Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 9
Offentligt
2260904_0001.png
Bilag 4
Standardregulativ for erhvervsaffald, jf. § 3, stk. 3
§ 1 Formål m.v.
Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af affald fra virksomheder, i […] Kommune
med henblik på at forebygge forurening, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker samt begrænse
ressourceanvendelsen ved at fremme genanvendelse af affald.
Formålet er endvidere efter miljøbeskyttelsesloven at fastsætte regler om de kommunale affaldsordningers
omfang og tilrettelæggelse m.v. med henblik på at etablere og skabe rammerne for velfungerende kommunale
ordninger, herunder normere de praktiske forhold i forbindelse med afviklingen af affaldsindsamlingen og -
håndteringen.
De beskrevne ordninger i regulativet omfatter ikke
kildesorteret
erhvervsaffald
egnet
til materialenyttiggørelse.
, som er reguleret i affaldsbekendtgørelsen.
Hvis en virksomhed benytter den kommunale genbrugsplads, skal
bestemmelserne for denne ordning dog overholdes.
§ 2 Lovgrundlag
Regulativet er udarbejdet i henhold til gældende miljølovgivning, herunder navnlig:
Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven).
Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.
(affaldsaktørbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk
og elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om batterier
(batteribekendtgørelsen).
og
akkumulatorer
og
udtjente
batterier
og
akkumulatorer
Bekendtgørelse om deponeringsanlæg (deponeringsbekendtgørelsen).
§ 3 Definitioner
De definitioner, der anvendes i dette regulativ, svarer til de definitioner, der fremgår af det til enhver tid
gældende lovgrundlag.
(Frivillig at udfylde)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen angiver efter behov, hvad der forstås ved f.eks. brugercenter, m.m.
Kommunalbestyrelsen har pligt til at anvende de i affaldsbekendtgørelsen,
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0002.png
affaldsaktørbekendtgørelsen bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
m.v.
og miljøbeskyttelsesloven benyttede definitioner samt definitioner gældende i anden
lovgivning.
§ 4 Registrering af udenlandske virksomheder
Udenlandske virksomheder uden fast adresse i Danmark, der udøver affaldsproducerende aktiviteter, skal lade
sig registrere hos kommunalbestyrelsen med henblik på opkrævning af affaldsgebyr m.v.
§ 5 Gebyrer
Kommunalbestyrelsen fastsætter gebyrer i henhold til miljøbeskyttelsesloven samt
bekendtgørelse om
affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.vaffaldsaktørbekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen vedtager
efter efter bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
m.v.affaldsaktørbekendtgørelsen
én gang årligt et gebyrblad, der angiver størrelsen på ovennævnte gebyrer.
Gebyrbladet er tilgængeligt på
kommunens[…]
Kommunes
hjemmeside.
§ 6 Klage m.v.
Kommunalbestyrelsens afgørelser
efteri henhold til
regulativet kan
i henhold tilefter bekendtgørelse om
affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. affaldsaktørbekendtgørelsen
ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Indskærpelser af regulativet efter miljøbeskyttelsesloven, kan ikke påklages til anden administrativ
myndighed.
Afgørelser efter miljøbeskyttelsesloven kan
påklages til Natur- og Miljøklagenævnetefter
miljøbeskyttelsesloven,
medmindre andet fremgår af lovens bestemmelser.,
påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet.
Efter lov om kommunernes styrelse kan spørgsmål om, hvorvidt kommunen overholder den lovgivning, der
særligt gælder for offentlige myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i medfør af denne
lovgivning, indbringes for Ankestyrelsen. Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkeligt grundlag for
at rejse en tilsynssag.
§ 7 Overtrædelse og straf
Overtrædelse af regulativet straffes efter affaldsaktørbekendtgørelsen med bøde.
Efter
affaldsaktørbekendtgørelsen bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.
kan straffen
stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der
ved overtrædelsen er:
1) voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor, eller
2) opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder ved besparelser.
Der kan efter affaldsaktørbekendtgørelsen pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter
reglerne i straffelovens
5. kapitel.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0003.png
§ 8 Bemyndigelse
(Skal udfyldes)
Valgfri tekst (Der skal være mulighed for at sætte ét eller flere krydser):
Kommunalbestyrelsen har bemyndiget [angivelse af navnet på udvalget] til at træffe
afgørelser efter dette regulativ.
