Kulturudvalget 2020-21, Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21, Social- og Ældreudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 214, BUU Alm.del Bilag 244, SOU Alm.del Bilag 346
Offentligt
2430864_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget 2020-21,Social- og Ældreudvalget 2020-21,Kulturudvalget 2020-21
Frivillige hjælper
unge i uddannelse
og job
KODEN ER KNÆKKET:
FORORD
Designmanual 2015 // Version 1.1
Denne designmanual skal gøre det let for
Talentspejdernes foreninger, medarbejdere,
frivillige, leverandører m.fl. at
udarbejde materiale med talentspejderne
som afsender og samtidig sikre et
ensartet, visuelt udtryk.
Designmanualen indeholder en opdateret,
detaljeret vejledning til brug af
primære og sekundære farver, skrifttyper og
Talentspejdernes payoff “-Du kan mere end
du tror”
Konceptet virker
Borgmester Kasper Glyngø ser
talentprogrammet som et led
i arbejdet med den åbne skole.
Afklaret om
uddannelse
Mathias blev
og fik et større selvværd
SPØRGSMÅL?
Den beskriver også Talentspejdernes fotostil
og brugen af enkelte nye,
klogere
grafiske elementer.
på sig selv
Morten Skivild
/2
talentspejderne.dk
/5
ser successen
komme fra fokus på de
For spørgsmål til designmanualen, kontakt
unges styrker og talenter.
venligst
Landssekretariatet
[email protected]
De kan noget,
vi ikke kan
/ 10
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Henvendelse af 22/7-21 fra Landsforeningen Talentspejderne om anmodning om at komme på finansloven for at kunne fortsætte sit samfundsnyttige arbejde med - gennem frivillige - at hjælpe sårbare unge i uddannelse og job
2430864_0002.png
“Talentspejderne
skaber rammerne
for, at voksne kan
tage ansvar og har
redskaberne til at
arbejde med de unges
evner og talenter.”
Et velafprøvet koncept
og det også er gået lidt i hårdknude
hjemme i familien.
– Med Talentspejderne tager man
udgangspunkt et andet sted. I den
unges talenter. Så vokser selvtilliden
og mentoren kan sige: ”Det skal du en
dag bruge til noget”. Det er en anden
måde at nå de unge på. Det handler
om at få tændt et lys i øjnene på dem
igen. Og der er også en fremtid for
dem, hvis vi putter alle gode kræfter i,
lyder det optimistisk fra den østjyske
borgmester.
et godt sted at tage ansvar, siger
han.
Første gang Kasper Glyngø hørte
om Landsforeningen Talentspejderne
var til kommunens nytårskur, mens
han var menigt byrådsmedlem. Her fik
han stukket en flyer i hånden. Senere
har han som borgmester været med til
at afholde et møde, hvor kommunen
inviterede virksomhederne ind
sammen med Talentspejderne. Helt i
tråd med den måde Kasper gerne vil
tænke fællesskab på.
– Når man som kommune indgår
et samarbejde med Talentspejderne,
slår de sig ned lokalt og laver en lokal
forening med en bestyrelse. Det giver
en rigtig god connection, at vi er tæt
på hinanden, siger Kasper Glyngø og
slutter af med en opfordring til andre
kommuner
– Min opfordring er helt klart, at
hvis Talentspejderne banker på, skal
man invitere dem ind til en kop kaffe
og høre mere om konceptet.
Landsforeningen Talentspejderne har i samarbejde med nogle af landets førende lærings-
eksperter udviklet to talentprogrammer – Talentspejderne og Kandidaterne. Begge
programmer er guidede forløb, hvor en talentspejder mødes med en ung til 24 ugentlige
møder. Indholdet i møderne er nøje beskrevet. Alle talentspejdere er certificeret gennem
et obligatorisk certificerende kursus.
1
Tom Thinggaard Pedersen
Sekretariatschef, Talentspejderne
Udviklet for Satspuljemidler i perioden 2012-2015.
Aldersgruppe:
Unge skoleelever i 7.-10. klasse
TALENTSPEJDERNE
Målgruppe
Ikke uddannelsesparate, skoletrætte, sårbare og socialt udsatte unge m.fl.
Forløb:
24 møder af 1�½ time på en lokal virksomhed (kan forlænges)
Talentspejdere: Frivillige fra erhvervslivet, efterlønnere og pensionister
Fokusområder
bevidstgøre den unge om sine læringsstile og intelligenser
bevidstgøre den unge om sine stærkeste karakterstyrker (positiv psykologi)
styrke den unges selvværd og selvtillid
styrke og udvikle den unges uddannelseskompetencer
give den unge større selvindsigt
give den unge dannelse
hjælpe med retning på valg af uddannelse
Pris
Som kommune betaler man et mindre fee pr. match mellem en ung og en frivillig.
Du kan mere,
end du tror!
Et vigtigt budskab til de unge, men også en reminder til os
voksne, når vi møder en ung. For vi kan om nogen hjælpe unge
mennesker med at få øje på deres evner og talenter.
Og alle har evner og talenter – også når man er ordblind, har svært
ved matematikken, har det vanskeligt derhjemme, eller af den ene eller
anden årsag er røget ud på et sidespor. Hjælper vi de unge med ikke
alene at få øje på deres særlige styrker, men også at bruge dem, bliver
de meget bedre klædt på til at få et godt liv. Et liv med uddannelse og
arbejde.
Det kræver redskaber, og at vi som voksne tager et ansvar. Landsfor-
eningen Talentspejderne skaber netop rammerne for, at civilsamfundet
kan tage ansvar og giver redskaberne til at arbejde med de unges evner
og talenter. Sammen med nogle af Danmarks dygtigste læringseksper-
ter har vi udviklet et talentprogram, og gennem de sidste syv år har vi
uddannet 6-700 erhvervsfolk til at blive mentorer. Det har vist sig at være
helt fantastisk.
Næsten 50.000 unge mellem 15 og 25 år har af den ene eller anden
grund hverken uddannelse eller job. Det viser de seneste tal fra Undervis-
ningsministeriet. Politikernes mål er, at antallet af unge under 25 år uden
uddannelse og job skal halveres inden for 11 år, så antallet på landsplan
er nede på 25.000 i 2030. Mere end 600 unge har været gennem vores
talentprogrammer som mentees, mens de gik i folkeskolen eller efter, at
de er gået ud af folkeskolen. De oplever, at der er voksne, som selv er i
job, der gerne vil hjælpe dem videre i job eller uddannelse. Størstedelen
af de unge, vi møder ,har evner, der matcher håndværksfagene. Mentorerne
kan hjælpe dem med at få øjnene op for deres evner og give hjælp
til, hvordan de skal bruge dem. Det vil bidrage til, at de finder vej til
erhvervsuddannelserne.
Et godt liv
Talentprogrammet er opbygget omkring at få skabt tillidsfulde relationer,
så de unge begynder at fortælle om det, der spærrer for, at de får brugt
deres evner og talenter. Og de åbner op, fordi de bliver mødt af dedike-
rede, frivillige modne voksne, som har lyst til at hjælpe, og som har red-
FORORD
skaber i kraft af et solidt, gennemarbejdet talentprogram. Voksne, som
møder dem der, hvor de er – uden, at de unge
Designmanual 2015 //
at tænke på, at
behøver
Version 1.1
Denne designmanual skal gøre
til at
det, de siger, bliver registreret. Et faktum, der oftest får dem
det let for
beskrive
Talentspejdernes foreninger, medarbejdere,
det ugentlige møde som et frirum, hvor de får
frivillige, leverandørermed talentspejderne
sker i
et vidne
m.fl. at
udarbejde materiale
til det, der
som afsender og samtidig sikre et
ensartet, visuelt udtryk.
deres liv. De bliver udfordret i deres vante tankegange og bevægelses-
mønstre. De møder nye øjne, som ser på dem i
Designmanualen
lys.
brug af opdateret,
vigtigt
et nyt
indeholder en
Lige
detaljeret vejledning til
primære og sekundære farver, skrifttyper og
får de unge en bevidsthed om, hvad de er og kan – og her får de altid øje
Talentspejdernes payoff “-Du kan mere end
du tror”
på, at de kan mere, end de tror. Det giver selvværd og selvtillid.
