Fra:
Sendt:
16. december 2020 14:52
Til:
Cc:
Emne:
Modregning af støtte ved ansøgning af Pulje til kompensation for medievirksomheders tabte
annonceindtægter i forbindelse med COVID-19
Til Folketingets Kulturudvalg
Danske Medier er blevet bekendt med, at Slots- og Kulturstyrelsen i behandlingen af ansøgninger til Pulje til
kompensation for medievirksomheders tabte annonceindtægter i forbindelse med COVID-19
(annoncehjælpepakken) modregner medievirksomheder, der har indgået aftale med deres medarbejdere
om kollektiv lønnedgang.
Ligeledes er Danske Medier blevet bekendt med, at medievirksomheder modregnes besparelser på
kontingenter til fx brancheorganisationer som følge af COVID-19.
Danske Medier finder denne praksis for administration af annoncehjælpepakken stærkt kritisabel og helt
ude af trit med ambitionen bag den politiske aftale om hjælpepakker. Da annoncehjælpepakken blev
vedtaget i foråret, fik vi bestemt ikke den opfattelse, at der var politiske intentioner om at implementere
hjælpepakken på en sådan måde, at mediebranchen skulle modregnes for selvstændigt at tage initiativer til
at begrænse de økonomiske konsekvenser af COVID-19 i de danske medievirksomheder og derved forsøge
at undgå fyringer af medarbejdere.
Derfor har Danske Medier taget kontakt til både Slots- og Kulturstyrelsen, der administrerer hjælpepakken,
og kulturministeren, der har det politiske ansvar, for at gøre opmærksom på den åbenlyse forkerte praksis i
administrationen af ordningen (se vedlagte brev).
Ministeren er nu vendt tilbage til Danske Medier og henviser til EU-Kommissionens fortolkning af reglerne
om ulovlig statsstøtte som begrundelse for den reducerede støtte. I Danske Medier er vi grundlæggende
uforstående over for denne tolkning, og vi mener ikke, at et reduceret kontingent kan betragtes som en
besparelse i og med, at det er medlemmerne selv, der ejer foreningen, og at der dermed i praksis er tale
om udlodning af medlemmernes egen formue.
Konsekvensen bliver, at medierne står til at få en væsentligt lavere støtte, end de var blevet stillet i udsigt,
hvilket er åbenlyst problematisk i en tid, hvor mange medier kæmper med de økonomiske konsekvenser af