Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 16
Offentligt
2278587_0001.png
Mette Stisen Flyger
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Henriette Fagerberg Erichsen <[email protected]>
8.
september 2020 09:31
Cecilie Kisling; Mette Stisen Flyger; Maria F R Bircherod Calundan
Sv: Høring vedr, lov om ændring af barselsudligningsloven (BM ID: 2008038)
(Sagsnr.: 2020 3)
-
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
Med venlig hilsen
[I
Til:
ADVOKATSAMFUN DET
ETS5ÆRHEE)
UÅFHÆNOk31EL
it’ET
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokatsamfundet, Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D +45 33 96 97 28
[email protected] www.advokatsamfundet.dk
-
Postkasse Samfund Advokatsamfundet ([email protected]), [email protected] ([email protected]), A
kassen ASE (ase @ ase.dk), Ankestyrelsen (ast@ ast.dk), artisten @ artisten.dk (artisten @ artisten.dk),
‘pote @ atp.dk’ (pote @ atp.dk), Business Danmark (info @ businessdanmark.dk), info @ cfu-net.dk (info @ cf u
net.dk), DANSK ARBEJDSGIVERFORENING ([email protected]), [email protected]
(hoeringssager@ danskerhverv.dk), hoering @ di.dk (hoering @ di.dk), [email protected]
(dj @journalistforbundet.dk), Dansk Kvindesamfund (sekretariat@ danskkvindesamfund.dk), DANSK
MUSIKERFORBUND, ODENSE AFD. ([email protected]), Dansk Socialrådgiverforening
(ds @ socialraadgiverne.dk), Dansk Teater (post@ danskteater.org), Danske Advokater
([email protected]), Danske A-kasser (DAK @ danskeakasser.dk), Danske Regioner
([email protected]), dt@ datatilsynet.dk (dt© datatilsynet.dk), Den Danske Dommertorening
([email protected]), Det Faglige Hus A-kasse ([email protected]),
dsf@ skuespillerforbundet.dk (dsf@ skuespillerforbundet.dk), Fagbevægelsens Hovedorganisation
([email protected]), ‘[email protected]’ ([email protected]), Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre
(info @foreningenfar.dk), Forhandlingsfællesskabet ([email protected]), Frie Funktionærer
([email protected]), GLS-A Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere ([email protected]),
INGENIØRFORENING EN I DANMARK SPILDEVANDSKOMITE ([email protected]), info@ humanrights.dk
(info@ humanrights.dk), Kommunernes Landsforening ([email protected]), KRISTELIG ARBEJDSGIVERFORENING
(ka @ ka.dk), Kristelig Fagbevægelse KRIFA (pol.sekr@ krifa.dk), kto @ kto.dk (kto @ kto.dk),
kvr@ kvinderaad.dk (kvr@ kvinderaad.dk), KVINFO (Kvinfo @ kvinfo.dk), Landsforeningen Adoption og
Samfund (foreningen @ adoptionogsamfund.dk), Landsforeningen Mistet Barn (kasserer@ mistetbarn.dk),
Landsforeningen Spædbarnsdød (forening @ spaedbarnsdoed.dk), lederne @Iederne.dk
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Skatteministeriet (skm @skm.dk),
[email protected] (SMV © SMVdanmark.dk), [email protected] ([email protected]),
Udbetaling Danmark (udbetalingdanmark@ atp.dk)
Cc:
[email protected] ([email protected])
Fra:
Postenheden ([email protected])
Titel: Hø
ring vedr, lov om ændring af barselsudligningsloven (BM ID: 2008038)
Sendt:
04-09-2020 13:46
-
-
-
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0002.png
Sagsstyringsenheden
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20 11060 København K
T 72 20 50 00
I
[email protected]
I
www.bm.dk
Ministry of Employment
Holmens Kanal 20
T +45 72 20 50 00
I
1060 Copenhagen
[email protected]
I
www.bm.dk
2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0003.png
Forhandlings
æIIesskabet
Til
Beskæftigelsesministeriet
cki(bm.dk, [email protected] og [email protected]
Aktivitetsnr.: 20-0052.24.
LSJ
Direkte tlf.nr.: 3347 0616
7. september 2020
Vedr.: Horing vedr. lov om ændring af barselsudligniügsloven
Forhandlingsfælleskabet har ved mail af 4. september 2020 modtaget høring vedr, lov om ændring
af barselsudligningsloven, med frist for eventuelle bemærkninger den 23. september 2020, kl.
12.00.
Forhandlingsfællesskabet har ikke bemærkninger til høringen, men henviser til eventuelle hø
ringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation og Akademikerne samt fra Forhandlingsfælles
skabets medlemsorganisationer.
Med venlig hilsen
r
Nanna Koize
-
Forhandlingsfællesskabet, Løngangstræde 25, 1., 1468 København K, tlf.: 3311 9700
wwwforhandlingsfællesskabet.dk [email protected]
-
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0004.png
Akademiker
Beskæftigelsesm in iste
ri
et
Holmens Kanal 20
1060 København K
Danmark
Akademikernes høringssvar vedr, lov om ændring af bar-
selsududligningsloven
Akademikerne har ved mail af 4. september 2020 modtaget høring ved
rørende udkast til forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven.
Akademikerne bakker op om initiativet i finanslovsaftalen for 2020, som
overordnet indebærer vigtige elementer svarende til Akademikernes
finanslovsforslag til Finansloven 2020
(vedhæftet
til orientering).
Med henblik p sikring af den størst mulige ligestilling mellem kønnene i
Danmark, er det for Akademikerne afgørende, at der skabes incitamen-
ter for kvinder til at tage springet som selvstændig. Derfor hilses det fra
Akademikernes side velkomment, at selvstændigt erhvervsdrivende op
tages i barselsudligningsloven. Ud over at styrke ligestillingen, er det
vores opfattelse, at initiativet desuden understøtter væksten, innovatio-
nen og beskæftigelsen i Danmark, hvorfor initiativet hilses velkommen.
Akademikerne bakker op om baggrunden for initiativet og det forhold, at
personafgrænsningen er klarere end i 2016, men vil samtidig afgive føl
gende bemærkninger vedrørende beregningsgrundlaget, udfordringer
for særlige grupper og det omtalte “først-til-mølle-princip” som beskre
vet
i
høringsskrivelsen p side 19.
