Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 90
Offentligt
2291365_0001.png
Lovtidende A
Bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
1)
I medfør af § 2 a, § 22 stk. 4 og 11, § 51 a, stk. 5, § 69,
stk. 5, nr. 9, § 69, stk. 6, § 78, stk. 7-8 og 14, § 88 og §
90, nr. 1, i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 119
af 6. februar 2020, § 3, § 14, stk. 2 og 5, § 28c, stk. 5, §
37 a, stk. 2, § 44, stk. 4, § 47, stk. 5, § 50 og § 52, nr. 1
og 2, i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr.
126 af 6. februar 2020, og § 2 a, § 22, stk. 2, § 23 c, stk. 4
og 5, § 23 d, stk. 3, § 26 a, nr. 1 og 2, § 28 a, stk. 3, § 28
b, stk. 2 og 9, og § 34, stk. 2, i lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1215 af 14. august 2020, fastsættes:
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse har til formål at fremme net-
og distributionsvirksomheders realisering af omkostningsef‐
fektive energibesparelser til gavn for energiforbrugerne og
samfundet.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhedernes indsats skal
have fokus på realisering af energibesparelser i slutforbru‐
get, som ikke ville være blevet realiseret uden net- og distri‐
butionsvirksomhedernes indsats.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1)
Aktør: En virksomhed, som indgår aftale med en net-
eller distributionsvirksomhed om aktiviteter efter ka‐
pitel 2 eller om gennemførelse af energispareaktivi‐
teter som nævnt i kapitel 3. En aktør kan være en
koncernforbunden virksomhed.
2)
Kvotebelagte brændsler: Brændsler til anvendelse i
anlæg og virksomheder, som er omfattet af CO2-kvo‐
teordningen, jf. lov om CO2-kvoter.
3)
Ikke-kvotebelagte brændsler: Brændsler, som anven‐
des i øvrige anlæg og virksomheder, der ikke er om‐
fattet af CO2-kvoteordningen, jf. lov om CO2-kvoter.
4)
Deltagende part: En virksomhed eller et offentligt or‐
gan, der har forpligtet sig til at nå visse mål i henhold
til en frivillig aftale eller er omfattet af et nationalt
politisk lovgivningsinstrument.
5)
Distributionsvirksomhed: En naturgas- eller varmedi‐
stributionsvirksomhed, jf. nr. 18 og 23.
6)
Effektiv individuel opvarmning og køling: En forsy‐
ningsmulighed inden for individuel opvarmning og
køling, som sammenlignet med effektiv fjernvarme og
fjernkøling målbart reducerer den tilførsel af ikkeved‐
varende primærenergi, der er påkrævet for at forsyne
en enhed af leveret energi inden for en relevant sy‐
stemgrænse, eller som kræver den samme tilførsel af
ikke-vedvarende primærenergi men til en lavere pris,
under hensyntagen til påkrævet energi i forbindelse
med udvinding, omdannelse, transport og distribution.
Effektiv opvarmning og køling: En mulighed for op‐
varmning og køling, som sammenlignet med et grund‐
scenarie, der afspejler en business-as-usual-situation,
målbart reducerer den tilførsel af primærenergi, der er
påkrævet for på en omkostningseffektiv måde at for‐
syne en enhed af leveret energi inden for en relevant
systemgrænse som vurderet i den cost-benefit-analy‐
se, som er omhandlet i direktivet om energieffektivi‐
tet, under hensyntagen til påkrævet energi i forbindel‐
se med udvinding, omdannelse, transport og distribu‐
tion.
Endeligt energiforbrug: Al energi leveret til indu‐
stri, transport, husholdninger, tjenesteydelser og land‐
brug. Omfatter ikke leverancer til energiomdannelses‐
sektoren og energiindustrien selv.
Energi: Alle former for energiprodukter, brændsel,
varme, vedvarende energi, elektricitet og andre former
for energi som defineret i artikel 2, litra d, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1099/2008
af 22. oktober 2008 om energistatistik.
Energiforbrug i transportsektoren: Energiforbrug som
anvendes til al vejtransport med indregistrerede kø‐
retøjer, togdrift, herunder elforbrug til tog, signaler
m.v. samt luft- og skibsfart. Intern transport inden for
virksomheden, herunder brug af landbrugstraktorer,
fiskerifartøjer, vandingsmaskiner m.v. er en del af er‐
hvervenes procesenergiforbrug, og det er dermed ikke
transport.
Energispareaftalen: Aftale af 16. december 2016 om
energiselskabernes energispareindsats mellem energi-,
7)
8)
9)
10)
11)
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energief-
fektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315,
side 1, som ændret ved Rådets direktiv 2018/2002/EU af 11. december 2018, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 210.
DB000210
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2020-10812
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
2
12)
13)
14)
15)
16)
17)
18)
19)
20)
21)
22)
forsynings- og klimaministeren og net- og distributi‐
onsvirksomhederne inden for el, natur- gas, fjernvar‐
me og olie repræsenteret ved Dansk Energi, HMN
GasNet, Dansk Gas Distribution, NGF Nature Ener‐
gy, Dansk Fjernvarme, Foreningen Dansk Kraftvar‐
meværker samt Energi- og Olieforum med senere æn‐
dringer.
Energisparedifferencer: Afvigelser opgjort pr. 31. de‐
cember i et reguleringsår mellem en netvirksomheds
opkrævede indtægter til dækning af nettoomkostnin‐
ger til realisering af energibesparelser og den midlerti‐
dige forhøjelse af dens indtægtsramme, jf. § 21, stk.
1. Højere indtægter end den midlertidige forhøjelse
af indtægtsrammen udgør en energisparedifference i
kundernes favør. Lavere indtægter end den midlertidi‐
ge forhøjelse af indtægtsrammen udgør en energispa‐
redifference i virksomhedens favør.
Energispareprojekt: Et projekt, der søger at gennemfø‐
re en eller flere konkrete energispareaktiviteter, jf. stk.
2.
Energitjeneste: Fysisk gavn, nytteværdi eller gode
fremkommet ved at kombinere energi med energief‐
fektiv teknik eller tiltag, der kan omfatte de drifts-,
vedligeholdelses- og kontrolaktiviteter, der er nødven‐
dige for at tilvejebringe tjenesten, som leveres på
basis af en kontrakt, og som under normale omstæn‐
digheder har vist sig at medføre kontrollerbare forbed‐
ringer af energieffektiviteten eller primærenergibespa‐
relser, der kan måles eller anslås.
Et energispareprojekts tilbagebetalingstid: Forholdet
mellem investeringen (fratrukket tilskud) og værdien
af første års energibesparelse.
Forpligtet part: En energidistributør, der er bundet af
den nationale ordning for energispareforpligtelser, jf.
nr. 5 og 20.
Kollektivt produktionsanlæg: El- og varmeprodukti‐
onsanlæg, som leverer energi til et kollektivt forsy‐
ningsnet, dog for anlæg hos slutbrugere krav om
min. årlig levering af varme til offentlige net over 10
TJ eller med en el-effekt over 5 MW.
Naturgasdistributionsvirksomhed: Enhver virksom‐
hed, der varetager transport af naturgas via lokale eller
regionale ledningsnet med henblik på levering til for‐
brugere, jf. § 6, nr. 2 og 4, i lov om naturgasforsyning.
Nettab: Tabene i transmissions- og distributionsnette‐
ne, inklusiv tab i transformatorer, pumper, målere,
regulatorer m.v. hele vejen fra el- og varmeprodukti‐
onsanlæg og gasbehandlingsanlæg til levering til for‐
brugerne.
Netvirksomhed: En kollektiv elforsyningsvirksomhed,
der udøver netvirksomhed med bevilling i medfør af
bestemmelserne i § 19, stk. 2, i lov om elforsyning.
Primærenergiforbrug: Indenlandsk bruttoforbrug,
bortset fra ikke-energirelaterede anvendelser.
Sikring af realiseringen af energibesparelser: Net-
og distributionsvirksomhedernes gennemførelse eller
medvirken til gennemførelse af energibesparelser hos
slutbrugerne efter bestemmelserne i kapitel 3.
Varmedistributionsvirksomhed: En virksomhed, som
har til formål at levere energi i form af opvarmet
vand, damp eller andre brændbare gasarter end natur‐
gas til forbrugere med henblik på bygningers opvarm‐
ning eller forsyning med varmt brugsvand, jf. § 28 a,
stk. 2, i lov om varmeforsyning.
24) Energispareaktiviteter: Energibesparelser i det endeli‐
ge energiforbrug i alle sektorer i Danmark, samt af‐
grænsede energibesparelser i net og i forbindelse med
energiproduktion jf. stk. 2, nr. 3-5. Energibesparelser
som realiseres på Færøerne og i Grønland kan ikke
medregnes.
Stk. 2.
Følgende energispareaktiviteter kan medregnes i
energispareaktiviteter efter stk. 1, nr. 24:
1) Etablering af lokale VE-anlæg, som begrænser beho‐
vet for tilførsel af energi til den konkrete forbruger,
kan medregnes som en besparelse, jf. dog stk. 3, nr.
4. Hvis en fremstillingsvirksomhed eller et rensnings‐
anlæg etablerer et energianlæg, som f.eks. forbrænd‐
ings- eller forgasningsanlæg, til udnyttelse af eget pro‐
duceret affald, kan der ikke medregnes en energibespa‐
relse, hvis der fra anlægget er mulighed for at eksporte‐
re el eller gas ud af virksomheden.
2) Udnyttelse af overskudsvarme kan medregnes som
en energibesparelse, hvis det reducerer virksomhedens
nettoenergiforbrug.
3) Der kan medregnes energibesparelser opnået ved re‐
duktion af tabene i transmissions- og distributionsnette‐
ne, jf. § 8, stk. 1, nr. 3, selvom det ikke er en del af det
endelige energiforbrug.
4) Der kan medregnes energibesparelser opnået ved eta‐
blering af solfangere til fjernvarmeproduktion, som er
godkendt senest den 30. juni 2018 og idriftsat senest
30. juni 2019.
5) Fra 2017 kan der medregnes energibesparelser i forbin‐
delse med etablering af nye el- eller gasdrevne varme‐
pumper til fjernvarmeproduktion.
Stk. 3.
Følgende energispareaktiviteter kan ikke medreg‐
nes i energispareaktiviteter efter stk. 1, nr. 24:
1) Energibesparelser i forbindelse med energiforbruget til
international skibsfart kan ikke medregnes.
2) Energibesparelser i forbindelse med national og inter‐
national luftfart kan ikke medregnes.
3) Der kan ikke medregnes en energibesparelse som følge
af et projekt, der ikke overholder gældende regler og
lovgivning, herunder bygningsreglementet.
4) Der kan ikke medregnes energibesparelser i forbindelse
med:
a. Solvarmeanlæg på bygninger, som er tilsluttet
fjernvarme, medmindre anlæggene indgår som en
del af fjernvarmeværkets forsyningsstrategi.
b. Solceller.
c. Vindmøller, herunder også husstandsmøller.
d. Vandkraftanlæg.
e. Gårdbiogasanlæg og biogasfællesanlæg.
