Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 55
Offentligt
2346983_0001.png
2021/03
Evaluering af Ret Til
ligestilling
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0002.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Knowledge for a better society
Oxford Research er en specialiseret
videnvirksomhed med fokus på
velfærdsområderne og erhvervs- og
regionaludvikling.
Oxford Research gennemfører
skræddersyede analyser,
implementeringsevalueringer og
effektevalueringer for offentlige
myndigheder, fonde og organisationer i
civilsamfundet. Vi rådgiver også om
strategiudvikling, faciliterer
udviklingsprocesser og formidler vores
viden på undervisningsforløb og
seminarer. Vi kombinerer akademisk
fordybelse, strategisk forståelse og god
kommunikation
på den måde skaber vi
anvendelsesorienteret viden, der kan gøre
en forskel.
Oxford Research er grundlagt i 1995 og
har selskaber i Danmark, Norge, Sverige
og Finland. Oxford Research er en del af
Oxford Gruppen.
Kunde
Ligestillingsafdelingen i
Beskæftigelsesministeriet
Projektperiode
Maj 2017 til december 2020
Team
Tobias Bühring
Amanda Thor Andersen
Clara Ellegaard
Nete Krogsgaard Niss
Hanan Lastat
Eksternt tilknyttet ekspert
Garbi Schmidt
Forsidebillede:
Anvendt med tilladelse fra familien
på billedet
Øvrige billeder:
Gengivet fra ret-til-ligestilling.dk
Oxford Research A/S
Vesterbrogade 149
1620 København V
Danmark
[email protected]
www.oxfordresearch.dk
Venn-diagrammet
er en stilistisk repræsentation
af Oxford Researchs bestræbelser på at kombinere
forskningskompetencer, strategi og
kommunikation og lave viden til et bedre samfund
2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0003.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1 Rapportens opbygning
1.2 Konklusioner
1.2.1 Kursernes indhold og virkemidler rammer målgruppen
1.2.2 Kurserne har givet ny viden til målgruppen
1.2.3 Kurserne har givet deltagerne inspiration til at ændre adfærd
1.3 Indsatsens udbredelse og fokus i det videre arbejde
2. Beskrivelse af Ret til ligestilling
2.1 Tilrettelæggelse af Ret til ligestilling
2.1.1 Udvikling af materiale
2.1.2 Rekruttering af underviserkorps
2.1.3 Indhold i kurser
2.2 Målgruppe og deltagere
3. Kursernes forløb og deltagernes udbytte
3.1 Selve undervisningen
3.1.1 Kursusmateriale og brugen af virkemidler
3.1.2 Tidsrammen
3.1.3 Sproglige barrierer
3.1.4 Deltagernes engagement
3.2 Ny viden om rettigheder og ligestilling
3.3 Ændringer i holdninger og handlinger
4. Indsatsens udbredelse og potentiale for forankring
4.1 Kurserne efterspørges af forskellige årsager
4.1.1 Kurset kan nedbryde barrierer
4.1.2 Kurset kan skabe dialog
4.1.3 Kurset kan bruges bredt
4.2 Indsatsen har størst gennemslagskraft blandt kvinder, unge og nyankomne
4.3 Potentiale for yderligere udbredelse og forankring
5. Metode og datagrundlag
5.1 Spørgeskemaundersøgelse blandt deltagere
5.2 Spørgeskemaundersøgelse blandt undervisere
5.2.1 Kobling af spørgeskemadata
5.3 Interviews med undervisere
5
6
6
6
7
7
8
9
9
9
11
11
12
15
15
16
18
19
20
22
25
28
29
29
30
30
31
34
35
35
36
36
36
3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0004.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
5.4 Interviews med kursusbestillere
5.5 Casestudier af kursusafholdelse
5.6 Interviews med projektleder
37
37
38
4
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
1. Indledning
I det danske samfund har borgerne en række rettigheder, som sikrer den enkeltes muligheder for at
leve et godt og frit liv. Disse rettigheder gælder for alle på tværs af alder, køn og etnisk baggrund. Den
enkeltes rettigheder er en forudsætning for at have et velfungerende demokratisk retssamfund.
Borgerne skal også have mulighed for at bruge deres rettigheder til at forme deres liv, som de ønsker.
Derfor er det helt afgørende, at borgerne kender deres rettigheder.
Ligestillingsafdelingen har som en del af handlingsplanen for forebyggelse af æresrelaterede
konflikter og negativ social kontrol fra 2016 igangsat en oplysnings- og debatindsats om rettigheder,
ligestilling og negativ social kontrol til minoritetsetniske kvinder, mænd og unge
(rettighedskampagne), som er finansieret af satspuljeaftalen fra 2017.
Det overordnede formål med rettighedskampagnen er at fremme ligestilling og mindske negativ social
kontrol blandt kvinder, mænd og unge med etnisk minoritetsbaggrund.
Denne rapport indeholder den afsluttende evaluering af Ret til ligestilling, som rettighedskampagnen
hedder. Evalueringen skal vise, om indsatsen er implementeret efter hensigten, samt om den indfrier
de målsætninger, der er sat op fra Ligestillingsafdelingens side.
Rettighedskampagnen er udviklet og gennemført i årene 2017-2020 af et konsortium bestående af Als
Research og Dansk Flygtningehjælp og består primært af et undervisnings- og debattilbud målrettet
kvinder, mænd og unge med etnisk minoritetsbaggrund. Undervisningstilbuddet består dels af et
basismodul og dels af fire mere fokuserede moduler. Grundmodulet er en grundlæggende oplysnings-
og debatindsats om rettigheder, ligestilling og negativ social kontrol, som er henvendt til både
nyankomne og herboende minoritetsetniske kvinder og mænd samt unge med ringe kendskab til eller
deltagelse i det danske samfund. De fire mere fokuserede moduler er målrettet specifikke målgrupper
og uddyber udvalgte emner berørt i basismodulet. Målgrupperne er opdelt i kategorierne voksne og
unge, nyankomne eller herboende flygtninge og indvandrere eller efterkommere.
Indsatsen indeholder desuden en forankringsdel, som retter sig mod kommunernes arbejde med
målgruppen efter indsatsens udløb. Forankringsdelen er igangsat i efteråret 2020, men indgår ikke i
denne evaluering. I projektperioden har Als Research og Dansk Flygtningehjælp foretaget mindre
justeringer for at forbedre indsatsen undervejs. Blandt tiltagene er en simplificering af de prezi-
præsentationer, der anvendes, udarbejdelse af ordlister med oversættelse af centrale begreber til de
seks sprog og afholdelse af erfaringsmøder blandt underviserne. I februar 2019 blev der tilføjet et
tillægsmodul om religiøse ægteskaber. Modulet er finansieret af Styrelsen for International
Rekruttering og Integration og er ikke omfattet af nærværende evaluering.
I 2018 udgav Oxford Research en midtvejsevaluering for rettighedskampagnen. I denne slutevaluering
inddrages data indsamlet både før og efter midtvejsevalueringen.
Evalueringen er baseret på mixed methods design og et omfattende datamateriale. Der er gennemført
to spørgeskemaundersøgelser med svar fra 417 ud af ca. 2.000 deltagende kursister samt 126
besvarelser fra undervisere, som dækker 118 af de 133 afholdte kurser. Herudover er der gennemført
5
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0006.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
18 interviews med undervisere, syv interviews med kursusbestillere samt tre casestudier af afholdte
kurser og en observation af et opkvalificeringsseminar for undervisere.
Evalueringen er gennemført af Oxford Research med sparring fra professor i kultur og
sprogmødestudier på Roskilde Universitet, Garbi Schmidt. Garbi Schmidt har leveret sparring til
evalueringsdesignet samt midtvejsevalueringen og denne slutevaluering.
1.1 Rapportens opbygning
I det følgende afsnit præsenteres evalueringens konklusioner. På baggrund af konklusionerne kan der
udledes en række opmærksomhedspunkter i det videre arbejde med at oplyse om rettigheder. Dette er
præsenteret i afsnit 1.3. I kapitel 2 beskrives indsatsens indhold og målgruppe. Kapitlet beskriver bl.a.,
hvordan indsatsen er tilrettelagt. Kapitel 3 indeholder data og analyser om kursernes forløb samt
deltagernes udbytte af kurserne. Kapitlet er baseret på såvel kvantitative som kvalitative kilder.
Kapitel 4 indeholder en analyse af indsatsens udbredelse og potentiale for forankring. I det afsluttende
kapitel 5 beskrives evalueringens metode og datagrundlag.
1.2 Konklusioner
Evalueringen kan helt overordnet konkludere, at oplysnings- og debatindsatsen om rettigheder,
ligestilling og negativ social kontrol til minoritetsetniske kvinder, mænd og unge er veltilrettelagt og
har skabt et udbytte hos målgruppen i form af dialog, refleksion og ny viden. Indsatsen er
landsdækkende og er kommet bredt ud til målgruppen. Der har været en efterspørgsel efter indsatsen i
hele perioden, og der har været høj tilfredshed blandt såvel deltagere som kursusbestillere.
Evalueringen forholder sig til målgruppens oplevede udbytte af at deltage i kurserne. Udbyttet er målt
ved at se på deltagernes reaktion, læring og adfærd. Det første niveau,
reaktion,
har fokus på
deltagernes umiddelbare oplevelse af forløbet. Det andet niveau,
læring,
omhandler deltagernes viden
som følge af forløbet, herunder holdningsændringer. Det tredje niveau,
adfærd,
fokuserer på, i hvor
høj grad deltagerne efterfølgende ændrer adfærd. Bruger de det, de har lært, i praksis?
1.2.1 Kursernes indhold og virkemidler rammer målgruppen
Deltagernes
reaktion
på indsatsens kurser har generelt været meget positiv. Der er stor tilfredshed med
de materialer, der anvendes under kurserne, blandt både deltagere og undervisere. Det gælder både
film og det øvrige indhold af de prezi-præsentationer, der anvendes. Således vurderer 9 ud af 10
deltagere, at filmene, som er oversat til seks sprog, gør det nemmere at forstå budskaberne.
Deltagerne i kurserne deltager aktivt i undervisningen og er engagerede. Det er særligt undervisernes
evne til at relatere kursets indhold til deltagernes dagligdag, som sikrer engagement og deltagelse
blandt kursisterne. Alle kurser foregår som udgangspunkt med en erfaren underviser og en underviser
med anden etnisk baggrund, som kan være rollemodel for deltagerne. Underviseren, der har en
rollemodelfunktion, spiller en afgørende rolle for, at deltagerne forstår indsatsens budskaber.
Rollemodellerne har haft en stor betydning for skabelsen af et trygt rum, hvor deltagerne har turdet at
komme på banen og deltage aktivt i dialog og diskussion. Således har underviserne generelt haft
succes med at skabe dialog og refleksion blandt deltagerne på kurserne. Deltagernes engagement og
6
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0007.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
vilje til at gå i dialog kan også tolkes som et udtryk for, at kurserne ikke har været præget af social
kontrol blandt deltagerne i selve undervisningssituationen.
Evalueringen viser desuden, at leverandøren og underviserne har været i stand til at overkomme de
sproglige barrierer, som påvirkede deltagernes forståelse af indsatsens budskaber i den første periode.