Som det fremg& af forslaget til barselsudligningslovens
§
3 c, sker refu
sionen til den arbejdsgiver, der først udbetaler løn under orlov efter bar
selslovens regler, eller den udøver af selvstændig virksomhed, der først
afholder orlov efter barselsorlovens regler.
Dette “først-til-mølle princip”, medfører i praksis, at refusion ikke bliver
en mulighed for alle de fædre og med-mødre, hvor deres kæreste/kone
holder barsel først. De mange henvendelser fra organisationernes med
lemmer omkring barsel dokumenterer, at det alt andet lige er udgangs
punktet, at fædrenes barsel afholdes sidst, og ofte efter de 25 uger,
hvormed refusionsmuligheden er afsk&et.
Denl8.september2O2O
Sagsnr.
Dok.nr. D-2020-25191
sfk/bef
AKADEMIKERNE
THE DANISH CONFEDERATION
OFPROFESSIDNALASSDCIATIONS
NørreVoldgade29, 2. sal
DK
-
1358
København K.
T
E
W
+4533694040
acacdk
www.ac.dk
Vedrørende “først-til-mølle-princippet” i § 3
c.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0005.png
Fordelingen af barsel forældrene imellem, er en af de vigtigste faktorer
for at fremme ligestillingen mellem mænd og kvinder p arbejdsmarke
det. Derfor er det i den grad uhensigtsmæssigt, at mange mænd/med-
mødre de facto afskæres fra refusionsmuligheden.
Akademikerne foreslår derfor, at begge forældre fr adgang til refusion
uanset, hvornår barslen holdes, s længe perioderne i barselsloven er
overholdt.
Den merudgift som vores forslag vil medføre, skal ses i sammenhæng
med, at hvis dette problem ikke løses, vil lovændringen som foreslet i
vedlagte høring reelt løse en del af problemet for de kvindelige selv
stændige, men stadfæste de problemer, som fædrene og med-mødrene
oplever. En ændring af dette princip anses derfor som afgørende for at
fremme ligestillingen p arbejdsmarkedet.
Vedrørende beregningsgrundlaget i
§
3 b, stk. 1.
Af lovforslaget fremg& det, at kompensationerne udgør forskellen mel
lem barselsgange og den selvstændigt erhvervsdrivendes rsindtægt
omregnet til en timesats.
Akademikerne har forståelse for, at dette princip kan være det mest
administrerbare i praksis. Forslaget vil dog medføre, at der vil være en
forskel for de selvstændige i forhold til lønmodtagerne, idet der ikke ta
ges udgangspunkt i aktuel indtægt. For nyopstartede virksomheder vil
dette princip stille de selvstændige ringere end lønmodtageren, hvorfor
Akademikerne foreslår en undtagelsesbestemmelse til dette udgangs
punkt, hvis den selvstændige kan dokumentere, at beregningsgrundla
get er steget i forhold til sidste rs indtægt.
Forslagets anvendelsesområde og udfordringer for særlige grup
per af selvstændige
Udfordringer for kombinatører og nyopstartede selvstændige
Nærværende lovændring vil forbedre mulighederne for at tage barsel for
selvstændige ved en model, der giver kompensation for tab af indtægt
over øverste barselsdagpenge-niveau. Desværre løser modellen ikke de
underliggende udfordringer, der er for selvstændige og kombinatører i
reglerne for barselsdagpengesystemet.
Barselsdagpenge for en selvstændig erhvervsdrivende er betinget af, at
den pågældende inden for de sidste 12 måneder har udøvet selvstændig
virksomhed i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige
ugentlige arbejdstid i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned forud
for fraværet. Har den selvstændige virksomhed været udøvet i mindre
end 6 måneder, medregnes perioder med forudgående beskæftigelse
som lønmodtager. Dette ‘forudgående’ bør ændres til ‘forudgående eller
sideløbende’ for at f kombinatørerne med. Dertil er det en udfordring
Side2af3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0006.png
for mange selvstændige at dokumentere, at de har arbejdet frem til og
med ‘den seneste måned forud for fraværet’. Det skyldes, at man ikke
som selvstændig er herre over, hvornår ‘arbejdet’ og fakturaer m.v. lan
der.
For at løse ovenstående udfordringer, foresls en revision af reglerne for
barselsdagspenge, med henblik p at løse udfordringer for selvstændige
og kombinatører, der fremtidssikrer, de tendenser der ses p arbejds
markedet.
Nyuddannede i året for bereqninqsgrund/aqet
Selvstændige der starter egen virksomhed op som nyuddannede vil til
syneladende ligeledes ikke f gavn af ordningen, hvis grundlaget for
udbetalingen er indkomstret, hvor de helt eller delvist var studerende.
Der bør kunne tages udgangspunkt
i
indtjeningsforhold, der er mere
tidstro for selvstændige i denne situation, jf. ovenstående.
Selvstændige der ophører bibeskæftiqe/se
Selvstændige, der i året der danner grundlag for beregningen har haft
bibeskæftigelse (lønindkomst eller B- indkomst) i betydeligt omfang,
men hvor bibeskæftigelsen er skiftet ud med selvstændig virksomhed p
fuld tid i &et, hvor der søges om barselsrefusion, er tilsyneladende dsr
ligere stillet.
Der bør tages højde for, at nogle selvstændige overgår fra at være del
tidsansatte til at være selvstændige p fuldtid i det r, hvor de gr p
ba rsel.
Der henvises i øvrigt til høringssvaret fra Danske Fysioterapeuter.
Med venlig hilsen
Sofie Friborg Kjeldgaard
D: 42338760
E: [email protected]
Side3af3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0007.png
Danske Fysioterapeuter
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Danmark
22. september 2020
Danske Fysioterapeuters høringssvar vedr, lov om
ændring af barselsudligningsloven
Danske Fysioterapeuter har med stor interesse læst udkast til lovforslag om ændring af bar
selsudligningsloven. Mange af vores medlemmer vil blive berørt af de foreslåede ændringer
og vi vil gerne kvittere for Ministerens velvilje også udtrykt på mødet med “barselsalliancen” i
november 2019. Derfor er det glædeligt nu at stå med lovudkastet i høring. Så langt så godt.
