Ligestillingsudvalget 2020-21
LIU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2273075_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
1. november 2020 11:40
Til:
[email protected]; [email protected]
Cc:
[email protected];
'Familier' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]
Emne:
Familieretshuset - med ærlighed kommer vi længst!
Til Social og Indenrigsudvalget samt ligestillingsudvalget i Folketinget
Undertegnet er aktuelt anmodet om forslag i forhold til Familieretshuset og skal hermed på grund
af sagens alvor sikre en orientering af Folketingets social og indenrigsudvalg samt
ligestillingsudvalget. Ombudsmanden, Social og Indenrigsministeriet og Familieretshusets
direktion er orienteret. Forholdene kan ikke betragtes som acceptable.
Det opleves bl.a. aktuelt at lange sagsbehandlingstider forsøges mindsket imod retssikkerheden
for borgere samt at det ikke er muligt at tale om den diskrimination som sker af børn og borgere i
sagsbehandlingen.
Der skal her gives en række aktuelle eksempler.
1. Børnesamtaler udleveres nu på møder, hvor forældre straks skal tage stilling til aftaler og
presses hertil (der er eksempler på at fædre på en time skal frasige sig sit barn uden
betænkningstid og baseret på forældrefremmedgørelse af barnet)
2. Ved separate møder mellem forældre bliver den ene forælder (typisk far) præsenteret for
anden forælders udsagn og skal tage stilling hertil på mødet. Det sker ikke omvendt
3. Der opleves et markant mønster af fædre og børn som mister kontakt pga. pres på
sagsbehandlingen og behovet for kortere ventetider
4. Der opleves et markant mønster af, at et udsagn uden nogen form for dokumentation kan gøre
at far og børn mister kontakt f.eks. urigtig påstand om psykisk vold (det sker kun sjældent
omvendt baseret på køn)
5. Fædre der udsættes for vold kan ikke anmelde volden, da de risikere at skade deres barn mere
og miste kontakt (skyldsspørgsmålet er ikke afgørende i sagsbehandlingen er det anført i
vejledningerne)
6. Familieretshuset har alene fokus på den ene forælder oftest far medmindre der anmodes om
bopæl (det er dybt bekymrende for børn og retssikkerheden)
7. Familieretshuset syntes oftest at lade børnene følge af mor til børnebisidninger og samtaler,
selv når mor må anses at være problemet
8. Familieretshuset oplyser sammen med mor og barn interesse organisationer i alt for tæt
samarbejde at der skulle findes tommelfinger regler om børns overnatning hos far er lig
barnets alder. Et brud på menneskeretten om individuel konkrete vurdering samt i modstrid
med moderne børneforskning og virkeligheden i befolkningen (det føres IKKE til referat)
9. Familieretshuset har en praksis med at man ikke tildeler 7/7 ordninger hvis der ikke på et 2t
følsomt møde er samarbejde mellem forældrene (det er hovedrystende praksis, da 7/7
ordninger kan skabe ro i familierne dokumenteret ved forskning)
10.
Fa ilieretshuset ruger ofte ordet ”ko flikt” i otater so giver de e ” la ko he k” til at
træffe Kønsspecifikke afgørelser uden dokumentation og saglige samt ligeværdige
undersøgelser. Det er oftest far og barn der taber
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Henvendelse af 1/11-2020 fra Foreningen Far om Familieretshuset
11. Familieretshuset skriver ofte ikke fyldestgørende referater for samværsforældre / fædrene.
Der er ofte markant forskel på referatet af mor og far, som præges af de afgørelser man ønsker
at træffe
12. Familieretshuset godkender alene hårprøver fra ferle.dk ved påstand / mistanke om misbrug.
De sender ved check DNA prøverne til USA med alvorlig risiko for borgeres
retssikkerhed, GPRS m.v. (man må ikke lave sådanne undersøgelser i Europa)
13. Familieretshuset har aktuelt ventetider på 9-12+ måneder for afgørelser ved et hurtigst check
hos ca. 150 forældre med forskellige sagstyper der behandles, herunder 6-9 måneder før
første møde
14. Familieretshusets direktør deltager oplyst i advisory board hos kvindeorganisationer imod
habilitetsreglerne og almen etik (det er bestemt ikke ligeværdighed der kendetegner det
atio ale volds e ter for kvi der ”lev ude vold” og folk ister fuldstæ dig tillid og respekt til
systemet)
Dette er blot nogle aktuelle eksempler.
Det grundlæggende problem
på det familieretslige området handler om manglende forebyggelse,
ligestilling og kvalitetssikring. Der er
skabt
en institutionel situation i det familieretslige system,
som hver dag skader børn og samfundet. Senest er situationen blot blevet forværret med
ventetiden i det familieretslige system, men penge er ikke nok for at klare situationen. Det starter i
lovgivningen.