Den beskriver også Talentspejdernes fotostil
og
Her i avisen giver vi en række fortællinger fra
brugen af enkelte nye,
og unge, samt
mentorer
grafiske elementer.
SPØRGSMÅL?
deres forældre. Til sammen giver de et billede af, hvad Landsforeningen
For spørgsmål til designmanualen, kontakt
venligst
Talentspejderne tilbyder og opnår af flotte resultater. Med fortællingerne
Landssekretariatet
vil du opleve, at hele konceptet harmonerer med tanken om frivillighed
[email protected]
og den åbne skole, hvor kommune, skole, erhvervsliv i samarbejde arbejder
målrettet for at give unge et godt liv, der bringer dem videre.
Der er en fremtid,
når vi samler alle
gode kræfter
Siden 2016 har 45 unge i Hedensted Kommune gennemført Landsforeningen
Talentspejdernes program. Det virker, og derfor er der ifølge borgmester
Kasper Glyngø grund til at fortsætte.
Af:
Mette Bernt
|
Foto:
Peter Nørskov
Virksomhederne med på den store
dagsorden
Med de 16 aktive mentorer oplever
Kasper Glyngø, at der er interesse i
erhvervslivet, selv om han gerne vil
have endnu flere mentorer i Heden-
sted Kommune.
– Der er mange virksomheder, der
i dag er med på den helt store dags-
orden, som gerne vil tage et ansvar.
I det her tilfælde er Talentspejderne
“Det handler om at få tændt et lys i øjnene
på dem igen. Og der er også en fremtid for
dem, hvis vi putter alle gode kræfter i.”
Kasper Glyngø
Borgmester, Hedensted kommune
Og fortsætte det gør man i Hedensted.
Her har yderligere tre unge snart
gennemført Talentspejdernes
program, og tre står klar til at komme i gang.
At det kan lykkes, skyldes opbakningen fra er-
hvervslivet, hvor Hedensted Kommune lige nu
har 16 aktive mentorer.
For Kasper Glyngø er det helt tydeligt, hvor-
for man kan få erhvervslivet til at bakke op.
– Konceptet virker. Det er velbeskrevet og
gennemarbejdet, siger Kasper Glyngø, som
derudover fremhæver, at det gør en forskel, at
mentorerne altid kan henvende sig til organisa-
tionen, der står bag, hvis de har brug for hjælp.
Han ser det som en stor styrke og et led
i arbejdet med den åbne skole, at der er et
samarbejde mellem Talentspejderne, virk-
somhederne og skolen, som repræsenterer
kommunen.
– Det er noget, vi gør i fællesskab, lyder det
fra borgmesteren.
Der er brug for den her håndsrækning
Hedensted Kommune er en af de kommuner,
der når målene i forhold til at få unge videre
på en ungdomsuddannelse, og man ønsker at
kunne sende endnu flere i samme retning.
Men har kommunen ikke selv ressourcer,
der kan varetage opgaven?
– Jo, og vi har dygtige medarbejdere, og
de har lige som Talentspejderne fokus på at
få unge videre i uddannelse. Talentspejderne
adskiller sig blot ved, at her møder den unge
ikke en sagsbehandler, der skal registrere, og
det kan være rart for en ung, at det ikke er en
kommunal person. Men målet er det samme,
siger Kasper Glyngø og fortsætter
– Jeg tror, det gør en forskel for de unge at
blive mødt af mentorer, der vil dem. At de ikke
gør det, fordi de skal ville dem, siger han.
Samtidig kan én person, som kommer
udefra være den håndsrækning, der er brug for,
hvis en ung er kørt surt i det faglige i skolen,
Udviklet for midler fra STAR og Den A.P. Møllerske Støttefond i perioden
2016-2019
Aldersgruppe:
Unge i alderen 16-25 år
Målgruppe
Unge uden uddannelse eller job, skoletrætte, sårbare unge m.fl.
Forløb:
Foodcamp og 24 møder af 1�½-2 timer på en lokal virksomhed (kan forlænges)
Talentspejdere:
Frivillige fra erhvervslivet, efterlønnere og pensionister
Fokusområder
bevidstgøre den unge om sine læringsstile, intelligenser og stærkeste karakterstyrker
(positiv psykologi)
styrke den unges selvværd og selvtillid
betydningen af sund kost, motion, søvn
Gode setups i hverdagen (struktur på hverdagen)
give den unge større selvindsigt
give den unge dannelse og livsmestring
forberede den unge på et liv med uddannelse og job
hjælpe med retning på valg af uddannelse
Pris:
Der betales et fee pr. match mellem en ung og en frivillig
2
KANDIDATERNE
/
UDGIVER
/
Landsforeningen Talentspejderne
Hagenstrupparken 11
8860 Ulstrup
Telefon: 25 77 86 46
[email protected]
www.talentspejderne.dk
/
TRYK
/
Dansk AvisTryk
/
FORSIDEFOTO
/
Vibeke Johansson, Mediegruppen
/
OPLAG
/
2.000 stk.
Samme program, målgruppe og fokus som Kandidaterne. Her er talentspejderen
blot en lønnet medarbejder f.eks. kommunens egne medarbejdere eller eksterne
konsulenter (kontaktpersonordningen).
Pris:
Man betaler som kommune et mindre fee pr. match mellem en unge og en ansat.
Der betales timeløn til talentspejderen.
Kasper Glyngø besøger Connie Damgaard, der er ansat i sin mands tømrerfirma, mentor
i Talentspejderne og medlem af organisationens lokalforening i Hedensted.
3
KANDIDATERNE PROF.
/
REDAKTION
/
Tom Thinggaard Pedersen, sekretariatschef,
Landsforeningen Talentspejderne
Mette Bernt, kommunikationschef,
Mediegruppen
En særlig tak til LM Fonden
for økonomisk støtte
/
DESIGN OG PRODUKTION
/
Mediegruppen as
Følg Talentspejderne på Facebook
facebook.com/talentspejderne
2
talentspejderne.dk
3
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Henvendelse af 22/7-21 fra Landsforeningen Talentspejderne om anmodning om at komme på finansloven for at kunne fortsætte sit samfundsnyttige arbejde med - gennem frivillige - at hjælpe sårbare unge i uddannelse og job
2430864_0003.png
KANDIDATERNE
TALENTSPEJDERNE
Guld til Thommas
“Jeg er mere mig, end jeg var før,” fortæller Thommas efter Talentspejdernes Kandidatprogram. 24 ugers
samarbejde, samvær og samtaler mellem mentor Mogens og Thommas kulminerer i en guldfejring.
Dagens hovedperson er omgivet af folk, der deler hans glæde. Fra familie til beskæftigelsesvejleder
– opbakningen er tydelig.
Af:
Anne Lottrup
|
Foto:
Anne Lottrup
Her finder du
talentspejderne
Sekretariat
Lokalforeninger med Partnerskabsaftale
Partnerskabsaftale
Drømmer om en plads
i de bedste rækker
Mathias er 15 år og har som alle andre unge drømme og ønsker for fremtiden. De passede bare
ikke sammen. Gode samtaler med hans mentor, Poul, åbnede op for nye muligheder.
Af:
Mette Bernt
|
Foto:
Thomas Schmidt
Talentspejderne er mere end samtaler. Dialogen er vigtig – men motion,
kost og vitaminer er også en stor del af arbejdet. Mogens og Thommas fejrer
guldet med en løbetur, mens familie og kollegaer hepper.
24 møder mellem mentor og kandidat. Mogens og Thommas har fejret små
milepæle, bronze efter 8 uger og sølv efter 16, undervejs. I dag har Thommas
officielt gennemført Talentspejdernes kandidatprogram og har fået guld-
diplomet overrakt.