Overordnet set hilser Danske Fysioterapeuter barselsudligningsordningen for selvstændige
yderst velkommen. Det er ikke rimeligt at udsigt til økonomisk usikkerhed under barsel afhol
der nogen især kvinder fra at blive selvstændige. Det er heller ikke rimeligt, at mænd
med selvstændig virksomhed ser sig nødsaget til at lade være med at holde barsel med de
res børn på grund af økonomi. Her er ændringen af barselsudligningsloven et stort skridt i
den rigtige retning.
Dog bemærker Danske Fysioterapeuter, at det af
§
3 c
fremgår:
“Udbetaling efter
§
2 og 3 a sker til den arbejdsgiver, som først udbetaler løn under orlov ef
ter barselslovens regler, eller den udøver af selvstændig erhvervs virksomhed, der først afhol
der orlov efter barselslovens regler.
«
Typisk vil mange fædre afholde barsel efter moderen. Disse vil således ikke kunne modtage
refusion. Dette vil potentielt kunne afholde nogen særligt fædre fra at holde barsel med
deres barn. Danske Fysioterapeuter finder det beklageligt, at der ikke gøres op hermed, når
formålet med lovændringen i høj grad er ligestilling. En løsning kunne være, at begge foræl
dre får adgang til refusion, uanset om man afholder barsel først eller sidst.
-
Selvom Danske Fysioterapeuter overordnet er positive over lovforslaget, vil vi dog pege på to
grupper af selvstændige, som lovforslaget efter vores vurdering ikke imødekommer eller stil
ler lige i forhold til ansatte under barsel.dk.
Danske Fysioterapeuter
Holmbladsgade 70
DK-2300 København 5
wwwfysio.dk
Telefon: +45 3341 4620
Mail:[email protected]
1/2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0008.png
Nyuddannede i året for beregningsgrundlaget
Selvstændige der starter egen virksomhed op som nyuddannede vil tilsyneladende ikke få
gavn af ordningen, hvis grundlaget for udbetalingen er indkomståret, hvor de helt eller delvist
var studerende. Der bør kunne tages udgangspunkt i indtjeningsforhold, der er mere tidstro
for selvstændige i denne situation.
Selvstændige der ophører med bibeskæftigelse
Selvstændige, der i året der danner grundlag for beregningen har haft bibeskæftigelse (lø
nindkomst eller B- indkomst) i betydeligt omfang, men hvor bibeskæftigelsen er skiftet ud
med selvstændig virksomhed på fuld tid i året, hvor der søges om barselsrefusion, er tilsyne
ladende dårligere stillet. Der bør tages højde for, at nogle selvstændige overgår fra at være
deltidsansatte til at være selvstændige på fuldtid i det år, hvor de går på barsel.
Danske Fysioterapeuter står naturligvis til rådighed for yderligere.
Med venlig hilsen
Tina Lambrecht
Formand
2/2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0009.png
SMVdanmark
Høringssvar vedr, lov om ændring af barselsudligningsloven
På vegne af SMVdanmark fremsender jeg hermed vores kommentarer til optagelse af selvstændige i
ba rselsu dlign i ngsord ni ngen.
I
Kun 8 pct. af nystartede virksomheder stiftes af kvinder under 35 år, imod 27 % af mænd i samme
aldersgruppe. Lovændringen er med til at fjerne en barriere for kvinder, der har Ønske om både
iværksætteri og børn. Samtidig giver lovændringen selvstændige mænd en reel økonomisk mulighed
for at holde barsel.
Det danske arbejdsmarked er præget af en lønmodtagerkultur, og det rettighedsgab, der findes mel
lem lønmodtagere og selvstændige holder folk tilbage fra at stifte virksomhed. Denne lov er således
ikke blot et skridt for ligestillingen mellem køn, men også ligestillingen mellem selvstændige og løn
modtagere. I SMVdanmark håber vi, at denne lov bliver den første i en række, der vil tage et opgør
med dette rettighedsgab.
I
Med taknemmelig hilsen
Alexander L. Nepper
Politisk chefkonsulent
SMVda n mark
E: [email protected] M: 27 21 04 04
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0010.png
i
Høringssvar om barseisfond for selvstæn-
ig
d-e
Dansk Arbejdsgiverforening har den 4. september 2020 modtaget høring
vedrørende lov om ændring af barselsudligningsloven.
Men lovændringen indlemmes selvstændige i Barsel.dk under de samme
vilkår som lønmodtagere. Selvstændige bidrager til fonden med et beløb,
der svarer til virksomhedernes bidrag pr. medarbejder, og kan i forbin
delse med barselsorlov få kompensation fra fonden svarende til de private
arbejdsgiveres lønrefusion. De selvstændiges træk på Barsel.dk indgår i
det samlede regnskab, hvor forældrene tilsammen kan få bidrag fra fon
den i 36 uger.
DA tilslutter sig ambitionen bag loven. Det er en udfordring, at kun få
kvinder vælger at etablere selvstændig virksomhed. Det er godt, at Folke
tinget har fokus på det. For nogle selvstændige vil det givetvis være en
fordel, at det ikke i samme grad er en økonomisk ulempe at holde barsels
orlov.
I den sammenhæng bemærker DA, at det ved den kommende implemen
tering af orlovsdirektivet er relevant at overveje en øremærkning af refu
sions-/kompensationsugerne i Barsel.dk, så de understøtter en mere lige-
lig fordeling af forældreorloven
jf.
den øremærkning af dagpengeretten,
der er lagt op til med direktivet, samt den politiske ambition om, at fædre
tager en større andel af orloven.
Endelig er det positivt, at der er overensstemmelse mellem gruppen af
selvstændige, der hhv, bidrager og kan modtage penge fra fonden. Den
tidligere barselsf ond for selvstændige led af manglende sammenhæng på
det punkt.
22september2020
MRL
Dok ID: 170230
Selvstændige far en omkostning
Det er væsentligt at være opmærksom på, at loven som udgangspunkt er
en ulempe for selvstændige, fordi de forpligtes til at betale et årligt bidrag
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33389000
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0011.png
ET
DKK
1.225, uanset om de har udsigt til nogensinde at få behov for fon-
den. For en selvstændig, der præcis opfylder betingelserne for maksimal
dagpengeret (årlig indtjening på DKK 228.996 i 2020), svarer det til at be
tale en halv procent af årsindtjeningen som bidrag til Barsel.dk.
