Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 80
Offentligt
2283178_0001.png
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
17. november 2020
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning, som
ændrer Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/2066 om
overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner i medfør af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og om ændring af
Kommissionens forordning (EU) 601/2012 (MR-forordningen) (Komité-
sag)
KOM-nr. foreligger ikke.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag ændring af Kommissionens gennemfø-
relsesforordning (EU) 2018/2066 om overvågning og rapportering af drivhusgas-
emissioner i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF (MR-
forordningen).
Forslaget til ændring af MR-forordningen reviderer reglerne for overvågning og rap-
portering for fjerde kvotehandelsperiode. Desuden indarbejdes VE II-direktivets kri-
terier om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner.
Forslaget er sat til afstemning ved skriftlig procedure i Udvalget for Klimaændringer
med frist den 25. november 2020. Forslaget vurderes at medføre administrative
konsekvenser for erhvervslivet mellem 3 og 4 mio. kr. i 2022 og mellem 2 og 3 mio.
kr. årligt fra 2023.
Regeringen agter at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen har den 11. november 2020 fremsendt forslag til ændring
MR-forordningen (Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/2066 af
19. december 2018 om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF og om ændring af
Kommissionens forordning (EU) nr. 601/2012).
MR-forordningen er en gennemførelsesretsakt, som har hjemmel i artikel 14 i kvo-
tehandelsdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13. ok-
Side 1/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Notat om gennemførelsesforordning om overvågning og rapportering af drivhusgasemmissioner.
2283178_0002.png
tober 2003 om en ordning for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fælles-
skabet og om ændring af Rådets direktiv 96/61/EF, som senest er ændret ved Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/410 af 14. marts 2018).
MR-forordningen for fjerde kvotehandelsperiode (2018/2066) blev udgivet i Den Eu-
ropæiske Unions Tidende den 31. december 2018. Den har virkning på emissioner
fra den 1. januar 2021, hvor den afløser MR-forordningen for tredje kvotehandels-
periode. Den foreslåede ændring indskriver blandt andet kriterier om bæredygtig-
hed og besparelse af drivhusgasemissioner fra VE II-direktivet.
Forslaget til ændring af gennemførelsesretsakt behandles efter undersøgelsespro-
ceduren i Udvalget for Klimaændringer. Dette betyder, at hvis Udvalget for Klima-
ændringer afgiver en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Hvis ud-
valget afgiver en negativ udtalelse, eller hvis udvalget ikke afgiver en udtalelse, kan
formanden enten forelægge en ændret udgave af udkastet for det samme udvalg
inden for to måneder efter afgivelsen eller forelægge udkastet for appeludvalget til
yderligere drøftelse inden for en måned efter afgivelsen.
3. Formål og indhold
De foreslåede ændringer til MR-forordningen indskriver primært kriterier om bære-
dygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner fra det reviderede VE-direktiv,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2018/2001 om fremme af anvendel-
sen af energi fra vedvarende energikilder (VE II-direktivet). Desuden indføres fæl-
leseuropæiske bestemmelser om bionaturgas (opgraderet biogas, der distribueres
gennem naturgasnettet) og ændrede globale opvarmningspotentialer for N
2
O, CF
4
og C
2
F
6
.
Kriterier om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner - stationære
anlæg
Emissionsfaktoren for biomasse er nul ifølge kvotehandelsdirektivets bilag IV. Dette
vil sige, at driftsleder ikke skal returnere kvoter for emissionerne fra biomasse, i
modsætning til fossile emissioner. Denne fritagelse for returneringsforpligtelsen be-
tragtes som en støtteordning til fremme af vedvarende energi som defineret i VE II-
direktivet. VE II-direktivet kræver derfor, at flydende biobrændsler og biomasse-
brændsler skal opfylde bæredygtighedskriterierne og kriterier for besparelse af driv-
husgasemissioner, som er fastsat i VE II-direktivet, artikel 29, stk. 2-7 og 10, i det
omfang brændslerne anvendes til energiformål.
