Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 16
Offentligt
2278586_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af barsels-
udligningsloven
(Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen
og justering af klageadgang)
2. oktober 2020
J.nr. 2020 - 7432
CAL
Mette Stisen Flyger
Indledning
Lovforslaget blev sendt i høring den 4. september 2020 med frist den 23. septem-
ber 2020.
Følgende høringsberettigede organisationer har afgivet høringssvar: Akademi-
kerne, Barsel.dk/ Arbejdsmarkedets TillægsPension (ATP), Dansk Arbejdsgiver-
forening (DA), Dansk Artist Forbund, Danske Fysioterapeuter, Dansk Journalist-
forbund (DJ), Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Kvinderådet, Le-
derne/Virksom og SMVdanmark.
Advokatsamfundet, Forhandlingsfællesskabet og Institut for Menneskerettigheder
(IMR) har afgivet høringssvar, men uden at have bemærkninger til lovudkastet.
Følgende organisationer har haft lovudkastet i høring uden at afgive høringssvar:
Adoption og Samfund, Arbejdsløshedskassen ASE, Business Danmark, Centralor-
ganisationernes Fællesudvalg (CFU), Dansk Teater, Danske A-kasser, Det Faglige
Hus, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kvindesamfund, Dansk Musiker-
forbund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske A-kas-
ser, Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Finans-
sektorens Arbejdsgiverforening (FA), Foreningen Far, Foreningen Mistet Barn,
Frie Funktionærer, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Inge-
niørforeningen (IDA), Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO),
KL, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA),
KVINFO, Landsforeningen Spædbarnsdød, Lederne, Producentforeningen, Sund-
hedskartellet og Udbetaling Danmark.
Generelle bemærkninger
Akademikerne, DA, Dansk Artistforbund, Dansk Journalistforbund, Danske
Fysioterapeuter, FH, Lederne/Virksom, Kvinderådet
og
SMVdanmark
støtter
generelt op om en barselsudligningsordning for selvstændige.
Lederne/Virksom
fremhæver, at lovforslaget ikke kan stå alene i arbejdet med at
få flere kvindelige iværksættere. Lederne/Virksom ser derfor gerne, at lovforslaget
eksempelvis følges op af bedre muligheder for fleksibel børnepasning.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Akademikerne
lægger i den forbindelse vægt på, at ordningen kan skabe incita-
ment for kvinder til at blive selvstændigt erhvervsdrivende, og at initiativet under-
støtter vækst, innovation og beskæftigelse i Danmark.
DA
bemærker, at det er en udfordring, at kun få kvinder vælger at drive selvstæn-
dig virksomhed, og at ordningen givetvis vil være en fordel for nogle selvstændige,
da det ikke i samme grad vil være en økonomisk ulempe at holde barselsorlov.
DA
bemærker derudover, at det er positivt, at der er overensstemmelse mellem gruppen
af selvstændige, der skal henholdsvis bidrage og modtage penge fra Barsel.dk.
Dansk Artistforbund
bemærker, at økonomiske forhold omkring en længereva-
rende barsel har stor betydning for, hvor længe man som selvstændig tillader sig at
holde barsel, hvorfor selvstændige vil have god gavn af at blive omfattet af barsel-
udligningsordningen.
Dansk Journalistforbund
kvitterer for, at der er blevet lyttet til den alliance af ak-
tører, som bragte emnet op, og bemærker, at forslaget gavner både ligestillingen
mellem mænd og kvinder samt dansk iværksætteri.
Danske Fysioterapeuter
bemærker, at det ikke er rimeligt, at udsigt til økonomisk
usikkerhed skal afholde
især kvinder
fra at blive selvstændige, og mænd med
selvstændig virksomhed fra at holde barsel. De bemærker i den forbindelse, at bar-
selsudligningsloven er et stort skridt i den rigtige retning.
FH
bemærker, at ordningen er et skridt i den rigtige retning, og at det både er godt
for ligestillingen, men også i forhold til at styrke kinders mod og lyst til at blive
selvstændig.
Kvinderådet
bemærker, at barselsudligningsordningen kan være med til at fjerne
barrierer for kvindelige iværksættere, og at give mænd med egen virksomhed større
incitament til at holde orlov, når de bliver fædre. Kvinderådet gør i den forbindelse
opmærksom på, at kun hver 4. iværksætter er kvinde, og at særligt unge kvinder
mangler i statistikken. De bemærker samtidig, at mænd, der er selvstændigt er-
hvervsdrivende hører til blandt dem, der holder kortest orlov, når de bliver fædre.