5) Raffinaderiernes energiforbrug samt energiforbrug ved
indvinding af olie og naturgas er ikke en del af det en‐
23)
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
3
6)
7)
delige energiforbrug, og besparelser i forbindelse med
dette forbrug kan derfor ikke medregnes.
Energiforbruget i kollektive produktionsanlæg, fjern‐
varmeværker, elværker, kraftvarmeværker m.v., er ikke
en del af det endelige energiforbrug, og besparelser
heri kan således ikke medregnes. Der kan heller ik‐
ke medregnes energibesparelser i eksisterende produk‐
tionsanlæg hos slutbrugere, hvorfra der leveres varme
til offentlige net på over 10 TJ årligt, eller som har
en installeret eleffekt på mindst 5 MW. Der kan dog
medregnes energibesparelser ved etablering af nye sol‐
fangere og nye varmepumper til fjernvarmeproduktion,
jf. stk. 2, nr. 4 og 5.
Der kan ikke medregnes energibesparelser fra hulmurs‐
isolering.
Kapitel 2
Information om energibesparelser til forbrugerne,
kortlægning af energiforbrug
§ 3.
Distributionsvirksomhederne kan give oplysning til
alle forbrugerkategorier i forsyningsområdet om mulighe‐
derne for at opnå energibesparelser, herunder ved individu‐
el rådgivning af forbrugerne, generel information, hjemme‐
sider, informationsmateriale, undervisning og anden oplys‐
ningsvirksomhed.
§ 4.
Net- og distributionsvirksomhederne skal kortlægge
deres energilevering i deres forsyningsområde fordelt på for‐
brugerkategorier og kategorier af energianvendelse.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal offentlig‐
gøre informationer om energiforbrug, som fremkommer ved
kortlægningen, på en offentligt tilgængelig hjemmeside eller
på anden tydelig måde eller meddele disse informationer
efter anmodning. I anmodningen skal de informationer, som
ønskes meddelt, være identificeret.
Stk. 3.
Informationer, som muliggør identificering af ener‐
giforbrug hos en enkelt forbruger, må kun offentliggøres
eller meddeles som nævnt i stk. 2 efter skriftligt samtykke
fra den pågældende. Et sådant samtykke kan til enhver tid
tilbagekaldes.
§ 5.
Net- og distributionsvirksomhederne kan udføre op‐
gaverne efter dette kapitel selv, i fællesskab med andre net-
og distributionsvirksomheder eller ved aftale med en eller
flere aktører.
Kapitel 3
Realisering af energibesparelser
§ 6.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre, at der
realiseres dokumenterbare energibesparelser gennem ener‐
gispareprojekter i et omfang, der opfylder de i bilag 1 nævn‐
te energibesparelsesmål.
Stk. 2.
Til opfyldelsen af energisparemålene kan net-
og distributionsvirksomhederne medregne energibesparelser,
der tilskrives som realiserede af virksomhederne efter § 7,
og som opgøres efter § 8.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal efter reg‐
lerne i denne bekendtgørelse og energispareaftalen opfylde
deres energibesparelsesforpligtelse så omkostningseffektivt
som muligt.
Stk. 4.
Net- og distributionsvirksomhederne skal indberet‐
te energibesparelserne for det år, hvor realiseringen og doku‐
mentationen af den konkrete energibesparelse er afsluttet, jf.
dog stk. 5. Indberetningen skal ske i overensstemmelse med
§ 11, stk. 3, nr. 1.
Stk. 5.
En net- eller distributionsvirksomhed kan dog afta‐
le med aktører, som net- eller distributionsvirksomheden har
indgået aftale om gennemførelse af energispareaktiviteter
med, at overdragelsen af dokumenterede energibesparelser
fra slutbrugeren til net- eller distributionsvirksomheden via
aktøren udskydes til det følgende år.
Stk. 6.
Net- eller distributionsvirksomhederne skal til
Energistyrelsen indberette ændringer til allerede foretagne
indberetninger af energibesparelser som korrektioner. Æn‐
dringerne kan indberettes til Energistyrelsen én gang årligt
samtidig med indberetningen efter stk. 4.
Stk. 7.
Ved opfyldelse af energisparemålene, jf. stk. 1, og
opgørelse og indberetning af besparelserne anvendes de i
bilag 4 oplyste energiindhold for specifikke brændsler. Der
kan dog anvendes andre faktorer for energiindhold for speci‐
fikke brændsler, i det omfang disse er aftalt i energisparea‐
ftalen.
§ 7.
Realiserede energibesparelser kan tilskrives net- og
distributionsvirksomhederne, såfremt de opfylder betingel‐
ser i stk. 2-7.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne kan tilskrives
realiseringen af en energibesparelse, når virksomhederne har
gennemført energispareaktiviteter eller har medvirket hertil,
f.eks. ved sagkyndig bistand, ved organisering eller ved
finansiel involvering, der medvirker til at reducere omkost‐
ningerne for slutbrugeren, jf. i øvrigt § 9, om indgåelse af
aftale om gennemførelsen, gennem konkrete energispareak‐
tiviteter hos en eller flere konkrete slutbrugere, jf. stk. 3,
som enten kan opgøres specifikt eller efter standardiserede
metoder, jf. § 8, stk. 1.
Stk. 3.
Net- eller distributionsvirksomheden skal i alle
energispareprojekter have en skriftlig dokumentation for
net- eller distributionsvirksomhedens involvering forud for
påbegyndelsen af realiseringen af besparelsen. Net- og dis‐
tributionsvirksomhederne kan således ikke indberette bespa‐
relser, som kommer, uden at net- eller distributionsvirksom‐
hederne er involverede, inden realiseringen påbegyndes. En
aftale mellem en net- eller distributionsvirksomhed og en
slutbruger kan eventuelt gå via et eller flere aktørled.
Stk. 4.
Slutbrugeren har ret til at lade en net- eller distri‐
butionsvirksomhed tilskrive realiseringen af en energibespa‐
relse. Slutbrugeren kan aftale at overdrage retten til en net-
eller distributionsvirksomhed, eventuelt via en aktør. Lejer
eller leaser slutbrugeren den bygning, anlæg, udstyr eller
lignende, hvor energibesparelsen gennemføres, er det ejeren
af den pågældende bygning, anlæg, udstyr eller lignende,
som kan overdrage en ret til at tilskrive realiseringen af
energibesparelsen til en bestemt net- eller distributionsvirk‐
somhed. Hvis en tredjepart eller aktør afholder investeringen
i forbindelse med realiseringen af en energibesparelse, kan
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
4
det dog aftales, at vedkommende har ret til at overdrage
retten til at lade energibesparelsen tilskrives en net- eller
distributionsvirksomhedens opgørelse efter § 6, stk. 4.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomheder kan, foruden de
aktiviteter, der fremgår af stk. 2-4, tilskrive sig den samlede
energibesparelse, der følger af de gennemførte energispare‐
aktiviteter, som opgøres efter § 8, i følgende tilfælde, jf. dog
stk. 6:
1) I forhold til nye bygninger, hvis aktiviteten konkret
medvirker til, at en ny bygning har et lavere energifor‐
brug, end hvad der følger af de gældende krav for den
pågældende bygning.
2) For øvrige områder, hvor der i lovgivningen er fastsat
krav om energieffektivisering, eller hvor en myndighed
har indgået aftaler med berørte parter om energieffekti‐
visering.
Stk. 6.
I forhold til projekter, der modtager eller har mod‐
taget tilskud eller tilsagn om tilskud fra tilskudsordningen
for vedvarende energi til proces, jf. lov nr. 607 af 12. juni
2013 i lov om tilskud til fremme af vedvarende energi i virk‐
somheders produktionsprocesser, kan net- og distributions‐
virksomhederne kun medregne opnåede energibesparelser, i
det omfang de på anden måde end ved tilskud udbetalt til
slutforbrugeren medvirker til, at de relevante energieffekti‐
viseringer gennemføres, jf. stk. 2-4.
Stk. 7.
En gennemført energibesparelse kan kun tilskrives
én net- eller distributionsvirksomhed efter opgørelsen i § 6,
stk. 4.
Stk. 8.
Retten til at lade en energibesparelse indgå i net-
eller distributionsvirksomhedens opgørelse efter § 6, stk.
4, kan overdrages fra en net- eller distributionsvirksomhed
til en anden, eventuelt via en mellemmand, som har en
skriftlig fuldmagt fra den overdragende net- eller distributi‐
onsvirksomhed. En sådan overdragelse kan kun ske, inden
besparelserne indberettes til Energistyrelsen. Net- og distri‐
butionsvirksomheder, der har indberettet energibesparelser
svarende til mere end deres samlede mål frem til den 31.
december 2020, kan dog sælge allerede indberettede energi‐
besparelser på markedsmæssige vilkår. Der kan maksimalt
frasælges den mængde energibesparelser, som bevirker, at
net- og distributionsvirksomheden efter salg har en samlet
overdækning på 10 % i forhold til dens mål i det sidste
år. Indtægterne fra salget indgår i nettoomkostningerne jf.
§ 20. Salgssummen skal bogføres som en særskilt indtægts‐
post.
Stk. 9.
Dokumentationen for energibesparelser efter stk.
8 skal til enhver tid være tilgængelig for den virksomhed,
som indberetter energibesparelsen til Energistyrelsen. Over‐
dragelse fra én net- eller distributionsvirksomhed til den
indberettende virksomhed skal være dokumenteret hos såvel
den købende som den sælgende virksomhed.
§ 8.
Energibesparelser, som ifølge § 7 anses for realiseret
af net- og distributionsvirksomhederne, opgøres efter en af
følgende metoder, som er i overensstemmelse med bilag 5:
1) Ved en standardiseret energispareaktivitet hos en slut‐
bruger opgøres energibesparelsen på grundlag af gene‐
relle standardværdier. Standardværdierne udarbejdes af
parterne i energispareaftalen og fastsættes af Energisty‐
relsen. Standardværdierne offentliggøres på Energisty‐
relsens hjemmeside.
2) Ved en konkret energispareaktivitet hos en slutbruger
inden for områder, hvor der ikke findes en standard‐
værdi, opgøres energibesparelsen specifikt.
3) I forbindelse med aktiviteter, der reducerer nettabene,
kan der ved renovering af net m.v., som er teknisk
udtjent eller som af andre grunde renoveres, alene
medregnes den besparelse, som fremkommer ved valg
af løsninger, som er bedre end den gennemsnitlige
energieffektivitet for nye anlæg. Ved optimering af led‐
ningsnet, som ikke er teknisk udtjent, og som ikke er
40 år gamle, kan den fulde besparelse i forbindelse
med optimeringen medregnes. Besparelserne opgøres
specifikt og dokumenteres. Ved gennemførelse af ener‐
gispareaktiviteter i form af reduktion af tab i egne net,
kan der alene medregnes ekstra omkostninger, som er
knyttet til valg af løsninger, som er bedre end dagens
standard for nye anlæg. I det omfang disse ekstra om‐
kostninger ikke kan opgøres, fastsættes de som forrige
års gennemsnitlige omkostning pr. kWh for alle parter i
energispareaftalen.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse overfor en
net- eller distributionsvirksomhed om, hvorvidt en løsning,
som omfattet af stk. 1, nr. 3, er bedre end dagens standard,
herunder specificering af hvilke dele af løsningen, der ikke
er i overensstemmelse med henholdsvis kravet om at være
bedre end dagens standard eller at være en forbedring, som
ellers ikke ville have været gennemført, samt hvor stor en
energibesparelse i kWh, der er i overensstemmelse med kra‐
vet om at være bedre end dagens standard.
