Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 224
Offentligt
2437324_0001.png
Aktstykke nr.
345
Folketinget 2020-21
345
Kulturministeriet.
København, den 25. august 2021.
a.
Kulturministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til følgende dispositioner;
• Der tilføres 1,9 mio. kr. til
§ 21.23.11 Tilskud til teater m.v. (Reservationsbev.)
• Der tilføres 13,6 mio. kr. til
§ 21.23.57. Børneteater og opsøgende teater (Lovbunden).
• Der tilføres 4,5 mio.kr. til
§ 21.23.58. Refusion af ikke-kommunale indkøberes køb af forestillinger
af børne- og ungdomsteater (Reservationsbev.).
Udgiften på 20,0 mio. kr. i 2021 finansieres af de på finansloven opførte midler under
§
21.11.79. Reserver og Budgetregulering (Reservationsbev.).
Til § 21.23.58.
Refusion af ikke-kommunale indkøberes køb af forestillinger af børne- og ungdoms‐
teater (Reservationsbev.)
knyttes en tekstanmærkning hvori der etableres materiel hjemmel, der
vedrører administrationsgrundlaget for den del af ordningen, som vedrører ungdomsuddannelser,
private daginstitutioner og private skoler.
b.
I Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre Enhedslisten og Alternativet
om forsøgsordning for straksrefusion ved køb af forestillinger af børne- og ungdomsteater mv. af
16. juni 2021 er det aftalt at etablere en forsøgsordning i perioden 2021-2024. Som led i aftale
om finansloven for 2021 er der afsat 20 mio. kr. årligt i perioden 2021-2024, som udmøntes til
forsøgsordningen,
jf. tabel 1.
Det følger af aftalen, at der etableres en forsøgsordning for
straksudbetaling
af refusion for udgifter
til køb af forestillinger af børne- og ungdomsteater mv. Dette står i modsætning til den gældende ord‐
ning, hvor refusionen på 50 pct. af den kommunale udgift udbetales
bagudrettet
med udgangspunkt i
den enkelte kommunes samlede udgifter for det senest afsluttede kalenderår.
I forsøgsordningen ydes refusion i to spor:
Spor 1. Straksrefusion af kommunale udgifter til køb af forestillinger af børne- og ungdomsteater
mv. direkte til indkøberen, gennem den eksisterende refusionsordning. Her refunderes 50 pct. af den
enkelte kommunes udgifter til køb af hver forestilling. Den gældende bekendtgørelse på området
justeres i overensstemmelse hermed.
Spor 2. Straksrefusion af udgifter til forestillinger af børne- og ungdomsteater indkøbt af ungdoms‐
uddannelser samt private dagtilbud og private skoler gennem en midlertidig ansøgningspulje. Refu‐
AK001859
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 224: Aktstykke 345 fra Kulturministeriet om forsøgsordning med straksrefusion ved køb af forestillinger af børne- og ungdomsteater
2437324_0002.png
2
sionsprocenten fastlægges på grundlag af modtagne ansøgninger og den til rådighed værende bevil‐
ling. Der udstedes en bekendtgørelse for dette spor, hjemlet i en tekstanmærkning til finansloven.
De to spor i forsøgsordningen løber til og med 31. december 2024. Spor 2 sættes i gang 1. oktober
2021 eller snarest derefter, mens spor 1 sættes i gang 1. januar 2022.
Spor 1
En del af forsøgsordningen er en omlægning af den eksisterende refusionsordning for børneteater
og opsøgende scenekunst fra en årlig bagudrette refusion i det efterfølgende kalenderår til straksrefu‐
sion i det igangværende kalenderår. Sigtet er at gøre ordningen lettere tilgængelig og attraktiv for
kommunale indkøbere af børneteater og opsøgende scenekunst. På den vis forventes ordningen at
bidrage til køb af flere forestillinger, hvorved flere børn og unge får adgang til og mulighed for at
møde den professionelle scenekunst. Der afsættes på den baggrund 4,3 mio. kr. ekstra i 2022 og 5,3
mio. kr. ekstra årligt i 2023-2024 i spor 1.
Omlægningen i spor 1 fra bagudrettet årlig refusion til straksrefusion vil give merudgifter det år
omlægningen gennemføres. For at udnytte bevillingen bedst muligt, vil en del af merudgifterne ved
omlægningen blive søgt afholdt i 2021. Der lægges således op til, at kommuner, kan vælge at søge
refusion for dele af årets udgifter allerede i 2021, frem for først at kunne få refusion i 2022 for
udgifter afholdt i 2021. Justeringen præciseres ved en ændring af den gældende bekendtgørelse. Der
afsættes 13,6 mio. kr. til dette formål i 2021 og 10,0 mio. kr. i 2022 afsættes yderligere til refusion til
dækning af øget træk på ordningen i overgangsperioden.