SMVdanmark
bemærker generelt, at lovændringen er med til at fjerne en barriere
fra kvinder, der har ønske om både iværksætteri og børn, og giver selvstændige
mænd økonomisk mulighed for at afholde barsel. SMVdanmark bemærker endvi-
dere, at loven er et skridt i den rigtige retning for ligestillingen mellem selvstæn-
dige og lønmodtagere, og at de håber, det er første lov i en række, der vil tage op-
gør med rettighedsgab.
Bemærkninger til lovforslaget
Målgruppen
FH
bemærker, at det er vigtigt, at kun den i forslaget afgrænsede målgruppe op-
kræves bidrag/omfattes af ordningen.
FH
bemærker også, at det ikke fremgår,
hvordan man forholder sig til selvstændige med selskabsform, herunder i forhold til
2
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
at selvstændige, der driver virksomhed med selskabsform (IVS, APS og A/S) alle-
rede er omfattet af Barsel.dk, da de anses som ansatte.
FH
bemærker på den bag-
grund, at det bør fremgå, om selvstændige med selskabsform fortsat bidrager og sø-
ger som lønmodtagere.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Af lovforslaget fremgår det, at kun per-
soner, som må anses for at have selvstændig erhvervsvirksomhed som deres hoved-
beskæftigelse, vil blive opkrævet bidrag til Barsel.dk. Betingelsen om udøvelse af
selvstændig erhvervsvirksomhed som hovedbeskæftigelse anses for opfyldt, hvis
den pågældende ikke i samme regnskabsår har personlig lønindkomst, der oversti-
ger det samlede resultat fra udøvelsen af selvstændig erhvervsvirksomhed.
Såfremt man ud fra ovennævnte afgrænsning anses for at være lønmodtager, vil
man ikke være bidragspligtig.
For så vidt angår spørgsmålet om selskabsformens betydning bemærker Beskæfti-
gelsesministeriet, at den bidragspligtige personkreds fastlægges på baggrund af
CPR-numre. Som dokumentation for det samlede resultat fra selvstændig virksom-
hed vil Barsel.dk således anvende told- og skatteforvaltningens oplysninger i års-
opgørelsen for det seneste indkomstår, som er indberettet på CPR-nummer.
Bemærkningerne har derfor ikke medført justeringer i lovforslaget.
Kompensationen
Akademikerne
bemærker, at kompensationen, der udgør forskellen mellem bar-
selsdagpenge og den selvstændigt erhvervsdrivendes årsindtægt omregnet til en
timesats, vil medføre en forskel for de selvstændige set i forhold til lønmodtagere.
Dette skyldes, at der for selvstændige ikke tages udgangspunkt i den aktuelle ind-
tægt.
Akademikerne
foreslår på den baggrund, at selvstændige kan dokumentere,
at beregningsgrundlaget er steget i forhold til sidste års indtægt.
Tilsvarende bemærker
Danske Fysioterapeuter,
at selvstændige, der starter egen
virksomhed som nyuddannede, ikke vil få gavn af ordningen, hvis grundlaget for
udbetalingen er indkomståret, hvor de var helt eller delvist studerende. Endvidere
bemærker
Danske Fysioterapeuter,
at selvstændige, der i året, der danner grund-
lag for beregningen, har haft bibeskæftigelse, er dårligere stillet, hvorfor der bør ta-
ges højde for selvstændige, der overgår fra at være deltidsansatte til at være selv-
stændige på fuld tid.
Ligeledes bemærker
Dansk Journalistforbund
og
FH,
at det bliver relativt van-
skeligt for nystartede selvstændige at få del i ordningen, da det tager tid, inden et
årsregnskab er klar, og da indtægten i en nystartet virksomhed kan variere.
Dansk
Journalistforbund
foreslår derfor, at der gives mulighed for at selvstændige kan
indsende en revisorerklæring for den periode, der er afviklet i virksomheden.
FH
bemærker, at ministeriet tidligere har oplyst SF, at revisorerklæringer vil godtages,
men at dette ikke fremgår af lovforslaget.