Kommunalbestyrelsen har endvidere bemyndiget [angivelse af navnet på forvaltningen] til
at træffe afgørelser efter dette regulativ.
Kommunalbestyrelsen har bemyndiget [angivelse af navnet på forvaltningen] til at træffe
afgørelser efter dette regulativ.
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen skal her beskrive hvilke bemyndigelser, der gives til udvalget og
forvaltningen.
§ 9 Ikrafttrædelse
Dette regulativ træder i
kraft den […].
Samtidig med ikrafttrædelsen af dette regulativ ophæves følgende:
(Skal udfyldes)
Fritekst:
[Tidligere regulativer i kommunen listes]
Således vedtaget af kommunalbestyrelsen den [dd.mm.åååå].
[… f.eks. Borgmester] [… f.eks.
Kommunaldirektør]
§
910.
Ordning for
dagrenovationslignende husholdningslignende restaffald
§
910.1
Hvad er
dagrenovationslignende affald fra husholdningslignendeerhverv restaffald
Dagrenovationslignende Husholdningslignende restaffald
er
restaffald, som er frembragt af virksomheder, og
som i sammensætning svarer til restaffald fra private husholdninger.fra virksomheder, der er omfattet af
definitionen af dagrenovationslignende affald i affaldsbekendtgørelsen.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0004.png
Restaffald sorteres i overensstemmelse med sorteringskriterierne i bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.
(Frivillig at udfylde)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen kan her eventuelt vælge at indsætte piktogram for restaffald, jf.
bilag 6 til affaldsbekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen kan her eventuelt
vælge at uddybe tilføje med
eksempler på,
hvad
der forstås ved husholdningslignende restaffald i henhold til bilag 6 til
affaldsbekendtgørelsen. dagrenovationslignende affald, herunder eksempelvis let
fordærveligt affald indeholdende animalsk eller lugtende affald eller affald, som giver
hygiejnemæssige problemer i form af lugt, fluer, skadedyr eller lignende.
§
910.2
Hvem gælder ordningen for
(Skal udfyldes)
Fritekst:
Valgfri tekst (Der skal være mulighed for at sætte ét eller flere krydser):
Ordningen gælder for alle virksomheder i […] Kommune.
Ordningen gælder for virksomheder i […] Kommune, som er beliggende i boligejendomme.
Fritekst:
§
910.3
Beskrivelse af ordningen
(Skal udfyldes)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen beskriver indholdet i ordningen, herunder om ordningen etableres
som en anvisnings- eller indsamlingsordning.
Valgfri tekst (Der skal være mulighed for at sætte ét eller flere krydser):
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0005.png
Virksomheder må ikke håndtere
dagrenovationslignende husholdningslignende restaffald
via virksomhedens småt forbrændingsegnede affald.
Virksomheder må håndtere
dagrenovationslignende husholdningslignende restaffald
via
virksomhedens småt forbrændingsegnede affald.
Virksomheder kan håndtere
dagrenovationslignende husholdningslignende restaffald
via
virksomhedens småt forbrændingsegnede affald. Ved sammenblanding skal affaldet
klassificeres som
dagrenovationslignende husholdningslignende restaffald.
Affaldet skal
køres direkte til forbrænding og må ikke køres til midlertidigt deponi.
Dagrenovationslignende Husholdningslignende restaffald,
der ikke indsamles særskilt med
henblik på genanvendelse, særlig behandling eller som småt forbrændingsegnet affald, skal
indsamles gennem den kommunale indsamlingsordning for
dagrenovationslignende
husholdningslignende restaffald.
Fritekst:
§
910.4
beholdere
(Frivillig at udfylde)
Fritekst:
Valgfri tekst (Der skal være mulighed for at sætte ét eller flere krydser):
Det påhviler virksomheden at anskaffe/modtage og benytte de af kommunalbestyrelsen
fastsatte beholdere til
dagrenovationrestaffald.
Beholdere leveres af og tilhører […] Kommune.
Beholdere leveres af, tilhører og vedligeholdes af […]
Kommune.
Beholdere leveres af […] Kommune og betales af virksomheden.
Virksomheden anskaffer selv beholdere efter anvisning fra kommunalbestyrelsen.
Virksomheden anskaffer og vedligeholder selv beholdere efter anvisning fra
kommunalbestyrelsen.
Det påhviler kommunalbestyrelsen at vedligeholde og udskifte beholdere.
