Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 135
Offentligt
2372900_0001.png
Notat vedr. konsekvenser af indførelse af krav om coronapas ved
genåbning af fitnesscentre
29.03.21
Side 1 af 5
Konsekvenser af coronapas i fitnessbranchen
Notat
Dansk Fitness & Helse
Organisation (DFHO)
Børsen DK-1217 København K
www.dfho.dk
Morten Brustad
Branchedirektør
[email protected]
Tlf: 20 88 32 47
Den 22. marts 2021 indgik Regeringen en bred politisk aftale om en genåbningsplan for
Danmark. Det er positivt, at der med genåbningsplanen eksisterer en større forudsigelighed
af og gennemsigtighed i, hvornår de forskellige samfundsaktiviteter forventes at kunne
genåbnes. Dog er det problematisk af både økonomiske, administrative og sundhedsmæssige
årsager, at der i forbindelse med genåbningen af fitnesscentrene og øvrige indendørs
træningsfaciliteter stilles krav om coronapas. I nærværende notat beskrives
problemstillingerne forbundet med indførelsen af et coronapas for branchen. Notatet
omfatter ligeledes konkrete anbefalinger til løsningsmodeller.
Indhold
1.
2.
2.1.
2.2.
3.
4.
5.
Baggrund ......................................................................................................................... 1
Konsekvenser af indførelsen af et coronapas i genåbningen af indendørs
træningsfaciliteter .......................................................................................................... 1
Sundhedsmæssige konsekvenser
færre vil træne med et coronapas ......................... 2
Økonomiske og administrative konsekvenser ved indførelse af coronapas .................. 3
Ansvaret for kontrol med coronapas .............................................................................. 4
Smitten sker privat
restriktionerne begrænsede smitten i fitnesscenteret ................ 4
DFHOs anbefalinger ........................................................................................................ 5
1.
Baggrund
I henhold til genåbningsplanen forventes fitnesscentrene sammen med øvrige indendørs
træningsfaciliteter for voksne at kunne genåbnes den 6. maj eller 21. maj. I den forbindelse
stilles der med den politiske aftale krav om, at brugerne skal kunne fremvise et coronapas for
at benytte træningsfaciliteterne.
2.
Konsekvenser af indførelsen af et coronapas i genåbningen af
indendørs træningsfaciliteter
En undersøgelse både blandt fitnesscentrene og blandt brugerne viser, at et coronapas vil
have store konsekvenser både økonomisk og administrativt for branchen og
sundhedsmæssigt for brugerne.
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Henvendelse af 12/4-21 fra Dansk Fitness & Helse Organisation (DFHO) vedr. coronapas
2372900_0002.png
Side 2 af 5
2.1. Sundhedsmæssige konsekvenser
færre vil træne med et coronapas
En række nye analyser, som er gennemført på baggrund af den første nedlukning af
træningsfaciliteter i Danmark, viser, at nedlukningen har resulteret i øget inaktivitet og
mistrivsel blandt danskerne. Det har altså stor betydning for den generelle sundhed og
trivsel, når motionsvaner brydes eller begrænses.
Den lange nedlukning af de indendørs træningsfaciliteter
herunder fitnesscentrene
har
resulteret i, at hele 38% af den voksne befolkning helt er stoppet med at dyrke motion efter
den første nedlukning. Tilsvarende viser en ny brugerundersøgelse blandt knap 20.000 af
fitnesscentrenes brugere, at knap 72% føler, at nedlukningen af fitnesscentrene har påvirket
deres fysiske trivsel, mens 57% mener, at det har påvirket deres mentale trivsel. Særligt de
ældre grupper, som fx har brug for maskiner og professionel vejledning for at kunne træne,
svarer, at det påvirker dem fysisk. Derimod er det i højere grad de yngre grupper, som
mener, at det har påvirket deres mentale trivsel, at fitnesscentrene har været lukket.
Fitnesscentrene og øvrige indendørs træningsfaciliteter udgør for en stor del af den voksne
befolkning den primære kilde til motion. Det gælder for hele 86% af fitnessbrugerne.
Undersøgelsen viser med al tydelighed, at det ikke er nemt at udskifte de vante
træningsrammer med andre motionsformer, og at mange selv efter en genåbning har svært
ved at komme tilbage i de gode vaner. Derfor svarer over 65% af de respondenter, som har
fitness som deres primære kilde til motion også, at de efter nedlukningen har dyrket markant
mindre eller slet ingen motion.
Af hensyn til befolkningens generelle sundhed og trivsel er det derfor også vigtigt, at
fitnesscentrene og øvrige indendørs træningsfaciliteter er noget af det første, der genåbner
den 6. maj.
