Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 60
Offentligt
2349262_0001.png
2020-2021
Anbefalinger fra
ligestillingsministerens
18 modige unge har
ungepanel
sammen givet deres svar
på, hvordan vi skaber mere
ligestilling i Danmark
.
1
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0002.png
Forord
Dér hvor
ligestillingsskoene trykker
2020 har været et fantastisk år for ligestillingsdebatten. Sofie Lindes mod
til at stille sig frem blev startskuddet til et år med alvorlige håndteringer af
mange årtiers sexisme. Endelig er vi kommet til et sted, hvor vi ikke længere
skal diskutere om der findes sexisme og diskrimination på baggrund af
køn, men kan gå i gang med en diskussion om, hvad vi skal gøre ved det.
Det er en kæmpe landvinding for ligestillingsdebatten.
Allerede før Sofie Linde tog ordet, nedsatte ligestillingsministeren en
gruppe af unge i et ungepanel for at komme med input til regeringens
arbejde med ligestilling. Hvad fylder for ungdommen, og hvor er de voksnes
og politikernes blinde vinkler i forhold til ligestilling? Det arbejde tog vi
hul på i ungepanelet i januar 2020.
Det var tydeligt, at det momentum Sofie Linde og alle de personer,
der bakkede hende op, havde skabt stor opmuntring hos deltagerne i
ungepanelet. Men samtidig bar deres arbejde præg af frustration over,
at Danmark fortsat sakker bagud på World Economic Forums liste over
ligestillede lande, og derudover en gammeldags afgræsning af ligestillings-
området på det politiske felt og ikke mindst corona. Det spændingsfelt
har ungepanelet arbejdet i i et år; primært på Zoom, målrettet og progres-
sivt på trods af coronaudfordringer.
Hvor progressiv kan man være, når vi stadig ikke har ligeløn?
Ungepanelet har mange store og ambitiøse drømme på ligestillings-
området, men på mange måder kan det føles omsonst at drømme om fx
gratis tamponer og bind, når vi stadig mangler mere barsel til mænd og
ligeløn til de mange kvinder, som lønmæssigt halter bagud. Ungepanelets
anbefalinger skal derfor læses i det lys; at hvis vi skal være progressive,
toppe ranglisten sammen med vores nordiske naboer, så kræver det politiske
løsninger på problemer og udfordringer, som er alt andet end nye.
Ungepanelets anbefalinger er klar: Lad os få ryddet op i de velkendte
problemer som det første. Som det næste, så lad os få skabt en bedre
organisatorisk forankring i det politiske arbejde, så vi kan arbejde bredt
og intersektionelt med ligestilling. Det kræver, at ligestilling ikke blot
betragtes som noget, vi ser på i forhold til køn og seksualitet, men at
ligestilling tænkes ind i alle arenaer, vi befinder os i. Ligestilling skal
prioriteres i alle ministeriers arbejde. Det gælder i særdeleshed både
for uddannelse, beskæftigelse, integration og sundhed.
2
3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0003.png
Tak til
Derfor skal vi lytte til de unge
Gennem seks workshops og en række møder har ungepanelet på kryds
og tværs sammen arbejdet på at udforme anbefalinger til at skabe mere
ligestilling i Danmark. Anbefalingerne er tiltænkt ligestillingsministeren,
men er i høj grad også rettet mod andre unge, aktører i civilsamfundet, på
arbejdsmarkedet og i befolkningen. Nu er det op til ligestillingsministeren
og de andre aktører at blive klogere på ungepanelets perspektiver og
søsætte de handlinger og initiativer, der er mulige.
Om ungepanelets arbejde skriver inspirator for ungepanelet Christian
Mogensen, repræsentant for Center for Digital Pædagogik:
“Det forfriskende, befriende og uendeligt vigtige ved tiltag som ligestillings
ministerens Ungepanel er, at de kan kalde os ud på hykleri og velfærds-
magelighed. Når man samler så mange unge idealister, som endnu ikke har
vænnet sig til at have det ”fint”, og beder dem kigge på systemerne udefra,
så får man svar på påtale. Det er (for) nemt at affeje kritikken med henvisninger
til ungdommelig idealisme eller pubertær kådhed; hvis vi engang kunne
synge med på Rage Against The Machine, og vi har turdet stille spørgsmålet
”Hvordan går det egentlig med ligestillingen?”, så skal vi også turde høre
efter når vi bliver fortalt, ”Det går ad helvede til.”
Tusinde tak til ungepanelet for at gå så åbent, nys-
gerrigt og kritisk til arbejdet. I har haft et skarpt og
klart blik på ligestillingsproblematikker og ydet en
kæmpe indsats i at gøre os klogere på,
hvor ligestil-
lingsskoene trykker
hos de unge.
Tusinde tak til de inspiratorer og debattører, som under-
vejs har inspireret og givet bidrag til ungepanelet.
