Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2361912_0001.png
BILAG
Om uddannelsen
Undervisere
Tidsplan
Aftagerne siger
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Henvendelse af 25/3-21 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion om dansk medieindhold for børn og unge
2361912_0002.png
UNDERVISNINGSPLAN
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Henvendelse af 25/3-21 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion om dansk medieindhold for børn og unge
2361912_0003.png
UNDERVISNING
Uddannelsen er delt i seks moduler: World Building, Fortælling, Sansning
og udtryk, Børn og unges verden, Medieformer, Afgangsprojekt.
I de tre første moduler arbejder vi indadvendt med ideudvikling,
dramaturgiske værktøjer og personligt udtryk - med tværmedielt univers-
fokus.
I de tre sidste moduler vender vi blikket undersøgende ud mod modtagerne
og fokuserer desuden på de forskellige formaters specifikke krav og
muligheder, og til slut skal de studerende skabe et afgangsprojekt med
involvering af reelle aftagere i de forskellige relevante brancher.
De fast tilknyttede undervisere har alle sammen mange års erfaring med
børnefiktion. Alle har skrevet og udgivet i mange år til mindst to forskellige
medieformer.
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Henvendelse af 25/3-21 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion om dansk medieindhold for børn og unge
2361912_0004.png
KIM FUPZ AAKESON
Prisbelønnet forfatter til over 100 børne-
og ungdomsbøger. Mest kendt er Vitello,
der ud over en omfangsrig bogserie er
både tv-serie og film. Aakeson er
desuden anerkendt dramatiker og
manuskriptforfatter til film, tv-serier, teater
og radiodrama for børn og voksne.
HANNE KVIST
UNDERVISERE
Forfatter og illustrator til billedbøger,
noveller og romaner for børn og unge.
Modtager af Kulturministeriets
børnebogspris 2017 og nomineret til
Nordisk Råds Børnelitteraturpris i 2014
og 2017. Tidligere underviser på
Forfatterskolen for børnelitteratur
TOMAS LAGERMAND LUNDME
Manuskriptforfatter, dramatiker og
forfatter til teaterstykker, tv-serier,
kortfilm, billedbøger, noveller og romaner
for børn og unge. Uddannet fra
Forfatterskolen, Kunstakademiet og
Dramatiker væksthus.
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Henvendelse af 25/3-21 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion om dansk medieindhold for børn og unge
2361912_0005.png
SIMON JON ANDREASEN
Simon har udviklet og instrueret
fortællinger til radio, tv, film, spil, apps og
andre nye fortælleformer. Leder af DADIU
(Dansk Akademi for Digital Interaktiv
Underholdning) og leder af animations-
instruktørlinjen på Den Danske Filmskole.
FREDERIK HANSEN
UNDERVISERE
Sammen med Andreas producerer
Frederik tv, film, radio, spil og apps til
børn og skriver børnebøger for Gyldendal
og Carlsen.Tidligere mangeårig
udviklingsredaktør i i
DR’s B&U-afdeling
ANDREAS NEDERLAND
Sammen med Frederik producerer
Andreas tv, film, radio, spil og apps til
børn og skriver børnebøger for Gyldendal
og Carlsen. Andreas har også en fortid i
DR B&U som indholdsleverandør til
Quizmonsteret, Troldspejlet og mange
andre formater.
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Henvendelse af 25/3-21 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion om dansk medieindhold for børn og unge
2361912_0006.png
SANNE MUNK JENSEN
Manuskriptforfatter til film og tv - bl.a.
“Sprinter Galore” og “Heino
fikser
alt”
fra
Ramasjang. Derudover prisbelønnet
forfatter til ungdomsromaner som
“En
dag
skinner solen også på en hunds røv”
og
“Dig og
mig ved daggry”.
KASPER HOFF
UNDERVISERE
Forfatter til mere end 25 børnebøger,
serien "Gamerz", der vandt en Orlapris i
2017. Har derudover skrevet masser af
teaterstykker og radiodramaværker til DR
i Danmark og BBC i England.
REBECCA BACH-LAURITSEN
Forfatter til prisbelønnede romaner og
billedbøger til børn og unge.
Manuskriptforfatter til radiodokumentarer,
film, tv og radio til DR Ramasjang.
