Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 64
Offentligt
Vi minder om armslængdeprincippet
Vi minder hermed om at armslængdeprincippet altid bør være helt centralt for forholdet
mellem Kulturministeriet og Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler.
Diskussionen om, hvad Billedkunstskolerne kan eller bør forske og undervise i, og hvordan
disse aktiviteter kan tage form, må alene være en fagligt funderet diskussion.
Billedkunstskolerne som institution bør altid være solidt forankret i et stærkt, fagligt
fundament, med transparent sikring af uddannelsens kvalitet. Billedkunstskolernes
rekrutterings- og ansættelsesprocedurer bør ligeledes altid sikre det højest muligt faglige
niveau hos ledere, undervisere og andre ansatte, uafhængigt af politisk indflydelse. Kun
således kan undervisningens og forskningens form og indhold ligeledes altid være sikret
fra direkte politisk indflydelse.
En kunstuddannelse er noget andet end et kunstværk
Billedkunst er til for at blive set, for at sætte følelser i gang og skabe refleksion, debat og
gerne også erkendelse. Vi er enige om, at et kunstværk bør kunne tage en offentlig storm.
Men en kunstuddannelse er noget helt andet end et kunstværk. En uddannelsesinstitution
for billedkunstnere bør kunne skærme de studerende, så de får fred til at eksperimentere
og lave fejl, prøve holdninger og vinkler af, processer, materialer og formater for forskellige
måder at arbejde på.
Til forskel fra de fleste andre studerende på videregående uddannelser forventes
billedkunst-studerende at opbygge deres helt egen særlige praksis, som på paradoksal vis
både skal være i kontakt med kunsthistorien og dens traditioner og samtidig bryde væk og
være helt sit egen. At uddanne billedkunstnere er derfor forbundet med en særlig
udfordring: Man skal undervise i noget, man hverken kan eller bør styre, og samtidig skabe
et stærkt fagligt rum for at forskellighed kan testes og udvikle sig. En underviser skal kunne
skabe trygge rammer, hvor de studerende kan og tør eksperimentere, men også hele tiden
bliver udfordret. At undersøge grænserne for hvad et kunstværk kan være i praksis, at
opbygge modet til at fejle i udformningen af værker, samt ikke at fordømme fejl, men bruge
dem til videre læring, er helt centrale aspekter af en kvalitetsuddannelse som
billedkunstner.
Et meget bredt spektrum af færdigheder
Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskolers opgave er at uddanne unge
billedkunstnere til at kunne arbejde professionelt både nationalt og internationalt på
højeste niveau efter endt uddannelse. Det er dermed skolernes, værkstedernes og
undervisernes opgave at undervise en ganske lille gruppe studerende i et meget bredt
spektrum af færdigheder; fra håndværksmæssige kompetencer, over viden om og
refleksion knyttet til materialer, processer og billedkunstneriske metoder, til kritisk og
teoretisk indsigt i de forskellige ideer, der har betydning for billedkunstfaget og dets
omgivende samfund på et givent tidspunkt. Det er ganske enkelt undervisernes pligt at
sørge for, at de studerende kan navigere i de forskellige diskurser og metoder, der præger
de professionelle arbejdssituationer, som unge billedkunstnere kommer ud i efter endt
uddannelse.
Vi må på det kraftigste minde om vigtige traditioner for armslængdeprincip
”Støtte, ikke styre”, som Julius Bomholt beskrev det i 1964, hvor han grundlagde Statens
Kunstfond, stærkt inspireret af briternes British Arts Council, der blev skabt netop for at
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 64: Henvendelse af 10/12-2020 fra tidligere undervisere i kunst på videregående niveau om armslængdeprincippet
undgå situationer som i Sovjetunionen og tredivernes Tyskland, hvor kultur- og
billedproduktionen blev detaljestyret af politikere med det formål at manipulere
befolkningsgrupper med propaganderende kunstværker. Det er netop detalje- og
indholdsstyring af kunsten, vi må insistere på altid skal være fagligt, ikke politisk funderet.
Vi ser det som Kulturministeriets fremmeste opgave at sikre Billedkunstskolernes
uafhængighed fra direkte politisk indblanding, så institutionen kan fungere som en sund,
transparent, robust og politisk uafhængig uddannelsesinstitution, der med faglig fundering
kan fokusere på at tilbyde undervisning af højeste kvalitet, og dermed give de studerende
et solidt og mange-facetteret fagligt fundament ud fra hvilket de kan udvikle deres egen
billedkunstneriske praksis, uden frygt for forskellige politiske interesser eller skiftende
retninger i pressens meningsstorme.
Klassiske, liberaldemokratiske frihedsrettigheder
Vi vil gerne minde om, at Danmark er et frit, åbent og demokratisk samfund. Med
ytringsfrihed, kunstnerisk frihed, forskningsfrihed, undervisningsfrihed samt tanke- og
trosfrihed. Billedkunststuderende og andre af vort lands billedkunstnere nyder disse
klassiske, liberaldemokratiske frihedsrettigheder helt på linje med enhver anden borger i
samfundet. Ingen meningsdannere eller politikere må få held til at stække disse
frihedsrettigheder for hverken billedkunstnere eller -studerende under henvisning til et
enkelt kunstværk, kunstfag eller kunsttradition, de ikke bryder sig om.
