Fra:
Sendt:
3. november 2020 10:59
Til:
Emne:
Ny rapport fra Institut for Menneskerettigheder om minoritetskøn på erhvervsuddannelser
Kære Katinka Villemoes og Gitte Jensen
Til orientering fremsendes en ny
rapport
fra Institut for Menneskerettigheder om minoritetskøn på
erhvervsuddannelser, som jeg håber, at I vil rundsende til Ligestillingsudvalget.
Undersøgelsen ser nærmere på frafald og trivsel på kønsdominerede erhvervsuddannelser.
Analysens kvantitative del beskriver på baggrund af data fra Erhvervsskoleregistreret og Danmarks Statistik,
hvordan kønsopdelingen ser ud over tid og undersøger, hvordan det at være en kønsminoritet på
uddannelsen hænger sammen med risikoen for frafald.
Den kvalitative analyse søger på baggrund af en række interviews med studerende på udvalgte
uddannelser, at belyse og nuancere, hvilke konsekvenser kønsopdelingen har, og hvordan det opleves at
være henholdsvis kvinde i et traditionelt mandefag og mand i et traditionelt kvindefag på en
erhvervsuddannelse.
Undersøgelsens hovedfund:
ERHVERVSUDDANNELSERNE ER MARKANT KØNNEDE
9 ud af 10 elever på erhvervsskolerne befinder sig på en uddannelse, hvor ét køn udgør mere end 60 % af
eleverne.
MINORITETSKØN HAR STØRRE RISIKO FOR FRAFALD END MAJORITETSKØN
Samlet set har minoritetskønsstuderende et frafald på 43 % set i forhold til deres medstuderende, som
udgør majoritetskønnet, der har et frafald på 26 %.
Kvinder, der udgør kønsminoriteten, har 74 % øget frafald set i forhold til deres mandlige
studiekammerater. Det er dobbelt så meget som mænd, der udgør kønsminoriteten, der har 38 % øget
frafald set i forhold til deres kvindelige studiekammerater.
MINORITETSKVINDER HAR SVÆRERE VED AT FINDE EN PRAKTIKPLADS
Mænds sandsynlighed for at komme i skolepraktik er tilsyneladende upåvirket af, om de er minoritetskøn
eller majoritetskøn på uddannelsen. Kvinders sandsynlighed for at komme i skolepraktik er til gengæld
større, når de er på en uddannelse, hvor deres køn er minoritetskønnet.
SVÆRT AT VÆRE MINORITETSKØN
Uanset om du er kvinde i et mandsdomineret fag eller mand i et kvindedomineret fag, står det klart, på
baggrund af interviewene, at elevernes generelle trivsel på både skolen og i praktikvirksomheden påvirkes
af at være minoritetskøn.
KVINDER OPLEVER ET UNØDVENDIGT FOKUS PÅ DERES KØN
Kvinder i de mandsdominerede fag oplever, at deres køn bliver gjort til genstand for unødig
opmærksomhed både på skolen og i praktikvirksomhederne. Det udmønter sig i meget direkte
–
ofte
kønsstereotype og sexistiske
–
kommentarer, som retter sig mod deres køn og kompetencer.