SKIBSBEVARINGSFONDEN
Sundvej 9, 8700 Horsens
Tlf. 7565 9919
Direkte: 2147 9023
www.skibsbevaringsfonden.dk
Horsens, 14/6-2021
Til Folketingets Kulturudvalg
På vegne af Skibsbevaringsfonden anmodes om foretræde for Kulturudvalget med henblik på at redegøre
for fondens brug af de midler, som blev tildelt fonden på forrige Finanslov. Fonden ønsker samtidigt at
redegøre for ønsket om at sikre en mere stabil økonomisk situation for fondens virke og om planerne for
det fremtidige arbejde med den sejlende kulturarv.
Skibsbevaringsfonden er en selvejende institution, underlagt Kulturministeriet, der i offentligt regi arbejder
for bevaringen af landets sejlende historiske skibe, f.eks. HJEJLEN på Silkeborgsøerne, skonnerten ARON
kendt fra DR-programmet ”Sommertogtet – lyden af vores land”, eller FDF-søkredsens skib, SKIBLADNER
II, der har sin faste plads ved Udenrigsministeriet i Københavns Havn.
Fonden blev specifikt grundlagt til dette formål i 1986 på opfordring af Kulturministeriet, og i et samarbejde
mellem Nationalmuseet, Museet for Søfart og interesseorganisationen Træskibs Sammenslutningen.
Skibsbevaringsfondens opgave er at udpege bevaringsværdige fartøjer af særlig historisk betydning og værdi,
samt at forvalte de statslige midler, der hvert år bevilges gennem Kulturministeriet til restaurering af den
sejlende kulturarv. Fonden tildeler disse midler i form af rente- og afdragsfrie lån til skibe under restaurering,
og sørger i tillæg for en løbende opfølgning af projekterne gennem rådgivning af både skibsejere, værfter,
myndigheder, og gennem samarbejde med private fonde eller andre projektinteressenter. I øjeblikket
forvalter fonden 211 skibe med bevaringsstatus. Heraf er der tildelt lån til 105 forskellige skibe til i alt 364
forskellige restaureringsprojekter.
Fondens økonomi er dels baseret på et årligt driftstilskud fra udlodningsmidlerne, og i de senere år også på
varierende tillægsbevillinger fra finansloven. Driftstilskuddet fra udlodningsmidlerne har siden 1995 udgjort
gennemsnitligt ca. 3.5 mio. kr. årligt, med undtagelse af en kort periode fra 1999 - 2001 hvor tilskuddet blev
hævet til henholdsvis 4, 5, og 6 mio. kr. årligt. De midlertidige tillægsbevillingerne fra finansloven har
eksisteret siden 2013, og har ligget på 1.8 – 3.4 mio. kr. årligt. Der er senest bevilget en toårig
tillægsbevilling for 2021 og 2022 på hhv. 3.5 mio. kr. og 1.4 mio. kr.
Disse tillægsbevillinger har betydet en langt større og helt igennem afgørende gennemslagskraft for fonden.
Bl.a. har det sikret betydeligt mere rationelle og omkostningseffektive projektrestaureringer. Desværre giver
de tidsbegrænsede tillægsbevillinger også den udfordring for fonden, at der skal bruges uforholdsmæssigt
mange ressourcer på at generhverve og fastholde bevillingerne. Ressourcer i form af tid og kræfter, der går
fra kerneydelsen, nemlig bevaring af den sejlende kulturarv.
Skulle det ikke lykkedes at fastholde tillægsbevillingerne efter 2022 vil den deraf følgende beskæring af
fondens midler medføre en betydelig reduktion af både bevillinger til skibenes restaurering samt af den
faglige rådgivning til restaureringsværfter, skibsejere, myndigheder, fonde mv. Disse elementer vil til