Kirkeudvalget 2020-21
KIU Alm.del Bilag 53
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken
(Ændring af revisionsklausul)
§1
I lov om trossamfund uden for folkekirken, jf. lovbekendtgørelse nr. 1533
af 19. december 2017, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 25
ændres ”folketingsåret
2021-22”
til: ”folketingsåret
2022-23”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
§3
Stk. 1.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Ændring af revisionsklausul)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Kirkeministeriets overvejelser
3.1.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Ændring af revisionsklausul)
UDKAST
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at ændre revisionsklausulen vedrørende be-
stemmelserne i lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for
folkekirken, således at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af
bestemmelserne senest i folketingsåret 2022-23 frem for i folketingsåret
2021-22.
2. Lovforslagets baggrund
Den 1. januar 2018 trådte lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossam-
fund uden for folkekirken (trossamfundsloven) i kraft. Loven bygger på et
omfattende udvalgsarbejde med inddragelse af eksperter og repræsentanter
for andre trossamfund, herunder gennemførelse af offentlige hørings- og de-
batmøder, som bidrag til udvalgets endelige betænkning nr. 1564/2017.
Med lovens ikrafttræden blev en mangeårig praksis for anerkendelse af tros-
samfund, herunder kriterier for anerkendelse, i vidt omfang videreført. An-
erkendte trossamfund og menigheder blev med loven som noget nyt forplig-
tede til løbende at indberette oplysninger om ændringer i en række forhold,
herunder vedtægter, trosgrundlag, ritualer og medlemstal til et elektronisk
trossamfundsregister. Derudover skal anerkendte trossamfund og menighe-
der årligt udarbejde og indsende det seneste årsregnskab samt oplysninger
om donationer med henblik på offentliggørelse på Trossamfundsregistrets
hjemmeside. Som noget nyt blev der indført et generelt løbende tilsyn med,
at trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for aner-
kendelse, herunder oplysningspligten om stamoplysninger og årsregnskaber
og betingelsen om at de skal overholde dansk lovgivning.
Der var i forbindelse med udvalgsarbejdet, den offentlige debat- og hørings-
proces samt folketingsbehandlingen af udkastet til trossamfundsloven stor
opmærksomhed på, at man med vedtagelsen af en særskilt trossamfundslov
dels indfriede i grundlovens løfteparagraf i § 69 om, at de fra folkekirken
afvigende trossamfunds forhold ordnes ved lov, dels fik skabt klarhed om
rettigheder og pligter og større åbenhed om de anerkendte trossamfunds for-
hold. Trossamfundenes forhold havde hidtil alene været sporadisk reguleret
i forskellige love. Trossamfundsloven indeholder på den baggrund en revi-
sionsbestemmelse i § 25 om, at kirkeministeren i folketingsåret 2021-22
fremsætter forslag om revision af loven med henblik på at sikre, at der efter
nogle år tages stilling til, om loven virker efter hensigten.
Kirkeministerens forslag om revision af loven skal således tage udgangs-
punkt i en vurdering af erfaringerne med lovens bestemmelser i de første år.
3
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Ændring af revisionsklausul)
UDKAST
På grund af Covid19-situationen i Danmark i 2020-21 er der imidlertid
endnu ikke etableret et erfaringsgrundlag i det omfang, som var forudset ved
lovens fastlæggelse af folketingsåret 2021-22 som det passende tidspunkt
for en revision. Der er således på nuværende tidspunkt kun indhøstet erfa-
ringer med indberetning og tilsyn af de to første års regnskaber og donati-
onsoplysninger. Dette vurderes at være et uhensigtsmæssigt spinkelt grund-
lag for en vurdering af erfaringerne med et af de centrale krav i trossam-
fundsloven.
I forbindelse med revisionen ønsker Kirkeministeriet en inddragende pro-
ces, herunder ved møder med trossamfund m.fl., hvilket på grund af Covid-
19-situationen har været vanskeligt. En inddragende proces bidrager erfa-
ringsmæssigt med forståelse for og ejerskab til de løsninger og krav, som
indføres over for trossamfundene.
Med henblik på, at revisionen af trossamfundsloven hviler på et tilstrække-
ligt erfaringsgrundlag, samt at der sker en aktiv medinddragelse af trossam-
fundene, foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 1, at revisionstidspunktet
ændres, sådan at kirkeministeren fremsætter lovforslag om revision af tros-
samfundsloven i folketingsåret 2022-23.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1.1. Gældende ret
Lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken
trådte i kraft den 1. januar 2018. Med loven videreføres en mangeårig prak-
sis for anerkendelse af trossamfund, herunder kriteriet for anerkendelse.