Barriererne er overkommet ved at have materialer på syv forskellige sprog, ved at anvende tolke, samt
ikke mindst ved at have undervisere, der kan tale deltagernes sprog. Det omfattende datamateriale,
samt oversættelsen til forskellige sprog, har i flere tilfælde gjort det svært for underviserne at nå
igennem kursusmaterialet inden for tidsrammen. Underviserne har derfor prioriteret i kursusmaterialet,
som med fordel kunne forenkles og målrettes yderligere.
1.2.2 Kurserne har givet ny viden til målgruppen
Evalueringen viser, at kurserne har skabt
læring
hos målgruppen. Det primære formål med
undervisningen er, at deltagerne får tilegnet sig ny viden om rettigheder og ligestilling, som evt. vil
medføre en ændring i holdninger og handlinger fremadrettet. Ud fra svar fra 417 deltagere viser
evalueringen, at næsten alle deltagere ifølge dem selv opnår ny viden om:
Kvinders rettigheder (84 pct. angiver, at de har opnået ny viden)
Ligestilling i Danmark (87 pct. angiver, at de har opnået ny viden)
Ægteskab og skilsmisse (87 pct. angiver, at de har opnået ny viden)
Krop og seksualitet (79 pct. angiver, at de har opnået ny viden)
Vold i familien og vold i børneopdragelsen (86 pct. angiver, at de har opnået ny viden)
Mænds og kvinders roller på arbejdsmarkedet (90 pct. angiver, at de har opnået ny viden)
Opdragelse af børn og unge (88 pct. angiver, at de har opnået ny viden)
Det skal understreges, at der er tale om deltagernes egen vurdering af udbyttet. Der er mindre forskelle
i, hvilke deltagere der har det højeste udbytte af kurserne. Det er dog gennemgående på tværs af køn
og alder, at deltagerne får ny viden på baggrund af kurserne. Herudover er udbyttet blandt deltagerne
ensartet på tværs af kurser, uanset deltagerantal, deltagersammensætning og afholdelsessted.
1.2.3 Kurserne har givet deltagerne inspiration til at ændre adfærd
Evalueringen viser, at deltagerne selv vurderer, at de vil overveje at ændre
adfærd
på baggrund af den
nye viden, de har fået på kurserne. 89 pct. af deltagerne er enige eller meget enige i, at kurset fik dem
til at tænke over ligestilling og rettigheder. Der er samtidig 86 pct. af deltagerne, som er enige eller
meget enige i, at de vil tale med andre om kurset, mens 9 ud af 10 af deltagerne mener, at de kan bruge
den nye viden i deres hverdag. Den bedste indikation for, at deltagerne vil ændre adfærd, er, at 81 pct.
af deltagerne angiver, at de vil gøre noget anderledes i deres familieliv fremover.
De kvantitative resultater bakkes desuden op af kvalitative data, hvor kursusdeltagere fortæller, at
kurset har inspireret dem til at gøre noget anderledes i deres familieliv. Flere af deltagerne fortæller
eksempelvis, at de vil snakke mere åbent med deres ældre børn om emner som seksualitet og krop.
7
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0008.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
1.3 Indsatsens udbredelse og fokus i det videre arbejde
Evalueringen viser, at indsatsen er nået bredt ud geografisk til en bred målgruppe af voksne og unge
med minoritetsetnisk baggrund. Det er dog svært at konkludere, hvorvidt kurserne har ramt netop den
del af de minoritetsetniske personer, der har størst behov for indsatsen. Datamaterialet viser, at
halvdelen af kurserne har fundet sted på sprogskoler, mens en mindre andel af kurserne er afholdt i
jobcentre, boligsociale indsatser og foreninger. Indsatsen har haft succes med at ramme et højt antal
nyankomne flygtninge og indvandrere, mens det i mindre omfang er lykkedes at komme ud til
minoritetsetniske personer, der har været i Danmark i længere tid, men er i risiko for negativ social
kontrol.
På baggrund af de positive resultater, indsatsen har opnået, og pointerne i det foregående afsnit er det
evaluators vurdering, at der er et stort potentiale for at videreføre en stor del af indsatsens indhold og
aktiviteter. Indsatsen har indtil videre været bundet op på at skulle informere ud fra et omfattende
materiale, hvilket har givet nogle udfordringer i forhold til tidspres. I den fremadrettede brug af
indhold vil vi anbefale, at vægtningen mellem information og dialog justeres, så der er mere fokus på
dialog, og at indsatsen i højere grad tilpasses forskellige målgrupper med fokus på de mest relevante
emner.
Indholdet i indsatsen har vist sig at skabe værdi over for målgruppen bredt set. Der har samtidig
løbende været efterspørgsel på kurser, og der er ikke sket et fald i efterspørgslen. Det er på den
baggrund evaluators vurdering, at man også fremover kan opnå et udbytte hos målgruppen ved at lade
indsatsen fortsætte ud over den planlagte projektperiode. Det kan enten være i det nuværende setup
eller forankret et andet sted, hvor kommuner, sprogskoler og boligsociale aktører naturligt vil
henvende sig for at efterspørge et kursus. Det er evaluators vurdering, at en forenkling og målretning
af indsatsens kurser og materiale kan gøre kurserne attraktive for en endnu bredere gruppe af
bestillere.
Evalueringen viser, at indsatsens temaer fungerer over for målgruppen generelt. Evalueringen viser
samtidig, at nogle af temaerne har en særlig stor virkning på dele af målgruppen, herunder kvinder og
unge. Det er derfor evaluators vurdering, at temaerne og det indhold, der er udviklet under temaerne,
med fordel kan genbruges i nye kurser, der målretter sig mod mere specifikke målgrupper. Der synes
eksempelvis at være potentiale i et kursus, der retter sig specifikt mod kommunernes
beskæftigelsesindsats over for etniske minoritetspersoner uden for arbejdsmarkedet. På samme måde
er der efterspørgsel på et kursus, der har negativ social kontrol som sit overordnede fokus. Både
arbejdsmarkedstilknytning og social kontrol er allerede en del af kursernes indhold, men det fremgår
ikke tydeligt nok for kursusbestillerne. Det er således evaluators vurdering, at nye og mere målrettede
kurser med fordel kan udvikles gennem brug af indsatsens materiale.
8
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0009.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
2. Beskrivelse af Ret til ligestilling
Ret til ligestilling blev igangsat i 2017. Indsatsen er udviklet og afviklet af et konsortium bestående af
Als Research og Dansk Flygtningehjælp og består af et undervisnings- og debattilbud målrettet
kvinder, mænd og unge med etnisk minoritetsbaggrund.
Undervisningstilbuddet består dels af et basismodul og dels af fire mere fokuserede moduler.
Grundmodulet er en grundlæggende oplysnings- og debatindsats om rettigheder, ligestilling og negativ
social kontrol, som er henvendt til både nyankomne og herboende minoritetsetniske kvinder og mænd
samt unge med ringe kendskab til eller deltagelse i det danske samfund. De fire mere fokuserede
moduler er målrettet specifikke målgrupper og uddyber udvalgte emner berørt i basismodulet.
Målgrupperne er opdelt i kategorierne voksne og unge, nyankomne eller herboende flygtninge og
indvandrere eller efterkommere.
I dette afsnit beskrives indsatsens tilrettelæggelse samt materiale og indhold i kurserne. Til sidst i
afsnittet beskrives kursernes målgruppe og deltagere.
2.1 Tilrettelæggelse af Ret til ligestilling
Indsatsens kerne er afholdelsen af kurser rettet mod etniske minoriteter. Kurserne er afholdt på
baggrund af en grundig forberedelse fra Als Research og Dansk Flygtningehjælp. For det første er der
udviklet materiale til brug før, under og efter kurserne. For det andet er der rekrutteret et
underviserkorps, som har gennemgået en opkvalificering. For det tredje er indsatsen og kurserne
blevet markedsført på flere platforme.
2.1.1 Udvikling af materiale
I forbindelse med indsatsen er der udviklet en række forskellige materialer:
Hjemmeside
Underviserguide
Kursushæfte
Film
Prezier til de fem kursustyper (prezi er en interaktiv præsentation i stil med PowerPoint)
Flyer med info om Ret til ligestilling.
Materialerne er udviklet i dialog med Ligestillingsafdelingen. Desuden har Odense og Københavns
Kommune været inddraget i udviklingen af materialerne. I kvalitetssikringen af materialerne har
leverandøren også inddraget en gruppe af undervisere, som har bidraget med deres erfaring.
9
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0010.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Ifølge leverandøren er kursusmaterialerne udviklet ud fra fire tilgange:
Den informerende:
Materialet skal indeholde det, man bør vide, når man kommer til
Danmark. Det gælder både regler og rettigheder, samt hvordan familier, børn og voksne
lever i Danmark. Hvordan ser en familie normalt ud (to indkomster)? Her også hvordan
man opfører sig over for hinanden i det offentlige rum, og hvordan man kan få hjælp, hvis
man oplever noget, man ikke bryder sig om.
Den sælgende:
Materialet skal ikke kun være informerende, det skal også sælge. De fleste
mennesker er ikke flygtet
til
Danmark, men
fra
et land. Så de positive aspekter, der er i
ligestilling, skal sælges til målgruppen.
Den løsningsorienterede:
Der skal være gode råd til, hvordan man lever sit liv, som man
vil, men samtidig i overensstemmelse med de regler og det værdisæt, der er i Danmark.
Den dialogsøgende:
Indsatsen skal ikke være for docerende og kun hælde viden på folk.
Der skal være dialog og debat.
Alt materiale, der er udviklet i forbindelse med indsatsen, ligger til rådighed på hjemmesiden ret-til-
ligestilling.dk.
Screenshot fra Ret-til-ligestilling.dk
Hjemmesiden er indgangen til indsatsen og har flere funktioner. Dels er der adgang til alt det
materiale, der er udarbejdet i forbindelse med indsatsen. Materialet er lavet på dansk og er derudover
oversat til seks sprog: engelsk, tyrkisk, somali, tigrinsk, arabisk og farsi. Selve hjemmesiden er også
oversat til de seks sprog. Dels er der en del af hjemmesiden, der er henvendt til undervisere. Her ligger
alt undervisningsmateriale frit tilgængeligt. Det kan frit downloades og anvendes, både af undervisere
og af andre interesserede. Endelig indeholder hjemmesiden en sektion henvendt til potentielle
bestillere af kurser. Kurserne kan bookes direkte fra hjemmesiden.
10
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0011.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
2.1.2 Rekruttering af underviserkorps
Underviserkorpset er rekrutteret af Dansk Flygtningehjælp. Underviserkorpset er sammensat af erfarne
undervisere med erfaring i at undervise målgruppen af etniske minoriteter. En del er samtidig
nydanske undervisere, som kan tjene som rollemodeller for målgruppen. Modellen er, at der til hvert
kursus er to undervisere, hvoraf den ene er en erfaren underviser, og den anden er en nydansker, der
fungerer som rollemodel.
En stor del af underviserne var allerede før indsatsen tilknyttet Dansk Flygtningehjælp. De fleste af
underviserne er derfor blevet udvalgt baseret på tidligere erfaringer med dels undervisning, dels
emnerne i rettighedskampagnen, foruden deres motivation. Underviserne har deltaget i et todages
opkvalificeringskursus, hvor de er blevet klædt på til at anvende undervisningsmaterialet samt skabe
dialog blandt deltagerne.