Det gælder Emma Holten, Christian Mogensen, Bodil Signe
Wedele, Lene Stavngaard, Nilly Taheri og David Russel.
Forordet er skrevet af DeltagerDanmark, som har
faciliteret ungepanelet.
Tak til ungepanelet
Asta-Maja Njor Boisen
Bertram Bruuse
Jacob Agerbo Thomsen
Jacqueline Snerling
Jens Philip Yazdani
Jeppe Englev
Katrine Fugl
Laura Karoline Jensen
Lea Friedberg
Marina Janell Søndergaard
Martin Mejlgaard
Mette Berents Bojesen
Nadeen Aiche
Rasmus Hald Møller
Læsevejledning
I det du skal til at læse følger to forskellige formater. Det første er ungepanelets
fire udvalgte anbefalinger, der er bred enighed om blandt paneldeltagerne
og som rummer, de vigtigste og mest afgørende initiativer og anbefalinger
til at skabe mere ligestilling. Dernæst kommer en samlet liste med flere af
ungepanelets ideer og anbefalinger, som løbende blev noteret under
deres arbejde.
Sarah Gruszow Bærentzen
Storm Pelle Lund Klujeff
Thor Ekberg Bonde
Thomas Skriver Jensen
5
4
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0004.png
De 4 anbefalinger
#1 Lav mere og bedre undervisning
i normkritik & seksualitet
Alt for mange børn og unge mangler et sprog og en forståelse
for både egne og andres normer og seksualitet. Ved at sikre
bedre og mere undervisning vil de blive klogere på sig selv, få
mere forståelse for andres udfordringer og kunne gå kritisk til
samfundsskabte idealer.
I dag mangler der en seriøs og struktureret
undervisning i seksualitet og normkritik til
børn og unge. Hverken folkeskolen, ungdoms-
uddannelserne eller de videregående uddannelser
tager dette essentielle ansvar på sig. Over
halvdelen af de danskere, der har haft seksual-
undervisning, mener at undervisningen ikke
var brugbar, viser en undersøgelse fra Project
Sexus. Et kondom på en banan og et menstruations-
bind er desværre ofte den eneste og akavede
erindring om seksualundervisning unge har fra
hele deres skoletid.
Men behovet for seksualitetsundervisning er
ikke til at overse. Det er både akut og voksende.
Mange unge oplever seksuelle krænkelser
både on- og offline, hvilket Umbrella-sagen og
#metoo i dén grad har understreget. LGBTQIA+
personer mistrives hyppigere end heteroseksu-
elle, som Project Sexus også har slået fast med
syvtommersøm. Alt for mange unge er generelt
usikre på sig selv, sin krop og sin seksualitet. Og
forældede, dominerende kønsidealer fastlåser
mange unge i en identitet eller rolle, som de
ikke trives i. Vi tror på, at en seriøs, struktureret,
skemalagt og tidssvarende undervisning med
fokus på ikke blot reproduktion, men også på
køn, krop, seksualitet, grænser og normkritik i
folkeskolen og på ungdomsuddannelserne vil
afhjælpe og bedre disse problemer. Samtidigt
er det et initiativ, hvis virkning forhåbentligt vil
vare ved, selv når skoletiden er slut.
for mange unge er
Alt
generelt usikre på sig selv, sin
krop og sin seksualitet
Forslaget kræver dog, at lærerne klædes på til
at varetage opgaven, og derfor skal seksualitet
og normkritik også være et fag på læreruddan-
nelsen. I dag er det kun 14 % af lærerne, der har
modtaget undervisning i seksualundervisning.
Lærerene mangler viden om emnets pædagogik
og didaktik og oplever, at det er grænseover-
skridende at undervise eleverne, viser YouGov
undersøgelse. For at løfte eleverne, skal vi altså
også løfte lærerne.
Normkritik skal også udbydes som et obligatorisk
kursus på de videregående uddannelser, hvor
de uddannede bagefter skal arbejde med at
håndtere mennesker. Her skal de klædes bedre
på til at møde mennesker med forskellige bag-
grunde, seksualiteter og køn. Det er eksempelvis
uddannelserne for socialrådgivere og politi. I
dag overser vi nemlig betydningen af at klæde
dem på til at arbejde professionelt med den
mangfoldighed og virkelighed som 2021 rummer.
Kilder: Folkeskolen.dk, Project Sexus og Sex og Samfund
”Min oplevelse af seksualundervisning, både som
LGBTQIA+ elev i folkeskolen og som lærerstuderende,
har været, at det primært handler om at undgå
graviditeter og kønssygdomme. Men det handler
om langt mere end reproduktion. Det handler om
mental sundhed, grænser, LGBTQIA+ identiteter,
samtykke, familieformer og meget mere. Mit håb
er at en normkritisk pædagogisk tilgang bliver
en del af den pædagogiske grundfaglighed på
læreruddannelsen, så kommende lærere kan tænke
normkritik ind i al den undervisning, vi skal lave,
og ikke kun i seksualundervisningen”,
fortæller
Lina Romanini, der ser anbefalingerne her
som et rigtig godt skridt på vejen mod at
klæde de kommende lærere bedre på til at
varetage seksualundervisningen.