Det påhviler virksomheden at vedligeholde og udskifte beholdere.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0006.png
Der kan med kommunalbestyrelsen træffes aftale om eget indkøb af beholdere.
Beholdere, som bortkommer, eller som beskadiges af andre årsager end almindelig
brug og slitage, herunder ved brand, hærværk eller misbrug, erstattes af
virksomheden. Virksomheden er endvidere erstatningspligtig for skader forårsaget
på beholdere, hvor det ikke har været håndteret af renovatøren.
To eller flere virksomheder kan, efter anmodning til kommunalbestyrelsen, dele beholdere
til
restaffalddagrenovation.
Det påhviler desuden virksomheden at efterkomme de bestemmelser, kommunalbestyrelsen
træffer til sikring af beholdere.
Kommunalbestyrelsen kan, hvor lokale forhold nødvendiggør dette, stille supplerende krav
til beholdere.
Fritekst:
§
910.5
Kapacitet for beholdere
(Frivillig at udfylde)
Fritekst:
Valgfri tekst (Der skal være mulighed for at sætte ét eller flere krydser):
På enhver bebygget ejendom skal der være mindst én beholder til
dagrenovationslignende
husholdningslignende restaffald
pr. virksomhed. Antallet af beholdere fastsættes af
kommunalbestyrelsen i hvert enkelt tilfælde efter følgende retningslinjer:
På enhver bebygget ejendom skal der være mindst en beholder til organisk affald pr.
virksomhed. Antallet af beholdere fastsættes af kommunalbestyrelsen i hvert enkelt
tilfælde efter følgende principper:
Det på ejendommen nødvendige antal beholdere fastsættes af kommunalbestyrelsen. Dog
skal der som minimum være opstillet én beholder (svarende til 100 l) pr. virksomhed.
Hvis der gentagne gange konstateres overfyldning, kan kommunalbestyrelsen
efter
forudgående skriftligt varsel
tilmelde yderligere enheder, således at overfyldning undgås.
Ekstra beholdere skal bestilles af virksomheden hos kommunalbestyrelsen.
Fritekst:
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0007.png
§
910.6
Anbringelse af beholdere
(Frivillig at udfylde)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen kan eventuelt beskrive krav til placering af beholder, herunder
opstillingsstedet, adgangsveje m.v.
§
910.7
Anvendelse og fyldning af beholdere
(Frivillig af udfylde)
Fritekst:
Valgfri tekst (Der skal være mulighed for at sætte ét eller flere krydser):
Beholdere, herunder eventuelt affaldssække, må ikke fyldes mere end til den markerede
påfyldningsstreg.
Beholdere må ikke fyldes mere, end at låget kan lukkes tæt og affaldet ikke klemmes fast i
beholderen.
Sod, aske og slagger skal være fuldstændig afkølet samt emballeret inden anbringelse i
beholderen.
Skarpe, skærende, rivende eller spidse genstande samt støvende, vådt og uhygiejnisk affald
skal være forsvarligt emballeret inden anbringelse i beholderen, så der hverken kan ske
skade på personer eller på beholderen, herunder eventuelt affaldssæk.
Uhygiejnisk affald skal være tilstrækkeligt emballeret i lukkede og tætte emballager.
Fritekst:
§
910.8
Renholdelse af beholdere
(Frivillig at udfylde)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen kan eventuelt beskrive krav til renholdelse af beholderne.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0008.png
§
910.9
Afhentning af
dagrenovationslignende husholdningslignende restaffald
(Frivillig at udfylde)
Fritekst:
Om f.eks. tømningshyppighed, eventuelle forskydninger i tømningen, ændringer i
tømningsfrekvens m.m.
§
910.10
Tilmelding/afmelding
(Frivillig at udfylde):
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen kan her fastsætte bestemmelser om til- og afmelding, herunder f.eks.
om at det skal foretages til kommunalbestyrelsen, at det skal ske ved månedskift, med en
frist på 14 dage, dags dato, hvem der er ansvarlig for til- og afmelding m.v.
§ 101 Ordning for genbrugsplads[-en eller -erne]
Kommunalbestyrelsen har etableret adgang til genbrugsplads[-er] til modtagelse af affald.
