Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 37
Offentligt
2311018_0001.png
På vegne af
Ligestillingsafdelingen, Beskæftigelsesministeriet
RAPPORT OM MÅLTAL
OG POLITIKKER 2019
FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLIGE INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
FOR KØNSSAMMENSÆTNINGEN I STATSLIGE
INSTITUTIONER OG VIRKSOMHEDER
Dokumenttype
Rapport
Dato
November 2020
Udarbejdet af
Rambøll Management Consulting
Rambøll
Hannemanns Allé 53
DK-2300 København S
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
https://dk.ramboll.com
Rambøll Management Consulting
A/S
CVR NR. 60997918
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
INDHOLD
1.
1.1
1.2
1.3
1.4
2.
2.1
2.2
3.
3.1
3.2
3.3
4.
4.1
4.2
5.
5.1
5.2
6.
6.1
Kapitel 1: Indledning
Indledende ord
Rapportens formål og baggrund
Rapportens indhold
Resumé
Kapitel 2: Anvendt metode og datagrundlag
Indberetningens temaer
Indberettende statslige institutioner og virksomheder
Kapitel 3: Kønssammensætning i bestyrelse
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheders bestyrelser fra 2018-2019
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og
virksomheders bestyrelser fra 2013-2019
Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser i 2019
et blik på fordelingens variation
Kapitel 4: Måltal for det underrepræsenterede køn i
bestyrelsen
Måltal hos statslige institutioner og virksomheder uden en ligelig
kønssammensætning
Årstal for forventet opfyldelse af måltal
Kapitel 5: Politikker for kønssammensætningen i de øvrige
ledelsesniveauer
Kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer blandt
statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere
Statslige institutioner og virksomheder med en politik for
kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer
Kapitel 6: Statslige aktieselskabers kønssammensætning i
bestyrelsen
Statslige aktieselskabers kønssammensætning, måltal og politikker
2
2
2
2
3
5
5
6
8
8
10
11
14
14
16
17
17
18
20
20
Bilag 1: Spørgsmål besvaret af statslige virksomheder og institutioner i henhold til
ligestillingslovens § 11
Bilag 2: Øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder fordelt på institutions-
virksomhedstype
Bilag 3: Supplerende tabeller om kønssammensætning fordelt på 10 procentintervaller
Bilag 4: Supplerende figur om kønssammensætning fordelt på 10 procentintervaller
1/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
1. KAPITEL 1: INDLEDNING
1.1
Indledende ord
Ligestillingslovens § 11 indebærer, at alle statslige institutioner og virksomheder med et kollektivt
ledelsesorgan skal opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen. Statslige institu-
tioner og virksomheder med over 50 ansatte skal tillige udarbejde en politik til fremme af en ligelig
kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer. Der skal afrapporteres om måltal og politikker
én gang om året.
Formålet med lovgivningen er at fremme en mere ligelig kønssammensætning i det øverste ledel-
sesorgan/bestyrelsen såvel som i institutionens og virksomhedens øvrige ledelse.
Med denne rapport gøres der for syvende gang status over de statslige institutioner og virksomhe-
ders afrapportering af måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning i deres ledelse i
2019.
1
Rapporten er udarbejdet af Rambøll Management Consulting baseret på modtagne indbe-
retninger medio 2020 på vegne af Ligestillingsafdelingen, Beskæftigelsesministeriet.
I
denne rapport betegnes ”det kollektive ledelsesorgan” og/eller ”det øverste ledelsesorgan” i stats-
lige institutioner og virksomheder for ”bestyrelsen”,
mens
resten af ledelsen betegnes som ”den
øvrige ledelse/de øvrige ledelsesniveauer”.
1.2
Rapportens formål og baggrund
Formålet med denne rapport er at gøre status over de statslige institutioner og virksomheders
arbejde med at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen og udarbejde politik-
ker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer, jf. reglerne i ligestillingslovens § 11.
Det er desuden hensigten at afdække niveauet for de opstillede måltal i statslige institutioner og
virksomheder og tidshorisonten for opfyldelsen af måltallene. På baggrund af indberetningerne gø-
res derudover status over kønsfordelingen i bestyrelserne. Ligesom der gøres status over måltal og
politikker i statslige aktieselskaber og bestyrelser mv.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen som ligelig, hvis hvert køn er repræsenteret
ved minimum 40 pct., mens kønsfordelingen betragtes som afbalanceret, hvis hvert køn er repræ-
senteret med 30 pct.
Denne rapport beskriver de statslige institutioner og virksomheders indberetninger om måltal og
politikker ved afslutning af regnskabsperiode 2019.
1.3
Rapportens indhold
Rapporten består af et resumé samt en række kapitler og bilag.
I
kapitel 2
beskrives anvendt metode og datagrundlag.
I
kapitel 3
redegøres for kønssammensætningen i bestyrelsen hos de statslige institutioner og
virksomheder.
1
Den årlige indberetning skal ske senest 5 måneder efter regnskabsperiodens afslutning, det vil sige senest d. 31. maj. Det
fremgår af § 4, stk. 3, jf.
b
ekendtgørelse nr. 114 af 30. januar 2014 om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige le-
delsesniveauer i statslige institutioner og virksomheder for at fremme en ligelig kønsmæssig sammensætning.
2/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0005.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
I
kapitel 4
redegøres for de statslige institutioner og virksomheders opstilling af måltal.
I
kapitel 5
redegøres for de statslige institutioner og virksomheders udarbejdelse af politikker.
Kapitel 6
indeholder en beskrivelse af kønssammensætningen i statens aktieselskaber.
Bilag 1
indeholder det skema, som de indberettende statslige institutioner og virksomheder har
udfyldt.
Bilag 2-4
indeholder supplerende oplysninger om de indberettende statslige institutioner og virk-
somheder.
Denne rapport om de statslige institutioner og virksomheders indberetninger kan findes på
www.bm.dk.
1.4
Resumé
I 2019 har 1.092 statslige institutioner og virksomheder været forpligtet til at indberette måltal og
politikker for den kønsmæssige sammensætning af deres ledelse. Af disse har 1.003 institutioner
og virksomheder fremsendt en indberetning, hvilket svarer til en svarprocent på 92 pct. Svarpro-
centen sidste år var på 94,5 pct. (1.090 institutioner).
Hovedparten af de modtagne indberetninger
931 (92,8 pct.)
hører under Børne- og Under-
visningsministeriets ressortområde, mens de resterende 72 indberetninger (7,2 pct.) fordeler sig
på i alt 13 øvrige ministeriers ressort.
Derudover har 10 statslige aktieselskaber indberettet måltal og politikker via årsregnskabslovens §
99 b. De statslige aktieselskaber behandles separat i denne rapport.
Set under ét er kønssammensætningen i de statslige bestyrelser ligeligt fordelt. Den gennemsnitlige
andel af kvinder i bestyrelser blandt de indberettende statslige institutioner og virksomheder er
således 42,5 pct. ultimo 2019. Det svarer til en stigning på 2,8 procentpoint i forhold til ordningens
start i 2013, hvor den gennemsnitlige andel af kvinder var 39,7 pct. Sidste år udgjorde kvinder
41,9 pct. i bestyrelserne.
Ca. halvdelen af de indberettende statslige institutioner og virksomheder (i alt 535, 53,5 pct.) har
en ligelig kønssammensætning i deres bestyrelse og er dermed ikke forpligtet til at opstille måltal.
Dette er en lille stigning i forhold til sidste års afrapportering, hvor andelen af institutioner og virk-
somheder med en ligelig kønssammensætning var på 51,8 pct.
