Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 61
Offentligt
2298860_0001.png
Aktstykke nr.
99
Folketinget 2020-21
99
Kulturministeriet.
København, den 4. december 2020.
a.
Kulturministeriet anmoder som led i udmøntning af
Aftale om yderligere kompensation til særligt
hårdt ramte virksomheder mv.
af 13. oktober 2020 og
Aftale om udvidelse af hjælpepakker
af 27.
oktober 2020 om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner:
• De allerede afsatte midler på § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 til
ordningen for faste omkostninger samt nødpuljens formål 4 kan anvendes til 1) at kompensere
leverandører til private, eksterne arrangementer med mindst 50 deltagere, 2) at kompensere
institutioner, der mistede omsætning i form af letfordærvelige varer den 26.-27. september og
3) til en ny underordning kaldet ”faste omkostninger light”, der giver institutioner kompensation
for 50 pct. af en række faktisk afholdte faste omkostninger, dog højst 50.000 kr. pr. måned pr.
institution.
• Såfremt der fortsat vil gælde restriktioner frem til og med januar 2021, fortsættes også kompensa‐
tionsordningerne, og der gives adgang til fortsat at optage merudgifter direkte på forslag til lov
om tillægsbevilling for 2021 svarende til de faktiske udgifter i januar 2021. Finansudvalget vil
blive orienteret om en evt. forlængelse af ordningen til og med januar ved orienterende aktstykke.
I
Aftale om yderligere kompensation til særligt hårdt ramte virksomheder mv.
af 13. oktober 2020
mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Konservative Folkeparti og
Alternativet er det aftalt at iværksætte yderligere tiltag til erhvervslivet. Kompensationen omfatter
også kulturlivet (fx spillesteder, teatre og biografer). Aftalen er udmøntet på Erhvervsministeriets
område ved akt. 10 af 22. oktober 2020 og blev senest forlænget ved akt. 36 af 12. november
2020 til og med den 31. januar 2021, såfremt restriktionerne fortsat er gældende. Nærværende
aktstykke udmønter aftalen af 13. oktober 2020 for kommunale institutioner med driftstilskud fra
Kulturministeriet samt seks navngivne kommunale koncert- og kulturhuse i Danmark og selvejende
institutioner mv., hvor offentlig tilskud til drift udgør halvdelen eller mere af institutionens ordinære
driftsudgifter. Ordningen blev ved aftale af 27. oktober 2020 besluttet forlænget til og med 31. januar
2021, såfremt restriktionerne fortsat er gældende.
Det bemærkes, at det fremgår af akt. 36 af 12. november 2020, at § 21.11.69.60. Kompensations‐
ordning for faste omkostninger er omfattet af akt. 10 af 22. oktober 2020. Kompensationsordninger‐
ne på Kulturministeriets område er imidlertid ikke nævnt ved akt. 10 af 22. oktober. Udvidelser
b.
AK001652
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Aktstykke 99 om aftale om yderligere kompensation til særligt hårdt ramte virksomheder m.v. og aftale om udvidelse af hjælpepakker tiltrådt af finansudvalget den 4/12-2020
2298860_0002.png
2
og justeringer af ordningen sfa. aftalen af 13. oktober 2020 udmøntes i stedet ved nærværende
aktstykke.
1) Kompensation til leverandører til private fester mv.
Leverandører, som leverer til private fester og sociale begivenheder, såsom bryllupper, konfirmati‐
oner og fødselsdage mv. med mindst 50 deltagere afholdt uden for private hjem, gives adgang til
at søge kompensationsordningen for faste omkostninger, samt nødpuljens formål 4. Dette begrundes
med, at leverandører til private fester mv. rammes af forbud mod større forsamlinger, jf. bekendtgø‐
relse nr. 1371 af 18. september 2020 samt senere tilhørende bekendtgørelser.
Der vil gælde de samme adgangskriterier og kompensationssatser for kompensationsordningerne
som hidtil. Der vil for begge kompensationsordninger gælde, at institutionen skal være CVR-regi‐
streret og skal kunne dokumentere, at institutionen ernærer sig ved at være leverandør til private
fester og sociale begivenheder med mindst 50 deltagere.