Lederne/Virksom
bemærker, at det ikke fremgår tydeligt, hvordan indkomsten for
målgruppen efter § 3 a om kompensationsberettigede opgøres, og hvilke elementer
3
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
der indgår i opgørelsen.
Lederne/Virksom
bemærker endvidere, at det fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 3 b om fastsættelsen af kompensationen, at be-
regningsgrundlaget alene omfatter den del af indkomsten, der hidrører fra erhvervs-
mæssig virksomhed.
Lederne/Virksom
gør opmærksom på, at dette vil medføre en latent risiko for, at
selvstændige, der både udfører selvstændig virksomhed efter faktura og tillige ud-
fører opgaver, der honoreres som A- eller B-indkomst, bliver udelukket fra at mod-
tage barselsdagpenge, eller kun får ret til nedsat dagpengebeløb.
Lederne/Virksom
mener på den baggrund, at det bør fremgå af lovforslaget, hvordan og hvilken ind-
komst, der indgår i opgørelserne.
Kvinderådet
bifalder, at selvstændige kan få kompensation, uden at have indbetalt
til fonden, da mange er almindelige lønmodtagere, inden de tager springet ud i at
blive selvstændige på fuld tid. Det er med til så vidt muligt at fjerne barrierer ved
overgangen fra forskellige dele af arbejdsmarkedet.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det er en grundpræmis i lovforslaget, at
retten til kompensation fra barselsudligningsordningen er betinget af, at den selv-
stændige har ret til barselsdagpenge efter barselsloven.
Retten til kompensation beregnes på baggrund af oplysninger indhentet af Udbeta-
ling Danmark i forbindelse med den selvstændigt erhvervsdrivendes ansøgning om
barselsdagpenge. Det fremgår af lovbemærkningerne til § 3 b, at beskæftigelsesmi-
nisteren fastsætter regler om, hvilke indtægter, der indgår i den selvstændigt er-
hvervsdrivendes årsindtægt. Reglerne fastsættes i barselsudligningsbekendtgørel-
sen og vil angive, at de indtægter, der indgår i årsindtægten vil svare til bestemmel-
serne om selvstændiges overskud af virksomheden i bekendtgørelsen for beregning
af barselsdagpenge. Dette flugter også med lovforslagets forudsætning om, at ord-
ningen tager afsæt i de gældende barselsdagpengeregler.
Bemærkningerne har derfor ikke medført justeringer i lovforslaget.
Hvis den selvstændigt erhvervsdrivende har drevet virksomhed i en kortere peri-
ode, således at selvangivelse som selvstændigt for et helt regnskabsår ikke er indgi-
vet, anvendes i stedet den seneste årsopgørelse som lønmodtager, eller et revisorat-
testeret regnskab for virksomheden for et helt år opgjort efter samme principper
som årsopgørelsen. Dette er præciseret i lovbemærkningerne.
Kompensation/refusion til den, der først afholder orlov
Akademikerne
bemærker, at refusion til den arbejdsgiver, der først udbetaler løn
under orlov efter barselslovens regler eller den udøver af selvstændig virksomhed,
der først afholder orlov efter barselslovens regler, i praksis medfører, at refusion
ikke er en mulighed for fædre og med-mødre, hvor moren holder barsel først. Lige-
ledes bemærker
Danske Fysioterapeuter,
at det potentielt vil kunne afholde nogle
særligt fædre
fra at afholde barsel.
Akademikerne og Danske fysioterapeuter
foreslår derfor, at begge forældre får adgang til refusion.
4
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Akademikerne
angiver samtidig, at fordelingen af barsel imellem forældrene er en
af de vigtigste faktorer for at fremme ligestilling.
Akademikerne
mener derfor, at
dette princip er afgørende for at fremme ligestillingen på arbejdsmarkedet.
Kvinderådet
skriver, at de går ud fra, at lønkompensation er mulig under fædreor-
lov.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Reglen om, at refusion/kompensation
udbetales i henhold til orlovens tidsmæssige afholdelse skal ses i lyset af, at refusi-
onsperioden/kompensationsperioden i barselsudligningsordningen i mange tilfælde
vil være kortere end de perioder, hvori lønmodtagere på orlov vil få udbetalt løn
eller for de selvstændigt erhvervsdrivendes vedkommende barselsdagpenge.