6
7
7
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0005.png
Ungepanelet anbefaler:
Seksualitetsundervisning indføres
som et selvstændigt fag i folkeskolen
og på ungdomsuddannelserne, hvor
der angives en konkret timefastsættelse
og anlægges et bredere fokus på køn,
krop, seksualitet og grænser.
Der udvikles et obligatorisk kursus
i normkritik på læreruddannelsen
med både eksamen og ECTS-point.
Normkritik inkorporeres i andre og
relevante videregående uddannelser,
hvor de uddannede bagefter skal
arbejde med at håndtere mennsker.
Faget skal både prioriteres
og understøttes.
Det kan vi andre gøre
Store dele af civilsamfundet, der engagerer sig i
undervisningspolitik, støtter allerede op om et
løft af seksualitetsundervisning, hvor både elev-
og studenterbevægelsen, de lærerstuderende og
interesseorganisationer har krævet dette længe.
I lyset af den brede opbakning vil vi opfordre
landets skoleledere til at påtage sig ansvaret for
at skemalægge, timefastsætte og understøtte en
bedre seksualitetsundervisning på deres egen
skole. Mens vi venter på fastere og lovbestemte
rammer, er der nemlig stadig et stort tomrum,
som skolerne kan og bør udfylde.
Vi vil gerne opfordre politikere og skoler til at
lade sig inspirere af det materiale, der allerede
findes. Eksempelvis laver Sex & Samfund i forvejen
inspirerende materialer til brug i Uge 6, hvor fokus
ikke kun er på prævention, men også på seksuelle
rettigheder, grænser, køn, krop og seksualitet. Det
viser, at vi allerede er på vej, og det er centralt, at vi
bruger denne viden og erfaring aktivt.
Vi vil samtidig opfordre vores medelever og
medstuderende på alle niveauer og i alle grene
af uddannelsessystemet til at kræve, at normkritik
og seksualitetsundervisning sættes på deres
skema, lokalt. Og mens vi venter på, at poli-
tikerne tager ansvaret på deres skuldre, vil vi
selv vise den forståelse overfor hinanden, som
vi ønsker at møde fra andre. Behovet er akut –
og det er nu, der skal handles.
8
9
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0006.png
#2 Iværksæt indsats mod chikane,
hatecrimes og vold
Der foregår i dag for meget vold og chikane og for mange hatecrimes
i Danmark. Vi bør iværksætte en storstilet indsats mod det på arbejds-
markedet, i det offentlige rum, på internettet og i hjemmet.
Der forekommer i dag mange hatecrimes, hvor
udøveren ikke dømmes herefter. Det skaber
mørketal, som gør det svært for politiet at iden-
tificere og tage aktion. Oven i det hører verbale
hatecrimes i dag ikke med i definitionen af hate-
crimes. Det medfører manglende retssikkerhed
hos ofrene, og det modarbejder ligestillingen,
da potentielle ofre for hatecrimes ikke kan
befærde sig på lige fod med andre.
Flere og flere kvinder, mænd, børn og unge samt
LGBTQIA+ personer udsættes for partnervold,
som kan have enorme konsekvenser for ofrenes
mentale trivsel efterfølgende. Et problem, der
kun er steget under COVID-19, hvorfor det er
nødvendigt, at der igangsættes flere initiativer
på området.
#MeToo har i den grad vist, hvordan chikane
stadig er et ekstremt stort problem, som er
tilstedeværende i alle dele af vores samfund.
Det er enorm problematisk! Men chikane sker
også på internettet – og det er kun steget under
nedlukningen. I 2020 oplevede Red Barnet
en stigning på 87 procent i henvendelser
om digitale krænkelser. Online chikane som
hævnporno, hadefulde beskeder og online
trusler har store konsekvenser for ofrene,
men har sjældent konsekvenser for udøverne.
Både udøvere og ofre kan opleve, at had og
negativitet kommer til at fylde i deres hverdag,
og ofrene kan opleve stress og panikanfald
som følge af chikanen. Der bør være større
konsekvenser og bedre forebyggelse af had
og chikane på internettet.
Kilder: Institut for Menneskerettigheder, LGBT+ Danmark,
Det kriminalpræventive råd, Socialstyrelsen,
Danner og Amnesty.
blander sig
Ingen
eller reagerer, for de
ved ikke hvordan
Florent er 23 år gammel, bor i Kolding og er i
gang med at tage en FGU. Hans hverdage går
med uddannelse, arbejde og at ses med sine
venner. Helt ligesom så mange andre 23-årige.