§ 101.1 Hvem gælder ordningen for
Ordningen gælder for
alle
virksomheder,
som er hjemhørende i kommunen, og
virksomheder, som ikke er hjemhørende i kommunen, herunder udenlandske virksomheder.
herunder virksomheder beliggende i kommunen, beliggende i øvrige kommuner samt
udenlandske virksomheder, som tilmelder sig ordningen.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0009.png
Fritekst:
§ 101.2 Adgang til genbrugsplads[-en eller -erne]
Virksomheder har efter affaldsaktørbekendtgørelsen adgang til plads[-en eller -erne] i indregistrerede køretøjer
med en tilladt totalvægt på maksimalt 3.500 kg og med en på køretøjet monteret trailer.
Ordensreglementet for genbrugsplads[-en eller -erne] skal følges.
(Frivillig at udfylde).
Fritekst:
Valgfri tekst (Der skal være mulighed for at sætte ét eller flere krydser):
På genbrugsplads[-en eller -erne] kan virksomheden eller en repræsentant for virksomheden
aflevere alle former for sorteret affald fra virksomheden.
Undtaget herfra er dog
dagrenovationslignende husholdningslignende restaffald og
madaffald.
Fritekst:
Eventuel uddybning af begrænsning i, hvad der modtages på genbrugspladsen (f.eks. jord
og bygningsaffald i mindre mængder).
Virksomheder har efter affaldsbekendtgørelsen adgang til plads[-en eller -erne] i indregistrerede køretøjer med
en tilladt totalvægt på maksimalt 3.500 kg og med en på køretøjet monteret trailer.
§ 101.3 Sortering på genbrugsplads[-en eller -erne]
Ved emballering af affald, der afleveres på genbrugsplads[-en eller -erne] skal der efter
affaldsaktørbekendtgørelsen anvendes klare plastsække. Dette for at indholdet tydeligt kan
ses af personalet på genbrugsplads [-en eller -erne].
(Frivillig at udfylde)
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0010.png
Fritekst:
Valgfri tekst:
(Der skal være mulighed for at sætte ét eller flere krydser)
Affaldet skal sorteres efter affaldsfraktioner og placeres i de anviste containere/båse på
genbrugsplads[-en eller -erne]. Anvisninger fra pladspersonalet skal følges.
Ved emballering af affald, der afleveres på genbrugsplads[-en eller -erne] skal der efter bekendtgørelse om
affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. anvendes klare plastsække. Dette for at indholdet tydeligt kan ses
af personalet på genbrugsplads [-en eller -erne].
Ordensreglementet for genbrugsplads[-en eller -erne] i skal følges.
§ 101.4 Vægtbegrænsning
Den enkelte virksomhed (den gebyrbetalende produktionsenhed) må efter
bekendtgørelse om
affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.affaldsaktørbekendtgørelsen
maksimalt aflevere 200 kg farligt
affald om året på genbrugsplads[-en eller -erne]. Dette gælder dog ikke for bærbare batterier og akkumulatorer,
som defineret i batteribekendtgørelsen, samt affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdninger
omfattet af producentansvar, som defineret i elektronikaffaldsbekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen udsteder efter
bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører
m.v.affaldsaktørbekendtgørelsen
en kvittering for det modtagne farlige affald.
(Frivillig at udfylde)
Fritekst:
§ 112. Ordning for ikke-genanvendeligt farligt affald
§ 112.1 Hvad er ikke-genanvendeligt farligt affald
Ikke-genanvendeligt farligt affald er affald, der er omfattet af definitionen af farligt affald i
affaldsbekendtgørelsen, og som er ikke-genanvendeligt, bortset fra eksplosivt affald.
(Frivillig at udfylde)
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0011.png
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen kan her eventuelt vælge at uddybe med eksempler på, hvad der
forstås ved farligt affald, herunder eksempelvis:
Organiske, halogenholdige forbindelser
Organiske, halogenfrie forbindelser
Organiske forbindelser
Olieaffald (som ikke er
egnet til materialenyttiggørelseomfattet af Affaldsregisteret)
Tungmetalholdigt affald
Klinisk risikoaffald
Asbest, alle typer
PCB- holdigt affald
Affald fra tømningsordning for olie- og benzinudskillere
§ 112.2 Hvem gælder ordningen for
(Skal udfyldes)
Fritekst til selv at beskrive hvem ordningen gælder for.
§ 112.3 Beskrivelse af ordningen
(Skal udfyldes)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen beskriver indholdet i ordningen, herunder om ordningen etableres
som en anvisnings- eller indsamlingsordning.
Valgfri tekst: (frivillig at udfylde)
Virksomheder, der frembringer farligt affald, skal sikre, at farligt affald er forsvarligt
emballeret.