Som billedkunstnere på tværs af kunstsyn og kunstskoler vil vi med denne skrivelse på det
kraftigste insistere på disse værdier i et fælles forsvar for billedkunstuddannelsernes
politiske uafhængighed som en grundpræmis i opretholdelsen af en dynamisk, pluralistisk
og interessant kunstscene; noget som ethvert trivselsfuldt demokratisk samfund nyder
godt af.
Følgende underskrivere er alle billedkunstnere, der underviser eller har undervist i
kunst på videregående niveau. Nuværende ansatte på Det Kgl. Danske Kunstakademis
Billedkunstskoler er ikke blevet involveret i skrivelsen.
Anette Abrahamsson, billedkunstner, Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske
Kunstakademis Billedkunstskoler
Henrik B. Andersen, billedhugger, Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske
Kunstakademis Billedkunstskoler, nu ved Vilnius Academy of Arts, Litauen
Finn Thybo Andersen, billedkunstner, Lektor, tidl. ved Det Kongelige Danske
Kunstakademis Billedkunstskoler
Benedikte Bjerre, billedkunstner, Professor ved Det Jyske Kunstakademi
Kerstin Bergendal, billedkunstner, Senior Lektor ved Fri Konst HDK Valand
Niels Bonde, billedkunstner, Adjunkt, tidl. Konsthögskolan i Malmö, nu PhD-
studerende Universität für angewandte Kunst, Wien
Stig Brøgger, billedkunstner, Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis
Billedkunstskoler
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 64: Henvendelse af 10/12-2020 fra tidligere undervisere i kunst på videregående niveau om armslængdeprincippet
Jan Bäcklund, billedkunstner, Lektor, tidl. ved Det Kongelige Danske
Kunstakademis Billedkunstskoler, nu ved Linnaeus University
Kirsten Dufour, billedkunstner, tidl. gæstelærer ved Det Kgl. Danske
Kunstakademis Billedkunstskoler
Maria Finn, billedkunstner, tidl. Ph.d. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis
Billedkunstskoler, Postdoc ved Sektionen for Landskabsarkitektur og
planlægning, Københavns Universitet.
Jette Gejl, billedkunstner, Lektor, bestyrelsesmedlem tidl. ved Det Jyske
Kunstakademi, tidl. Formand for Statens Kunstfond Billedkunstudvalg, nu Studie
Lektor ved Aarhus Universitet
Jens Haaning, billedkunstner, Professor, tidl. ved Det Fynske Kunstakademi
Maj Hasager, billedkunstner, Lektor ved Malmö Konsthögskola, Malmö
Sidsel Meineche Hansen, billedkunstner, Associate Professor ved Det Fynske
Kunstakademi
Nanna Gro Henningsen, billedkunstner, Lektor, tidl. ved Det Jyske Kunstakademi
Honza Hoeck, billedkunstner, Professor og undervisningsleder på Det Jyske
Kunstakademi, tidl. Lektor ved Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedkunstskoler
Jytte Høy, billedkunstner, tidl. Rektor for Det Jyske Kunstakademi
Jakob Jakobsen, billedkunstner, Professor, tidl. ved Det Fynske Kunstakademi
Dorte Jelstrup, billedkunstner, ekstern Lektor ved Institut for Kommunikation og
Humanistisk Videnskab, RUC
Per Bak Jensen, billedkunstner, Lektor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis
Billedkunstskoler
Kirsten Justesen, billedhugger, Professor, tidl. substituerende ved Kungliga
Kunsthøgskolan, Stockholm, tidl. visiting Professor Kunsthögskolan i Oslo
Simone Aarberg Kern, billedkunstner, gæsteunderviser ved kunstakademier og -
skoler i DK og udlandet
Peter Land, billedkunstner, gæsteunderviser ved kunstakademier og –skoler i DK
og udlandet
Stense Andrea Lind-Valdan, billedkunstner MFA, gæsteunderviser ved
kunstakademier og –skoler i DK og udlandet
Søren Martinsen, billedkunstner, gæsteunderviser ved kunstakademier og -
skoler i DK og udlandet
Jørgen Michaelsen, billedkunstner, Lektor, tidl. ved Det Jyske Kunstakademi
Bjørn Nørgaard, billedhugger, Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis
Billedkunstskoler
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 64: Henvendelse af 10/12-2020 fra tidligere undervisere i kunst på videregående niveau om armslængdeprincippet
Jesper Rasmussen, billedkunstner, Lektor, tidl. Rektor for Det Jyske
Kunstakademi
Rasmus Røhling, billedkunstner, Professor, tidl. ved Det Fynske Kunstakademi
Elisabeth Toubro, billedkunstner, Lektor, tidl. ved Det Kgl. Danske
Kunstakademis Billedkunstskoler
Katya Sander, billedkunstner, Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske Kunstakademis
Billedkunstskoler, nu ved Nordlands Kunst- og Filmskole.
Morten Stræde, billedkunstner, Professor, tidl. ved Det Kgl. Danske
Kunstakademis Billedkunstskoler