Hvis institutionen samtidig oplever en omsætningsnedgang som følge af en eller flere af de
kompensationsberettigende COVID-19-restriktioner (forbud mod at holde åbent, forsamlingsforbud,
grænserestriktioner og Udenrigsministeriets rejsevejledning), kan dette medregnes i den samlede
omsætningsnedgang. Kravene hertil svarer til de gældende kompensationsordninger. Samlet set
skal institutionen i restriktionsperioden forvente en omsætningsnedgang på mindst 35 pct. i begge
ordninger. Adgangen forudsætter også, at institutionen kan dokumentere, at institutionen normalt
ernærer sig via direkte og gentagende salg til private fester og sociale begivenheder uden for private
hjem. Dette kan omfatte:
• Leverandører af lokaler/venues, fx festlokaler, teltudlejere, restauranter, caféer, forsamlingshuse,
legelande, vandlande etc.
• Leverandører af mad og drikke, fx cateringfirmaer og restauranter, caféer mv.
• Leverandører af underholdning, fx musikere, scene-, lys- og lydudstyrsleverandører, dansere,
eventmagere mv.
Den udvidede adgang til kompensationsordningen for faste omkostninger samt nødpuljens formål 4
vil gælde fra og med den 26. september 2020 frem til og med den 31. oktober 2020. Det bemærkes,
at akt. 36. af 12. november 2020 samt akt. 66 af 3. december 2020 justerer ordningerne med virkning
fra den 26. oktober 2020 samt forlænger disse til og med 31. januar 2021, såfremt restriktionerne
fortsat er gældende.
2) Kompensation for kasserede varer
Den nye restriktion for private fester og sociale begivenheder trådte i kraft med kort varsel og op
til en weekend. Det betød, at flere institutioner grundet aflysninger af arrangementer med kort varsel
var nødsaget til at kassere let fordærvelige varer, som var indkøbt til de pågældende arrangementer
lørdag-søndag den 26.-27. september 2020 uden for private hjem, fx i restauranter, festlokaler og
lignende.
På denne baggrund gives der adgang til kompensation til de berørte institutioner for de kasserede
varer den pågældende lørdag og søndag, såfremt institutionerne har oplevet en omsætningsnedgang
på mindst 35 pct. sammenlignet med samme weekend sidste år (den 28.-29. september 2019). Så‐
fremt denne reference ikke er mulig, fx fordi institutionen ikke eksisterede på daværende tidspunkt,
kan der sammenlignes med weekenden den 19.-20. september 2020.
Kompensationsordningen vil omfatte institutioner registreret i CVR-registeret senest den 1. sep‐
tember 2020, som er leverandører til aflyste private fester og sociale begivenheder for mere end 50
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Aktstykke 99 om aftale om yderligere kompensation til særligt hårdt ramte virksomheder m.v. og aftale om udvidelse af hjælpepakker tiltrådt af finansudvalget den 4/12-2020
2298860_0003.png
3
deltagere, som skulle være afholdt den 26. og/eller 27. september 2020 uden for private hjem, fx i
restauranter, festlokaler og lignende.
Leverandører til ovennævnte arrangementer kan opnå en kompensation svarende til kostprisen på
de varer, som er indkøbt til aflyste arrangementer for mere end 50 deltagere, og som har måttet
kasseres og øvrige ikke-holdbare dekorationer og effekter fremstillet specifikt til lejligheden, som
ikke kan genbruges eller anvendes ved anden lejlighed.
Der ydes kun kompensation for varer, som er kasseret eller doneret uden fortjeneste. Der kan
hverken opnås hel eller delvis kompensation for varer, som er omfattet af en værdiforringelse i
forbindelse med opbevaring til senere brug (fx nedfrysning) eller som er videresolgt med prisned‐
slag. Det er en forudsætning, at udgiften ikke er godtgjort på anden vis, fx ved (delvis) betaling fra
kunder.
Den enkelte institution kan maksimalt modtage et kompensationsbeløb på 250.000 kr.
3) Faste omkostninger light
Der etableres en ”light-version” af kompensationsordningerne for ovennævnte institutioners faste
omkostninger. Den skal gøre det hurtigere og enklere for institutioner at få dækket en del af de faste
omkostninger.