Udgiften er især en ulempe for mindre virksomheder, herunder enmands
virksomheder. Efter DA’s opfattelse bør den dimension ikke bagatellise
res.
Side 2/2
Administrative omkostninger
Hensigten med en barselsfond er at sikre, at arbejdsgivere ikke fravælger
unge kvinder af frygt for at få en udgift til løn, hvis kvinden holder orlov.
Det gøres ved at fordele udgiften på alle virksomheder.
Problemstillingen er en anden for selvstændige, som ikke har en arbejds
giver og derfor ikke risikerer at blive fravaigt. Her er hensigten at yde et
økonomisk bidrag til selvstændige, der holder barselsorlov.
Det betyder ikke, at en fondskonstruktion er uanvendelig for selvstæn
dige, men at det er særlig vigtigt at være opmærksom på ulemperne
først og fremmest, at en fond kan være en dyr løsning. Det er positivt, at
man benytter en allerede eksisterende ordning. Ikke desto mindre er der
betydelige omkostninger forbundet med at indlemme selvstændige i Bar
sel.dk, både i form af udviklingsomkostninger og lôbende omkostninger.
Med loven påføres selvstændige som nævnt en udgift, som de ikke har i
dag. Det er vigtigt, at den ikke bliver større end højst nødvendigt som
følge af dyr administration. På den baggrund mener DA, at niveauet af
administrative omkostninger som følge af selvstændiges optagelse i Bar
sel.dk skal evalueres løbende.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Martin Laurberg
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0012.png
LEDERNE
Beskæftigelsesministeriet
Cecilie Kisling
ckbmdk
Mette Stisen Flyger
msf(bm.dk
Maria Bircherod Calundan
mcacbm .dk
I RKS0M
bringer dig videre
LedernesNirksoms høringssvar til lov om æn
dring af barselsudligningsloven (Optagelse af
selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudlig
ni ngsordningen)
Beskæftigelsesministeriet har den 4. september sendt lovforslag om
ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervs-
drivende i barselsudligningsordningen) i høring.
Lederne/Virksom støtter intentionen i lovforslaget om at styrke kvinders
incitament til at blive selvstændigt erhvervsdrivende samt forbedre de
økonomiske vilkår i forbindelse med barsels- og forældreorlov for både
mænd og kvinder.
Vi mener dog, at det er vigtigt, at man fastsætter en evaluering af ordnin
gen efter fx to år for at sikre, at loven lever op til hensigten. Hvis lov
forslaget ikke får flere iværksættere til at holde barsel, eller får flere kvin
der til at blive selvstændigt erhvervsdrivende, så vil den nye ordning,
hvor de selvstændige betaler ind til barsel.dk, blot føre til en omfordeling
fra selvstændigt erhvervsdrivende til almindelige lønmodtagere og der
med alene være en økonomisk belastning for de selvstændige. Det kan i
sidste ende trække i retning af færre selvstændige.
København
den 23. september 2020
Som det var tiltænkt i ændringen ved lov nr. 596 af 12. juni 2013, er for
målet med ordningen at sikre, at selvstændige opnår samme mulighed for
barselsudligning, som gælder for ansatte med løn under barsel, herunder
direktører i og ansatte ejere af selskaber.
Som det anføres i forslaget, har det været væsentligt at sikre en præcis
afgrænsning af målgruppen således, at det er de selvstændige, der reelt
er omfattet af ordningen, der ligeledes bidrager hertil. Og som forslaget er
udformet, vil selvstændige erhvervsdrivende som opfylder betingelserne
(i den nye
§
3a), som udgangspunkt stilles identisk med den person-
gruppe, der er omfattet af den eksisterende ordning.
Ordningen tager,
jf.
§
3a, afsæt i, at målgruppen for ordningen er selv-
stændige med en indkomst over dagpengemaksimum. Det fremgar dog
ikke tydeligt af lovforslaget, hvorledes indkomsten opgøres, herunder
hvilke elementer der er tiltænkt at indga heri.
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
[email protected]
www.lederne.dk
1/2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0013.png
Det fremgår alene af
§
3b, stk. 4, at:
“Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvilke indtægter, derind-
går i den selvstændigt erhvenisdrivendes årsindtægt”.
Derimod fremgår det af bemærkningerne til lovforslaget, at den selvstæn
dige for at være omfattet af ordningen skal have erhvervsvirksomhed
som hovedbeskæftigelse, og efter årsopgørelsen for det seneste regn
skabsår har et samlet resultat før renter, der overstiger maksimum for bar
selsdagpenge, hvilket er sammenfaldende med den anvendte definition til
afgrænsning af hvilke selvstændige, der er bidragspligtige.
-
Lederne vurderer på den baggrund, at beregningsgrundlaget alene om
fatter den del af den selvstændiges indkomsten, der hidrører for den er
hvervsmæssige virksomhed.
Hvis afgrænsningen af indkomsten jf.
§
3b, stk. 4 alene tager afsæt i re
sultatet af den selvstændiges erhvervsvirksomhed, vil der være en latent
risiko for, at selvstændige, der både udfører selvstændig virksomhed efter
faktura og tillige udfører opgaver, der honoreres som A- eller B-indkomst,
bliver udelukket fra at modtage barselsdag penge. Subsidiært, at den selv
stændige kun opnår ret til nedsat barselsdagpengebeløb, med mindre den
selvstændige med A- og B-indkomst er berettiget til at modtage dagpenge
efter reglerne for både selvstændige og lønmodtagere.
Dette uagtet, at den selvstændiges samlede indkomst overstiger maksi
mumsbeløbet for dagpenge, og hvor hovedbeskæftigelseskriteriet samti
digt er opfyldt. Det skal bemærkes, at særligt selvstændige, der yder bi
stand til kommuner og regioner fx afholdelse af interne kurser for medar
bejdere, normalt vil være pålagt at udføre opgaverne efter reglerne om B-
indkomst.
Lederne mener, at det bør fremgå klart af lovforslaget, hvordan og hvilken
indkomst, der indgår i opgørelserne.
Slutteligt vil vi gerne fremhæve, at lovforslaget ikke kan stå alene i arbej
det med at få flere kvindelige iværksættere. Det skyldes blandt andet, at
mange selvstændige ikke vil være omfattet af ordningen pga. indkomst-
kravet, og samtidig kan en række andre forhold afholde unge kvinder fra
at blive selvstændig. Således ser vi gerne, at lovforslaget fx følges op af
bedre mulighederne for fleksibel børnepasning.
