Kirkeudvalget 2020-21
KIU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2421454_0001.png
23-06-2021
Vores anliggende i dag er:
ikke kun et spørgsmål om
økonomi
men mere et
kirkepolitisk
anliggende – hvor en lille ”sag” indikerer
grundlæggende ændringer i det kirkelige ”landskab”
at værne om en kirkeforståelse, der sikrer
folkekirkelig bredde og
mangfoldighed
De frie kirkelige organisationer og valgmenigheder er
et nødvendigt supplement
Små tilskud – men stor effekt for folkekirken og samfundet som helhed
Sikrer den
store mangfoldighed i folkekirken
En vigtig ”kirkelig del” af det store foreningsDanmark.
1
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Henvendelse af 24/6-21 fra Henrik Bundgaard Nielsen vedr. den præsentation, der blev vist ved det fælles foretræde onsdag den 23. juni 2021 med Folkekirkelige Organisationers Fællesudvalg og De Grundtvigske Valg- og frimenigheder til fælles foretræde om nedlæggelse af Pensionskassen af 1950
2421454_0002.png
23-06-2021
Baggrunden for 1950-betænkningen:
Staten havde ydet
årlige understøttelser til afgåede valgmenighedspræster
Valgmenigheder anerkendtes ved kgl. resolution
Der var givet
forøget pensionsanciennitet til præster,
der fra virksomhed i sådanne institutioner var overgået til
embede i folkekirken.
Arbejdet indenfor disse institutioner hviler i et vist omfang på
en offentlig anerkendelse
og med delvis
offentlig
støtte
Disse institutioner har direkte aflastet folkekirken eller har
påtaget sig løsning af opgaver, der i særlig grad må
anses for at være fælles for hele samfundet
Understøttelse af private frie kirkelige organisationer var således en del af argumentationen for ordningen i 1950.
Pensionskassens indførelse i 1950 er
Kirkeministeriets stadfæstelse
af en lang tradition og en politisk holdning.
Pensionskassen af 1950 kan ses som
et symbol
på den positive holdning til det frie kirkelige arbejde.
Spørgsmålet er hvordan politikerne kan og vil lade denne anerkendelse komme til fortsat udtryk, hvis
Pensionskassen af 1950 ophører.
2006-betænkning
I betænkning 1477 om ” Opgaver i sogn, provsti og stift” fremhæves, at
”den større
handlefrihed og det engagement, der typisk kendetegner de frivillige organisationer,
kan være en særlig fordel.”
Fokus på de såkaldte kerneopgaver for folkekirken:
gudstjeneste, undervisning, diakoni og mission.
2
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Henvendelse af 24/6-21 fra Henrik Bundgaard Nielsen vedr. den præsentation, der blev vist ved det fælles foretræde onsdag den 23. juni 2021 med Folkekirkelige Organisationers Fællesudvalg og De Grundtvigske Valg- og frimenigheder til fælles foretræde om nedlæggelse af Pensionskassen af 1950
2421454_0003.png
23-06-2021
Jacob Heinsen - 2007
Der er ”mange fordele” i den
arbejdsdeling
hvor den officielle folkekirke primært ”har taget sig af
gudstjenester og de kirkelige handlinger, mens
organisationerne har stået for kirkelig undervisning, diakoni
og mission.”
Mogens Mogensen – Den danske folkekirkemodel - 2007
En lang tradition for at ”folkekirken – i et
samspil mellem den officielle folkekirke og de frie kirkelige
organisationer
– kan løse de opgaver, som vi står overfor i dag.”
FUVs nye undersøgelse af folkekirkens medlemmer
Tabel 27:
Hvis folkekirken skal prioritere sine midler, hvor vigtig
synes du så, at følgende aktiviteter er?
(Fra ”Religiøsitet og forholdet til folkekirken 2020” – FUV)
At vedligeholde kirkegårdene godt
At hjælpe syge, gamle og socialt udsatte
At arrangere kirkelige tilbud for børn og unge
86 %
86 %
69 %
At holde kirkerne åbne for dem, som vil bede eller meditere 76 %
At bevare traditionerne
At deltage i internationalt hjælpearbejde
78 %
64 %
3
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Henvendelse af 24/6-21 fra Henrik Bundgaard Nielsen vedr. den præsentation, der blev vist ved det fælles foretræde onsdag den 23. juni 2021 med Folkekirkelige Organisationers Fællesudvalg og De Grundtvigske Valg- og frimenigheder til fælles foretræde om nedlæggelse af Pensionskassen af 1950
2421454_0004.png
23-06-2021
En evt. nedlæggelse af Pensionskassen af 1950 har et
kirkepolitisk
anliggende – og ikke kun et økonomisk
En lille ”sag” kan indikere, at der er
grundlæggende ændringer på vej i det
kirkelige ”landskab”
Er vi ved at forlade den
kirkeforståelse,
hvor anerkendelse af og støtte til
det frie kirkelige organisationsarbejde sikrer
folkekirkelig bredde og
mangfoldighed??