De forventede merudgifter i perioden 2021-2024 er forbundet med usikkerhed. Det kan på kom‐
mende års bevillingslove give anledning til at omprioritere midler fra spor 2,
jf. nedenfor,
under §
21.23.58. Refusion af ikke-kommunale indkøberes køb af forestillinger af børne- og ungdomsteater
(Reservationsbev.)
til spor 1 under § 21.23.57. Børneteater og opsøgende teater
(Lovbunden).
Spor 2
Formålet med den midlertidige ansøgningspulje for ungdomsuddannelser samt private dagtilbud og
skoler i spor 2 er ligeledes at udbrede børne- og ungdomsteater til en bredere kreds. Kulturministeriet
udarbejder en positivliste over, hvilke typer ikke-kommunale institutioner/indkøbere, der kan benytte
ordningen. Listen vil være tilgængelig på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside, når ordningen træ‐
der i kraft. Det er forventningen, at søgningen på grund af manglende kendskab til den midlertidige
pulje vil være begrænset i de første år og derefter stige. Derfor afsættes 4,5 mio. kr. i 2021, 5,2
mio.kr. i 2022 og 14,2 mio. kr. årligt i 2023 og 2024.
Ordningen i spor 2 lægger sig op ad reglerne i Refusionsordningen. Det indebærer blandt andet, at
der kun ydes refusion af udgifter til køb af forestillinger, der på forhånd er refusionsgodkendte. Re‐
fusionen kan maksimalt udgøre 50 pct. af udgiften til køb af en forestilling. Der kan dog ikke på
forhånd garanteres en refusionsprocent på 50 pct., som den der gælder for kommunale indkøbere. For
at stille alle ansøgere lige i forhold til den rammestyrede pulje vil alle ikke-kommunale indkøbere
skulle indberette aftalte indkøb inden en ansøgningsfrist to gange årligt. Herefter beregnes den
refusionsprocent, som udgifterne vil blive refunderet med, når forestillingen har været vist. Refusi‐
onsprocenten beregnes, så den afsatte bevilling i de to ansøgningsrunder kan honorere det forventede
træk på tilskudsordningen. Eventuelle overskydende midler fra årets første ansøgningsrunde indgår i
bevillingen i årets anden ansøgningsrunde.
Administration og øvrige forhold
Kriterier for den midlertidige pulje vil blive fastlagt i en bekendtgørelse om ordningen og uddybet
af Slots- og Kulturstyrelsen i en vejledning. Bekendtgørelsen vil bl.a. fastlægge bestemmelser om
frister for foreløbige ansøgninger, udmelding af refusionsprocent og procedure for anmodning om og
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 224: Aktstykke 345 fra Kulturministeriet om forsøgsordning med straksrefusion ved køb af forestillinger af børne- og ungdomsteater
2437324_0003.png
3
udbetaling af tilskud. Bekendtgørelsen vil også indeholde definition af tilskudsberettigede forestil‐
linger, vurderingskriteriet for tilskudsberettigede forestillinger og definition af refusionsberettigede
udgifter.
En række opgaver vil blive varetaget af eksterne parter. I den forbindelse afsættes 1,0 mio. kr. i
2021 til udvikling af ansøgnings- og udbetalingssystemet. Til arbejdet med udbetaling af straksrefu‐
sion afsættes 0,4 mio. kr. i 2021 og 0,5 mio. kr. årligt i perioden 2022-2024. Endelig afsættes 0,5
mio. kr. i 2021 til en indledende kampagne for synliggørelse af bege spor i forsøgsordningen.
Udmøntningen af bevillingen fra
§ 21.11.79.72. Initiativer i børne- og ungepakke til kulturindsatser
(børneteater og opsøgende teater) (Reservationsbev.)
fremgår af
tabel 1.
De økonomiske konsekven‐
ser i perioden 2022-2024 søges indarbejdet på finansloven for 2022.
Tabel 1.
Forsøgsordning for straksrefusion til indkøbere af forestillinger for børn og
unge
2021
2022
2023
2024
Spor 1 (§ 21.23.57.)
Merudgift ved omlægning*
Øget træk på Refusionsordningen**
Spor 2 (§ 21.23.58.)
Pulje til ikke kommunale indkøbere
På tværs af de to spor (§21.23.11.)
