er et spørgsmål om børnebeskyttelse. Det er noget der bør strække sig ud over
blot en enkel fokuseret uge i den årlige undervisning.
Tekniske løsninger og ny lovgivning bør derfor efter vores bedste overbevisning hurtigst muligt udformes og
implementeres, så online-beskyttelse for vores børn kan opnås.
Det handler i store træk om at skabe nogle positive rammer og strategier, hvor der arbejdes hen imod et
samarbejde og en koordineret indsats af relevante aktører, for at mindske børns adgang, skader og
sårbarheder over for online pornografi. Dermed skaber vi en mere sikker digital fremtid for vores børn og
unge.
Derfor er der behov for:
•
at opdatere lovgivningen og udforme bindende adfærdskodekser, der understøtter digitale
løsninger til bl.a. at blokere og administrere såvel ulovligt indhold, som stødende, krænkende og
voldeligt indhold, uanset
hosti g pla eri ge .
at der sker et samarbejde mellem de ansvarlige, både statsligt og lokalt, for at undervisningssteder
får udviklet landsdækkende rammer, regler, retningslinjer og politikker, der understøtter de
digitale uddannelsesløsninger til effektivt at gennemføre programmer, læseplaner og al
uddannelse målrettet børn og unge, så mulige skader af onlinepornografi kan forvaltes effektivt.
•
Nuværende digitale tilgange
Teknologien er
i dag et køretøj , der tra sporterer por ografi
ind i vores og vores børns hverdag, og er en
nøglefaktor i de børnebeskyttelsesproblematikker, vi i øjeblikket står over for.
Skoler understøttes og vejledes ikke af ministerielle læseplaner eller politikker, der adresserer pornografisk
skade, herunder udnyttelse, misbrug, afhængighed og sårbarhed ift. fx mental sundhed.
08.03.2021