Alligevel oplever han at blive behandlet ander-
ledes end etnisk danske unge, hvor særligt
diskriminationen kommer i spil i nattelivet.
“Det er bare ikke særlig rart at blive valgt fra af en
dørmand, når man kan se, at ens etnisk danske
venner godt kan komme ind på klubben. Det giver
lidt en følelse af at komme i anden række.”
Sådan beskriver Florent oplevelsen af ikke at
blive lukket ind på natklubber på baggrund af
hans hudfarve. Ingen blander sig eller reagerer,
for de ved ikke hvordan. Sådan kan en fredag
aften hurtigt blive ødelagt. Florent er et klassisk
billede på hvor mangelfuld vores værktøjskasse
er i forhold til at bekæmpe chikane. Det skal vi
gøre bedre, for selvom det bare er en fredag
aften i byen, er det udtryk for grundlæggende
ligestillingsudfordringer i samfundet.
10
11
11
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0007.png
Ungepanelet anbefaler:
Det bør være et krav, at alle
arbejdspladser, organisationer og
uddannelsesinstitutioner har
samværspolitikker.
Hatecrimes klassificeres som
en selvstændig forbrydelse fremfor
en note. Verbale hatecrimes bør
inkluderes i definitionen af hatecrimes.
Der laves en juridisk tilføjelse af en
kønsdiskriminationsparagraf, der
beskytter mod nedsættende og hadske
kommentarer på baggrund af køn.
Der øremærkes flere midler til
oprettelse af flere krisecentre for
kvinder, mænd, børn & unge samt
LGBTQIA+ personer.
Det kan vi andre gøre
Mens vi venter på politisk handling, opfordrer vil
alle arbejdspladser, organisationer og uddannelses-
institutioner til at indføre samværspolitikker
samt opdaterer deres arbejdsmarkedspolitikker.
Der bør sættes en nultolerance for diskrimi-
nation, hadske kommentarer og chikane på
ledelsesniveau på alle arbejdspladser. Det er
ikke nok at regne med, at organisationskulturer
ændrer sig selv.
Politiet bør efteruddannes i normkritik og
minoriteters specifikke problemstillinger. I
forbedringen af seksualundervisning i folke-
skolen, som anbefalet i anbefaling 1, bør der
også undervises i fysisk og psykisk vold, så
børn får et sprog for vold i en tidlig alder. Man
kan ikke identificere vold, hvis man ikke har en
forståelse af hele begrebet.
Mediebranchen bør formulere skrappere politik-
ker og strategier for, hvordan de undgår had i
deres kommentarspor på digitale platforme.
Som unge skal gå forrest i at sætte en stopper for
digital chikane. Det er ofte unge, som er ofre og
udøvere af chikane på nettet. Vi skal blive bedre
til kende grænserne for online færden og agere
herefter. Vi skal være bedre til at sige fra overfor
hinanden, når vi oplever vold, chikane, diskrimi-
nation og grænseoverskridende adfærd.
12
13
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0008.png
#3 Skab lighed på arbejdsmarkedet
Vores arbejdsmarked er kønsopdelt og kønsmæssigt skævt.
Det skaber ulige muligheder og uretfærdighed mellem kønnene
og kræver politisk handling.
Det er mange år siden, at det første gang blev
foreslået, at øremærke barsel til mænd, sikre lige-
løn og få bedre aflønning af velfærdsarbejde. Så
ungt og innovativt kan man nok ikke ligefrem kal-
de det forslag. Og dog. For der er stadig ikke sket
noget, og vi vil derfor gerne gøre op med ideen
om, at ligestilling og lighed på arbejdsmarkedet
kommer af sig selv. Det gør det ikke! Det kræver
politisk handling, hvor selv et EU-direktiv er mere
progressivt end den danske lovgivning.
Dit arbejde og din løn er i høj grad afgjort på for-
hånd af dit køn. I Danmark har vi et kønsopdelt
arbejdsmarked, hvor klassisk velfærdsarbejde er
domineret af kvinder, mens mænd søger mod
STEM-fagene. Det er ikke i sig selv et problem. Det
problematiske opstår, når det har konsekvenser
for lønninger og muligheder for medarbejderne.
Mens klassiske velfærdsfag i disse tider er kritiske
samfundsopgaver, så lønnes de alligevel alt for
lavt. Det er uretfærdigt, at et arbejde, der har så
stor værdi for samfundet, såsom sygeplejersker
og pædagoger, alligevel værdisættes så lavt.
Et ulige lønhierarki, der blev etableret helt tilbage
fra tjenestemandsreformen i 1969, hvorefter
kvindedominerede fag fastholdes som lavt-
lønsfag. Det bør politikerne tage ansvar for at
ændre gennem konkret og bindende lovgivning.