Ved opkvalificeringen nævner repræsentanten fra Dansk Flygtningehjælp desuden, at underviserne er
udvalgt ud fra en forventning om, at de kan skabe dialog, da deres opgave ikke blot er at formidle
indholdet i indsatsen, og at de gerne skal kunne bruge sig selv og egne erfaringer til at skabe denne
dialog. Samtlige undervisere vurderer, at de er klædt på til at undervise på baggrund af
opkvalificeringen.
Evaluator vurderer, at underviserne er motiverede og brænder for indsatsens formål. Flere har også
tidligere arbejdet med at fremme ligestilling blandt målgruppen på forskellige måder.
2.1.3 Indhold i kurser
Der er udbudt fem forskellige kursustyper:
Basiskurset
er et introduktionsforløb og henvender sig til den overordnede, brede målgruppe.
Blåt kursus,
som henvender sig til minoritetsetniske voksne, herunder dem, som er gift og har
børn, og indeholder temaer udvalgt til denne målgruppe.
Rødt kursus,
som henvender sig til minoritetsetniske voksne, herunder dem, som er gift og
har børn. Dette forløb er formuleret til dem, der har boet i Danmark i længere tid.
Grønt kursus,
som henvender sig til den yngre del af målgruppen: Både myndige og
umyndige unge, der er ugifte og ikke har børn.
Gult kursus,
som henvender sig til unge ugifte uden børn. Dette kursus henvender sig til
minoritetsetniske unge, der har boet i Danmark i længere tid.
Tabel 1 herunder viser, at der har været klart størst efterspørgsel på basiskurset. Leverandøren forklarer,
at basiskurset berører en stor del af de emner indsatsen indeholder, og undervisere derfor har mulighed
for at målrette kurset og lægge vægt på nogle emner mere end andre. I nogle tilfælde er der blevet
skræddersyet kurser ud fra kursusmaterialerne, men som ofte har kursusbestillerne efterspurgt et
basiskursus med en forudgående dialog om, hvilke emner der er særligt vigtige for den pågældende
målgruppe. Alle kurserne i indsatsen er blevet markedsført fra leverandørens side, så fordelingen af
kurserne er et billede af efterspørgslen hos de aktører, der bestiller og afholder kurser.
Alle kurserne i indsatsen er blevet markedsført fra leverandørens side, så fordelingen af kurserne er et
billede af efterspørgslen hos de aktører, der bestiller og afholder kurser.
11
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0012.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Tabel 1: Afholdte kurser: kursustyper
Kursustype
Basiskursus
Blåt kursus
Rødt kursus
Grønt kursus
Gult kursus
Skræddersyede kurser
I alt
Antal
92
9
14
3
3
6
127*
*4 kurser har ikke angivet type af kursus.
2.2 Målgruppe og deltagere
Der eksisterer ikke et fuldt overblik over deltagerne på kurserne, da deltagerne ikke registreres
systematisk. I stedet har vi bedt underviserne om at vurdere sammensætningen af deltagerne på de
enkelte kurser fordelt på køn, alder og etnisk baggrund. Samtidig har de deltagere, der har besvaret
spørgeskemaundersøgelsen, angivet deres køn og deres etniske baggrund. Fra de to datakilder kan vi
tegne et billede af deltagersammensætningen på kurserne. Endelig har vi fra leverandørens
registreringer fået oplyst, at cirka 2.000 personer har deltaget i kurser.
Deltagerkredsen på de afholdte
kurser er i vid udstrækning bestemt
af, hvor kurserne er afholdt. Da en
stor del af kurserne er afholdt på
sprogskoler, udgøres en væsentlig
del af deltagerne af
sprogskoleelever. Sprogskoleelever
er en meget sammensat gruppe af
udlændinge fra en lang række
forskellige lande. En stor del af eleverne har været kort tid i Danmark, men der er også elever, der har
været i Danmark længe og har et godt indblik i dansk kultur. Det kan eksempelvis være
arbejdsmigranter, der ikke har haft et umiddelbart behov for at tage sprogkurser i deres første år i
Danmark. Den anden halvdel af deltagerne, som ikke er elever på en sprogskole, er en meget
heterogen gruppe bestående af unge og ældre, kvinder og mænd, nytilkomne og ikke-nytilkomne.
På enkelte af de afholdte kurser har deltagerkredsen været homogen. Det gælder f.eks. kurser afholdt i
minoritetsforeninger. Det gennemgående træk er dog, at deltagerne på kurserne har haft forskellige
baggrunde, og størstedelen af kurserne har også haft deltagelse af både mænd og kvinder. Ifølge
undervisernes opgørelse over kønsfordelingen har 76 pct. af deltagerne været kvinder, og 24 pct. været
12
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0013.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
mænd. I surveyen blandt deltagerne er 77 pct. af respondenterne kvinder, mens 21 pct. er mænd. 2 pct.
har ikke angivet deres køn. Data viser således, at der generelt har været en overvægt af kvinder på de
afholdte kurser.
Kurserne når den ønskede målgruppe af personer med minoritetsetnisk baggrund. Kurserne har særligt
nået voksne mænd og kvinder, der har været i Danmark i mindre end 10 år. Data viser, at mens 24 pct.
af deltagerne har været i Danmark i under 2 år, har 64 pct. været i Danmark i 3-10 år og kun 12 pct.
har været i Danmark i over 10 år. Herudover er størstedelen af deltagerne mellem 17 og 35 år (63
pct.), mens 32 pct. er mellem 36 og 53 år, og kun 5 pct. er over 54 år gamle.
Deltagerne har i spørgeskemaet kunnet angive deres etnicitet. 344 af deltagerne har angivet deres
etnicitet, og de er efterfølgende inddelt i fire grupper. Fordelingen fremgår af tabel 2 herunder.
Tabel 2: Deltagernes etnicitet
Etnicitet
Mellemøstlig
Afrikansk
Asiatisk
Øvrige (dansk, europæisk, sydamerikansk m.fl.)
Procent
38 %
27 %
12 %
24 %
Det er svært at konkludere, hvorvidt kurserne har nået den del af de minoritetsetniske personer, der har
størst behov for indsatsen. En af indikatorerne er deltagernes etniske baggrund, og hvorvidt de
kommer fra et samfund med normer og regler for ligestilling, der ligner de danske normer og regler
eller ej. Her viser datagrundlaget, at størstedelen af deltagerne på kurserne kommer enten fra
Mellemøsten eller fra Afrikas Horn, hvor normer og regler for ligestilling er markant anderledes end i
Danmark. Kun få deltagere kommer fra Øst- og Vesteuropa, hvor synet på ligestilling er mere i
overensstemmelse med danske normer og regler.
Tabel
3
nedenfor viser, at mens halvdelen af kurserne er afholdt på sprogskoler, er hhv. 12 pct. afholdt
på jobcentre og 12 pct. i regi af boligsociale indsatser. Disse steder er oplagte og når en bred
målgruppe af voksne og unge med minoritetsbaggrund. Leverandøren har siden midtvejsevalueringen
arbejdet på at få indsatsen endnu bredere ud til eksempelvis foreninger og andre
uddannelsesinstitutioner. Mens andelen af foreninger er steget med 4 procentpoint siden
midtvejsevalueringen, er andelen af uddannelsesinstitutioner kun steget med et enkelt procentpoint.
Dette hænger sammen med efterspørgslen, som har været højest på sprogskoler, i regi af kommunen
eller boligsociale indsatser. Samlet set er der dog gjort en væsentlig indsats for at nå bredt ud, og
indsatsen er derfor både kommet bredt ud geografisk og kommet ud til forskellige målgrupper,
heriblandt kvinder med lav tilknytning til arbejdsmarkedet.
13
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0014.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Tabel 3: Afholdte kurser: afholdelsessted
Afholdelsessted
Sprogskole
Jobcenter
Boligsocial indsats
Foreninger
Andet kommunalt regi
Uddannelsesinstitutioner
Dansk Flygtningehjælps projekter
I alt
Procent
50 %
12 %
12 %
5%
11 %
4%
8%
100 %
14
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0015.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
3. Kursernes forløb og deltagernes udbytte
I dette afsnit evalueres kursernes forløb og deltagernes udbytte. Afsnittet tager udgangspunkt i
evalueringens forandringsteori, som er vist i Figur 1 nedenfor. Forandringsteorien er bygget ud fra
Donald L. Kirkpatricks model for evaluering af lærings- og undervisningsforløb.
1
Modellen skitserer
fire niveauer for læring, som på dansk oversættes til reaktion, læring, adfærd og resultater. Det første
niveau,
reaktion,
har fokus på deltagernes umiddelbare oplevelse af forløbet. Det andet niveau,
læring,
omhandler deltagernes viden som følge af forløbet, herunder holdningsændringer. Det tredje niveau,
adfærd,
fokuserer på, i hvor høj grad deltagerne efterfølgende ændrer adfærd. Bruger de det, de har
lært i praksis? Det fjerde niveau,
resultater,
handler om, hvilke effekter deltagelsen i
undervisningsforløbet har på omgivelserne på længere sigt, i dette tilfælde om social kontrol mindskes
og ligestilling fremmes.
Figur 1: Forandringsteori for evalueringen
Det følgende kapitel følger forandringsteorien kronologisk, hvorfor vi starter med at kigge på
indsatsen, selve undervisningen, materialerne og den pædagogiske tilgang. Herefter ser vi på
deltagernes umiddelbare reaktion på undervisningen, deres deltagelse og refleksion. Afslutningsvis
kigger vi på deltagernes tilegnelse af ny viden samt ændringer i holdninger og handlinger.
3.1 Selve undervisningen
Indsatsen består af seks forskellige kurser, der alle følger en fast struktur og afholdes med
udgangspunkt i de udviklede prezi-oplæg. På hjemmesiden kan underviserne både finde
undervisningsguides, de specialudviklede prezier samt film og andre øvelseselementer.
Kursusmaterialet er omfattende, og underviserne har gennem erfaring og opkvalificeringskurser lært at
prioritere og tilpasse undervisningen til det enkelte kursus og deltagerne. Hvordan underviserne
vælger at bruge materialet og de forskellige virkemidler og greb i forhold til sprogforståelse, dialog-
og reflektionsskabelse er afgørende for deltagernes oplevelse og udbytte. Herudover påvirker
deltagernes engagement og deres aktive deltagelse ligeledes kursets succes og betydning for
målgruppen.
1
Kirkpatrick, Donald L. and James D. Kirkpatrick:
Evaluating Training Programs
The Four Levels
(2006).
15
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0016.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Alle kurser foregår som udgangspunkt med en erfaren underviser og en underviser med anden etnisk
baggrund, som kan være rollemodel for deltagerne. Denne sammensætning har haft stor succes og
både underviserne selv, deltagerne og kursusbestillerne har været meget glade for konstellationen.
