EU-note
Til orientering af Europaudvalget, Erhvervsudvalget og Kulturudvalget.
EU-note
–
Kommissionens forslag vedrørende digitale
tjenesteydelser
Dok.dato
8. februar 2021
Resumé
Kommissionen har fremsat et forslag til en forordning, der skal regulere
udbydere af digitale tjenesteydelser. Forordningen skal sikre ensartede
regler på tværs af EU. Ensartede regler fastlagt på EU-niveau vil forhin-
dre en fragmentering af det digitale indre marked og derigennem kunne
medføre en forøgelse af EU’s BNP i størrelsesordenen 0,6 pct. og med-
føre besparelser for de digitale tjenesteydere, der agerer på tværs af flere
EU-lande.
Mens alle digitale tjenesteydere pålægges nye krav til særligt gennemsig-
tighed er det særligt de ”meget store online platforme” med mere end 10
pct. af Unionens borgere som brugere, der pålægges store krav. Kravene
vil have betydning for særligt sociale medier (f.eks. Facebook, Twitter,
LinkedIn) og online handelsplatforme (f.eks. eBay, Aliexpress og
Booking.com). Også platforme, der ikke har hjemsted i EU, vil blive om-
fattet af reglerne.
Såfremt en digital tjenesteyder ikke overholder forordningens krav vil den
relevante nationale myndighed eller, for så vidt angår de meget store on-
lineplatforme, Kommissionen kunne pålægge bøder på op til 6 pct. af den
årlige omsætning/indkomst.
Det Internationale
Sekretariat
Mathias Grønbek
Lydholm (5907), EU-
konsulent.