Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2273089_0001.png
Fra:
Lumi Zuleta [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. november 2020 10:59
Til:
Katinka Villemoes <[email protected]>; Gitte Ravn Jensen <[email protected]>
Emne:
Ny rapport fra Institut for Menneskerettigheder om minoritetskøn på erhvervsuddannelser
Kære Katinka Villemoes og Gitte Jensen
Til orientering fremsendes en ny
rapport
fra Institut for Menneskerettigheder om minoritetskøn på
erhvervsuddannelser, som jeg håber, at I vil rundsende til Ligestillingsudvalget.
Undersøgelsen ser nærmere på frafald og trivsel på kønsdominerede erhvervsuddannelser.
Analysens kvantitative del beskriver på baggrund af data fra Erhvervsskoleregistreret og Danmarks Statistik,
hvordan kønsopdelingen ser ud over tid og undersøger, hvordan det at være en kønsminoritet på
uddannelsen hænger sammen med risikoen for frafald.
Den kvalitative analyse søger på baggrund af en række interviews med studerende på udvalgte
uddannelser, at belyse og nuancere, hvilke konsekvenser kønsopdelingen har, og hvordan det opleves at
være henholdsvis kvinde i et traditionelt mandefag og mand i et traditionelt kvindefag på en
erhvervsuddannelse.
Undersøgelsens hovedfund:
ERHVERVSUDDANNELSERNE ER MARKANT KØNNEDE
9 ud af 10 elever på erhvervsskolerne befinder sig på en uddannelse, hvor ét køn udgør mere end 60 % af
eleverne.
MINORITETSKØN HAR STØRRE RISIKO FOR FRAFALD END MAJORITETSKØN
Samlet set har minoritetskønsstuderende et frafald på 43 % set i forhold til deres medstuderende, som
udgør majoritetskønnet, der har et frafald på 26 %.
Kvinder, der udgør kønsminoriteten, har 74 % øget frafald set i forhold til deres mandlige
studiekammerater. Det er dobbelt så meget som mænd, der udgør kønsminoriteten, der har 38 % øget
frafald set i forhold til deres kvindelige studiekammerater.
MINORITETSKVINDER HAR SVÆRERE VED AT FINDE EN PRAKTIKPLADS
Mænds sandsynlighed for at komme i skolepraktik er tilsyneladende upåvirket af, om de er minoritetskøn
eller majoritetskøn på uddannelsen. Kvinders sandsynlighed for at komme i skolepraktik er til gengæld
større, når de er på en uddannelse, hvor deres køn er minoritetskønnet.
SVÆRT AT VÆRE MINORITETSKØN
Uanset om du er kvinde i et mandsdomineret fag eller mand i et kvindedomineret fag, står det klart, på
baggrund af interviewene, at elevernes generelle trivsel på både skolen og i praktikvirksomheden påvirkes
af at være minoritetskøn.
KVINDER OPLEVER ET UNØDVENDIGT FOKUS PÅ DERES KØN
Kvinder i de mandsdominerede fag oplever, at deres køn bliver gjort til genstand for unødig
opmærksomhed både på skolen og i praktikvirksomhederne. Det udmønter sig i meget direkte
ofte
kønsstereotype og sexistiske
kommentarer, som retter sig mod deres køn og kompetencer.
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 12: Henvendelse af 3/11-2020 fra Institut for Menneskerettigheder om deres nye rapport om minoritetskøn på erhvervsuddannelser
2273089_0002.png
MÆND FØLER SIG EKSKLUDERET OG ISOLERER SIG SELV
De mandlige informanter oplever det at være i undertal som en udfordring på arbejdspladserne, hvor de
ofte føler sig ekskluderet og ensomme. Her beskriver de et arbejdsmiljø med mange konflikter og et miljø,
hvor der gives meget lidt plads til, at mændene kan give deres mening til kende og blive hørt.
BEHOV FOR STYRKET FOKUS PÅ TRIVSEL OG CHIKANEFRIT UNDERVISNINGS- OG ARBEJDSMILJØ
Interviewene viser, at både mænd og kvinders trivsel, hvad enten det er på skolen eller i
praktikvirksomheden, påvirkes af at være minoritetskøn. Det bør give anledning til, at skoler i samarbejde
med praktikvirksomhederne styrker deres generelle fokus på elevernes trivsel.
På forhånd mange tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Lumi Zuleta
LUMI ZULETA
SPECIALKONSULENT
KØN OG LIGESTILLING
LIGEBEHANDLINGSAFDELINGEN
WILDERS PLADS 8K | 1403 KØBENHAVN K
DIREKTE 9132 5707
[email protected]
MENNESKERET.DK | HUMANRIGHTS.DK
TILMELD DIG VORES DANSKE NYHEDSBREV.
10 gange årligt giver vi dig nyt om instituttets viden og aktiviteter.
SUBSCRIBE TO OUR ENGLISH NEWSLETTER.
10 times a year we brief you on new human rights knowledge and our activities.