Samtidig skaber vores barselslovgivning et
kønsmæssigt skævt arbejdsmarkedet, hvor
mænd i gennemsnit kun tager 31,9 dages
barsel, hvilket er en minimal stigning på 1,6
dag siden 2015 og langt lavere end de andre
nordiske lande. At kvinder tager en stor del
af barslen får konsekvenser for deres fremtidige
lønningsniveau. At mænd tager så lidt af barslen
får konsekvenser for deres rolle i familielivet
og for maskulinitetsidealet. Ved at øremærke
barsel vil vi altså både kunne arbejde mod mere
ligeløn, men også mere lighed for mænd. Så selv-
om det ikke kan siges at være noget nyt at kræve
dette, vælger vi i ungepanelet alligevel at afkræve
politisk handling. Det dur ikke, at vi fortsat har
sådan en skævhed i fordelingen af barsel samt
lave lønninger på velfærdsarbejde.
Kilder: Danmarks Statistik, KVINFO og Nordisk Samarbejde.
14
Hvordan kan vi forvente,
at individet rykker på
ligestillingen, hvis systemet
ikke tilskynder det eller
ligefrem modarbejder det?
“Vi havde begge et ønske om en mere lige fordeling
af vores barsel. Men økonomien gjorde, at virke-
ligheden desværre blev en anden.”
For Sandra var barslen en magisk tid, der kom-
binerede både hårdt fuldtidsarbejde nat og
dag, men også et uforstyrret rum til tilknytning
og forståelse af hendes nye rolle som mor. Hun
er 28 år, uddannet sygeplejerske fra 2018 og
har sin daglige gang på Rigshospitalet. Hun er
forlovet med Erik, der studerer til cykelmekaniker
på andet år. Sammen har de deres søn Vilfred,
der er født i oktober 2019. Det var denne glæde-
lige anledning, der gjorde, at Sandra og Erik
stod overfor et af de mest skævvridende systemer
på arbejdsmarkedet – barslen.
Efter grundige beregninger kom de frem til, at
på trods af, at Erik var på SU, kunne det ikke
betale sig for dem, at han tog meget af barslen.
For på daværende tidspunkt med Sandras
grundløn på 26.500 kr. og først en udsigt til
anciennitetstillæg efter 8 år, var det vigtigt
for deres økonomi, at Erik hurtigt kom ud på
arbejdsmarkedet. Derfor endte Sandra med at
tage 52 ugers barsel og Erik 4 uger. De skriver
sig dermed ind i den generelle tendens, men
de viser også, hvor store konsekvenser det ulige
lønhierarki har – selv for familier der ønsker mere
ligestilling. For hvordan kan vi forvente, at indi-
videt rykker på ligestillingen, hvis systemet ikke
tilskynder det eller ligefrem modarbejder det?
15
15
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0009.png
Ungepanelet anbefaler:
Højere aflønning af velfærdsarbejde,
hvor politikerne tager ansvar og
sætter flere midler af.
Konkrete tiltag til at skabe mere
ligeløn mellem kønnene igennem
bindende foranstaltninger og
gennemsigtighed. Eksempelvis
kunne man gøre det ulovligt
at spørge ind til planer om
familieforøgelse ved jobsamtaler.
Øremærket barsel til mænd, hvor
barslen fordeles helt ligeligt mellem
forældrene. Når vi alligevel kigger
barselsloven igennem, så bør man
gøre den kønsneutral og inkluderende,
så andre familietyper end den
traditionelle er afspejlet i barselsloven.
Det kan vi andre gøre
Mens vi venter på, at politikerne får imple-
menteret øremærket barsel til mænd og
skabt ligeløn, så vil vi i ungepanelet opfordre
virksomheder og organisationer til at modar-
bejde den skæve barsel ved både at støtte
de mandlige medarbejdere i at tage mere af
barslen og minimere den kløft, som barslen
skaber i lønningsniveauet af de kvindelige
medarbejdere. Barsel er ikke en pause, men
en personlig udvikling, som stolt bør stå på
CV’et hos både kvinder og mænd. Men for-
andringer kan ikke forventes kun at komme
fra individet. Derfor bør virksomheder aktivt
bidrage til, at der skabes en ny barselskultur.
Samtidig bør der stilles krav om højere løn-
ninger af klassisk velfærdsarbejde, herunder
sygeplejersker og pædagoger. Fremtidige
overenskomster bør derfor resultere i en højere
værdisætning af det samfundskritiske arbejde,
der udføres på hospitalerne og i institutionerne.
17
Imens vil vi unge opfordre hinanden til en
mere åben dialog om lønningsniveauer, om
fordeling af barsel og hvilken type arbejde,
der bør værdsættes i det fremtidige samfund.
Vi ønsker at skabe bevidsthed om de indivi-
duelle og kollektive valg der tages, så vi alle
kan bidrage til at bekæmpe denne ulighed på
arbejdsmarkedet. Lighed på arbejdsmarkedet
kommer ikke af sig selv.