Stk. 3.
For energibesparelser, hvor aftalen med slutbruge‐
ren er indgået efter 1. januar 2017, vægtes første-års-bespa‐
relsen med de prioriterings- og konverteringsfaktorer, som
fremgår af bilag 2.
Stk. 4.
Net- og distributionsvirksomhederne kan ikke i
forbindelse med opfyldelse af energispareforpligtelsen yde
finansiel støtte til energispareaktiviteter, hvis den simple til‐
bagebetalingstid for projektet inklusiv tilskud derved bliver
mindre end 1 år. Dog kan net- og distributionsvirksomheder‐
ne yde rådgivning m.v. til energispareaktiviteten i de tilfæl‐
de, hvor tilbagebetalingstiden for projektet er mindre end ét
år.
§ 9.
En net- eller distributionsvirksomhed, som vil sikre
realiseringen af energibesparelser ved aktiviteter som nævnt
i stk. 2 og 4, skal indgå aftale med en aktør om, at den‐
ne gennemfører aktiviteterne for net- eller distributionsvirk‐
somheden.
Stk. 2.
I forbindelse med energispareaktiviteter omfattet
af § 2, stk. 2, nr. 4 og 5, i eget forsyningsområde og inden
for egen energiart skal net- eller distributionsvirksomheden
indgå aftale som nævnt i stk. 1, hvis virksomheden vil:
1) gennemføre konkrete energibesparelsesaktiviteter hos
slutbrugere, herunder installationsarbejder, energieffek‐
tivisering af udstyr og processer m.v. eller
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
5
deltage i salg af energieffektivt udstyr eller forestå fi‐
nansiering af energibesparelser.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne kan selv:
1) gennemføre aktiviteter omfattet af § 2, stk. 2, nr. 1, i
det omfang de realiserer energibesparelser i egne net
eller via målere inkl. aflæsnings- og overvågningsud‐
styr,
2) etablere kollektive solvarmeanlæg, jf. § 2, stk. 2, nr.
4, og etablere varmepumper til fjernvarmeproduktion,
jf. § 2, stk. 2, nr. 5, i det omfang det er en del af
virksomhedens egen varmeproduktion, og
3) gennemføre besparelser, jf. § 2, stk. 1, nr. 24.
Stk. 4.
I forbindelse med gennemførelse af energispare‐
aktiviteter efter kapitel 3 af enhver art uden for eget forsy‐
ningsområde eller uden for egen energiart skal net- eller
distributionsvirksomheden indgå aftale som nævnt i stk.
1. Dog kan net- og distributionsselskaber selv give generel
information om selskabets energispareindsats og indgå kon‐
trakter direkte med en forbruger om finansiel involvering,
herunder køb af en besparelse, medmindre der er tale om en
finansiering, der indeholder et låneelement.
Stk. 5.
Net- og distributionsvirksomhedernes energispare‐
mål, mængden af realiserede energibesparelser og disses
procentuelle fordeling på sektorer samt liste med aktører
de samarbejder med tilgængeliggøres over for aktører og
slutbrugere på virksomhedernes hjemmesider.
§ 10.
Net- og distributionsvirksomhederne skal dokumen‐
tere, at energibesparelserne overholder §§ 6-8, og at energis‐
paremålene, jf. bilag 1, er opfyldt.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre,
at dokumentationen i skriftlig form, herunder elektronisk,
er tilgængelig og kan udleveres til Energistyrelsen, Forsy‐
ningstilsynet eller Energiklagenævnet i forbindelse med dis‐
se myndigheders tilsyn eller behandling af klager i 5 år
efter indberetningen af energibesparelsen. Når net- og distri‐
butionsvirksomhederne har indgået aftale med en aktør om
varetagelse af energispareforpligtelsen, skal der foreligge
en konkret aftale om, hvordan aktøren håndterer og opbeva‐
rer dokumentationen. Er dokumentationen for energibespa‐
relser, som allerede er indberettet, ikke længere tilgængelig,
f.eks. fordi dokumentationen lå hos en aktør, som er gået
konkurs, skal energibesparelsen korrigeres i førstkommende
indberetning.
Stk. 3.
Net- og distributionsvirksomhederne skal sikre eta‐
blering af et kvalitetssikringssystem og gennemførelse af
kvalitetssikring i overensstemmelse med bestemmelserne i
bilag 3. Kvalitetssikringssystemet skal sikre, at virksomhe‐
dens dokumentation og indberetning, herunder også doku‐
mentationen for besparelser, som er udført af underleveran‐
dører eller tredjepart, der agerer på virksomhedens vegne,
er retvisende og opfylder de fastsatte krav. Virksomhederne
skal én gang om året gennemføre en kvalitetskontrol samt
audit, jf. bilag 3. Ved mindst hver anden gennemførelse
af kvalitetskontrol og audit skal denne gennemføres af en
uafhængig tredjepart.
2)
Kapitel 4
Samarbejde om energispareaktiviteter mellem net- og
distributionsvirksomheder
§ 11.
Net- og distributionsvirksomhederne skal samarbej‐
de i fornødent omfang om realiseringen af energibesparelser
i medfør af denne bekendtgørelse og energispareaftalen, jf.
dog kapitel 5.
Stk. 2.
Net- og distributionsvirksomhederne skal udpege
samarbejdsorganer for virksomheder inden for hver af ener‐
giarterne elektricitet, naturgas og fjernvarme. Virksomheder‐
ne kan oprette et fælles samarbejdsorgan for to eller alle
energiarter.
Stk. 3.
Samarbejdsorganerne skal udføre følgende opga‐
ver:
1) Hvert samarbejdsorgan skal hvert år udarbejde en rap‐
port med en samlet opgørelse over de virksomheder,
der deltager i samarbejdsorganets realiserede energibe‐
sparelser det forudgående år på grundlag af den do‐
kumentation, som er nævnt i § 10. Rapporten indsen‐
des til Energistyrelsen. Energistyrelsen udarbejder stan‐
dardskemaer for rapporten og offentliggør skemaerne
på Energistyrelsens hjemmeside.
2) Samarbejdsorganerne skal årligt indberette resultater
fra deltagende net- og distributionsvirksomheders kva‐
litetskontrol og audit til Energistyrelsen.
Stk. 4.
De net- og distributionsvirksomheder, som deltager
i samarbejdsorganet, dækker i fællesskab samarbejdsorga‐
nets omkostninger, der vedrører energispareaktiviteter eller
administrationen heraf.
§ 12.
Net- og distributionsvirksomhederne skal deltage i
samarbejdsorganets aktiviteter efter bestemmelserne i denne
bekendtgørelse, som angivet herunder:
1) Indberette realiserede energibesparelser som nævnt i
kapitel 3 til samarbejdsorganet.
2) Indberette resultater fra kvalitetskontrol og audit til
samarbejdsorganet.
3) Betale bidrag til samarbejdsorganet som nævnt i § 11,
stk. 4.
4) Deltage i net- eller distributionsvirksomhedernes opfyl‐
delse af energisparemålet, jf. bilag 1.
Stk. 2.
Net- og varmedistributionsvirksomheder, der mis‐
ligholder energispareaftalen eller overtræder reglerne i den‐
ne bekendtgørelse, lov om elforsyning, lov om varmeforsy‐
ning eller regler udstedt i medfør heraf om energispareord‐
ningen, kan blive opsagt af det samarbejdsorgan, de indgår
i. Samarbejdsorganets opsigelse skal ske senest 1. maj for at
have virkning for det følgende år.
§ 13.
Net- og distributionsvirksomhederne skal indgå en
aftale med én fælles databehandler, der skal sikre, at oplys‐
ninger om deres realiserede energibesparelser én gang årligt
samkøres med henblik på at kontrollere, om en energibespa‐
relse tilskrives mere end en gang.
Stk. 2.
Følgende oplysninger skal indgå i samkøringen:
a) Navn og cvr-nummer på det net- eller distributionssel‐
skab, som har tilskrevet sig energibesparelsen.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
6
Adresse på den slutbruger hos hvem energibesparelsen
er gennemført.
Stk. 3.
Samkøringen gennemføres senest 1. juli hvert år
for realiserede energibesparelser tilskrevet året før.
Kapitel 5
Forpligtelser for net- og distributionsvirksomheder, som
ikke deltager i samarbejde omfattet af kapitel 4
§ 14.
En net- eller distributionsvirksomhed kan ved med‐
delelse til samarbejdsorganet afslå at deltage i samarbejdet
som nævnt i kapitel 4. Meddelelsen kan gives ved opret‐
telsen af samarbejdsorganet. En net- eller distributionsvirk‐
somhed kan desuden udtræde af samarbejdet nævnt i kapitel
4 ved udgangen af et kalenderår ved opsigelse til samar‐
bejdsorganet senest ved udgangen af forrige kalenderår.
§ 15.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at en net-
eller distributionsvirksomhed tildeles et individuelt, årligt
energisparemål, såfremt net- eller distributionsvirksomheden
væsentligt eller gentagne gange har tilsidesat sine forpligtel‐
ser inden for energispareområdet efter henholdsvis lov om
elforsyning, lov om naturgasforsyning eller lov om varme‐
forsyning eller efter regler udstedt i medfør heraf. Energisty‐
relsen kan herunder lægge vægt på, om net- eller distributi‐
onsvirksomheden overholder aftaler efter § 32, stk. 2. For
naturgasdistributionsvirksomhederne anvendes det mål, som
fremgår af bilag 1. Energistyrelsen kan ved afgørelsen desu‐
den lægge vægt på, om net- eller distributionsvirksomheden
væsentligt eller gentagne gange har tilsidesat sine forpligtel‐
ser efter energispareaftalen eller tidligere aftaler om energi‐
selskabernes energispareindsats.
Stk. 2.
Ved afgørelse efter stk. 1, finder § 16, stk. 2,
tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed til‐
deles et energisparemål efter stk. 1, tæller virksomhedens
realiserede energibesparelser ikke med i samarbejdsorganets
opgørelse over den pågældende branches energibesparelser,
jf. § 11, stk. 3, nr. 1.
§ 16.
Energistyrelsen træffer afgørelse om, hvorledes net-
og distributionsvirksomheder, som ikke deltager i et samar‐
bejde som nævnt i kapitel 4, skal overholde bestemmelserne
i kapitel 3 om realisering af energibesparelser.
Stk. 2.