Blandt de 468 indberettende statslige institutioner og virksomheder, som ikke har en ligelig køns-
sammensætning i deres bestyrelse, har 241 (51,5 pct.) opstillet et måltal. Sammenlignet med sidste
år er andelen af institutioner og virksomheder, der har fastsat et måltal, faldet med 22,1 procent-
point fra 73,6 til 51,5 pct. Fra 2017 til 2018 faldt andelen af institutioner og virksomheder, der har
opstillet et måltal med 9,4 procentpoint.
De statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i bestyrel-
sen, har i gennemsnit opstillet et måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen på 41,6
pct., hvilket svarer til niveauet for sidste afrapportering (40,9 pct.). Langt de fleste statslige insti-
tutioner og virksomheder har fastsat et måltal for det underrepræsenterede køn på mellem 30 og
60 pct. Det gælder således 91 pct. af institutionerne. Ses der alene på andelen af institutioner og
virksomheder, der har fastsat et måltal, der svarer til en ligelig kønssammensætning i intervallet
40-60 pct., er tallet 80 pct.
3/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Den forventede tidshorisont for opnåelse af måltallet er inden udgangen af 2022 for tre fjerdedele
af institutionerne og virksomhederne.
For de 10 statslige aktieselskaber er den gennemsnitlige andel af det underrepræsenterede køn
(her kvinder) i bestyrelsen 31,3 pct. Det er svarende til niveauet i sidste års afrapportering. 9 af de
statslige aktieselskaber har en lige kønssammensætning i bestyrelsen og er dermed ikke forpligtede
til at opstille måltal. Det sidste selskab har en bestyrelse på tre personer, der alle er mænd. Sel-
skabet har ikke opstillet måltal.
374 (37,3 pct.) af de statslige institutioner og virksomheder har oplyst, at de har 50 ansatte eller
flere. De er derfor forpligtede til at have en politik for at fremme en ligelig kønsfordeling i deres
øvrige ledelsesniveauer. 214 institutioner og virksomheder heraf (57,2 pct.) har oplyst, at de alle-
rede har en ligelig kønssammensætning. Tilbage er 160 statslige institutioner og virksomheder,
som er forpligtede til at have en politik for kønssammensætningen i deres øvrige ledelsesniveauer.
Heraf har 72 institutioner og virksomheder (45 pct.) svaret, at de har en politik. Dette er et fald på
7,1 procentpoint sammenlignet med sidste år.
4/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0007.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
2. KAPITEL 2: ANVENDT METODE OG
DATAGRUNDLAG
2.1
Indberetningens temaer
Rambøll Management Consulting har på vegne af Ligestillingsafdelingen stillet et elektronisk indbe-
retningssystem til rådighed for ministerierne til brug for deres institutioner og virksomheders af-
rapportering om måltal og politikker. De 10 statslige aktieselskaber har indberettet via deres års-
rapport i henhold til årsregnskabslovens § 99 b.
Denne rapport bygger på en gennemgang/statistisk beskrivelse af de afrapporteringer, der er ind-
sendt elektronisk til Ligestillingsafdelingen i 2020. Derudover er der foretaget en separat gennem-
gang af de 10 statslige aktieselskaber på baggrund af de oplysninger, som selskaberne har afgivet
i deres årsrapporter for 2019.
De statslige institutioner og virksomheder, der har indberettet via ministeriets elektroniske indbe-
retningssystem, er blevet bedt levere oplysninger om følgende:
Kønssammensætningen i bestyrelsen ved afslutning af henholdsvis regnskabsperiode 2018
og regnskabsperiode 2019
Opstillet måltal for det underrepræsenterede køn
Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
Det præcise indhold af indberetningsskemaet fremgår af tabellen nedenfor og af bilag 1.
Tabel 1. Indhold - Indberetningsskemaet
Kønssammensætningen i bestyrelsen
v/afslutning af regnskabsperiode 2018: Antal kvinder: ____ Antal mænd: ____
v/afslutning af regnskabsperiode 2019: Antal kvinder: ____ Antal mænd: ____
Måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen
Har virksomheden/institutionen måltal for kønssammensætningen i øverste ledelses-
organ/bestyrelse? Ja: ____ Nej: ____
Hvis ja: Opstillet måltal: Antal: ____ Procent: ____
Hvis ja: Hvornår forventes måltallet opfyldt
angiv årstal: ____
Fritekst (til forklaring af status vedr. måltal/til begrundelse i tilfælde, hvor virksomhe-
den/institutionen ikke har opstillet måltal): _________________________
Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
Har virksomheden/institutionen 50 ansatte eller flere? Ja: ____ Nej: ____
Har virksomheden/institutionen en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelses-
niveauer? Ja: ____ Nej: ____
Har I en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer?
Ja: ____ Nej: ____
Fritekst (til beskrivelse af politikken/til begrundelse, i tilfælde hvor virksomheden/in-
stitutionen ikke har en politik): _____________________________
5/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0008.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
2.2
Indberettende statslige institutioner og virksomheder
I alt 1.092 statslige institutioner og virksomheder har ifølge ministerierne været forpligtede til at
indberette måltal og eventuelt politikker. Af disse har i alt 1.003 indberettet (92 pct.). Det er et
beskedent fald sammenholdt med sidste år (2019), hvor svarprocenten var 94,5 pct. (1.090 insti-
tutioner).
Tabel 2. Statslige institutioner og virksomheder der har indberettet måltal og politikker
2
fordelt på ministerier
Ressortministerium
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Kirkeministeriet
Kulturministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Skatteministeriet
Social- og Indenrigsministeriet
Statsministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Transport- og Boligministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Udenrigsministeriet
I alt
Antal institutioner/virksomheder
1
931
2
6
1
2
2
0
3
2
1
10
0
0
1
38
0
3
1.003
Note: Tabellen viser antallet af indberettende institutioner og virksomheder fordelt efter ressortområde. Be-
mærk, at de fire ministerier, hvortil 0 institutioner og virksomheder har indberettet, heller ikke har institutioner
eller virksomheder på deres ressortområde, der er forpligtede til at indberette. I bilag 2 fremgår navnene på de
indberettende institutioner og virksomheder fra alle ministerierne med undtagelse af Børne- og Undervisnings-
ministeriet.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsaf-
delingen, 2019.
2
De 10 statslige aktieselskaber indgår ikke i tabel 2, men er gennemgået særskilt i kapitel 6 i rapporten.
6/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0009.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Børne- og Undervisningsministeriet tegner sig med 931 institutioner for hovedparten af de indbe-
rettende enheder (92,8 pct.). Hovedparten af de indberettende institutioner og virksomheder på
Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde er private grundskoler og friskoler eller efter-
skoler. De udgør således tilsammen godt 2/3 af de indberettende enheder.
De resterende 72 institutioner og virksomheder fordeler sig på 13 ministeriers ressort med hoved-
vægten på Uddannelses- og Forskningsministeriet, som har 38 institutioner og virksomheder, der
skal indberette måltal.
4 ministerier har ikke nogen institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at indberette efter
§ 11 i ligestillingsloven. Det drejer sig om Kirkeministeriet, Statsministeriet, Sundheds- og Ældre-
ministeriet samt Udlændinge- og Integrationsministeriet.
I tabellen nedenfor ses, hvordan de indberettende institutioner på Børne- og Undervisningsministe-
riets ressortområde fordeler sig på institutionstype.
Tabel 3. Indberettende institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet
fordelt
på institutionstype
Institutionstype
Efterskoler
Efterskoler med samlet særligt tilbud
Erhvervsskoler mv.
Frie fagskoler
Friskoler og private grundskoler
Gymnasier og HF-kurser
Institutioner for forberedende grunduddannelse
Private gymnasier og HF-kurser
Studenterkurser
Voksenuddannelsescentre
I alt
Antal
160
35
70
9
467
118
25
20
3
22
929
Procent
17 %
4%
8%
1%
50 %
13 %
3%
2%
0%
2%
100 %
Note: Tabellen viser fordelingen af indberettende institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet. 2 in-
stitutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde er ikke kategoriseret i tabellen: Danmarks
Evalueringsinstitut og DCUM.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsaf-
delingen, 2019.