Ordningen vil gælde for institutioner, som er omfattet af en eller flere af de fire COVID-19-relate‐
rede restriktioner (forbud mod at holde åbent, forsamlingsforbud, grænselukninger og Udenrigsmini‐
steriets rejsevejledning) og som følge heraf forventer en omsætningsnedgang på mindst 35 pct. i
forhold til referenceperioden, svarende til ordningen for faste omkostninger og nødpuljens formål
4. Der vil gælde de samme adgangskriterier og kompensationssatser for kompensationsordningerne
som hidtil. Referenceperioden er i udgangspunktet fra og med den 19. august 2019 til og med den
31. oktober 2019. Ved særlige omstændigheder såsom barsel kan institutionen anvende en alternativ
referenceperiode.
Institutionen kan i denne ordning opnå kompensation for 50 pct. af en række faktisk afholdte,
stedbundne, faste omkostninger dog højst 50.000 kr. pr. måned pr. institution. De stedbundne faste
omkostninger omfatter:
• Husleje,
• Renter og bidrag på lån i ejendommen,
• Forbrugsudgifter til el, vand og varme samt
• Ejendomsforsikring og -skatter.
For denne light-version vil kravet om revisorerklæring blive fraveget. Der vil fortsat gælde krav om
revisorerklæring i kompensationsordningen for institutionens faste omkostninger.
En fravigelse af kravet om revisorerklæring gør ordningen forholdsvist enkel at søge og er dermed
særligt attraktiv for mindre institutioner. Muligheden for at fravige kravet beror på, at ovenstående,
faste omkostninger er forholdsvist simple for Slots- og Kulturstyrelsen at identificere og kontrollere
via fx konkrete fakturaer mv., samt at der fastsættes et loft over den månedlige kompensation på
50.000 kr. Ordningen vil være baseret på tro- og loveerklæringer fra institutionerne.
Der kan ikke samtidig modtages kompensation for institutionernes faste omkostninger samt nød‐
puljens formål 4 fra både de gældende ordninger og den nye light-model for faste omkostninger. Der
er dog mulighed for at skifte fra light-modellen til den gældende kompensationsordning for faste
omkostninger samt nødpuljens formål 4, såfremt institutionen får en revisorerklæring.
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Aktstykke 99 om aftale om yderligere kompensation til særligt hårdt ramte virksomheder m.v. og aftale om udvidelse af hjælpepakker tiltrådt af finansudvalget den 4/12-2020
2298860_0004.png
4
Faste omkostninger light vil gælde fra den 19. august 2020 og til og med den 31. oktober 2020. Det
bemærkes, at akt. 36 af 12. november 2020 samt akt. 66 af 3.december 2020 justerer ordningerne
med virkning fra den 26. oktober 2020 samt forlænger disse til og med 31. januar 2021, såfremt
restriktionerne fortsat er gældende.
Faste omkostninger light kan søges af institutioner, der er CVR-registreret inden den 19. august
2020. Institutionen skal yderligere dokumentere at have haft omsætning i en periode på minimum
én måned forud for den kompensationsperiode, hvor institutionen søger om kompensation. Dermed
kan institutioner, der i god tro har åbnet deres forretning i perioden op til og efter COVID-19 kom
til Danmark, hjælpes til at overleve. Modellen vil således adressere udfordringen med institutioner
etableret efter den 9. marts 2020, som ikke hidtidig har haft adgang til kompensation.
Slots- og Kulturstyrelsen vil i faste omkostninger light-modellen kontrollere omsætningen i refe‐
renceperioden ved, at institutionen vedlægger en momsangivelse for referenceperioden, såfremt
institutionen er momsregistreret, og samtidig afgiver en tro- og loveerklæring på, at de oplysninger,
som angives i ansøgningen, er korrekte. Ansøger skal ikke dokumentere det enkelte salg i reference‐
perioden. Det vil ikke være muligt detaljeret at kunne udskille grundene til omsætningsnedgangen,
men ansøger skal blandt andet på tro og love oplyse, at nedgangen skyldes én eller flere af de nævnte
COVID-19-restriktioner.
Øvrige forhold
De nærmere ansøgningskriterier, kontrol mv. fastsættes i en bekendtgørelse.
Der er forventes merudgifter på 3,0 mio. kr. om måneden som følge af udvidelse og forlængelse af
de to kompensationsordninger. Skønnet er forbundet med usikkerhed.