Flere af rollemodellerne fortæller, hvordan undervisningen har været selvudviklende og bidraget til
deres undervisning og arbejde andetsteds. Alle de interviewede undervisere giver udtryk for, at de
brænder for indsatsen og dens budskaber og finder emnerne utroligt vigtige. I citatet nedenfor fortæller
en underviser, hvordan arbejdet har været fagligt udviklende og berørt nogle vigtige og
betydningsfulde temaer:
”Og så synes jeg, at det har været fagligt udviklende at kunne
tale om alle emner, der har ikke været
nogen begrænsninger. Bredden i materialet gør, at man kan komme ind på rigtigt meget, og det er
emner, der vedrører os alle sammen”. (Underviser)
På trods af at der primært er blevet afholdt basiskurser, er flere og flere kurser reelt blevet
skræddersyet til den enkelte målgruppe, hvor elementer fra flere typer af kurser er blevet inddraget. På
denne måde er underviserne blevet bedre til at tilrettelægge og gennemføre kurserne gennem perioden.
Figur 2 nedenfor viser, at underviserne overordnet set vurderer kurserne som vellykkede. Således er 95
pct. af kurserne placeret mellem 8 og 10 på en skala fra 1 til 10. Siden midtvejsevalueringen er der
samlet set sket en mindre stigning i undervisernes vurdering af, hvor vellykkede kurserne har været.
Som dette kapitel viser, er underviserne løbende blevet mere erfarne og bedre til at styre tiden og
bruge materialerne, hvilket sandsynligvis har øget deres tilfredshed med kursernes forløb.
Figur 2: Hvor vellykket synes du alt i alt, at kurset har været? Skala fra 1 til 10,
hvor 1 = Slet ikke vellykket, og 10 = Meget vellykket.
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0,8%
0%
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
0,8%
3,4%
28%
28%
39%
(Kilde: Spørgeskema til undervisere, n = 118)
3.1.1 Kursusmateriale og brugen af virkemidler
For at formidle kursusmaterialet på en letforståelig måde gøres der brug af film på forskellige sprog,
og de involverer forskellige hverdagssituationer. Som det fremgår af nedenstående figur, er næsten
16
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0017.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
alle deltagere enige eller meget enige i, at der bliver brugt gode eksempler i kurset, at filmene gør det
nemmere at forstå budskaberne, og at underviserne er gode til at sætte sig ind i deres situation.
Figur 3: Undervisningen: Hvor enig eller uenig er du i følgende?
2%
Der blev brugt gode eksempler i kurset
2%
Filmene gjorde det nemmere for mig at forstå
budskaberne
3%
Underviserne var gode til at sætte sig ind i min
situation
0%
Meget uenig
Uenig
7%
44%
45%
8%
52%
38%
5%
51%
41%
20%
40%
Enig
60%
80%
100%
Hverken enig/uenig
Meget enig
(Kilde: Spørgeskema til deltagere, n = 389)
Figuren viser, at kursisterne vurderer, at undervisningen har været succesfuld for kursisternes
vedkommende. Af interviews med undervisere og deltagere fremgår det ligeledes, at filmene og
hverdagseksemplerne gør budskaberne mere håndgribelige. Virkemidlerne gør det nemmere for
kursisterne at forholde sig til de ellers komplekse problemstillinger, de igennem kurset præsenteres
for. Ifølge en underviser kan hverdagseksemplerne bidrage til, at kursisterne forstår budskaberne på
trods af sproglige barrierer. Hun udtaler følgende:
”Det
er vigtigt at kunne sætte eksempler på, og at de selv har mulighed for at komme med eksempler.
Der er en veksling mellem de brede informationer og så noget hverdagsagtigt. For hvis de ikke er
gode til dansk, kan de mange informationer være overvældende, derfor er det vigtigere at have
hverdagseksemplerne. Hvis de er gode til dansk, så kan man tage det på et mere overordnet niveau”.
(Underviser)
Udover at filmene og hverdagseksemplerne bidrager til en lettere formidling af budskaberne, påpeger
flere af underviserne, at de ligeledes igangsætter dialog og refleksion hos deltagerne, gennem brug af
deres egne erfaringer og oplevelser. En underviser påpeger f.eks.:
”Jeg
bringer min egen erfaring i spil i forhold til eksemplerne, og så spørger jeg, om de har oplevet
det samme, om de har oplevet noget andet osv., og så kommer de i spil og begynder at fortælle om
deres erfaringer, og så skabes der en dialog med andre, som er enige og uenige. Det er f.eks. i forhold
til skilsmisse eller hjælp til børneopdragelse. Så taler vi om kulturelle forskelle der”. (Underviser)
17
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0018.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
At underviserne deler ud af deres egne erfaringer med de forskellige problemstillinger kan have en
positiv indvirkning og være med til at skabe en tillidsfuld relation og et rum, hvor emner aftabuiseres
og kan drøftes åbent og fordomsfrit. Ses der på kursisternes vurdering af, i hvor høj grad underviserne
var i stand til at sætte sig ind i deres situation, erklærer 89 pct. sig enten enige eller meget enige.
Kursisternes vurdering sammenholdt med undervisernes erfaringer viser, at rollemodeltilgangen og
brugen af egne erfaringer er med til at fremme dialogen og refleksionen hos kursisterne.
Virkemidlernes gode kvalitet og brugbarhed understreges derudover af, at underviserne har anvendt
materialet i andre undervisningssammenhænge uden for regi af indsatsen.
3.1.2 Tidsrammen
Kursusmaterialet er omfangsrigt, og det kan derfor være en udfordring for underviserne at nå igennem
alt det materiale, deltagerne skal præsenteres for. Ved såvel midtvejs- som slutevaluering peger
underviserne på, at tidsrammen kan være udfordrende.
Underviserne peger på, at der ikke er tid nok til, at hvert enkelt slide i prezi-præsentationen kan
gennemgås. Slutevalueringen peger på, at underviserne kun i 44 pct. af tilfældene mener, at de i høj
grad nåede det, de skulle. Det kan aflæses i figuren, som også viser, at det trods alt kun er i 3 pct. af
kurserne, at underviseren vurderer, at de slet ikke nåede det, de skulle.
Figur 4: I hvor høj grad nåede I alt det, I skulle?
3%
8%
46%
44%
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
I høj grad
90%
100%
Slet ikke
I mindre grad
I nogen grad
(Kilde: Spørgeskema til undervisere, n = 118)
Den manglende tid til at gennemgå det ellers komplekse materiale fører til, at underviserne fra gang til
gang og alt afhængigt af målgruppen vælger at være selektive i forhold til, hvor de lægger deres fokus.
I den forbindelse udtaler en underviser følgende:
”Der
har været for lidt tid ift., hvor mange slides der var. Jeg havde svært ved at nå øvelserne, især
for dem med lavt sprogniveau, så det droppede jeg. Vi undervisere måtte hurtigt analysere
målgruppen på kurset og så skære nogle øvelser fra for at nå alt det, vi gerne ville nå til den
18
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0019.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
pågældende målgruppe. Jeg har også hørt, at andre kollegaer ikke kunne nå det. Især hvis der var
meget aktive deltagere. Man var nødt til at prioritere”. (Underviser)
Observationerne peger ligeledes på, at tidspresset fører til, at underviserne prioriterer nogle emner
eller dele af undervisningen højere end andre. Underviserne lægger særligt vægt på, at de prioriterer
videoer og diskussioner frem for f.eks. de individuelle øvelser, lovgivning og faktuel viden. På trods af
at underviserne er nødsaget til at være selektive, vurderer de, at kurserne har været vellykkede, hvilket
tyder på, at den selektive tilgang ikke hæmmer deres motivation eller indtryk af undervisningens
succes. Det kan dog i flere tilfælde være problematisk at til- og fravælge emner eller virkemidler, da
kursisterne dermed går glip af vigtig viden og tid til individuel refleksion. Undervisningen kunne i
stedet med fordel opdeles over flere omgange eller målrettes yderligere, således at alt
undervisningsmaterialet kan nå at blive gennemgået, og kursisterne dermed ikke går glip af vigtig
viden.
3.1.3 Sproglige barrierer
Som tidligere beskrevet har en stor del af kursernes deltagere begrænsede danskkundskaber. Det
betyder, at der på en del af kurserne enten har været brugt tolk, at den ene underviser har oversat, eller
at deltagerne internt har oversat for hinanden. Som Figur 5 nedenfor viser, er der kun i 22 pct. af
tilfældene brugt en ekstern tolk, mens undervisere og bestillere fortæller, at underviserne i høj grad
selv har fungeret som tolke.
Figur 5: Var der ekstern tolk til stede?
Midtvejsevalueringen af indsatsen viste, at
underviserne vurderede, at der på hele 30 pct. af de
afholdte kurser var udfordringer med, at deltagerne
ikke forstod indholdet. Dette skyldes i høj grad de
sproglige udfordringer, da der hverken var ekstern
tolk til stede eller en underviser, der kunne
oversætte for målgruppen. Det havde bl.a. en
negativ betydning for deltagernes engagement,
aktive deltagelse og undervisernes muligheder for
at skabe dialog og refleksion.
22%
78%
Ja
Nej
Udfordringerne med sproglige barrierer og
(Kilde: Spørgeskema til undervisere, n=118)
deltagernes forståelse af kursernes indhold er siden
midtvejsevalueringen blevet forbedret markant.
Datamaterialet viser, at hele 57 pct. af underviserne svarede, at der havde været udfordringer med, at
deltagerne ikke forstod indholdet af kurserne tilbage i 2018, da indsatsen startede. Som Figur 6
nedenfor viser, er dette tal faldet til 19 pct. i 2019 og kun 3 pct. i 2020. Både leverandøren og
underviserne har således fået nedbrudt de sproglige barrierer og øget deltagernes forståelse af
kursernes indhold markant.
19
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0020.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Figur 6: Har der været udfordringer med, at deltagerne ikke forstod indholdet pga. sproglige problemer?
100%
80%
60%
40%
57%
20%
43%
81%
97%
19%
0%
2018
Ja
2019
Nej
3%
2020
(Kilde: Spørgeskema til undervisere, n = 118) *Der er signifikante forskelle mellem årene.
Den positive udvikling skyldes bl.a., at underviserkorpset er vokset, og at leverandøren derfor i højere
grad har kunnet matche undervisere med sproglige kompetencer til de udfordrede målgrupper.
Herudover er underviserne blevet mere erfarne og bedre til at tilpasse undervisningen til deltagerne
med sproglige vanskeligheder. Underviserne peger på, at det fungerer bedre, når en af de interne
undervisere kan oversætte, da de bedre kan tilpasse materialet og forklaringerne inden for tidsrammen.
Den største hindring ved at bruge tolk og oversætte materialet er det tidsmæssige aspekt, da
underviserne derfor må afkorte yderligere i materialet. Det er dog svært at nedbryde sprogbarriererne
fuldstændigt, da deltagerne på kurserne ofte er en heterogen gruppe med forskellige baggrunde og
forskellige modersmål.
3.1.4 Deltagernes engagement
Deltagernes engagement siger både noget om, hvorvidt deltagerne finder undervisningen interessant
og relevant, og om, i hvor høj grad underviserne kan få skabt dialog og refleksion hos deltagerne. I
tråd med midtvejsevalueringen vurderer underviserne, at kurset i 8 ud af 10 tilfælde i høj grad var
relevant for deltagerne, og at deltagerne i 75 pct. af tilfældene var meget engagerede. Figur 7 nedenfor
uddyber undervisernes vurdering af deltagernes engagement og kursernes relevans for målgruppen.