For en yderligere uddybning af de øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder
henvises til bilag 2.
7/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
3. KAPITEL 3: KØNSSAMMENSÆTNING I
BESTYRELSE
3.1
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser fra 2018-2019
De indberettende statslige institutioner og virksomheder er blevet bedt oplyse den kønsmæssige
sammensætning i deres bestyrelser ved afslutning af regnskabsperioden for henholdsvis 2018 og
2019
3
. Det giver mulighed for at følge udviklingen i kønssammensætningen i de statslige instituti-
oner og virksomheders bestyrelser inden for det seneste år.
Som det fremgår af forrige kapitel, udgør de indberettende institutioner og virksomheder på Børne-
og Undervisningsministeriets ressortområde 92,8 pct. af samtlige indberettende enheder i staten.
Resultaterne præsenteres i dette og de følgende kapitler både samlet og særskilt for Børne- og
Undervisningsministeriet og øvrige ministeriers ressortområder.
I henhold til ligestillingsloven betragtes kønsfordelingen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser som ligelig, hvis hvert køn er repræsenteret med minimum 40 pct.
Det fremgår af figur 1, at den gennemsnitlige kønssammensætning i de statslige bestyrelser samlet
set er ligelig i 2018 og 2019. Ultimo 2019 var den gennemsnitlige andel af kvinder i de statslige
bestyrelser 42,5 pct. Der er sket en marginal stigning i perioden fra ultimo 2018 til ultimo 2019 på
0,6 procentpoint (fra 41,9 pct. til 42,5 pct.).
For institutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressort ses også en marginal stigning
på 0,5 procentpoint i den gennemsnitlige andel af kvinder i bestyrelsen fra 42,1 pct. ultimo 2018
til 42,6 pct. ultimo 2019. For øvrige ministeriers institutioner og virksomheder er den gennemsnit-
lige andel kvinder i bestyrelsen på 40 pct. ultimo 2019, hvilket er en stigning på 1,7 procentpoint i
forhold til 2018.
3
Forpligtelsen til at sætte måltal gælder for institutionens eller virksomhedens øverste ledelsesorgan, for så vidt der ikke er
en ligelig kønssammensætning i det øverste ledelsesorgan, defineret som minimum 40/60 pct. I langt de fleste tilfælde vil
det øverste ledelsesorgan være en bestyrelse.
8/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0011.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Figur 1. Gennemsnitlig andel mænd og kvinder i statslige institutioner og virksomhe-
ders bestyrelser ultimo 2018 og 2019
100%
58,1%
57,5%
57,9%
57,4%
63,7%
60,0%
50%
41,9%
42,5%
42,1%
42,6%
38,3%
40,0%
0%
2018
(1090)
2019
(1003)
2018
(1021)
2019
(931)
2018
(69)
2019
(72)
Alle institutioner og virksomheder
Børne- og Undervisningsministeriets Øvrige ministeriers institutioner og
institutioner og virksomheder
virksomheder
Gennemsnitlig andel kvinder
Gennemsnitlig andel mænd
Note: N=1.090 for 2018; N=1.003 for 2019. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virk-
somheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsaf-
delingen, 2019. Data vedrørende 2018 er hentet fra sidste års rapport.
Ses der nærmere på kønsfordelingen blandt de forskellige institutionstyper på Børne- og Under-
visningsministeriets område, er der en vis spredning. Frie fagskoler samt private grundskoler og
friskoler har således en gennemsnitlig kønssammensætning i deres bestyrelser, som er meget tæt
på 50/50, mens erhvervsskoler mv. og institutioner for forberedende grunduddannelse ligger lavest
med henholdsvis 30,9 og 25,1 pct. kvinder i deres bestyrelser. Det fremgår af figur 2.
9/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0012.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Figur 2. Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders bestyrelser
på Børne- og Undervisningsministeriets område ultimo 2019
fordelt på institutions-
type
100%
57,4%
51.6%
52,0%
56,4%
57,1%
58,3%
60,7%
60,7%
63,5%
69,1%
74,9%
50%
42,6%
48,4%
48,0%
43,6%
42,9%
41,7%
39,3%
39,3%
36,5%
30,9%
25,1%
0%
Gennemsnitlig andel kvinder i bestyrelserne
Gennemsnitlig andel mænd i bestyrelserne
Note: N=929. Figuren viser besvarelser fra alle uddannelsesinstitutioner under Børne- og Undervisningsmini-
steriet. Danmarks Evalueringsinstitut og DCUM er ikke medtaget i figuren, da de ikke angiver, hvilken instituti-
onstype de er, jf. tabel 3. Parenteserne angiver antal institutioner for hver institutionstype.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsaf-
delingen, 2019.
3.2
Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser fra 2013-2019
Ses der på udviklingen fra reglernes ikrafttræden i 2013 og frem til 2019, er der en stigning i
kvindernes andel i bestyrelser på i alt 2,8 procentpoint (fra 39,7 pct. til 42,5 pct.), jf. figur 3. For
institutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde ses også en stigning i kvin-
dernes andel i bestyrelserne på 2,3 procentpoint i perioden (fra 40,3 pct. til 42,6 pct.), mens an-
delen af kvindelige bestyrelsesmedlemmer blandt øvrige ministeriers institutioner og virksomheder
er steget med 6,7 procentpoint i samme periode (fra 33,3 pct. til 40,0 pct.).
10/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0013.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Figur 3. Udviklingen i kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders
bestyrelser fra 2013 til 2019
100%
50%
+ 2,8 procentpoint
+ 2,3 procentpoint
+ 6,7 procentpoint
39,7%
40,3%
33,3%
0%
Alle institutioner og virksomheder
Børne- og Undervisningsministeriets
institutioner og virksomheder
Øvrige ministeriers institutioner og
virksomheder
Gennemsnitlig andel kvinder i 2013
Udvikling i andel kvinder fra 2013 til 2019 (procentpoint)
Note: N=1.003. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder. Parenteserne an-
giver antal institutioner/virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsaf-
delingen, 2019. Tallene for kønssammensætningen 2013 er hentet fra den første hovedrapport, der blev udar-
bejdet i december 2013.
3.3
Kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheders bestyrelser i
2019
et blik på fordelingens variation
For at kortlægge nuancerne bag de gennemsnitlige andele kvinder og mænd i statslige institutioner
og virksomheders bestyrelser viser figur 4 en opdeling fordelt på 10 procentintervaller.
11/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0014.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Figur 4. Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2019. Alle indberettende
institutioner og virksomheder
fordelt på 10 procentintervaller
4
Afbalanceret kønsfordeling (30 - 70%)
100%
Ligelig kønsfordeling
(40 - 60%)
50%
35,4%
17,6%
6,2%
10-19%
(62)
20-29%
(177)
17,9%
9,3%
3,8%
30-39%
(93)
40-50%
(355)
51-60%
(180)
61-70%
(38)
2,5%
0%
0-9%
(25)
5,3%
71-80%
(53)
1,4%
81-90%
(14)
0,6%
91-100%
(6)
Andel institutioner og virksomheder
Note: N=1.003. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder. Parenteserne an-
giver antal institutioner for hvert interval. Kun andelen af kvinder i bestyrelserne er visualiseret i figuren. In-
den for de stiplede linjer findes andelen af bestyrelser, der har en afbalanceret kønsfordeling, hvor hvert køn
er repræsenteret med mellem 30 og 70 pct. Inden for de optrukne linjer ses andelen af bestyrelser, der har
en ligelig kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med mellem 40 og 60 pct.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillings-
afdelingen, 2019,
Figuren viser, at 535 statslige institutioner og virksomheder har en kønssammensætning i interval-
let 40-60 pct., som svarer til en ligelig kønssammensætning. De 535 statslige institutioner udgør
lidt over halvdelen (53,3 pct.) af samtlige indberettende institutioner og virksomheder. Sammen-
lignet med sidste års afrapportering er der sket en stigning på 1,5 procentpoint (fra 51,8 pct. sidste
år) i andelen af statslige institutioner med en kønssammensætning i intervallet 40-60 pct.
