Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 172
Offentligt
2397302_0001.png
Møde ml. Folketingets Kulturudvalg og Aller Media
1) Hvordan ser mediebilledet ud for magasiner i fremtiden?
Stigende mediekonvergens:
Indholdskategorier og formater: Før digitalisering bevægede aviser sig ind på
magasinområdet i form af tillæg med traditionelt magasinstof. Med digitaliseringen er
der skabt nye konkurrenceflader ml. aviser og andre medier, hvor vi konkurrerer om
samme stofområder på podcasts, lydklip og TV-indslag
Svær fremtid:
-
-
-
Magasindød
nye formater, influencere og bloggere
Svære konkurrencevilkår både ift. annoncører og målgrupper (se slide 3)
Nyhedsmedier absorberer vores indhold
1
Folketingets Kulturudvalg og Aller Media, 12. maj 2021
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Meddelelse om den præsentation som blev vist ved Aller Media's møde med Kulturudvalget den 12. maj 2021
2397302_0002.png
2) Hvilke udfordringer/muligheder er der særligt for magasiner?
Udfordringer:
Mediestøtten er forældet og rammer ikke bredt:
- Samlet set abonnerer lige over 20% af befolkningen på en trykt avis eller en netavis.
Overvejende den ældre del af befolkningen.
- 56% af de 16- til 24-årige ser nyheder fra sociale medier som fx Youtube, Facebook og
Twitter
- 42% af de 25- til 34-årige ser nyheder fra sociale medier som fx Youtube, Facebook og
Twitter
Idet produktionsstøtten til skrevne medier oftest går til de traditionelle aviser, er
konsekvensen, at det primært er nyhedsformidlingen til den ældre del af befolkningen, der
støttes.
Muligheder:
- Andelen af befolkningen, som månedligt læser købte magasiner, ligger på omkring 40%
og er jævnt fordelt i de forskellige aldersgrupper, socialgrupper og geografi.
- Udover at ramme bredt, tilbyder magasiner indhold med perspektivering i øjenhøjde.
Magasiner er også formidlere af dansk kultur.
2
Folketingets Kulturudvalg og Aller Media, 12. maj 2021
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Meddelelse om den præsentation som blev vist ved Aller Media's møde med Kulturudvalget den 12. maj 2021
2397302_0003.png
3) Hvilke 3 budskaber/ønsker er de vigtigste at videregive til politikerne?
Der er
behov for modernisering af mediestøtten:
1) Konkurrence på lige vilkår
ensartet mediemoms
- Mediemoms fungerer som rabatordning i et marked med høj mediekonvergens
- Magasinernes indtjening rammes derved både på salget af blade og salg af annoncer
2) Nyheder er ikke en kvalitet i sig selv
- Digitale nyheder er i dag korte, klik-baseret og typisk uden perspektivering eller
analyser
- For at få produktionsstøtte er der krav til skrevne medier om udgivelse af aktuelt
nyhedsstof. Det betyder, at baggrund, analyser og perspektivering ikke lever op til
nyhedskriteriet
- Nyhedskriteriet bør derfor lempes for at fremme indhold, der skaber en forståelse for
de dybere sammenhænge i samfundet
3
Folketingets Kulturudvalg og Aller Media, 12. maj 2021
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Meddelelse om den præsentation som blev vist ved Aller Media's møde med Kulturudvalget den 12. maj 2021
2397302_0004.png
Der er
behov for modernisering af mediestøtten
fortsat:
3)
Tænk udover formater og medier
tænk indhold i stedet for
- Udvid definitionen af, hvad der er samfundsrelateret og kulturelt
- Social ulighed, kønsdebat, perspektiv, analyser og kulturelt indhold fås også i andre
medier end nyhedsmedier. Det er formidlet i øjenhøjde og kommer bredt ud
4
Folketingets Kulturudvalg og Aller Media, 12. maj 2021
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 172: Meddelelse om den præsentation som blev vist ved Aller Media's møde med Kulturudvalget den 12. maj 2021
2397302_0005.png
Eksempler på Aller Mediers nyheder og indhold, som efterfølgende blev til nyheder og
indhold i mediestøttede medier, hvor Aller Media bliver citeret:
Ude og Hjemme
Kim
Wall’s mor
Vi Unge
to kvinders kærlighed
Ude og Hjemme
Morten
Messerschmidt og hans mor taler ud
IN
mand med make-up og i
kvindetøj
5
Folketingets Kulturudvalg og Aller Media, 12. maj 2021