Kulturudvalget 2020-21
KUU Alm.del Bilag 104
Offentligt
Siden regeringen i marts besluttede at lukke Danmark ned, har dansk livemusik, deriblandt artister og
agenter, været under massivt pres. Med få undtagelser har det i snart 12 måneder ikke været muligt at
udføre vores erhverv og selvom der er kommet flere gode hjælpepakker til siden, er der fortsat grene af
vores industri som ikke dækkes. Flere aktører står derfor på fallittens rand, uden mulighed for tilstrækkelig
kompensation, under de nuværende hjælpepakker.
Problemets kerne:
De nuværende ordninger og hjælpepakker tilgodeser ikke de mere etablerede artister, ej heller de
agenter og produktionspersonale der planlægger deres koncerter
Agenterne har alene indtægter fra de koncerter som artisterne afholder (pt. ingen = ingen indtægt)
Agenterne har adgang til lønkompensation, men kan ikke sende medarbejdere hjem (gr. stort
arbejdstryk med at genoprette det tabte)
Arrangørpakkerne tilgodeser som udgangspunkt alene arrangøren og ikke de som producerer
indholdet til koncerter og festivaler (på trods af at de to er 100% afhængige af hinanden)
Siden nedlukningen har vi derfor været i dialog med Kulturministeriet og Ministeren, for at finde løsninger
der tilgodeser alle dele af vores industri. Det til trods, har det ikke været muligt at finde en løsning for alle
og hårdest går det udover Indholdsproducenterne (artist, agent og management), og især de mere
etablerede artister, for hvem Kunststøtteordningen (og Selvstændige ordningen) ikke er tilstrækkelig.
Begge ordninger fungerer utvivlsomt godt for en række mindre artister og musikere, og er blevet klart
forbedret efter man fjernede dokumentationskravet i Kunststøtteordningen, samt hævede loftet i
Selvstændige ordningen, men ordningerne tilgodeser desværre ikke de mere etablerede artister eller
agenterne som planlægger deres koncerter.
Artistens indtægter og udgifter er forskudte, derfor rammer ingen hjælpepakker plet
Udfordringen er for artisterne, at de behandles som lønmodtagere der kan benytte hele summen af den
tildelte kompensation til egen løn, men sådan er etablerede artisters forretning ikke skruet sammen.
Samtidig fungerer disse heller ikke som mange andre selvstændige, da man ikke har fastansatte, men
udelukkende benytter sig af konsulenter og provisionslønnede. Ydermere, skal de udover løn til sig selv og
provision til agent og management, over en længere periode afholde udgifter til leje af udstyr og øvelokale,
indspilning af plade, forsikringer, juridisk bistand og markedsføring. Så artister på dette niveau kan i højere
grad sammenlignes med produktionsselskaber og arrangører.
Økonomien bag de større artister er altså skruet sammen på en måde, der til forveksling ligner de
arrangører - eks. musikfestivaler - der produceres indhold til gennem artistens virke. En festival bruger eks.
et år på at bygge den op, hvor indtægten så ligger koncentreret på afviklingen af selve festivalen. På samme
måde bruger artisten også år på at bygge indholdet til en tour, hvor indtægten ligger koncentreret når
touren afvikles. Går artisten glip af den indtægt, er det ikke kun den ene måneds udgifter der er på spil,
men alt det arbejde og hele den investering der har været, i månederne eller årene op til, af både dem og
deres samarbejdspartnere, herunder agenter og managers, der har sine egne udfordringer. Se endvidere
vedhæftede plancher der viser en artists forretnings- og økosystem.
Agenten har alene indtægter fra artistens koncerter, dem er der pt. ingen af
Udfordringen for agenten ligger i at de udelukkende har indtægter fra de koncerter som artisterne er
engageret til. Så efter et år uden indtægter derfra, og udsigten til mange flere måneder med fortsat
nedlukning, ser det meget dystert ud. Agenturerne har ligesom arrangørerne arbejdet konstant, siden
KUU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 104: Henvendelse modtaget den 15/2-21 fra Danske Agenters Sammenslutning om at aktører i musikindustrien ikke dækkes af hjælpepakker
nedlukningen for et år siden, med at rykke og aflyse koncerter og produktioner. Der arbejdes ihærdigt på at
sætte nye koncerter og produktioner op, til en stærkt begrænset økonomi og reduceret kapacitet, for blot,
grundet myndigheds tvungne restriktioner, at rykke dem til nye perioder eller helt aflyse igen. Og det er
uden en indtægt for det arbejde de har udført, af nu 3 eller 4 omgange.
Agenturerne har adgang til lønkompensation. Men med det nuværende arbejdstryk for at genoprette det
tabte, er det ikke en mulighed at undvære deres medarbejdere.
Arrangørpakken bør sidestille arrangør og indholdsproducent, så begge parter dækkes
De forskellige arrangørpakker tager højde for arrangørernes problematikker ved aflyste arrangementer,
men gør det kun for denne ene part. På trods af, at arrangørs, artisters - inkl. agenters - økonomi ved
koncerter, er uløseligt forbundet, sådan som aftalerne mellem parterne er bygget op. Det er to
produktioner/arbejdsgivere med hver deres udgifter, som mødes i en fælles indtægt genereret af
billetindtægter, og i visse tilfælde statslige eller regionale tilskud til arrangøren.
Ved at sidestille arrangør og indholdsproducent, kunne man fjerne uligheden og sikre en både fair, gensidig
og langt mere robust løsning for begge parter.
Denne løsning vil gavne alle parter, for med den usikkerhed der findes omkring genåbning og
forsamlingsforbud, vil det være forbundet med meget stor usikkerhed, at planlægge koncerter de næste
måneder frem. Derfor er det et vigtigt løsningsrum, for alle der har været økonomisk involveret i et aflyst
arrangement, at de kan søge Arrangørpakken direkte for derigennem at fjerne en del af den nuværende (alt
for høje) risiko.
Endelig kunne det også ligge i løsningsrummet, at skræddersy pakker til Indholdsproducenterne, som man
har gjort det til arrangører, revy, teater, medier m.fl.
Problemet er som beskrevet både stort og udtalt og kræver politisk handling, for at rette op på det sikkert
utilsigtede hul der er opstået i pakkerne, om hvordan og til hvem de fordeles. Men det kræver handling nu,
hvis ikke flere Indholdsproducenter skal gå konkurs og derved ikke kunne opleves, når det igen bliver muligt
for danskerne at gå til koncert og komme ud på landets mange festivaler.
Ovenstående er sendt på vegne af Dansk Agenters Sammenslutning (D.A.S), og de 18 booking bureauer som
er medlemmer.