20
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0021.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Figur 7: I hvor høj grad vurderer du, at:
2%
Var deltagerne engagerede?
23%
75%
1%
Var indholdet i kursusmaterialet
relevant for deltagerne?
18%
81%
0%
Slet ikke
20%
40%
I nogen grad
60%
I høj grad
80%
100%
I mindre grad
(Kilde: Spørgeskema til undervisere, n = 118)
Det er ligeledes evaluators oplevelse ved de observerede kurser, at langt størstedelen af deltagerne var
engagerede og deltagende i undervisningen. Et par deltagere blev dog undervejs mindre aktive, sad
med deres mobiltelefon eller havde svært ved at følge med, hvilke primært skyldes de mange
informationer, en lang dag med undervisning eller sproglige udfordringer. Undervejs i undervisningen
var særligt filmene og de forskellige øvelser gode til at få deltagerne på banen og deltage aktivt i
undervisningen.
I tråd hermed peger en række undervisere på, at filmene og øvelserne er gode redskaber til at skabe
dialog og refleksion. Herudover sætter størstedelen af underviserne, særligt rollemodellerne, fokus på
at bruge eksempler fra deres eget liv, skabe et trygt rum og gøre plads til, at alle kan dele deres
holdninger. De to citater nedenfor illustrerer, hvordan personlige eksempler og skabelsen af et trygt
rum har afgørende betydning for kursisternes deltagelse:
”Deltagerne
tør måske ikke sige deres mening, så jeg prøver at skabe et trygt rum, hvor man kan
snakke åbent og dele sine holdninger og synspunkter. Det virker, synes jeg”. (Underviser, interview)
”Der
var en tosproget underviser med, og det var rigtig godt
hun brugte eksempler fra sit eget liv,
og man kunne se, at de 100 pct. forstod, og at det gjorde indtryk…”. (Bestiller, interview)
Gennem interviews med undervisere og bestiller samt de observerede kurser er det tydeligt, at særligt
undervisernes brug af personlige fortællinger og eksempler vækker deltagernes interesse og skaber
rum for dialog. Samtidig skabes der i højere grad dialog, når deltagerne kender hinanden i forvejen,
samt når de er mere trygge ved hinanden. Herudover observerer evaluator, at mænd og kvinder ofte
sætter sig sammen med andre af eget køn i starten af undervisningen, men undervejs deltager på lige
fod i debatterne og dialogen på kurset.
21
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0022.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Dialog og refleksion: Noter fra observation af kursus
Undervisningen omkring homoseksualitet fører til en god diskussion, hvor flere deltagere byder ind
med spørgsmål og kommentarer. En kvinde siger, at hendes søn på 8 siger, at en fra klassen har to
mødre. Hun ved ikke, hvordan hun skal forklare sin søn det. Underviserne fortæller om, at det er
normalt, at der kan være mange forskellige slags familier i Danmark, og remser op. Da hun siger
”to fædre med børn”, udbryder en mand ”Det er umuligt”. En kvinde svarer
(men høres kun ved
eget bord) ”Hvor gammel er du? – det er en ny generation”. Snakken fortsætter lidt ved bordene,
mens underviserne er gået videre til næste emne. (Noter, observation)
3.2 Ny viden om rettigheder og ligestilling
Det primære formål med undervisningen er, at deltagerne får tilegnet sig ny viden om rettigheder og
ligestilling, som evt. vil medføre en ændring i holdninger og handlinger fremadrettet. Evalueringen
viser, at næsten alle deltagere opnår ny viden om ligestilling, rettigheder og negativ social kontrol
inden for både økonomi, familieret, skilsmisse, seksualitet, vold og mobilitet. Det er
bemærkelsesværdigt, at en så stor andel af deltagerne får ny viden, hvilke vidner om, at kurserne
kommer ud til den rigtige målgruppe.
Figur 8 nedenfor viser, i hvor høj grad deltagerne er enige i, at de har fået ny viden om rettigheder og
ligestilling på baggrund af kurset. Som figuren viser, er mellem 84 og 87 pct. af deltagerne enige eller
meget enige i, at de har lært noget nyt om kvinders rettigheder, ligestillingen i Danmark og ægteskab
og skilsmisse.
Figur 8: Rettigheder: Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn?
1%
Jeg har lært noget nyt om kvinders rettigheder
3% 10%
40%
44%
1%
Jeg har lært noget nyt om ligestilling i Danmark
1%
4% 9%
44%
43%
Jeg har lært noget nyt om ægteskab og skilsmisse
3% 8%
45%
42%
0%
Meget uenig
(Kilde: Spørgeskema til deltagere, n = 389)
Uenig
10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Hverken enig/uenig
Enig
Meget enig
Figur 9 nedenfor viser ligeledes, at mellem 8 og 9 ud af 10 deltagere er enige eller meget enige i, at de
har fået ny viden om forskellige kulturelle aspekter af ligestillingen i Danmark. Således er 86 pct.
22
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0023.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
enige i, at de har fået ny viden om familie og børneopdragelse gennem kurset. Hele 90 pct. er enige i,
at de har lært noget nyt om mænds og kvinders roller på arbejdsmarkedet. En mandlig kursist på et
basiskursus fortæller, at han særligt har fået ny viden om de regler og rettigheder, som gælder for børn
i Danmark:
”Jeg
har lært nogle regler at kende og fået viden om nogle emner, jeg ikke havde viden om. F.eks.
vidste jeg ikke det med, at der er regler, der gør sig gældende, og rettigheder som børn får, alt efter
om de er under 15, over 15 eller 18 år gamle”. (Mandlig deltager med kurdisk afstamning,
basiskursus)
Der er forskel på, hvor meget ny viden kursisterne oplever, at de får på baggrund af kurset, i forhold til
den viden og det kendskab, de har i forvejen. Det går dog igen hos flere af de interviewede deltagere,
at særligt området om børneopdragelse gav ny og interessant viden:
”Jeg
synes, det om børns rettigheder var godt. Jeg lærte noget nyt. De andre ting vidste jeg godt. Jeg
vidste, at mænd og kvinder er lige”. (Mandlig deltager fra Bulgarien, basiskursus)
Figur 9: Kultur: Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn?
3%
Jeg har lært noget nyt om krop og seksualitet
2%
7%
12%
45%
33%
Jeg har lært noget nyt om vold i familien og i
børneopdragelse
1%
3% 9%
47%
39%
Jeg har lært noget nyt om mænd og kvinders rolle på
arbejdsmarkedet
2%
4%6%
47%
43%
Jeg har lært noget nyt om opdragelse af børn og unge
3%7%
45%
43%
0%
Meget uenig
(Kilde: Spørgeskema til deltagere, n = 389)
Uenig
10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Enig
Meget enig
Hverken enig/uenig
Samlet set vurderer langt størstedelen af kursernes deltagere således, at de har fået ny viden om
samtlige af de emner, som indsatsen indeholder. Dette er ligeledes den generelle oplevelse og
vurdering blandt indsatsens undervisere, sådan som en underviser udtrykker det i citatet nedenfor:
”Jeg
hører også fra kursisterne, at de har fået en aha-oplevelse. At der kan være mange ting på spil
lovgivning, kultur, rettigheder osv.
men at det har været en øjenåbner for dem”. (Underviser)
23
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0024.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Kigger man på resultaterne fra midtvejsevalueringen fra august 2019, er der sket et lille fald på nogle
af ovenstående emner i forhold til deltagernes udbytte. Vi har sammenlignet resultaterne før og efter
midtvejsevalueringen samt kigget på deltagernes udbytte hen over hele indsatsens forløb. Der findes
ingen signifikante forskelle eller mønstre i data ift. det tidsmæssige perspektiv, og deltagerne har
således hele vejen igennem indsatsens forløb generelt vurderet, at de har opnået ny viden om
ligestilling og rettigheder.
Vi har herudover undersøgt forskelle i deltagernes
udbytte af ny viden ift. deltagersammensætningen på
kurserne. Eksempelvis har vi undersøgt, hvorvidt
deltagerne generelt er mere tilfredse og opnår et øget
udbytte, hvis kurserne består af over 50 pct. kvinder
eller 100 pct. kvinder. Der findes ikke nogen
signifikante sammenhænge mellem
deltagersammensætningen og deltagernes udbytte i
de kvantitative data.
Omvendt viser de gennemførte observationer og
kvalitative interviews, at det ift. nogle af de mere
målrettede kurser og emner vil kunne betale sig at
tænke over deltagersammensætningen ift. at sikre en god og åben dialog. Man kan eksempelvis
overveje at lave kurser om skilsmisse, vold eller andre familieretlige problematikker opdelt for hhv.
mænd og kvinder, sikre sig, at deltagerne kender hinanden eller er trygge ved hinanden på kurser om
krop og seksualitet, og undgå, at de kommunale medarbejdere deltager i kurser om rollerne på
arbejdsmarkedet i regi af jobcenteret.
Om skilsmisse og børn: noter fra observation af kursus
Flere af de kvindelige deltagere tager billeder af de forskellige oplysninger på skærmen, da
vi når til emnet om skilsmisse. Den ene underviser lægger ud og fortæller om, hvordan
børnene ofte er et problem ved skilsmisser, og der kommer et par ja’er undervejs blandt
deltagerne. Underviseren joker med, ”at man jo ikke kan dele børnene lige over”,
og der
bliver grint. Underviseren forklarer videre, at fælles forældremyndighed er noget, man har
både under og efter ægteskabet. En af deltagerne spørger, om det ikke bare er ekskonen,
som får barnet. Underviseren siger, at den ene forælder kan få barnet, hvis der f.eks. er
misbrug eller lignende. Underviseren bruger kropssprog til at forklare, at man ellers skal
samarbejde, selvom man er uvenner. En af de kvindelige kursister fortæller, at flere af
forældrene i hendes datters klasse er skilt, men at de stadig snakker sammen. Der bliver
nikket. En anden kursist siger, at hendes veninde er skilt og gift igen, og at hun og hendes
eksmand stadig snakker sammen.
(Noter, observation)
24
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0025.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
3.3 Ændringer i holdninger og handlinger
Ifølge Kirkpatricks model for evaluering af lærings- og undervisningsforløb er tilegnelsen af ny viden
en forudsætning for holdningsændringer, i dette tilfælde en udvikling i deltagernes holdninger i
forhold til øget ligestilling og negativ social kontrol på længere sigt. Det handler således om, hvorvidt
den nye viden skaber refleksion og dermed udvikler holdninger, som leder til handlinger.
Først og fremmest har vi spurgt de deltagende kursister om, hvorvidt de er enige i, at kurset fik dem til
at tænke og reflektere over ligestilling og rettigheder. Som figur 10 nedenfor viser, er 89 pct. af
deltagerne enige eller meget enige i, at kurset fik dem til at tænke over ligestilling og rettigheder. Det
er på denne baggrund evaluators vurdering, at kurserne og den nye viden skaber refleksion og stof til
eftertanke hos de deltagende. Herudover viser figuren nedenfor, at 86 pct., af deltagerne er enige eller
meget enige i, at de vil tale med andre om kurset.