Emballagen skal være udformet efter følgende retningslinjer:
Emballagen skal være tæt og lukket tæt til, så indholdet ikke utilsigtet kan trænge ud.
Det materiale, som emballagen er fremstillet af, må ikke kunne angribes af indholdet eller
kunne indgå sundhedsfarlige eller på anden måde farlige forbindelser med dette.
Emballagen skal være udformet, så hel eller delvis tømning kan ske på forsvarlig måde.
Er der risiko for gasudvikling, skal der anvendes sikkerhedsspuns.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0012.png
Opbevaringen skal følge retningslinjerne:
Farligt affald, der afhentes emballeret, skal opbevares i egnede beholdere på tæt bund
uden mulighed for afløb til kloak, jord, vandløb eller grundvand.
Oplagspladsen skal være under tag og indrettes således, at spild kan opsamles ved brud på
den beholder, der indeholder den største mængde. Kan oplagspladsen ikke tilkøres direkte,
skal virksomheden inden afhentningen selv bringe affaldet til det nærmeste sted på eller ved
virksomheden, som kan tilkøres.
–Beholdere
skal være løftet fra gulvet, så eventuelle utætheder opdages, og således at spild
ikke beskadiger andre beholdere. Oplagspladsen skal være placeret på virksomhedens
område, således at indsamleren/transportøren kan køre direkte til stativet, beholderen eller
containeren for at foretage læsning.
Opbevaring af flydende uemballeret affald kan ske på følgende måder:
Affaldet kan opbevares i tankanlæg. Tanken skal være egnet til den pågældende
affaldstype og så tæt, at spild og fordampning undgås.
Tanken skal være udformet, så tømning kan foregå forsvarligt og være forsynet med
sikkerhedsspuns, hvis der er risiko for overtryk.
Såfremt der benyttes overjordiske ståltanke, skal de(n) være placeret på en konstruktion
hævet over underlaget, således at inspektion af bunden kan finde sted.
Afstanden fra tanken til væg eller anden konstruktion skal være mindst 15 cm. Plasttanke,
der er godkendt til direkte placering på underlaget, skal etableres på et tæt underlag, som
strækker sig mindst 10 cm uden om tanken. Nedgravede tankanlæg må ikke etableres uden
kommunalbestyrelsens tilladelse.
Kan oplagspladsen ikke tilkøres direkte, skal virksomheden inden afhentningen selv bringe
affaldet til det nærmeste sted på eller ved virksomheden, som kan tilkøres.
Fritekst:
Mindre mængder af farligt affald (op til 200 kg pr. år) kan afleveres […]. Mindre mængder skal afleveres efter
behov, dog mindst 1 gang årligt.
Eksplosivt affald skal efter affaldsbekendtgørelsen håndteres miljømæssigt forsvarligt ved en godkendt
affaldsmodtager.
Virksomheden skal efter affaldsbekendtgørelsen sikre, at farligt affald ikke fortyndes eller blandes med andre
kategorier af farligt affald eller blandes med ikke-farligt affald.
Virksomheden skal efter affaldsbekendtgørelsen sikre, at det farlige affald er forsvarligt emballeret.
Virksomheden skal efter miljøbeskyttelsesloven efter anmodning fra kommunalbestyrelsen tilvejebringe
dokumentation for, at farligt affald er korrekt klassificeret i overensstemmelse med bilag om listen over affald
(EAK-koder) og bilag om farligt affald i affaldsbekendtgørelsen.
§ 123 Ordning for klinisk risikoaffald
§ 123.1 Hvad er klinisk risikoaffald
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0013.png
(Skal udfyldes)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen beskriver, hvad der forstås ved den pågældende affaldsfraktion.
Ordningen omfatter klinisk risikoaffald fra alle producenter af klinisk risikoaffald i
sundhedssektoren i […] Kommune. Sundhedssektoren omfatter sygehuse,
fødeklinikker og
behandlingsinstitutioner, plejehjem, hjemmeplejeordninger, læge- og tandlægeklinikker,
praktiserende jordemødre, svineproducenter m.fl.
§ 123.2 Hvem gælder ordningen for
(Skal udfyldes)
Fritekst til selv at beskrive hvem ordningen gælder for.
§ 123.3 Beskrivelse af ordningen
(Skal udfyldes)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen beskriver indholdet i ordningen, herunder om ordningen etableres
som en anvisnings- eller indsamlingsordning.
