Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2020-21
KEF Alm.del Bilag 74
Offentligt
2280111_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Att.: Klima-, energi- og forsyningsministeren
Stormgade 2-6, 1470 København
Dok. ansvarlig: BFL
Sekretær: PBS
Sagsnr: s2019-1174
Doknr: d2020-24445-20.1
12. november 2020
Brev til minister om overgangsordning for udligningsordningen i 2022
Kære Dan Jørgensen
Med Klimaaftalen af 22. juni 2020 blev der truffet en politisk beslutning om at afskaffe net-
selskabernes udligningsordning, som har dækket det kollektive elnets omkostninger ved til-
slutning af VE. Ordningen skal ifølge aftalen afskaffes fra 2023, og herefter skal netsel-
skaberne opkræve betaling fra elproducenterne for at dække nettets omkostninger, når ved-
varende energianlæg tilsluttes elnettet.
Uanset at Dansk Energi helst havde set udligningsordningen fortsætte på finansloven, så an-
erkender vi den klare politiske beslutning, og vi vil bistå i den proces, der nu er i gang for at
udvikle grundlaget for den fremtidige producentbetaling.
Ligesom vi i sektoren må acceptere det politiske forlig, så forventer vi tilsvarende, at den
praktiske håndtering af overgangen til producentbetaling foregår på en facon, der er til at ad-
ministrere for såvel VE developer og netselskaber, og at ændringerne først få effekt for VE-
developere og netselskaber fra 2023.
Aktuelt er vi bekymrede for, at regeringens forslag til overgang vil betyde, at elproducenter
reelt kan komme til at skulle betale for tilslutning til nettet allerede før 2023.
Det skyldes, at vi læser regeringens udspil sådan, at fra nu og frem mod afslutning af udlig-
ningsordningen, vil der være krav om, at anlæg skal være fysisk tilsluttet elnettet, og at om-
kostningerne hertil skal være afholdt senest i 2022 for at komme under udligningsordningen.
Når det princip møder virkeligheden, opstår der alvorlige udfordringer. Det skyldes, at VE de-
veloper og netselskab mange måneder før den fysiske nettilslutning indgår en bindende net-
tilslutningsaftale, der dels klargør vilkår for developer, dels sikrer netselskabet dækning for
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Henvendelse af 12/11-20 fra Dansk Energi om overgangsordning for udligningsordningen i 2022
2280111_0002.png
2
de afholdte udgifter. Der kan således gå mange måneder og op til et par år, og nogle gange
mere, fra den bindende aftale indgås til den fysiske installation kobles til nettet. Bruger man
den fysiske nettilslutning som skæringsdato, har det med andre ord den effekt, at allerede
indgående aftaler om nettilslutning og alle aftaler, der indgås fra nu og frem mod 2023, risike-
rer at skulle betales af producenten og ikke af udligningsordningen. Den reelle skæringsdato
mellem gammel og ny ordning bliver dermed ikke fra 2023 men vil de facto ske umiddelbart.
Med denne tilgang skabes der nye vilkår for anlæg, der allerede i dag (2020) og i årene frem
mod 2023 henvender sig for at få en nettilslutningsaftale. Det skyldes dels, at det ikke er mu-
ligt for netselskabet at give en garanti for, at projektet kan være nettilsluttet inden udgangen
af 2022, dels at ingen kender de vilkår der gælder fra 2023. De vilkår kendes først, når reg-
lerne, der skal sikre producentbetalingen, er implementeret. Det vil bl.a. kræve en ændring af
nettilslutningsbekendtgørelsen og formodentligt elforsyningsloven samt VE-loven, hvilket ikke
vurderes at kunne være klar førend primo 2022 i bedste fald. Derudover skal bekendtgørel-
sen om netselskabernes indtægtsrammer ændres fra det tidspunkt, hvor producenter skal
begynde at betale, da udligningsmidlerne har været behandlet udenfor den eksisterende
økonomiske regulering af elnetselskaberne. Dernæst skal tilsynet godkende de endelige ta-
rifmetoder, og først fra det tidspunkt kan netselskaberne implementere de administrative pro-
cedurer, der muliggør en beregning af den korrekte producentbetaling.
Konsekvensen af at anvende tidspunktet for fysisk tilslutning i stedet for indgåelse af bin-
dende aftale er, at netselskaber fra nu af og frem ikke kan fortælle VE-developere, hvad de
skal betale for nettilslutning af deres VE-anlæg. Dette vil med andre ord medføre, at der i
praksis næppe kan indgås aftaler om nettilslutning for VE-anlæg, og der dermed ikke kan
blive opstillet ny VE-kapacitet i en længere periode. Dette er problematisk i en tid, hvor den
grønne omstilling skal op i fart. Den risikerer at blive bremset pga. denne usikkerhed.
Det harmonerer i vores optik ikke med, at der i Klimaaftalen står, at producenter først skal
betale fra 2023 og frem. Det harmonerer heller ikke med det, som vi forstod, var intentionen
bag aftalen. Nemlig at sikre en overgang til nyt betalingssystem som gav alle et rimeligt var-
sel, og som er til at implementere for både netselskaber og developere.
Fastholder man princippet om fysisk nettilslutning før 2023 som definerende for skærings-
punktet, ønsker vi regeringens svar på følgende spørgsmål:
Er det korrekt forstået, at regeringens overgangsmodel kun vil udligne omkostninger for
de VE-anlæg, der er blevet nettilsluttet i senest 2022? Og i så fald,
Hvem skal afholde omkostningerne for de VE-anlæg, der har indgået en nettilslutningsaf-
tale senest i 2022, men hvor selve nettilslutningen først finder sted efter 2022?
Hvem skal afholde omkostningerne til igangværende VE-projekter, hvor bindende aftale
er indgået, men hvor projektet muligvis ikke nettilsluttes inden udgangen af 2022?
Hvornår kan VE developer og netselskaber forvente at modtage det nødvendige admini-
strationsgrundlag herunder den nødvendige lovgivning (bl.a. en ændring af nettilslut-
ningsbekendtgørelsen, elforsyningsloven, VE-loven og indtægtsrammebekendtgørelsen),
således det er muligt at kende vilkårene for det bindende nettilslutningsaftaler, der skal
indgås frem mod 2023?
KEF, Alm.del - 2020-21 - Bilag 74: Henvendelse af 12/11-20 fra Dansk Energi om overgangsordning for udligningsordningen i 2022
2280111_0003.png
3
Vi håber, at ministeren efter nøje overvejelse vil hjælpe både VE developer og netselskaber
med at skabe en håndterbar overgang fra udligningsordning til producentbetaling. Det er en
svær opgave, men klargøring af, at det er tidspunktet for indgåelse af bindende nettilslut-
ningsaftale, der er afgørende, vil hjælpe alle betydeligt.
Vi ser frem til ministerens svar, og vi ser frem til den videre dialog med ministeren og regerin-
gen om, hvordan vi skaber de bedst mulige rammer for den grønne omstilling i Danmark og
grundlaget for, at Danmark fortsat ses som et grønt foregangsland.
Nærværende brev er også oversendt til Klima-, energi- og forsyningsudvalget i Folketinget,
så udvalget er opmærksomme på vores bekymring og spørgsmål.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Adm. direktør