Figur 10: Du skal sætte kryds ved, hvor meget du synes, at du er enig:
2%
1%
Kurset fik mig til at tænke over ligestilling og rettigheder
8%
48%
41%
3%
1%
Jeg vil tale om kurset med andre
10%
47%
39%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Meget uenig
(Kilde: Spørgeskema til deltagere, n = 387)
Uenig
Hverken enig/uenig
Enig
Meget enig
Citatet nedenfor viser, hvordan deltagelsen i et af indsatsens røde kurser har fået en deltager til at
reflektere over, hvordan vi snakker om sex i det danske samfund. Kursisten fortæller, hvordan hun
tidligere ville holde sine børn væk fra samtaler om sex i skolen, men på baggrund af kurset har ændret
holdning til dette:
”Jeg
har også fået et helt andet billede eller et helt anderledes billede, end jeg havde før. I starten, da
jeg kom til Danmark, og jeg fandt ud af, at mine børn talte om sex i skolen, så ville jeg hellere holde
børnene væk fra det. Men lige i dag har jeg fået et helt andet billede af det, for det [sex] er en del af
samfundet, og vi er her i samfundet, og de ting er deres rettigheder, så det bliver rigtigt vigtigt, at de
nævner det i skolen i forhold til, hvordan man takler det”. (Kvindelig deltager fra Syrien, rødt kursus)
De kvantitative data viser ligeledes, at størstedelen af kursisterne vurderer, at de i fremtiden kan
komme til at bruge den nye viden i deres hverdag, og at de kan forestille sig, at de vil gøre ting
anderledes i deres familieliv. Som det ses i Figur 11 nedenfor, svarer 9 ud af 10 deltagere, at de er
25
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0026.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
enige eller meget enige i, at de kan bruge den nye viden i deres hverdag. Herudover svarer 81 pct., at
de vil gøre noget anderledes i deres familieliv fremover.
Figur 11: Du skal sætte kryds ved, hvor meget du synes, at du er enig:
2%
1%
Jeg kan bruge, det jeg har lært i min hverdag
7%
53%
37%
1%
Jeg vil gøre noget anderledes i mit familieliv
fremover
5%
13%
43%
38%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Meget uenig
Uenig
Hverken enig/uenig
Enig
Meget enig
(Kilde: Spørgeskema til deltagere, n = 398)
I tråd hermed peger flere af de interviewede deltagere på, at deres nye viden kan medføre reelle
ændringer i deres hverdag. Under et interview med en mandlig kursist på et basiskursus spurgte vi ind
til, hvorvidt han kunne forestille sig at ændre på sin adfærd over for sine egne børn, på baggrund af
den nye viden han havde fået om børns rettigheder og opdragelsen af børn. Han svarede, at det var
brugbar viden, og at han sagtens kunne finde på at ændre konkrete ting ift. sin adfærd over for sine tre
børn. På samme måde fortæller en kvindelig deltager i citatet nedenfor om, hvordan kurset ligeledes
vil hjælpe hende i opdragelsen af hendes 11-årige søn:
”Ja,
der var det med børn og ægteskab, den prøver jeg. Fordi min papsøn er 11 år, han spørger så
meget ’hvorfor’ og ’hvad’, og må jeg det og det. Jeg har en pligt til at sige nej og forklare ham
hvorfor, hvorfor nej og hvorfor ja og hvorfor a, b, c, d. Og det med ægteskab, jeg kan godt blive med
min mand og have en aftale om, hvem af os der betaler. Fordi nu der arbejder jeg ikke, men jeg skal til
VUC, så efter der kan vi sige, jeg skal betale den her, og han skal betale den her. Jeg har ikke noget
problem med, hvem skal betale, og hvem passer barn, mænd passer barn nogle gange. Så det gode ved
kurset er, at hun [underviseren] snakker om det, fordi ja, ja, det hjælper mig”.
(Kvindelig deltager fra
Kenya, basiskursus)
En væsentlig pointe i forhold til deltagernes holdninger og handlinger er imidlertid, at flere
undervisere nævner, at målgruppen efterspørger noget mere handlingsanvisende, særligt i forhold til
opdragelse af deres børn. På kurset tilegner de sig en ny viden om børns rettigheder, men de får ingen
redskaber til at håndtere den situation. Triangulerer vi underviseres udsagn med både observationer
samt interviews med deltagerne, ser vi den samme pointe. En af underviserne fortæller nedenfor, hvad
der ville kunne øge udbyttet af kurserne hos deltagerne:
26
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0027.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
”Det
ville være rigtigt godt, hvis der var nogle eksempler på, hvordan man handler. Det ville være
rigtigt godt, for vi efterlader dem, uden at de ved, hvad de skal gøre. Hverdagsfortællinger på video
ville sikkert være godt (...) Jeg synes, det er en god idé at få nogle handlingsorienterede tips ind. Man
efterlader folk lidt på herrens mark. De fleste hører efter og kan godt høre, at det er en god idé måske
at ændre adfærd”. (Underviser)
Overordnet set viser dette afsnit, at indsatsen i høj grad lever op til de opsatte målsætninger.
Forandringsteorien lægger op til, at det kan være en længere proces, hvorunder viden følges af
refleksion og holdningsændringer, og at handlingsændringer kun sker på længere sigt. Evalueringen
indikerer derimod, at de fleste deltagere får ny viden, reflekterer og ændrer holdninger på selve
kurserne, hvorfor de allerede efterfølgende er klar til nye handlinger. Hvorvidt deltagerne rent faktisk
udfører nye handlinger, kan denne evaluering ikke med sikkerhed sige noget om. Det ville kræve, at vi
havde en dybdegående indsigt i deltagernes handlemønstre før og efter deres deltagelse i kurserne.
27
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0028.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
4. Indsatsens udbredelse og potentiale for
forankring
Oplysnings- og debatindsatsen er tilrettelagt som et landsdækkende tilbud, og kurserne har været
tilgængelige for alle interesserede aktører. I dette afsnit analyseres det, hvad der har drevet
efterspørgslen hos de aktører, der har bestilt kurset. Herefter analyseres potentialet for at udbrede og
forankre indsatsen i arbejdet med at oplyse om rettigheder, ligestilling og social kontrol.
Der er blevet afholdt kurser på
sprogskoler, jobcentre, i boligsociale
indsatser, i foreninger, på
uddannelsescentre, i kommunalt regi
samt i forbindelse med Dansk
Flygtningehjælps egne indsatser og
projekter. Målsætningen for indsatsen
er at nå ud til en bred gruppe af
kvinder, mænd og unge med
minoritetsbaggrund, og at der skal
være særligt fokus på grupper, der mangler kendskab til det danske samfund, rettigheder, værdier og
normer. For at imødekomme den målsætning har det været helt oplagt at afholde kurser på
sprogskoler. Sprogskoleelever er en meget sammensat gruppe af udlændinge, fra en lang række
forskellige lande. En stor del af eleverne har kun været kort tid i Danmark, hvorfor de må forventes at
have et ringe kendskab til det danske samfund og et stort behov for viden om ligestilling og rettigheder
i Danmark.
Ved midtvejsevalueringen var det et opmærksomhedspunkt, at indsatsen med fordel kunne arbejde på
at komme ud til andre typer af afholdelsessteder end sprogskoler for i højere grad at ramme flere dele
af den primære målgruppe, her særligt unge og de voksne, som har boet i Danmark i længere tid. Ved
at få indsatsen endnu bredere ud øges sandsynligheden for at nå de målgrupper, der har størst behov
for indsatsen. Det kan være minoritetsetniske voksne, der ikke er en del af arbejdsmarkedet og lever
isoleret fra det omkringliggende samfund, eller unge, der ikke kender deres rettigheder og er udsat for
social kontrol fra deres familier.
Som tidligere beskrevet har 50 pct. af indsatsens kurser fundet sted på sprogskoler i hele landet, mens
12 pct. har fundet sted på jobcentre og 12 pct. i regi af boligsociale indsatser. Kun 5 pct. af kurserne
har fundet sted i regi af foreninger, mens 4 pct. har fundet sted på øvrige uddannelsesinstitutioner.
Leverandøren har både før og efter midtvejsevalueringen arbejdet på at få kurserne ud til en bredere
målgruppe. Blandt initiativerne er en målrettet indsats rettet mod boligsociale indsatser og kommuner.
Leverandøren har taget direkte kontakt til relevante kursusaftagere. Det har medført en lille stigning i
efterspørgslen af kurser fra andre aktører end sprogskoler, men det har af flere grunde stadig vist sig
svært at få indsatsen ud til kommuner og boligsociale indsatser.
For det første er der få aktører, der har decideret behov for indsatsen. De aktører, der bestiller kurset,
gør det primært, fordi de mener, at kurset passer godt ind i deres arbejde med målgruppen, ikke fordi
28
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0029.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
kurset direkte dækker et specifikt behov. Det gælder hverken for kommuner eller boligsociale
indsatser. For kommunerne er det ofte, fordi deres sigte er rettet mod arbejdsmarkedet og derfor er for
smalt til, at kurserne rammer deres behov. Det ses bl.a. ved, at de kommuner, der har bestilt kurserne,
oftest har gjort det i forbindelse med særlige projekter rettet mod eksempelvis flygtningekvinder. De
kommunale rekvirenter fortæller, at kurset ikke nødvendigvis dækker et behov i den lovpligtige
beskæftigelsesindsats rettet mod nyankomne. Det er i de indsatser, der retter sig specifikt mod dele af
målgruppen, at kurset har haft størst udbredelse.
Ifølge kursusudbyderen gælder det for de boligsociale indsatser, at deres sigte er så bredt, at de
sjældent har et specifikt behov for en indsats.
I citatet herunder beskriver en kursusbestiller fra en boligsocial indsats, hvorfor de valgte at bestille et
basiskursus. Citatet viser, at kurset matchede et ønske, organisationen havde. Kurset opfyldte ikke et
smalt behov, men passede ind i helhedsplanens arbejde:
”I
vores boligsociale helhedsplan har vi en række mål: Vi arbejder med demokratiopfattelsen på
nærplan og nationalt plan. Vi vil gerne uddanne i forhold til værdier og så videre. Så kurset var en del
af denne pakke i forhold til at uddanne minoritetsdanskere”. (Leder af boligsocial helhedsplan og
kursusbestiller)
På samme måde har nogle kommuner kunnet bruge det i deres arbejde med minoritetsetniske kvinder,
der er langt fra arbejdsmarkedet. Her har kurserne været et godt supplement til kommunernes øvrige
arbejde med målgruppen.
For det andet er kurset i konkurrence med alle mulige andre typer af indsatser og kurser. Det gælder
særligt i de boligsociale indsatser, hvor der er en bred vifte af indsatser som kan tilvælges gratis eller
billigt. Da de boligsociale indsatser samtidig kan spænde over brede problemstillinger som integration,
kapacitetsopbygning, trivsel, fællesskabsaktiviteter mv., så kræver det et fokus på netop rettigheder,
ligestilling og social kontrol, for at Ret til ligestilling bliver tilvalgt frem for andre indsatser.