Energistyrelsen fastsætter i afgørelser efter stk. 1
vilkår om, at virksomheden skal:
1) sikre realiseringen af en forholdsmæssig del af de i
bilag 1 nævnte mål for energibesparelser,
2) overholde krav til virksomhedens realisering af energi‐
besparelser, til opgørelsesmetoder og prioriteringsfak‐
torer og gennemsigtighed samt til dokumentation og
kvalitetssikring af energispareaktiviteterne,
3) udarbejde en rapport hvert år om virksomhedens re‐
aliserede energibesparelser og indsende rapporten til
Energistyrelsen, der indeholder de oplysninger, der
fremgår af § 11, stk. 3, nr. 1, og
4) efter anmodning meddele fornødne oplysninger til sam‐
arbejdsorganet til brug for dettes indsamling af data om
energibesparelser.
b)
Stk. 3.
For netvirksomheder fastsættes energisparemålet
på baggrund af netvirksomhedens forholdsmæssige andel
af afregnede energimængder til slutbrugerne. Netvirksomhe‐
dens mål fastsættes årligt på baggrund af en gennemsnitlig
historisk andel af afregnet energi. For varmedistributions‐
virksomheder fastsættes energisparemålet på baggrund af
varmedistributionsvirksomhedens forholdsmæssige andel af
varmeleverancer til nettet.
Kapitel 6
Økonomi, regnskabsførelse og rapportering m.v.
§ 17.
I beregningen af nettoomkostninger indgår omkost‐
ninger omfattet af stk. 2-4.
Stk. 2.
Omkostninger til følgende aktiviteter indgår i be‐
regningen efter stk. 1, som omkostninger til energibesparel‐
ser:
1) Indgåelse af aftaler med aktører vedrørende udførelse
af energispareaktiviteter.
2) Kampagner, information og rådgivning i forbindelse
med en specifik indsats.
3) Tilskud til slutkunder.
4) Køb af ret til at lade en energibesparelse indgå i en net-
eller distributionsvirksomheds opgørelse i forbindelse
med en indberetning efter § 6, stk. 4, til Energistyrel‐
sen.
5) Interne projekter hos en net- eller distributionsvirksom‐
hed.
6) Energibesparelser i eget net.
7) Kollektive solvarmeanlæg i forbindelse med fjernvar‐
meforsyning, som er godkendte og projekterede senest
30. juni 2018 til idriftsættelse senest 30. juni 2019.
8) Etablering af nye el- og gasdrevne varmepumper til
fjernvarmeproduktion fra 1. januar 2017, jf. dog stk. 5.
9) Omkostninger til vederlag til midlertidigt og fastansatte
lønmodtagere, til vikarbureauer og anden betaling for
arbejdskraft vedrørende aktiviteter, der er omtalt i nr.
1-8.
Stk. 3.
Følgende administrationsomkostninger indgår i be‐
regningen efter stk. 1:
1)
Omkostninger til varetagelse af ledelsesmæssige op‐
gaver til udmøntning af energispareindsatsen.
2)
Omkostninger til opgørelse og indberetning af energi‐
besparelser og nettoomkostninger.
3)
Omkostninger til intern kvalitetssikring af energibe‐
sparelser.
4)
Omkostninger til intern og ekstern audit og kvalitets‐
kontrol.
5)
Omkostninger til deltagelse i myndighedernes stikprø‐
vekontroller og tilsynsaktiviteter.
6)
Omkostninger til generelle kampagner og generel in‐
formationsindsats knyttet til virksomhedens energis‐
pareindsats.
7)
Omkostninger til medarbejderes deltagelse i kurser,
forudsat, at den pågældende medarbejder direkte vare‐
tager mindst en af de aktiviteter, der er omtalt i nr. 1-6
eller stk. 2.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
7
Omkostninger til ekstern sagkyndig bistand ved opgø‐
relse af energibesparelser.
9)
Omkostninger i medfør af § 11, stk. 4, til samarbejds‐
organet, der vedrører energispareaktiviteter eller ad‐
ministrationen heraf.
10) Omkostninger til gebyrer efter kapitel 7.
11) Omkostninger til vederlag til midlertidigt og fastan‐
satte lønmodtagere, til vikarbureauer og anden beta‐
ling for arbejdskraft vedrørende aktiviteter, der er om‐
talt i nr. 1-10.
12) Omkostninger til overhead ud over vederlaget og an‐
den betaling for arbejdskraft omfattet af nr. 11 eller af
stk. 2, nr. 9, herunder omkostninger til lokaler, kontor‐
udstyr, IT, stabsfunktioner m.v.
Stk. 4.
Følgende øvrige omkostninger indgår i beregnin‐
gen efter stk. 1 og 2:
1) Omkostninger efter stk. 2 i forbindelse med realisering
af energibesparelser omfattet af kapitel 3, som ikke
gennemføres.
2) Omkostninger til realisering af energibesparelser, som i
henhold til en afgørelse i medfør af § 33, stk. 2, ikke
tæller med i opgørelsen af realiserede energibesparel‐
ser.
Stk. 5.
Regnskabsføringen i net- og distributionsvirksom‐
heder skal muliggøre dokumentation af fordelingen af om‐
kostninger efter henholdsvis stk. 2 og 3. Dette gælder dog
ikke for regnskabsføringen af bogførte omkostninger i hen‐
hold til rammeaftaler indgået mellem net- og distributions‐
virksomheden og en aktør, herunder de aftaler som aktøren
indgår med andre aktører med henblik på opfyldelse af ram‐
meaftalen, for den del, der vedrører leverance af energibe‐
sparelser.
Stk. 6.
Nettoomkostningerne svarer til summen af de af
net- eller distributionsvirksomhedens omkostninger, der er
angivet i stk. 2-4 og opgjort efter § 19, fratrukket summen af
de af net- eller distributionsvirksomhedens indtægter, der er
angivet i § 20. Dokumentation af omkostninger og indtægter
sker efter reglerne i § 22 for naturgasdistributionsvirksom‐
heder eller § 27 for varmedistributionsvirksomheder. For el‐
netvirksomheder sker dokumentation af omkostninger efter
de gældende regler i bekendtgørelse om netvirksomheders
regnskabsaflæggelse.
Stk. 7.
Ved energispareaftalens ophør kan de enkelte net-
og distributionsvirksomheder maksimalt få dækket omkost‐
ninger til en overdækning på 10 % i forhold til sidste års
sparemål.
§ 18.
Net- og distributionsvirksomheder skal frem til
Energispareaftalens udløb holde indtægter og omkostninger
forbundet med realisering af energibesparelser regnskabs‐
mæssigt adskilt fra virksomhedens øvrige driftsmæssige ind‐
tægter og omkostninger, jf. dog § 27, stk. 1 og 2, for så vidt
angår varmedistributionsvirksomheder.
§ 19.
Omkostninger til realisering af energibesparelser
omfattet af kapitel 3 opgøres som de faktisk afholdte om‐
kostninger, jf. dog stk. 2 og § 8, stk. 1, nr. 3, 4. pkt.
Stk. 2.
Kan de faktiske omkostninger ved gennemførelse
af energispareaktiviteter i form af etablering af kollektive
8)
solvarmeanlæg, jf. § 2, stk. 2, nr. 4, eller ved etablering af
el- og gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion, jf.
§ 2, stk. 2, nr. 5, eller ved reduktion af tabene i nettet, jf. §
2, stk. 2, nr. 3, ikke opgøres, fastsættes omkostningerne pr.
sparet kWh som forrige års gennemsnitlige omkostning pr.
kWh for alle aftaleparter, som opgjort af Energistyrelsen.
Stk. 3.
Kvalitetssikringssystemet, jf. § 10, stk. 3, skal
sikre, at virksomhedens dokumentation for omkostninger til
besparelser, herunder omkostninger til besparelser, som er
udført af underleverandører eller tredjepart, der agerer på
virksomhedens vegne, er retvisende og opfylder de fastsatte
krav. Dokumentationen af omkostninger skal ikke være til‐
gængelig i forhold til de enkelte energisparesager.
§ 20.
I opgørelsen af nettoomkostninger i medfør af § 17,
stk. 1, indgår indtægter forbundet med realiseringen af ener‐
gibesparelser fra overdragelse fra en net- eller distributions‐
virksomhed til en anden af ret til at lade en energibesparelse
indgå i en net- eller distributionsvirksomheds opgørelse i
forbindelse med en indberetning efter § 6, stk. 4, til Energi‐
styrelsen.
Særlige regler på el- og naturgasområderne
§ 21.
Forsyningstilsynet kan midlertidigt forhøje en net‐
virksomheds indtægtsramme eller en naturgasdistributions‐
virksomheds indtægtsramme med et beløb, der svarer til
de nettoomkostninger efter § 17, stk. 6, som virksomheden
har afholdt i regnskabsåret, jf. dog stk. 3. Forsyningstil‐
synet træffer afgørelse om midlertidig forhøjelse af et na‐
turgasdistributionsselskabs indtægtsramme på baggrund af
virksomhedens regnskabsoplysninger i medfør af § 22 for
regnskabsåret samt eventuelle korrektioner til oplysningerne
i overensstemmelse med §§ 24-25. Midlertidig forhøjelse af
en netvirksomheds indtægtsramme på baggrund af virksom‐
hedens regnskabsoplysninger samt eventuelle korrektioner
til oplysninger sker i overensstemmelse med reglerne i be‐
kendtgørelse om netvirksomheders regnskabsaflæggelse.
Stk. 2.
En net- eller naturgasdistributionsvirksomhed kan
vælge at fordele omkostninger, som virksomheden i et regn‐
skabsår har afholdt til realisering af energibesparelser omfat‐
tet af kapitel 3, over flere på hinanden følgende år, dog ikke
længere end 2021. Virksomheden giver Forsyningstilsynet
meddelelse herom og om den ønskede fordeling samtidig
med fremsendelse af sit reguleringsregnskab efter bekendt‐
gørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder, eller sit
reguleringsregnskab i medfør af § 31, stk. 2, i bekendtgø‐
relse om indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdi‐
stributionsselskaber.
Stk. 3.
I tilfælde omfattet af stk. 2, beregner Forsyningstil‐
synet beløbet til dækning af virksomhedens nettoomkostnin‐
ger i regnskabsåret, jf. stk. 1, ved at lægge den opdeling
til grund, som virksomheden i regnskabsåret eller tidligere
regnskabsår har valgt at foretage og har givet Forsyningstil‐
synet meddelelse om efter stk. 2, 2. pkt.
§ 22.
En naturgasdistributionsvirksomhed skal i sit regu‐
leringsmæssige regnskab efter § 31 i bekendtgørelse om
indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistributi‐
onsselskaber, redegøre for følgende:
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
8
Det samlede beløb for regnskabsårets faktisk afholdte
omkostninger, jf. § 19, og indtægter forbundet med
realisering af energibesparelser omfattet af kapitel 3,
fordelt på
a) omkostninger til realisering af energibesparelser
omfattet af § 17, stk. 2,
b) omkostninger til administration, jf. § 17, stk. 3, og
c) indtægter i året, jf. § 20.
2) Hvorvidt de indberettede energibesparelser for året, jf.