For de resterende 468 statslige institutioner og virksomheder (de resterende 46,7 pct.), som endnu
ikke har en ligelig kønssammensætning, ligger andelen af kvinder for mange institutioners vedkom-
mende på 20-29 pct. og 30-39 pct. Det gælder således for 57,7 pct. af disse.
De statslige institutioner og virksomheders bestyrelser med en kønssammensætning i intervallet
30-70 pct. har en afbalanceret kønsfordeling. Således har 2 ud af 3 (66,4 pct.) af de statslige
institutioner og virksomheder en afbalanceret kønssammensætning.
Figuren viser desuden, at der fortsat er relativt få statslige institutioner og virksomheder, der ligger
i yderintervallerne med en kønssammensætning på 0-9 pct. og 91-100 pct.
4
Da en fordeling mellem 40 pct. og 60 pct. betragtes som en lige kønssammensætning, er de midterste intervaller ”skæve” i
forhold til de øvrige, idet de er ændret til 40-50 pct. og 51-60 pct. (i stedet for 40-49 pct. og 50-59 pct.).
12/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Ydermere kan det nævnes, at 2,6 pct. af samtlige institutioner og virksomheder har en bestyrelse,
hvor kun det ene køn er repræsenteret. Heraf har 20 institutioner og virksomheder ingen kvinder i
deres bestyrelse og 6 institutioner ingen mænd.
Derudover kan det konstateres, at den ulige kønssammensætning blandt 35,6 pct. af alle de stats-
lige institutioner og virksomheder skyldes en underrepræsentation af kvinder, mens det for 11,1
pct. af institutionerne og virksomhederne skyldes en underrepræsentation af mænd. Hovedparten
af de indberettende statslige institutioner og virksomheder, der har en underrepræsentation af
mænd, er uddannelsesinstitutioner under Børne- og Undervisningsministeriets ressort.
For en yderligere uddybning af, hvorledes procentintervallerne fordeler sig på henholdsvis Børne-
og Undervisningsministeriets institutioner og øvrige ministeriers institutioner og virksomheder, hen-
vises til bilag 3. For en visualisering af procentintervallerne med andelen af mænd i bestyrelserne
henvises til bilag 4.
13/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0016.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
4. KAPITEL 4: MÅLTAL FOR DET
UNDERREPRÆSENTEREDE KØN I BESTYRELSEN
4.1
Måltal hos statslige institutioner og virksomheder uden en ligelig
kønssammensætning
De statslige institutioner og virksomheder, der ikke har en ligelig kønssammensætning i bestyrel-
sen, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11 forpligtede til at opstille måltal for det underre-
præsenterede køn. Blandt de 1.003 indberettende institutioner og virksomheder drejer det sig om
468 enheder (46,7 pct.).
Figuren nedenfor illustrerer, hvor stor en del af de forpligtede institutioner og virksomheder, der
har opstillet måltal for det underrepræsenterede køn.
Figur 5. Måltal for det underrepræsenterede køn
alle forpligtede institutioner og virk-
somheder i 2018 og 2019
100%
27,4%
48,5%
26,6%
39,4%
48,2%
51,2%
50%
72,6%
51,5%
73,4%
60,6%
51,8%
48,8%
0%
2018
(503)
2019
(468)
2018
(470)
2019
(427)
2018
(33)
2019
(41)
Alle institutioner og virksomheder
Børne- og
Undervisningsministeriets
institutioner og virksomheder
Øvrige ministeriers institutioner og
virksomheder
Antal institutioner og virksomheder, der har angivet måltal
Har ikke angivet måltal
Note: N=503 for 2018; N=468 for 2019. Figuren viser besvarelser fra statslige institutioner og virksomheder,
der er forpligtede til at opstille måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen. Parenteserne angiver det
samlede antal institutioner i kategorien.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsaf-
delingen, 2019. Data vedrørende 2018 er hentet fra sidste års rapport.
Blandt disse 468 institutioner og virksomheder har 241 (51,5 pct.) opstillet et måltal, mens 227
institutioner og virksomheder (48,5 pct.) ikke har opstillet et måltal. Sammenlignet med sidste års
indberetning er der sket et fald i andelen af statslige institutioner og virksomheder, som har opstillet
et måltal på 22,1 procentpoint (fra 73,6 pct. sidste år). Fra 2017 til 2018 faldt andelen af instituti-
oner og virksomheder, der har opstillet et måltal med 9,4 procentpoint.
14/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0017.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Ses der nærmere på de 227 institutioner, der ikke har indberettet et måltal, fordeler de sig med
206 institutioner inden for Børne- og Undervisningsministeriets ressort (51,8 pct. af de forpligtede
institutioner og virksomheder under Børne- og Undervisningsministeriet) og 21 institutioner inden
for øvrige ministeriers ressort (48,8 pct. af de forpligtede institutioner og virksomheder under øvrige
ministerier). Ud af det 21 institutioner og virksomheder under øvrige ministerier, der ikke har op-
stillet måltal, er 11 af dem inden for Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort.
De 241 indberettende institutioner, der har opstillet et måltal, har i gennemsnit opstillet et måltal
for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen på 41,6 pct. Én af institutionerne har opstillet et
ugyldigt måltal og udgår derfor af optællingen.
5
Det svarer til niveauet for sidste års afrapportering
(40,9 pct.).
Figuren nedenfor viser de opstillede måltal blandt de 240 institutioner og virksomheder
med gyldigt opsat måltal fordelt på 10 procentintervaller.
Figur 6. Måltal for det underrepræsenterede køn
alle forpligtede statslige institutioner
og virksomheder ultimo 2019
fordelt på 10 procentintervaller
1
79,6%
78,8%
70,0%
0,5
20,0%
11,8%
6,8%
11,2%
7,9% 5,0%
20-29%
30-39%
40-50%
5,0%
0
0,0%
0-9%
10-19%
1,4%
0,0%
51-60%
61-70%
0,4%
0,0%
0,0%
0,0%
71-80%
81-90%
91-100%
Børne- og Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder
(220)
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder
(20)
Alle institutioner og virksomheder
(240)
Note: N=240. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der er forpligtede til at opstille måltal,
og som har indberettet dette for 2019.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsaf-
delingen, 2019.
Som det ses af figuren, har langt de fleste statslige institutioner og virksomheder et måltal for det
underrepræsenterede køn på 30-39 pct. eller 40-50 pct. Det gælder således for 90 pct. af de stats-
lige institutioner og virksomheder.
5
1 af de 241 institutioner og virksomheder, der har sat måltal, har alene sat et antalsmæssigt måltal for det underrepræsen-
terede køn og undladt at sætte et måltal i procent. Institutionen udgår derfor af optællingen.
15/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Figuren viser endvidere de opstillede måltal for institutioner og virksomheder fordelt under hen-
holdsvis Børne- og Undervisningsministeriets og de øvrige ministeriers ressort. Her fremgår det, at
91,4 pct. af institutioner på Børne- og Undervisningsministeriets ressortområde har sat deres måltal
i intervallerne 30-39 pct. eller 40-50 pct. Det gælder tilsvarende for 75 pct. for øvrige ministeriers
institutioner og virksomheder.
4.2
Årstal for forventet opfyldelse af måltal
Institutionerne og virksomhederne har skulle angive, hvornår de forventer at opfylde deres måltal.