16
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0010.png
#4 Indfør gratis psykologhjælp for alle
Psykisk mistrivsel er i dag et stort problem i Danmark
- både for LGBTQIA+ personer, kvinder og mænd.
I december 2020 kom gratis psykologhjælp for
unge under 25 år på den nye finanslov. Men det
er ikke nok, at kun unge med depression og
angst kan få psykologhjælp. Alle kan få brug for
hjælp. Mental sundhed bør være en rettighed
og ikke et privilegium.
Mænd er generelt dårligere til at snakke om deres
mentale sundhed, hvilket kan have fatale kon-
sekvenser ift. sygdom, dødelighed, selvmord,
kriminalitet og vold. Det er vigtigt at hjælpe
præventivt. Voldsudøvere er fx ofte mænd, som
selv kommer fra en baggrund med vold. Der
er i dag lange ventelister for hjælp til volds-
udøvere, hvilket bidrager til mere vold. Gratis
psykologhjælp vil kunne hjælpe med at forbedre
mænds sundhed.
Danske LGBTQIA+ personer har dårligere mentalt
helbred end resten af befolkningen. De scorer
lavere på selvvurderet psykisk helbred og er
overrepræsenterede inden for statistikker om
ensomhed, selvskade og selvmordsadfærd.
LGBTQIA+ personer mistrives desuden mere på
jobbet end andre, viser ny rapport.
Psykisk mistrivsel opstår også hos piger og
kvinder. Antallet af 10-24 årige, der diagnosti-
ceres med psykiske sygdomme som fx angst,
depression og spiseforstyrrelse er steget. 11-årige
piger oplever i dag end lavere livstilfredshed
end drenge, og det falder blot med alderen.
Flere piger end drenge har dårligt selvværd.
BUPL påpeger, at det massive samfundspres
og perfekthedskultur er skyld i, at især piger
føler sig pressede. Kvinder angiver generelt at
have dårligere helbred og trivsel end mænd.
Brugerbetaling i sundhedsvæsenet skaber
ulighed i vores samfund. Vi skal nedbryde
psykisk mistrivsel, som opstår på baggrund af
køn, krop og seksualitet. Derfor bør der indføres
gratis psykologhjælp for alle.
Kilder: Kvinfo 2020, Danmarks Statistik, Dialog mod
vold, Vidensråd for Forebyggelse, Projekt SEXUS, BUPL,
Børnerådet, Psykiatrifonden, Rapport SIF:
“Sundhed og
trivsel i et kønsperspektiv”
mig er det en
For
menneskerettighed at gå
til psykolog. Lige så
vel som vi kan gå gratis
til lægen
”For mig er det en menneskerettighed at gå
til psykolog. Lige så vel som vi kan gå gratis til
lægen for at sikre vores fysiske sundhed, skal vi
også kunne gå gratis til psykolog for at sikre vores
mentale sundhed.”
Cynthia er 25 år gammel og har gennem sin
ungdom lidt af både angst, selvskade og
præstationspres. Cynthia gik med skammen
og tabuet så længe indeni, at vandet til sidst
kogte over.
Da hun var 20 år blev hendes angst så slemt,
at hun i en periode hverken kunne arbejde eller
spise sammen med andre mennesker. Angsten
var gået fra at være små faresignaler til at være
dominerende i alt, hun foretog sig. Først her
startede hun til psykolog, som hun endte med at
måtte betale 1.200 kroner for hver uge. Systemet
for henvisning fra lægen føltes alt for snørklet, og
hun følte ikke, at hun passede ind i de “bokse”,
som hun skulle afkrydse for at få en henvisning.
Cynthia er stor fortaler for gratis psykologhjælp.
18
19
19
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0011.png
Ungepanelet anbefaler:
Gratis psykologhjælp til alle.
Normkritisk studievejledning i
folkeskolen og på ungdomsuddannelser.
En national forebyggende indsats,
der retter sig mod mænd, LGBTQIA+
personer og kvinder for at skabe
bedre mental trivsel.
Det kan vi andre gøre
Mens vi venter på, at gratis psykologhjælp for alle
bliver skrevet ind i finansloven 2022, så opfordrer
vi alle danske arbejdspladser til at sikre privat
sundhedsforsikring til deres medarbejdere.
Vi unge vil selv – samt opfordre andre til – at
blive bedre til at snakke med hinanden om vores
psykiske problemstillinger. Vi kan og bør hjælpe
hinanden med at nedbryde tabuer omkring
psykisk sygdom og psykiske vanskeligheder.