§ 6, stk. 4, alene og fuldt ud er realiseret ved omkost‐
ningerne og indtægterne omfattet af nr. 1. Hvis dette
ikke er tilfældet, oplyses det samlede beløb for omkost‐
ninger, jf. § 17, til årets indberettede energibesparelser,
og indtægter, fordelt på
a) omkostninger afholdt i året til realisering af energi‐
besparelser, jf. § 17, stk. 2, som er forbundet med
de indberettede energibesparelser i året,
b) omkostninger afholdt i tidligere år til realisering af
energibesparelser, jf. § 17, stk. 2, som er forbundet
med de indberettede energibesparelser i året,
c) omkostninger afholdt i året til administration, jf. §
17, stk. 3, og
d) indtægter i året, jf. § 20.
3) Beløbet for den del af de samlede omkostninger afholdt
i året, som virksomheden ifølge meddelelsen efter § 21,
stk. 2, har valgt at få dækning for i regnskabsåret.
4) Beløbet for omkostninger afholdt i forudgående år, som
virksomheden ifølge meddelelsen efter § 21, stk. 2, har
valgt at få dækning for i regnskabsåret.
5) Tarifindtægter opkrævet hos kunderne til dækning af
a) virksomhedens samlede nettoomkostninger i regn‐
skabsåret, jf. nr. 1, eller
b) det beregnede beløb for regnskabsåret, jf. § 21, stk.
3, hvis der er givet meddelelse efter § 21, stk. 2.
6) Afvikling af for meget henholdsvis for lidt opkrævede
beløb fra det forudgående regnskabsår.
Stk. 2.
Hvis et beløb efter stk. 1, nr. 2, litra b, indeholder
omkostninger, som er afholdt i forskellige år, skal fordelin‐
gen pr. år oplyses. For beløb efter stk. 1, nr. 3, skal tilsvaren‐
de oplyses om årstal for afholdelsen.
§ 23.
Forsyningstilsynet udmelder en vejledende midlerti‐
dig forhøjelse af en net- eller naturgasdistributionsvirksom‐
heds indtægtsramme for det kommende regnskabsår. Forsy‐
ningstilsynets vejledende udmelding baseres på
1) de gennemsnitlige omkostninger for den pågældende
branche i de foregående år, som Forsyningstilsynet be‐
regner i medfør af § 31,
2) branchens eller for naturgasdistributionsvirksomheder‐
nes vedkommende gasvirksomhedens energisparemål
for det kommende år, jf. bilag 1, og
3) den enkelte netvirksomheds andel af branchens ener‐
gisparemål eller den enkelte gasvirksomheds energis‐
paremål for det kommende år, som oplyst til Forsy‐
ningstilsynet af samarbejdsorganet eller den enkelte
virksomhed, som ikke deltager i et samarbejde omfattet
af kapitel 4.
1)
Stk. 2.
Forsyningstilsynet udmelder for naturgasdistributi‐
onsselskaber den vejledende midlertidige forhøjelse af ind‐
tægtsrammen samtidig med, at Forsyningstilsynet udmelder
en indtægtsramme for de kommende år efter bekendtgørelse
om indtægtsrammer og åbningsbalancer for naturgasdistri‐
butionsselskaber.
Stk. 3.
Vejledende midlertidig forhøjelse af indtægtsram‐
men og vejledende indtægtsramme for det kommende år
udmeldes efter bekendtgørelse om indtægtsrammer.
§ 24.
En naturgasdistributionsvirksomheds omkostninger,
der er opført i virksomhedens regnskabsoplysninger omfat‐
tet af § 22, som revisorpåtegningen helt eller delvist tager
forbehold for, anses som ikke dokumenteret og kan ikke
medregnes ved beregningen af den midlertidige forhøjelse
af et naturgasdistributionsselskabs indtægtsramme efter § 21
eller indgå i omkostningsstatistikken efter § 31.
Stk. 2.
Kan virksomheden senere fremsende et regnskab
med revisorpåtegning uden forbehold, eller hvor forbeholdet
kun gælder et mindre beløb end tidligere, skal afgørelsen om
forhøjelse af indtægtsrammen tilbagekaldes, og den seneste
revisorpåtegning lægges til grund for en ny afgørelse om
forhøjelse af indtægtsrammen. Tilsvarende skal oplysninger‐
ne i den seneste revisorpåtegning indgå i udarbejdelsen af
omkostningsstatistikken efter § 31.
§ 25.
Forsyningstilsynet skal i afgørelser efter § 21, stk.
1, alene inddrage korrektioner fra en naturgasdistributions‐
virksomhed til indholdet af virksomhedens regnskabsoplys‐
ninger i medfør af § 22 for et givent regnskabsår, såfremt
korrektionen
1) er indsendt senest 3 år efter den oprindelige indberet‐
ning for året,
2) har betydning for den midlertidige forhøjelse af natur‐
gasdistributionsselskabets indtægtsramme efter § 21,
3) er revisorpåtegnet uden forbehold, og
4) angår enten fejlagtige oplysninger eller berigtiger ulov‐
lige forhold.
Stk. 2.
Fremsender virksomheden en korrektion, efter For‐
syningstilsynet har truffet afgørelse i medfør af § 21, stk. 1,
skal afgørelsen alene tilbagekaldes, og de korrigerede oplys‐
ninger lægges til grund for en ny afgørelse om forhøjelse af
indtægtsrammen, såfremt korrektionen er i overensstemmel‐
se med stk. 1.
Stk. 3.
Korrektioner i overensstemmelse med stk. 1 og 2
skal indgå i udarbejdelsen af omkostningsstatistikken efter §
31.
§ 26.
Forsyningstilsynet træffer til og med for regnskabs‐
året 2020 årligt, samtidigt med sin afgørelse efter § 21, stk.
1, afgørelse om opgørelse af netvirksomhedens energispare‐
differencer i reguleringsåret.
Stk. 2.
Energisparedifferencer i kundernes favør skal af‐
vikles i det følgende regnskabsår. Energisparedifferencer i
netvirksomhedens favør skal afvikles senest inden for de
følgende 3 regnskabsår.
Stk. 3.
Netvirksomhederne skal hvert år, sammen med det
årlige reguleringsregnskab efter bekendtgørelse om netvirk‐
somheders regnskabsaflæggelse, fremsende en redegørelse
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
9
til Forsyningstilsynet om deres afvikling af for meget hen‐
holdsvis for lidt opkrævede beløb til deres energibesparende
aktiviteter i det foregående reguleringsår, jf. § 22, stk. 8, i
lov om elforsyning.
Særlige regler på fjernvarmeområdet
§ 27.
Varmedistributionsvirksomhedernes omkostninger
til realisering af energibesparelser omfattet af §§ 17-19 og
indtægter omfattet af § 20 indregnes i tarifferne i overens‐
stemmelse med bestemmelserne i kapitel 4 i lov om varme‐
forsyning.
Stk. 2.
Ved anmeldelse af pris, budgetter og priseftervis‐
ning finder kapitel 4 i lov om varmeforsyning tilsvarende
anvendelse.
Stk. 3.
Varmedistributionsvirksomheder skal tilrettelægge
regnskabsførelsen, så den muliggør dokumentation af forde‐
lingen af omkostninger og indtægter omfattet af §§ 17-20 på
kalenderår, uanset om virksomheden har kalenderåret som
regnskabsår.
Stk. 4.
Samarbejdsorganets rapport efter § 11, stk. 3, nr.
1, skal for hver af de omfattede virksomheder indeholde
oplysninger om:
1) Det samlede beløb for årets afholdte omkostninger, jf. §
19, og indtægter forbundet med realisering af energibe‐
sparelser omfattet af kapitel 3, fordelt på
a) omkostninger til realisering af energibesparelser
omfattet af § 17, stk. 2,
b) omkostninger til administration, jf. § 17, stk. 3, og
c) indtægter, jf. § 20.
2) Hvorvidt de indberettede besparelser for året, jf. § 6,
stk. 4, alene og fuldt ud er realiseret ved omkostninger‐
ne og indtægterne omfattet af nr. 1. Hvis dette ikke er
tilfældet, oplyses om det samlede beløb for omkostnin‐
ger, jf. § 19, til årets indberettede energibesparelser, og
indtægter fordelt på
a) omkostninger afholdt i året til realisering af energi‐
besparelser, § 17, jf. stk. 2, som er forbundet med
de indberettede besparelser i året,
b) omkostninger afholdt i tidligere år til realisering af
energibesparelser, § 17, jf. stk. 2, som er forbundet
med de indberettede besparelser i året,
c) omkostninger afholdt i året til administration, jf. §
17, stk. 3,
d) omkostninger afholdt i året, som er omfattet af §
17, stk. 4, og
e) indtægter i året, jf. § 20.
3) Eventuelle omkostninger, der i tidligere år har været
indberettet som omfattet af nr. 1, litra a eller b, men
som i årets løb er blevet omfattet af § 17, stk. 4.
Stk. 5.
Hvis et beløb efter stk. 4, nr. 2, litra b, indeholder
omkostninger, som er afholdt i forskellige år, skal fordelin‐
gen pr. år oplyses. For beløb efter stk. 4, nr. 3, skal tilsvaren‐
de oplyses om årstal for afholdelsen.
Stk. 6.
En varmedistributionsvirksomhed kan vælge at
opfylde kravene i stk. 4 om oplysninger fra samarbejdsorga‐
net ved i stedet at udarbejde et regnskab for kalenderårets
energispareaktiviteter og andre aktiviteter omfattet af den‐
ne bekendtgørelse med de oplysninger, som ellers skulle
fremgå af samarbejdsorganets rapport. Regnskabet skal være
revisorpåtegnet og indsendes til Forsyningstilsynet senest
1. august året efter kalenderårets afslutning. Hvis revisorpå‐
tegningen helt eller delvist tager forbehold for, om omkost‐
ningsbeløbet i regnskabet opfylder kravene i denne bekendt‐
gørelse, skal Forsyningstilsynet inddrage denne oplysning i
sit tilsyn med priser og vilkår efter § 21, stk. 4, i lov om
varmeforsyning
Stk. 7.
Hvis der er korrektioner til indberetninger efter
stk. 4 eller 6 fra tidligere år, indberettes de samtidig med
indberetning efter stk. 4 eller 6. Vedrører en korrektion op‐
lysninger i et regnskab efter stk. 6, skal korrektionen være
revisorpåtegnet. Hvis revisorpåtegningen helt eller delvist
tager forbehold for, om omkostningsbeløbet i regnskabet op‐
fylder kravene i denne bekendtgørelse, skal Forsyningstilsy‐
net inddrage denne oplysning i sit tilsyn med priser og vilkår
efter § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning. Omkostninger,
som revisorpåtegningen helt eller delvist tager forbehold for,
kan ikke indgå i udarbejdelsen af omkostningsstatistikken
efter § 31.
§ 28.
Varmedistributionsvirksomhederne skal opbevare
dokumentationen for opfyldelse af kravene i §§ 17-20 i 5
år efter det år, som dokumentationen vedrører.
Kapitel 7
Betaling af gebyrer
§ 29.