6
190 institutioner og virksomheder (79,2 pct.) har angivet et årstal for perioden 2020-2023, mens
39
7
(16,3 pct.) har angivet et årstal efter 2023
.
Desuden har 11 institutioner og virksomheder (4,6
pct.) angivet et årstal før 2020.
6
I ”Bekendtgørelsen om måltal i bestyrelser m.v. og politik for de øvrige ledelsesniveauer” (BEK
nr. 114 af den 30.1.2014)
præciseres, at måltallet som udgangspunkt højst bør fastsættes til fire år, hvilket er den tid, det almindeligvis vil tage at ud-
skifte i bestyrelsen.
7
38 af institutioner og virksomheder med en tidshorisont på opfyldelse af måltal efter 2023 er institutioner inden for Børne-
og Undervisningsministeriets ressort.
16/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
5. KAPITEL 5: POLITIKKER FOR
KØNSSAMMENSÆTNINGEN I DE ØVRIGE
LEDELSESNIVEAUER
5.1
Kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer blandt statslige institutioner
og virksomheder med 50 ansatte eller flere
Statslige institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere, der ikke har en ligelig kønssam-
mensætning i de øvrige ledelsesniveauer, er med lovkravene i ligestillingslovens § 11 forpligtede til
at udarbejde en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn på deres øvrige ledel-
sesniveauer.
Blandt de 1.003 statslige institutioner og virksomheder, der har fremsendt en elektronisk indberet-
ning, har 629 (62,7 pct.) oplyst, at de har under 50 ansatte. De er dermed ikke lovgivningsmæssigt
forpligtede til at udarbejde en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledel-
sesniveauer. De øvrige 374 institutioner og virksomheder (37,3 pct.) af samtlige indberettende
enheder har oplyst at have 50 ansatte eller flere.
Af figuren nedenfor fremgår det, hvor stor en andel af de 374 institutioner og virksomheder med
50 ansatte eller flere der har angivet, at de allerede har en ligelig kønssammensætning i de øvrige
ledelsesniveauer. Af de 374 institutioner og virksomheder har 214 af dem (57,2 pct.) oplyst at have
en ligelig kønssammensætning i deres øvrige ledelsesniveauer. Heraf er det 188 af Børne- og Un-
dervisningsministeriets institutioner (58,0 pct.
af institutionerne og virksomhederne under Børne-
og Undervisningsministeriet)
og 26 af de øvrige ministeriers institutioner og virksomheder (52,0
pct.
af institutionerne og virksomhederne under øvrige ministerier).
17/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0020.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Figur 7. Kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner og
virksomheder med 50 ansatte eller flere i 2018 og 2019
100%
39,6%
42,8%
37,6%
42,0%
52,1%
48,0%
50%
60,4%
57,2%
62,4%
58,0%
47,9%
52,0%
0%
2018
(359)
2019
(374)
2018
(311)
2019
(324)
2018
(48)
2019
(50)
Alle institutioner og virksomheder
Børne- og Undervisningsministeriets
institutioner og virksomheder
Øvrige ministeriers institutioner og
virksomheder
Har sagt "Nej" til at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
Har sagt "Ja" til at have en ligelig kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
Note: N=359 for 2018; N=374 for 2019. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der har 50
ansatte eller flere. Andelene viser om institutionen/virksomheden har angivet at have en ligelig kønssammen-
sætning i de øvrige ledelsesniveauer eller ej. Parenteserne angiver det totale antal institutioner/virksomheder
med 50 ansatte eller flere.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsaf-
delingen, 2019. Data vedrørende 2018 er hentet fra sidste års rapport.
5.2
Statslige institutioner og virksomheder med en politik for kønssammensætningen
i de øvrige ledelsesniveauer
De 214 statslige institutioner og virksomheder, der allerede har en ligelig kønssammensætning, er
ikke forpligtede til at udarbejde en politik for kønssammensætningen i deres øvrige ledelsesni-
veauer. Derimod er de resterende 160 institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere
forpligtede til at udarbejde en politik for at øge antallet af det underrepræsenterede køn på de
øvrige ledelsesniveauer. Det svarer til 16 pct. af de 1.003 indberettende institutioner og virksom-
heder.
I nedenstående figur fremgår det, hvor stor en andel af de 160 forpligtede institutioner og virksom-
heder der har indberettet, at de har udarbejdet en politik for kønssammensætningen på de øvrige
ledelsesniveauer. Figuren viser andelen ud fra indberetningerne i 2018 og 2019.
18/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0021.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Figur 8. Politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer i statslige in-
stitutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere i 2018 og 2019
100%
16,0%
20,8%
47,9%
55,0%
54,7%
61,0%
50%
84,0%
79,2%
52,1%
45,0%
45,3%
39,0%
0%
2018
(142)
2019
(160)
2018
(117)
2019
(136)
2018
(25)
2019
(24)
Alle institutioner og virksomheder
Børne- og Undervisningsministeriets Øvrige ministeriers institutioner og
institutioner og virksomheder
virksomheder
Andel institutioner, der ikke har udarbejdet en politik
Andel institutioner, der har udarbejdet en politik
Note: N=142 for 2018; N=160 for 2019. Figuren viser besvarelser fra institutioner og virksomheder, der er
forpligtede til at udarbejde en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer
det vil sige
institutioner og virksomheder med 50 ansatte eller flere, som ikke allerede har en ligelig kønssammensætning
i de øvrige ledelsesniveauer. Andelene viser om institutionen/virksomheden har udarbejdet en politik eller ej.
Parenteserne angiver det totale antal forpligtede institutioner/virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsaf-
delingen, 2019. Data vedrørende 2018 er hentet fra sidste års rapport.
I figuren ses, at i alt 72 ud af de 160 forpligtede institutioner og virksomheder (45 pct.) har svaret
ja til, at de har en politik, mens 88 (55 pct.) har svaret, at de ikke har en politik i 2019. Sammen-
lignet med andelen fra 2018
hvor 52,1 pct. svarede ja
er der sket et fald på 7,1 procentpoint i
andelen af institutioner og virksomheder, der har en politik for at øge antallet af det underrepræ-
senterede køn på deres øvrige ledelsesniveauer.
Det fremgår endvidere af figuren, at andelen, som har svaret ja til, at de har en politik i 2019, er
langt højere blandt øvrige ministeriers institutioner (79,2 pct.) end på Børne- og Undervisningsmi-
nisteriets ressortområde, hvor blot 39 pct. svarer, at de har en politik. De forpligtede institutioner
på øvrige ministeriers ressortområde udgør dog kun 24 institutioner i alt, hvorfor små antalsmæs-
sige forskydninger vil vise sig i større procentvise ændringer.
19/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
6. KAPITEL 6: STATSLIGE AKTIESELSKABERS
KØNSSAMMENSÆTNING I BESTYRELSEN
6.1
Statslige aktieselskabers kønssammensætning, måltal og politikker
De statslige aktieselskaber skal ikke indberette måltal og politikker via det elektroniske indberet-
ningssystem, som Ligestillingsafdelingen har stillet til rådighed. Statslige aktieselskaber skal i stedet
indberette måltal og politikker i henhold til årsregnskabslovens § 99 b. Det fremgår af ligestillings-
lovens § 11, stk. 5.
Der er i alt 10 statslige aktieselskaber i Danmark. Det viser en opgørelse fra Erhvervsstyrelsen i
september 2020.
Erhvervsstyrelsen har gennemgået de 10 statslige aktieselskabers årsrapporter for 2019 med hen-
blik på at indsamle de oplysninger, som selskaberne har angivet dels om kønssammensætningen i
deres bestyrelse, dels om eventuelle måltal for det underrepræsenterede køn i bestyrelsen og om
politikker for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
I tabellen nedenfor er udarbejdet en oversigt med de informationer, som de 10 statslige aktiesel-
skaber har givet i deres årsrapport for 2019 om kønssammensætningen i deres bestyrelse og om
eventuelle måltal og politikker.