Thommas har kæmpet med
depression og lav selvtillid i
mange år. Sammen med Mogens
har Thommas øvet sig i at fokusere
på alle sine styrker.
“Jeg har fulgt
Thommas’ succes
fra sidelinjen. Det
er helt tydeligt at
se, at han har fået
ny gejst.”
Marianne Støhs
Jobkonsulent
Mathias har spillet ishockey,
siden han var 5 år. Han træner 4-5
gange om ugen i næsten to timer,
og fra september til april står den også på
kamp i weekenden. Mathias får i kraft af
sin sport masser af motion og har gode
og sunde vaner. På isen er han god, og
drømmen er en dag at komme til at spille
i de bedste rækker. En drøm, der kræver
masser af træning, og som ikke passer
særlig godt sammen med ønsket om at
blive kok på grund af de skæve arbejdstider.
Så er der skolen – og Mathias er skoletræt,
men en uddannelse vil han have – for at
have noget at falde tilbage på
Fokus på uddannelse
Gennem programmet, som Talentspejderne
tilbyder, snakker de unge blandt andet
uddannelse og fremtidsdrømme med
deres mentor. Og Poul, som var Mathias
mentor, kom til at gøre en forskel.
– Han var bare en meget rolig mand,
som forstod én godt. Han lyttede og hørte,
hvad jeg sagde. Det gjorde, at jeg lærte
noget om mig selv. Der var tid til det,
og det gjorde en forskel, at det bare var
en snak mellem ham og mig. I skolen er
der jo ikke så meget tid, for der skal også
være tid til alle de andre, siger Mathias.
Men møderne mellem Poul og Mathias
førte til mere end god snak. Da Poul hørte
om Mathias drømme og interesse, så han,
at der måske var andre muligheder end
at blive kok. Han fandt en artikel om
tømrerfaget, Mathias kom i praktik på
teknisk skole og kontaktede en lokal
tømrer, hvor han har været på besøg.
– Det var et godt sted, hvor de havde
det godt sammen, og lærlinge var også
med til at bestemme. Det kan jeg gode
lide, lyder det fra Mathias.
I det hele taget tiltalte tømrerfaget
Mathias så meget, at han nu har fået en
ny og mere realistisk drøm, som han kan
forene med de mange træningstimer og
kampe på isen.
Meget større selvværd
Spørger man Mathias’ mor Heidi, er hun
ikke i tvivl om, at Poul har gjort en forskel
for Mathias.
– Jeg kunne bare mærke, at Mathias
var glad, når han kom hjem efter møderne
med Poul, lyder det fra Heidi, der fortsætter.
– Mathias blev i det hele taget bare
klogere på sig selv, fik et større selvværd
og ro i hovedet i forhold til, hvad han
550
650
unge har deltaget
mentorer gør en forskel
“Jeg kunne bare mærke, at
Mathias var glad, når han kom
hjem efter møderne med Poul.”
Heidi
Mathias´mor
Har du fået mere
selvværd og selvtillid
ved at deltage i
talentprogrammet?
13,33 %
40 %
46,67 %
Talentspejderne
får topkarakterer
En af Talentspejdernes helt store styrker er, at forløbet er personligt. Mentor
og den unge følger programmet for de 24 møder, hvor der er plads til at
tilpasse ud fra, hvad der er vigtigt for den unge.
Matchet mellem mentor og kandidat kunne ikke være bedre. Mogens er
tidligere træsnedker, og Thommas skal være maskinsnedker. Til guld-
festen havde Mogens intet mindre end 15 forskellige træsorter
med til Thommas – med hver deres historie.
Thommas’ beskæftigelsesvejleder, Trine Møller, var den, der pegede
Thommas i retning af Talentspejderne. Hun har oplevet en Thommas med
fornyet energi.
“Det første år, jeg kendte Thommas, var der mange op- og nedture.
I år har der bare været opture.”
“Talentspejderforløbet har uden tvivl hjulpet Thommas,”
fortæller hans far. Prompte supplerer hans mor: “Og det er
takket været Mogens!”
I 2018 lavede Landsforeningen Talent-
spejderne en tilfredshedsvurdering af
talentprogrammet, mentoruddannelsen
og undervisningsmaterialet.
Tydeligt var det, at der er stor tilfreds-
hed blandt mentorerne.
Generel vurdering af kurset
Undervisningen
Føler sig klædt på til opgaven
Undervisningsmaterialet
skal, når han er færdig i skolen. Og det er
bare vigtigt, at han kan få det til at passe
sammen med træningen. Poul gjorde
virkelig en forskel for ham. Han var helt
fantastisk, så jeg håber, at han fortsætter
som mentor.
Fejret på facebook
Da Mathias havde gennemført talent-
programmet, kom dette opslag op på
facebook.
– Stort tillykke til dig Mathias med
guldet! Vi er meget stolte af dig. Også tak
til dig Poul, Sektionsleder, Ejendomme,
Silkeborg kommune for den tid du har
brugt som talentspejder for Mathias.
Kære Mathias. De første par gange du
mødtes med Poul, havde du en plan om, at du
skulle på gymnasiet og derefter uddannes
til kok. Samtidig skulle der være plads til at
spille ishockey på et meget højt niveau.
Siden da har I været på besøg hos en
tømrermester, og du har været i praktik
4,9
4,7
4,6
4,6
4,9
“Jeg er mere mig, end jeg var før. Jeg er blevet mere sikker
på mig selv, og der skal noget mere til at vælte mig.”
Thommas
Klarhed over rollen
1-5, hvor 5 er bedst
på Teknisk Skole og stiftet bekendtskab
med flere håndværksfag. Under de sidste
møder har du været meget fokuseret på
at starte direkte på grunduddannelsen
som tømrer efter folkeskolen og derefter
gå i lære som tømrer. Samtidig kan du
også spille ishockey på et højt plan.
Du er en utrolig struktureret, velop-
dragen og god dreng, som har en masse
gode og sunde vaner. Du er bevidst om
din kost og vigtigheden af motion. Du er
meget tæt knyttet til din familie og har
flere gode venner. Hold fast i det!
Du er blevet meget klogere på dig selv,
dine kompetencer og mere afklaret om-
kring dit uddannelsesvalg. Husk at bruge
denne viden fremover, så skal du nok få
opfyldt dine mål, drømme og ønsker i
fremtiden.
Mathias mor skrev i en kommentar:
– Et kæmpe stort tak til Poul!!! Han har
i den grad gjort en forskel.
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
81,25%
af kandidaterne er kommet
i uddannelse eller job
Evaluering STAR projekt 2016-2018
4
talentspejderne.dk
5
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Henvendelse af 22/7-21 fra Landsforeningen Talentspejderne om anmodning om at komme på finansloven for at kunne fortsætte sit samfundsnyttige arbejde med - gennem frivillige - at hjælpe sårbare unge i uddannelse og job
2430864_0004.png
TALENTSPEJDERNE
Det var mit valg,
og nu har jeg et mål
Da Thor gik i 9. klasse kæmpede han med ordblindhed og følte et pres i forhold til,
hvad han skulle videre frem. Han fik en mentor gennem Talentspejderne. I dag har
Thor afsluttet en ungdomsuddannelse, har job og udsigt til at videreuddanne sig.
Af:
Mette Bernt
|
Foto:
Privat
I hvilken grad dyrker
du mere motion som
følge af, at du har
deltaget i talent-
programmet?
18,75 %
12,5 %
RESULTATER
2019
En undersøgelse for Ballerup kommune viste, at 24 ud af 25 elever fra 7.-9.
klasse, som deltog i vores talentprogram i 2013, i dag er under uddannelse,
har gennemført en uddannelse eller er i job. Kun én var pt. ledig.
25 %
TALENTSPEJDERNE
43,75 %
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
Slet ikke
Når man taler med den 23-årige
Thor, der var en af de første, som
gennemførte Talentspejdernes
24 ugers program i 2013, bliver man glad.
Velformuleret og velovervejet fortæller
Thor om sine oplevelser, overvejelser og
planer for fremtiden.
