Kære Folketingets Kulturudvalg
I forlængelse af vores digitale foretræde med jer d. 28.4. vedr. Dansk Digital Kulturarv På Danske
Hænder, fremsender vi - foreningen Digital Musik Danmark DMD - hermed vigtige updates til jer:
Vi har haft et rigtigt godt møde med kulturminister Joy Mogensen om vores initiativ vedr. oprettelse
af en dansk kontrolleret digital platform til formidling af audio-visuelt musikindhold, som et
supplerende alternativ til YouTube. Et initiativ, som ikke mindst Det Kongelige Bibliotek og resten
af vores biblioteksverden i den grad bakker op om.
Joy Mogensen mødte oplægget med positiv opbakning, men bad os om at følge vores oplæg op
på to punkter:
Dels at opsøge juridisk ekspertise i EU-lovgivning for at sikre, at projektet kan udformes således, at
det ville blive godkendt i EU. Dette har vi nu fået bekræftet af førende juridiske eksperter.
Dels at indhente bekræftelser fra de førende aktører i musikbranchen i Danmark, for at sikre
adgang til mindst 80% af det eksisterende nationale repertoire. Disse tilkendegivelser har vi nu
indhentet fra branchen, endda med meget positiv opbakning.
Derfor har vi nu bedt kulturministeriet om et møde med vores nye kulturminister Ane Halsboe-
Jørgensen for at sætte hende ind i sagen.
I forlængelse heraf håber vi på, at vi alle sammen kan få etableret en konkret finansieringsplan af
opstartsfasen af vores nye danske digitale platform.
Med venlig hilsen på vegne af Digital Musik Danmark
Arne Würgler
Formand.
KORT RESUMÉ:
DANSK DIGITAL KULTURARV PÅ DANSKE HÆNDER
Vi lever i dag i en digital verden, hvor ganske få udenlandske tech-giganter har opnået et monopol,
som har givet dem en ubetinget og ubegrænset magt og kontrol. Hele vores danske, musiske
kulturarv ligger i dag næsten udelukkende på platforme, som ejes og kontrolleres 100% af disse
tech-giganter.
I 2020 fjernede YouTube alt dansk musikindhold fra den ene dag til den anden, fordi KODA ikke
ville acceptere en yderligere reduktion på 70% af vederlaget til de danske komponister og
sangskrivere, som i forvejen kun var en meget lille brøkdel af KODAs normalt gældende tariffer og
overenskomster. KODA måtte så kort efter indgå en ny aftale med YouTube, som en kritisk masse
af danske ophavsmænd føler er dybt problematisk på mange niveauer.
Vi kan ikke konkurrere med tech-giganterne efter deres spilleregler, men der er behov for at et
parallelt alternativ til at huse vores danske kulturarv, i form af en 100% dansk kontrolleret digital
platform, som drives efter danske moralske og etiske normer, og er underlagt dansk lovgivning.