Fra:
Dato:
3. november 2020 kl. 12.23.26 CET
Til:
Emne: Det Kgl. Teater/Det Ny Teater
Kære Joy Mogensen,
Foranlediget af de igangværende forhandlinger om de fremtidige rammer for Det Kgl. Teaters
repertoireafgrænsning i forhold til de øvrige teatre vedrørende musical finder jeg anledning til at skrive til
dig. I pressen har du udtalt, at du har forståelse for at politikerne i sin tid, hvor musicalscenen var mere
skrøbelig, indførte restriktioner for Det Kgl. Teaters repertoire, der skulle sikre, at musicalteatrene ikke blev
påført en unfair konkurrence. Men det er din opfattelse at musicalscenen i dag er robust, hvorfor
restriktionerne kan bortfalde, således at Det Kgl. Teater fremadrettet kan opføre kommercielle musicals og
kan opføre musicals hyppigere. Du er endvidere citeret for at nævne, at Det Kgl. Teater dermed får
mulighed for at finde sin egen hylde i respekt for andre musicalproducenter, og målsætningen er at flere
brugere får glæde af de statsstøttede kulturudbud i bred forstand.
Jeg står helt uforstående overfor din opfattelse af musicalscenens robusthed. En opfattelse, der hverken er
forenelig med den senere tids konkurser blandt musicalproducenter, mit kendskab til musicalscenen i
almindelighed eller Det Ny Teaters situation i særdeleshed. Fremsat i den øjeblikkelige meget vanskelige
situation forekommer påstanden nærmest tragikomisk.
Det Kgl. Teater modtager mere end 500 millioner kroner i offentligt tilskud om året. Svarende til mere end
halvdelen af al offentlig støtte til danske teatre. Et beløb og en tilskudsandel der gennem årene er vokset.
Teatrets store tilskud er beti
get af teatrets særlige forpligtelser i de for ” allet, opera og skuespil” so
anført i §2 i lov om scenekunst.
Det Kgl. Teaters begrænsninger indenfor musical genren, som de efter loven ikke kan opføre, er i henhold
til den nuværende politiske aftale, alene begrænset til, ikke at kunne producere kommercielle musicals, der
tidligere har været sat op på private teatre. Det Kgl Teater kan således helt frit vælge mellem mange
tusinde eksisterende musical værker og et uendeligt antal nyskrevne bestillingsværker. Teatret har derved
allerede nu rig mulighed for at finde sin egen hylde. Problemets kerne er imidlertid, at det netop ikke sker i
respekt for andre producenter. 4 ud af 5 af de operetter/musicals Det Kgl. Teater de senere år har opført,
eller opfører i denne sæson, er hentet fra Det Ny Teaters repertoire, hvor de pågældende værker tidligere
har været opført, mens værkerne ikke tidligere har været opsat på Det Kgl Teater. Den afledte virkning har
for Det Ny Teater været et milliontab som følge af, at vor mulighed for at genopsætte de pågældende
værker med anvendelse af den opmagasinerede fysiske produktion bortfalder. En systematisk destruktion
af Det Ny Teaters aktiver.
Hver gang har Det Kgl. Teater påberåbt sig den politiske aftales kattelem om, at begrænsningen for
musicals ikke gælder, hvis der er tale om kunstnerisk nødvendighed og samtidig en meget markant
kunstnerisk nytænkning af værkets opsætning. En kunstnerisk nødvendighed, der i mange år har været
totalt fraværende, men nu pludselig er blevet påtrængende, og en markant kunstnerisk nytænkning af
værkernes opsætning, der i bedste fald er tvivlsom. Realiteten synes snarere at handle om teatrets
manglende evne til at honorere den politiske aftale om publikumsantal indenfor rammerne af de genrer,
som betinger og legitimerer Det Kgl. Teaters meget store offentlige tilskud i forhold til de øvrige teatre. Det
Kgl. Teaters fortolkning af kunstnerisk nødvendighed og nytænkning udvander og underløber aftalen og
udstiller den manglende sammenhæng mellem teatrets hensigtserklæringer og de facto handlinger. Der
synes således behov for en opstramning af aftalen, snarere end en yderligere udvanding.