Som så mange andre havde Thor svært
ved at finde ud af, hvad han ville efter
folkeskolen. Han følte et pres fra både
forældre og skole til at vælge gymnasiet
men vidste også, at det ville blive svært –
og måske for svært.
– Jeg følte lidt, at hvis jeg ikke tog en
gymnasiel uddannelse, så var det forkert.
Jeg kæmpede virkelig for at følge med i
skolen, siger Thor, der er ordblind.
Han fik et tilbud om at komme til et
møde, hvor han kunne høre om Talent-
spejderne. Thor forstod hurtigt ideen og
formålet med forløbet og sagde ja tak til
en mentor.
– Det hjalp mig til at finde ud af, hvad
jeg selv ville. Der var en, der kunne se
tingene på en anden måde end det, jeg
lige sad og baksede med. Jeg fik øjnene
op for, at der også er andre kundskaber
end, at du bare skal kunne åbne bogen
og læse. Det handlede om, hvordan jeg
arbejdede og fungerede bedst, siger Thor
og fortsætter.
– Jeg brugte så meget energi på at
høre efter, hvad der blev sagt. Så jeg faldt
i søvn og var så træt, når jeg kom hjem og
træt efter håndbold. Ved at arbejde med
læringsstilene, fandt vi ud af, hvordan jeg
koncentrerer mig og lytter bedst.
Mig som person
Ud over læringsstilene fremhæver Thor
arbejdet med hans karakterstyrker gen-
nem Talentspejderne, som gav
ham et langt bedre billede af,
hvordan han var som person.
– I skolen følte jeg
begrænsninger i forhold til,
hvad jeg kunne og ikke kunne. Gennem
møderne i talentprogrammet fik jeg
åbnet op for muligheder, så jeg ikke
gravede mig ned i et hul, som jeg ikke
kunne komme op ad igen, siger Thor.
Mulighederne blev netop, at Thor
kom videre på en uddannelse, som netop
er formålet med Talentspejderne. Og
vigtigst er det, at han kom videre på den
måde, som passede ham og selv fremhæver
han, at det skyldes hans mentor, Bjarne, fra
virksomheden Fujitsu i Ballerup.
– Bjarne forstod det med, at jeg følte et
pres og kunne følge mig i mine problemer.
Med hans erfaring kunne han give mig
en anden ro. Og det var bare utroligt
befriende at tale med et andet menneske
om, hvordan man har det.
Jeg glædede mig hver gang
I starten oplevede Thor, at det var lidt
grænseoverskridende at fortælle om
ugen, der var gået, men hurtigt begyndte
han at glæde sig til det ugentlige møde
med sin mentor. Blandt andet fordi de
fandt nogle interessefællesskaber fx
omkring sport.
– Det var dejligt at kunne snakke med
ham om det. Det føles mere som en god
ven, som jeg bare talte med. Vi var jo på
hans arbejdsplads, og jeg skulle jo ikke
banke på en dør, hvor der stod psykolog,
siger Thor.
Men hvorfor kunne han ikke bare
snakke med sine forældre eller en lærer?
– Mine forældre havde deres ide om,
hvad jeg skulle være og prøvede at skubbe
mig en anden vej. Min lærer kunne jeg
godt snakke med, men han havde jo også
travlt med andre. Sammen med Bjarne fik
jeg den tid, jeg skulle bruge, og der var
ikke nogen, der stod udenfor og
ventede på, at det blev deres
tur. Tempoet kom ned, og vi
kunne gribe ordentlig fat
i rødderne og se på, hvad
jeg skulle arbejde med, siger Thor og
fortsætter
– Jeg følte, det var for min skyld, men
ikke på en måde, hvor jeg følte mig tvunget
til det. Det var mit valg. Jeg ville gerne
lære mig selv bedre at kende og vide,
hvad mine karakterstyrker var. Det har
været frivilligt, og det har virkelig været
godt for mig.
Videre på arbejdsmarkedet
Thors drøm er at blive ejendomsmægler,
og han er godt på vej mod sit mål – på
den måde, der passer ham bedst. Efter 9.
klasse har han været et år på efterskole og
derefter videre på EUD, hvor han startede
i en klasse sammen med andre, der også
var ordblinde. Efter et år var han klar til
det, han selv kalder ”en normal klasse”,
hvor der var fokus på økonomi. Han var
nervøs, men klarede det, og i dag er han
bogholder i et boligselskab. Næste skridt
er at læse finansøkonom.
– Ved at lære mig selv bedre at kende
gennem Talentspejderne, har jeg fået lært
at sætte mig et mål. Jeg ved, at jeg ikke
behøver at tage det hele i ét stort skridt,
og at jeg er nødt til at dele det op i mindre
mål, hvis det skal fungere for mig. Nu
giver jeg den en skalle, og når jeg er klar,
går jeg videre, slutter Thor.
Vi har faktisk ikke råd
til at lade være
Sådan lyder det fra Gitte Andersen, der er selvstændig erhvervsdrivende.
Hun har i to år været mentor i Talentspejderne og det sidste halve år
formand for lokalforeningen Talentspejder Kerteminde.
Af:
Mette Bernt
|
Foto:
Bodil Tejg Krunderup, Tejg Aps
Har du opnået bedre vaner og rutiner i hverdagen
som følge af talentprogrammet?
26,67 %
26,67 %
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
I hvilken grad spiser
du mere sundt, efter
du har deltaget i
talentprogrammet?
18,75 %
18,75 %
46,67 %
snart pigerne mærkede, at de sad over for
en voksen, der ikke var påduttende eller
bedrevidende, men til gengæld lyttende.
– En af dem sagde faktisk til mig, at
hun ville ønske, at hun havde mødt mig
allerede i 6.-7. klasse, siger Gitte, som tæn-
ker, at det gør en verden til forskel, at den
unge møder en voksen, der er frivillig.
– Vi er ikke skolen, og vi er ikke forældre.
Vi taler ikke lektier eller dunker dem
oven i hovedet. Der er ikke noget, vi skal
referere tilbage, og den unge bliver ikke
”en sag”. Det gør, at der bliver skabt en
tillid, og de får paraderne ned og tager
imod og oplever, at det her er noget, vi
har sammen, siger Gitte.
Gittes opfordring
Selv om Gitte godt ved, at hun ikke redder
hele verden ved at være mentor, så føler
hun, at hun gør en forskel, og det betyder
rigtigt meget for hende.
– Hvis jeg kan gøre en forskel for et andet
menneske, får den person måske også
lyst til at gøre en forskel for en anden, og
vi kan på den måde alle påvirke, at der
bliver født en kæde af mennesker, der
kan gøre en forskel for andre. Det er også
derfor, jeg fortsætter, siger Gitte.
Hun ville derfor ønske, at alle virksom-
heder havde en medarbejder, der kunne
tage sig af en ung. Som giver et frirum
til de unge, så vi sammen løfter den her
generation.
62,5 %
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
HVOR MANGE
MØDER HAR I HAFT?
6,7 %
13,3 %
20 %
Gitte Andersen havde i flere år
haft et ønske om at arbejde med
børn og unge. Gøre noget for
dem og især være en løftestang for dem,
der havde særligt brug for det. Da hendes
forretningspartner kom hjem fra et møde
i et erhvervsnetværk og fortalte om
mentorarbejdet i Landsforeningen Talent-
spejderne, tog hun kontakt til lokalom-
rådets koordinator. Hurtigt forstod hun,
at de havde brug for frivillige voksne, der
havde tid og overskud i deres arbejdsliv.
– Jeg kom på et mentorkursus og kort
tid efter, fik jeg min første mentee, siger
Gitte og fortsætter
– Jeg havde ingen betænkeligheder,
for det var tydeligt, at der var validitet og
professionalisme bag konceptet. Det var
vigtigt, hvis jeg skulle være med.
Ikke bare de unge får noget med hjem
Gitte har nu været mentor for to unge
piger i udskolingen og hendes oplevelse
er, at hun får lige så meget med hjem som
de unge.