Tilskud til kampagne om straksrefusi‐
on og ny tilskudsmulighed for ikke
kommunale indkøbere
Udvikling af elektronisk ansøgnings‐
system
Administration af straksrefusion
I alt
4,5
5,2
14,2
14,2
13,6
10,0
4,3
-
5,3
-
5,3
0,5
1,0
0,4
20,0
-
0,5
20,0
-
0,5
20,0
-
0,5
20,0
* I overgangen mellem bagudrettet refusion og straksrefusion er der behov for at finansiere bagudrettet og straksrefusion
samtidig. Kommunerne vil få mulighed for at opnå refusion for udgifter i 2021 allerede i 2021.
** Et eventuelt øget træk på ordningen forventes under stor usikkerhed at slå gradvist igennem frem til og med 2024 og
ende på maksimalt 20 procent af bevillingen på finansloven for 2021 under § 21.23.57. Børneteater og opsøgende teater
(Lovbunden), som er på 22,5 mio. kr. årligt, og de 4,2 mio. kr., som er overført til § 21.11.32. Kulturel rammebevilling, i alt
26,7 mio. kr. årligt.
Dispositionen på forslag til lov om tillægsbevilling i 2021 specificeres således:
§ 21.11.79.
Reserver og budgetregulering
(Reservations‐
bev.)
72. Initiativer i børne- og ungepakke til kul‐
turindsatser (børneteater og opsøgende te‐
ater)
Udgift
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 224: Aktstykke 345 fra Kulturministeriet om forsøgsordning med straksrefusion ved køb af forestillinger af børne- og ungdomsteater
2437324_0004.png
4
49. Reserver og budgetregulering
§ 21.23.11.
Tilskud til teatre mv.
(Reservationsbev.)
55. Teatercentrum
Udgift
46. Tilskud til anden virksomhed og inve‐
steringstilskud
56. Scenit – ansøgninger om børneteaterrefu‐
sion mv.
(ny underkonto)
Udgift
46. Tilskud til anden virksomhed og inve‐
steringstilskud
§ 21.23.57.
Børneteater og opsøgende teater
(Lovbun‐
den)
10. Refusion til køb af forestillinger af børne‐
teater og opsøgende teater
Udgift
46. Tilskud til anden virksomhed og inve‐
steringstilskud
Refusion af ikke-kommunale indkøberes
køb af forestillinger af børne- og ungdoms‐
teater
(Reservationsbev.) (Ny hovedkonto)
11. Refusion af ikke-kommunale indkøberes
køb af forestillinger af børne- og ung‐
domsteater (ny underkonto)
Udgift
46. Tilskud til anden virksomhed og inve‐
steringstilskud
-20,0 mio. kr.
0,5 mio. kr.
1,4 mio. kr.
13,6 mio. kr.
§ 21.23.58.
4,5 mio. kr.
Dispositionen for årene 2022-2024 søges indarbejdet i finansloven for 2022.
c.
Aktstykket forelægges nu med henblik på at kunne påbegynde sagsbehandlingen hurtigst muligt i
indeværende finansår.
Der tages forbehold for EU’s statsstøtteregler.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at igangsætte en forsøgsordning for
straksrefusion af udgifter til køb af børne- og ungdomsteater mv., således at der på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2021 opføres følgende:
Mio. kr.
Udgift
d.
e.
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 224: Aktstykke 345 fra Kulturministeriet om forsøgsordning med straksrefusion ved køb af forestillinger af børne- og ungdomsteater
2437324_0005.png
5
§ 21.11.79.
§ 21.23.11.
§ 21.23.57.
§ 21.23.58.
Reserver og budgetregulering
(Reservationsbev.)
Tilskud til teatre mv.
(Reservationsbev.)
Børneteater og opsøgende teater
(Lovbunden)
Refusion af ikke-kommunale indkøberes køb af
forestillinger af børne- og ungdomsteater
(Reser‐
vationsbev.)
(Ny hovedkonto)
-20,0
1,9
13,6
4,5
Endelig anmodes om tilslutning til, at der på forslag til lov om tillægsbevilling for 2021 optages
følgende nye tekstanmærkning nr. 239 under § 21. Kulturministeriet:
Materielle bestemmelser
Nr. 239 ad 21.23.58.
”Kulturministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om refusion for udgifter ved køb af
forestillinger for børn og unge mv. købt af ungdomsuddannelsesinstitutioner, private daginstitutioner
og private skoler i en forsøgsordning, herunder at fastsætte bestemmelser om kriterier for at opnå
refusion, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for refusion, fastlæggelse af refusionsprocent, modtager‐
kreds, udbetaling af refusion, dokumentation, regnskab og rapportering, tilsyn og kontrol. ”
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 25. august 2021
Ane Halsboe-Jørgensen
/ Ane Kathrine Lærkesen
Til Finansudvalget.