Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 89
Offentligt
2291144_0001.png
Brian Vad Mathiesen, Twitter @brianvad
26‐11‐2020
Geotermisk energi og fjernvarmesystemets samlede evne til at bidrage med
yderligere reduktioner af drivhusgasser
Brian Vad Mathiesen, Aalborg Universitet
Folketinget, Klima‐, Energi‐ og Forsyningsudvalget, Virtuelt temamøde om geotermi
Online, 26. november 2020
@BrianVad
Nye sammenhængende analyser af
hvordan når vi 2030 målet viser klare
synergier.
1
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Materiale fra udvalgets temamøde om geotermi den 26/11-20
2291144_0002.png
Brian Vad Mathiesen, Twitter @brianvad
26‐11‐2020
Geotermiske ressourcer i forskellige formationer (GJ/m
2
)
Frederikshavn
Haldager
Gassum
Bunter/Skagerrak
Reference: Geothermal reservoirs in the Danish area: temperatures, resources and models for long-term energy extraction, December 2019. Aarhus University
https://dybgeotermi.geus.dk/wp-content/uploads/Final-report-M4.6_WP4.pdf
2
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Materiale fra udvalgets temamøde om geotermi den 26/11-20
2291144_0003.png
Brian Vad Mathiesen, Twitter @brianvad
26‐11‐2020
IDAs Klimasvar: 4 sektorer og 5 temaer
3
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Materiale fra udvalgets temamøde om geotermi den 26/11-20
2291144_0004.png
Brian Vad Mathiesen, Twitter @brianvad
26‐11‐2020
Varmeområdet i IDAs Klimasvar
Energieffektivitet
Besparelser i alle bygninger (12 pct. i 2030 og 30 pct. i 2045)
gradvis omlægning til 4G fjernvarme (halvt i 2030, helt i 2045)
Anvendelse af bygningsreglementets renoveringsklasser som mål for renovering
Sektorintegration
Olie- og gasfyr afvikles inden 2030 og erstattes med fjernvarme og individuelle
varmepumper
Fjernvarme udvides til 63 pct. af varmebehovet, primært på bekostning af
naturgasområder
Individuelle varmepumper, primært udenfor eksisterende naturgasområder
Overskudsvarme fra industri og datacentre
Overskudsvarme fra elektrolyse anlæg
Fjernvarme til biogasanlæg og industri - Store varmelagre, særligt i større fjernvarmenet
Biomasse
Træ, affald og biogas i kraft/varmeværker
Træflis og halm i fjernvarmekedler
Vedvarende energi
800 MW vindmøller til individuelle varmepumper
8-9 PJ solvarme til individuelle boliger til supplement af varmepumper
500 MW / 13-14 PJ geotermi til fjernvarme
500-600 MW vindmøller til store varmepumper i fjernvarmen
6-7 PJ solvarme til fjernvarme
Teknologiske udfordringer
Store sæson varmelagre, særligt i fjernvarmeforsyningen
Geotermi
Overgang til 4G fjernvarme systemer
Overskudsvarme fra datacentre og elektrolyseanlæg til fjernvarme
Varmeområdet i IDAs Klimasvar,
virkemidler
Tilskud til energirådgivning i kombination med offentlig kaution for langfristede lavt
forrentede energirenoveringslån samt retskrav her på 100 pct. variable tariffer
(ingen fast del på fjernvarme). Kautionen skal også gælde for huse i
landområderne og kan betinges af energirådgivning.
Belønning af energirenoverede bygninger enten via reduceret ejendomsskat
og/eller krav til opgradering ved salg. Oplysninger til nye ejere ved salg er vigtige
og bør fastholdes.
Understøt renovering af almene boliger ved at øge landsbyggefondens
økonomiske ramme til renovering med krav om samtidig energirenovering.
Øget statslig og kommunal integreret energiplanlægning skal inkludere opgaver
om at definere fjernvarmeområder samt fremme etablering og om realisering af
energibesparelser. Samt fjerne arealmæssige barriere for geotermi, store
varmepumper, store varmelagre ved kommunal prioritering af arealer til nye
energianlæg –særligt ved byudvikling af nye byområder.
Fjernelse af barrierer for udnyttelse af overskudsvarme fra industri og datacentre
til fjernvarmen. Fjernelse af barrierer for udbygning med store varmepumper i
fjernvarmesystemerne (afgifter, elnettariffer og kraft/varme-krav).
Forbud mod olie- og gasfyr fra 2029. Forbud nye fyr fra 2021, evt. med
dispensationsmulighed hvis der er lavet en konkrakt om tilslutning af fjernvarme.
Justering af de samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger, så de indeholder
en højere eksternalitetsomkostning for CO2 i tråd med Klimaloven.
Kravene til klimaskærmen i BR2018 er tilstrækkeligt mht. mål for
klimaskærmen til nybyggeri. Der er brug for mere fokus på de eksisterende
bygninger, bl.a. på, at de ved renoveringer overholder kravene i BR2018.
Bygningsreglementet skal adskille produktion og forbrug fremover, så VE eller
varmepumper ikke kan tælle med som forbedringer i klimaskærmen. Der er
behov for en adskilt politik for klimaskærmen (BR), for solceller og for
udbredelse af fjernvarme/varmepumper. Fremtidige stramninger af BR skal
også have fokus på indlejret energi og CO2 i bygningsmaterialer og på at
bygningen understøtter god adfærd.
Udvidelse af begrebet ”energieffektiv bygning” så der stilles krav til såvel
varmeforbrug (kWh/m2 ) som lavtemperatur forsyning (55 frem/25 retur) som
opvarmningsform (fjernvarme hvis muligt ellers varmepumpe).
Et mål om 12-15 pct. besparelser i 2030 kræver at danskerne har meget
højere opmærksomhed på bygningernes energiforbrug ved planlagte
generelle renoveringer. Forbruget i bygninger skal reduceres med over 1,5
pct. pr år (mod en stigning pr. m2 de seneste 5 år). Indsatser og virkemidler
skal have særlig fokus på bygninger fra før 1980. Man kan overveje gratis
rådgivning til bygninger før 1980 samt i landområder
4
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 89: Materiale fra udvalgets temamøde om geotermi den 26/11-20
2291144_0005.png
Brian Vad Mathiesen, Twitter @brianvad
26‐11‐2020
Tak for opmærksomheden
www.brianvad.eu
https://ida.dk/om-ida/temaer/klimasvar
www.energyplan.eu/building
s
www.heatroadmap.eu
www.EnergyPLAN.eu
www.energyplan.eu/smartenergysystems/
www.4DH.eu
www.energyplan.eu/solar
www.energyplan.eu/SmartEnergyEurope
Follow me on twitter and LinkedIN
5