Som det ses af tabellen, er den gennemsnitlige andel af kvinder i bestyrelsen i de 10 selskaber på
31,3 pct. Det ligner andelen sidste år, hvor den gennemsnitlige andel af kvinder i de statslige ak-
tieselskaber var 32 pct.
8
Det skal oplyses,
at Erhvervsstyrelsen har foretaget en række præciseringer i deres ”Vejledning om
Måltal og politikker for den kønsmæssige sammensætning af ledelsen og for afrapportering herom”
i marts 2016, herunder bl.a. for så vidt angår definitionen ”en ligelig fordeling”. I vejledningen er
følgende præciseret: ”Ved en ligelig kønsfordeling forstås en fordeling på 40/60 pct. af henholdsvis
kvinder og mænd eller det antal/pct.,
som ligger tættest på 40 pct.” Denne præcisering betyder,
at
en række statslige aktieselskaber, der i tidligere rapporter ikke blev defineret som havende en
ligelig kønssammensætning
nu indgår som havende en ligelig fordeling (det gælder fx selskaber,
der har kønssammensætningen 1 kvinde + 3 mænd, 2 kvinder + 4 mænd, 3 kvinder + 5 mænd),
jf. tabel 4.
Efter Erhvervsstyrelsens opgørelsesmetode har 9 af de 10 aktieselskaber (90 pct.) en ligelig køns-
sammensætning i bestyrelsen og har dermed nået lovens mål for kønssammensætningen i deres
bestyrelse. Det ene statslige selskab, der har en underrepræsentation af kvinder i deres bestyrelse,
og som dermed er forpligtet til at opstille måltal, har ikke gjort dette. Der er tale om en bestyrelse
på 3 personer, som udelukkende består af mænd.
5 statslige aktieselskaber er ikke forpligtede til at udarbejde politikker til fremme af en ligelig køns-
sammensætning i deres øvrige ledelse, fordi de har under 50 ansatte. Blandt de øvrige 5 selskaber
med over 50 ansatte oplyser alle, at de har en politik til at fremme en ligelig kønssammensætning
i de øvrige ledelsesniveauer.
8
Den beskedne forandring skyldes, at selskabet Ørsted siden 2018 har reduceret antallet af medlemmer i bestyrelsen fra 8 (5 mænd og 3 kvinder)
til 6 (4 mænd og 2 kvinder).
20/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0023.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Tabel 4. Oversigt over statslige aktieselskabers kønssammensætning i bestyrelsen
9
og
angivelse af eventuelle måltal og politikker
Selskab
Kønsfordeling
GF-valgte medlem-
mer af det øverste
ledelsesorgan
Kvinder
Bornholmtrafikken
Holding A/S
Dansk Jagtforsikring
A/S
1
Mænd
2
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen
i den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen
i den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Ja, har en politik for
kønssammensætningen
i den øvrige ledelse.
Ja, har en politik for
kønssammensætningen
i den øvrige ledelse.
Ja, har en politik for
kønssammensætningen
i den øvrige ledelse.
Er ikke forpligtet til at
udarbejde politik (har
under 50 ansatte).
Måltal
Har selskabet opstillet mål-
tal? Eller har selskabet en li-
gelig kønssammensætning i
bestyrelsen?
Politikker
Er selskabet forpligtet
til at have en politik
og har de én?
0
3
Har ikke fastsat måltal.
Danske Spil A/S
2
2
10
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Det Danske Klasse-
lotteri A/S
1
3
Ørsted A/S
2
4
Statens Ejendoms-
salg A/S
Statens og Kommu-
nernes Indkøbsser-
vice A/S
Sund og Bælt Hol-
ding A/S
2
3
1
3
2
4
TV2/Danmark A/S
2
4
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
Eksport Kredit Finan-
siering A/S
I alt antal
I alt pct.
2
5
Har en ligelig kønsfordeling i
bestyrelsen.
15
31
33
69
Kilde: De 10 aktieselskabers årsrapporter for 2019.
9
Tallene om kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan er udarbejdet af Erhvervsstyrelsen på baggrund af de statslige aktieselskabers
årsrapporter fra 2019
det vil sige opgjort på tidspunktet for godkendelsen af årsrapporten.
Erhvervsstyrelsen nævner følgende ift. DANSKE SPIL: I ledelsesberetningen fremgår, at 2 ud af de 4 mænd i bestyrelsen er politisk udpegede.
10
Disse bør derfor ikke indgå i opgørelsen. Derfor er der for regnskabsåret 2018 noteret to mænd.
21/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
BILAG 1
SPØRGSMÅL BESVARET AF STATSLIGE VIRKSOMHEDER OG INSTI-
TUTIONER I HENHOLD TIL LIGESTILLINGSLOVENS § 11
22/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0025.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Bilagstabel 1.1: Spørgsmål og vejledninger i indberetningsskemaet
Spørgsmål i indberetningsske-
maet
1. Indberettende institution/virksomhed
1.1 Skriv venligst jeres virksomheds-/insti-
tutionsnavn i nedenstående tekstfelt:
____
1.2 Skriv venligst jeres ressortministerium i
nedenstående tekstfelt: ____
Skriv navnet på den virksomhed/institution, som I indberetter måltal og
politikker for, i tekstfeltet. Skriv fx Det Kongelige Teater.
For at kunne gå videre i indberetningsskemaet skal spørgsmålet besvares.
Skriv i tekstfeltet navnet på jeres virksomheds/institutions ressortministe-
rium. Skriv fx Undervisningsministeriet.
For at kunne gå videre i indberetningsskemaet skal spørgsmålet besvares.
2. Kønssammensætningen i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
2.1 Anfør antal kvinder og antal mænd v/af-
slutning af regnskabsperiode 2018:
Kvinder: ____
Mænd: ____
Angiv antallet af kvinder og mænd i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen ved
afslutning af regnskabsperioden for 2018 samt antallet af kvinder og
mænd i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen ved afslutning af regnskabspe-
rioden for 2019. Indtast antallet i boksene, der relaterer sig til henholdsvis
kvinder og mænd. Skriv fx 3 ved kvinder og 4 ved mænd i 2017 og 4 ved
kvinder og 4 ved mænd i 2018.
Alle fire bokse skal udfyldes med numeriske tal for at kunne gå videre i
indberetningsskemaet.
3. Måltal for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen
3.1 Har virksomheden/institutionen måltal
for kønssammensætningen i øverste ledel-
sesorgan/bestyrelse?
Angiv ved at trykke ”ja” eller ”nej”,
om jeres virksomhed/institution har
måltal for kønssammensætningen i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Angiv, hvor mange antal (numerisk) kvinder og mænd I har i jeres øverste
ledelsesorgan/bestyrelsen, som er generalforsamlingsvalgte eller udpe-
gede medlemmer. Tallet skal være eksklusive medarbejderrepræsentanter
og elevrepræsentanter.
Vejledning
2.2 Anfør antal kvinder og antal mænd v/af-
slutning af regnskabsperiode 2019:
Kvinder: ____
Mænd: ____
Hvis ”Ja” i spg. 3.1
3.2 Angiv det opstillet måltal for det under-
repræsenterede køn:
Antal: ____
Procent: ____
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig køns-
sammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/in-
stitutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det underrepræsenterede
køn heri.
Bemærk, at hvis institutionen/virksomheden har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomhe-
den/institutionen ikke forpligtet til at opstille måltal.
Måltallet skal være højere end den gældende kønssammensætning angivet
i spm. 2.2.
Måltallet for det underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/be-
styrelsen skal både angives i antal og procent (procenttallet skal være
mellem 0 og 100).