20
kan og bør hjælpe
Vi
hinanden med at ned
bryde tabuer omkring
psykisk sygdom og
psykiske vanskeligheder
21
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0012.png
Mange flere ideer
Her er samlet flere af ungepanelets ideer og anbefalinger, der er blevet
diskuteret i løbet af deres arbejde. Disse anbefalinger er der ikke kon-
sensus om i hele ungepanelet, men de fortjener alligevel en plads som
inspiration og indblik i ligestillingsproblematikkerne i ungdomslivet.
Arbejdsmarked
Opret en sexchikanestrategi
på alle arbejds-
pladser. Det kunne være som en obligatorisk del
af en arbejdspladsvurdering, APV. Der bør ind-
føres en måde, hvor man anonymt kan sige fra og
berette om sine oplevelser med sexisme på alle
arbejdspladsen. Man kunne oprette en særskilt
afdeling i Arbejdstilsynet, der har fokus på at føre
tilsyn med dette.
Indfør objektivt arbejdsgiveransvar,
så det
bliver arbejdsgiverens ansvar at skabe en god om-
gangstone og et ordentligt psykisk arbejdsmiljø. Et
særligt tilsyn skal oprettes for at holde øje med det
psykiske arbejdsmiljø på de danske arbejdspladser.
Indfør en incitamentsstruktur
til at skabe en mere
lige fordelt barsel. Så hvis man deler barslen ligeligt,
så får man fx 2 måneder mere i barsel til deling.
Anerkend flere familieformer
i lovgivningen, så
man kan være flere end to forældre om at tage
barslen.
Opdater lovgivning,
så man ikke må spørge ind
til planer for familieforøgelse under jobsamtaler.
Opret fair retningslinjer
for, hvor længe
man må fastholde arbejde i deltid og korttids-
kontrakter. Mange kvinder arbejder ufrivilligt
på deltid. Fra politisk hold bør man opfordre
arbejdsgivere til at hæve flere folk fra deltid til
fuldtid og gøre det muligt for kommunerne
gennem økonomisk tilskud.
Fasthold kompetent arbejdskraft.
Det kunne
vi gøre ved at tilbyde nybagte familier fleksible
arbejdstider. Det vil gøre, at flere kvinder ikke
føler sig tvunget til at søge deltidsarbejde.
Indfør “National Nederdelsdag”
en landsdæk-
kende mærkedag for at sætte fokus på sexisme
på arbejdspladsen og fremme mangfoldighed
og ligestilling. Ligestillingsministeren skulle iføre
sig nederdel på dagen for at bakke op og sende
et signal.
Anonymiser ansøgningsproceduren,
så alder,
køn, navn og billede ikke fremgår. Det gælder
også på ansøgninger til praktikpladser og
lærlingepladser.
23
Uddannelse
Indfør undervisning
i bias og normkritik som et
obligatorisk fag i hele uddannelsessystemet. Det
skal ses som almen dannelse. Det gælder særligt på
uddannelser, hvor man arbejder med mennesker.
Giv flere mulighed for handicaptillæg.
Det kunne være til alle med psykiske diagnoser
– fx unge med ADHD, fordi de oplever at blive
begrænset i deres mulighed for uddannelse.
Udvikl studievejledningen,
så der rådgives
mere mangfoldigt. Studievejledere skal præ-
sentere unge for flere forskellige fag og jobs,
der bryder med normative kønsopfattelser.
Opret individuel studievejledning.
Det skal ikke kun tilbydes de svageste elever.
Den nuværende fælles studievejledning kommer
til at reproducere traditionelle kønsopfattelser
og forventninger.
Sørg for at pensum
indeholder et mangfoldigt
billede på, hvem der varetager det faglige
arbejde. Eksempelvis er sygeplejersken altid en
kvinde i cases i lærebøgerne på uddannelsen
for sygeplejersker.
Giv eksterne undervisere ansvaret
for under-
visning i LGBTQIA+ spørgsmål, da de er mere
kompetente på nuværende tidspunkt. Det
kunne være undervisere fra Normstormerne,
LGBT Danmark eller Sex & Samfund.
Giv al undervisning et intersektionelt aspekt,
så vi behandler emner ud fra ud fra forskellige
perspektiver og identiteter – LGBT+, tykhed, han-
dicap, etnicitet, psykiske sygdomme mm.
22
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0013.png
Sundhed
Indfør en feministisk sundhedspolitik,
så man i
alle nye love havde et feministiske ståsted og per-
spektiv på nye forslag. Ligesom man i Sverige har
en feministisk udenrigspolitik.
Skab mere lighed i sundhedsvæsnet.
For at
skabe lige sundhed, skal man ikke behandle alle
mennesker lige og på samme måde. Vi har alle
forskellige forudsætninger for at kunne modtage
behandling. Eksempelvis fjern egenbetaling af
tolke gebyret ved lægen.
Indfør en proaktiv indsats
i sundhedsvæsenet,
der får flere mænd til at gå til lægen. Det kunne
betyde, at en mandlig patient, man ikke har set i
to år, skal indkaldes til en lægekonsultation.