– Det er virkelig berigende for begge
parter. Ofte har de et helt andet syn på
tingene, end jeg har. De har givet mig
indsigt. Vi har nogle gode dialoger om
forskelle på, hvad man som teenager
og voksen tænker om uddannelse, job,
ansvar og pligter.
Måske ganske naturligt var de to unge
piger hver især lidt skeptiske i starten.
Gitte oplevede dog, at tilliden opstod, så
Hvis ja. Hvilke vaner og rutiner har du fået mere
styr på som følge af, at du har deltaget i
talentprogrammet?
Jeg spiser morgenmad
Jeg spiser sundere
Jeg laver oftere selv min egen mad
Jeg spiser mindre slik og søde sager
Jeg drikker mindre sodavand/energidrik
Jeg spiser sjældnere fastfood og færdigretter
Jeg handler mere sundt
Jeg går tidligere i seng
Jeg dyrker mere motion
Jeg er bedre til at komme op til tiden
Jeg har fået mere styr på min økonomi
77.8%
55.6%
55.6%
33.3%
33.3%
33.3%
33.3%
22.2%
33.3%
44.4%
11,1%
40 %
“Det hjalp mig til at
finde ud af, hvad jeg
selv ville. Der var en,
der kunne se tingene
på en anden måde end
det, jeg lige sad og
baksede med.”
Thor
80%
13,33 %
33,33 %
53,33 %
26,7 %
1-7 møder
8-15 møder
16-23 møder
Flere end 24 møder
Andet
UU-Randers foretog en undersøgelse i 2018, der viste, at
hele 80 pct. af de unge i 8.-9. klasse, som før talentforløbet
blev vurderet ”ikke-uddannelsesparat”, straks efter forløbet
blev vurderet ”uddannelsesparate”.
“Ved at lære mig selv bedre at kende
gennem Talentspejderne, har jeg fået
lært at sætte mig et mål.”
Thor
86,67%
på min arbejdsplads
13,33 %: på kommunen/jobcentret
Hvor mødtes I?
I hvilken grad har du fået
bedre styr på hverdagens
”setups”, herunder økonomi,
indkøb, madlavning etc.
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
Lokalforeninger øger synligheden
Ud over at være mentor i Landsforeningen Talentspejderne, er Gitte Andersen formand
for lokalforeningen Talentspejder Kerteminde. Som de andre lokalforeninger består den
af erhvervsdrivende, der arbejder for at synliggøre organisationens arbejde over for
både skoler, de unge, politikere og kommunens øvrige virksomheder.
6
talentspejderne.dk
7
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Henvendelse af 22/7-21 fra Landsforeningen Talentspejderne om anmodning om at komme på finansloven for at kunne fortsætte sit samfundsnyttige arbejde med - gennem frivillige - at hjælpe sårbare unge i uddannelse og job
2430864_0005.png
TALENTSPEJDERNE
TALENTSPEJDERNE
At støtte og motivere en ung
er meningsfyldt arbejde
Gitte Højlund Gryckdal er HR-koordinator i SAS, mor og mentor.
Da en mail om Talentspejdernes arbejde landede i hendes indbakke,
krævede det ingen betænkningstid at takke ja til tilbuddet om et
certificeringskursus i Talentspejdernes forløb. Sammen med to kolle-
gaer deltog Gitte i kurset og blev efterfølgende mentor for Berzan.
Af:
Anne Lottrup
|
Foto:
Privat
”Rikke har fået mig ud
i nogle ting, som jeg ikke
ville have gjort ellers”
De ugentlige møder med sin mentor har gjort Frederikke
mere bevidst om, hvad hun er god til.
Af:
Kristine Buske
|
Foto:
Privat
OMDREJNINGSPUNKTET
ER DET HELE MENNESKE
Gode vaner, livsmestring
og struktur i hverdagen
Sundhedsbevidsthed,
kropsbevidsthed samt
fysisk og psykisk udvikling
Muligheden for at støtte et ungt
og søgende menneske greb
Gitte. Som mor til nu voksne
børn kender hun de forskellige facetter i
teenageårene og de udfordringer, der kan
være forbundet med at træffe valg om
fremtiden.
Gør en forskel
Gittes erfaring med unge mennesker og
deres udfordringer er ikke kun personlig.
En stor del af hendes arbejde er netop
rekruttering af unge, hvoraf flere er stoppet
på gymnasiet, og nogle har taget andre
uddannelsesveje.
– Jeg vil gerne være med til at gøre
en forskel og hjælpe med at motivere et
ungt menneske. Vi kan ikke gå vejen for
dem, men vi kan hjælpe med at vise alle
mulighederne, forklarer Gitte.
Berzans mange styrker
Mentor og mentee, Gitte og Berzan, mødte
hinanden første gang i juni 2018. Der
fulgte knap et år med samtaler, hvor de to
mødtes på Gittes arbejdsplads, Køben-
havns Lufthavn, Kastrup, hvor Berzan har
fået et indblik i arbejdslivet.
– Det har handlet om at udvide Berzans
horisont med fokus på, alt det han kan,
og som er specielt ved ham. Han har
rigtig mange gode kvaliteter; Berzan er
mødestabil og pligtopfyldende, han er
social og en god teamplayer og udviser
stor interesse for de ting, vi har arbejdet
med, fortæller Gitte.
En del af Talentspejderforløbet inde-
bærer forskellige tests, hvor Berzans
karakterstyrker og læringsstile
bliver undersøgt. Sammen har
Gitte og Berzan arbejdet
med at få resultaterne
overført til virkeligheden,
så Berzan kan se, hvordan han kan bruge
sine stærke sider.
– På den måde giver Talentspejderpro-
grammet også mulighed for at flytte fokus
fra karaktererne i skolen. Ens personlighed
betyder også meget, når man skal være
på en arbejdsplads, siger Gitte.
Læring i praksis
Berzan har også været i erhvervspraktik i
SAS og har gennem arbejdet oplevet helt
konkrete eksempler på, hvordan det, han
lærer i skolen, kan blive relevant for hans
arbejdsliv.
– Vi har brugt meget energi på at koble
læring og praksis. Det kan være svært for
et ungt menneske at forstå, hvad man
egentlig skal bruge undervisningen til
ude i verden. I lufthavnen har Berzan f.eks.
helt konkret oplevet, hvor vigtigt det er at
kunne tale engelsk.
Gitte og Berzan har også trænet job-
samtale-teknikker og haft deres egne
interview-simulationer, hvor Berzan på
både dansk og engelsk har forberedt sig
på fremtidens ansøgninger og jobsam-
taler.
Godt gået!
Forløbet har været ovenud positivt for
både mentor og mentee, og Gitte roser
Berzan og hans indsats. Han har set lidt
mere af verden og lært nye muligheder at
kende, og som tingene er nu, vil Berzan
gerne arbejde i en lufthavn – men Gitte
og Berzan har også talt om, at det blot er
én af mange muligheder.
– Der er mange ingredienser i ens liv,
der spiller en rolle i ens udvikling.
Det er fantastisk at have været
en af inspirationskilderne på
Berzans vej, runder
Gitte af.
TALENTSPEJDERNE
Berzan fik
øjnene op for
nye muligheder
Berzan Durkal var skoletræt. Han var usikker på fremtiden og kendte
ikke sine muligheder. I Talentspejderforløbet fik han Gitte som
mentor – og hun tændte en gnist.
Af:
Anne Lottrup
|
Foto:
Privat
Som en lidt stille pige, der holdt
sig tilbage i undervisningen i
skolen og var usikker på sig selv,
var mentorordningen en oplagt mulighed
for 13-årige Frederikke Larsen. Det var
hendes lærer, der gjorde hende opmærk-
som på muligheden for at få en mentor.
– Jeg ville gerne have vejledning til,
hvad jeg skal lave efter folkeskolen. Og så
har jeg haft det lidt svært i skolen. Så jeg
syntes, det lød spændende, da jeg hørte
om mentorordningen, siger Frederikke.