Refusion og kompensation udbetales således efter et først-til-mølle-princip. Med
forslaget præciseres det, at dette først-til-mølle-princip relaterer sig til den tids-
mæssige afholdelse af orlov og ikke til tidspunktet for indgivelse af anmodning til
Udbetaling Danmark eller en offentlig myndighed om (at indtræde i lønmodtage-
rens ret til) barselsdagpenge. Det betyder, at hvis den ene forælder er lønmodtager
og den anden forælder er selvstændig, så vil der både være en arbejdsgiver og en
selvstændig, der vil bruge klip på klippekortet. Dette er præciseret i lovbemærknin-
gerne.
Det bemærkes i øvrigt, at det er muligt at få kompensation under orlov efter bar-
selslovens regler
dermed også i forbindelse med en fædres og medmødres fravær
i 2 uger efter fødslen.
Bidrag fra de selvstændige
DA
gør opmærksom på, at loven som udgangspunkt er en ulempe for selvstændige,
da de forpligtes til at betale et årligt bidrag, uanset om de selv vil få behov for fon-
den.
DA
bemærker i den forbindelse, at bidraget vil svare til en halv procent af
årsindtjeningen, for en selvstændig, der præcis opfylder betingelserne for maksimal
dagpengeret. Efter DA’s opfattelse bør dette ikke bagatelliseres –
særligt for de
mindre virksomheder.
ATP/Barsel.dk
bemærker, at de
i lyset af erfaringerne fra den tidligere ordning
for selvstændige
har haft fokus på afgrænsningen af den bidragspligtige kreds, så
kun personer, der reelt anses som selvstændigt erhvervsdrivende, vil opkræves bi-
drag.
ATP/Barsel.dk
har i den forbindelse noteret, at bidragspligten beror på ob-
jektive kriterier, og at bidragskredsen er begrænset til personer med en vis årsind-
komst, og som har selvstændig erhvervsvirksomhed som hovedbeskæftigelse.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Barselsudligningsordningen er etableret
som en selvfinansierende ordning på baggrund af bidrag fra private arbejdsgivere.
Denne forudsætning ændrer lovforslaget ikke på, hvorfor det har været en forud-
sætning også for aftalepartierne, at selvstændige vil skulle bidrage til finansierin-
gen af ordningen på lige fod med de private arbejdsgivere. Det betyder, at selv-
stændigt erhvervsdrivende er med til at finansiere en forbedring af barselsvilkårene
for de selvstændigt erhvervsdrivende, der afholder barsel, for dermed at styrke inci-
tamentet for at afholde barsel
og for at starte selvstændig virksomhed.
5
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkningerne har derfor ikke medført justeringer i lovforslaget.
Administrative omkostninger
DA
bemærker, at formålet med barselsfonden for private arbejdsgivere skal sikre,
at arbejdsgivere ikke fravælger unge kvinder, mens formålet for selvstændige er at
yde økonomisk bidrag til selvstændige, der afholder barselsorlov.
DA
bemærker i
den forbindelse, at man skal være opmærksom på ulemperne, herunder at fonden
kan være en dyr løsning.
DA
mener på den baggrund, at omkostninger som følge af
selvstændiges optagelse i Barsel.dk bør evalueres løbende.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har i arbejdet
med at udmønte den politiske aftale om bedre barselsvilkår for selvstændige vurde-
ret, at det var mest hensigtsmæssigt at lade selvstændige optage i Barsel.dk-ordnin-
gen for på den måde at benytte en allerede velfungerende ordning. Dermed undgås
også at oprette en ny selvstændig ordning, som ville have en forholdsvis begrænset
volumen, og som derfor også ville kunne blive administrativ tung.
Bemærkningerne har derfor ikke medført justeringer i lovforslaget.
Evaluering
Kvinderådet
bemærker, at de ser frem til en evaluering af lovændringen. Ligele-
des bemærker
Lederne/Virksom,
at det er vigtigt, at man fastsætter en evaluering
af ordningen efter fx to år for at sikre, at loven lever op til formålet. Hvis ordningen
ikke får flere iværksættere til at holde barsel eller får flere kvinder til at blive selv-
stændigt erhvervsdrivende, vil den nye ordning blot føre til en omfordeling til al-
mindelige lønmodtagere i barsel.dk, hvilken i sidste ende kan få færre til at blive
selvstændige.