Net- og distributionsvirksomhederne betaler hvert år
fra 2021-2022 et gebyr til Energistyrelsen og til Forsynings‐
tilsynet til dækning af Energistyrelsens og Forsyningstilsy‐
nets arbejde med den samlede energispareindsats.
Stk. 2.
Netvirksomhederne betaler for 2021 samlet set
2.505.900 kr. og for-2022 0 kr. til Energistyrelsen. Netvirk‐
somhederne betaler hvert år for 2021-2022 0 kr. til Forsy‐
ningstilsynet. Den enkelte netvirksomheds andel af betalin‐
gen opgøres som en forholdsmæssig andel af netvirksomhe‐
dens energispareforpligtelse i forhold til den samlede ener‐
gispareforpligtelse for elnetvirksomhederne i året, jf. bilag
1.
Stk. 3.
Evida Nord A/S (tidl. HMN Gasnet P/S), cvr. nr.
37270024, betaler for 2021 912.513 kr. og for 2022 0 kr.
til Energistyrelsen og hvert år for 2021-2022 0 kr. til Forsy‐
ningstilsynet.
Stk. 4.
Evida Syd A/S (tidl. Dansk Gas Distribution A/S),
cvr. nr. 27210406, betaler for 2021 414.140 kr. og for 2022
0 kr. til Energistyrelsen og hvert år for 2021-2022 0 kr. til
Forsyningstilsynet.
Stk. 5.
Evida Fyn A/S (tidl. NGF Nature Energy Distribu‐
tion A/S), cvr. nr. 29214824, betaler for 2021 105.290 kr. og
for 2022 0 kr. til Energistyrelsen og hvert år for 2021-2022 0
kr. til Forsyningstilsynet.
Stk. 6.
Varmedistributionsvirksomhederne betaler for
2021 samlet set 2.962.157 kr. og for 2022 0 kr. til Energi‐
styrelsen og hvert år for 2021-2022 samlet set 0 kr. til For‐
syningstilsynet. Den enkelte varmedistributionsvirksomheds
andel af betalingen opgøres som en forholdsmæssig andel
af varmedistributionsvirksomhedens energispareforpligtelse
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
10
i forhold til den samlede energispareforpligtelse for varme‐
distributionsvirksomhederne i året, jf. bilag 1.
Stk. 7.
Betaling efter stk. 2-6 opkræves årligt af hen‐
holdsvis Energistyrelsen og Forsyningstilsynet efter den 1.
august. Energistyrelsen træffer afgørelse om størrelsen af
den betaling, som den enkelte virksomhed skal betale til
henholdsvis Energistyrelsen og Forsyningstilsynet efter stk.
2 og 6. Forsyningstilsynet lægger Energistyrelsens afgørelse
til grund ved opkrævning af gebyrer til Forsyningstilsynet
efter stk. 2 og 6.
Stk. 8.
Når Energistyrelsen og Forsyningstilsynet har af‐
sluttet deres tilsyn med energispareindsatsen, tilbageføres
eventuelle uforbrugte gebyrindtægter til de gebyrpålagte sel‐
skaber.
Kapitel 8
Tilsyn og påbud m.v.
§ 30.
Net- og distributionsvirksomheder skal efter anmod‐
ning meddele Energistyrelsen, Forsyningstilsynet og Ener‐
giklagenævnet fornødne oplysninger til brug for myndighe‐
dernes tilsyn eller behandling af klager, som omfattes af
denne bekendtgørelse, jf. § 84, stk. 1, i lov om elforsyning,
og § 45, stk. 1, i lov om naturgasforsyning. Det samme gæl‐
der virksomheder, der er omfattet af lov om varmeforsyning.
§ 31.
Når regnskabstallene efter § 22 og § 27, stk.
4-7, fra det forudgående kalenderår foreligger, oversender
Forsyningstilsynet oplysningerne om omkostninger til Ener‐
gistyrelsen. Ud fra regnskabstallene samt oplysninger om
energibesparelser indhentet fra Energistyrelsen udarbejder
Forsyningstilsynet en omkostningsstatistik, der offentliggø‐
res af Forsyningstilsynet på Forsyningstilsynets hjemmeside
senest 1. november.
Stk. 2.
Omkostningsstatistikken skal indeholde:
1) De enkelte virksomheders samlede omkostninger af‐
holdt i året i forbindelse med besparelsesindsatsen, jf. §
22, stk. 1, nr. 1, § 24, stk. 1, og § 27, stk. 4, nr. 1, og
stk. 6.
2) De enkelte virksomheders samlede omkostninger i for‐
bindelse med de energibesparelser, som er indberettet i
året, uanset året for omkostningernes afholdelse, jf. §
22, stk. 1, nr. 2, § 24 og § 27, stk. 4, nr. 2, og stk. 6.
3) Omkostninger pr. sparet kWh indberettet i året beregnet
med udgangspunkt i omkostningerne efter nr. 2.
Stk. 3.
Ved hver offentliggørelse af årets omkostningssta‐
tistik efter stk. 1 oplyser Forsyningstilsynet samtidig, om der
foreligger oplysninger om korrektioner til omkostningsstati‐
stikker fra tidligere år i form af nye oplysninger om omkost‐
ninger fra net- eller naturgasdistributionsvirksomheder efter
§ 25, fra samarbejdsorganet på fjernvarmeområdet for så
vidt angår § 27, stk. 4, nr. 3, jf. stk. 5 og 7, fra varmedistri‐
butionsvirksomheder efter § 26, stk. 6, jf. stk. 7, afgørelser
fra Forsyningstilsynet efter § 35, stk. 2, eller i form nye
oplysninger om energibesparelsernes omfang modtaget fra
Energistyrelsen, herunder korrektioner efter § 6, stk. 6, og
afgørelser efter § 33, stk. 2.
§ 32.
På baggrund af den årlige omkostningsstatistik efter
§ 31 af virksomhedernes omkostninger kan Energistyrelsen
anmode net- og distributionsvirksomheder med omkostnin‐
ger, der ligger blandt de 5 pct. højeste omkostninger pr.
indberettet kWh, dog altid op til 35 virksomheder, om at
redegøre for, hvorledes de har sikret omkostningseffektivite‐
ten, herunder deres indsatsområder, metoder og omkostnin‐
ger. Energistyrelsen kan også anmode virksomheder med de
laveste omkostninger om at redegøre for deres indsatsområ‐
der, metoder og opgørelse af omkostningerne.
Stk. 2.
På baggrund af redegørelserne udarbejdet i hen‐
hold til stk. 1, kan Energistyrelsen indgå aftaler med de
pågældende virksomheder om, hvorledes omkostningseffek‐
tive energibesparelser fremadrettet skal sikres til opfyldelse
af virksomhedens energisparemål.
§ 33.
Energistyrelsen udvælger hvert år et statistisk sig‐
nifikant antal energispareprojekter til stikprøve-kontrol af,
hvorvidt net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af
energibesparelser er korrekte og opfylder kravene i §§ 3-12,
§§ 14-15, og hvorvidt aftaler efter § 32, stk. 2, og påbud
udstedt i medfør af § 36 overholdes, som over perioden
2016-2020 udgør et statistisk signifikant grundlag. Energi‐
styrelsen kan desuden uden for stikprøvekontrollen udtage
sager til kontrol af, hvorvidt net- og distributionsvirksomhe‐
dernes opgørelser af energibesparelser er korrekte.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter en vurdering af, om en
energibesparelse er i overensstemmelse med energisparea‐
ftalen og reglerne i denne bekendtgørelse, træffe afgørelse
om, at energibesparelser i et energispareprojekt ikke kan
indgå i net- og distributionsvirksomheders opgørelse over
realiserede energibesparelser.
Stk. 3.
Energistyrelsen giver meddelelse om afgørelser ef‐
ter stk. 2 til Forsyningstilsynet i sager, hvor Energistyrelsen
vurderer, at underkendelsen har betydning for Forsyningstil‐
synets tilsyn, og fremsender eventuelle oplysninger til iden‐
tifikation af energispareprojektet.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, hvorvidt
en net- eller distributionsvirksomhed overholder krav til
kvalitetssikring og audit i medfør af § 10, stk. 3. Er et
krav til kvalitetssikring og audit i medfør af § 10, stk. 3,
ikke overholdt, giver Energistyrelsen meddelelse til Forsy‐
ningstilsynet, såfremt der er risiko for, at manglen også har
betydning for overholdelse af kravene i § 17, § 18, § 22, stk.
1-3, § 27, stk. 3-7, § 28 samt påbud udstedt i medfør af § 35.
§ 34.
Forsyningstilsynet foretager kontrol af, hvorvidt
net- og distributionsvirksomhedernes opgørelser af omkost‐
ninger er i overensstemmelse med §§ 17-19, § 21, stk. 2, §
27, stk. 3-7, og § 28.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet kan tilrettelægge sin kontrol af
omkostningerne ud fra et hensyn til effektivitet og risikovur‐
dering, så indsatsen så vidt muligt er målrettet efter væsent‐
lighed.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet kan gennemføre kontrol af
regnskabsbilag til energispareprojekter eller bilag for øvrige
omkostninger omfattet af stk. 1, bortset fra omkostninger
omfattet af § 17, stk. 5, 2. pkt. Omkostninger omfattet af
§ 17, stk. 5, 2. pkt., dokumenteres ved faktura med dertil‐
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
11
hørende rammeaftale indgået mellem net- og distributions‐
virksomheden og en aktør og liste over relevant mængde
energibesparelser.
Stk. 4.
Konstaterer Forsyningstilsynet markante overtræ‐
delser af generel karakter blandt virksomhederne, underret‐
ter Forsyningstilsynet klima- energi- og forsyningsministe‐
ren herom.
§ 35.
Forsyningstilsynet kan give påbud til en net- eller
distributionsvirksomhed om, at virksomheden skal gennem‐
føre nærmere angivne ændringer i sin regnskabsførelse, hvis
virksomheden overtræder bestemmelserne i § 17, stk. 5, §
18, § 19, stk. 1, § 21, stk. 2, sidste pkt., § 22, § 27, stk. 3
og 6, samt § 28. Forsyningstilsynet fører tilsyn med efterle‐
velsen af påbud efter 1. pkt.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om, at mulig‐
hed for dækning af en omkostning, som nævnt i § 17, jf. dog
stk. 3, bortfalder, hvis Forsyningstilsynet finder, at en opgø‐
relse af en virksomheds omkostninger til energispareaktivi‐
teter og andre aktiviteter i et regnskab, eller i en rapport fra
samarbejdsorganet for fjernvarmedistributionsvirksomheder
efter § 11, stk. 3, nr. 1, ikke er i overensstemmelse med
reglerne i § 17, § 19, § 21, § 24, og § 27, stk. 4, fordi der
er medtaget omkostninger ud over nettoomkostninger efter §
20.
Stk. 3.