4.1 Kurserne efterspørges af forskellige årsager
Blandt de aktører, der har bestilt kurset, er der flere elementer, der har appelleret til dem. Nogle
aktører har anvendt kurserne i arbejdet med at få etniske kvinder tættere på arbejdsmarkedet, mens
andre aktører har brugt kurserne med henblik på at skabe dialog i og med marginaliserede grupper.
Endelig er der nogle aktører, der har tilvalgt kurset, fordi det giver en bred introduktion til, hvordan
det er at være borger i Danmark med dertilhørende rettigheder og muligheder.
4.1.1 Kurset kan nedbryde barrierer
En medarbejder i et beskæftigelsesprojekt så, at kurset omhandler nogle af de faktorer, som det
kommunale jobcenter oplever som barrierer i arbejdet med at få etniske minoritetskvinder ind på
arbejdsmarkedet. Kursusbestilleren fortæller, hvordan kurset var oplagt at bruge i arbejdet med at tage
en bred tilgang til arbejdsmarkedsintegration:
29
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0030.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
”Der
er barrierer ift. beskæftigelse, kvinders rolle på arbejdsmarkedet ift. rollen i hjemmet, der er en
anden kultur og social kontrol. Vi oplevede, at flere kvinder, der fik arbejde, ikke ville fortælle det
eller skjulte det, både for andre kvinder og deres mænd
de var blevet for danske. Vi fik tre oplæg på
kvindeholdet, det gav mulighed for, at de kunne snakke og være åbne. Vi afholdt også et kursus på et
mandehold
for mændene skulle også have de her oplysninger”. (Medarbejder fra kommune og
kursusbestiller)
Der er flere eksempler i data, som viser, at kursusbestillerne knytter kursets indhold til
arbejdsmarkedsdeltagelse. Det gælder både for basiskurset og det blå kursus. Bestillernes udsagn
viser, at der er et potentiale for at bruge kurset på beskæftigelsesområdet i landets kommuner.
4.1.2 Kurset kan skabe dialog
Såvel kursusbestillere som undervisere fortæller, at kurserne kan være med til at skabe dialog om
svære emner i målgruppen. I de enkelte kurser afvejer underviseren, hvor meget dialog der er plads til,
når der samtidig skal informeres om rettigheder inden for alle kursets emner. En underviser fortæller,
hvordan informationen på kurserne skal sættes ind i en dagligdags kontekst for at blive forstået korrekt
af deltagerne:
”Det
vigtigste har været at formidle de her emner, som er meget relevante til målgrupperne. At man
har mulighed for at give information videre igennem slides og film. Og så skabe et rum, hvor de selv
kan være aktive”. (Underviser)
Underviserne lægger generelt meget vægt på at skabe dialog, og der er enighed om, at det er vigtigt at
få ”hverdagsgjort” rettighederne. På den baggrund er det så meget desto mere vigtigt, at materialet
ikke opfattes som et rent informationsmateriale, men formidles på en måde, så deltagerne får mulighed
for at indgå i dialog om indholdet.
4.1.3 Kurset kan bruges bredt
Ifølge nogle af underviserne er emnerne i indsatsen relevante for en bredere målgruppe end blot
minoritetsetniske danskere. Flere undervisere nævner, at ungdomsuddannelser kunne være et oplagt
sted at bruge kurserne, enten i den nuværende form eller i en modereret udgave. En underviser siger:
”Jeg
synes, mange af de her emner er noget, som mange mennesker mangler information om, ikke kun
udlændinge. Så jeg kunne godt se det blive til et undervisningsmateriale på ungdomsuddannelser eller
noget rettet mod forældre. Det er meget forskelligt fra skole til skole og klasse til klasse, hvor meget
hvert barn og ung ved om det her. Man kunne bruge det til socialt udsatte og familier, der ikke er
overskud i”. (Underviser)
30
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0031.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Det kræver ikke nødvendigvis ændringer i materialet at få kurserne til at fungere for en målgruppe
bestående af såvel etniske danskere som unge med anden etnisk baggrund. Det vil dog givetvis kræve
en anden vægtning i materialet, hvor øvelserne og dialogen får mere rum for udfoldelse.
4.2 Indsatsen har størst gennemslagskraft blandt kvinder, unge og
nyankomne
Indsatsen er nået ud til en bred målgruppe bestående af både unge, ældre, kvinder og mænd samt
nyankomne og indvandrere/flygtninge med mere end 10 års ophold i Danmark. Det kvantitative
datamateriale viser, at alle disse målgrupper finder indsatsens budskaber relevante og opnår ny og
brugbar viden. Herudover viser datamaterialet, at indsatsen har størst gennemslagskraft blandt kvinder,
den yngre målgruppe samt nyankomne.
Først og fremmest findes der signifikante forskelle imellem kvinders og mænds vurdering af deres
udbytte af indsatsen. Således er kvinderne generelt mere enige i, at de som følge af kurset har fået ny
viden om f.eks. ligestilling, kvinders rettigheder og mænds og kvinders roller på arbejdsmarkedet.
Figur 12 nedenfor viser, at mens 86 pct. af kvinderne er enige eller meget enige i, at de har lært noget
nyt om ligestillingen i Danmark, gælder dette 83 pct. af mændene. Hertil svarer kun 4 pct. af
kvinderne, at de er uenige i udsagnet, mens 8 pct. af mændene angiver, at de er uenige eller meget
uenige i, at de har lært noget nyt om ligestillingen i Danmark.
Figur 12: Jeg lærte noget nyt om ligestillingen i Danmark
100%
35%
80%
45%
60%
40%
42%
20%
9%
0%
Kvinde
Meget uenig
Uenig
Hverken enig/uenig
Enig
4%
48%
8%
Mand
Meget enig
4%
5%
(Kilde: Spørgeskema til deltagere, n = 409) *Der er signifikante forskelle mellem mænds og kvinders svar.
31
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0032.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Forskellen imellem kvindernes og mændenes svar er større, hvis man kigger på spørgsmålet om
ægteskab og skilsmisse. Som det ses i Figur 13, svarer hele 87 pct. af kvinderne og kun 75 pct. af
mændene, at de er enige eller meget enige i, at de har fået ny viden om emnet. Denne forskel kan dog
ligeledes hænge sammen med, at flere kvindegrupper har fået skræddersyede kurser med fokus på
netop emnet om ægteskab og skilsmisse. Omvendt viser data, at kvinderne generelt vurderer, at de har
opnået mere viden om samtlige områder i sammenligning med mændene. På trods af at indsatsen
således har en endnu større gennemslagskraft hos kvinderne, skal det fremhæves, at de fleste mænd
også har et højt udbytte af indsatsen.
Figur 13: Jeg har lært noget nyt om ægteskab og skilsmisse
100%
80%
60%
40%
32%
45%
49%
44%
20%
7%
0%
Kvinde
Meget uenig
Uenig
Hverken enig/uenig
Enig
3%
1%
13%
Mand
Meget enig
4%
3%
(Kilde: Spørgeskema til deltagere, n = 409) *Der er signifikante forskelle mellem mænds og kvinders svar.
Der er også forskelle i forhold til deltagernes udbytte af ny viden og deres alder. Generelt viser data, at
den yngre målgruppe (op til 35 år) i højere grad end de ældre mener, at de har opnået ny viden om
indsatsens emner. Data viser kun signifikante forskelle i aldersgruppernes besvarelser på to områder:
deltagernes nye viden om krop og seksualitet samt deltagernes nye viden om opdragelsen af børn og
unge. De ældre deltagere mener i mindre omfang end de yngre, at de har fået ny viden om krop,
seksualitet og opdragelsen af børn. Denne sammenhæng er dog forventelig og vil givetvis findes på
alle kurser omhandlende emner om opdragelse og seksualitet.
Herudover har vi undersøgt forskelle i deltagernes udbytte i forhold til deres ophold og tilknytning til
Danmark. Vi har her særligt kigget på, hvor mange år deltagerne har opholdt sig i Danmark og delt
dem i tre grupperinger: op til 2 år i Danmark, 3-10 år i Danmark og over 10 år i Danmark. Generelt
viser data, at de deltagere, der har været i Danmark i mere end 10 år, vurderer, at de har fået mindre ny
viden og udbytte af kurserne i sammenligning med de to andre grupperinger. Denne sammenhæng er
ligeledes forventelig, da de deltagere, der har været i Danmark i en lang årrække, sandsynligvis har en
større viden om og forståelse for rettigheder og ligestilling i Danmark. Igen skal det understreges, at
selvom indsatsen har størst gennemslagskraft hos de deltagere, som har været i Danmark i under 2 år,
vurderer alle tre målgrupper, at de har fået ny og relevant viden på baggrund af kurset.
32
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0033.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Forskellene i, hvor meget ny viden målgruppen har fået, er relevante at fremhæve, da det kan være
med til skærpe udbredelsen og formidlingen af indsatsen. Det er dog vigtigt at understrege, at kurserne
har givet et højt udbytte for alle dele af målgruppen. Det gælder for både mænd og kvinder, unge og
gamle og for de personer, der har opholdt sig i såvel kort som lang tid i Danmark.
33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0034.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
4.3 Potentiale for yderligere udbredelse og forankring
Dansk Flygtningehjælp og Als Research har allerede foretaget en del tiltag for at forankre indsatsen.
De har igangsat følgende tiltag:
Fyraftensmøder for kursusbestillere. På mødet får kursusbestillerne information om kursernes
indhold og om, hvordan man kan anvende materialet.
Superbrugerkurser. På et éndagskursus undervises superbrugere i, hvordan man kan bruge
materialet uden en ekstern underviser.
Afprøvning af kurser på skoler og ungdomsuddannelser. Kurset afprøves med henblik på at
undersøge, om det virker på målgruppen, og om det eventuelt kræver tilpasninger.
Indsats mod social kontrol i Københavns Kommune. Undervisningstilbuddet har til formål at
forebygge negativ social kontrol som barriere for beskæftigelse blandt kvinder og mænd med
minoritetsetnisk baggrund. Undervisningstilbuddet består af 16 kurser til afholdelse i
henholdsvis jobcenterregi og i udsatte boligområder. Tilbuddet tager udgangspunkt i Ret til
ligestilling-indsatsen
.
På baggrund af de positive resultater, indsatsen har opnået, og pointerne i det foregående afsnit er det
evaluators vurdering, at der er et stort potentiale for at videreføre en stor del af indsatsens indhold og
aktiviteter. Ret til ligestilling har indtil videre været bundet op på at skulle informere ud fra et
omfattende materiale, hvilket har givet nogle udfordringer i forhold til tidspres. I den fremadrettede
brug af indhold vil vi anbefale, at vægtningen mellem information og dialog justeres, så der er mere
fokus på dialog, og at kurserne i endnu højere grad end nu tilpasses forskellige målgrupper med fokus
på de mest relevante emner.
Indsatsens indhold har vist sig at skabe værdi for målgruppen bredt set. Der har samtidig løbende
været efterspørgsel på kurser. Det er på den baggrund evaluators vurdering, at man også fremover kan
opnå et udbytte hos målgruppen ved at lade indsatsen fortsætte ud over den planlagte projektperiode.
Det kan enten være i det nuværende setup eller forankret et andet sted, hvor kommuner, sprogskoler
og boligsociale aktører naturligt vil henvende sig for at efterspørge et kursus.