Skriv antallet i den boks, hvor der står ”Antal” ud for og procentdelen i
den boks, hvor der
står ”Procent” ud for.
Skriv fx 3 ved ”Antal”, hvis I har et mål om at have 3 personer af det un-
derrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan/bestyrelsen. Hvis må-
let om 3 personer svarer til en repræsentativitet på 50 procent i det øver-
ste ledelsesorgan/bestyrelsen,
skriv da 50 ved ”Procent”.
Spørgsmålene skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
23/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0026.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Hvis ”Ja” i spg. 3.1
3.3 Hvornår forventes måltallet opfyldt?
Angiv årstal: ____
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig køns-
sammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/in-
stitutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det underrepræsenterede
køn heri.
Bemærk, at hvis institutionen/virksomheden har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomhe-
den/institutionen ikke forpligtet til at opstille måltal.
Angiv, hvornår I forventer, at det opstillede måltal vil være opfyldt ved at
skrive et årstal i tekstboksen, hvor der står ”Årstal”.
Årstallet skal fremgå
som ÅÅÅÅ. Skriv fx 2021.
Der bør max afsættes 4 år til opnåelse af måltallet.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Ja” i spg.
3.1
3.4 Angiv status for arbejdet med opfyldelse
af måltal: Skriv status for arbejdet med op-
fyldelse af det opstillede måltal samt en be-
grundelse for, hvorfor virksomheden/institu-
tionen i givet fald ikke har opnået det opstil-
lede måltal.
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig køns-
sammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/in-
stitutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det underrepræsenterede
køn heri.
Bemærk, at hvis institutionen/virksomheden har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomhe-
den/institutionen ikke forpligtet til at opstille måltal.
I tekstfeltet skal I skrive status for arbejdet med opfyldelse af det opstil-
lede måltal samt en begrundelse for, hvorfor virksomheden/institutionen i
givet fald ikke har opnået det opstillede måltal.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis ”Nej” i
spg. 3.1
3.4 Hvis virksomheden/institutionen ikke
har opstillet måltal, må I gerne skrive en
begrundelse for dette i tekstfeltet.
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst, at der ikke er en ligelig køns-
sammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomheden/in-
stitutionen forpligtet til at oplyse et måltal for det underrepræsenterede
køn heri.
Bemærk at hvis institutionen/virksomheden har oplyst at have en ligelig
kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrelsen, er virksomhe-
den/institutionen ikke forpligtet til at opstille måltal.
Uddyb i tekstfeltet, hvorfor virksomheden/institutionen ikke har opstillet et
måltal for en ligelig kønssammensætning i øverste ledelsesorgan/bestyrel-
sen.
Spørgsmålet skal besvares for at komme videre i indberetningsskemaet.
4. Politikker for kønssammensætning i de øvrige ledelsesniveauer
4.1 Har virksomheden/institutionen 50 an-
satte eller flere:
Ja: ____ Nej: ____
4.2 Har virksomheden/institutionen en lige-
lig kønssammensætning i de øvrige ledel-
sesniveauer:
Ja: ____ Nej: ____
Angiv om jeres virksomhed/institution har en ligelig kønssammensætning i
de øvrige ledelsesniveauer ved at trykke ”Ja” eller ”Nej”.
En kønssammensætning betragtes som ligelig, når hvert køn er repræsen-
teret med en andel på mindst 40 pct. jf. BEK nr. 114 af den 30.1.2014:
"Bekendtgørelse om måltal i bestyrelser mv. og politik for de øvrige ledel-
sesniveauer i statslige institutioner og virksomheder for at fremme en li-
gelig kønssammensætning”, § 1, stk.
2 og 3.
I skal angive et svar for at komme videre i indberetningsskemaet.
Angiv ved at trykke ”Ja” eller ”Nej”,
om jeres virksomhed/institution har
en politik for kønssammensætningen i de øvrige ledelsesniveauer.
Angiv om jeres virksomhed/institution har 50 ansatte eller flere ved at
trykke ”Ja” eller ”Nej”.
I skal angive et svar for at komme videre i indberetningsskemaet.
24/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0027.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
4.3 Har virksomheden/institutionen en poli-
tik for kønssammensætningen i de øvrige
ledelsesniveauer:
Ja: ____ Nej: ____
Hvis
”Ja” i spg. 4.3
4.4 Beskriv virksomheden/institutionens po-
litik til fremme af ligelig kønssammensæt-
ning i ledelse, hvordan denne gennemføres,
og hvad der er opnået:
Fritekst
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have 50 ansatte eller der-
over og ikke at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen forpligtet til at udarbejde en politik herom.
Bemærk, at hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have under 50
ansatte eller at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen ikke forpligtet til at udarbejde en politik
herom.
I tekstfeltet skal I beskrive virksomheden/institutionens politik til fremme
af en ligelig kønssammensætning i ledelsen, jf. §4 i BEK nr. 114 af
30.1.2014 "Bekendtgørelse om måltal i bestyrelser mv. og politik for de
øvrige ledelsesniveauer i statslige institutioner og virksomheder for at
fremme en ligelig kønssammensætning”.
Beskrivelsen skal indeholde følgende:
Virksomheden/institutionens politik for at øge antallet af det underre-
præsenterede køn (Hvad politikken går ud på).
Hvordan politikken gennemføres.
Hvad der er opnået i politikken indtil videre.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
Hvis “Nej” i spg. 4.3
4.4 Har virksomheden/institutionen ikke en
politik, skriv da gerne hvorfor:
Fritekst
Hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have 50 ansatte eller der-
over og ikke at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen forpligtet til at udarbejde en politik herom.
Bemærk, at hvis virksomheden/institutionen har oplyst at have under 50
ansatte eller at have en ligelig kønssammensætning i den øvrige ledelse,
er virksomheden/institutionen ikke forpligtet til at udarbejde en politik
herom.
Beskriv i tekstfeltet begrundelse for, hvorfor virksomheden/institutionen
ikke har en politik til fremme af en ligelig kønssammensætning i ledelsen.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
5. Afrapportering indsendt af
Dato for den endelige indberetning: ____
Navn på den ansvarlige for indberetningen:
____
Stilling på den ansvarlige for indberetnin-
gen: ____
Angiv information om den person, der indberetter, samt dato for den en-
delige besvarelse af indberetningsskemaet.
I boksen ud for ”Dato …” skal en valid dato fremgå (ÅÅÅÅ-MM-DD).
Her er
ÅÅÅÅ årstal, MM er måned og DD er dag. Skriv fx 2019-04-23.
I boksen ud for ”Navn …” skal navn på den person, der indberetter,
fremgå.
I boksen ud fra ”Stilling …”, skal stillingsbetegnelsen
på den person, der
indberetter, fremgå.
I skal angive et svar for at kunne komme videre i indberetningsskemaet.
25/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
BILAG 2
ØVRIGE MINISTERIERS INDBERETTENDE INSTITUTIONER FOR-
DELT PÅ INSTITUTIONS- OG VIRKSOMHEDSTYPE
26/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0029.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Bilagstabel 2.1: Øvrige ministeriers indberettende institutioner og virksomheder
Ministerium
Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet
Antal institutioner
og virksomheder
38
11
Institutions- og virksomhedstype
Fx professionshøjskoler, erhvervsakademier og uni-
versiteter
Den Sociale Investeringsfond, Kofoed Skole, Livsli-
nien, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Center for
Selvmordsforskning, Døvefilm, VIVE
Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter Velfærd, Danmarks
Statistik, Social- og Indenrigsministeriets Benchmar-
kingenhed
Vækstfonden, Nordsøenheden, Eksport Kredit Fon-
den, Finansiel Stabilitet, DanPilot, VisitDenmark
Det Kongelige Teater, DR, Det Danske Filminstitut
Institut for Menneskerettigheder, Dansk Institut for
Internationale Studier, Danida Fellowship Centre
Beredskabsforbundet, Fonden Danske Veteranhjem
DREAM
Madkulturen, Miljømærkenævnet
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark
og Grønland (GEUS), Energinet
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
(NFA)
Domstolsstyrelsen, Den Uafhængige Politiklagemyn-
dighed
Center for Boligsocial Udvikling
Kompetencesekretariatet
Social- og Indenrigsmini-
steriet
10
Erhvervsministeriet
Kulturministeriet
Udenrigsministeriet
Forsvarsministeriet
Finansministeriet
Miljø- og Fødevaremini-
steriet
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Justitsministeriet
Transport-, - og Boligmi-
nisteriet
Skatteministeriet
I alt
6
3
3
2
1
2
2
1
2
1
1
72
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder,
jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2019.