EU-kommissionen har valgt at indføre direkte bestemmelser i MR-forordningen for
fjerde kvotehandelsperiode, hvor det i tredje kvotehandelsperiode var op til med-
lemsstaterne at implementere kriterierne i national lovgivning. Således er kriterierne
implementeret i den danske kvotelovgivning i form af CO
2
-bæredygtighedsbekendt-
gørelsen (BEK nr. 1619 af 15. december 2016). I forbindelse med indskrivningen i
MR-forordningen har EU-kommissionen foretaget følgende tre tilpasninger af VE II-
direktivets bestemmelser til kvoteordningen:
Side 2/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Notat om gennemførelsesforordning om overvågning og rapportering af drivhusgasemmissioner.
2283178_0003.png
1. Kriterier om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner gæl-
der for alle kvoteomfattede anlæg, uanset at der gælder en undtagelse for
mindre anlæg i VE II-direktivet.
2. VE II-direktivets kriterier om bæredygtighed og besparelse af drivhusgas-
emissioner gælder fra 1. januar 2022 for så vidt angår fritagelse for retur-
neringsforpligtigelsen, uanset at VE II-direktivet skal være implementeret i
national lovgivning senest 1. juli 2021.
3. VE II-direktivets minimumsbestemmelser gælder for så vidt angår frita-
gelse for returneringsforpligtelsen, uanset om en medlemsstat vælger at
indføre yderligere eller strammere kriterier i national lovgivning, der imple-
menterer VE II-direktivet.
Enkelte anlæg vil jævnfør punkt 1 blive omfattet af kriterierne som direkte konse-
kvens af MR-forordningen, hvis de ikke omfattes af kriterierne igennem national
lovgivning. Disse anlæg vil opleve øgede administrative omkostninger til kontrol og
dokumentation. Hvor mange anlæg det drejer sig om afhænger af implementerin-
gen af VE II-direktivet i national lovgivning, hvor medlemsstaterne kan vælge at
sænke grænsen for anlæg, som er undtaget fra kriterierne. Desuden skal driftsleder
udarbejde og vedligeholde en procedure, som skal anvendes til indsamling og kon-
trol af dokumentationen.
Kriterier om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissioner - luftfart
MR-forordningen indfører også kriterier om bæredygtighed og drivhusgasemissi-
onsbesparelse for luftfartøjsoperatører i CO
2
-kvoteordningen. Luftfartøjsoperatø-
rerne vil dog under alle omstændigheder blive omfattet af kravene.
På transportområdet gælder der fuld harmonisering. Medlemsstaterne kan ikke ind-
føre yderligere kriterier, end dem der gælder i VE II-direktivet. Ligeledes vil kriteri-
erne ifølge VE II-direktivet gælde for alle i transportsektoren. Dermed er der ingen
operatører, som bliver bebyrdet som direkte konsekvens af MR-forordningen.
Bionaturgas
Den foreslåede ændring vil fastsætte fælleseuropæiske bestemmelser for håndte-
ring af bionaturgas i kvoteordningen. Bionaturgas er såkaldt opgraderet biogas,
som tilføres og distribueres igennem naturgasnettet. De fælles regler skal modvirke
risikoen for dobbelttælling og muliggøre handel med bionaturgas på tværs af lande-
grænser.
Ændring af MR-forordningen medfører, at driftslederen skal dokumentere følgende:
1. At have købt bionaturgassen.
2. At bionaturgassen ikke er genstand for dobbelttælling, herunder at en
eventuel oprindelsesgaranti for gassen ikke er solgt til anden side.
3. At bionaturgassen opfylder bestemmelserne om kriterier for bæredygtig-
hed og besparelse af drivhusgasemissioner.
Side 3/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Notat om gennemførelsesforordning om overvågning og rapportering af drivhusgasemmissioner.
2283178_0004.png
De anlæg i kvoteordningen, der anvender bionaturgas, vil opleve øgede administra-
tive omkostninger til kontrol og dokumentation. Dels i forbindelse med dokumenta-
tion for efterlevelse af kriterierne. Dels i forbindelse med omstilling fra den nuvæ-
rende danske ordning, hvor køb af bionaturgascertifikater er tilstrækkelig dokumen-
tation, til den nye ordning, hvor både faktura og oprindelsesgarantier skal anven-
des. Desuden skal driftsleder udarbejde og vedligeholde en procedure, som skal
anvendes til indsamling og kontrol af dokumentationen.