Trossamfundsloven indeholder i § 25 en revisionsbestemmelse om, at kir-
keministeren i folketingsåret 2021-22 fremsætter forslag om revision af lo-
ven.
Det er forudsat i bemærkningerne til lovforslaget, at
»Forslaget
om revision
af loven i folketingsåret 2021-22 vil medvirke til at sikre, at der efter nogle
år tages stilling til, om loven virker efter hensigten«, jf. Folketingstidende
[2017-18], A, L 19 som fremsat, side 49.
Med trossamfundsloven får anerkendte trossamfund og menigheder som no-
get nyt pligt til løbende at indberette en række oplysninger om deres orga-
nisation og økonomi til et elektronisk trossamfundsregister. Det gælder dels
oplysninger om, herunder ændringer i, vedtægter, trosgrundlag, ritualer m.v.
Endvidere skal de anerkendte trossamfund hvert år udarbejde og indsende
4
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Ændring af revisionsklausul)
UDKAST
det seneste årsregnskab samt indberette medlemstallet pr. 1/1 til Trossam-
fundsregistret. Reglerne fremgår af trossamfundslovens §§ 20 og 21 og af
bekendtgørelse nr. 1283 af 15. november 2018 om Trossamfundsregistret
§§ 12-14.
Pligten til at udarbejde, indsende og offentliggøre årsregnskab og oplysnin-
ger om donationer gælder først for årsregnskaber for regnskabsår, der be-
gynder efter lovens ikrafttræden den 1. januar 2018, jf. § 23, stk. 3 i bekendt-
gørelse om Trossamfundsregistret. De første årsregnskaber har således først
skullet indberettes med udgangen af maj 2019, jf. bekendtgørelsens § 23,
stk. 3. Af bekendtgørelse om Trossamfundsregistret § 16 fremgår endvidere,
at årsregnskaberne skal udarbejdes i overensstemmelse med reglerne i års-
regnskabsloven. Dette krav har dog først virkning fra regnskabsår, der be-
gynder 1. januar 2019 eller senere, jf. bekendtgørelsens § 23, stk. 3.
På grund af Covid-19 har fristen for at indberette årsregnskaber i 2020 og
2021 været udsat. Årsregnskaberne for kalenderåret 2019 har således skulle
indberettes med udgangen af august 2020, jf. bekendtgørelse nr. 632 af 16.
maj 2020 om ændring af frist for indsendelse af årsregnskab til Trossam-
fundsregistret i forbindelse med håndtering af COVID-19, mens årsregnska-
berne for kalenderåret 2020 skal være indberettet med udgangen af juni
2021, jf. bekendtgørelse nr. 1022 af 26. maj 2021 om ændring af frist for
indsendelse af årsregnskab til Trossamfundsregistret i forbindelse med
håndtering af COVID-19.
Som noget nyt indebærer trossamfundsloven desuden et generelt løbende
tilsyn med, at trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingel-
serne for anerkendelse, herunder oplysningspligten om stamoplysninger og
årsregnskaber og betingelsen om at de skal overholde dansk lovgivning, jf.
trossamfundslovens § 22. Dette tilsyn varetages af Kirkeministeriet.
3.1.2. Kirkeministeriets overvejelser
Kirkeministerens forslag om revision af loven skal tage udgangspunkt i en
vurdering af erfaringerne med lovens bestemmelser i de første år.
På grund af Covid-19-situationen i Danmark i 2020-21 er der imidlertid
endnu ikke etableret et erfaringsgrundlag i det omfang, som var forudset ved
lovens fastlæggelse af folketingsåret 2021-22 som det passende tidspunkt
for en revision.
5
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Ændring af revisionsklausul)
UDKAST
I løbet af 2018 udviklede Kirkeministeriet Trossamfundsregistret, som blev
sat i drift i november 2018.
Kirkeministeriets tilsyn var i 2019 fokuseret på, at samtlige ca. 450 trossam-
fund og menigheder foretog de i afsnit 3.1.1. nævnte lovpligtige indberet-
ninger af stamoplysninger, samt at de første årsregnskaber blev indberettet
rettidigt (ultimo maj 2019).