Følgende 38 institutioner under UFM har indberettet for 2019: Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Uni-
versitet, Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School, IT-Universi-
tetet, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Dansk Dekommissionering, Pro-
fessionshøjskolen Absalon, University College Nordjylland, UC Syddanmark, Via University College, Erhvervsakademi Dania,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi MidtVest, Zealand Sjællands Erhvervsakademi, Erhvervsakademi Sydvest, Er-
hvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi Copenhagen Business, Københavns Erhvervsakademi, MARTEC Frederikshavn,
Svendborg Internationale Maritime Academy, Fredericia Maskinmesterskole, Københavns Maskinmesterskole, Aarhus Maskin-
mesterskole, Marstal Navigationsskole, Arkitektskolen Aarhus, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur,
Design og Konservering, Designskolen Kolding, Innovationsfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Svendborg Søfartsskole,
Skoleskibet Georg Stage, Danmarks Frie Forskningsfond.
11
27/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
BILAG 3
SUPPLERENDE TABELLER OM KØNSSAMMENSÆTNING FORDELT
PÅ 10 PROCENTINTERVALLER
28/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0031.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Bilagstabel 3.1: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2018.
Alle indberettende institutioner og virksomheder
fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
Andel kvinder, ult. 2018
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2018
Antal institutioner
Procent
4
0,4
7
0,6
64
5,9
41
3,8
284
26,1
281
25,8
97
8,9
205
18,8
72
6,6
33
3,0
1088
100
33
3,0
72
6,6
205
18,8
97
8,9
351
32,3
214
19,7
41
3,8
64
5,9
7
0,6
4
0,4
1088
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder,
jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2019.
Bilagstabel 3.2: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2018.
Børne-
og Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder
fordelt på 10 procent-
intervaller
Procentinterval
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
Andel kvinder, ult. 2018
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2018
Antal institutioner
Procent
4
0,4
7
0,7
64
6,3
36
3,5
267
26,2
263
25,8
87
8,5
196
19,2
67
6,6
28
2,7
1019
100
28
2,7
67
6,6
196
19,2
87
8,5
324
31,8
206
20,2
36
3,5
64
6,3
7
0,7
4
0,4
1019
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under Undervisningsministeriets ressortom-
råde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder.
jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2019.
29/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0032.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Bilagstabel 3.3: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2018.
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder
fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
Andel kvinder, ult. 2018
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2018
Antal institutioner
Procent
0
0
0
0
0
0
5
7,2
17
24,6
18
26,1
10
14,5
9
13,0
5
7,2
5
7,2
69
100
5
7,2
5
7,2
9
13,0
10
14,5
27
39,1
8
11,6
5
7,2
0
0
0
0
0
0
69
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder,
jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2019.
Bilagstabel 3.4: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2019.
Alle indberettende institutioner og virksomheder
fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
Andel kvinder, ult. 2019
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2019
Antal institutioner
Procent
6
0,6
14
1,4
53
5,3
38
3,8
248
24,7
287
28,6
93
9,3
177
17,6
62
6,2
25
2,5
1003
100
25
2,5
62
6,2
177
17,6
93
9,3
355
35,4
180
17,9
38
3,8
53
5,3
14
1,4
6
0,6
1003
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder,
jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2019.
30/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0033.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Bilagstabel 3.5: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2019.
Børne-
og Undervisningsministeriets institutioner og virksomheder
fordelt på 10 procent-
intervaller
Procentinterval
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
Andel kvinder, ult. 2019
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2019
Antal institutioner
Procent
6
0,6
13
1,4
50
5,4
32
3,4
235
25,2
269
28,9
81
8,7
168
18,0
56
6,0
21
2,3
931
100
21
2,3
56
6,0
168
18,0
81
8,7
329
35,3
175
18,8
32
3,4
50
5,4
13
1,4
6
0,6
931
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under Børne- og Undervisningsministeriets
ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder,
jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2019.
Bilagstabel 3.6: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2019.
Øvrige ministeriers institutioner og virksomheder
fordelt på 10 procentintervaller
Procentinterval
0-9
10-19
20-29
30-39
40-50
51-60
61-70
71-80
81-90
91-100
Total
Andel kvinder, ult. 2019
Antal institutioner
Procent
Andel mænd, ult. 2019
Antal institutioner
Procent
0
0
1
1,4
3
4,2
6
8,3
13
18,1
18
25,0
12
16,7
9
12,5
6
8,3
4
5,6
72
100
4
5,6
6
8,3
9
12,5
12
16,7
26
36,1
5
6,9
6
8,3
3
4,2
1
1,4
0
0
72
100
Note: Tabellen inkluderer alle indberettende institutioner og virksomheder under øvrige ministeriers ressortområde.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder,
jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsafdelingen, 2019.
31/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
BILAG 4
SUPPLERENDE FIGUR OM KØNSSAMMENSÆTNING FORDELT PÅ 10
PROCENTINTERVALLER
32/33
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 37: Rapport om måltal og politikker 2019 for kønssammensætningen i statslige institutioner og virksomheder, fra ministeren for ligestilling
2311018_0035.png
Rambøll - RAPPORT OM MÅLTAL OG POLITIKKER 2019
Bilagsfigur 4.1: Kønssammensætningen i statslige bestyrelser ultimo 2019. Alle indbe-
rettende institutioner og virksomheder
fordelt på 10 procentintervaller
12
Afbalanceret kønsfordeling (30 - 70%)
100%
Ligelig kønsfordeling
(40 - 60%)
50%
24,7%
28,5%
17,6%
0%
0,6%
0-9%
(6)
1,4%
10-19%
(14)
5,3%
20-29%
(53)
3,8%
30-39%
(38)
40-50%
(248)
51-60%
(286)
9,3%
6,3%
71-80%
(177)
81-90%
(63)
2,5%
91-100%
(25)
61-70%
(93)
Andel institutioner og virksomheder
Note: N=1003. Figuren viser besvarelser fra alle inkluderede institutioner og virksomheder. Parenteserne angi-
ver antal institutioner for hvert interval. Kun andelen af mænd i bestyrelserne er visualiseret i figuren. Inden
for de stiplede linjer findes andelen af bestyrelser, der har en afbalanceret kønsfordeling, hvor hvert køn er
repræsenteret med mellem 30 og 70 pct. Inden for de optrukne linjer ses andelen af bestyrelser, der har en
ligelig kønsfordeling, hvor hvert køn er repræsenteret med mellem 40 og 60 pct.
Kilde: Indberetningsskema om måltal og politikker for kønssammensætningen i statslige institutioner og virk-
somheder, jf. ligestillingslovens § 11, indhentet af Rambøll Management Consulting på vegne af Ligestillingsaf-
delingen, 2019.
12
Da en fordeling mellem 40 pct. og 60 pct. betragtes som en lige kønssammensætning, er de midterste intervaller ”skæve” i
forhold til de øvrige, idet de er ændret til 40-50 pct. og 51-60 pct. (i stedet for 40-49 pct. og 50-59 pct.).
33/33