Ændrede globale opvarmningspotentialer
Det globale opvarmningspotentiale for klimagasserne N
2
O, CF
4
og C
2
F
6
ændres i
nedadgående retning, målt i CO
2
-ækvivalenter. Dette gøres for at sikre overens-
stemmelse mellem kvoteordningen og andre opgørelser. Konkret ændres:
N
2
O fra 298 t CO
2(e)
til 265 t CO
2(e)
CF
4
fra 7.390 t CO
2(e)
til 6.630 t CO
2(e)
C
2
F
6
fra 12.200 t CO
2(e)
til 11.100 t CO
2(e)
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det
er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstem-
melse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
MR-forordningen henvises til i lov om CO
2
-kvoter, jævnfør bekendtgørelse nr. 1605
af 14. december 2016 af lov om CO
2
-kvoter, samt i bekendtgørelse nr. 1005 af 27.
september 2019 (CO
2
-kvotebekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 1619 af 15.
december 2016 (CO
2
-bæredygtighedsbekendtgørelsen).
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
MR-forordningen har direkte juridisk virkning i medlemslandene og skal derfor ikke
implementeres i dansk lovgivning, idet der dog skal sikres overensstemmelse mel-
lem dansk ret og den ændrede forordning. I denne forbindelse kan det blive nød-
vendigt med visse tekniske justeringer af lov om CO
2
-kvoter og CO
2
-kvotebekendt-
gørelsen, mens CO
2
-bæredygtighedsbekendtgørelsen vil bortfalde, idet ændringen
af MR-forordningen indfører direkte gældende bestemmelser på området, hvorved
bekendtgørelsen bliver overflødig.
Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Side 4/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Notat om gennemførelsesforordning om overvågning og rapportering af drivhusgasemmissioner.
2283178_0005.png
De statsfinansielle konsekvenser, herunder tilpasning af IT-systemer og sagsbe-
handling af nye overvågningsplaner, vurderes at kunne holdes inden for den eksi-
sterende budgetramme og gebyrfinansiering.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der forventes ikke at være væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Ændringen af MR-forordningen medfører administrative omkostninger for erhvervs-
livet. Omkostningerne omfatter primært udgifter til kontrol og skriftlig dokumentation
af efterlevelse af kriterierne om bæredygtighed og besparelse af drivhusgasemissi-
oner for faste og gasformige biomassebrændsler. Hertil kommer øvrige administra-
tive omkostninger til dokumentation for indkøb af bionaturgas. Desuden skal virk-
somhederne udarbejde og vedligeholde procedurer, som anvendes i forbindelse
med det nævnte kontrol- og dokumentationsarbejde.
Størstedelen af de ca. 330 kvoteomfattede anlæg vil blive omfattet af kriterierne
gennem implementeringen af VE II-direktivet i national lovgivning, i det omfang de
anvender biomasse. I dette tilfælde tilskrives de økonomiske konsekvenser lovens
krav. Kun de økonomiske konsekvenser, som opleves af kvoteomfattede anlæg,
som er undtaget fra lovkravet, tilskrives MR-forordningen.
De administrative konsekvenser for erhvervslivet forventes at ligge imellem 3 og 4
mio. kr. i 2022. Fra 2023 forventes de at falde, da flere anlæg omfattes af lovkrav,
og tilsvarende færre derfor vil opleve MR-forordningen som bebyrdende. De admi-
nistrative omkostninger fra 2023 forventes at ligge imellem 2 og 3 mio. kr. årligt.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Udkast til ændringsforordning har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke specifikt kendskab til andre landes holdninger til forslaget, men da MR-
forordningen er blevet revideret i samarbejde med medlemslandene, forventes det,
at et flertal vil stemme for forslaget.
10. Regeringens foreløbige, generelle holdning
Regeringen arbejder overordnet for at fastholde og forbedre kvotehandelssystemet
som det centrale instrument til at drive en markedsbaseret, omkostningseffektiv og
teknologineutral drivhusgasreduktion i EU.
Side 5/6
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 80: Notat om gennemførelsesforordning om overvågning og rapportering af drivhusgasemmissioner.
2283178_0006.png
Regeringen støtter videre, at de kvoteomfattede virksomheder deltager på lige kon-
kurrencemæssige vilkår på tværs af medlemslandene, hvilket sikres gennem den
harmoniserede tilgang i MR-forordningen.
Regeringen agter at stemme for EU-kommissionens forslag til gennemførelsesfor-
ordning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6/6