Inkluder flere kønsopfattelser
i sundheds-
væsenet. Eksempelvis har sundhedsvæsenets
systemer, formularer og papirer brug for at blive
opdateres, så de er mere indkluderende for for-
skellige familiekontallationer og køn. Derudover
bør der indføres kønsneutral behandling i fertilitets-
behandling samt mulighed for, at man selv kan
vælge forældretitel i sundhedsvæsnet og generelt
offentlige systemer.
Stop det binære CPR nr. system.
Det skal ikke
fremgå i vores CPR nr., hvilken kønsidentitet vi har.
Gør det muligt at lave en dobbeltdonation
af sæd og æg for alle.
Indfør informeret samtykke
i behandlingen
af transkønnede, så der undgås monopol på
behandlingen. Pt. begrænses hormoner fx til
transkønnede, der har en høj BMI. Men der findes
ikke noget sundhedsfaglige argument for, at
det er farligt at give hormoner til transkønnede
med et højt BMI. Derfor kunne informeret sam-
tykke være en løsning.
Indstil følgende spørgsmål til Etisk Råd:
Er det etisk forsvarligt, at vi opererer på inter-
kønnet babyer af ikke sundhedsfaglige årsager
men med begrundelse i at få dem til at passe
ind i kategorierne: Mand eller kvinde? Hvis barnet
er blevet opereret som baby pga. interkøn, bør
det stå i barnets journal og ikke i morens journal,
som det gør på nuværende tidspunkt.
Vold og chikane
Brug klarere retningslinjer
og samværspolitik-
ker for bestyrelser for at undgå sexisme, vold og
magtmisbrug. Hvis en statsstøttet organisation
udøver magtmisbrug og har en kultur med sexisme
og vold, kunne man fratage dem statsstøtten
som konsekvens.
Indfør et politisk krav om,
at natklubber og barer
skal have en samværspolitik, som personalet kan
henvise til. En samværspolitik som også gæster kan
læne sig op af, hvis de oplever chikane eller vold på
stedet. Opret en smiley-ordning, så de natklubber,
der har en samværspolitik, kan få en smiley.
Sørg for, at alle,
som opsøger et krisecenter, skal
være garanteret en plads. Opret flere krisecentre
til børn og unge, og flere særskilt LGBTQIA+
personer. Indfør en ordning, der kvalitetssikrer
krisecentre, og opret et support-netværk for
voldsramte.
Indfør bedre henvisningsmuligheder
for personer,
der oplever eller udøver vold og overgreb, så der
ikke skal være ventetid på behandlingen.
Igangsat et større opsporingsarbejde,
der
sætter ind, inden en persons voldelige eller
chikanerende adfærd eskalerer. Vi kunne fx
hjælpe unge, ensomme mænd med at bear-
bejde følelsen af ensomhed på en konstruktiv
måde, så den ikke bliver til vrede.
Fastsæt regler og indfør love
for, hvor hurtigt
hævnporno skal fjernes fra nettet, ligesom man har
indført i Tyskland. Opret en center, der kan hjælpe
med at fjerne hævnporno hurtigt og effektivt.
Personer i offentlige, sociale
erhverv, som fx
socialrådgivere, læger, politi, advokater, lærere,
journalister, dommere, sygeplejersker og pæda-
goger bør uddannes i vold og håndtering af dette
samt bias.
Opret en kampagne
der øger elevers kendskab
til Mobbenævnet. Elever gør ikke brug af denne
ret, fordi de ikke er klar over, at det findes. Det
vil give elever og familier mulighed for at gøre
noget ved mobningen, hvis de oplever at deres
skole fejler.
24
25
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0014.png
afgørende ved ungdommen i dag
Det
er, at de modsat tidligere generationer,
bakker deres holdninger op med
handling. De har forstået, at ligestilling
er intersektionelt, og at deres stemme
er vigtig i samfundsdebatten.
Fra Klimaaktivisten Vanessa Nakate i
Uganda og nobelprismodtageren Malala
Yousafzai i Pakistan til dansk-somaliske
LGBT+ aktivist Yaqub Abdirahman, ser
vi i hele verden en ungdom, som ikke
har tid til at vente på, at den forskel, der
skal til i dag, diskuteres i morgen
Den afrodanske podcastgruppe A Seat At The Table
27
27
26
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 60: Katalog over anbefalinger om hvordan man skaber ligestilling i Danmark, som er udarbejdet af ungepanelet om ligestilling, fra beskæftigelsesministeren og ministeren for ligestilling
2349262_0015.png
Ungepanelet er blev nedsat af
ligestillingsministeren i 2020.
Ungepanelet er faciliteret af den
socialøkonomiske virksomhed
DeltagerDanmark.
Udgivelse den 8. marts 2021.
Grafik og illustrationer: Randi Hagemann
28