Brugerundersøgelsen viste dog samtidig, at hvis der indføres krav om et coronapas for at
benytte sig af fitnesscentrene, vil mange fravælge at komme tilbage i fitnesscentrene. Hele
37% svarer, at de kun i nogen grad eller slet ikke vil komme tilbage i fitnesscentrene, hvis det
kræver et coronapas. Ca. 62% svarer også, at de i høj eller i meget høj grad vil begynde at
træne igen. Dog svarer en række af disse uddybende, at selvom de ville gøre brug af et
coronapas for at træne, vil det føre til, at de vil træne mindre, fordi det bliver for besværligt.
Sandsynlighed for at træne igen ved indførsel af Corona-pas
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Henvendelse af 12/4-21 fra Dansk Fitness & Helse Organisation (DFHO) vedr. coronapas
2372900_0003.png
Side 3 af 5
Fleksibilitet spiller en afgørende rolle for fitnesscentrenes brugere, hvor 75% af de adspurgte
i brugerundersøgelsen netop påpeger, at fleksibilitet i træningstilbuddet og dermed, at de
kan træne, når det passer ind i hverdagen, spiller en afgørende rolle for, om de får dyrket
motion.
Hvad har betydning for, at du får dyrket motion?
Indførelsen af et krav om coronapas vil derfor utvivlsomt for mange gøre det mindre
fleksibelt og mere besværligt at få trænet i dagligdagen, hvorfor mange ikke vil genoptage
deres motionsvaner. Det vil få yderligere konsekvenser for brugernes generelle sundhed og
trivsel.
2.2. Økonomiske og administrative konsekvenser ved indførelse af coronapas
Fitnessbranchen har allerede og trods pausede kontingentbetalinger mistet ca. 20% af sine
medlemmer efter nedlukningen, og den negative spiral risikerer at blive forstærket med et
coronapas. Når en så stor del af medlemmerne svarer, at de ikke vil vende tilbage til
fitnesscenteret, hvis der indføres krav om coronapas, står branchen over for en risiko for at
miste mellem 20-40% af medlemmerne og dermed omsætning. Et så stor økonomisk tab vil
kun meget få centre kunne bære. Det skal yderligere ses i lyset af, at nedlukningen allerede i
dag har haft store økonomiske konsekvenser for branchen. Hvert fjerde fitnesscenter svarer
således også i en nylig gennemført medlemsundersøgelse blandt fitnesscentrene, at de har
overvejet at lukke.
Derudover er der en række ubekendte vedrørende den praktiske håndtering af et coronapas i
fitnessbranchen, som tilsvarende vil resultere i store økonomiske og administrative byrder.
En lang række fitnesscentre
både private og foreningsdrevne
er eksempelvis ubemandede
helt eller delvist. Ved en digital løsning, ville fitnesscentrene skulle igangsætte en omfattende
it-udvikling, så de digitale adgangskontrolsystemer og -scannerne kan registrere coronastatus
for brugerne, opfylde krav i databeskyttelsesforordningen mv. Det vil for en stor del af denne
type fitnesscentre ikke være muligt at gennemføre så stor en systemændring, som formentlig
efter en kortere periode ville skulle udfases igen i takt med lempelse af restriktioner og
fremdriften i vaccineprogrammet. Samtidig vil implementeringen af et digitalt system, der
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Henvendelse af 12/4-21 fra Dansk Fitness & Helse Organisation (DFHO) vedr. coronapas
Side 4 af 5
kan håndtere coronapas i fitnesscentrene, medføre store midlertidige økonomiske
omkostninger til it-udvikling og indkøb af nødvendige elektroniske adgangskontrolløsninger.
En implementering af de nødvendige it-systemer vil estimeret for hele fitnessbranchen
udgøre mellem 40-50 mio. kr. til et it-setup, der skal anvendes i nogle få måneder.
Hvis fitnesscentrene i stedet for en digital løsning til håndtering af et coronapas skal løse det
ved at indføre manuel medarbejderkontrol med coronapas, vil det tilsvarende resultere i
omfattende omkostninger til medarbejderressourcer
ikke mindst eftersom en række
fitnesscentre i dag er helt eller delvist ubemandede. Det vil i en sådan løsning være
nødvendigt med fast kontrolbemanding i fitnesscentrenes åbningstider, som for mange
centre er mellem kl. 5–00 Det vil skønsmæssigt være forbundet med ekstraomkostninger på
30-40 mio. kr. pr. måned for hele fitnessbranchen.
Indførelsen af krav om coronapas for genåbningen af indendørs træningsfaciliteter er således
forbundet med enorme økonomiske omkostninger for branchen, som ikke er dækket af de
eksisterende hjælpepakkerne. Disse yderligere omkostninger skal desuden lægges oven i de
ekstraomkostninger, branchen allerede har, i forbindelse med krav om øget rengøring,
sprittilgængelighed, plastmontre, afskærmning mv.
3.
Ansvaret for kontrol med coronapas
Betragtningerne i afsnit 2.2 hviler på den forudsætning, at kontrollen med et coronapas for
adgang til indendørs idrætsfaciliteter
herunder fitness
i sidste ende påhviler
idrætsaktørerne.