Valgfri tekst:
Virksomheder fra sundhedssektoren kan ved egen foranstaltning aflevere klinisk
risikoaffald på genbrugspladsen.
Klinisk risikoaffald skal afleveres efter behov til den kommunale indsamlingsordning, dog
mindst 1 gang årligt.
Klinisk risikoaffald afhentes efter aftale med kommunalbestyrelsen.
Virksomheder fra sundhedssektoren kan aflevere klinisk risikoaffald på apoteker
beliggende i kommunen.
Virksomheden skal sortere klinisk risikoaffald ved kilden (produktionsstedet) og opsamle
det i egnede emballager.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0014.png
Sorteringen skal ske efter følgende retningslinjier:
Smitteførende affald opsamles på produktionsstedet i plastposer, plastspande eller
lignende.
Den anvendte emballage skal lukkes forsvarligt og lufttæt, før affaldet forlader
produktionsstedet.
Skærende og stikkende genstande, f.eks. kanyler, lægges straks efter brugen i
gennemsigtige, egnede og brudsikre beholdere. Beholderen skal være tør og må ikke
indeholde f.eks. desinfektionsvæske. Den anvendte emballage skal lukkes forsvarligt, før
affaldet forlader produktionsstedet.
Vævsaffald skal indsamles særskilt og opsamles i plastposer, plastspande eller lignende.
Den anvendte emballage skal lukkes forsvarligt, før affaldet forlader produktionsstedet.
Vævsaffald skal behandles
[…. ].
Ved tvivl om hvorvidt affald er klinisk risikoaffald, skal affaldet betragtes som klinisk
risikoaffald og håndteres i overensstemmelse med retningslinjerne herfor.
Her kan f.eks. fastsættes krav til nedkøling, mærkning og behandling af affaldet.
Virksomheden skal emballere klinisk risikoaffald i den endelige emballage.
Affaldet føres herefter til egnet opbevaringssted før afhentning til behandling.
Klinisk risikoaffald må ikke stå tilgængeligt for offentligheden.
Klinisk risikoaffald må ikke trykkes eller sammenpresses i emballagen, så der opstår risiko
for perforering.
Emballager må ikke fyldes mere, end at de kan lukkes uden sammenpresning af affaldet.
I tilfælde, hvor en emballage er blevet gennemvædet eller på anden måde beskadiget, skal
virksomheden sikre, at der sker omemballering af det kliniske risikoaffald.
Omemballeringen skal ske ved anvendelse af en større beholder af samme eller bedre
kvalitet, så den uegnede/beskadigede emballage ikke åbnes, men blot emballeres i en større,
egnet emballage.
Flergangsemballager skal holdes rene og hygiejniske. Ved anvendelse af
flergangsemballager skal renholdelsen tilrettelægges, så der ikke opstår risiko for
smitteoverførsel og uhygiejniske forhold.
Hos virksomheder med centrale opsamlingssteder (f.eks. sygehuse) skal de fyldte
emballager transporteres til det centrale opsamlingssted samme dag, de er fyldt. Vævsaffald
skal transporteres til et centralt opbevaringssted samme dag, som det er produceret.
Fritekst:
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0015.png
§ 134 Ordning for ikke-genanvendeligt PVC-affald
§ 134.1 Hvad er ikke-genanvendeligt PVC-affald
(Skal udfyldes)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen beskriver, hvad der forstås ved den pågældende affaldsfraktion.
§ 134.2 Hvem gælder ordningen for
(Skal udfyldes)
Fritekst til selv at beskrive hvem ordningen gælder for.
§ 134.3 Beskrivelse af ordningen
(Skal udfyldes)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen beskriver indholdet i ordningen, herunder om ordningen etableres
som en anvisnings- eller indsamlingsordning.
§ 145 Ordning for forbrændingsegnet affald
§ 145.1 Hvad er forbrændingsegnet affald.
Forbrændingsegnet affald er affald, der er omfattet af definitionen af forbrændingsegnet affald i
affaldsbekendtgørelsen.
(Frivillig at udfylde)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen kan her beskrive eksempler på forbrændingsegnet affald.,
herunder
eksempelvis:
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0016.png
Ikke-genanvendeligt pap og papir, for eksempel coatede pap- og papirtyper samt
tilsmudset pap og papir.
Udefinerbart plast samt kompositmaterialer mellem plast og andre materialer.