Med venlig Hilsen
-
/
/t:
Niklas Praefke
/1’ /—- -
2/2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0014.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
E-mail: [email protected], [email protected] og [email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5688
[email protected]
MEN NESKERET.DK
DOK. NR. 20/02227-2
23. SEPTEMBER 2020
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL FORSLAG TIL LOV
OM ÆNDRING AF BARSELSUDLIGNINGSLOVEN
Beskæftigelsesministeriet har ved e-mail af 4. september 2020 anmodet
om Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til
udkast til forslag til lov om ændring at barselsudligningsloven
(Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i
barselsudligningsordningen).
Instituttet har ingen bemærkninger.
Der henvises til ministeriets journalnummer 2020-571.
Med venlig hilsen
Annecathrine Carl
JURIDISK RÅDGIVER
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0015.png
22. sertember 2020
Til Beskæftigelsesministeriet
Dansk Journalistforbunds høringssvar vedrørende udkast til forslag
til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af
selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen)
Dansk Journalistforbund, DJ, skal hermed fremkomme med sit høringssvar
vedrørende ovennævnte udkast til forslag til lov.
Dansk Joumalistforbund
Medier & kommunikation
The Danish Union of Journalists
Et skridt i den rigtige retning
Fra DJ’s side er vi meget glade for dette lovforslag, som genopliver barseisfonden for
selvstændige. Vi vil gerne kvittere for, at der blev lyttet til den alliance af aktører, som DJ
var en del af, og som bragte emnet op og forslaget på banen.
Det kommer til at kunne mærkes i mange menneskers hverdag, at barselsvilkarene for
selvstændige forbedres. Det gavner både ligestillingen mellem mænd og kvinder samt
dansk iværksætteri. Samtidig er det et vigtigt skridt mod mere ligestilling mellem
lønmodtagere og selvstændige.
Flere grupper bør omfattes af ordningen
DJ mener dog, at man med dette lovforslag kun kommer halvt i mål. Lovforslaget omfatter
nemlig kun selvstændige og ikke såkaldt atypisk ansatte eksempelvis
honorarmodtagere og kombinatører, som udgør en voksende del af medie- og
kommunikationsbranchen.
Danmark
+45
33428000
[email protected]
journalistforbundetdk
Det bør hurtigst muligt prioriteres at indlede nye drøftelser om, hvordan også disse
grupper kan blive omfattet af barselsudligningsordningen. Folk, som er ansat på disse
vilkår, har om muligt endnu mere behov for at blive grebe af det sikkerhedsnet, som en
barselsudligningsordning er.
Metoden til beregning af årsindtægt
I DJ har vi bekymringer i forhold til, hvordan udligningssatsen udregnes. Hvis den som
foreslået udregnes på baggrund af forrige årsregnskab kan det betyde, at det bliver
vanskeligt for relativt nystartede selvstændige at få del i ordningen, da det tager tid inden
et årsregnskab er klar og indtægten i en nystartet virksomhed kan svinge meget.
For DJ er det essentielt, at så mange som muligt bliver omfattet af ordningen, og at de
nystartede selvstændige også omfattes af ordningen.
Derfor vil DJ opfordre til, at der findes en løsning for nystartede selvstændige, som giver
mulighed for at få del i ordningen ved eksempelvis at indsende en revisorerklæring for
den periode, der er afviklet i virksomheden, men som endnu ikke fremgår af GUL
(Generel Udstillings Løsning).
1/2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0016.png
På den måde vil nystartede selvstændige få adgang til en mere retvisende økonomisk
støtte i tilfælde af at skulle på barsel i løbet af opstartsfasen.
Hvis dette høringssvar giver anledning til yderligere spørgsmål eller kommentarer, står DJ
gerne til rådighed, mail DJiournalistforbundet.dk.
Venlig hilsen
Anna Langhorn
Politisk konsulent
ala©journalistforbundet.dk
2/2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0017.png
Sagsnr. 20-3020
Vores ref. DIST/kiak
23. september 2020
Høringssvar: Lov om ændring af barselsudligningsloven
Fagbevægelsens Hovedorganisations (FH) bemærkninger:
FH er meget positiv overfor at forbedre barselsvilkårene for de selvstændige og vi er helt
enige i, at det er et stort skridt i den rigtige retning at lade selvstændige omfatte af barsel.dk.
Det er både godt for ligestillingen, men håbet er bestemt også, at det kan være med at styrke
kvinders mod og lyst til at træde ind i livet som selvstændig.
FH havde dog gerne set, at også de mange, der arbejder sideløbende både som lønmodtagere
og selvstændige de såkaldte kombinatører var blevet omfattet af barsel.dk. Vi kunne
derfor godt ønske, at der i løbet af 2021 ses på mulighederne for at indrette både
barselsdagpenge og barselsudligning til at omfatte også de borgere, der opfylder
beskæftigelseskrav og indkomstkrav, men hvor beskæftigelse/indkomst består af sideløbende
lønindkomst og/eller honorar og/eller overskud af virksomhed
(jf
ændringerne i A
kasselovgivningen i 2018).
Herudover har vi fig. bemærkninger:
Målgruppe og bidrag:
Det fremgår af forslaget, at “Aftalepartierne er enige om, at et væsentligt element i en model
for bedre barselsvilkår for selvstændige er at sikre en præcis afg rænsning af målgruppen. Det
betyder, at kun personer, som reelt er selvstændige, omfattes af ordningen, ligesom der skal
tilstræbes et så stort sammenfald som muligt mellem de selvstændige, der skal bidrage til en
ordning, og de, der vil kunne drage fordel af den”.
Vi bemærker, at man her introducerer en anden ambition end den oprindelige intention med
barsel.dk nemlig at hele arbejdsmarkedet er med til at finansiere omkostningerne ved
barsel, så fx brancher med mange mænd er med til at bidrage til barselsudgifterne i brancher
med mange kvinder. Vi ville derfor foretrække, at man holder sig til det første argument
nemlig, at det er vigtigt, at kun den i forslaget afgrænsede målgruppe opkræves
bidrag/omfattes af ordningen.
Bidragspligt:
“Det er ikke en betingelse for modtagelse af kompensation, at der er indbetalt bidrag til
ordningen. Udbetaling af kompensation til selvstændigt erhvervsdrivende vil være knyttet til
udbetaling af barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark, og vil ske automatisk fra Barsel.dk.”
