Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 234
Offentligt
Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation (DPCMO)
København, 10. september 2021
Til Folketingets Kulturudvalg
Forslag om besøg – efteråret 2021
Et stort flertal i Folketinget vedtog den 3. juni 2021 lovforslag L 205 om ophavsret. Med loven indføres
en ny eneret for presseudgivere i forhold til informationssamfundstjenesters onlinebrug af
pressepublikationer. Samtidig indføres en specifik aftalelicens, så rettighederne kan klareres
kollektivt hos en repræsentativ rettighedsorganisation.
Aftalelicenssystemet er velegnet til at sikre en simpel og ubureaukratisk mulighed for at indgå aftaler
– til gavn for brugere, rettighedshavere og samfundet.
36
mediehuse
stiftede
den
2.
juli
2021
Danske
Pressepublikationers
Kollektive
Forvaltningsorganisation (Danish Press Publications Collective Management Organisation; forkortet
DPCMO). Foreningen er åben for alle medier, som er tilmeldt Pressenævnet og dermed står til ansvar
over for rigtigheden af og kvaliteten i det indhold, mediet publicerer.
Med de nye regler har danske medier fået et grundlag for at forhandle med de globale platforme om
vores fremtidige samarbejde, så der kan sikres rimelige vilkår og transparens ved platformenes brug
af indhold fra mediernes pressepublikationer.
Hvis Kulturudvalget måtte være interesseret heri, vil repræsentanter for foreningen gerne besøge
Kulturudvalget i løbet af efteråret og fortælle om foreningens arbejde, herunder hvordan foreningen
griber opgaven og dialogen an med alle interessenter.
På vegne af DPCMO
Bestyrelsen
Aller Media A/S – Jette Skeem, VP og direktør for HR, jura og kommunikation, næstformand DPCMO
Altinget.dk ApS – Christoph Nørgaard, adm. direktør, næstformand DPCMO
Baggrund Medier ApS – Anne Sofie Christensen-Dalsgaard, adm. direktør
Berlingske Media A/S – Anders Krab-Johansen, koncernchef og udgiver, formand DPCMO
Det Nordjyske Mediehus A/S –Morten Vinter Jensen, adm. direktør
Fagbladet Folkeskolen ApS – Peter Leegaard, kommerciel chef
Foreningen af TV 2 Regioner – Jan Jørgensen, TV 2 Bornholm, adm. direktør
JP Politikens Hus A/S – Dorthe Bjerregaard-Knudsen, COO
Jysk Fynske Medier P/S – Jørn Broch, digital chefredaktør
Kristeligt Dagblad A/S – Hans-Christian Kock, kommerciel direktør
Sjællandske Medier A/S – Jens Nicolaisen, adm. direktør
TV 2 Danmark A/S – Ulla Pors Nielsen, nyhedsdirektør
Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation
Aller Media A/S
-
Altinget.dk ApS - A4 Medier ApS - Baggrund Medier ApS - Berlingske Media A/S - Bonnier Publications A/S - Bornholms Tidende A/S - Dagbladet Børsen
A/S - Der Nordschleswiger - Det Nordjyske Mediehus A/S – DR - Fagbladet FOA - Fagbladet Folkeskolen ApS - Foreningen af TV 2 Regioner (TV 2 Bornholm, TV 2 Fyn
TV 2 Lorry, TV Midtvest, TV 2 Nord, TV Syd, TV 2 Øst, TV 2 Østjylland) - Fonden Herlev Bladet - Herning Folkeblad (Vestjylland) A/S - Information A/S
Jobindex Media A/S - JP Politikens Hus A/S - Jysk Fynske Medier P/S - Kristeligt Dagblad A/S - LandbrugsMedierne P/S - Lolland-Falsters Folketidende A/S
Mediehuset Friheden A/S – Ritzaus Bureau A/S - Sjællandske Medier A/S - Teknologiens Mediehus A/S - TV 2 Danmark A/S - Zetland ApS