Udgifterne til udbetaling af kompensation afholdes inden for rammerne af de allerede afsatte
midler på § 21.11.69.60. støtte til faste omkostninger og løn og § 21.11.69.70. Kompensation til
kommunale kulturinstitutioner og visse kommunale spillesteder og kulturhuse.
Udgifter forbundet med administration afholdes inden for rammerne af den eksisterende bevilling
på § 21.11.11. Slots- og Kulturstyrelsen (driftsbev.).
Der vil forventeligt være udgifter forbundet med ordningerne i januar 2021, såfremt restriktionerne
på områderne forlænges og er gældende i januar 2021. Udgifterne i 2021 på forventet ca. 3,0 mio.
kr. vil blive optaget på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 ved direkte opskrivning uden
modgående finansiering, såfremt restriktionerne fortsat er gældende frem til 31. januar 2021. Finans‐
udvalget vil i dette tilfælde blive orienteret herom ved et orienterende aktstykke.
Det bemærkes, at der ved akt. 179 af 20. maj 2020 blev givet hjemmel til, at der på §
21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 til støtte til faste omkostninger og
løn kan optages merudgifter direkte på forslag til lov om tillægsbevilling for 2020 svarende til
de faktiske udgifter. Denne hjemmel forventes fortsat anvendt på § 21.11.69.60. Støtte til faste
omkostninger og løn.
Det bemærkes, at der ved akt. 179 af 20. maj 2020 og akt. 181 af 19. maj 2020 blev givet
hjemmel til, at der på § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 kan foretages
den endelige afregning af kompensationen i 2021, hvilket kan indebære op- eller nedregulering af
det i 2020 udbetalte beløb. Der vil på finansloven for 2021 blive søgt optaget hjemmel til, at der kan
foretages endelig afregning af kompensationen i 2021, hvilket kan indebære op- eller nedregulering
af det i 2020 udbetalte beløb.
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 61: Aktstykke 99 om aftale om yderligere kompensation til særligt hårdt ramte virksomheder m.v. og aftale om udvidelse af hjælpepakker tiltrådt af finansudvalget den 4/12-2020
2298860_0005.png
5
c.
Sagen forelægges nu med henblik på, at kunne påbegynde sagsbehandling og udbetaling af kom‐
pensationen snarest muligt i indeværende finansår.
Det forudsættes, at udvidelsen af ordningen er forenelig med EU-reglerne for støtstøtte.
Under henvisning til ovenstående anmoder Kulturministeriet om Finansudvalgets tilslutning til føl‐
gende dispositioner som led i en forbedring og udvidelse af de eksisterende kompensationsordninger
for faste omkostninger og nødpuljens formål 4:
De allerede afsatte midler på § 21.11.69. Kompensationsordninger som følge af COVID-19 til
ordningen for faste omkostninger for selvejende institutioner mv., hvor offentlig tilskud til drift
udgør halvdelen eller mere af institutionens ordinære driftsudgifter samt kompensationsordningen
for kommunale kulturinstitutioner og visse kommunale spillesteder og kulturhuse (nødpuljens formål
4) anvendes til 1) at kompensere leverandører til private, eksterne arrangementer med mindst 50
deltagere, 2) at kompensere institutioner, der mistede omsætning i form af letfordærvelige varer den
26.-27. september 2020 og 3) til en ny underordning kaldet ”faste omkostninger light”, der giver
institutioner kompensation for 50 pct. af en række faktisk afholdte, faste omkostninger dog højst
50.000 kr. pr. måned pr. virksomhed.
Såfremt der fortsat vil gælde restriktioner frem til og med januar 2021 fortsættes også kompensati‐
onsordningerne. Finansudvalget vil blive orienteret om en evt. forlængelse af ordningerne til og med
januar ved orienterende aktstykke.
Dertil anmodes om adgang til fortsat at optage merudgifter direkte på forslag til lov om tillægsbe‐
villing for 2021 svarende til de faktiske udgifter i januar 2021.
Det bemærkes, at der ved akt. 179 af 20. maj 2020 blev givet hjemmel til, at der på §
21.11.69.60. Støtte til faste omkostninger og løn kan optages merudgifter direkte på forslag til lov
om tillægsbevilling for 2020 svarende til de faktiske udgifter.
d.
e.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 4. december 2020
Joy Mogensen
/ Sune Thvilum-Kannegaard
Til Finansudvalget.