Indendørs idræt genåbnes efter planen fra 6. maj og 21. maj. Ifølge den seneste vaccineplan
(31. marts 2021) skal alle personer over 50 år være blevet tilbudt første vaccinestik i perioden
3. maj-16. maj.
Det betyder, at Danmark, på det tidspunkt hvor indendørs idræt genåbner, i meget stor
udstrækning har nået en milepæl i forhold et helt centralt princip i genåbningsaftalen. Nemlig
at når de ældste og sårbare borgere over 50 år, der ønsker det, er vaccineret, så er risikoen
for dødsfald og overbelastning af sundhedsvæsenet som følge af corona faldet markant.
I lyset af denne markant mindskede risiko, som vil være gældende i løbet af maj-måned, så
forekommer en fastholdelse af kravet om coronapas til dele af idrætssektoren unødig
særligt når det er forbundet med meget store økonomiske og administrative byrder for
aktørerne.
4.
Smitten sker privat
restriktionerne begrænsede smitten i
fitnesscenteret
De seneste to største undersøgelser af smittespredningen
herunder fra Nordsjællands
Hospital blandt 90.000 borgere
konkluderer, at smitten primært sker blandt venner, i
familien og mellem kollegaer, og derfor i meget ringe grad i fitnesscentre, på restauranter,
under indkøb eller i offentlig transport. Det bekræftes også af de undersøgelser, der er
gennemført i fitnessbranchen, hvor de tidligere restriktioner viste sig effektive til at forhindre
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 135: Henvendelse af 12/4-21 fra Dansk Fitness & Helse Organisation (DFHO) vedr. coronapas
Side 5 af 5
smitteudbrud i fitnesscentrene. Samtidig svarer brugerne, at de i høj grad oplevede, at
restriktionerne blev overholdt i fitnesscentrene, og ca. 80% svarer, at de følte sig trygge ved
at træne i deres fitnesscenter under de gældende restriktioner i genåbningsperioden i 2020.
I det lys kan et krav om coronapas derfor virke som et uproportionelt redskab i en genåbning
af fitnesscentrene og øvrige indendørs træningsfaciliteter. Særligt da det er et krav, som vil
have store administrative og økonomiske konsekvenser for branchen, og som tilsvarende kan
få utilsigtede konsekvenser for, hvorvidt danskerne vil vende tilbage i deres vante
træningsrammer.
5.
DFHOs anbefalinger
Fitnesscentrenes brancheorganisation, Dansk Fitness & Helse Organisation (DFHO), glæder
sig over, at fitnessbranchen sammen med øvrige indendørs træningsfaciliteter kan genåbnes i
maj 2021.
Men på baggrund af den lave smitterisiko forbundet med træningsaktiviteter, de omfattende
konsekvenser af indførelse af et krav om coronapas samt i lyset af den generelle fysiske såvel
som mentale mistrivsel, som nedlukningen af træningsfaciliteter har ført til, anbefaler DFHO:
At man i vurderingen af, hvilke aktiviteter der bør åbnes som det første i maj,
inddrager et større hensyn til voksnes sundhed og trivsel. Det anbefales således, at
fitnesscentre og øvrige indendørs træningsfaciliteter genåbnes senest den 6. maj
og
ikke først i slutningen af maj.
At indførelsen af et krav om coronapas for genåbningen af indendørs
træningsfaciliteter
herunder fitnesscentrene
revurderes, og at man i stedet
genåbner fitnesscentrene under
samme forudsætninger og restriktioner som ved
sidste genåbningsperiode
i juni til december 2020.
Hvis kravet om coronapas fastholdes, anbefaler DFHO:
At
ansvaret for kontrol af coronapas
ikke pålægges idrætsaktørerne
herunder
fitnesscentrene, men at det derimod påhviler den enkelte idrætsudøver på samme
vis som overholdelsen af øvrige restriktioner såsom mundbind, afstand mv. også
påhviler den enkelte på arbejdspladsen eller i familien. Det anbefales således, at
idrætsaktørerne ikke ansvarliggøres og dermed heller ikke bærer straffeansvaret,
såfremt kravet om coronapas ikke overholdes.
At
myndighedskontrollen af borgerne
og overholdelsen af kravet om brug af
coronapas sker ved stikprøver foretaget af politiet samtidig med den
stikprøvekontrol, der allerede i dag foretages af politiet af, om idrætsaktørerne
overholder alle øvrige restriktioner.
Hvis kravet om coronapas fastholdes med et ansvar for idrætsaktørerne, anbefaler DFHO:
At virksomhederne
kompenseres økonomisk
gennem en udvidelse af de midlertidige
hjælpepakker for omkostninger, der er forbundet med at efterleve et nyt krav om et
coronapas.