Brændbart inventar, f.eks. møbler, tæpper og madrasser.
§ 145.2 Hvem gælder ordningen for
(Skal udfyldes)
Fritekst til selv at beskrive hvem ordningen gælder for.
§ 145.3 Beskrivelse af ordningen
(Skal udfyldes)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen beskriver indholdet i ordningen, herunder om ordningen etableres
som en anvisnings- eller indsamlingsordning.
Valgfri tekst:
Det er
efter affaldsbekendtgørelsen
tilladt
at afbrænde haveaffald, parkaffald og
haveaffaldslignende affald fra gartnerier, naturplejeaktiviteter m.v. for gartnerier, ansvarlige
for naturplejeaktiviteter m.v. at afbrænde eget haveaffald, parkaffald og
haveaffaldslignende affald på lokaliteten, hvor affaldet er frembragt.
Neddelt kreosotbehandlet træ skal efter affaldsbekendtgørelsen forbrændes.
Forbrændingsegnet affald modtages som småt brændbart affald og stort brændbart affald i
følgende størrelser:
Småt brændbart affald er forbrændingsegnet affald, hvor enkeltdelene har en maksimal
længde på 100 cm, og hvor ingen kompakte dele er større end 100 x 50 cm x 50 cm.
Stort brændbart affald er forbrændingsegnet affald, hvor enkeltdelene har en maksimal
længde på 300 cm, og hvor ingen kompakte dele er større end 300 x 125 x 20 cm og en
vægt på maks. 80 kg.
Hvis en virksomheds forbrændingsegnede affald i mængde og karakter ikke opfylder
kravene til småt eller stort brændbart affald eller ikke kan modtages uden forudgående
behandling, skal virksomheden ved egen foranstaltning foranledige, at affaldet opfylder
betingelserne for forbrændingsegnet affald.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0017.png
Alternativt forpligtes virksomheden til at aflevere forbrændingsegnet affald til forudgående
behandling, herunder neddeling eller lignende på anlæg, der er godkendt hertil.
Kommunen anviser
stort forbrændingsegnet affald til forbehandling på […].
Kommunen kan anvise fejlsorteret affald til sortering på […].
Kommunen anviser stort forbrændingsegnet affald direkte til forbrænding på […].
Fritekst:
§ 156 Ordning for deponeringsegnet affald
§ 156.1 Hvad er deponeringsegnet affald
Deponeringsegnet affald er affald, der er omfattet af definitionen af deponeringsegnet affald i
affaldsbekendtgørelsen.
(Frivilligt at udfylde)
Fritekst:
Her kan kommunalbestyrelsen beskrive eksempler på deponeringsegnet affald, herunder
eksempelvis:
Ubrændbart affald, f.eks. eternitplader og mineraluld.
Ikke forbrændingsegnet affald, f.eks. PVC-affald.
Andet affald som ikke kan/må genanvendes eller brændes, bl.a. tungmetalforurenet affald.
§ 156.2 Hvem gælder ordningen for
(Skal udfyldes)
Fritekst til selv at beskrive hvem ordningen gælder for.
§ 156.3 Beskrivelse af ordningen
(Skal udfyldes)
Fritekst:
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0018.png
Kommunalbestyrelsen beskriver indholdet i ordningen, herunder om ordningen etableres
som en anvisnings- eller indsamlingsordning.
Valgfri tekst:
Følgende affaldstyper må ikke afleveres til deponering:
Flydende affald som defineret i bekendtgørelse om anvendelse af affald til
jordbrugsformål.Affald i flydende form, dog ikke slam.
Affald som under deponeringsforholdene er eksplosivt, brandnærende, brandfarligt eller
ætsende, jf.
bilag om farligt affald i affaldsbekendtgørelsen.affaldsbekendtgørelsens bilag 3.
Klinisk risikoaffald, jf.
bilag om farligt affald i
affaldsbekendtgørelsens
bilag 2, punkt 18.
Dæk med en udvendig diameter på over 1,40 meter.
Ituskårne dæk.
Affald der ikke har været underkastet forbehandling. Kravet om forbehandling inden
deponering kan dog fraviges af kommunalbestyrelsen, hvis en forbehandling ikke vil
nedbringe mængden af affaldet eller faren for menneskers sundhed eller miljøet.
Forbehandling er defineret i affaldsbekendtgørelsen.