ATP/Barsel.dk
bemærker, at Skattestyrelsen har vurderet kredsen til under
100.000 personer, og at Skatteforvaltningen vil have mulighed for at begrænse per-
sonkredsen, som oversendes til Barsel.dk til personer, der har indberettet et over-
skud fra selvstændig virksomhed over den maksimale barselsdagpengesats.
ATP/Barsel.dk bemærker endvidere, at dette vil indebære, at Barsel.dk modtager
og skal behandle oplysninger om personer, der ikke skal opkræves bidrag hos, men
at behandlingen har et lovligt formål.
ATP/Barsel.dk
bemærker endelig, at Barsel.dk skal opkræve bidrag én gang årligt
i oktober. Placeringen af opkrævning i oktober er fastsat under hensyn til hvornår
de selvstændigt erhvervsdrivendes årsopgørelser ligger klar.
ATP/Barsel.dk
gør
opmærksom på, at Barsel.dk og Beskæftigelsesministeriet har aftalt at evaluere om
der er behov for at foretage yderligere tiltag eller ændringer for at sikre, at alle per-
soner, der skal betale bidrag, opkræves, i oktober 2021.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig
ønsket om en evaluering af ordningen og bemærker, at Beskæftigelsesministeriet
løbende vil se på, om der skulle vise sig behov for at justere ordningen.
6
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 16: Til orientering (L 80) forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven (Optagelse af selvstændigt erhvervsdrivende i barselsudligningsordningen og justering af klageadgang) som fremsættes den 11/11-2020 samt høringsnotat, høringssvar og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Øvrige emner
Barselsdagpengesystemet
Akademikerne
bemærker, at barselsudligningsordningen ikke løser de underlig-
gende udfordringer, der er for selvstændige og kombinatører i barselsdagpengesy-
stemet.
Akademikerne
og
FH
angiver, at både forudgående
og
sideløbende be-
skæftigelse bør medregnes i vurderingen af, om en selvstændig er berettiget til bar-
selsdagpenge.
FH
bemærker i den forbindelse, at det skal gælde for både sidelø-
bende lønindkomst, honorar og/eller overskud af virksomhed.
Akademikerne
bemærker endvidere, at selvstændige kan have svært ved at doku-
mentere, at de har arbejdet frem til seneste måned forud for fraværet, da den selv-
stændige ikke selv er herre over, hvornår arbejde og fakturaer m.v. kommer.
Akademikerne
og
FH
foreslår på den baggrund en revision af reglerne for barsels-
dagpenge.
Derudover bemærker
Dansk Artistforbund
og
Dansk Journalistforbund,
at man
med afsæt i denne ordning med tiden kan arbejde på at få kombinatører med i ord-
ningen, samt at få honorarmodtagere med.
Dansk Journalistforbund
bemærker i
den forbindelse, at man med lovforslaget kun kommer halvt i mål, og at der hur-
tigst muligt bør prioriteres nye drøftelser om at få øvrige grupper med i ordningen.
Kvinderådet
bemærker, at de ser frem til en drøftelse af eventuelle justeringer fx
med henblik på at ordningen også kan omfatte kombinatører.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet noterer sig øn-
sket om at ændre barselsdagpengeregler for selvstændige, men bemærker, at det
har været en forudsætning i finanslovsaftalens initiativ om bedre barselsvilkår for
selvstændige, at en ny ordning skulle bygge på de gældende barselsdagpengeregler.
Det ligger derfor uden for rammerne af dette lovforslag at udvide kredsen af dag-
pengeberettigede.
Bemærkningerne har derfor ikke medført justeringer i lovforslaget.
Samspil med øremærket forældreorlov til fædre
DA
bemærker, at det i forbindelse med den kommende implementering af orlovsdi-
rektivet om øremærket barsel, er relevant at overveje en øremærkning af refusions-
/kompensationsugerne.
Kvinderådet
bemærker, at barselsudligning til selvstæn-
dige er et vigtigt tiltag set i lyset af, at regeringen skal implementere EU-direktiv,
der øremærker to måneder forældreorlov til fædre
og dermed også fædre med
egen virksomhed.
Kvinderådet
nævner i den forbindelse, at de forventer, at der
sikres refusion til begge forældre i den periode, der er øremærket.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig
bemærkningerne vedrørende den kommende implementering af EU-orlovsdirekti-
vet.
7