Med ordningen kan nystartede selvstændige søge barselsdagpenge på baggrund af tidligere
lønarbejde, men pga. den store tidsmæssige forskydning mellem den selvstændige aktivitet og
den årsopgørelse, der ifølge forslaget skal beregnes refusion efter, vil nystartede selvstændige
reelt ikke kunne opnå barselsrefusion. Ministeriet har tidligere oplyst til SF, at man her vil
godtage revisorerklæringer, men dette fremgår ikke af forsSlaget.
Selvstændige (personligt ejet) samt selvstændige med selskabsform:
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0018.png
“Samlet Betaling behandler ikke andre eller yderligere oplysning om
enkeltmandsvirksomheder, end Samlet Betaling behandler om arbejdsgivere, som drives i
andre virksomhedsformer.”
“Der tages afsæt i, at målgruppen er selvstændige med en indkomst over
dagpengemaksimum.”
“2.1.1. Gældende ret. En selvstændigt erhvervsdrivende har, hgesom en lønmodtager, ret til at
afholde barsels- og forældreorlov m.v. Retten til at afholde barsels- og forældreorlov er fastsat
i barselsloven. En selvstændigt erhvervsdrivende har i forbindelse med afholdelse af barsels
og forældreorlov m.v. ret til barselsdagpenge, hvis den pågældende opfylder barselslovens
beskæftigelseskrav. Efter barselslovens
§
28 er retten til barselsdagpenge for en selvstændig
erhvervsdrivende betinget af, at den pågældende inden for de sidste 12 måneder har udøvet
selvstændig virksomhed i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige
arbejdstid i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned forud for fraværet. Har den
selvstændige virksomhed været udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med
forudgående beskæftigelse som lønmodtager.”
Det fremgår ikke tydeligt af lovforslaget, hvorledes man forholder sig til selvstændige med
selskabsform. Det fremgår ikke i beskrivelsen af gældende ret, at selvstændige, der driver
virksomhed med selskabsform (TyS, APS, A/S) i dag allerede er omfattet af Barsel.dk, fordi de
betragtes som ansat i eget selskab og dermed i forhold til barsel behandles som lønmodtagere
(hvorimod de fx i forhold til A-kassen er selvstændige). Det bør fremgå, om selvstændige med
selskabsform forsat bidrager/søger som lønmodtagere, da man ellers let kan læse forslaget,
som om det omfatter alle selvstændige. Selvstændige med selskabsform, der tjener under
dagpengeniveauet, vil efter gældende ret forsat skulle bidrage til barsel.dk, mens
selvstændige uden selskabsform, der tjener under dagpengeniveau, undtages.
-
Tndkomstgrundlag
“For at Barsel.dk kan omregne den selvstændiges årsindtægt til en timesats, vil årsindtægten
blive divideret med en årsnorm på 1.924 timer (svarende til 37 timer om ugen). Dette gælder
for alle selvstændige uanset køn. Formlen for omregning af den selvstændiges årsindtægt til
en timesats er således: Årsindtægt
/
Årsnorm (1.924 timer)
=
Timesats.”
Det bemærkes, at selvstændige i ordningen kun kan arbejde fuld tid
forudsættes 37 t/ugen i beregningen af timesats.
eller i hvert fald
“1) den pågældende i årsopgørelsen for det senest afsluttede indkomstår har et samlet
resultat før renter og efter eventuelle beløb overført til medarbejdende ægtefælle, der
overstiger maksimum for barselsdagpenge, jf.
§
35, stk. 1, jf.
§
37 og 38, i lov om ret til
orlov og dagpenge ved barsel (barselsloven), og
2) den pågældende ikke i samme afsluttede indkomstår har personlig lønindkomst, der
overstiger det samlede resultat, jf. nr. 1.
Forslaget betyder, at kun personer, som må anses for at have selvstændig
erhvervsvirksomhed som deres hovedbeskæftigelse, vil blive opkrævet bidrag til Barsel.dk.
Betingelsen om udøvelse af selvstændig erhvervsvirksomhed som hovedbeskæftigelse anses
for opfyldt, hvis den pågældende ikke i samme regnskabsår har personlig lønindkomst, der
overstiger det samlede resultat fra udøvelsen at selvstændig erhvervsvirksomhed.”
Side 2 at 3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0019.png
Der refereres her hhv, til hhv indkomstår og regnskabsår? En nystartet selvstændig vil igen vil
få problemer med at blive omfattet, da der oftest vil være tjent mere i de 6 måneder som
lønmodtager op til de første 6 måneder som selvstændig,
“Som dokumentation for det samlede resultat fra selvstændig virksomhed lægger Barsel.dk
Skatteforvaltningens oplysninger i årsopgørelsen for det seneste indkomstår, som er
indberettet på CPR-nummer, til grund. Hvis den selvstændigt erhvervsdrivende har flere
virksomheder, vil det være virksomhedernes samlede resultat, der lægges til grund.”
Det er fint, at flere virksomheder kan lægges til grund. Ift. hvilken indkomst der medtages, så
er det et ønske fra os, at B-indkomst, som ikke er optjent som lønmodtager i arbejdsretlig
forstand, medregnes i forhold til både bidragspligt og sats. Som problemerne med
hjælpepakkerne har afdækket, er det ikke altid muligt for de selvstændige selv at beslutte at
køre et honorar ind over virksomheden, så det bliver en del af virksomhedens resultat. Men
eftersom der er tale om et honorar uden for ansættelsesforhold, bør dette tælle med. Feltet er
imidlertid ikke nævnt i et svar til SF fra ministeriet:
“Beskrivelse af definitionen på “overskud”, herunder hvilke felter det opgøres på baggrund af.
Svar fra Skatteministeriet:
Overskud fra selvstændig virksomhed defineres som det samlede resultat af selvstændig
virksomhed. Hvis den selvstændige driver flere virksomheder, opgøres der et samlet resultat
af selvstændig virksomhed.
Det samlede resultat (overskud minus underskud) angives på oplysningsskemaet i felt 221
(rubrik 111) Overskud af selvstændig virksomhed og/eller felt 435 (rubrik 112) Underskud af
selvstændig virksomhed.