Nomineret
til Nordisk Råds
børnelitteraturpris 2020
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Henvendelse af 25/3-21 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion om dansk medieindhold for børn og unge
2361912_0007.png
TIDSPLAN FOR PROJEKTPERODEN
FASE 1
2019-2021
Udvikling af program
Etablering af underviserteam
Research i aftagernetværk
Funding
Lancering og markedsføring
Optagelse af første årgang
Uddannelsesstart
Dialog med interessenter og
beslutningstagere
FASE 2
2021-2022
Optagelse af anden årgang
Funding
Etablering af nordiske
partnerskaber
Første årgang dimission
Monitorering af resultater
Evaluering og justering af program
Dialog med interessenter og
beslutningstagere
FORANKRING
2022-2023
Monitorering, evaluering og
præsentation af program og
resultater
Anden årgang dimission
Forhandlinger og indgåelse af
aftaler med beslutningstagere
om permanent finansiering og
forankring
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Henvendelse af 25/3-21 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion om dansk medieindhold for børn og unge
2361912_0008.png
”...
manuskriptskrivning for børn og unge er en
kunstart som er vigtig at holde fast i som
egenart. Derfor er der brug for en prioritering af
et sted, hvor man på højeste niveau kan fordybe
sig i, lære om, øve sig i og altid diskutere og
udvikle tilgangen til indhold for børn og unge.
Mindst lige så vigtigt er det, at man får adgang til
en stor mængde inspiration, både på tematisk
og formmæssigt niveau, ved at tage
udgangspunkt i børn og unges udgangspunkt
fremfor udelukkende sit eget private. Det er i
virkeligheden utroligt, at vi ikke allerede nu har
en samlet uddannelse, der gør
det.”
AFTAGERNE SIGER:
Ulla Hæstrup, Filmkonsulent, kort- og
dokumentarfilm for børn & unge, DFI
“At
fortælle og skrive for børn og unge er en
kunst! Det, at forene og løfte kompetencen i
forhold til at skrive sjove, vedkommende
fortællinger med kvalitet på tværs af medier for
børn og unge, er en spændende udfordring, som
vi vil følge tæt. Med denne nye uddannelse har
vi store forventninger til et øget og helt
nødvendigt fokus på fremtidens læsere og nye
og innovative bud på udviklingen indenfor
fortællinger rettet mod børn.”
Lotte Hjortshøj, Forlagschef, Gyldendal
Børn & Unge
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Henvendelse af 25/3-21 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion om dansk medieindhold for børn og unge
2361912_0009.png
“Måden,
vi fortæller på, er konstant under
udvikling i nye digitale sammenhænge, men det
gode håndværk forbliver det samme. Der er klart
behov for en uddannelse, som kan skabe en ny
generation af manuskriptforfattere, der naturligt
og selvsikkert bevæger sig på tværs af medier.I
spilbranchen vil det være medvirkende til at
fastholde Danmarks stærke tradition for
innovative universer målrettet mod børn og
unge”
Jeppe Bisbjerg, VP Publishing, JoyPac
AFTAGERNE SIGER:
“Som
stifter af Copenhagen Bombay med netop
den mission for øje, at skabe kvalitet og originale
fortællinger for børn og unge, undres jeg over,
hvor svært det er at finde egnede kompetencer.
Enten søger de bedst egnede en karriere hos
det mere prestigefulde
”voksen”-publicum,
eller
også har børn og unge som målgruppe aldrig
være relevante for dem af uvisse årsager.
Måske fordi uddannelser generelt ikke
understøtter dette som vigtigt og prestigefuldt.
Jeg tror en uddannelse med dette fokus
kombineres smukt med at aktører fra hele
verden kigger på Norden som et nyt marked
indenfor originale fortællinger til børn og unge i
disse år.“
Sarita Christensen, producent og ejer
Copenhagen Bombay
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 128: Henvendelse af 25/3-21 fra Manuskriptskolen for Børnefiktion om dansk medieindhold for børn og unge
2361912_0010.png
“At
skrive den næste store roman for børn
handler om mere end at have en litterær
stemme, det handler også om at få den rigtige
idé til et plot og kunne fastholde den flyvske
læsers opmærksomhed. Omvendt kræver det en
litterær stemme at kunne omsætte et allerede
etableret karakterunivers fra fx et tv-program til
en god roman for børn. På Forlaget Carlsen
arbejder vi netop med begge dele
litterære
stemmer, som har brug for at tænke mere i plot,
og plot-magere, som har brug for at finde deres
litterære stemme
og derfor ser vi absolut et
behov for en cross media manuskriptskole for
børnefiktion.”
AFTAGERNE SIGER:
Kaya Hoff, redaktionschef og Christian
Bach, forlagschef, Forlaget Carlsen
”Denne uddannelse vil være en stor hjælp, fordi
alle redskaber, bøger og uddannelser, der findes
på det her område i dag er målrettet fortællinger
til voksne. Kreative, der vil formidle til børn &
unge, er selv ansvarlige for at skulle ’oversætte’
til metoder for udvikling af indhold til børn. Og vi
’oversætter’ desværre ikke altid rigtigt eller
præcist og udelader elementer, som er vigtige
og elementære, når man beskæftiger sig med
børnemålgrupper. Derfor opnår man sjældent
gode resultater hverken kunstnerisk eller
kommercielt.”
Mikkel Lee, Story Manager, Creative Play
Lab, LEGO