Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 236
Offentligt
2444608_0001.png
19. august 2021
Støtteerklæring til Danske Taler
Dansklærerforeningen, Retoriklærerforeningen,
Samfundsfag vil med dette yde støtte til Dan Historielærerforeningen og Foreningen at Lærere i
ske Talers fortsatte virke og til at sekretariatet
gives
adgang til DR og W2s arkiver med henblik
på at kunne publicere historiske taler i lyd og
levende
billeder på platformen.
En unik kildebank for undervisere
Danske Talers samling at betydningsfulde, pro
vokerende, humoristiske, samfundsomvælt
ende,
historiske og aktuelle taler er særdeles vel
egnede som analyse- og kildemateriale i underv
isningen
i såvel dansk og retorik som historie og samfun
dsfag.
Samligen rummer omkring 1500 taler og spæ
nder vidt over store, afgørende taler af politis
ke
fyrtårne på landets tremmeste talerstole til
taler af borgere i alle aldre og at alle køn og etn
iciteter.
Der er eksempler på demonstrationstaler og
hyldestialer. Åbningstaler og takketaler. Præ
dikener
og protestråb. Fra politikere, erhvervsledere, roy
ale, skolelever, demonstranter og aktivister.
Undervisningen i argumenterende tekster og
taler sker pt. meget ofte med udgangspunkt
i
udenlandske og særligt engelsksprogede taler,
I lyset af hvor mangfoldig og interessant den
danske talekunsts historie er, er Danske Taler
arbejde med at facilitere at undervisningen i
taler i
den danske folkeskole og på danske ungdom
suddannelser i højere grad kan foregå med
afsæt
danske taler, særdeles værdifuldt.
Med talens særlige forankring i nuet og det
talte ords spontanitet, tilbyder talen en alterna
tiv
indgangsvinkel og unik kilde til at undersøge
sproget, historien og samfundet og for at blive
klogere pâ danskerne som folk. Taler tilbyder
et anderledes, mere levende og direkte indblik
bestemt historisk periode, en strømning, et sær
i en
ligt emne eller en vigtig historisk person.
Undervisningsplatform for en mundtlig
genre med lyd og levende billeder
Danske Taler har i løbet at 2020 oprettet et
undervisningsrum på Danske Talers platform
og
udviklet en række undervisningsforløb dertil.
Forløbene tager alle udgangspunkt i en eller
flere at
samlingens taler og rummer forskellige tilgang
e til at bruge talerne som kilde-, analyse- og
diskussionsoplæg. Forlobene omfatter des
uden interaktive quizzer, der aktivt engagerer elev
erne i
kildesøgning og kildekritisk tænkning samt
tester deres paratviden efter endt undervisnings
forlob.
De taler, undervisningsforløbene tager udg
ang
tekstformat, da optagelser af historiske tale spunkt i, er det p.t. kun muligt at tilgå i rent
r ligger gemt i DR og W2 arkiver og køb af rett
igheder
til at bruge disse optagelser langt overstiger
Danske Talers budget.
Det er at flere årsager en ærgelig og uholdb
ar situation.
Dels vil adgangen til de arkiverede lyd- og bill
edeoptagelser naturligvis engagere elevernes
interesse i langt højere grad. Dernæst og
vigtigst, er der ofte meget stor forskel mellem
det
manuskript, der er tilgængeligt, og det talt
e ord, der faktisk har lydt fra talerstolen.
At kunne iagttage denne forskel er afgøre
nde for forståelsen såvel at genren som af den
samtid,
talen er holdt i. Kun de levende optagelse
skaber mulighed for, at talernes kropssprog, den
mundtlige fremforelse, omstændighederne und
er hvilke talen blev holdt, tilråb fra publikum,
dialekt og meget andet kan blive en aktiv del
af kilde- og analysematerialet. Lyd og billede er
således afgørende for, at eleverne får en nua
nceret forståelse at den enkelte tale og at tale
kunsten
som mundtlig genre.
-
D
sklærerforeningen
Retoriklæredoreningen,
Historielærerforeningen
VY
eningen af Læ
21
For
9
4
I
Lv
rere i Samfundsfag,
zfltt
‘f
u,’YL
/