Affald, som er indsamlet særskilt til forberedelse til henblik på genbrug og genanvendelse
med undtagelse af affald, som hidrører fra efterfølgende behandling af det særskilt
indsamlede affald, for hvilket deponering giver det bedste miljøresultat.
Deponeringssegnet affald er omfattet af […] Kommunes indsamlingsordning for
deponeringsegnet affald. Kontakt kommunalbestyrelsen for afhentning.
Affald til deponering anvises af kommunalbestyrelsen til miljøgodkendt deponeringsanlæg
eller specialdepot.
Virksomheden, eller i dennes fravær den fysiske eller juridiske person, som er ansvarlig for
håndteringen af affaldet, er forpligtet til at sikre, at der sker en grundlæggende
karakterisering af affaldet i overensstemmelse med retningslinjerne i bilag om
grundlæggende karakterisering af affald og bilag om metoder og kvalitetskrav til
prøvetagning, test og analyse i deponeringsbekendtgørelsen, når et læs affald ønskes
afleveret på deponeringsanlægget. Affaldsproducenten er samtidig ansvarlig for, at
karakteriseringsoplysningerne er korrekte.
Hvis affaldsproducenten har kendskab til eller begrundet mistanke om, at affaldet
indeholder andre potentielt miljøskadelige stoffer end dem, der er omfattet af bilag om
grundlæggende karakterisering af affald i deponeringsbekendtgørelsen, er det
affaldsproducentens ansvar at sikre, at de pågældende stoffer medtages i den
grundlæggende karakterisering.
Udtagning af prøver i forbindelse med den grundlæggende karakterisering og
overensstemmelsestestning skal udføres efter en prøvetagningsplan, som
affaldsproducenten er forpligtet til at udarbejde i overensstemmelse med DS/EN 14899.
Prøvetagningsplanen skal udarbejdes af en person med fornøden kompetence, jf. bilag om
testning i forbindelse med grundlæggende karakterisering og overensstemmelsestestning i
deponeringsbekendtgørelsen.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0019.png
Prøvetageren skal være akkrediteret i henhold til DS/EN ISO/IEC 17025 eller
personcertificeret i henhold til DS/EN ISO/IEC 17024, jf. bilag om testning i forbindelse
med grundlæggende karakterisering og overensstemmelsestestning i
deponeringsbekendtgørelsen.
Testning og kemiske analyser i forbindelse med den grundlæggende karakterisering og
overensstemmelsestestning af en affaldstype samt analyser, der udføres som led i
grundvandsmoniteringen og i de øvrige kontrol- og overvågningsprocedurer, skal udføres af
akkrediterede laboratorier eller af ikke-akkrediterede laboratorier godkendt af
tilsynsmyndigheden.
Hvis ikke-akkrediterede laboratorier godkendes og dermed foretager testningen, skal
deponeringsanlægget dokumentere over for tilsynsmyndigheden, at det pågældende
laboratorium har erfaring med relevante testmetoder, ligesom deponeringsanlægget skal
dokumentere, at laboratoriet er i besiddelse af et effektivt kvalitetssikringssystem.
Virksomheden skal aflevere affaldet til […] eller på kommunens genbrugsstation.
Afregning for affaldets håndtering sker direkte mellem virksomheden og modtageanlæg.
Fritekst:
§ 167
Ordning for […]
§ 167.1
Hvad er […]
(Skal udfyldes)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen kan her fastsætte bestemmelser om andre ordninger, end de som er
beskrevne i de foregående paragraffer.
Kommunalbestyrelsen beskriver, hvad der forstås ved den pågældende affaldsfraktion.
§ 167.2 Hvem gælder ordningen for
(Skal udfyldes)
Fritekst til selv at beskrive hvem ordningen gælder for.
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 9: Nye bekendtgørelser på affaldsområdet sendes i høring
2260904_0020.png
§ 167.3 Beskrivelse af ordningen
(Skal udfyldes)
Fritekst:
Kommunalbestyrelsen beskriver indholdet i ordningen, herunder om ordningen etableres
som en anvisnings- eller indsamlingsordning.
§
179
Ikrafttrædelse
Dette regulativ træder i kraft den […].
Samtidig med ikrafttrædelsen af dette regulativ ophæves følgende:
(Skal udfyldes)
Fritekst:
[Tidligere regulativer i kommunen listes]
Således vedtaget af kommunalbestyrelsen den [dd.mm.åååå].
[… f.eks. Borgmester] [… f.eks. Kommunaldirektør]