Evalueringen viser, at indsatsens temaer fungerer over for målgruppen generelt. Evalueringen viser
samtidig, at nogle af temaerne har en særlig stor virkning på dele af målgruppen, herunder kvinder og
unge. Det er derfor evaluators vurdering, at temaerne og det indhold, der er udviklet under temaerne,
med fordel kan genbruges i kurser, der målretter sig mod mere specifikke målgrupper. Der synes
eksempelvis at være potentiale i et kursus, der retter sig specifikt mod kommunernes
beskæftigelsesindsats over for etniske minoritetspersoner uden for arbejdsmarkedet. På samme måde
er der efterspørgsel på et kursus, der har negativ social kontrol som sit overordnede fokus. Både
arbejdsmarkedstilknytning og social kontrol er allerede en del af kursernes indhold, men det fremgår
ikke tydeligt nok for kursusbestillerne.
34
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0035.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
5. Metode og datagrundlag
I dette afsnit redegør vi for de data, der ligger til grund for evalueringens analyser og konklusioner.
Evalueringen baserer sig på følgende datakilder:
Spørgeskemaundersøgelse blandt deltagere i kurser
Spørgeskemaundersøgelse blandt undervisere
Interviews med undervisere i indsatsen
Interviews med kursusbestillere
Casestudier af kursusafholdelse
Interviews med projektledere fra Als Research og Dansk Flygtningehjælp.
Kilderne udgør tilsammen et solidt datagrundlag, som igennem evalueringen er blevet trianguleret i et
såkaldt mixed methods design.
I det følgende beskrives de enkelte datakilder én for én.
5.1 Spørgeskemaundersøgelse blandt deltagere
For at måle deltagernes tilfredshed med og udbytte af undervisningen er der gennemført en
spørgeskemaundersøgelse blandt alle deltagere i kurserne.
Skemaet er distribueret ved, at underviserne i slutningen af hver undervisningsgang har bedt
deltagerne om at tilgå skemaet via deres telefoner. Adgangen til skemaet er beskrevet på det sidste
slide i den prezi, underviserne anvender på kurserne. Figuren nedenfor gengiver prezien og viser,
hvordan skemaet kan tilgås online.
Skemaet er tilgængeligt på de samme
syv sprog som kursusmaterialet:
dansk, engelsk, tyrkisk, arabisk,
somali, farsi og tigrinsk. Skemaerne
er oversat af Dansk Flygtningehjælps
Tolkeservice.
Skemaet har været tilgængeligt fra
den 25. oktober 2018 og frem til og
med den 11. november 2020. Der er
indsamlet 441 valide svar fra
deltagere i kurserne. Det svarer til en
svarprocent på cirka 20. 441 svar giver et godt grundlag for at behandle data statistisk. Da
svarprocenten samtidig er relativt lav, må det dog tages med forbehold, om besvarelserne er
repræsentative for den samlede population. Vi kan se, at det drejer sig om hele hold, der typisk
udfylder eller ikke udfylder skemaet. Det betyder, at generaliserbarheden er højere end ellers (under
antagelse af at kurserne er nogenlunde ens), da der ikke er tale om, at det f.eks. er de 20 pct. mest
velfungerende eller tilfredse deltagere på hvert hold, der har udfyldt skemaet.
35
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0036.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
5.2 Spørgeskemaundersøgelse blandt undervisere
For at få viden om deltagersammensætningen og kursernes afholdelse har vi gennemført en
spørgeskemaundersøgelse blandt underviserne i indsatsen. Spørgeskemaet afdækker også
undervisernes egen evaluering af kursets forløb. Der spørges bl.a. til deltagernes engagement, om der
er opnået dialog på kurset, samt hvor vellykket kurset har været.
Underviserne har modtaget et spørgeskema, dagen før de har afholdt et kursus. Underviserne er blevet
opfordret til at besvare skemaet umiddelbart efter kurset.
Skemaet blev udsendt første gang forud for kurset den 8. oktober 2018, som var det 11. kursus i
rækken. Det vil sige, at underviserne på de første 10 kurser har modtaget skemaet bagudrettet. Der er
indsamlet 126 besvarelser fra undervisere, hvilket dækker 118 af de 133 afholdte kurser. I de data, der
præsenteres i evalueringen, er data renset, så der kun er én besvarelse pr. kursus.
5.2.1 Kobling af spørgeskemadata
For at kunne sammenholde deltagernes besvarelser med kursustype og andre baggrundsvariable
indhentet gennem underviserne er data fra de to spørgeskemaundersøgelser blevet lagt sammen i ét
samlet datasæt. Det giver mulighed for at analysere, om der er forskelle i deltagernes besvarelser på
tværs af kursustype, kønssammensætning, tilstedeværelse af tolk mv. Datasættene er lagt sammen ved
at anvende svardatoen fra deltagerne og koble den med datoen for det kursus, underviserne har givet
information om.
5.3 Interviews med undervisere
Ved opstart
Underviserne er centrale kilder i evalueringen. Derfor har vi ud over spørgeskemaet gennemført
kvalitative interviews med undervisere ad flere omgange. Ved opstart gennemførte vi interviews med
fokus på at afdække, hvordan underviserne var blevet rekrutteret, deres motivation for at undervise
samt deres udbytte af den gennemførte opkvalificering, inkl. løbende erfaringsudveksling.
Her gennemførte vi seks interviews med forskellige undervisere ud fra følgende spredningskriterier:
Deltagelse på henholdsvis todages-opkvalificering og éndags-opfølgningsdag
Køn
Alder.
Midtvejsevaluering
Op til midtvejsevalueringen har vi interviewet underviserne om deres erfaring med afholdelse af
kurser, herunder deres forberedelse, benyttede greb i undervisningen samt oplevelse af kursister og
udbytte.
Her gennemførte vi ligeledes seks interviews med forskellige undervisere ud fra følgende
spredningskriterier:
Antallet af gennemførte undervisningsgange
Ikke tidligere interviewet i forbindelse med opstart
Køn
Alder.
36
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0037.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Slutevaluering
Til slutevalueringen har vi interviewet seks undervisere med henblik på at afdække deres erfaringer
med afholdelse af kurser, herunder brugen af materialet, facilitering af undervisningen og oplevelsen
af kursisternes udbytte.
Vi har udvalgt de sidste seks underviserinterviews ud fra følgende spredningskriterier:
Antallet af gennemførte undervisningsgange
Ikke tidligere interviewet i forbindelse med opstart eller midtvejsevaluering
Køn
Alder.
5.4 Interviews med kursusbestillere
Vi har gennemført interviews med kursusbestillerne med henblik på at afdække deres kendskab til
indsatsen, deres erfaring med undervisningen, deltagernes udbytte samt eventuelle forslag til
forbedring og forankring af indsatsen.
Der er foretaget interviews med syv kursusbestillere, som er udvalgt ud fra følgende
spredningskriterier:
Kurser afholdt i 2019 og 2021
Kursusbestillere fra forskellige afholdelsessteder.
5.5 Casestudier af kursusafholdelse
Vi har gennemført tre casestudier af kursusafholdelse, to basiskurser og et rødt kursus. Et casestudie
består af deltagerobservation på en kursusgang, in situ-interviews med deltagere, interview med
kursusbestiller samt efterfølgende interviews med undervisere, hvorunder vi har afdækket de
forskellige kilders refleksioner over undervisningen.
Observationsstudiet som metode har vakt stigende interesse i kvalitative tilgange inden for samfunds-
og humanvidenskaberne. I observationsstudier er fokus på deltagernes interaktion mellem det
materielle og sociale miljø, det vil sige de direkte aflæselige træk ved situationer.
For at sikre størst muligt udbytte har vi på forhånd udvalgt fokusområder og emner, som dannede
rammen for observationerne. Derudover observerer vi nye og uforudsete faktorer, der opstår
undervejs. Fokus har derfor ikke alene været rettet mod, hvad folk siger, men også mod, hvordan de
foretager andre, nonverbale handlinger. Her har vi bl.a. iagttaget stemningen og kropssproget hos
undervisere og deltagere. Der har således været fokus på både konkrete hændelser (hvad sker der?),
det sagte, det usagte og det uventede.
Som observatører deltager vi i den konkrete undervisningssituation, hvor de tilstedeværende deltagere
er informerede om og bekendte med vores rolle. For at forstyrre de naturlige interaktioner mindst
muligt er det væsentligt at indgå så naturligt som muligt. Underviserne er blevet kontaktet i god tid
forud for de kurser, vi har observeret.
37
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0038.png
Evaluering af Ret Til ligestilling
Vi har så vidt muligt været to observatører, som har placeret sig forskellige steder i rummet. Ved at
være to til stede får man et bedre resultat. Det giver bl.a. mulighed for at:
-
-
-
Have forskelligt fokus (deltagere eller underviser)
Indfange flere nuancer og elementer
Validere hinandens observationer afslutningsvis.
Alle observationer er løbende blevet registreret og indført i et observationsskema til brug i den videre
analyse og bearbejdning af materialet. Ud over de konkrete temaer for observationen har vi haft
følgende analytiske opmærksomhedspunkter:
-
-
-
-
-
-
-
Hvad er medvirkende/fremmende i forhold til at skabe dialog mellem deltagere og mellem
deltagere og undervisere?
Hvad betyder deltagersammensætningen for undervisningen?
Hvad betyder deltagersammensætningen for den interne gruppedynamik?
Hvad betyder kønsbalancen for dialogen i undervisningen?
Hvad betyder deltagernes etnicitet og tilknytning til Danmark for dialogen i undervisningen?
Hierarkisering af værdier
er alle meninger lige gode, eller er nogle dominerende?
Hvordan er dynamikken
hvordan er kurserne i forhold til hinanden på baggrund af
deltagernes alder?
5.6 Interviews med projektleder
Midtvejsevaluering
Interviews med projektledere er centrale for at kunne afdække implementeringsspørgsmålene. Derfor
har vi ved midtvejsevalueringen foretaget et interview med den daværende projektleder i Als Research
med fokus på, hvordan det går med rekruttering, opkvalificering, afvikling af forløb og samarbejde.
Slutevaluering
Til slutevalueringen har vi foretaget et interview med projektledere med henblik på at afdække bl.a.
deres erfaringer med indsatsen, om den har indfriet deres forventninger, hvordan sammensætningen af
underviserkorpset har været, og hvordan indsatsen kan forankres og bredes ud til andre målgrupper.
38
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 55: Orientering om evalueringen af undervisningsindsatsen "Ret til ligestilling", fra ministeren for ligestilling
2346983_0039.png
Denmark
Oxford Research A/S
Vesterbrogade 149
1620 København V
[email protected]
Norway
Oxford Research AS
Østre Strandgate 1
4610 Kristiansand
[email protected]
Sweden
Oxford Research AB
Norrlandsgatan 11
111 43 Stockholm
[email protected]
Finland
Oxford Research Oy
Fredrikinkatu 61a, 6krs.
00100 Helsinki
[email protected]
Baltics/Riga
Oxford Research Baltics SIA
Kr.Valdemara 23-37, k.2
LV-1010, Riga
[email protected]
Belgium/Brussels
Oxford Research c/o ENSR
5. Rue Archiméde
Box 4, 1000 Brussels
[email protected]