Træffes afgørelse i medfør af stk. 2 over for en
net- eller naturgasdistributionsvirksomhed, skal Forsynings‐
tilsynet meddele annullation af de endelige afgørelser om
midlertidig forhøjelse af indtægtsrammen efter § 21, stk. 1,
for de berørte år med henblik på at træffe nye afgørelser
ud fra de nye oplysninger, hvis Forsyningstilsynet vurderer,
at der er grundlag for dette. Over for varmedistributionsvirk‐
somheder skal Forsyningstilsynet inddrage afgørelser i med‐
før af stk. 2 i sit tilsyn med priser og vilkår efter § 21, stk. 4,
i lov om varmeforsyning.
Stk. 4.
Forsyningstilsynet giver Energistyrelsen meddelel‐
se om alle afgørelser omfattet af stk. 2-3.
§ 36.
Energistyrelsen kan give påbud til en net- eller dis‐
tributionsvirksomhed om, at virksomheden skal udføre nær‐
mere angivne energispareaktiviteter eller opfylde nærmere
angivne betalingsforpligtelser i overensstemmelse med be‐
stemmelserne i denne bekendtgørelse, hvis virksomheden
1) Tilsidesætter Energistyrelsens afgørelse efter § 15 eller
§ 16 om hvilke forpligtelser, der påhviler en virksom‐
hed, som ikke deltager i et samarbejde.
2) Undlader at gennemføre samkøring efter § 13.
Stk. 2.
Såfremt der ikke ved aftale kan opnås enighed
om sikring af omkostningseffektivitet, jf. § 32, stk. 2, eller
en indgået aftale herom ikke kan overholdes, kan Energisty‐
relsen ved påbud fastlægge vilkår for den pågældende net-
eller distributionsvirksomheds udførelse af energispareind‐
satsen.
Stk. 3.
Energistyrelsen fører tilsyn med efterlevelsen af
påbud efter stk. 1-2.
§ 37.
Energistyrelsen fører tilsyn med den overordnede
overholdelse af formålsbestemmelsen i § 1 blandt net- og
distributionsvirksomhederne, herunder omkostningseffekti‐
viteten i udførelsen af energispareindsatsen.
Kapitel 9
Klageadgang
§ 38.
Afgørelser, som Energistyrelsen eller Forsyningstil‐
synet træffer efter denne bekendtgørelse, kan påklages til
Energiklagenævnet. Klagen fremsendes til den myndighed,
hvis afgørelse der klages over. Myndigheden skal, hvis den
vil fastholde afgørelsen, snarest efter modtagelsen af klagen
videresende sagen og dens dokumenter til Energiklagenæv‐
net.
Stk. 2.
Klage som nævnt i stk. 1 skal være indgivet skrift‐
ligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt.
Kapitel 10
Straf
§ 39.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den net- eller distributions‐
virksomhed, som:
1) Tilsidesætter Forsyningstilsynets påbud efter § 35.
2) Tilsidesætter Energistyrelsens påbud efter § 36.
3) Afgiver urigtige oplysninger eller undlader at afgive
oplysninger om forhold, hvorom virksomheden er for‐
pligtet til at give oplysninger til Energistyrelsen, Forsy‐
ningstilsynet eller Energiklagenævnet efter bestemmel‐
ser i denne bekendtgørelse. Dette gælder uanset om
oplysningerne er afgivet direkte over for til Energisty‐
relsen, Forsyningstilsynet eller Energiklagenævnet eller
til et samarbejdsorgan med henblik på videregivelse
til Energistyrelsen, Forsyningstilsynet eller Energikla‐
genævnet.
4) Tilsidesætter pligten efter § 26, stk. 2, 1. pkt.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso‐
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§ 40.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 864 af 26. august 2019 om
energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder op‐
hæves.
§ 41.
Realiserede energibesparelser og afholdte omkost‐
ninger og indtægter behandles efter de hidtil gældende reg‐
ler. Størrelsen af energibesparelser opgøres efter de krav, der
var gældende på tidspunktet for indgåelse af en bindende
aftale med slutbrugeren om net- eller distributionsvirksom‐
hedens medvirken til realisering af energispareprojektet.
Stk. 2.
Energistyrelsen træffer afgørelse i verserende sager
i Energistyrelsen efter de regler, der var gældende på tids‐
punktet for indgåelse af en bindende aftale, jf. stk. 1.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse i verserende
sager i Forsyningstilsynet efter de hidtil gældende regler i
bekendtgørelse nr. 717 af 8. juli 2019. Dog finder § 17,
stk. 4, og § 35, stk. 2, anvendelse på net- og distributi‐
onsselskabers indberettede energibesparelser, selvom disse
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
12
indberetninger er foretaget forud for denne bekendtgørelses
ikrafttræden.
Stk. 4.
Forsyningstilsynets kompetence efter §§ 21, 27 og
34 gælder alene i forbindelse med en net- eller distributions‐
virksomheds omkostninger afholdt og indtægter modtaget
efter 30. juni 2017.
Stk. 5.
§ 23, stk. 1, finder første gang anvendelse i 2019
for 2020.
Stk. 6.
Korrektioner af regnskabsoplysninger, der angår
en omkostning afholdt eller en indtægt modtaget forud for
ikrafttræden af bekendtgørelse nr. 840 af 28. juni 2017, be‐
handles efter de hidtil gældende regler.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Dan Jørgensen
/ Stig Uffe Pedersen
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
2291365_0013.png
13
Bilag 1
Mål for net- og distributionsvirksomhedernes realisering af energibesparelser
Ved udgangen af 2020 skal net- og distributionsvirksomhederne, jf. § 6, i gennemsnit mindst sikre
realiseringen af følgende energibesparelser:
Tabel 1: Fordeling af energisparemål i 2020
Netvirksomheder
Varmedistributionsvirksomheder
HMN GasNet
Dansk Gas Distribution
NGF Nature Energy Distribution
I alt
PJ
3,57
4,22
1,30
0,59
0,15
9,83
Netvirksomhedernes og varmedistributionsvirksomhedernes årlige energisparemål fratrækkes den mæng‐
de energibesparelser, som virksomheder inden for sektoren individuelt har fået pålagt af Energistyrelsen
at spare efter §§ 15-16.
Over- og underdækning kan overføres mellem de enkelte år i perioden 2019-2020. Virksomhederne kan
desuden overføre over- og underdækning fra før bekendtgørelsens ikrafttræden.
Net- og distributionsvirksomhederne skal overholde nedenstående maksimale underdækning. Kravene til
underdækning gælder for henholdsvis alle netvirksomheder, varmedistributionsvirksomheder samt Evida
(tidl. henholdsvis HMN GasNet, Dansk Gas Distribution og NGF Nature Energy Distribution).
Underdækningen kan i forhold til det seneste års energisparemål maksimalt udgøre:
Ved udgangen af 2020: Max. 5 %
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
2291365_0014.png
14
Bilag 2
Prioriterings- og konverteringsfaktorer
I forbindelse med opgørelsen af besparelserne skal der, jf. § 8, stk. 2, anvendes følgende prioriterings- og
konverteringsfaktorer i forbindelse med opgørelse af besparelserne:
a) I forbindelse med opgørelse af besparelserne inden for en given energiart anvendes følgende pri‐
oriteringsfaktorer, i forhold til særligt fastlagte indsatsområder. Energistyrelsen offentliggør disse
indsatsområder på hjemmesiden (tabel 1):
Prioriteringsfaktor
Fjernvarme
El og individuel biomasse
Kvotebelagte brændsler (olie, naturgas, kul)
Ikke kvotebelagte brændsler (olie, naturgas, kul)
Levetid af energibesparelse
Under 4 år 4 til 15 år Over 15 år
0,5
1,0
1,5
0,5
1,0
1,0
0,5
1,0
1,0
0,5
1,0
1,5
b) Konverteringsfaktorer ved konvertering mellem energiarter i slutforbrug (tabel 2)
Fra
Konvertering
Til
Faktor der ganges på:
Den energi‐
Den energi‐
mængde, der
mængde, der
konverteres fra
1,8
konverteres til
1,0
- El
- Fjernvarme
- Kvotebelagte brændsler
(olie, naturgas, kul)
- Ikke-kvotebelagte brænd‐
sler (olie, naturgas, kul)
- Biomasse
- El
- El
1,0
1,0
- Fjernvarme
- Kvotebelagte brændsler
(olie, naturgas, kul)
- Biomasse
- Fjernvarme
- Fjernvarme
1,0
1,8
- El
- Kvotebelagte brændsler
- Ikke-kvotebelagte brænd‐
sler
1,0
1,0
0,8
1,0
1,0
1,0
- Biomasse
- Ikke-kvotebelagte brænd‐ - El
sler (olie, naturgas, kul)
- Ikke-kvotebelagte brænd‐ - Fjernvarme
sler
Biomasse
1,0
1,0
1,0
0,8
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
2291365_0015.png
15
- Kvote-belagte brændsler - Fjernvarme
- Kvote belagte brændsler - Kvotebelagte brændsler
- Ikke kvotebelagte brænd‐ - Ikke kvotebelagte brænd‐
sler
sler
- Biomasse
- Biomasse
1,0
1,0
1,0
1,0
Note: Biomasse omfatter biomasseanvendelse hos den enkelte slutbruger og ikke forbrug af biomasse i
fjernvarme- og elproduktionen.
I forbindelse med konvertering fra ikke-kvotebelagte brændsler (olie, naturgas og kul) til andre forsy‐
ningsformer, herunder også et andet ikke-kvotebelagt brændsel, som har en levetid på mere end 15 år,
skal både faktorerne i tabel a og tabel b anvendes. I forbindelse med opgørelse af besparelser, hvor
der både skal anvendes konverteringsfaktorer og prioriteringsfaktorer, anvendes konverteringsfaktorerne
først. Derefter anvendes prioriteringsfaktorerne. Konverteringsfaktorerne er indregnet i standardværdier‐
ne.
Ved installering af eldrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion ganges elforbruget med en faktor på
1,0.
Ved installering af gasdrevne varmepumper til fjernvarmeproduktion ganges gasforbruget med en faktor
på 0,8.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
16
Bilag 3
Kvalitetssikring
Indhold af kvalitetssikring
1. Alle net- og distributionsvirksomheder er ansvarlige for, at de energibesparelser, som indberettes, er
retvisende og lever op til alle fastsatte krav. Med henblik på at sikre dette, skal de enkelte net- og
distributionsvirksomheder:
a) Etablere et kvalitetsstyringssystem og kvalitetsstyringsprocedurer for håndtering af ener‐
gisparesager.
b) Gennemføre kvalitetssikring, som består i en anvendelse af procedurerne i kvalitetssik‐
ringssystemet i forbindelse med de enkelte energisparesager.
c) Gennemføre kvalitetskontrol på udvalgte energisparesager forud for indberetning.
d) Gennemføre audits af kvalitetssikringssystemet.
Net- og distributionsvirksomheder, som har indgået aftale med en aktør om at varetage energispa-
reforpligtelsen helt eller delvist, skal sikre, at aktøren lever op til kravene i dette bilag.