Hun blev matchet op med PA/Koor-
dinator i en større tøjvirksomhed Rikke
Høgdall, der lige som Frederikke også har
gået til fodbold.
– Jeg synes, det er spændende at
hjælpe unge mennesker, der har haft det
svært og har brug for et forbillede. Jeg
kom hurtigt til at føle mig som en store-
søster for Frederikke, siger Rikke.
Er blevet kastet ud i nye ting
Som en del af talentprogrammet skal den
unge igennem en test, der handler om
karakterstyrker. For Frederikke betød det,
at hun blev mere opmærksom på, hvad
hun er god til.
– Det overraskede mig, at testen viste,
at jeg er meget omsorgsfuld. Men når jeg
så begyndte at tænke over, hvordan jeg
er over for folk, kunne jeg godt se det. Det
bekræftede mig i, at jeg vil være god til at
være sygeplejerske, siger Frederikke.
Rikke og Frederikke har desuden arbejdet
med lydbøger og aps for at styrke
hende til at blive mere aktiv i
timerne i skolen. Og så har
Frederikke været med i
Rikkes børns børnehave,
med til gymnastik og
mødt Rikkes kusine, der
er sygeplejerske, så hun
kunne snuse til de fag, hun drømmer om
– nemlig sygeplejerske og pædagog.
– Rikke har fået mig ud i nogle ting,
som jeg ikke ville have gjort ellers. Det har
givet mig mere smag for, hvad jeg gerne
vil efter folkeskolen, og vi har også talt
om, hvilke muligheder der er, hvis man
ikke får gode nok karakterer. Så kan man
søge kvote 2. Det giver mig troen på, at
det godt kan lade sig gøre, siger Frede-
rikke.
Fra forsigtig til selvsikker
Det er ikke kun Frederikke, der har
mærket en effekt af samtalerne. Rikke kan
også tydligt se en forskel fra den pige, hun
mødte i starten af forløbet til i dag.
– I starten var Frederikke en lidt forsigtig
pige, der manglede selvtillid og troen på
sig selv. Nu er hun blevet meget bedre
til at sige fra i skolen, hvis noget ikke er
godt for hende. Jeg kan mærke, at hun er
vokset og er blevet mere selvsikker, siger
Rikke og fortæller, at materialet har været
en stor hjælp i arbejdet med at styrke
Frederikke.
– Materialet og testene giver noget
konkret at tale om og arbejde videre med.
Jeg er jo ikke uddannet, så det har været
rart at have noget professionelt materiale
at støtte mig til.
Nu, hvor mentorforløbet er afsluttet,
har Rikke og Frederikke aftalt at holde
kontakten, og Frederikke kan stadig skrive
til Rikke, når hun har brug for det.
– Rikke har hjulpet mig både, hvis der
var noget derhjemme, og hvis der
var problemer i skolen eller til
fodbold. Man har ikke lyst til
at sige alt til sine forældre,
og der har Rikke været god
til at komme med andre
råd, siger Frederikke.
Samtale, dialog
og retorik
Personlig udvikling,
sociale færdigheder
og motivation
Sundhed, kost og
madlavning
Almenviden,
begrebsforståelse og
samfundsindsigt
Menneskekundskab,
tolerance og forståelse for
andre mennesker
Forløbet har været en meget
anderledes oplevelse for Berzan,
der har været vant til folkeskolens
noget fastsatte rammer. Med Gittes hjælp
har Berzan lært meget om de muligheder,
han står overfor.
Fremtiden – hvad skal jeg?
Før sit forløb med Gitte vidste Berzan ikke,
hvad han ville i fremtiden. Han var blevet
vurderet ikke-uddannelsesparat, og var
usikker på hvilken vej, han skulle gå.
– Jeg er så glad for at være sammen
med Gitte. Vi snakker om uddannelses-
muligheder og om fremtiden, og jeg har
fået øje på flere muligheder, som jeg ikke
kendte til, fortæller Berzan.
Gitte har været en inspirationskilde for
Berzan – og selvom de har snakket om
mange forskellige uddannelsesretninger
og arbejdsområder, drømmer Berzan om
at følge i hendes fodspor.
– Jeg vil virkelig gerne arbejde i luft-
havnen!
Berzan har afsluttet 9. klasse og starter
nu på FGU, en forberedende grundud-
dannelse, der henvender sig til unge,
der endnu ikke er parate til at gå i gang
med en ungdomsuddannelse. Om han
efterfølgende ønsker sig en ungdomsud-
dannelse eller en elevplads ved Berzan
ikke helt endnu, men en af delene.
Lærte sig selv at kende
Gennem samtalerne med Gitte og
erhvervspraktikken hos SAS lærte Berzan
sig selv bedre at kende. Han fik en række
succesoplevelser. Før Talentspejderne ville
Berzan ikke have brugt ordet pligtopfyl-
dende til at beskrive sig selv, men det var
en af det første kvaliteter Gitte så i ham.
– Jeg har lært meget om, hvordan jeg
er over for andre mennesker og også over
for mig selv. Gitte og jeg snakker meget
om styrkerne. Jeg er meget hjælpsom og
glad, og jeg er god til at lytte, fortæller
Berzan.
Succes i dansk
Selvom Talentspejderne ikke er en lektie-
hjælp, afspejlede forløbet sig alligevel i
Berzans skolearbejde. Berzan fik forståelse
for, at skolen er et vigtigt grundlag for
hans fremtid.
– Jeg prøvede virkelig meget. Jeg kan
ikke rigtigt lide at gå i skole, men jeg gjorde
mit bedste. Det sagde Gitte også, at jeg
skulle, griner han.
Berzan gik fra at være skoletræt til at få
10 i dansk – og en stor del af motivationen
kom fra Gitte. Det hele gik dog ikke op i
fremtid og uddannelsessnak. Der var også
tid til hygge og samvær.
– Gitte er virkelig sød og omsorgsfuld.
Vi fejrede min fødselsdag sammen i luft-
havnen og hun havde kage med. Der var
virkelig mange søde mennesker, husker
Berzan.
Han anbefaler varmt Talentspejderfor-
løbet til andre unge, der er uafklarede i
forhold til deres fremtidsplaner.
Kompetenseudvikling s
amt studie – og arbejds-
markedsparathed
Selvværd, selvtillid
og selvindsigt
Fremtidshåb, talentudvikling
og ambitioner for job og
uddannelse
“Jeg vil gerne være med til at gøre en forskel
og hjælpe med at motivere et ungt menneske.
Vi kan ikke gå vejen for dem, men vi kan hjælpe
med at vise alle mulighederne.”
Gitte Højlund Gryckdal
HR-koordinator i SAS
86%
2015
En evaluering foretaget af firmaet Bifrost for Social-
ministeriet viste, at hele 86 pct. af de unge mellem 12-15
år, der deltog også gennemføre talentprogrammet.
Er dine kompetencer
blevet styrket til bedre
at kunne starte på en
uddannelse eller i
job som følge af din
deltagelse i talent-
programmet?
Nej
22,22 %
Ja
77,78 %
8
talentspejderne.dk
9
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Henvendelse af 22/7-21 fra Landsforeningen Talentspejderne om anmodning om at komme på finansloven for at kunne fortsætte sit samfundsnyttige arbejde med - gennem frivillige - at hjælpe sårbare unge i uddannelse og job
2430864_0006.png
KANDIDATERNE
FOOD CAMP
Alle kandidater deltager på en foodcamp, som er udviklet i
samarbejde med kostvejleder og forfatter Frede Bräuner. De
unge får viden om, hvilken betydning god kost og gode vaner
har for at kunne passe sin uddannelse og job. På foodcampen
mødes den unge med sin frivillige talentspejder for første
gang. En god anledning til at lære hinanden at kende og få en
succes sammen.
op til en tæt relation med ens mentor,
siger Dennis.
KANDIDATERNE
”Det påvirker mig til at
tage klogere valg i livet”
Talentspejderne giver de unge
mod på mere
Randers Kommune har et tæt samarbejde med Talentspejderne. Samspillet
mellem mentor og mentee giver de unge fornyet energi, gode oplevelser
og mod på tilværelsen efter grundskolen. UU-leder Morten Skivild for-
tæller, hvordan Talentspejderne fungerer som en supplerende ressource.