Har ledelsen i det familieretslige system og ministerierne et oprigtig ønske om at skabe en succes
skal der tages ledelsesmæssigt ansvar for forebyggelse, ligestilling og kvalitetssikring for en helt ny
måde. Den akutte situation opleves som et resultat af flere forskellige forhold.
A.
Bopæl og samværsdiskriminationen i lovgivningen
(kan ikke betragtes tilladt opdeling af over 2
mio. borgere)
B.
Velfærdsydelser
for børn som
alene
tildeles den
ene forælder
og baseret på bopæl (derved
opstår kampene)
C.
Misbrug af den nye lovgivning om psykisk vold og manglende vurdering af rigtige, forkerte og
falske sager
D.
Belønning af køn i stedet for adfærd
E.
Kommunernes medvirken og manglende
kontrol under påvirkning af statsligt finansierede
mor/barn interesse organisationer
F.
Ventetiden og kulturen i det familieretslige system
G.
Den ensidige statslige støtte til kvindesagen
som
giver skæv lovgivning, statistik,
høringer
og
støtte
af borgerne.
H.
Diskriminerende offentlig ledelse
og
I.
Magtmisbrug
mod børn og fædre i familielivet
Der kan
kort sagt
ikke skabes en succes, hvis man starter med at diskrimination
af
borgere. Det
sker i stor stil og endnu mere når systemet er under pres og der skal vises resultater.
Det er imidlertid den helt forkerte vej at gå for at skabe en fælles succes.
FORSLAG
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Henvendelse af 1/11-2020 fra Foreningen Far om Familieretshuset
Familieretshuset
Lad forældrene blive enige om bedste løsning eller indfør AKUT 7/7 ordninger fra første
visitering medmindre der er tungtvejende grund til andet
Sørg for at begge forældre vurderes i alle sager (ikke kun samværsforældre)
Sørg for at retssikkerheden og ligeværdigheden er i orden for det er eneste vej til respekt
og tillid!
Sørg for at alle alvorlige bekymringer og beskyldninger m/k behandles i samarbejde med
speciel enhed hos politiet, så rigtige, forkerte og falske sager findes
Beløn god adfærd i stedet for køn ellers er det nemt at snyde og misbruge systemet
Tag udgangspunkt i moderne børneforskning og ligeværdighed. Det virker og giver færre
retssager med børn i midten dvs. overskud af ressourcer til rigtige sager
Bevar børneenheden, forældrekurser og børnegrupper som virker godt!
Bevar de procesmæssige analyser hos FRH som er rigtige vej!
Sørg for statistik over alle afgørelser for nemt at identificere mønstre
Fokuser på tillid og respekt af borgerne ved ligeværdighed og kvalitet
Politisk
Start med ligeværdighed og lige tid for alle børn med far og mor i lovgivningen
det er
eneste vej til succes!
Lad forældre og børnene vælge anden løsning om ønsket på sagligt grundlag
Lad familieretten afgøre sagen hvis der er bekymringer for børn
Afskaf bopæl og samværsbegrebet som ikke kan betragtes som tilladt menneskeretsligt
Fordel velfærdsydelser efter faktisk behov til barnets forældre og ikke kun den ene
forælder
Overfør de bedste kompetencer til familieretten til for møder og mægling - og luk så
Familieretshuset - folk kalder det hvor tids Stasi arkiver nu!
Det handler ikke om at alt skal være lige, men om at starte med ligeværdighed for at få effekt af
kvalitetsforbedringerne og indsatserne. Starter man med diskrimination opnår man ikke denne
effekt ledelsesmæssigt. Det er et problem at debatten aktuelt foregår mellem jurister go
børnesagkyndige, da problemet er et fundamentalt ledelsesproblem som ikke af disse to
faggrupper ofte er uddannet indenfor, ser eller forstår / ønsker at forstå. Det handler om god
offentlig ledelse og ordentlighed.
Magtmisbrug opleves oftest mod kvinder i arbejdslivet og mod mænd i familielivet. Det er et
problem hvis vi tror magtmisbrug kun handler om kvinder i arbejdslivet og ikke mænd i
familielivet.
Der er dem der ønsker at bilde befolkningen, medierne og politikere ind at ligestilling
af børn og fædre handler om politik. Det gør det principielt ikke. Det handler om mennesker,
børns sundhed og Danmark
Mvh.
Jesper Lohse. MBA
Mobil 26229730
LIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 11: Henvendelse af 1/11-2020 fra Foreningen Far om Familieretshuset
2273075_0004.png
NY UDGIVELSE 2020: Folketinget og ministerierne har en unik mulighed for at sikre fremtidens
velfærd baseret på lige muligheder for kvinder og mænd, drenge og piger i samfundet. Brug
den.
https://www.saxo.com/dk/verdens-foerste-ligestillingskatalog-for-boern-og-faedre_jesper-
lohse_paperback_9788740419313