Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 207
Offentligt
Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation (DPCMO)
København, 2. juli 2021
Til Kulturminister Joy Mogensen
Til Folketingets Kulturudvalg
(kopi til pressen)
Et stort flertal i Folketinget vedtog den 3. juni lovforslag L 205 om ophavsret. Med loven indføres en
ny eneret for presseudgivere i forhold til informationssamfundstjenesters onlinebrug af
pressepublikationer. Samtidig indføres en specifik aftalelicens, så rettighederne kan klareres
kollektivt hos en repræsentativ rettighedsorganisation. Danmark har valgt at være et foregangsland.
Kulturministeren og regeringen har sat medierne og deres centrale rolle i vores demokrati på den
politiske dagsorden, og et stort og bredt politisk flertal støtter op herom. L 205 skal være med til at
sikre, at den offentlige debat sker på et oplyst grundlag.
Det er os en stor glæde at kunne meddele, at 36 mediehuse i dag har stiftet Danske
Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation (DPCMO). Foreningen er åben for alle
medier, som er tilmeldt Pressenævnet og dermed står til ansvar over for rigtigheden af og kvaliteten
i det indhold, mediet publicerer.
Vi er alle sat i verden for at støtte demokrati og sammenhængskraften i hele Danmark. Vi har et
særligt ansvar for den offentlige samtale. Med L 205 har danske medier fået et nyt grundlag for at
forhandle med de globale platforme om vores fremtidige samarbejde.
Vi noterer, at både Google og Facebook i den seneste tid i offentligheden har udtrykt ønske om at
deltage i dialogen om, hvordan vi bedst løser de udfordringer, de globale platforme stiller det danske
samfund over for. Vi ser frem til denne dialog.
På vegne af DPCMO
Bestyrelsen
Aller Media A/S – Jette Skeem, VP og direktør for HR, jura og kommunikation
Altinget.dk ApS – Christoph Nørgaard, adm. direktør
Baggrund Medier ApS – Anne Sofie Christensen-Dalsgaard, adm. direktør
Berlingske Media A/S – Anders Krab-Johansen, koncernchef og udgiver, formand for DPCMO
Det Nordjyske Mediehus A/S –Morten Vinter Jensen, adm. direktør
Fagbladet Folkeskolen ApS – Peter Leegaard, kommerciel chef
Foreningen af TV 2 Regioner – Jan Jørgensen, adm. direktør TV 2 Bornholm
JP Politikens Hus A/S – Dorthe Bjerregaard-Knudsen, COO
Jysk Fynske Medier P/S – Jørn Broch, digital chefredaktør
Kristeligt Dagblad A/S – Hans-Christian Kock, kommerciel direktør
Sjællandske Medier A/S – Jens Nicolaisen, adm. direktør
TV 2 Danmark A/S – Ulla Pors Nielsen, nyhedsdirektør
Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation
Aller Media A/S
-
Altinget.dk ApS - A4 Medier ApS - Baggrund Medier ApS - Berlingske Media A/S - Bonnier Publications A/S - Bornholms Tidende A/S - Dagbladet Børsen
A/S - Der Nordschleswiger - Det Nordjyske Mediehus A/S – DR - Fagbladet FOA - Fagbladet Folkeskolen ApS - Foreningen af TV 2 Regioner (TV 2 Bornholm, TV 2 Fyn,
TV 2 Lorry, TV Midtvest, TV 2 Nord, TV Syd, TV 2 Øst, TV 2 Østjylland) - Fonden Herlev Bladet - Herning Folkeblad (Vestjylland) A/S - Information A/S
Jobindex Media A/S - JP Politikens Hus A/S - Jysk Fynske Medier P/S - Kristeligt Dagblad A/S - LandbrugsMedierne P/S - Lolland-Falsters Folketidende A/S
Mediehuset Friheden A/S – Ritzaus Bureau A/S - Sjællandske Medier A/S - Teknologiens Mediehus A/S - TV 2 Danmark A/S - Zetland ApS