Demokratisk
underskud
Kritisk blik på processen omkring ønsket om at
nedlægge Pensionskassen af 1950
for bestyrelsesmedlemmer i Pensionskassen af 1950
for medlemmerne af Pensionskassen af 1950
for de organisationer, valgmenigheder mm., som har nogle af
deres ansatte optaget i Pensionskassen af 1950
4
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Henvendelse af 24/6-21 fra Henrik Bundgaard Nielsen vedr. den præsentation, der blev vist ved det fælles foretræde onsdag den 23. juni 2021 med Folkekirkelige Organisationers Fællesudvalg og De Grundtvigske Valg- og frimenigheder til fælles foretræde om nedlæggelse af Pensionskassen af 1950
2421454_0005.png
23-06-2021
Normalisering?? - eller manglende
”parallelisering”
Ved nedlæggelse af pensionskasser for f.eks. de frie grundskoler afskaffedes
samtidig tjenestemandsansættelse på det pågældende område.
Ved en evt. nedlæggelse Pensionskassen af 1950 er fortsat 80-90 % af præsterne
ansat som tjenestemænd
Bevarelse af
et vitalt ”flow”
5
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Henvendelse af 24/6-21 fra Henrik Bundgaard Nielsen vedr. den præsentation, der blev vist ved det fælles foretræde onsdag den 23. juni 2021 med Folkekirkelige Organisationers Fællesudvalg og De Grundtvigske Valg- og frimenigheder til fælles foretræde om nedlæggelse af Pensionskassen af 1950
2421454_0006.png
23-06-2021
En værdifuld
erfaringsudveksling og gensidig inspiration
mellem de
folkekirkelige organisationer, valgmenighederne og folkekirken
Præster tilfører organisationerne og valgmenigheder
indsigt om og fra
folkekirken,
og efterfølgende kan de tage
erfaringer og kompetencer fra
organisationsverdenen
med ind i folkekirken - f.eks. om inddragelse af
frivillige.
I en tid med
præstemangel
er det også vigtigt at fastholde og sikre denne
bevægelighed mellem folkekirkens tjenestemandspræstestillinger og
teologers ansættelse i kirkelige organisationer og valgmenigheder.
Mulige fremtidsløsninger for at sikre dette flow:
At Kirkeministeriet sammen med Finansministeriet/Skatteministeriet – såfremt der sker en
nedlæggelse af Pensionskassen af 1950 – f.eks. tilretter gældende
Vejledning om fastsættelse af
pensionsalderen for tjenestemænd i staten, folkeskolen og folkekirker m.fl.,
så det eksplicit
nævnes, at
beskæftigelse i DSUK, valgmenigheder og frie folkekirkelige organisationer
(kunne
defineres som organisationer, der optages kollekt til på Folkekirkens kollektliste)
giver ret til at
få pensionsanciennitet overført ved senere ansættelse i en tjenestemandsstilling i folkekirken.
At de ansatte – eller de ansættende organisationer og valgmenigheder –
indbetaler på en
pensionsordning
svarende til den til enhver tid gældende indbetaling for OA-præster
DSUK har fået tilsagn om via Finansloven at få dækning af øgede udgifter til pension, men vil
have gavn af ovenstående forslag for at
fastholde rekruttering af præster ind og ud
af DSUK
6
KIU, Alm.del - 2020-21 - Bilag 47: Henvendelse af 24/6-21 fra Henrik Bundgaard Nielsen vedr. den præsentation, der blev vist ved det fælles foretræde onsdag den 23. juni 2021 med Folkekirkelige Organisationers Fællesudvalg og De Grundtvigske Valg- og frimenigheder til fælles foretræde om nedlæggelse af Pensionskassen af 1950
2421454_0007.png
23-06-2021
Hvad nu mht. fremtiden for Pensionskassen af 1950?
Udvalgsarbejde eller lign.
med inddragelse af de berørte parter
Uafklarede forhold for medlemmerne af Pensionskassen
Udskyde processen
En opfordring til at Kirkeudvalgets medlemmer arbejder for at processen med at nedlægge
Pensionskassen af 1950
udskydes mindst et år
og at
repræsentanter fra de berørte parter i den
nuværende pensionskasse – DSUK, de frie kirkelige organisationer og valgmenighederne - indkaldes til
forhandling
om hvordan det vitale flow af præster mellem folkekirken og organisationer mm. sikres.
Afsluttende kommentar:
Ikke kun et spørgsmål om
økonomi
Pensionskassen af 1950 kan ses som
et symbol
for anerkendelsen af og støtten til de frie kirkelige
organisationers og valgmenigheders arbejde med at løse en række af folkekirkens kerneopgaver
Folkekirkeordningen
er på spil
Fastholde
en bred folkekirkelig forståelse,
hvor valgmenigheder og frie kirkelige organisationer
ses, anerkendes og støttes som væsentlige aktører i folkekirken
7