Resultatet i skattemæssig forstand er resultatet fra selvstændig virksomhed før ar
bejdsmarkedsbidrag, renter samt eventuelt beløb overført til medarbejdende ægtefælle.
Resultat fra selvstændig virksomhed medregnes til den personlige indkomst.”
Honorar ses ikke nævnt. I modsætning til den tidligere kuldsejlede barseisfond vil det i denne
model IKKE forsage bidragspligt til tilfældige pensionister og personer med enkelte foredrags
på samvittigheden at medtælle honorarer, da disse grupper allerede er skilt fra, fordi de ikke
har CVR og/eller ikke har højere indkomst fra selvstændig virksomhed end fra lønarbejde
og/eller ikke ligger over dagpengeniveau.
FH finder det desuden positivt, at der med forslaget skabes øgede ligestillingsmæssige
incitamenter for kvinder som selvstændige erhvervsdrivende på arbejdsmarkedet
Side 3 af 3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0020.png
Barsel.dk
BeskæftgeIsesmin isteriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
23. september 2020
Oplys venligst ved
henvendelse
J.nr. 2020-571 Høring vedr, lov om ændring af
barselsudlign ingsloven
Barsel.dk
Barsel.dk har modtaget ovennævnte høringsskrivelse af 28. august 2020 vedr, udkast
til forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven. På baggrund af det modtagne
udkast til lovforslag, har Barsel.dk nedenstående bemærkninger.
Barsel.dk har under det lovforberedende arbejde været i tæt dialog med Beskæftigel
sesministeriet og har også løbende været inddraget i afklaringer både vedrørende juri
diske, tekniske og økonomiske spørgsmål mm.
Barsel.dk har som følge af erfaringerne med den tidligere Barseludligning for Selvstæn-
dige haft fokus på, at den bidragspligtige kreds bliver afgrænset, så kun personer, der
reelt må anses som selvstændigt erhvervsdrivende, vil blive opkrævet. I den forbindelse
har vi noteret os, at bidragspligten beror på objektive kriterier, og at bidragskredsen er
begrænset til personer med en vis årsindkomst, og som må anses at have selvstændig
erhvervsvirksomhed som hovedbeskæftigelse, hvilket ifølge Skattestyrelsen vil ind-
snævre bidragskredsen til under 100.000 personer.
I forhold til bidragskredsen fremgår det af forslaget til ny
§
4 a, at udøvere af selvstændig
erhvervsvirksomhed skal betale et årligt bidrag, hvis udøveren i sin årsopgørelse for det
seneste afsluttede indkomstår har et resultat før renter og efter eventuelle beløb overført
til medarbejdende ægtefælle, som overstiger maksimum for barselsdagpenge. Udøve-
ren er dog ikke bidragspligtig, hvis udøveren i samme periode har en personlig lønind
komst, som overstiger det samlede resultat. Det betyder, at personer, der både er løn
modtagere og selvstændigt erhvervsdrivende, ikke bliver opkrævet, hvis deres højeste
indkomst på årsopgørelsen er personlig lønindkomst.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår det, at Barsel.dk på grundlag af genan
vendte oplysninger fra Skattestyrelsen skal foretage beregningen af, hvorvidt en person
er bidragspligtig efter bestemmelsen i
§
4 a, stk. 1.
Barsel.dk har under det lovforberedende arbejde indgået i dialog med Beskæftigelses
min isteriet og Skatteforvaltn ingen. Det er i den forbindelse oplyst, at Skatteforvaltn ingen
vil have mulighed for at begrænse den personkreds, som skal oversendes til Barsel.dk
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 10 16 11
www.virk.dk
CVRnr.: 43405810
Telefontid:
Mandag
-
onsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0021.png
Barsel1dk
til personer, der har indberettet et overskud af selvstændig erhvervsvirksomhed over
den maksimale barselsdagpengesats.
Det er i dialogen mellem Barsel.dk og Skatteforvaltningen afklaret, at det ikke er muligt
at foretage yderligere sorteringer, der kan afgrænse opkrævningskredsen. På baggrund
af tilsendte oplysninger fra Skatteforvaltningen vil Barsel.dk derfor selv skulle foretage
udsøgningen af den personkreds, som skal opkræves bidrag som selvstændigt er
hvervsdrivende.
Dette vil indebære, at Barsel.dk skal modtage og behandle oplysninger om personer,
som Barsel.dk ikke skal opkræve bidrag for at udsøge personer, som opfylder kriterierne
for bidragspligt i
§
4 a, stk. 1.
Det er vurderingen hos Barsel.dk, at det ville være mere hensigtsmæssigt, at Barsel.dk
kun modtog oplysninger fra Skattestyrelsen om de personer, som Barsel.dk faktisk
skulle opkræve bidrag, da Barsel.dk herved ville undgå at skulle behandle oplysninger
om personer, som ikke er relevante for bidragsopkrævn ingen. Da dette ikke har vist sig
muligt, har Beskæftigelsesministeriet og Barsel.dk arbejdet på at afgrænse de data Bar
sel.dk modtager fra Skattestyrelsen mest muligt, I den forbindelse noterer Barsel.dk sig,
at behandlingen af personoplysningerne har et lovligt formål, selvom det viser sig, at
personerne ikke er forpligtet til at betale bidrag. Det vil derfor være foreneligt med lov
givning, herunder GDPR, at Barsel.dk behandler disse personoplysninger.
Af lovforslaget til fly
§
4 a fremgår det, at Barsel.dk skal opkræve bidrag én gang årligt
baseret på de selvstændigt erhvervsdrivendes årsopgørelser. Barsel.dk har i løbet af
foråret bistået Beskæftigelsesministeriet med at sikre et så korrekt et grundlag som mu
ligt og at placere den årlige opkrævning i forhold til, hvornår de selvstændigt erhvervs
drivendes årsopgørelser ligger klar. Ifølge Skattestyrelsen var der i juli 2018, som er
sidste frist for at indtaste eller indsende udvidet selvangivelse, 35.566 selvstændigt er
hvervsdrivende, som ikke havde opfyldt deres oplysn ingspligt. Baseret på data fra 2018
ville ca. 46 pct. flere selvstændigt erhvervsdrivende ifølge Skattestyrelsen have opfyldt
oplysningspligten i oktober sammenlignet med juli.