Af:
Anne Lottrup
|
Foto:
Pernille Bering/Bering Foto
For Dennis var det en motiverende mentor og fokus på kost og
døgnrytme, der gav skubbet til at komme videre i sit liv.
Af:
Kristine Buske
|
Foto:
Claes Würtz
Uddannelsesvejlederne i hele
landet, også i Randers Kommune,
kommer til tider til at sidde over
for frustrerede unge mennesker, der er
kørt sure i deres skolegang eller fastlåst i
negative tankemønstre. Hos de uafklarede
elever, der er vurderet ikke-uddannelses-
parate, kan talentspejderprogrammet
være et frisk pust.
– Det er ikke alle elever, der nødven-
digvis synes, at skolelærere og vejledere
er de mest spændende mennesker i
verden. Talentspejderne kan tilbyde en
anden vinkel, end vi kan. Erhvervsfolkenes
samtaler med de unge, har en anden
friskhed over sig, fortæller UU-leder i
Randers Kommune, Morten Skivild.
De unge får deres kompetencer
fremhævet
UU-vejlederne er ofte de første, der
hjælper de unge med tage hånd om
skoletræthed og andre vanskeligheder.
I mange tilfælde er UU-vejlederne den
rette hjælp, men til de ikke-uddannelses-
parate unge er Talentspejderne en stærk
ressource.
– De fokuserer på de unges kom-
petencer og styrker. Med det rigtige
mentor-match får eleverne lov til at gå på
opdagelse i det, de kan og finde de
områder, hvor de lykkes. Det giver en
masse energi, forklarer Morten Skivild.
De kan noget, vi ikke kan
Morten Skivild oplever, at eleverne, som
har været igennem talentprogrammet,
har fået mod på mere. Selvom de frivillige
erhvervsfolk ikke er uddannet til at tale
med de unge, har de et godt afsæt til
samtalerne med deres mentees.
– Det giver os en tryghed, at indsatsen
er styret af et program med en fast
struktur, der afklarer processen og giver
kommunen en relativt sikker forventning
om, hvad de unge kommer til at møde,
bemærker UU-lederen.
– Talentspejderne er absolut en positiv
supplerende indsats for os. De kan noget,
som vi ikke kan, fordi de repræsenterer
noget andet.”
Til foodcampen er der udviklet en kogebog ”Sund mad for unge – let at lave” med
ernæringsrigtige og sund mad madretter, der kan laves hurtigere end den tid det tager
at gå ned på fastfoodrestauranten. Alle retter består af maksimum tre
hovedingredienser og er nemme at lave. Kogebogen kan købes på talentspejderne.dk
Dagene flød sammen. Om natten
var han aktiv og spillede compu-
terspil. Om dagen var han træt og
udkørt og havde ingen overskud til noget.
Kosten var måske heller ikke den bedste,
hvilket også gik udover energiniveauet.
Sådan så hverdagen ud for 22-årige
Dennis Abildgaard Mortensen, inden han
fik Christin som mentor.
Han var tilknyttet det kommunale
tilbud Uddannelsesvejen, hvor han blev
informeret om Talentspejdernes kandidat-
tilbud til unge i alderen 17-29 år.
– I det kommunale system følte jeg
ikke, der var meget tid til mig, og det
var svært at lære min rådgiver at kende.
Derfor så jeg det som en stor fordel ved
talentspejderne, at programmet lagde
Nu læser Dennis til lærer
I dag læser Dennis til lærer. Christin kan
tydeligt mærke en forskel fra den Dennis,
der ligesom en teenager levede om natten
Større energiniveau og engagement
og sov om dagen til en selvstændig mand,
Dennis havde altså brug for en, der kunne
der handler i sit eget liv.
motivere ham. Derfor viste det sig at være
– Jeg kan tydligt mærke forskel både
det helt rigtige match, da han fik Christin
på hans kropsholdning og måde at agere
Walther som mentor. Hun er blandt andet
på. Før kunne man godt mærke, at han
coach og stress- og søvnterapeut.
ikke havde meget energi. Nu hviler han i
– Jeg vil gerne gøre en forskel for de
sig selv. Det har været virkeligt givende
unge, der skal bære vores samfund videre.
at hjælpe ham med den transformation,
Det er unge, hvis bog er ofte tykkere end
siger Christin Walther.
de fleste, fordi de har så meget med i
Christin har nu haft tre mentees og
baggagen. Det er vigtigt at være forstående
planlægger allerede et forløb mere som
frem for fordømmende, hvis man skal
mentor. For Dennis har forløbet haft stor
hjælpe dem, siger Christin Walther.
betydning for hans liv.
Kost, motion og vaner er en del af
– Det har
kandidatprogram-
været en utrolig
met. For Dennis
spændende og
har det haft stor
lærerig oplevelse,
betydning for
hvor jeg har lært
at bryde sine
mig selv bedre at
mønstre.
kende og kender
– Når man
Christin Walther
mine værdier. Det
lever om natten,
coach og stress- og søvnterapeut
har gjort, at jeg
er det svært
tror mere på mig
at deltage i et
selv og har følt mig mere klar til at starte
samfund, som kører om dagen. Derfor har
på uddannelse. Samtidig føler jeg mig
det betydet rigtig meget at få nogle bedre
mere rustet til arbejdsmarkedet. Matchet
rytmer og sørge for at spise sundere. Jeg
med Christin har spillet godt fra start. Jeg
kan mærke, hvad det gør for mit energi-
føler mig tryg ved hende, og hun er god til
niveau og mit engagement i hverdagen,
at motivere.
og det påvirker mig til at tage klogere valg
i livet, siger Dennis.
“Jeg vil gerne gøre
en forskel for de unge,
der skal bære vores
samfund videre”
KANDIDATERNE
”JEG ER BLEVET EN MEGET
MERE ÅBEN PERSON”
Mikkel havde brug for at få samlet op på sit liv. Brug for en, der kunne
give ham et kærligt skub til at komme videre. Det fik han i Inger.
Af:
Kristine Buske
|
Foto:
Vibeke Johansson, Mediegruppen
“Med det rigtige mentor-
match får eleverne lov til
at gå på opdagelse i det,
de kan, og finde de
områder, hvor de lykkes.”
Morten Skivild
UU-leder
På hvert hold kan der være 5-6 par. Der bliver hurtigt en god stemning efterhånden,
som de unge finder ud, hvor hurtig og nemt man kan lave lækker sund mad.
Mikkel Munch Jensen trasker
rundt og kigger på sko og trænings-
tøj, mens hans mentor Inger
Villumsen ekspederer nogle kunder. Det er
ofte her på Ingers arbejdsplads, Sports-
master i Vejle, at de to mødes, når de skal
følge op på, hvordan det går.
Mikkel hørte om Talentspejderne
gennem uddannelseshjælpen. Han var i
en periode i sit liv, hvor han lige var gået
fra kæresten. Kosten var ikke helt optimal,
han havde vendt om på nat og dag og
var generelt inde i en svær periode. Han
har dyrket e-sport i mange år og er i dag
træner for flere gamere. Men på det tids-
punkt, tog det overhånd.
– Jeg havde brug for hjælp til at samle
op på mit liv, siger Mikkel.
Havde brug for spark bagi
Mikkel og Inger joker hele tiden med
hinanden. De har en særlig ping pong,
man som regel oplever hos mennesker,
der har været gode venner i mange år.
Men Mikkel og Inger har ikke engang
kendt hinanden i et år. Kemien har bare
været der fra start, og det er ifølge Mikkel
det, der gør, at han har betroet sig så
meget til Inger.
– Jeg har brug for en, der kan give mig
et spark bagi, som ikke er mine forældre.
Og det kan Inger. Samtidig ved jeg, at jeg
kan fortælle hende alt, og at det bliver
mellem os to, siger Mikkel.
