Arden, den 5 december 2020
Til Folketingets Ligestillingsudvalg og Børne- og Undervisningsudvalget i Folketinget
Denne henvendelse angår et evalueringsværktøj som Børne- og Undervisningsministeriet stiller til rådighed
for skoler og børnehaver, og som betegnes Sprogvurdering 3-6. Det er et udbredt værktøj til sprogvurdering i
begyndelsen af børnehaveklassen, som har eksisteret siden 2011, men der er behov for politisk stillingtagen
til om resultaterne er lovlige i forhold til loven om ligebehandling.
Problemet er, at Sprogvurdering 3-6 giver resultater til børn og elever, der er baseret på køn. Det er tydeligt,
at testene giver resultater på en måde, der systematisk overser sproglige vanskeligheder hos drenge, og
dermed er med til at give drenge i børnehaver og skoler en sårbar sproglig udvikling.
Jeg finder det i strid med ånden i det danske samfund og i den danske folkeskole, at vi vurderer de to køn så
forskelligt. Ser vi ikke gerne, at både drenge og piger klarer sig godt sprogligt?
Hvad er Sprogvurdering 3-6?
Sprogvurdering 3-6 består i en række tests til børn forskellige aldersgrupper mellem 3 år og
børnehaveklasse. Hver test består i en række opgaver, hvor alle elever i aldersgruppen får samme række
opgaver. Et eksempel er deltesten Sprogforståelse, der består i 20 opgaver. Når barnet/eleven har besvaret
testen, så har man en rå-score, der kan hedde 15 rigtige ud af 20 opgaver.
Denne rå-score omsættes til et resultat på en 100-skala, når man bruger elektroniske platforme til at afvikle
testene. Resultatet på 100-skalaen er dannet ud fra normeringsstudier, hvor elever med samme alder og køn
er sammenlignet. Når pædagoger, lærere og forældre kigger på elevresultaterne på de elektroniske
platforme, så er det resultaterne på 100-skalaen, de ser.
Sprogforståelse 3-årige
100
Diagram 1. Alle elever i dette diagram
har 15 rigtige opgaver i samme test,
men de har fået forskellige resultater.
For at give børnene et resultat på 100-
skala, er de blevet sammenlignet med
børn på deres egen alder og køn.
Man kan læse resultaterne således;
Resultat i percentil
80
60
40
20
0
34
36
38
40
42
44
46
48
Det er klart over middel, når et barn på
36 mdr. svarer rigtigt på 15 ud af 20
opgaver.
Det er middel, når et barn på 46 mdr.
svarer rigtigt på 15 ud af 20 opgaver.
Bemærk, at der er adskilte resultater for
de to køn. Drenge bliver sammenlignet
med drenge. Piger bliver sammenlignet
med piger.
Alder i måneder
drenge (15 rigtige)
piger (15 rigtige)