Ved at placere opkrævningen i oktober forventes det derfor, at langt flere selvstændigt
erhvervsdrivende vil have opfyldt deres oplysningspligt end i juli, og at opkrævningen
dermed vil være mere korrekt. Det er aftalt at Barsel.dk og Beskæftigelsesministeriet
efter første opkrævning i oktober 2021 vil evaluere, om der er behov for at foretage
yderligere tiltag eller ændringer for at sikre, at alle personer, der opfylder kriterierne for
at skulle betale bidrag, opkræves.
Venlig hilsen
Anne Kristine Axeisson
Koncerndirektør
2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0022.png
Mette Stisen Flyger
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Dorthe Korfitzen <[email protected]>
23. september 2020 12:44
Cecilie Kisling; Mette Stisen Flyger; Maria F R Bircherod Calundan
Høringssvar vedr, lov
om ændring af barselsudligningsloven
Til beskæftigelsesministeriet
Dansk Artist Forbund takker for fremsendte høringsmateriale og invitation til høringssvar.
I Dansk Artist Forbund har vi en del medlemmer der er selvstændige med personligt ejet virksomhed og det er vores
vurdering, at en del af disse vil få god gavn at, at man lader selvstændige være omfattet af barsel.dk
Qua vores medlemsgruppe ved vi, at de Økonomiske forhold omkring en længerevarende barsel har stor betydning
for, hvor længe man som selvstændig vurderer, at man kan tillade sig at være på barsel.
Vi er således overordnet tilfreds med dette udspil for så vidt angår de reelt selvstændige.
Vi håber at man med afsæt i denne ordning med tiden kan arbejde sig ind på også at få de såkaldte “kombinatører”
omfattet, samt få omfattet honorarmodtagere, idet der er ganske mange på det kunstnerisk udøvende
arbejdsmarked der ikke er selvstændige erhvervsdrivende, men honorarmodtagere.
Med venlig hilsen
Dorthe Korfitzen
Arbejdsmarkedskonsulen t
DANSK
FORBUND
DANSK ARTIST FORBUND
Dronningensgade 68, 4.
DK-1420 København K
Tel.
+
45 3332 6677
www.artisten.dk
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0023.png
København d. 23. september 2020
Beskæftigelsesministeriet
Att. Cecilie Kisling ([email protected]),
Mette Stisen Flyger ([email protected])
Maria Bircherod Calundan ([email protected])
Kvinderådets bemærkninger til høring vedr. lov om ændring af barselsudligningsloven
(BM ID: 2008038)
Kvinderådet hilser ændringerne af barselsudligningsloven velkomne. Det gør vi, fordi en barselsfond for selvstændige
vil fjerne barrierer for kvindeligt iværksætteri. Samtidig vil den give mænd med egen virksomhed større incitament til
at holde orlov, når de bliver fædre.
Generelle bemærkninger
Tal fra Erhvervsstyrelsen (2018) viser, at kun hver 4. iværksætter er kvinde. Særligt unge kvinder mangler i statistikken,
viser en særkørsel, som SMV Danmark fik lavet sidste år fra Danmarks Statistik. Udsigten til at stifte familie og dermed
skulle klare sig en lang periode på barselsdagpenge (uden lønkompensation) er formodentlig en af forklaringerne på,
hvorfor yngre kvinder vælger tilværelsen som iværksætter fra.
Det er derfor vores overbevisning, at en barselsfond for selvstændige er en vigtig forudsætning for at øge kvindeligt
iværksætteri.
Samtidig viser undersøgelser1, at mænd, der er selvstændig erhvervsdrivende, hører til blandt dem, der holder kortest
orlov, når de bliver fædre. Det taler også for at oprette en barselsfond for selvstændige; så mænd med egen
virksomhed ikke oplever stor lønnedgang ved fædre- og forældreorlov.
En barselfond for selvstændige vil ikke blot give fædre med egen virksomhed et incitament til at tage mere orlov;
Fonden er også et vigtigt tiltag set i lyset af, at Regeringen snart skal implementere et EU-direktiv, der øremærker to
måneders forældreorlov til fædre. Og dermed også fædre med egen virksomhed.
LO (2016): Fakta om fædrebarsel
KVINDE
RÅDET
Niels Hemmingsensgade 10, 2/ 1153 Copenhagen K
tlf.
+
4533128087 / kvinderaadet.dk
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2278587_0024.png
Specifikke bemærkninger
I Kvinderådet forstår vi udformningen af fonden på den måde, at du kan få kompensation fra fonden, hvis du er
selvstændig som din hovedbeskæftigelse. Det er ikke et krav, at du skal have indbetalt til fonden som selvstændig
erhvervsdrivende i forudgående regnskabsår. Det er en udformning, vi bifalder: Mange er almindelige lønmodtagere,
inden de tager springet ud i at blive selvstændige på fuldtid. For lønmodtagere er der således allerede indbetalt til en
barselsfond i andet regi.
Vi anser det derfor at være den rigtige udformning af sådan en fond; Overgangene mellem forskellige dele af
arbejdsmarkedet skal så vidt muligt være uden barrierer og være forbundet med mindst mulig risiko. Det er i alles
interesse.
Af stk. 3 fremgår det, at Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om længden af den periode, hvor den pågældende
er berettiget til at modtage kompensation, svarende til refusionsperioden for private arbejdsgivere fastsat i medfør af
§
3, stk. 3.
Her afventer vii Kvinderådet, at regeringen implementerer EU’s direktiv om balance mellem familie og arbejdsliv, der
øremærker to måneders forældreorlov til fædre. Her er det selvfølgelig forventningen, at der sikres refusion til begge
forældre i en periode, der som minimum dækker de perioder, der er øremærketjf. direktivet.
Af bemærkningerne fremgår det på side 4, at ønsket med en barselfond for selvstændige har været at forbedre
lønkompensation i forbindelse med barsels- og forældreorlov for både mænd og kvinder.
Vi går ud fra, at lønkompensation under fædreorlov også er mulig?
Endelig ser vi frem til en evaluering af lovændringerne. Og til en kommende drøftelse af eventuelle justeringer fx så en
sådan ordning også i fremtiden ville kunne omfatte kombinatører.
Med venlig hilsen
Lise Johansen
Direktør
Niels Hmmingsensgade 10, 2 / 1153 Copenhagen K
tlf.
+
453312 8087 / kvinderaadet.dk