For Mikkel har det været svært at passe
sin skole. Han har dårlige erfaringer med
skolesystemet og har svært ved at sidde
stille og bevare koncentrationen i længere
tid. Derfor har hans største mål med for-
løbet været at tage VUC på D-niveau, som
svarer til en 10. klasse. Det er nu lykkes.
– Han er så sej! På et tidspunkt var han
virkelig ved at knække nakken på det,
men han klarede det alligevel, siger den
stolte mentor og fortæller, at Talentspej-
dernes materiale har været godt til at
komme i gang, men at hun ikke har brugt
det slavisk.
– Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg skulle
tilpasse forløbet, så det passede til Mikkel.
I starten havde vi en masse ting, vi
skulle arbejde med. Men det
blev for meget. Derfor tog
vi en ting ad gangen, så
Mikkel kunne holde fokus,
siger Inger.
Forløbet slutter aldrig
Mikkel har fået sit bronze-
og sølvediplom og mangler fortsat sit
gulddiplom. Men for ham og Inger er der
ikke nogen slutdato på forløbet.
– For os er det ikke et forløb, som er
færdigt på et bestemt tidspunkt. Der er
hele tiden noget at arbejde med. Mikkel
kan altid ringe eller troppe op i butikken,
når han har brug for det, siger Inger.
Mikkel vil gerne være lagerarbejder og
har en plan om at tage en EGU, hvor han
kan komme i mesterlære. For ham er der
ikke nogen tvivl om, at Talentspejderne
og Inger var det, der skulle til for at komme
videre med sit liv.
– Jeg har lært, at jeg kan det,
jeg sætter mig for. Jeg var
meget indelukket i starten
og ville ikke fortælle noget
om mig selv til nogen. Nu
er jeg blevet en meget
mere åben person, siger
Mikkel.
“For os er det ikke et forløb, som er færdigt
på et bestemt tidspunkt. Der er hele tiden
noget at arbejde med.”
Inger Villumsen
Sportsmaster i Vejle
10
talentspejderne.dk
11
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 214: Henvendelse af 22/7-21 fra Landsforeningen Talentspejderne om anmodning om at komme på finansloven for at kunne fortsætte sit samfundsnyttige arbejde med - gennem frivillige - at hjælpe sårbare unge i uddannelse og job
2430864_0007.png
Talentspejderne og
kontaktpersonordningen
Ansvaret for at gøre unge parate til at gennemføre en ungdoms-
uddannelse eller komme i beskæftigelse ligger hos kommunerne.
Fra 1. august 2019 skal alle kommuner have etableret en kommunal
ungeindsats for unge, der går i 8. klasse til de er 25 år.
Af:
Mette Bernt
Vi er også klar til
at samarbejde med jer
Ingen frivillige kan erstatte pædagoger, lærere eller andre professionelle
fagpersoner, der arbejder med unge. Mange kommuner tænker dog
frivillighed ind i deres tilbud for at holde fast i den høje offentlige
velfærd. I Landsforeningen Talentspejderne har vi gang på gang vist, at frivillige
talentspejdere ofte kan være den ekstra støtte, som unge fra 8. klasse til 25 år
har brug for til at blive guidet i den rigtige retning mod uddannelse og job.
Vi har indgået partnerskabsaftaler med 18 kommuner og har hjulpet flere
hundrede sårbare, skoletrætte og socialt udsatte unge i uddannelse og job. Lige
nu har 50.000 unge mellem 15 og 25 år af den ene eller anden grund hverken
uddannelse eller job. Det viser de seneste tal fra Undervisningsministeriet.
Samtidig råber erhvervslivet efter arbejdskraft. Vi må i fællesskab sætte alle sejl til.
Landsforeningen Talentspejdernes talentprogram har vist, at vi er det ”kit”,
der binder kommunens ungeforvaltninger, folkeskoler, uddannelsesinstitutioner
og erhvervslivet sammen. Vi er også klar til at samarbejde med jer!
Inviter os på en kop kaffe
Vi kommer gerne på besøg i jeres kommune for at drøfte mulighederne for
et samarbejde. Kontakt vores sekretariatschef Tom Thinggaard Pedersen på
25778646 eller send en mail på [email protected]
Kontaktpersonen hjælper den
unge i gang, følger op og under-
støtter den unges udvikling på
vejen til uddannelse og job.
Opgaverne kan fx være:
guide den unge til støttemuligheder
hjælpe den unge til at få struktur på
hverdagen, fx møde til tiden, overholde
aftaler, kost mv.
hjælpe den unge med at håndtere eller
få hjælp til konkrete personlige
problemer, der er barrierer for at
komme i uddannelse eller beskæftigelse
tage med den unge på besøg ved
virksomhedspraktik og på uddannelses-
institutioner
støtte i forbindelse med den unges
kontakt til forskellige dele af den
offentlige sektor og eventuelt tage
med til møder eller samtaler.
Kontaktpersonen kan være en person,
som kommunen ansætter særskilt til
opgaven med en eller flere unge. Det kan
fx være en skolelærer, en idrætstræner
eller lignende, som den unge har tillid til,
og som lever op til de kompetencekrav,
kommunen har fastsat.
Kontaktpersonordningen afskærer
dog ikke muligheden for, at man som
kommune også tilbyder mentorordninger
eller frivillige ordninger til at støtte unge
i udskolingen, så de kommer i gang med
eller bliver på en ungdomsuddannelse.
Hvis den unge allerede har en velfun-
gerende relation til en støttekontaktperson
eller mentor, kan kommunen vælge at
udpege den person til at være den unges
gennemgående kontaktperson.
Redigeret uddrag af vejledning til den
kommunale ungeindsats ”Klar til kontakt-
personordning” udarbejdet af Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet. Juni 2019.
Forsørgelse inden
talentforløbet
5%
5%
15 %
5%
20 %
50 %
SU
Uddannelseshjælp
(under 30 år)
Kontanthjælp
Dagpenge
Ydelse ressourceforløb
Egen forsørgelse
gennem job
FORORD
Har du selv fået noget positivt ud af
at være talentspejder for en ung?
Designmanual 2015 // Version 1.1
Forsørgelse efter
talentforløbet
10 %
I høj grad
Denne designmanual skal gøre det let for
Talentspejdernes foreninger, medarbejdere,
frivillige, leverandører m.fl. at
udarbejde materiale med talentspejderne
som afsender og samtidig sikre et
ensartet, visuelt udtryk.
53,3 %
40 %
Designmanualen
en
I nogen grad
indeholder af opdateret,
detaljeret vejledning til brug
primære og sekundære farver, skrifttyper og
Talentspejdernes payoff “-Du kan mere end
du tror”
Den beskriver også Talentspejdernes fotostil
og brugen af enkelte nye,
grafiske elementer.
5%
5%
5%
5%
Slet ikke
6,7 %
55 %
SPØRGSMÅL?
For spørgsmål til designmanualen, kontakt
venligst
Landssekretariatet
[email protected]
15 %
SU
Uddannelsesydelse
(under 30 år)
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Ydelse ressourceforløb
Egen forsørgelse
gennem job
Forsørgelse af forældre
46,67%
ER I HØJ GRAD BLEVET MERE
BEVIDSTE OM SINE EVNER,
STYRKER OG TALENTER
GENNEM TALENT-
PROGRAMMET
Bliv frivillig talentspejder og gør en positiv forskel
Det er nærliggende at tro, at det kun kommer den unge
til gode, når man stiller sig selv til rådighed som frivillig.
Men det er helt forkert. De tilbagemeldinger, vi får fra vores
talentspejdere, er, at man selv lærer utroligt meget, om sit
fag, sig selv og om unges verden. Man udvikler færdigheder,
som man kan bruge på andre områder af sit liv. Det er både
udfordrende, udviklende og lærerigt. Flere af vores frivillige
har været talentspejdere for to, tre, ja helt op til seks unge.
Skriv en mail til os, hvis du vil være med til at gøre en
positiv forskel for en ung i dit lokalområde.
talentspejderne.dk