2. Kvalitetsstyringssystem
Net- og distributionsvirksomhederne skal etablere procedurer for håndtering af energispareindsatsen, her‐
under indgåelse af aktøraftaler, administration og arkivering af de enkelte energisparesager, indberetning
af besparelser til Energistyrelsen, opgørelse, indberetning og dokumentation af omkostninger, gennemfø‐
relse af kvalitetskontrol, gennemførelse af audit, opfølgning på stikprøvekontrol mv.
Så længe kvalitetsstyringssystemet lever op til de stillede krav i dette bilag, kan net- og distributionsvirk‐
somhederne frit vælge udformningen af systemet.
Kvalitetsstyringssystemet skal være dokumenteret skriftligt. Net- og distributionsvirksomhedernes kvali‐
tetsstyringssystem skal opdateres, i det omfang den løbende kvalitetssikring, kvalitetskontrollen (intern
som ekstern) eller audits giver anledning til opdateringer/justeringer.
3. Kvalitetssikring
Net- og distributionsvirksomhederne skal ved anvendelse af de procedurer, der er fastlagt i kvalitets-
sikringssystemet, sikre, at dokumentation og indberetning, herunder også dokumentationen for besparel‐
ser, som er udført af aktører, der agerer på net- eller distributionsvirksomhedens vegne, er retvisende og
opfylder kravene i denne aftale.
Procedurerne i kvalitetssikringssystemet skal anvendes løbende i forhold til alle sager.
4. Kvalitetskontrol
Alle net- eller distributionsvirksomheder skal som led i kvalitetssikringen en gang om året gennemføre
kvalitetskontrol af udvalgte energisparesager forud for indberetning, med henblik på at sikre, at energis‐
paresagerne lever op til bestemmelserne i aftalen og denne bekendtgørelse om opgørelse af besparelser og
dokumentation.
Kvalitetskontrollen skal sikre, at bestemmelserne om opgørelse af besparelser, og alle dokumentations‐
krav er anvendt korrekt og skal derfor have særlig fokus på tekniske og beregningsmæssige elementer.
Kvalitetskontrollen skal omfatte et repræsentativt udsnit af net- eller distributionsvirksomhedens sager,
herunder sager fra forskellige aktører, sager som net- eller distributionsvirksomheden selv gennemfører,
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
17
sager af forskellig størrelse m.v. Dette krav gælder for alle net- eller distributionsvirksomheder, som
indberetter besparelser for et givet år. Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed ikke indberetter
energibesparelser, skal der således ikke foretages kvalitetskontrol for det pågældende år. Mindst hver
anden gang skal kvalitetskontrollen udføres af en uafhængig tredjepart. Når kvalitetskontrollen ikke
udføres af en uafhængig tredjepart, skal alle net- og distributionsvirksomheder, bortset fra virksomheder
med et årligt energisparemål på under 2 TJ, gennemføre kvalitetskontrollen af en eller flere personer,
som er uafhængige af de konkrete sager, der kontrolleres og have tilstrækkelig kendskab til aftalens be‐
stemmelser og tekniske kompetencer til at vurdere de konkrete projekter samt anvendt opgørelsesmetode
og forudsætninger for beregninger. Det er net- eller distributionsvirksomhedens ansvar, at den interne
kvalitetskontrol udføres af en eller flere personer, der efterlever disse krav.
Hvis kvalitetskontrollen finder, at en konkret energisparesag ikke lever op til bestemmelserne i denne
bekendtgørelse eller aftalen, skal net- eller distributionsselskabet forholde sig til kvalitetskontrollens
vurdering, og tage stilling til om besparelsen kan indberettes, før dokumentationen er ændret, så den
overholder kravene i aftalen, herunder at evt. manglende dokumentation er tilvejebragt eller beregning af
besparelsen er justeret.
Net- eller distributionsvirksomheden eller kontrollanten udarbejder en rapport over den gennemførte
kvalitetskontrol, herunder hvor mange sager og hvilke sager, der er udtaget til kontrol, resultaterne af
kontrollen og anbefalinger til net- eller distributionsvirksomheden om evt. korrigerende handlinger. Rap‐
porten skal opbevares i mindst 5 år og kunne stilles til rådighed for intern og ekstern audit samt i
forbindelse med Energistyrelsens stikprøvekontrol.
Kvalitetskontrollen kan gennemføres samtidig med audit, jf. pkt. 5.
Kvalitetskontrollens fundne fejl, net- eller distributionsvirksomhedens vurdering heraf samt opfølgning
skal årligt rapporteres til Energistyrelsen, jf. pkt. 6.
5. Audit
Som led i kvalitetssikringen skal alle net- og distributionsvirksomhederne én gang årligt have gennemført
en audit med henblik på at sikre, at
a) virksomheden har implementeret et kvalitetssikringssystem, der lever op til kravene i dette bilag
b) kvalitetssikringssystemet efterleves ved at gennemføre stikprøvekontrol af indberettede besparelser.
Audit omfatter kontrol af ovenstående via gennemførelse af stikprøvekontrol af udvalgte energisparesa‐
ger.
Minimum hver anden gang skal denne audit gennemføres af en uafhængig tredjepart. Det kan f.eks. ske
som led i et certificeret kvalitetsstyringssystem. De år, hvor der ikke foretages ekstern audit, skal der
gennemføres intern audit af net- eller distributionsvirksomheden selv.
Dette krav gælder for alle net- og distributionsvirksomheder, som indberetter besparelser for et givet
år. Såfremt en net- eller distributionsvirksomhed ikke indberetter energibesparelser, skal der således ikke
udføres audit for det pågældende år.
For såvel intern som ekstern audit udarbejdes der af auditoren en skriftlig auditrapport. Net- og distri‐
butionsvirksomhederne skal opbevare auditrapporterne for gennemførte audits i mindst 5 år og skal
kunne stilles til rådighed ved Energistyrelsens årlige stikprøvekontrol og ved eventuel evaluering af
energispareaftalen.
Audit kan gennemføres samtidig med kvalitetskontrollen, jf. pkt. 4.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
18
Der skal årligt ske afrapportering af audit til Energistyrelsen, jf. pkt. 6.
Afrapportering af audit i forhold til procedurer for opgørelse, indberetning og dokumentation af omkost‐
ninger og virksomhedens efterlevelse heraf, skal ske til Forsyningstilsynet, jf. pkt. 6.
6. Afrapportering af resultater fra kvalitetskontrol og audit
Net- og distributionsvirksomhederne skal hvert år senest den 1. juli indsende en sammenfatning af resul‐
taterne fra kvalitetskontrollen og audit til Energistyrelsen i forbindelse med indberetning af besparelser.
Net- og distributionsvirksomhederne sender hvert år, samtidig med indsendelse af resultater til Energisty‐
relsen, resultaterne fra audit til Forsyningstilsynet.
Afrapporteringen indsendes til Energistyrelsen via samarbejdsorganet, hvis virksomheden er medlem af
et samarbejdsorgan. Er virksomheden ikke medlem af et samarbejdsorgan, indsender virksomheden selv
afrapporteringen til Energistyrelsen.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
2291365_0019.png
19
Bilag 4
Energiindholdet i udvalget brændsler til slutanvendelser - konverteringstabel
Energiprodukt
1 kg koks
1 kg stenkul
1 kg brunkulsbriketter
KJ (NCV)
28 500
17 200 — 30 700
20 000
kg olieækv. (NCV)
0,676
0,411 — 0,733
0,478
0,251 — 0,502
0,134 — 0,251
0,191 — 0,215
0,186 — 0,330
0,382 — 0,401
0,955
1,010
1,051
0,955
1,099
1,126
1,079
0,330
0,401
0,177 — 0,256
0,024
0,086
kWh (NCV)
7,917
4,778 — 8,528
5,556
2,917 — 5,833
1,556 — 2,917
2,222 — 2,500
2,167 — 3,833
4,444 — 4,667
11,111
11,750
12,222
11,111
12,778
13,10
12,553
3,833
4,667
2,056 — 2,972
0,278
1(3)
1 kg brunkul med høj brændværdi 10 500 — 21 000
1 kg brunkul
1 kg olieskifer
1 kg tørv
1 kg tørvebriketter
5 600 — 10 500
8 000 — 9 000
7 800 — 13 800
16 000 — 16 800
1 kg restbrændselsolie (svær olie) 40 000
1 kg let brændselsolie
1 kg motorbrændstof (benzin)
1 kg paraffinolie
1 kg LPG
1 kg naturgas ( 1 )
1 kg LNG
1 kg træ (25 % fugtighed) ( 2)
1 kg pellets/træbriketter
1 kg affald
1 MJ udvundet varme
1 kWh elektrisk energi
42 300
44 000
40 000
46 000
47 200
45 190
13 800
16 800
7 400 — 10 700
1 000
3 600
Kilde: Eurostat.
1. 93 % metan.
2. Medlemsstaterne kan anvende andre værdier, alt efter hvilken træsort der er mest anvendt i den
pågældende medlemsstat.
3. Finder anvendelse, når energibesparelser er opgjort i primærenergi ved hjælp af en bottom-up-tilgang
baseret på det endelige energiforbrug. For besparelser i kWh elektricitet kan medlemsstaterne anven‐
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
20
de en standardkoefficient på 2,5. Medlemsstaterne kan anvende en anden koefficient, hvis de kan
begrunde de
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 90: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om energispareydelser i net- og distributionsvirksomheder
21
Bilag 5
Metoder til beregning af energibesparelser
Direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet fastlægger, jf. artikel 7, stk. 6 og bilag V, at de forpligtede,
deltagende eller bemyndigede parter eller offentlige gennemførelsesmyndigheder kan benytte en eller
flere af følgende metoder til beregning af energibesparelser:
a)
b)
Antagne besparelser, med henvisning til resultaterne af tidligere uafhængigt overvågede ener‐
giforbedringer i lignende anlæg. Den generiske tilgang kaldes »ex-ante«.
Målte besparelser, hvor besparelserne ved installationen af en foranstaltning eller pakke af
foranstaltninger fastslås ved at registrere den faktiske reduktion i energiforbruget, hvor der
skal tages behørigt hensyn til faktorer som additionalitet, beboelse, produktionsniveauer og
vejret, der kan påvirke forbruget. Den generiske tilgang kaldes »ex-post«.
Skalerede besparelser, hvor der anvendes tekniske vurderinger af besparelser. Denne tilgang
kan kun anvendes, hvis det er vanskeligt eller uforholdsmæssigt dyrt at opnå solide målte data
for et specifikt an- læg, f.eks. udskiftning af en kompressor eller elektrisk motor med en anden
kWh-ydelse end den, som uafhængige oplysninger om besparelse er blevet målt på, eller hvis
de foretages på grundlag af nationalt fastsatte metoder og benchmarks af kvalificerede eller
akkrediterede eksperter, der er uafhængige af de forpligtede, deltagende eller bemyndigede
parter, der er involveret.
Undersøgte besparelser, hvor forbrugernes reaktion på rådgivning, oplysningskampagner,
mærknings- eller certificeringsordninger eller intelligent måling fastslås. Denne tilgang må
kun anvendes for besparelser, der skyldes ændringer i forbrugernes adfærd. Den må ikke
anvendes for besparelser, der skyldes installation af fysiske foranstaltninger.
c)
d)