I 2020 har Kirkeministeriet gennemført den første stikprøvekontrol af års-
regnskaber 2018 og oplysninger om donationer indberettet til trossamfunds-
registret. Et tilsvarende stikprøvetilsyn af årsregnskaber for 2019 er forsin-
ket som følge af de indførte Covid19-restriktioner siden marts 2020. Det
skyldes, at det er et krav, at de indberettede årsregnskaber er godkendte,
typisk ved generalforsamlinger i trossamfundene, og at det som følge af for-
samlingsforbuddet derfor har været nødvendigt at forlænge fristen for ind-
beretning af årsregnskaberne 2019, sådan at de trossamfund, der har kalen-
deråret som regnskabsår, først skulle indberette regnskaberne ultimo august
2020, jf. bekendtgørelse nr. 632 af 16. maj 2020 om ændring af frist for
indsendelse af årsregnskab til Trossamfundsregistret i forbindelse med
håndtering af COVID-19
Kirkeministeriet har herefter udsendt påmindelser til de trossamfund, der
ikke havde indberettet årsregnskaber og medlemstal og er p.t. ved at gen-
nemføre stikprøvekontrol af årsregnskaber og oplysninger om donationer
for 2019. Dette tilsyn omfatter udover kravene om specifikation af donatio-
ner også tilsyn med, at årsregnskaberne er udarbejdet i overensstemmelse
med reglerne i årsregnskabsloven. Formkravet til årsregnskabernes udform-
ning i overensstemmelse med årsregnskabsloven gælder som nævnt først for
regnskaberne 2019 og frem. Arbejdet med stikprøvetilsynet forventes af-
sluttet i efteråret 2021.
Først i efteråret 2021 foreligger der således erfaringer fra det løbende tilsyn
med medlemstal og stikprøvetilsyn med årsregnskaber for 2 år, som kan
indgå i arbejdet med revisionen af trossamfundsloven.
Fra arbejdet med trossamfundsloven er der endvidere gode erfaringer med
inddragelse af trossamfundene særligt gennem skriftlige oplæg kombineret
med møder med repræsentanter for trossamfund. Mulighederne for at gen-
nemføre en inddragende proces, herunder ved offentlige møder for trossam-
fund m.fl., har dog været vanskeligt på grund af Covid19-situationen. En
inddragende proces bidrager erfaringsmæssigt med forståelse for og ejer-
skab til de løsninger og krav, som indføres over for trossamfundene.
6
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Ændring af revisionsklausul)
UDKAST
Kirkeministeriet har på den baggrund vurderet, at der er behov for en ud-
sættelse af revisionen til folketingsåret 2022-23.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at § 25 i lov om trossamfund uden
for folkekirken ændres således, at kirkeministeren fremsætter forslag om re-
vision af loven i folketingsåret 2022-23 i stedet for i folketingsåret 2021-22.
Ændringen vil ikke få nogen indholdsmæssig betydning men udskyder re-
vision af lov om trossamfund uden for folkekirken fra folketingsåret 2021-
22 til 2022-23.
Som nævnt i afsnit 3.1.3. vil denne udsættelse dels sikre et bedre erfarings-
grundlag med bl.a. de centrale krav i trossamfundsloven om indberetning af
årsregnskaber og oplysninger om donationer ligesom der bliver bedre mu-
lighed for en inddragende proces af de anerkendte trossamfund i Danmark.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for staten, kommunerne eller regionerne, da det er en fortsæt-
telse af praksis, og da der er tale om en udgift, der allerede afholdes af fi-
nansloven.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
7
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Ændring af revisionsklausul)
2439191_0008.png
UDKAST
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august til den 14. septem-
ber 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Danske Kirkers Råd, Dansk Muslimsk Union, Den Islamiske Union i
Danmark, Det Jødiske Samfund, FrikirkeNet og Muslimernes Fællesråd.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
8
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Ændring af revisionsklausul)
2439191_0009.png
UDKAST
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
x
9
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Ændring af revisionsklausul)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 25 i lov om trossamfund uden for folkekirken, at kirkemi-
nisteren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2021-22.
Det følger af den foreslåede ændring af trossamfundslovens § 25, at
”folke-
tingsåret 2021-22”
ændres til ”folketingsåret 2022-23”.
Den foreslåede ændring vil medføre, at revision af trossamfundsloven ud-
sættes til 2022-23.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighedsområde og svarer til
territorialbestemmelsen i trossamfundslovens § 30.
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 53: LOVUDKAST: Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken (Ændring af revisionsklausul)
2439191_0011.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om trossamfund uden for fol-
kekirken, jf. lovbekendtgørelse nr.
1533 af 19. december 2017, foreta-
ges følgende ændring:
§ 25.
Kirkeministeren fremsætter
1.
I
§ 25
ændres ”folketingsåret
forslag om revision af loven i folke-
2021-22”
til: ”folketingsåret 2022-
tingsåret 2021-22.
23”.
11